Dimineaţa, noiembrie 1907 (Anul 4, nr. 1337-1366)

1907-11-01 / nr. 1337

mn 1 Noembrie 1907 ASTAZI :31 (13) Octombrie 1907 ÖAX JENDAR ortodox: Apostolat Stacnie și ümphie. Catolic: S Răsăritul soarelui 7.08 na.—Apusul soarelui 4.52 p. m. Stanislas rpn II ț^f Ț| Timpul s’a încălzit mult, pretutindeni dar mai cu seamă în Mun& lIV Lil LJ Li tai?ia unde temperatura,si a ridicat ziua la 20 grade și mai mult chiar. Barometrul a crept puțin în Moldova. Teatrul Național. Se va juca „Hoțul“, piesă în 3 acte de Henri Bernstein. Henrii Autorități.—Toate autoritățile sunt deschise—.5tunciire.—instanțele la Teatrul de Varietăți imperial. — In toate serile reprezentațiuni pentru familii. Program mare și foarte variat. Debutul artiștilor pentru prima oară în București Intrarea liberă.— Circuri Sicioli.— Reprezent Spectacole tarde a trupei de varietăți. Lupte atlatice de femei. — Tos&trist in»tsteva.2*<LÎ.—In toate serile reprezentațiuni ale cinematogre ,,Pathé Frères. — CASINO DE PARIS.—Cinematograf Flammarion. Scene picante după 10 seara. împăratul Wilhelm ln Anglia Regele Eduard Imparatul Wilhelm Legea comunală și administrativă modificările propuse de către comisiunea de la ministerul de interne. Am publicat zilele trecute câteva destăinuiri asupra modificărilor ce de ministru de interne voește să întroducă în legea pentru organizarea comunelor rurale și în legea pentru organizarea administrației. Dăm azi nou amănunte în această privință. Se urmărește ideia ca primarii de azi să fie lăsați a se îngriji numai de gospodăria comunală, iar partea administrativă și polițienească să fie dată în seama secretarilor comunali. Spuneam altă dată că acesta e principiul ce regretatul Vasili Lascar îl introdusese în proectul său de lege comunală, principiu care n’a găsit însă aprobarea Senatului liberal de pe vremuri. E bun Acest principiu “? Cine știe cât de ignoranți și abuzivi sunt cei mai mulți dintre primarii rurali, va spune că foarte bine va face legiuitorul care-l va desărcina pe primar de a face administrație în comună și de a fi reprezentantul guvernului în localitate. De asemenea e bine ca această misiune să se dea unei persoane care să depindă numai de autoritatea superioară și nu și de voința alegătorilor. Dar acea persoană trebue, negreșit, să întrunească toate condițiile ce se cer misiunei sale. Trebue în primul rând să cunoască legile, spre a ști cum să le aplice, trebue să fie cinstită spre a nu abuza de situația ce are , dar trebue să fie și bine retribuită, spre a nu avea nevoe să recurgă la ajutorul celor pe cari îi controlează. I *• se pune întrebarea : avem persoane cari să corespundă unei asemenea misiuni ? Răspundem afirmativ, întrucît avem pletoră de licențiați în drept, tineri fără mijloace, dar cu dor și dragoste de a munci și a servi interesele țărei. Nu vorbim de excepții, căci excepțiile nu fac regulă generală »și excepții sunt în toate carierile, în toate categoriile de funcționari sau profesiuni libere.___________ Dar, zice guvernul, statul n’are bani spre a întreține ca secretari comunali, licențiați în drept. Totuși guvernul voește să îndrepteze administrația comunală. Ne avînd mijloace, se va prevede în lege ca secretarii comunali să fie de trei categorii și plătiți cu 60, 80 și 100 lei lunar. Pentru asemenea retribuții nu se găsesc amatori printre licențiații în drept. Cei cari n’au altceva mai bun de făcut, stau copiști prin ministere și tot cîștigă în București mai mult decît li se oferă pentru a fi secretari comunali. Iar pentru micele retribuții se găsesc tineri, foarte puțini buni, cu cîteva clase gimnaziale. Or, aceia nu cunosc legile și n’au nici pregătirea pentru a le aplica. Ei vor constitui un nou element care va specula țărănimea, fără s’o poată servi. Și în acest caz e mai bine să se lase legea comunală cum este azi. * Prin legea administrativă se sporește numărul inspectorilor comunali, care pe viitor se vor numi administratori. Ei vor avea de administrat numai cîteva cercuri comunale, în total zece comune cel mult, astfel că se vor putea îngriji mai bine de administrație. In schimb retribuția va fi scăzută de la 350 lei la 250 lei lunar. E drept că li se va da, cu timpul, locuințî în localitățile unde vor fi cancelariile nouilor administrații. Apoi întroducîndu-se secretarul general de prefectură, va fi un agent de control, actualul director, care va face inspecțiuni mai dese prin județ și deci se poate presupune că se va face pe viitor o mai bună administrație. Ea s’ar face bună de tot, dacă și partea administrativă a comunelor ar fi dată în seama unor oameni pricepuți și retribuiți în de-ajuns pentru a putea rămine cinstiți. O. Dem. Crima din comuna Măgurele (Prahova) V . AMĂNUNTE senzaționale — X>& penitenciar.—Declarațiile criminalilor. — Asasinarea. — Afurisenia.—Mobilul crimei PLOEȘTI, 30 Oct. — Am fost cei dinții cari am anunțat că în ziua de 26 crt. s’a găsit asasinat pe teritoriul comunei Măgurelele, săteanul Dumitrache Cimpoeru în virstă de 54 ani, de fel din com. Păcurețî. Iată citeva amănunte noul: I.a penitenciar In urma dorinței exprimate de mine, d-nii I. Cireșeanu, judecător de instrucție și N. Păunescu, procuror, mi-au permis să-i însoțesc la arestul preventiv, spre a putea vedea pe criminal. Ajunși la penitenciar, ne-au fost prezentați cei doi ucigași. Ei se numesc : Vasile D. Gorneanu, în etate de 34 ani și Ghiță Anca, de 48 de ani. Ambii sunt din același sat cu victima. Declarațiile criminalilor In urma întrebărilor puse de cei doi magistrați, iată cum istorisește Vasile D. Gorneanu că a săvîrșit crima: „In seara de 25 Octombrie, m’am îmbătat cu alți tovarăși de ai mei de muncă. In circiuma d-lui Niță Georgescn, din Măgurele am început să bem cu cel ucis cu complicele meu Ghiță Anca și alții. După ce ne-am îmbătat răi de tot am plecat de la circiumă. £ Afară, era întuneric mare. Ghiță Anca, mi-a propus să omorîm pe Dumitru Cimpoeru, făgăduindu-mi că are să mă protejeeze cînd va fi pus vătaf la sondele din Țintea, unde lucra taraful lor. Asasinarea „Am consimțit la propunerile lui Ghiță Anca. Gind am ajuns la armanul d-lui Săbăreanu, Ghiță Anca a apucat de gît pe Dumitru Cimpoeru și mi-a zis să dăm. Am apucat omul de piciorul drept și l’am trîntit jos. Atunci Ghiță Anca l’a sugrumat, iar eul, scoțind cuțitul de la brio, i-am dat trei lovituri în spate. Apoi am întors cu fața în sus pe Dumitru Cimpoeru, cînd am dat cuțitullui Ghiță Anca. El a dat victimei celeilalte lovituri“. I La autopsie, s’au constatat 14 lovituri de cuțit pe tot corpul victimei. Continuing, criminalul Vasile D. Gorneanu, spune: Ghiță Anca, după ce a văzut că Cimpoeru a murit, l’a scotocit în chimir și i-a luat un fișic cu bani, însă nu știu ce sumă. Rupînd in două fișicul, ni-a dat și mie o parte din bani dar fără să știu cu. Afurisenia „Ne-am dat socoteala de fapta ce săvîrșisem și știam că o să fim descoperiți. Atunci am pus amîndoi mîinile pe cadavrul lui Cimpoeru și ne-am afurisit ca în caz de descoperire, unul din noi să tăgăduiască. Acest fapt îl face acum Ghiță Anca“. Mobilul crimei Mobilul acestei oribile crime nu se explică pînă acum cu preciziune. Jofuirea e presupusă pentru că ucigașii au furat banii găsiți asupra mortului. Răzbunarea e și ea admisă pentru că victima Dumitru Cimpoeru, reușise să dea afară din vată fie, de peste un taraf de lucrători de la sondele din Țintea, pe asasinul Ghiță Anca, care persistă cu încăpățînare în a nu mărturisi crima. Tribunalul a confirmat eri mandatele de arestare ale celor doi criminali. Stavăr Romanul contesei Zamoiska -Adevărul asupra contesei— dispariției Dragostea pentru narîndaș.— Rîndașul a ținut mai mult la pămîntul lui decît la contesa.— Serviciul nostru telegrafic ne-a dat amănunte largi despre senzaționala dispariție a contesei Zamoiska și despre reapariția ei neașteptata, după trei zile de căutări zadarnice. Ancheta deschisă și dusă cu lărguință a stabilit motivele acestei fugi, la care n’au colaborat, după cum s'a crezut, nici revoluționari, nici bandiți. Adevărul e mult mai simplu și mai banal. Contesa simulase moartea ca să poată fugi mai in voie în străinătate cu fundașul ei. Acesta, unul anume Janiek, intors în Rusia după războiul cu Japonia, unde fusese rănit greu, fusese îngrijit de contesa, care sa îndrăgosti de dinsul. Ea îi procură mijloacele ca să-și poată cumpăra o mică bucată de pămînt Wbgă Czontophov, apoi un pașaport ca să poată trece granița; ea îi trimise vorbă unde s’o aștepte în cutare zi și la ce oră. Janick veni la întâlnirea ce-î dăduse amanta lui travestit in țărancă și o aduse la tl acasr. Dar cînd fu vorba de plecare, el nu mai vru să părăsească Rusia și mai ales pămîntul lui. Proprietarul era im’nsul mai tare decit îndrăgostitul. Cind ziarele se ocupară de dispariția contesei și cînd poliția se puse în mișcare, Janick fu apucat de frică. El trimise pe tînăra contesă la tatal ei. O percheziție operată la el acasă făcu să se descopere suma de 3000 de ruble și a numeroase obiecte aparținînd contesei. El a putut să dovedească că ea i le dăduse un dar. Iată cum se sfîrșește romanul contesei Zamoiska. Universitare D. profesor Mrazec va începe cursurile sale de mineralogie și petrografie, Joi, 1 Noembrie, la orele 8 dimineața. D. profesor Badea Cireșeanu dela facultatea de teologie, va începe cursurile sale, Joi, 1 Novmbrie 1907, orele 8—10 a. m. cu anul al 111-lea, iar Sîmbătă 3 Noembrie, orele 8—10 a. m., cu anul al IV-lea. — Joi, 1 Noembrie se va deschide biblioteca facultății de litere; orele de lectură vor fi 2—6 și 7 jum.—10 jum. p. m. — D. profesor Longinescu va continua examenul său de drept roman, anul al 11-lea, Miercuri 31 Octombrie, orele 9 dimineața. Ultime informațiuni • Azi la orele 9 dimineața se întrunesc la ministerul de interne toți d-nii prefecți de județe spre a lua în discuție anteproectul de lege pentru reforma administrativă. Adunarea prefecților va fi prezidată de d. ministru de interne. • Prin proectul de lege pentru modificarea legei comunale se prevede micșorarea lefurilor primarilor rurali și suprimarea lefurilor ajutoarelor de primari. Notarii ce se vor prevede prin noua lege, ca reprezentanți ai guvernului în comune, vor fi plătiți cu 60, 80 și 100 lei, după importanța comunei. • S’a aprobat de către ministerul de interne planurile pentru alimentarea cu apă a orașului Călărași. Consiliul comunal respectiv va decide asupra creditelor ce urmează să se deschidă pentru îndeplinirea aceler lucrări de edilitate. • Azi se va ține un consiliu de miniștrii, sub președinția d-lui D. Sturdza. • Ultimele știri din America anunță o urcare simțitoare a prețurilor cerealelor. Aceste știri au avut de urmare o imediată urmare a transacțiilor pe piața noastră. • Comitetul Societății agrare, întrunindu-se ori a hotărit convocarea unei adunări generale a membrilor societății pentru ziua de Duminică 11 Noembrie, orele 2 p. m. In acea adunare societatea agrară va discuta proectele de reformă. • Guvernul a făcut să se reînceapă la Viena tratativele pentru încheierea tratatului comercial cu Austro- Ungaria. • Er au fost convocați la ministerul de culte revizorii școlari al județelor Ilfov, Iași, Neamț și Romanați, pentru a se aviza asupra măsurilor ce trebuesc de luat referitor la amenzile școlare , mijloacele de Încasare și ușurare. • Ni se scrie din Hirlau că in ziua de 28 corent, în cea mai perfectă liniște, el a procedat la alegerea consiliului comunal al acestei Urbe. Lista în frunte cu d. Eugen Totoescu a întrunit 149 voturi și a fost proclamat aleasă. • Proectul de lege pentru înființarea celui de al noulea minister, al industriei și comerciului, va fi depus pe biutoul Corpurilor Legiuitoare, in primele zile de la deschiderea sesiunei. Noul minister va începe prealabil să funcționeze pe ziua de 1 Ianuarie 1908. Actualmente la ministerul domeniilor se studiază repartițiunea serviciilor și lucrărilor. • Consiliul general de instrucție se va întruni Joi 1 Noembrie, în localul ministerului de instrucție, spre a lua în cercetare noul regulament al seminariilor. • Conferințele institutorilor vor începe în toată țara la 1 Noembrie și vor continua pînă la sfîrșitul lunei Mai. • La 1 Noembrie începe să funcționeze, în Capitală, comisiunile de recensămînt al taxelor comunale, xiudxite în baza art. 7 și 8 din regulamentul de constatarea, perceperea și urmărirea veniturilor comunale. Aceste comisiuni, cari vor lucra pînă la 15 Noembrie, sunt compuse din un consilier comunal, un contribuabil și controlorul respectiv, și anume : Circ. I. — D-niu Melic, Heruvim și St. Gherovici. Circ. II.— D-nii G. Ioanin, Iancu Anastasiu și D. Nicțlescu. Circ. III.— D-nii Musceleanu, D. H Rădulescu și C. Oprescu. Circ. IV. — D-nii Al. Donescu, C. Cristodorescu și Tănase Mihailovich Circ. V. — D-nnu Ulvineanu, Anghel Rădulescu și M. Toncescu. • Terminîndu-se bugetul pe exercițiul 908—909 pendinte de administrația poștelor și telegraf, el va fi supus mîine d-lui Costinescu ministrul de finanțe. Prin acest buget d. Gr. Cerchez propune mai multe îmbunătățiri in corpul telegrafo-poștal. • Cu privire la lucrările tunelului de la Berești, de pa linia Galați-Bîrlad, aflăm următoarele : Dinspre Galați, tunelul a fost străpuns pe o distanță de 180 metri. Lucrarea, din această parte, întimpină oarecari dificultăți din cauza izvoarelor subterane ceva mai abondente. Din spre Bîrlad, tunelul a fost străpuns pe o distanță de 400 metri. In această parte pămîntul este argilos compact, așa lucrarea merge foarte bine. De ambele părți ale tunelului s’a instalat tracțiune electrică. Lucrările vor continua toată iarna. • Adunarea generală a „Uniunii studenților romîni“ va avea loc in ziua de 14 Noembrie. Alegerea noului comitet se va face la 18 Noembrie. • Asociația absolvenților școalelor de arte și meserii din țară va deschide mîine Joi 1 Noembrie, orele 8 seara, al seap tele an școlar al școalei industriale cu cursuri de seară, in fața persoanelor oficiate din partea ministerelor de culte și domenii, a primăriei Capitalei și a unul însemnat număr de persoane distinse, invitate în acest scop și cari se ocupă de aproape de soarta meseriașilor. Cu această ociziune d. architect St. Burcuș, președintele Asociației va expune raportul și programul școalei, d. dr. Botescu, ajutor de primar, va vorbi din partea comunei, iar d. inginer Panaitescu, directorul școalei superioare de arte și meserii va ține o conferință tratînd despre „Importanța școalelor de ucenici“.D. L .Voinea, licențiat în drept, directorul biroului de informațiuni administrative al ziarului „Adevărul“, se pune la dispozițiunea publicului din întreaga țară, pentru a procura prin biroul ce conduce informațiuni de orice natură. Lămuriri în orice chestiune militară și de recrutare cu privire la dreptul ce fiecare ar avea la serviciul cu termen redus, la serviciul cu schimbul, la scutire de armată, chestiuni de supușenie străină etc. Se arată actele legale ce fiecare trebue să producă pentru a-și dovedi drepturile. Se rezolvă numai pe cale legală orice afacere militară și se îndeplinește de birou pe lângă autoritățile respective toate formalitățile necesare în acest scop. A se feri pe adresa: L. Voinea, licențiat în drept, directorul biroului de informațiuni al ziarului „Adevărul“, București 11, str. Sărindar, 11. De vorbit personal la orele 8—11 dim. și 5—7 p. m. la biroi". • Luni seara a fost adus în “serviciul d-lui prof. dr. Isvoreanu de la spitalul Cobțela, individul C. Costache din comuna Leordeni, care, în urma unei certe pentru buturugi cu săteanul Gh. Ștefan, a primit o lovitură puternică de ciomag în partea stingă a capului, lovitură care i-a pricinuit o fractură gravă a oaselor craniului. In urma îngrijirilor chirurgicale, date în grabă de d. dr. Ion Jianu, medicul secundar al serviciului, bolnavul are multe șanse de vindecare. • Judecătorul de instrucție de pe lingă tribunalul Vîlcea a hotărit că nu există caz de urmărire împotriva învățătorului M. Popescu, din comuna Băbeni- Făurești, inculpat în răscoalele țărănești, și a dispus, acum câteva zile, clasarea acestei afaceri. • In cursul lunei trecute, s’au exportat următoarele cantități de petrol și producte petrolifere : Brăila : 372.387 kgr. rămășițe. Constanța : 298.277 kgr. benzină, 14.772.789 kgr. petro, 2.975.262 kgr. uleiü și 170.296 kgr. rămășițe. Dîmbovița: 100 340 kgr. benzină, și 175.558 kgr. uleiu mineral. Ilfov : 57.092 kgr. benzină, 339 kgr. uleiu și 171 kgr. rămășițe. Prahova: 1.118.453 kgr. benzină, 236.153 kgr. petrol, 19.241 kgr. uleiu, 10.000 kgr. parafină și 36.790 kgr. rămășițe. Vlașca : 334.943 kgr. benzină și 1.894.282 kgr. petrol. • D. Constant. C. Foișoreanu, șef de birou la prefectura de Prahova, luîndu-și licența în drept și a dat demisia din acea funcțiune și s-a înscris în baroul de Ilfov. • Pe ziua de 1 Noembrie se va deschide școala de dans a profesorului Mihăilescu, în sala Eintracht din str. Brezoianu. Cursurile în fiecare Luni și Joi. • Astă-seară la orele 8 jun. are loc, in str. Bibescu-Vodă, casele d-lui dr. Eraclie títerian, obicuruita ședință săptămînală a Uniuniii Intelectualilor. La ordinea de zi sînt: citiri de bucăți literare, diferite comunicări, votul obștesc. • Principele Ferdinand și principesa Maria vor sosi astă seară în Capitală, iar mîine cu trenul de dimineață vor pleca la schitul Golești și de aci cu automobilul la Bahna Rusului, unde va avea loc o mare vînătoare. Lucrările comisiunei parlamentare ZIUA A NOUA Ședința de dimineață la această ședință s’a continuat și s’a terminat discuția asupra monopolului circiumelor. Era în discuție chestia penalităților ce urmează să se aplice bețivilor. D. Al. Constantinescu s’a ridicat în contraprevedere ca primarul să poată amenda, executa și închide pe bețivi. Această dispoziție ar da loc la abuzuri extraordinare, căci primarii, pentru motive politice sau personale, ar persecuta pe cei cari beau ca și pe cei cari nu beau. Pe de altă parte s-ar încălca drepturile justiției, singura în măsură să hotărască pedepsele. D sa a cerut să se prevadă cel puțin dreptul de apel la judecătoriile de ocol, ca astfel cei năpăstuiți să poată scăpa de pedepse. D. C. Nacu a observat că și pentru orașe penalitățile în contra beției sunt prea exagerate. Nu se poate ca libertatea și siguranța unui persoane să fie puse la discreția unui subcomisar, care poate amenda și executa pe un om pentru beție. In alte state autoritățile nu abuzează de puterea lor, dar la noi abuzează prea mult. Și d. Nacu a cerut ca asupra amenzei și pedepsirea bețivilor să decidă justiția, dar judecata să fie sumară, în 24 ore să fie judecat bețivul și executat. D. Toma Stelian, ministrul justiției, a răspuns că în legea judecătoriilor de ocoale, cea nouă, se dau judecătorilor și atribuțiuni privitoare la aplicarea monopolului circiumelor la sate. In ce privește orașele, va veni cu o lege pentru înființarea micului parchet, menit să accelereze anchetarea și instruirea delictelor în contra legei. D. Emil Costinescu a declarat că dacă justiția poate să rezolve repede procesele de contravenție la prescripțiile contra beției, atunci consimte să se dicteze pedepsele de către justiție. D. D. Sturdza a adus din nou învinuiri avocaților cari influențează justiția. D Nacu a confirmat spusa d-lui Sturdza și a recunoscut că magistrații în afară de cei de la Casație sunt sub influența multor avocați, de cele mai multe ori. D. Sturdza a continuat să se războiască cu avocații, spunînd că n’o să poată trimite pe bețivi să-î judece Casația, dar ar trebui ca avocaților să li se mai tae din urechi. In cele din urmă s’a decis, pentru sate, ca amenzile sa se dea bețivilor de către comitetul circiumelor, care îi și va executa, iar cei amendați și executați să poată face apel la judecătoriile de ocoale. Ședința s-a ridicat la orele 12, Ședința de după amează ,'a început discuția asupra legei pentru reorganizarea judecătorilor de ocoale. D. Toma Stelian, ministrul justiției a dat explicații asupra modificariilor ce s’au introdus în noua lege. D. Al. Constantinescu a făcut observația că ar fi bine ca avizul comisiunei disciplinare care va judeca pe judecătorii cari se vor abate de la datorie să fie aprobat de ministru, fără nici o schimbare. In lege se prevedea că ministrul poate să nu țină seamă de acel aviz. S’a admis propunerea d-lui Constantinescu. Asupra aceleași chestiuni au vorbit și d-nii Al. Enacovici și Costescu-Comăneanu. ű lor au fost deasemenea de părere ca ministrul î să nu poată trece peste avizul comisiunei disciplinare. * S’a admis ca numirile în magistratură să se facă în baza unui examen de capacitate. Deasemenea s’a admis suprimarea ajutorilor de judecători și înlocuirea lor prin supleanți de judecători, cari vor asista pe aceștia fără a avea dreptul să judece. * S’a discutat apoi asupra înaintărei pe loc a magistraților și, de acord cu d. Sturdza s’a decis ca înaintările pe loc să se facă pînă la gradul de consilier de Curte. S’a prevăzut stagiul de patru ani în grad. Vor putea fi însă înaintați, fără acest stagiu, magistrații cari se vor distinge și cari vor fi recomandați de ministru cu raport special. • Azi se va continua discuțiunea asupra aceleași legi. O. Dem. Mișcarea proprietarilor și arendașilor BUZĂU, 29 Octombrie. — Aflu că deputatul colegiului al II-lea de Buzău, d. Victor Filotti, a trimes un însemnat număr de invitațiuni la toți proprietarii și arendașii din județul Buzău, convocîndu-I la o consfătuire în vederea proeotelor de legi agrare ale guvernului. Această consfătuire, a cărei dată nu a fost încă fixată, se va ține în ajunul deschiderea Corpurilor legiuitoare. Se afirmă că la această consfătuire au fost invitați și fruntașii cîrciumari din orașul și județul Buzău pentru a discuta legea monopolizărei cîrciumilor. Un fruntaș conservator din Capitală va lua parte la această consfătuire. Atentatul criminal din com. Prundu (Ilfov) — Administratorul moșiei Prundu din județul Ilfov, rănit cu lovituri de cuțite de doi săteni — Un atentat criminal s’a comis Luni noapte in comuna Prundu din județul Ilfov. Administratorul moșiei Prundu, d. Spirea Manzaru, pe cînd eșua de la cancelaria moșiei împreună cu contabilul sau, a fost atacat de sătenii Dragnea Marin Purcariu și Tănase Burgiu. Cel dintim s’a repezit asupra administratorului Manzaru și i-a aplicat două lovituri de cuțit în partea stingă a pieptului, în dreptul claviculei. La a treia lovitură victima s’a repezit asupra atentatorului care i-a aplicat o lovitură în palma mîinei drepte. Fuga și prinderea criminalilor Victima a căzut imediat jos într’un sac de sînge, iar cei doi criminali au dispărut. Notarul comunei Piundu, d. Dasche- 1 viei, fiind avizat de cele petrecute s’a pus imediat în urmărirea criminalilor și pe la ora 1 noaptea a reușit să - l prindă și să-l aresteze. Victima la spitalul Colțea dri dimineață, victima atentatului, d. Spirea Manzaro, a fost adus in Capitală și internat la spitalul Colțea, salonul No. 12 secția d-lui dr. Toma Ionescu. Cei doi criminali au fost aduși azi dimineață în Capitală și înaintați parchetului. Ei au mărturisit crima, pe care, au declarat că au comis-o din răzbunare. Convorbire cu victima azi dimineață, auzind că victima s’ar fi aflînd la spitalul Colțea m’am transportat acolo și am vorbit, cu Spirea Manzaru. Starea d-sale este cît se poate de bună, in urma operației făcută de d. dr. Poenaru-Căplescu. D. Spiru Manzaru, după ce ne-a povestit atentatul așa cum l-am expus mai sus, mi-a declarat că pe cei doi săteni i-a concediat acum citeva zile de ls arătură din cauză că nu-șî vedeau din lucru. Moșia Prundu este proprietatea societăței Dacia Romînia și este ținută în arendă de d-nii Girleșteanu și Vitul. Cei doi criminali au fost depuși la Văcărești. S-a dovedit că ei au premeditat crima și că amenințaseră cu cîteva zile mai înainte pe administrator cu moartea. Astăzi victima va părăsi spitalul. Ti». Palatul Justiției Agent abuziv,—I. Cosmovici agent de urmărire pe lingă percepția din Craiova, a comis o sumă de abuzuri, primind impozitele de la diferiți contribuabili, fără a le vărsa in întregime în casa percepției, așa că li se cereau banii de două ori, acelor persoane. In urma reclamațiunilor făcute, agentul fu trimes înaintea instanțelor corecționale, cari îl condamnară la 7 luna închisoare. Numitul a făcut racurs, care i s’a respins erî de Curtea de Casație secția 2-a. Din județ.—De la o vreme încoace o bandă de hoți spărgători cutreeră satele din județul Ilfov și comit isprăvi îndrăznețe, fără ca autoritățile să le fi putut da deamă. Astfel parchetul de Ilfov a fost ora înștiințat tsilografic, că în corania Poenarii Vulpești, răiifăcători au spart prăvălia lui Constantin Popescu, și au furat mai multe lucruri cum și suma de 400 franci. S’au luat riguroase măsuri pentru prinderea hoților. — Locuitorul Radu Vasile Rotară din comuna Micșuriști, săpînd la sat, malul se prăbuși subit omorindu-l Pădure în flăcări Tîrgoviște, 30 Octombrie. — Pădurea Dobrejdhi, în întindere de 5 hectare, se află în flăcări. Focul fiind alimentat de un vînt de est, la proporții. S’ailS’trimes ajutoare atît din comuna Hogații cît și din comuna Dobrejdiî. Bică Un bolovan de aur R.VALCEA, 30 Octombrie.—Locuitorul Oprea Georgescu din com. Racovița, jud. Argeș, săpînd pa proprietatea sa, a găsit în pămînt un bolovan mare de aur. El credea însă că e aramă și nespunînd nimănui nimic, a scris d-lui Iarnai Arnold, din orașul nostru, industriaș căldărar, ca să vie în Racovița să-i cumpere metalul. Faptul fiind curios vă voiü comunica orice nouî amănunte voiu avea. Prăbușirea unui puț — 3 victime — Un puț adine care se lucra în comuna Călina, la via teiului în apropiere de Drăgășani și care era aproape terminat, s’a prăbușit astăzi, apucînd în fund, sub dărmnăturî, pe 3 lucrători: Constantin Tetea, Const. Ciocan și Marin Matei Olaru de fel din com. Susanii de sus, Vîlcea. Cadavrele nu au fost scoase încă. Administrația a trimis ajutoare. Monumentele publice și serviciul technic O intervențiune a ministerului de instrucție Ministerul instrucțiunei a primit mai multe denunțuri că unele servicii tehhnice din țară distrug monumentele publice pentru scoaterea de piatră necesară diferitelor lucrări publice. S’a citat chiar cazul castelului roman Caranasof din județul Tulcea, care a suferit mai multe stricăciuni. Comisiunea monumentelor istorice a avizat ministerul la timp asupra aceste stări de lucruri, iar ministerul a făcut cunoscut aceasta ministerului de lucrări publice care, la rindul sau, a trimes, tuturor inginerilor din serviciile tehnice ale țărei, o circulară, prin care le pune în vedere de a lua cele mai serioase măsuri ca, sub nici un cuvînt, personalul tehnic respectiv să nu se atingă de asemenea monumente, ci din contră, să caute, pe cît posibil, a supraveghea conservarea lor.—L. 11. Fioroasa crimă din Brăila BRAILA, 30 Octombrie.—Astă noapte la orele 12, o crimă fioroasă a fost săvîrșită în următoarele împrejurări : Andrei Bucur, tîmplar, trăia de mai mult timp în concubinaj cu femeea Maria Lazăr din strada Franceză 39. Venind acasă într’o stare de beție, numitul luă pe amanta sa la ceartă pentru motivul că a schimbat fără voia lui, o bancnotă în valoare de 20 lei. Din această sumă, nenorocita nu cheltuise decît 40 de bani. De la ceartă, Andrei Bucur a trecut la bătaie maltratind în așa chip pe Maria Lazăr încît după o oră ea încetă din viață în prada celor mai îngrozitoare chinuri. In starea de ebrietate în care se afla, Andrei Bucur a adormit lîngă cadavrul amantei sale și nu s’a deșteptat decît azi dimineață la orele 5. Pe la 9, criminalul s’a prezentat singur la parchet mărturisind odioasa sa faptă. Bucur a fost arestat.—Boia. Asociația absolvenților școalelor de arte și meserii Odată cu pregătirile ce se fac de absolvenții școalelor de arte și meserii, în vederea deschiderei celui de al geaptelea an școlar al „Școalei Industriale“ oe va avea loc Joi 1 Noembrie orele 8 seara în localul școalei primare din calea Grivița (Biserica Sfinții Voevozi), credem Demerit de a spune cîteva cuvinte de această harnică și pașnică asociație, demnă de cercetat. înființarea ei datează de acum zece ani, după un program care n’a dat greș și care a fost îndeplinit cu cele mai mari sacrificii, cum aproape nu se mai văd urme în vre-o asociație asemănătoare ei. Conducerea acestei asociații căzind pe mîini încercate, ne dă posibilitatea să ne găsim în fața unui fapt suplinit, adeverindu-se tot mai mult cuvintele celor doritori de propășire și carii neîncetat dau sfatul de a se lucra din inițiativa particulară.* Sunt numeroase direcțiunile în care au lucrat absolvenții școalelor de meserii, căci ni vedem in o serie de Congrese începute încă de acum zece ani și din care s’a tras multe învățăminte și s’a limpezit chestiuni din care mare parte s’au și aplicat. Doritori de a fi folositori meseriașilor cari n’au de lucru precum și de a înlesni angajamentele de lucrători dintr’o localitate în alta, stabilindu-se astfel cuantumul cererilor și ofertelor, au înființat instituția „Bursa Muncoi“ căreia ia dat o organizație și o direcție aparte, de ale cărei foloase își poate da oricine seama. Cu însemnate sacrificii face să apară de nouă ani „Buletinul Industrial“ revistă lunară, cu cuprins tehnic, științific, moral și social, întreținînd astfel mai de aproape pe toți camarazii absolvenți din toate unghiurile țăreîti propovăduind munca și pacea. Dinșii nu s’au mulțumit de a lucra numai pentru interesul dezvoltărei clasei de meseriași absolvenți ai școalelor de meserii, ci dindu-și seama de starea de inferioritate în care se desvoltă meseriașul fără carte și cum marea masă a acestora, o dau atelierele particulare, unde nu se lucrează decit partea restrînsă a meseriei, unde nu se învață de somnul care este călăuza meseriașului și nici cartea necesară ca să-și poată perfecționa meseria, au înființat cea dintîî „Școală de ucenici“ cu cursuri de seară, care funcționează doi ani și pe care au reorganizat-o azi după experiențele făcute. In programul de reorganizare nu vedem nici titluri de cursuri pompoase nici profesori prea teoretici, ci din contra totul chibzuit ca să dea Un re- DIMINEAȚA Noul abonament cu premii DIMINEAȚA Două corpuri de case în str. Teilor 208, Me eamerite com Ms Bazar ed Mi „LR CEBR“ Str. Carol, No. 62 Două poliți de asigurări pe viață (zestre) în valoare de 4000 lei . Sec. de asigurare „Agricola“. Două truseuri, în valoare de 1133 lei lucrate in Btelierele speciale ale Casei; Korausa Soeaeiu „LI IPHfIODITA“ Calea Victoriei, 34 O mașina de scris „STUEWEB“ cu scrisul vizibil, ultima perfecțiune, premiate la concursurile din Berlin, Aachen, etc., în valoare de lei 700 de la magazinul „KOSMOS“, casă specială pentru Mașini de scris, Furnituri pentru toate sistemele de Mașini de scris, Multiplicat, etc. Biurou de copiat Acte. București, Strada Smerdan, 49. Două ceasornice de aur, la marele magazin de bijuterie LEON WEISBLUTIî Calea Victoriei, 34 (vis-a-vis de Kotel Bulevard) mașină de cusut, o bicicletă, 100 abonamente la ziarul „Adevărul“. Valoarea totală a premiilor peste Lei 25.083 . Costul abonamentului; pe un an lei 20, dînd dreptul 15 cupoane de participare la premii; pe 6 luni lei 11 dînd dreptul la 7 cupoane; pe 3 luni lei 6, dind dreptul la 2 cupoane. al ziarului V zultate practic. Ca parte de prezintare in industrie, găsim iarăși că absolvenții școalelor de arte și meserii dețin un loc de multă considerație, căci grației cunoștinței și muncei lor, vedem azî că ei formează contigentul personalului instructiv din școlele de meserii din țară; ei sunt azî cei mai de seamă șefi de ateliere și maiștri pe la marile ateliere și uzine, și tot dintrînși vedem azi că unii s’au ridicat pînă la industria mare, avînd chiar făbricî, iar alți își conduc cu folos atelierele lor, dînd un prețios impuls desvoltăre a mnicei industrii. Și cînd toate acestea sînt produsele linei clase sociale, încă de mulți necunoscută, și cînd se poate sconta cu ușurință foloasele ce le vor aduce în dezvoltarea economică a industriei mari și mici, nu ne putem opri de a nu releva meritele absolvenților școalelor de arte și meserii și de al încuraja și cere de la ce-și dau seamă de menirea lor, să le dea toată atenția meritată, Rep. Dela comisiunea monumentelor istorice în ședința din urmă a comisiunei monumentelor istorice d. I. Kalinderu a comunicat că, vizitînd mănăstirea Slatina și biserica lui Ștefan cel Mare de la Baia, a putut constata că atit lucrările de conservare întreprinse la Slatina cît și cele de restaurare intreprinse la Baia s’au executat după planurile și devizele aprobate de comisiune și în condiții materiale cît se poate de mulțumitoare. In aceași ședință comisiunea a aprobat regulamentul pentru redactarea și administrarea „Revistei Comisiunei monumentelor istorice“, publicație trimestrială care va apare, ca organ oficial al comisiunei, cu începutul anului viitor. In sfîrșit a rezolvat toate chestiunile la ordinea zilei, intre cari și chestiunea modificărei planului de lucruri de restaurare ce se vor întreprindă la anul viitor la biserica Cartea Domnească din Tirgoviște. Tot săptămîna trecută comisiunea a fost la mănăstirea Comana, unde a făcut recepția lucrărilor de conservare ca s’au întreprins aci in anul trecut și curent sub direcția d-nnl arh. Ghica. înaintări în corpul telegrafo-poștal . In urma referatului d-lui director general al poștelor, telegrafelor și telefonelor, s’a înaintat pe ziua de 16/29 Octombrie. La gr. I de elevi pe actualii elevi gr. II: D-nnu Gergescu Petre I, Lăzăreanu G. Nicolae, absolvenți ai școalei de telegrafie și poștă. La gr. Îl de elevi, pe actualii elevi gr. III: d-na Mihăilescu Ion II, după merit, Necula Enache, după vechime. La gr. I de elevă, pe ziua de 1/14 Noembrie 1907, pe actuala elevă gr. II, d-na Tănăsescu Filofteia, absolventă a școalei de telegrafie, avînd și vechime în corp. La gr. II de elevă, pe actuala elevă ■ gr. III, d-ra Atanasiu Despina, după merit. Impiegată auxiliară a 77 lei, pe actuala aspirantă a 48 lei, Ganea Petra, după examen. Aspirantă de impiegată auxiliară a 48 eî, pe actuala impiegată supranumerară, I. Turcu Angelina, după examen. Afacerea din comuna Raznic — Crimele unor proprietari — CRAIOVA, 30 Octombrie.— D. judo instructor Tănăsescu a continuat și azi cu luarea depoziției martorilor în chestia împușcărei celor 6 țărani din com. Raznic. Au foist ascultați Ion Plopșoreanu, zis Nae, proprietar in Raznicul Bătrîn, Ion Gorunescu zis Mare, socrul d-lui Ștefan Pleșoianu, proprietar în Barnicul * i Bătrin, unde s’au făcut devastările, Costică Popescu, proprietar In Craiova, Jean Bouhin, samsar, și căruțașul Marin Tănăsescu, care a condus pe cei doi de mai sus în acea comună, unde, stația dinșii, voiau să cumpere porumb." Din informațiile culese am aflat că după potolirea răscoalelor s'au făcut represiuni violente in comunele Y Ilaznicul bătrin, unde au proprietăți d-niî: Nae Predoiu, Ștefan Pleșoianu , în Raznicul propriu zis, în fața căruia se află conacul d-lui co i •