Dacia, iulie-decembrie 1924 (Anul 11, nr. 145-295)

1924-07-22 / nr. 162

ANUL XI No. 162 Fondator : CONSTI&IMESOJ Seit»« fia și Massafstift Sis Stîftâ« Vinisa Sä2 AROHAMENTUL P* 12 !uc! ..... 400 lei 6...................250 , Manuscrisele nepublicsti no ■« — franparază — fELSPON NO. 42/3 ■=,g= NI CONSTANȚA Shimwp^ Director: L. M. MOSCU Apare zilnic la ora 12 DOI LEI EXEMPLARUL Mintarimm Nu trece o singură zi, fără ca presa să nu înregistreze că’n cutare sat sau oraș s’a făptuit o spargere la locuința ori prăvălia vr’ului cetățean, furându-i se bani și lucruri de valoare ; că pe șoseaua cutare s’a săvârșit o tâlhărie jefuindu-se și omorându-se călătorii, în fine că cutare sat a fost atacat de numeroși bandiți, cari după ce au prădat, au fost alungați cu focuri de poterile sătenilor ori de patrulele jandarmilor. Cetățenii dobrogeni, fie dela oraș ori sat, din cauza bandiților ce-au împănat Dobrogea, nu se mai pot deplasa dela oraș la sat sau de la un sat la altul, fără să nu riște ceea ce iau cu sine ori chiar viața lor. Nesiguranța avutului ori a vieței cetățenilor, cari și le văd amenințate în orice timp din zi și noapte, sporește foarte mult inactivitatea comercială, activitate, redusă și fără de nesiguranța din Dobrogea, de către greaua criză claro-economică prin finanțare trece astăzi țara. Căci una din condițiunile necesare intensificărei afacerilor comerciale, este liniștea și siguranța ce trebue să domnească. Ori dacă la criza prin care trecem, se adaugă și nesiguranța pentru avutul și viața cetățenilor, atunci nu putem nădăjdui la nici un fel de îndreptare și prosperare. * * * A trebuit ca Terente să-și intensifice activitatea răpind până și fiicele unor comercianți brăileni, pentru ca în fine, pentru câteva zile probabil, administrația noastră să se alarmeze. Atacurile banditești din nordul Dobrogei au un substrat curat banditesc, de jefuire. Cu măsuri serioase, s’ar putea curăți partea aceasta a provinciei. Chestiunea banditismelor din sudul Dobrogei, din Cadrilater, este mai complicată. Aci măsurile administrative de pază se dovedesc a fi ineficace. Bandiții după ce operează, se refugiază în Bulgaria. Și pentru ca bandiții să fie și acolo urmăriți și prinși, s’a ajuns la înțelegere între autoritățile românești și cele bulgare, pentru o activitate comună. S’a dovedit însă că și aceste măsuri sunt fără rezultat. Bandiții continuă să opereze. Ce Ce se poate face că sa pue capăt activităței lor ? Cei cari trec din Bulgaria în România sunt dobrogeni, dezertori sau cari au păcătuit cu ceva față de legile țârei. Ei au lăsat familii, copii, avere etc. aci în Dobrogea. Iar în Bulgaria brațe de lucru sunt suficiente și mai multe cât ar trebui. Acolo este lipsă de lucru. Și puși în situația de a flămânzi, refugiații aceștia bine înțeles vor prefera atacurile banditești. Și aci guvernul nostru trebue să intervie. Să intervie în sensul ca aceșt refugiați să se poată reîntoarce la căminurile lor, să le garanteze că nimic nu vor suferi aci din partea administrației. Să fie amnistiați cu alte cuvinte. V Dar și despre organele noastre administrative ar trebui să vorbim, in primul rând, administrația noastră nu se ocupă de atribuțiile ce-i revin. Sunt în unele sate jandarmi, cari aleargă, nu după răufăcătorii, ci după cetățeni pașnici, care-și propagă credințele sau ideile lor. aceasta, nu ori activitatea contribue cu nimic la păstrarea liniștei. Dimpotrivă se naște și ură împotriva acestor jandarmi. In Cadrilater oe pildă, această activitate a jandarmilor determină populația ca atunci când chiar știe unde-s ascunși bandiții, să nu-i denunțe. Trebuește deci, pentru ca în Dobrogea să avem liniște și siguranță, fiecare organ să-și îndeplinească îndatoririle. «. Crii«si ------------OXO ~ Un om ducea o viață modestă, muncind pentru luminarea și îndrumarea In viața a copiilor. Parcă-l văd cum întră în clasă, vesel, se așeza la catedră, ne vorb la un moment apoi Indiferent de obiectul, ce'l aveam în acea oră, se adresa clasei: Fiecare câte o foaie de hârtie și serif.* *Problema“. După ce ne dicta problema ne spunea: —Ja să vedem cine o face mai repede*. Era o adevărată întrecere pe noii de a calcula cât mai iute acea problemă. Iar el cu fața surâzătoare ne prindă pe rând la catedră, încurajând pe anii și lăudând pe alții. Cei slabi, cari nu puteau să rezolve problema mai plângeau de necaz că nu au posibilitatea să mulțumească pe d-l Rădulescu. Dar el îi mângâia și îl îndemna spre muncă mai serioasă. A trecut timp mult de atunci. După război era altul. Slab serios și gânditor. Se vedea că suferă. L'am regăsit în acelaș școală. Sta pe catedră și vorbea elevilor cari păreau niște păpuși în micile bănci. Cu aceași blândețe îmi zise: —«Ci drăguți sunt. Vedeam în el o iubire sinceră și adâncă. Aceași iubire ca în trecut. Azi e mort! S’a pierdut un apostol, lăsând doar în urma lui o dâră de lumină. Victor Roșculeț -oxo- Sinuciderea unui bandit Alaltăeri după amiază, locțiitorul Vlase Nediu din com. Mihai Bravul sa afla la pașunat cu un cal, pe izlazul din apropierea satului. Mare i-a fost mirarea când la un moment dat a observat că i-a dispărut calul imediat însoțit și de alți ictori a plecat în căutarea calului. Nu departe de sat, sătenii au dat de un oarecare Vasile Cioaece din corn. Armutlia care era călare pe calul furat. Acesta observând că este urmărit scoase de la brâu un revolver și se împușcă în gură. In stare extrem de gravă a fost internat la spitalul comunal din localitate. ---------oxo--------- MARȚI 22 IULIE 1924 Trăiască în vârteala Până mai acum câteva zile, suferinzii din Constanța, puteau face băi de nămol, la băile „Moderne” din localitate, fără deci a se deplasa până la Techirghiol. Ce se întâmplă însă ? O comisiune ad-hoc, sosită din București, după ce câteva zile a încercat tot felul de chițibușuri, a conchis că băile de nămol de la stabilimentul d-lui Marsi Papastavru trebuesc suspendate, pentru că... patronul acestora nu ar auta... o autorizație în regulă. Și astfel, băile de nămol in oraș, au fost suspendate. Ne vine greu să credem că numai vreo autorizație oarecare „în neregulă“ a putut convinge comisiunea să ia o asemenea măsură, astăzi când arginții sunt cu mult mai convingători. Se afirmă că afacerea este o manoperă a hotelierilor și proprietarilor de băi din Techirghiol, cari se văd anul acesta amenințați din pricina lipsei de vizitatori. Natural că, cei cari făceau băi de nămol la băile „ Moderne” din Constanța, vor fi acum nevoiți să se stabilească la Tekirghiol, unde pe lângă sumele fantastice vor trebui să plătească pentru locuit și băi, vor plăti probabil indirect, și spesele fabemoasei comisiuni. * DRATSKI Sezonul Edi proverb arab care cântă: »Acum Un an era mai bine*. Profundă filosofie. Trecutul ne apare în culori mai frumoase, dat fiind că nenorocirile au darul de a se stinge mai lesne. Nu tot acelaș lucru se poate spune pentru sezonul constănțean. »Acum un an era mai bine*, nu pentru că am uitat părțile lui rele, ci fiindcă așa este. Constanța, domnii mei, se ofilește văzând cu ochii. De cinci veri, de când au plăcerea și nenorocirea să conlocuesc laolaltă cu Dv., prin cunoscutul praf și invariabila întunecime, am putut constata acest trist lucru. Constanța aleargă cu pași gigantici spre perie, iar sezonul ei expiră.» ca să nu zicem că a expirat. E drept că vilegiaturiștii s’au săturat să ne viziteze «gratis pro DeO» și In definitiv au judecat drept, socotind că nu merită să se deranjeze, să-și lase casele ca să arunce banii... pe fereastră. De fapt ce găsesc ei la noi? Nimic mai mult și, mai cu seamă, nimic mai puțin, decât puteau avea la vetrele lor provinciale. Lipsă de apă, de lumină și de distracții. In schimb praf, căldură și scumpete din belșug. Totuș, buba, fără cea mai mică îndoială, este închiderea Cazinoului. Ca să grăim cu limba adevărului, trebue să mărturisim că cei cari veniau la Constanța, nu aveau decât un singur țel. Cazinoul. Nici băile de la Mamaia, nici aerul de mal, nici cura prescrisă de doctori nu-l atrăgea către zările albastre ale vechiului Tomis. Cântecul cunoscutei reviste: »La Constanța viu Fiindcă vreau să fiu L?. Cazinou,“ — este o dogmă și o axiomă. Nimeni din domniile voastre, sunt convins, nu s’a gândit vreodată altfel. Sezonistul trăia în jurul mesei verzi, pentru a 8e culca istovit în zorii zilei și a reîncepe aceiaș manevră odată cu aprinderea globurilor electrice. Inchizându-se acest stabiliment, — pe care nu vzii să-l numesc, (pentru cazul care ne preocupă), — de utilitate publică, perde comuna, perde statul, perde Industria și Comerțul constănțean și câștigă câțiva gentlemeni obișnuiți cu sportul cărților de joc. Dar nici atât măcar. Cartoforii, sau simpli amatori de demin-de-fer, își vântură banii prin alte stațiuni sau ii depun pur și simplu pe la cluburi. In orice caz, ne întorc cu dtă politcil spatele și ne lasă ... inregiaturam „entre nous“... De aceea, domnii mei, Constanța se ofilește văzând cu ochii. Ax. Poni ---------------0XC--------------- In tot timpul absentei d-lui Vintilă Britianu, d. Duca ii va ține focul la finanțe, încă o probă, că finanțele țării sunt pe ducă. VIZITAT! Băile și Restaurantul Parcului TATAIA Cronica silei, gang||||| Terente înconjurat Prinderea sa, o chestiune de câteva ore O telegramă sosită astăzi în localitate, anunță că formațiunile de jandarmi de sub comanda maiorului Gheorghiu din Constanța, au reușit să urmărească pe banditul Terente și să-l înconjoare într’o pădure la 5 km. de comuna Cerna. Banditul se afla împreună cu tovarășii spre Babadag, săi, în drum Mai mulții jandarmi au fost atacați de bandiți cu focuri de mitralieră. Se pare că prinderea banditului, este în prezent o chestiune de ore. -------------0X0—------- Un viol monstruos Fata Aneta Stănculescu în etate de 14 ani, servitoare la d. administrator financiar Naumescu fugind de la stăpânul său, a fost ademenită de un tânăr care a violat-o. Poliția anchetează. mamă denaturată D-na Victoria Constantinescu din str. Valea Albă, a găsit astă noapte pe la ora 12, un copil abia născut, aruncat în fața locuinței sale. Poliția face cercetări pentru găsirea mamei denaturate. ---------exo--------- Prinderea unui hoț Poliția a arestat ori pe căruțașul Alexe Marinescu din Anadolchioi, care a furat ceferistului Mirică Constantin, un cufăr cu haine și 900 tei. Paznic rănit de hoți Astă-noapte, gardianul Gh. Călugăriță, al societăței „Paza de Noapte», a surprins pe mai mulți indivizi ce intenționau să comită un furt pe strada Atelierelor. Somându-i, hoții în Ioc să o șteargă, au aruncat asupra paznicului o ploaie de pietre rănindu-i în mai multe locuri, după care au dispărut. Două mari spargeri în localitate Se pare că ele au fost săvârșite de o bandă organizată D. Vasie Nicolau, directorul Băncii Agricole din localitate, a reclamat aseară poliției că, deja fiind plecat cu familia la Techirghiol, în lipsa-i de acasă, răufăcători s’au introdus în locuință prin chei potrivite furând o blană de damă de mare valoare, inele, brățări, diverse bijuterii, monede de aur și argint, două ceasornice de aur, etc. etc.. In total valoarea lucrurilor furate, se cifrează la câteva sute de mii de lei. * * * Tot aseară și tot prin chei potrivite, hoți s’au introdus în locuința d-lui I. Falon din str. Mircea No. 57, de unde au furat bijuterii și 3000 lei. Bijuteriile furate valorau după spusele păgubașului 50000 lei. ---------ox------- Reorganizarea mișcarei Iredentiste bulgare Dnp! congress! din Plevna, nn a.,nu are loc azi la Rusciuhea mișcarea. La congresul organizațiunei iridentiste, „Dobrogea“ fracțiunea de sub conducerea lui Milan Marcos, Pacef, Solaros, Ivan Ogneanof (care se află în localitate) congres ce s-a ținut luna trecută la Plevna, între altele a hotărât reînființarea societăței tineretului dobrogean iridentist, care are de scop să lucreze pentru Unificarea curentelor din sânul emigrației dobrogene, ce se află în Bulgaria, spre a face mai eficace, lupta iridentiștilor dobrogeni. In acest scop, înainte de congres, a început să apară la Sofia, subvenționat de comercianții și bancherii dobrogeni, cât și de actualul guvern bulgar, un ziar numit „Avtonomia Dobrogea”, care poartă la mijlocul titlului gazete, harta Dobrogei, ca stat Independent, încă în primul număr al ziarului au apărut articole semnate de persoane ce ocupă la conducerea de azi a Bulgariei, locuri de frunte și importante. Astfel primul redactor al oficiosului guvernului, „Democraticeschi Sgovor“, d. Spisarevschi, are un articol unde spune, nici mai mult, nici mai puțin, că idealul unificărei poporului bulgar, dacă n’a fost realizat prin ultimul războiu, el va fi înfăptuit de azi înainte de câtre tineret, în care națiunea bulgară și-a pus toată nadejdea. Nu încape îndoială, că această mișcare este pornită și susținută de către guvernul actual, care este reprezentantul sentimentelor pan-slaviste și ultranaționaliste ale partidelor cari sunt la putere azi. Așa că, în vederea constituirei definitive a societăței tineretului dobrogean, care este o subsecție a societăței „Dobrogea”, s’a convocat și are loc astăzi la Rusciuk un congres al acestui tineret. ----------oxo Câteva constatări Dela Mamaia)! Părea că vine! La o parte domnilor, s’a telefonat că vine... Fugiți, ce stați că vă calcă. Uite vine! A ajuns la Tataia. Vine! Așa striga Joi seara un șef pe peron la Mamaia. — Ce vine ? De unde ? Cu ce vine ? — Vine ! Vine ! Vine ! (Vorba lui Nucumeț dela Ploești , vine ! vinte ! că dacă nu venia, dracul o găsea. Și venia, dar de venit tot nu mai venia. In sfârșit iată-l ia cotitura pescăriei, (se zicea pescăriei pentru că acolo se prinde peștele care pleacă spre Constanța și ajunge la București), încă puțin, a ajuns. Și hodorogind ca un motor de tăiat lemne vagonul cu inspectorul F... intră pe linia întâia — dacă în umeri, dinspre parc. Poporul care nu mai încăpea în trenul de plăcere Constanța- Mamaia a și coborât în grabă, treptele pline de păcură ale vagoanelor să vadă intrarea triumfală a sperietoarei vagon pe linia Mamaia. Ca niciodată domnul șef a suflat în... fluer, a țipat mașina și apoi puf! puf! spre garaj. Curioșii, cum era de așteptat căscând gura la minune nu le venia să creadă că trenul plecase. Și cum ei gonea cu 10 km. pe oră vai de săracii curioși... au alergat in glumă ca să-l prindă... Și când trenul mergea mai cu foc mașina s’a oprit că nu băuse nimic. In sfârșit a pornit iar pentru că în urma ei vine !... -- Cine vine domnule șef? -- Ia vine sperietoarea aia de vagon, n’ar mai fi!... Trenul fugea că vine in urma lui, și devenit nu venia nimeni... SCURT. O sirenă găsită pe malul mării Noaptea la ora 1 și In tovărășia unui funcționar... Însurat Sergentul de poliție postat pe str. Marcu Aurel, a auzit astă noapte, pe la ora 1, pe mai mulți inși cari se certau pe malul mării, în dosul clădirei soc. „Mercur». Ducăndu-se la fața locului, a găsit o tânără sirenă, goală-goluță, înconjurată de trei bărbați, cari se ciorovăiau între dânșii. Ce se întâmplase? Tânăra sirenă avusese probabil rendes-vous cu iubitul ei, un funcționar din localitate. Doi tineri ce tocmai treceau pe acolo au fost vădit intrigați văzând pe ambii amanți, el în costumul lui Adam, ea în rochița Evei, și mai mult din curiozitate, s’au apropiat de locul cu pricina, cea ce a produs protestările partenerului sirenei, întregul grup adus la poliție, s’a constatat că sirena se numește Rozica Faust, servitoare la familia Lipovici, iar tovărășul ei un tânăr funcționar al băncei Marmorosch, căruia, deși nu-i dăm numele putem arăta că poartă ochelari și... e însurat. Numai de n’ar afla și nevastă și... -0X0------------ u groaznica nenorocire pe șoseaua Constanța-M Medjidia Un doctor ucis și un student grav rănit Medjidia 20. Un groaznic accident de automobil s’a întâmplat pe șoseaua Constanța- Medjidia. Intr’un automobil Fiat al societatei „Gloria” venea de la Mamaia d. dr. Stolnicu din Cernăuți, însoțit de studentul Sterea Dumitrescu. In dreptul km. 48 automobilul trecând cu o viteză de 70 km. pe oră s’a lovit de un stâlp de telegraf. Din această ciocnire automobilul a făcut explozie și doctorul Stolnicu a fost gasit mort intre dărâmături. Studentul Dumitrescu s’a ales cu răni grave, iar șoferul a scăpat neatins. Autoritățile anchetează. ---------0XC-Doi Mat., Imi Au trecut abia două zile de când am arătat celor în drept obscenitățile la cari se dedau unii vizitatori și prostituate, cari fără nici o rușine se lăfăesc în costume sumare de baie în sala bufetului de la Mamaia ca astăzi să înregistrăm una nouă, care a bătut recordul. Faptul s’a întâmpat ori dimineața, la sosirea trenului la Mamaia. Un domn, văzând aglomerația care era la cabinele de baie ale bărbaților, s’a strecurat neobservat într’o cabină destinată femeilor, în tovărășia unei prostituate. La descoperirea faptului, nu numai că acest nemernic n’a primit pedeapsa meritată, dar, —culmea neobrăzărei—a luat și la bătaie pe o doamnă, care și-a permis.... să-i denunțe. A trebuit să intervină agenții poliției, ca acest obrăznicit să nu fie linșat de public. întrebăm la rândul nostru, ce măsuri s’au luat contra acestui domn care a fost trimis împreună cu partenera sa și cu o notă a sergentului, prefecturei poliției locale? Un copil otrăvit cu sodă caustici Copilul Constantin Gheorghe fiul d-lui Cristu Gheorghe din str. Ion Grădișteanu 41 a tăut ori dintr-o sticlă sodă caustică, crezând că conține apă. In stare gravă copilul a fost internat la spitalul comunal. Nenorocirea din Anadolchioi Copilul Gelatin Regep Aii, în etate de 13 din Anadolchioi jucându-se în apropierea unei fântâni a căzut înăuntru la o adâncime de 28 m., și a încetat din viață. -------------0X0------------ cu mâna în buzunarul altuia Poliția a primit în pensiune pe un oarecare Ion Olteanu, de fel din București, care a fost prins pe când încerca să fure banii din buzunarul lucrătorului Ion Panu, în timp ce acesta se află în piața Carol. -------------0X0------------ Un călător atacat și jefuit la tren Locuitorul Mihai Vișan din Anadolchioi in timp ce călătorea aseară pe platforma Unui vagon de clasa III-a a fost atacat jefuit și rănit de către trei indivizi necunoscuți. Victima a fost internată la spitalul comunal. ----------exo---------/ Expluzarea unui iridantist bulgar Autoritățile noastre de la frontieră au trecut ori peste graniță, supusul bulgar Petra Bulgarov, care trecuse în țară în mod fraudulos și se ocupă, colindând prin sate cu propagandă iridentistă. Doctor B. TATARSKI Boli interne, bol!de nas, gât și urechi. — Operațiuni 10X0-S’a redeschis Restaurantul și Grădina Regina-Hotel. Se servește ala carte. -------------0X0------------ împușcat din imprudență Tânărul Nicolae Pisică din Anadolchioi în etate de 19 ani jucându-se cu un revolver si a împușcat din imprudență în genuchiul drept. Victima propriei sale imprudențe a fost internată la spitalul comunal.