Dimineaţa, februarie 1907 (Anul 4, nr. 1069-1095)

1907-02-01 / nr. 1069

> < S Hani im. toată țara - - • i&mmmmst BS Basmsm uswm Anul IV. .No. 1069. BANI TELEFON PUBLICITATEA CONCEDATA exclusiv AGENȚIEI DE PUBLICITATE CAROL SCHULDER ( Co. BUCUREȘTI 18, Strada Harageorgevic), 18 Telefon 3/4 DIRECTOR CONST.UINE ABONAMENTE cu premii Un an : . . . i Í LeT 20 6 Iun? ...... „11 3 luni ...... „ 6 BANI Pentru Capitală No. 14/10 Provincie ți Străinătate No. 12/40 . Apare zilnic la ora 4 dimineața cu ultimele știri ale n optei . Biurourile ziarului Str. Sărindar 11 Joiî 1 Februarie 1907 Restrîngerea proceselor de Iesmaiestate în Germania Berlin, 30 ianuarie. Cancelarul Billow a însărcinat pe secretarul de stat de la ministerul justiției, să alcătuiască un proect de lege prin care se vor restringe procesele cu privire la crimă de lesuiajestate. Proectul va fi supus Reichstagului încă în actuala sesiune. Atașat japonez In Bulgaria Sofia, 30 ianuarie. Colonelul japonez Ah:și, atașatul militar din Berlin, se găsește în capitala noastră, pentru a studia războiul din 1877. In special colonelul va studia fortificațiunile artificiale ale generalilor turci și ruși, cari au fost baza operațiunilor din 1877. 8b scandal militar în Serbia Belgrad 30 Ianuarie. Populațiunea orașului nostru se ocupă actualmente cu un nou scandal militar in care e amestecată și ducesa Elena. Se zice că ducele Aven ar fi trimis un leagăn soției unui ofițer sus pus, cu prilejul nașterea unei fetițe. Leagănul a fost expediat pe adresa palatului regal. Satul „Pravda“ îndată ce a aflat de faptul acesta, l’a publicat în pri* ínul humor, sponind și cîteva cuvinte râuvoitoare despre ducesa Elena. In ziua următoare s’au prezentat la directorul numitului ziar, Marinkovici, doui martori din partea ofițerului de mai sus, cerînd satisfacție cuvenită. Marinkovici a respins provocarea la duel, afirmînd că nu este răspunzător de articolul în chestie. In ședința de aui a Soupcinei, Marincovici a cerut dela guvern lumuriul asupra ofițerului. După unii, ofițerul ar fi ducele Arsen, după alții însuși prințul moștenitor. In tot cazul, cercurile conducătoare regretă că persoana ducesei Elena, iubită și stimată de întregul popor sîrb, e amestecată într’o asemenea afacere delicată. Scandal militar Belgrad, 30 ianuarie. Acum 2 luni tribunalul militar a condamnat 29 de subofițeri ca amestecați în conspirația de la Graduevaț. Tribunalul suprem reluînd această judecată a constatat ca cei osindiți sunt absolut nevinovați. Martorii au declarat că depozițiile lor au fost luate înpotriva conștiinței lor, deoarece ei sunt convinși de nevinovăția celor condamnați. Tribunalul suprem a casat pedeapsa unora iar celorlalți le-a redus pedeapsa. Faptul produce mare senzație. Alegerile din Moscova . Moscova, 30 ianuarie. Alegerile din anul acesta au greseatat trans Alegerile din Rusia — Victoria opoziției —■ Petersburg, 30 ianuarie. — Țină acum au sosit comunicări exacte asupra alegerilor dtt. 13 din cele 21 de guvernăminte. Conform acestor comunicări, opoziția a câștigat puin acum 105 mandate. Aceste guvernăminte sunt: Ecaterinoslav, Kasan, Lician Moscova, Nijni-Novgorod, Peru, Novgorod Samara, Simbirsk, Tauria, Tiwer, Charkov, Kerson. In toate gmernămintele care ți își strigă aă reușit cu mare majoritate. La aceste guvernăminte se mai adaugă încă Voronej, Kaluga, Kielv, Pensa și Bejan, unde opoziția va cîștiga cel puțin 45 mandate. Călătoria lui William Stead Prințul Bitlow și pacea universală Berlin, 30 ianuarie.—Din Stokholm be comunică ziarului „Vossische Zeitung”. Apostolul păcei Stead care se află aci pentru a-și continua activitatea in interesul păcei universala a declarat unui ziarist de act, următoarele cu privire la convorbirea ce a avut-o cu prințul Bfdlow : „împăratul, toți generalii și oamenii de stat și toți cetățenii vor pacea, a spus Bfdlow adăugind: Cunosc un singur mijloc pentru a asigura pacea universală. — Care e acest mijloc? am întrebat pe cancelar. Prințul Bülow a răspuns : _ „Să mi se înlesnească mijlocul de a putea spînzura 12 din cei mai puternici ziariști. Ași dori să încep cu radactorul ziarului „Kölnische Zeitung“ să continui cu aceia al ziarului „Temps“ și așa mai departe. — Ai dreptate, am răspuns cancelarului, că redactorii sunt foarte periculoși: cind sunt însă buni sunt foarte buni Stead a spus apoi ziaristului că se exagerează la prețuirea regelui Eduard ca diplomat. " împăratul Wilhelm, care de mulți ani este descris ca unul din cei mai periculoși adversari al păcei, este totuși unul din cei mai entuziaști amici al păcei universale și istoria îl va numi probabil împăratul păcei. Arestări de femei Moscova, 30 Ianuarie.— In institutul de superioare a avut loc o perchizițiune polițienească. In coridorul principal al clădirei s’a găsit o bombă de 1 și jum. puzi de dinamită, arme soldățești, o jumătate pud iarbă de pușcă, aproape 8 puzi broșuri revoluționare nepermise și un steag roșu cu inscripția : „libertate poporului“. Au fost arestate 8 superioare. Cond atesarea unor ziariști Sofia, 30 Ianuarie. — Redactorii cari au publicat articole vehemente la adresa principelui, în ziarele „Den“ și „Balcanica Tribuna“ au fost condamnați primul la 1 an închisoare și 2000 lei amendă și celalt la 2 ani închisoare și 5000 lei amendă. In ehesiia conflictului japonezamerican, New York, 30 Ianuarie.—Maiorul Schmitz din San Francisco și consiliul școlar din California au conferit cu Roosevelt. O înțelegere în chestia școlară cu Japonia nu s’a putut încă stabili și și de acea vor avea loc și alte conferințe. Sinucidere Laibach, 30 ianuarie. — Contesa Ida Lichtenberg în etate de 27 ani a încercat azi să se sinucidă trâgîndu-și un glonte de revolver în tîmplă. Motivul e o dragoste nenorocită. Boul șade și dorințele poporului Teheran, 30 Ianuarie. Șahul a adresat parlamentului o scrisoare prin care declară că este dispus a răspunde dorințelor poporului permițînd ca guvernul țăreî să se numească în mod constituțional. Conținutul acestei scrisori a fost comunicat telegrafic autorităților din Tebris. In Tebris palatul administrativ era înconjurat de o mare mulțime. Liniștea a fost însă restabilită. Vie ’., 30 Ianuarie.—la azilul din str. Hoseader s’a petrecut azi o îngrozitoare dramă. Bramă într’un azil declarat sentința ca o călcare de lege, se crede că procesul va fi revizuit. Abuzurile lui Felim-pașa — Descoperirea unui complice — Viena, 30 ianuarie. — Semi-ofciosul „Pol-Cor“ scrie: După cum ni se anunță din Constantinopol, în legătură cu abuzurile lui Fehim-Pașa, autoritățile turcești, au găsit un complice în persoana fostului său ajutor Sureia-bey, care în realitate a fost prof sorul lui Fhim Pașa, întrucit privește căile și mijloacele santijelor. Sureia-bey a fugit acum un an in străinătate dutînd cu sine mulțime de scrisori compromițătoare pentru Fehim- Pașa, după ce mai întîiu și-a simțis o avere de 15 mii pfunzi turcești luînd parte la actele lui criminale. Daoarece comisiunea instituită la Yidiz pentru anchetarea abuzurilor lui Fehim-Pașa crede neclară prezența lui Suresaby la Constantinopol, autoritățile turcești l’au căutat întîiu la Hamburg. S’a stabilit insă că el se afla la Marsilia unde are de gînd să scoată într’o broșură menționatele scrisori compromițătoare. Nu sa știe însă dacă guvernul francez va permite extrădarea lui. In definitiv comisiunea e aproape gata cu ancheta preliminară. Ultima oră telegrafică Prin FIR SPECIAL de la corespondenții noștri speciali din: LlllORA9 PAÜIS, BERLIN, WfiELSI și BUDAPESTA pect cu totul diferit de acelea din anul trecut. Nu s’a văzut în anul acesta nici cel mai mic semn de agitație. Cei cari au încercat să producă vreo manifestație au fost imediat închiși. Numărul celor cari au fost arestați pe ziua de ieri nu se poate preciza; a fost însă considerabil. Cu toate acestea au reușit toți candidații opoziției. Candidatura primului ministru Bekt Viena, 30 ianuarie.— Partidul radical a decis să combată cu înverșunare candidatura lui Bek în viitoarele alegeri. Ei au hotărît ca la toate întrunirile pe cari le va convoca el să participe cu toții și să-l silească a se explica asupra celor două proecte ale sale privitoare la legea căsătoriilor și a învățămîntului elementar. O declarație a revoluționarilor Berlin, 30 ianuarie. Din Petersburg se anunță că revoluționarii au răspîndit un manifest în care declară că ucigașul generalului Pavlov este un marinar anume Nicola Egorev, care a comis atentatul din ordinul partidului revoluționar din care face și el parte. Nicola Egorev a avut un mare rol în revoluția de la Oronstead și a reușit să scape cu toate trăsurile drastice luate de generalul Pavlov. Camera grecească Atena, 30 Ianuarie.— Camera și-a reluat lucrările. Guvernul conservă majoritatea. Campania opoziției în Bulgaria Sofia, 30 Ianuarie. Opoziția a început o violentă campanie contra guvernului. Alaltăerî s’au ținut în mai multe orașe din provincie întruniri de protestare. Duminică se vor ține noul mari întruniri la Sofia și în toate orașele mari din Bulgaria. _ Partizanii guvernului proectează și dînșie un meeting la Sofia tot pe Duminică. Sunt temeri de dezordine. Prinderea asasinului guvernatorului din Penza Petersburg, 30 ianuarie. Poliția a arestat pe asasinul guvernatorului Alexandroviski, din Penza. El e evreu și e fiul inginerului Anatoliu Piterman. El venise din Saratov și pînă la comiterea crimei, trăise în Penza, într’o casă de mahala. Arestarea unui inginer Irkutzk, 30 ianuarie. La stația Omsk, poliția a arestat pe inginerul Stepanov, care a luat parte la prădarea casei de bani din gara Irkutzk. Asupra lui s’a găsit suma de 50.000 ruble. Au mai fost arestați încă 3 complici, cari au mărturisit totul. Lucrătorul Iohan Schmereker în etate de 79 ani a rănit grav pe menajera sa Marie Krammer lovind-o cu un topor. Apoi s’a sinucis și el printr’un glonte de revolver. Motivul crimei e că Schmereker negăsind de lucru și neavînd să plătească chiria, menajera a închiriat odaia ce-o locuia el. Amărît din această cauză, el a comis fapta disperată. Starea lui Lueger Viena, 30 ianuarie.—Pînă azi dimineață n’a intervenit nici o schimbare serioasă în starea sănătei primărului Lueger. Dimineața medicii au constatat temperatura și bătăile luimei, normale. Bolnavul a fost bine dispus, deși nu atât de înviorat ea era. După amiazăitarea d-lui Lueger s’a înrăutățit. Primarul s’a iritat din cauza unor chestiuni oficiale ce i s’au prezentat din partea consiliului comunal și a fost silit să reia patul. * Viena, 30 ianuarie. — Bolnavul primar a petrecut azi o zi rea. Medicii au constatat pulsul anormal și temperatura ridicată. Seara bolnavul a primit un medicament înviorător și s’a simțit ceva mai bine. Deoarece starea primarului Lueger s’a înrăutățit din cauza iritației de azi dimineața, medicii s’au oprit de a se mai ocupa de chestiuni de service și de a primi vizite. Călătoria împăratului Franciscisses Viena, 30 Ianuarie.— O comunicare sosită era din Paris anunță că împâratul Francisc Iosef va pleca pe la jumătatea lunei Martie pentru mai multe săptămînî la Riviera. O locuință pentru împărat a și fost închiriată în Gap Martin. In cercurile curței vieneze nu se știe nimic despre planul acestei călătorii, cu atît mai mult cu cît actualmente împăratul nu necesitează o călătorie într’o stațiune climaterică, deoarece se află mai sănătos ca oricînd. Faptul acesta a făcut chiar să se acorde un concediu de 3 săptămînî medicului anu de casă dr. Kerzel, care timp de 17 ani n’a avut niciodată concediu, deja cumpărate în Rusia ; alte cumpărături nu mai sînt așadar necesare. Marea nenorocire deia locuința lui Tolstoi — Contele ET. Tolstoi și alte persoane au căzut victima unui incendiu — Petersburg, 30 ianuarie.—S' a comunicat la timp izbucnirea unui incendiu în casa contelui Lev Tolstoi. Mai mulți musafiri cari erau în casa marelui scriitor au căzut victima focului. Această știre e în parte dintr’o sorginte falsă. Focul izbucnise în casa contelui Nicolaie iar nu Lev Tolstoi în castelul Kleino în seara de revelion. Un servitor care voia să facă focul cu gaz, a răsturnat din nebăgare de seamă sticla care s'a aprins comunicând focul întregei încăperi. Un vizitiă a trezit pe invitați cami eroii cu toții amețiți de băutură. Contele a salvat pe soția sa și o rudă, apoi a alergat în odaia sa spre a scoate hîrtine de valoare. Și-a găsit însă moartea în flăcări. Aumai căzut pradă incendiului Berstliev ajutor de guvernator, Filosky secretar polițienesc, o doamnă și doi servitori. Procesele Mronesei de Seheen* iierger Budapesta, 30 ianuarie. — Nu trece săptămână ca opinia publică să nu fie preocupată de chestiunile baronelui de Seioenburger. Azi s’au judecat două procese de insultă, ale baronesei. In primul caz, servitoarea Jesberger, ridică acuzarea că baroneasa a pălmuit-o pentru că uitase să închidă ușa. Judecătorul comunicînd acuzătoarei că baroneasa a fost expulzată din Budapesta și că locuința ei este necunoscută, aceasta și-a retras acuzarea. A două acuzare a fost ridicată da d-na Holmeyer, proprietara unei spălătorii chimice. D-na Hofmeyer apăru la 10 Noembrie st. n., la baroneasa Schosnberger, cu un compt de 77 coroane. Baroneasa nemulțumită de lucru, sau de compt a insultas-o și cind aceasta se apără, fu lovită și alungată. Judecătorul a dispus ca poliția să afle actuala locuință a baronesei. Revizuirea unui proces Petersburg, 30 ianuarie. La afacerea preotului Petrov care a fost condamnat la exilare într'o mănăstire s’a produs o schimbare. Mitropolitul Antoniu a primit pe Petrov într’o audiență mai lungă și a ascultat explicațiile sale. Procurorul general al sinodului a chemat pe secretarul consistorialul la sine și i-a cerut explicații asupra cauzelor condamnărei. Deoarece renumiți jurisconsulți au Gi’parsică nenorocire pe mare: 200 persoane în seare New York, 30 Ianuarie. — Vaporul „ lardmont“ s’a ciocnit cu o corabie între Rlodeisland și Rhode Island și s’a fostfundat. Vaporul avea pe bord ca la 200 de pasageri; se crede că mai toți s’au înecat. Moartea viei principese Roma, 30 Ianuarie. — Principesa Cristina Bonaparte, văduva prințului Carol Napoleon în vîrstă de 65 de ani, a murit aai. Senzaționala, indistzneală a unui milionar american Berlin, 30 ianuarie. — Ziarele americane se ocupă mult cu afacerea milionarului american din Berlin, Harris Lehr. .Acesta a reușit prin consulul de la Berlin să fie invitat împreună cu soția sa la balul Curței. El a provocat însă o penibilă impresie apărînd într-o toaletă care nu se obișnuește la balurile Curței. In afară de aceasta el mai avu ridicula pretenție ca soția sa să stea înaintea soțiilor diplomaților. Americanul amenință cu scandal și pentru a-i evita diplomații sî îndepliniră dorința. Ofertă pentru reconstituirea flotei turcești Constantinopole, 30 ianuarie. — Cunoscutul sportsman și deputat ungar, contele Nicolau Szemere a stat aici mai bine de o săptămînă. El s’a oprit și la Sofia. Szemere a predat sultanului o ofertă pentru reconstruirea flotei turcești care se află acum într’o stare deplorabilă. întreaga flotă dispune momentan dea bea de două vase capabile de luptă. O societate americană e dispusă să construiască sultanului șase vase mari de razboiu într-un timp foarte scurt, acordîndu-î și înlesniri de plată în rate de lungi intervale. Mare inceMdu în mina Padhmut, 30 Ianuarie. — Un violent incendiu a izbucnit ia minele dala Petromarieff. Numeroasa persoana au perit în flăcări. S'au scos deja 14 cadavre. IMul Hamist trimislM daruri sa rânsîui din Maroc Londra, 30 ianuarie. — Din Tanger se comunică că sultanul Abdul-Hamid a trimis sultanului din Mroc daruri prețioase, o sclavă a cărei valoare este socotită la 1000 de pfunzi turcești, un splendid cal și altele. Amestecul acesta indirect al sultanului în chestiunile marocane, produce sinzație. O cerere de extrădare a Rusiei refuzată Laussanne, 30 ianuarie.Tribunalul federal a refuzat cererea Rusiei pentru extrădarea celor trei georgieni refugiați în Geneva și acuzați a fi luat parte la jefuirea casieriei din Duschet (Caucaz) declarind că e vorba de un delict politic, jefuirea fiind organizată în scopuri revoluționare. Infiriptarea sitnstistiei regelui Oscar Stocholm, 30 Inuarie.—Regele Oscar, a cărui sănătate s’a anciorat in cursul săptămînei trecute, a făcut erî o primă preumbire. Situația. La America centrală P nama, 30 Iunie. — Aeușit ci președintele republicei Honduras. Sosește știrea ei Nicaragua concentrează nmeroase trupe la granița H ndurasului și că se așteaptă pe curînd o năvălire pe teritoriul Hondurasului. El sehsta asupra catastrofei miniere din Beden Borin, 30 Ianuarie.—Ancheta a supra catastrofei miniera din Beden a fost suspendată deoarece depozițiile martorilor și cercetările specialiștilor au stabilit că nu se poate atribui nici o vină direcțiune. Catastrofa s-a produs probabil din cauza explodării unei lămpi din mină. ieraiiuțri Viena, 30 ianuarie.—„N. Fr. Press ©“ află din Berlin . Ziarul „Vossische Zeitung“ publică o comunicare din Stokholm cu privire la o presupusă convorbire ce ar fi avut-o acolo publicistul «Inglit Wiliam Stead asupra ultimei sale întrevederi cu prințul Buelow. Comunicarea conține lucruri cu totul neverosimile care vor fi dezmințite în mod categoric. Lupta națională a polonezilor Viena, 30 ianuarie.— La întrunirea Landstagului galițian deputații polonezi vor demonstra în contra politicei antipoloneze și vor cere guvernului să se acorde tinerilor polonezi drepturile tuturor națiunilor de a li se preda în școlî religia în limba maternă. Deriziunea hotărîtoare va fi redactată în așa fel ca să poată fi acceptată și de minoritatea rutenilor. Darsi necunoscuți uciși în biserică Varșovia, 30 ianuarie. In Stanskov, oraș din guvernămîntul Kielce, o bandă de teroriști a atras pe doui necunoscuți în biserica de acolo, unde i-a legat silindu-i să îngenucheze în fața altarului. Cei două necunoscuți au fost apoi împușcați pe la spate. Teroriștii au fugit fără a li se putea da de urmă. Se crede că cei uciși sunt și ei teroriști cari au trădat Secretele tovarășilor lor. O circulară a marelui vizir în epresia aromînă Constantinopole, 30 Ianuarie. — Marele vizir a adresat la 4 Februarie lui Hilmi pașa și la valii din vilaete macedonene o depeșă circulară expunînd că în urma plîngerilor aromînilor cari sînt împiedicați de a face serviciul divin și învățămîntul în limba aromînă, și că sînt persecutați și oprimați, ordonanța prescrie ca acest lucru să nu se mai întîmple. Insă reclamațiunie în contraatitudine ostile și provocărilor din partea șefilor religioși greci neîncetînd, și fiind dat că în urma unei înțelegeri de acum 15 ani între patriarhul Dionisos marele Vizir Kiamil-pașa și min. Cultelor Djevetpașa aromînii au primit de la patriarhat permisiunea de a-și face rugăciunile și a se instrui în școale în limba lor. O nouă comunicare a fost făcută patriarh tului care a răspuns că va lua dispozițiunile necesare în caz cind o asemenea plîngere i s’ar face. Cu toate acestea șefii religioși greci îndrăznesc a observa o atitudine contrară acestei deriziuni și măresc Ura prin omorurile notabililor aromîni, ca acum de curînd în vilaietul lanina Poarta nu poate tolera acest mod de a lucra. Inspectorul general și valii au primit în consecință invitațiunea de a lua măsurile trebuincioase și a pune toată grija pentru a împiedica asemenea provocări. Iaronemie Schoenberger în ESîgfia Milano, 30 Ianuarie.— Conform unei telegrame primite din Berna de ziarul „Corriere de la Sera“, baroneasa de Schoenberg ir va sosi în curînd la Berna de unde va pleca la Benua, pentru a se stabili acolo. RiscMnarea selsmaă a pariamsairakd Siglez Londra, 30 Ianuarie.— Regele și regina s’au dus după amiază cu suita într’un cortegiu solemn sub escortă militară în parlament pentru a deschidă sesiunea. Cu toată ploaia cea mare mulțimea adunată pe străzi a aclamat pe suverani. * Londra, 30 ianuarie.—Deschiderea parlamentului a avut loc cu ceremonialul obicinuit, în prezența perechei regale. Regele Eduard a citit discursul tronului relevînd raporturile amicale cu puterile streine și și-a exprimat satisfacțiunea pentru vizita emirului Afganistanului în Indii. Discursul vorbind despre divergențele de opiniune dintre Camera Comunelor și Camera lorzilor, declară că guvernul se silește să aplaneze dificultățile. Parlamentul se va ocupa de cestiunile privitoare la desvoltarea autonomiei Irlandei. Discursul anunță o serie de proecte de legi. Londra, 30 ianuarie,—Camera comunelor a început discuția adresei. Demisia cabinetului olandez Haga, 30 Ianuarie.— In ședința celei de a doua camere preșdintele ministerului a anunțat că cabinetul a prezentat demisiunea sa reginei din cauza respingerea bugetului războiului de către prima Cameră. Scopul călătoriei lui Stancîov la Berlin Viena, 30 Ianuarie.Călătoria ministrului de externe al Bulgariei.Stanciov, în Berlin este viu comentată în cercurile diplomatice de aci, cari atribue acestei călătorii o mare însemnătate politică. Se crede că Stanciov urmărește să cîștige guvernul din Berlin ca Germania să sprijine Bulgaria față de Poartă în chestia reformei justiției, în vederea intereselor elementelor bulgare din Macedonia. Guvernul bulgar speră că împăratul Germaniei se va felosi în această direcție de influența sa pe lîngă sultan (V. Fr. Pr.) o nsuă anenetă asupra uciderea lui isamartini Roma, 30 ianuarie. — Parchetul din Bologna a instituit, în baza declarațiilor lui Naidi, o anchetă secretă asupra împrejurărilor în care a fost contele Bonmartin. Cercetările urmăresc în special găsirea aceluia care a ucis după comandă pe Bonmartini. Se crede că poliția se află pe urmele autorului. O sinucidere suspectă Berlin, 30 ianuarie.— (Telegramă din Dresda). D-na Kumer proprietara filialei agenției Wolf din Dresda s-a sinucis azi dimineață între orele 6—7 cu un glonte de revolver. Ea a murit imediat. Feciorul ei a petrecut toată noaptea la un bal și a plecat azi dimineață în Berlin. Asupra cauzei acestei sinucideri nu se știe încă nimic. D-na Kmer asasinată? Dresda, 30 ianuarie.—Cercetările făcute în afacerea sinucidere! d-nei Kumer au stabilit următoarele : Fiul d-nei Kumer a sosit acasă azi dimineață între orele 6 și 7 și s’a luat imediat la ceartă cu mama sa. In timpul certei s’au auzit cîteva împușcături, după care a urmat liniște. După cîtva timp au sosit polițiștii cari au căutat pretutindeni, fără a putea găsi revolverul cu care s’a sinucis d-na Kumer. Lucrul păru suspect deoarece femeea are în partea stingă a capului o rană de revolver. S-a orînduit apoi o percheziție. Un servitor a mărturisit că de cîteva zile a observat un revolver la tînărul Kumer. Arestarea tînărului Kumtr Drezda, 30 ianuarie. — O telegramă sosită la miezul nopții anunță că tînărul Kmar a fost arestat la Berlin. Atentat contra lui Witte Petersburg, 30 ianuarie.— Ziarul „Nowoie Wremia” spune că s’a descoperit ieri, în burlanul unei sobe din locuința contelui Witte, o bombă în așa chip așezată încît trebuia să facă explozie astăzi. * Berlin, 30 Ianuarie.—Intondentul locuinței contelui Witte fiind anchetat la poliție a declarat că in timpul nopții a fost întrebat de un necunoscut, unde doarme contele Witte. El nu i-a dat însă nici un răspuns și necunoscutul s’a îndepărtat recomandînd ca Witte să se culce în alt apartament. * Berlin, 30 ianuarie. — Ziarului „Lokal Anzeiger“ i se comunică din Petersburg, că atentatul ia contra contelui Witte a fost descoperit de un servitor care a observat un cordon în gura sobol, unde a găsit apoi o bombă aranjată in așa fel ca să explodeze spre ziuă. Cum a fost descoperit șt bomba Berlin, 30 ianuarie.—Din Petersburg se anunță că contesa Withe se afla la teatru, în vreme ce contele fiind indispus, rămăsese acasă. El primea tocmai pe medicul sau în camera de dormit, cînd un amic al său, corespondentul unui ziar englez care se afla acolo din întâmplare, observă deodată o mașină infernală in sobă, prevăzută cu un aprensibil automatic. In momentul descoperirei aparatul Ura în activitate și bomba ar fi explodat cu siguranță în timpul nopței. Bomba a fost imediat ridicată și predată poliției.Contele With a primit incidentul cu liniște și sînge rece. Contesa și ceilalți ai casei au rămas însă foarte consternați. Alte amănunte Petersburg, 30 ianuarie. — Cutia de lemn care conțnea o bombă și care a’a găsit în casă Iad. Witte era acoperită cu o pînză albă ; bomba era încărcată cu o materie explosibilă foarte slabă. Deoarece pînza nu era murdară, se înlătură bănuiala,că cutia ar fi căzut pe coșul sobei. Intr’o altă sobă coșarul a găsit un cordon pe care l-a dus la poliție. In coșul sobei la un servitor poliția a găsit o altă mașină de aceeași construcțiune ca și cea d’îutiiugi care da asemenea era învelită cu piată de acelașaspect Ca Cealaltă. Situația agricolă a Rusiei Petersburg, 30 Ianuarie.—agenția „Westnik“ declară ca nefundate svonurile că Rusia ar fi cumpărat grîne în străinătate și adaogă că griul trebuincios pînă în Mai pentru districtele aflate în lipsă au fost Vizita lui Manir Pașa la Belgrad Amestecul Turciei în conflictul greco-rom în Budapesta, 30 ianuarie.—Ziarul „Pester Lloyd“ publică un articol lung asupra calatorisi lui Manir Pașa la Belgrad. Articolul are data din Constantinopol dar se crede că vine din sursă vieneză. Conținutul articolului e următorul: „Telegrame oficiale au anunțat sosirea lui Munir Pașa la Belgrad. Diplomații se frământă asupra scopului ce-i are această călătorie. Sunt oameni cari cred că Munir Pașa a venit la Belgrad pentru a încheia o alianță între Turcia și Serbia împotriva Bulgariei care are acum o atitudine dușmănoasă contra acestor două țări. O altă versiune susține că voiagiul lui Munir Pașa la Belgrad e în legătură cu echfciul dintre Serbia și Austria. E vorba să se găsească un debușeu de export pentru produsele Serbiei prin Salonic. O a treia presupunere crede că e vorba de un proect de cale ferată prin Balcani. O altă versiune zice că Munir Pașaan urmărește scopuri concrete prin voiagium sau la Belgrad. Munir Pașa e un om care se amestecă pretutindeni. De fapt el e gaful detectivilor turcești în străinătate. Actualmente el este ambasadorul Turciei la Paris, se bucură de o specială încredere din partea sultanului pentru că a luat asupra sa misiunea de a găsi în întreaga Europă oamenii cari se agită împotriva sultanului. El urmărește în special pe tinerii turci. Sume mari trec prin mîna lui. Acești bani sînt destinați pentru plata ajutoarelor sale. Deoarece Munir Pașa se află adesea în Constantinopol, ei faca aici politică fără știrea marelui vizir. Plecînd din Constantinopol, el a vizitat principalele capitala din țările balcanice. A fost în deserindurî prin Sofia. București. Vizita sa în București și Sofia a avut ca scop pe deoparte aplanarea conflictului bulgaro-român, iar pe altă parte conflictul româno-grec. El a decis patriarhatul grec să facă concesiuni euro-vlahîhilor din Macedonia și prin aceasta crede că poate atribui Turciei rolul de mijlocitoare în conflictul greco-roman. S’a văzut însă cât de puțin a fost dispus patriarhatul grec să facă concesiuni și conflictul greco-romîn mai există și astăzi. Cu toate acestea Munir Pașa se căi ca salvator al sultanului și Turciei Sigur este că puterile au puțină îacredere în amestecul sau în afacerile guvernului turc. In dorința sa de a urmări pe tinar turci, el nu se dă înapoi de la nici un fel de mijloace drastice cum a făcut la Sofia unda tinerii turci au avut o tipografie secretă. E chestiunea acuma dacă și călătoria lui la Belgrad nu urmărește aceiași prigoniță în contra tinerilor turci“. Bursă din străinătate Viena, 30 Ianuarie.—Aet. cred. aus. 688 50 Aet. cred. ung. 834.SO. O. f. austro-ung. 689.— Alpine 623.25; Renta Ung. cor. 95.80; Lozuri tar. 169.—. Mărci offied. 117.60; mărci Vit. 117.55; Napoleon 85.70; Berlin. 30 Ianuarie. — Renta austr. aur. 94.75; Act. cred. austr. 216.50banca. ruse 215.65, nou împr. rus 73.30, rent. ung. aur 96.— renta ung. cor. 95.75/ C. f. aur.ung. 147.30, schimb Viena 85.— Paris, 30 ianuarie.—Reta austr. aur 99.60, renta franc. 95.35, renta italiană 102 90, împr. rom. 95.50, Banque otomano 691.—, schimb Viena 103 62, piețe germane 121.86, cel Londra 206.31, renta ung. aur 1132, Frankfurt, 29 Ian .Renta austr. ung. 400.— r nta ung. aur. 96.05; Act. cred. austr. 216.80 ; c. f. austr. ung. 147.50. Schimb Londra 205.15 ; renta austr. cor. 99.90 ; renta ung. cor. 95 70 ; Schimb. Viena 850.— Schimb Paris 812.16; Alpine 311; Budaipesta, 29 Ianuarie. — Gria Aprilie 7. 52; Grîu Oct. 7.84 ; Porumb Maia 5.21 ; porumb Iulie 5.36 ; Ovăz Aprilie 7.56; ovăz Iulie. —.—; Rapiță Aug. 13,25. știrile nopței Focul din calea Victoriei.—Asearăna la orele 7 un început de incendiu s’a declarat într’o cameră de la apartamentele d-lui Grigore Cerkez, directorul poștelor, din calea Victoriei 179. Focul a luat naștere din cauza neglijenței unei servitoare, care spăla niște mănuși cu benzină prea aproape de sobă. Au ars cîteva obiecte din acea cameră. Incendiul a fost stins după 20 minute de către servitori și sergentul din post. Circumscripția 18-a anchetează. Început de incendiu.—Ia calea Văcărești No. 45 la d. dr. Albescu a luat focuri după amiaza ușă. Focul a provenit de la o sobă. Localizarea incendiului s-a făcut fără intervenția pompierilor. A apărut No. 2 din frumosul roman CURIERUL BIN LYON 5 bani fascicola în toată țara