Dimineaţa, septembrie 1908 (Anul 5, nr. 1631-1660)

1908-09-01 / nr. 1631

Îauii - Septembrie 190S ! Duminică 215 Koemtre s. c. se va face în public de către comisiunea compusă din reprezentanții Camerilor de comerț din București, Iași, Brăila, Graiova și Constanța, Tragerea marilor vremii acordate gratuit abonaților ziarului „Dimineața" a căror valoare este de peste 25000 lei. Imobilul din str. Teilor No. 208, unul din principalele premii, este în reparație și în scurt timp, complect renovat și mobilat, va fi la dispoziția tuturor cari vor voi să-l viziteze. De arendat în Iată moșia BERCA-FÂCLELE i din Buzău afară de păduri (Regiunea IV-a) 400 hectare 200 arături și finețe, 200 islas. Ofertele scrise !d-lui Costa-Foru, 3 Alea Mitropoliei, București. ______________ APELE MINERALE sume (YHQLD3VA) Vindecă sigur boabe de : stomac, intestine, ficat, rinichi, beșica udului, artritism, diatesa urica, etc. Cu aceste ape se poate face cura la domiciliu tot așa de bine ca și la isvor. marvwrul i.o. 1, este apa cea mai higienică și digestivii, bălti la masă cu via sa ti simpla. Pentru comande a se adresa tiarimacistului Ioan Werner Furnisorul Curței Regale, Iași. ________ Se caută o institutoare normalista sau bacalaureată cu excelente certificate pentru predarea limbei române în cursul primar. Adresa Direcția Institut Model T.Severin Sîmbătă, 30 Septembrie. — In cursul zilei de ieri timpul a fost călduros in toată țara. In foarte multe localități s’au înregistrat temperaturi maxime de plus 30 grade și mai mult. Cea mai ridicată temperatură din țară plus 33 grade la București și Călărași. Noaptea în general răcoroasă, afară de localitățile de pe malul mărei și al Dunărei, unde a fost mai cald și unde temperaturile minime au variat între plus 15 grade și plus 19 grade. In restul țarei termometrul s’a coborît în LICEUL BALTEANU București, Calea Moșilor 162 Telefon 1645 Curs primar, liceal și comercial. Se primesc și elevi de la Școalele Statului. „ Institut cunoscut pentru buna învățătură și isbîndă a- Prospectul se trimete gratis - Director : Emu Bălteanu Profesor la Sf. Sava , CASA DE SCHIMB M. FINKELS București, Strada LIPSCANI No. 8 Noul Palat Dacia cursul pe ziua de 31 Aug. 1908 Clmp, Vind ! #o/c! Buti amor. 1885 rann. 91 — 9150 sip/di . , 1905 a. b. 91- 9130 ! 40/ Rentă, internă 90150 91p : 40 o QMig. ISR. kt. 1903 86 75 87 25 ;*>/. „ „ . 1906 86 75 87 25 i50, ukL 99 75 100 25 14VS . „ „ I 90 25 90 75 ■' Mo Ser. Fuse. rural 98 25 98 75 4°io . . „ 8825 8875 I 5% • » ®fl>. Bu. 96 25 96 75 , 5% . . . Iași 93 25 93 75 Ac. B. Națională 4210 - 4230 — „ , Agricolă 405— 412 — „ Sc. Buc. 120— 130 — Cor. val. austr. 105 — 106 — Mărci germane 123 50 125 — Banc. franceze 100— 101 — „ italiene 100 — 101 — „ rubl. hârtii 265 — 267 — Institutul de Domnișoare Despina-Doarana — Fondator, anul 1886 — 22, Calea Șerban-Vodă, No. 22 — BUCUREȘTI — it . Paulina Haralambie Directoare. ^ Ana Demetrescu (născută Bonniș) Car» complect de educațiune pentru fete. Clase primare, liceu, secțiune speciala pentru limbile străine. Curs de piane după programa conservatorului. Profesori de la stat: institutoare franceze, germane, engleze. Educațiune îngrijită, instalațiune confortabilă; grădină vastă. Analizeză complee, urine singe, lapte, spate, secrețiuni, suc gastric, fecale, paraziți, tumori, apă, vin, ceară, miere, stofe, etc. Liborator al D-rului D. ROBII! singurul Dr. in medicină specialist cu o practică de Laborator de 15 ani. De 11 ani Șef de Laborator Spitalelor Civile. Str. I C Brătianu 5 (îtlsSOR.) Cel mai mare laborator part. de Bacteriologie, Microscopie și Chimie Vase pentru strâns urina, etc. și instrucțiuni se trimit la cerere din Institutul Francez de BOffiMSOARE Choisy Mangâru Str. Negustori 36—Mîntnleasa 17-19 Înscrierile încep de la 20 August iar cursurile la 10 Septembrie. SACI ȘI Mușama!© Eu chirie și «le »bizare F. W. CHETISTK București Smârdan 4 CASE de Bill și de REGISTRE — vînd ocazional — H. WEINTRAUB Cale» Văcărești 4 ■1f .. (lingă Bărăție) cele mai multe localități între plus 9 grade și plus 12 grade. La Sinaia temperatura minimă de peste noapte a fost plus 4 grade care „ este cea mai coborîtă din țară. Astăzi cerul senin in toată țara și vînt aproape liniștit. . Barometrul s’a coborît de erî cu 3 la 4 milimetri, presiunea atmosferică fiind în mijociu către 758 milimetri. N’a plouat în nici o parte a țarei, nu se obține din ESENȚA de OȚET PUGA 801 din Fabrica PRINCIPELUI G. ȘTIRBEI, in Dărmănești Comenzile a se adresa: Bepozitei Bistileriei de Ierni la București, Calea Victoriei, 123 ASTAZI, 31 (13) August 1908 Răsăritul soarelui 5.58 a. m.—Apusul soarelui 6.29 p. m. Teatrul Edison. — Cu incepere de Simbătă 30 August llbbulbUll 1908, în fiecare seară, reprezentații grandioase date de Cineatograful „Lumitre“. Tablouri originale nereprezentate încă în Romînia. La fiecare 3 zile program nou. Lojele 10 lei și 7 lei; fotolii 2 lei, intrarea generală 1 lei. — firidina I’crasă a Berăriei și Restaurantului „I u Carpați“. — In toate serile dela 7--12 și luin. seara și Duminicele dela 5—7 d. a. concert de profesorul Ercule Pifferi de la conservatorul din Milano. Restaurant á la carte și preț fix 1.60, 4 feluri. Specialitatea casei: bere à la Pilse din fabrica Czell.— Parcul Otetelișanu. Trupa Lirică romină sub conductea ț-nutui Const. Grigoriu joacă: „Farmecul unui vals,, opertă m patru ..de. Grădina Teatrului Pattié Fréres (Bulevardul Eisabeta vis-a-vis de café Boulevard), Reprezentațiuni cinematografice în fiecare seară.—Grădina Ambasadori, Lupta internaționale și electro cine-proector.—Grădina Rașca. Se va juca „Mache Somnambulul", comedie localizată de domnul Emil D. Eagure. — Teatrul Bulevard . In fiecare seară cinematograf-teatru Ceser.—Grădina Lieblich.ligii iz. a. se va reprezenta „Isu-Rafail Femeia Demonică"*, de I. Lateiner. CALENDAR Theophil. ortodox: Brîul Maicii Domnului. — Catolic: fmnmni’jm Autorități — Toate autoritățile sunt închise.luliturile Toate tribunalele sunt închise. TIMPUL Judiciare. - Din necazurile lefegiilor Importanța „ratei“ și a „crenzinei“ în viața funcționarului . Cu Septembrie începe un nou sezon: sezonul de toamnă. Natura se îmbracă în haine noui odată pe an ; primăvara, omul, mai blestemat de D-zeu e silit să se îmbrace de mai multe ori, cel puțin de două ori pe an. Negreșit, sunt foarte mulți acei, cari au lăsat în urmă și natura : aceia își leapădă vechea lor hăinuță , la trei ani odată! Cum însă noi vorbim aci de funcționari, și de cei publici ca și de cei particulari, trebue să spunem că marea majoritate a acestora nu sunt în... halul acela, prima și suprema ambițiune a unui funcționar fiind aceea de a se îmbrăca dacă nu bine de tot, în tot cazul binilor. > * Marea majoritate a funcționarilor stau cu leturile mai jos de două sute—de obicei cam între 90 și 180. Acel care parvine să primească „în mînă" două hârtii mari lunar, acela e un fel de funcționar superior, care mai puțin a mai eșit din dărdara, din frigurile „ratei“ și a „benzinei“, aceste două poluri în jurul cărora se învârtește necăjita viață a funcționarului. Apoi, spuneți-mi duce să faci cu 120 sau 150 lei într’un oraș ca Bucureștii, unde pe lingă scumperea oricărui lucru, își găsește așa de bine aplicare și zicătoarea: „ochii văd, inima cere"?! Cum să-l împart mai întîî ca să-și ajungă la toate, atunci cînd n’am geniul cine știe cărui mare financiar? Căci dacă ai trăi în fundul unui sat din creierii munților,—120, sau 150 sunt bani buni,—dar în București? — Treci pe la „Jubileu" sau „Caru cu bere“, acasă, ba un amic, ba un altul, să nu el și tu o halbă două, cu o bucată de șvaițer? Ba iei și la plată e 2 lei! Dar pe la teatru să tiți dai de loc, cînd piesele sunt așa de drăguțe și interpretarea așa de admirabilă? Că oricum om ești! Și te duci! Și cînd eși de la grădină, cum o să te duci gront acasă? Sufletul ți-e plin de arta savurată, de impresii, și aceste impresii trebuesc, ca să zic așa, distilate,trebue să țî dai seama de ele, și unde poți mai bine să tî distilezi impresiile tale artistice, dacă nu iarăși pe... terasa unei berării, la o masă care, de, e rușine să stea goală sau numai cu un nenorocit de țap! Te-am dus deci la teatru, ți-am distilat impresiile, iarăși 5—6 lei—și doar n’o să te duci numai odată pe lună! Așa că luînd numai... aperitive din meniul la care-ți dă brîncî inima și ochii, se duc dintr’un condei 50—60 lei lunar. Ei, apoi pas ca după ce ți-oî plăti din cei 70—80 lei ce-țî rămîn, chiria, cartela, cafeaua, tutunul, rasul, și cile mai trebuesc omului, pas de te mai îmbracă, dacă ai cu ce. Și aci venim la marele, la cardinalul, la magicul cuvînt, singurul care pe lingă celălalt mare cuvînt:„cenzina“ s’a grefat adine în spiritul funcționarului și pe care și însomnam credința că-1 pronunță: „rata“! * _ Rata domnilor,—ei, dar care din d-voastră nu știe ce este rata— rata la croitor, de! Rata—o spun aceasta pentru cei privilegiați de o soartă care nu-o știu de existență— rata este scăparea, dar și îngroparea funcționarului, ea este pentru urechile acestuia valsul cel mai delicios, ca și marșul cel mai funebru! Căci nu este muzică mai frumoasă ca fraza pe care o pronunță, după mnWe,stăruințî, croitorul: „Ei, o sa vă facem și în rate“—dar todeodată nu este sunet mai deprimant ca acela pe care-1 administrezi singur urechilor tale, spuindu-ți: „Mîine trebue să achii rata“! •. Să achiți! Ce ușor de zis—și ce greu de făcut! Ș’apoî cînd mai ai ! și cste un croitor ubraș care nu vrea s’o aminei Ș'apoî croitorul!. Pentru un altul, acesta nu e, în majoritate, de cît un omuleț, cu pîntecul cam rotungior, pe care îl găsești cele de mai multe ori în jiletcă și cu metrul după gît și foarte politicos cu cei cari plătesc... în bani gata! Pentru funcționari însă, el e un personaj, un personaj mare, căci nu poate fi de cît mare un om care te preocupă atîta în trei sferturi din existența ta! ‘ Pe acest personaj care ține în mîinele sale pîinea și cuțitul corectitudinei tale în îmbrăcăminte, de-1 vezi pe stradă, tresari, îl saluți cu cel mai afabil zîmbet, căci el e acel care, din simpatie, nu-i așa?—îți înlesnește succesele tale în iubire ca și în celelalte întreprinderi, și tot el e acela care—tot din simpatie, nu-i așa?—Hi.... pune poprire pe leafă!! Și de această... umbră a lui Machbet, pentru tine—nu scapi niciodată, căci n’am ajuns să plătești trei sferturi din ratele hainelor de vară, și atîrnî de gîtul nenorocitei tale lese ghiuleaua celor de toamnă! Și cînd te gîndești că ratele sunt așa de numeroase și „benzinele" numai două, te apucă o adevărată disperare! Ah, dacă ar fi în fiecare zi liu și 15 ale lunei! Aceste două date sunt singurele frumoase, singurele semne și pline de soare din viața amărîtului și truditului funcționar. El ar accepta orice reformă a calendarului, nu numai Iulian sau Gregorian dar și chinezesc să fie, dacă aceste rozalbe date s’ar înmulți. Cînd ești în 8 sau 20 ale lunei, cu cîte nerăbdare nu dorești să treacă mai repede vremea care te desparte de neprețuita zi. 15 sau 30. Și care e acela care să se gîndească că tot apropiindu-se și dorindu-și 15 și 30, se apropie și de o altă dată cu care închee definitiv bilanțul și al „benzinei" și al ratelor și al croitorului... ________G. Killian Știri artistice Marți seara 2 Septembrie 1908 va avea loc la Parcul Otetelișanu reprezentația operetei ,,Farmecul urnă vals“ în beneficiul d-lui L. Leonard, care după cum se știe a făcut în această operetă una din creațiile sale cele mai splendide. Dat fiind numeroasele simpatii de care se bucură valorosul artist, nu ne îndoim că Parcul Otetelișanu va fi prea mic pentru numerosul public care-l va inunda în seara de 2 Septembrie. Biletele se găsesc de pe acum la galeria de muzică, (alături de cofetăria Capșa). informați că ele vor continua a se înmulți pentru binele obștesc. Pîine confiscată O altă măsură bună este și aceea luată de d. dr. Stanculea, medicul secund al orașului, de a se inspecta brutăriile din oraș și a se cîntări pîinea. Astfel erî d-sa împreună cu d. subcomisar Vasile Dinescu a început aceste inspectiuni. La brutăria d-lui G. Augustidi din piața Sf. Gheorghe găsind o mare cantitate de pîine mucigăită și lipsă la cîntar a dispus confiscarea pîinei și a dat in judecată pe contravenient A mai făcut și la alte brutării inspecții.. Azi ambii vor continua aceste inspecțiuni necesare prin oraș, închiderea cafenelelor Intrucît pe la multe cafenele se obieinuește a se juca cărți pe bani pînă la o oră înaintată din noapte de polițai Trifu a dispus închiderea cafenelelor la ora 12 noaptea. Prinderea autoarei mai multor tartari Femeia Neaga Mița Avian din comuna Titu, unde a comis mai multe furturi, sosind în localitate și a băgat în serviciul d-nei Radu Ionescu. De aci a furat azi noapte mai multe scurteicî, rochii, broboade și bani. Reclamîndu-se cazul poliției subcomisarul V. Dinescu a reușit să prindă pe hoață și să constate că tot ea este și autoarea furtului de la d. I. Stroescu. Aci ea după ce eșise din serviciul d-lui Stroescu a revenit într’o noapte și spărgind un geam de la fereastră s'a introdus în casă și a furat un coș cu ouă și mai multe obiecte. Coșul cu ouă găsindu-se la d-na Ionescu unde ea era în serviciu și deci îl dusese să și-l păstreze a servit de indiciu polițistului pentru a o descoperi. Ea se află arestată la poliție. Va fi înaintată azi parchetului. Accident gtav Erî pe cînd băieții Ion C. Angelescu și Petrache Stăncescu din serviciul d-lui Samy Cappon se aflau la gară și dädeau jos dintr'o căruță o seceretoare, au fost grav loviți unul în piept și altul la nas. Primele ajutoare le-au fost date de d. Rutier, un ajutor de salvator de la societatea „Salvarea“. Teatru Trupa cunoscutului artist Ionel Cigalia va da o reprezentație în beneficiul d-lui Gheorghe Gheorghiu casier teatral, cu piesa „Ah! dragă Sache"! Reprezentația va avea loc în seara de 31 August în grădina cercului militar. Idem tot găsi. In hainele mortului s'a găsit și o sumă de lei 3, bani 50. . Din ordinul d-lui prim-procurori cadavrul a fost transportat la casa mortuară de la cimitir, umînd a i se face autopsia cerută de lege. Parchetul a telegrafiat cazul l l : București, spre a se aviza familia sinucisului. Cazul a produs o mare emoțiune în oraș, mai cu seamă că Baraitaru era om tânăr și moartea lui este ocolită de atît mister pînă acum.—Coresp. ECOURI facultăților respective, cari doresc să ia parte la congres. In același timp studenții de la drept sînt înștiințați că se pot înscrie pe lista încredințată d-lor Sofia, Brătăușanu și Țancovici. Inscrierele se pot face sau trimite la societatea studenților în medicină palatul Eforiei în fiecare zi pentru orice facultate începînd de astăzi pînă la 4 Septembrie inclusiv, orele 4 p. m. CONGRESUL cooperativelor sătești In zilele de 7 și 8 Septembrie se va ține la Caracal congresul cooperativelor sătești. Programul congresului este următorul: Duminică 7 Septembrie.—La oreile 9 dimineața se va deschide congresul în sala teatrului national față de delegații societăților, ai casei centrale și a micilor cooperative Invitate. La orele 9 și jumătate. Darea de seamă a comitetului executiv asupra arti vitaței untimei. Organizația centralelor cooperatve, circumscripția, mijloacele de acțiune și ajutorul ce ar trebui să dea statul pentru a se ușura mai mult funcționarii. Orele 2—5 d. a.: înființarea băncei federale. Aprovizionarea magazinelor de consum. Asociațiunele de vînzare. Orele 8 seara. O mare serbare în grădina, publică sau în sala teatrului național, dată în onoarea congresiștilor. Luni S Septembrie.—Orele 9 și jum.: Cum s’ar putea înjgheba mai ușor societățile de asigurare a vitelor și de ajutor mutual ? Cum s’ar putea lucra mai cu spor la luminarea sătenilor ? La orele 11 și jum. toți congresiștii vor fi fotografiați. După amiazi se vor face diferite comunicări și se vor vota rezoluțiile congresului. După închiderea congresului va avea loc o masă în comun. Teatru-Muzică Teatru Edison.—Aseară a avut loc prima reprezentațiune cinematografică a societatei „I,amiére“. Un public numeros a asistat la aceasta primă reprezentație răsplătind cu numeroase aplauze frumoasele proiectioane mai văzute pînă azi în Romînia. S'a remarcat un program bogat și variat, în special au plăcut mult scenele luate după natură și redate cu exactitate și frumusețe uimitoare. Numerosul public ce a asistat la această reprezentație a plecat foarte mulțumit și satisfăcut. Pentru astă seară Duminică 31 cor., se anunță două mari reprezentatiuni. La orele 3 p. m. matineu cu program special iar seara la orele nouă mare reprezentație moastră. Prețurile fiind foarte reduse e de prevăzut o mare afluență și pentru astă seară. dimineaaț Mare Succes! Mare Success TEATRUL EDISON 2 MARI REPREZENTAȚII DATE DE Societatea LUMIEHE La orele 3 p. m. MATINEU cu program special prețuri reduse — Seara la orele 9 — 1 REPRESENTAȚII DE MONSTRA cu promoțiuni și tablouri extrem de interesante — Muzica Regim. »O Artilerie — Prețul Locurilor : Loje Benoir (4 persoane) Lei 10; Loje rangul (14 persoane) Lei 7; Fotoliul 2 Lei; Intrarea generală 1 Leu.Astăzi Sîmbătă 30 -August 1908 Din Giurgiu Hăsarî luate de poliție pentru salubritatea publică D. polițaiu Grigore Trifu luîndu-șî postul în primire a constatat că orașul lasă mult de dorit din punct de vedere al salubrităței publice și a luat măsuri pentru îndreptarea acestui rău. Astfel d-sa a dispus să se inspecteze în primul rînd localurile și stabilimentele publice, și a delegat cu aceasta pe d. subcomisar Vasile Dinescu. Azi d. subcomisar Dinescu împreună cu d. dr. Stamulea, medicul secund al orașului au și început inpecțiile, inspectind hotelul Ion Guță Daia și curtea sa unde azi se găsește șantanul l-au găsit într’o stare de necurățenie condamnabilă iar haznalele și comoditățile în cea mai mare murdărie. Imediat s’a dat ordin pentru a se face cea mai perfectă curățenie și s’a dresat acte de darea în judecată a antreprenorului Leon Lebelsohn. La proprietatea d-lui Ștefan Ionescu din str. Principele Niculae s’a găsit o mare cantitate de fin depozitat in curte și cum acest lucru nu e potrivit legei de construcțiuni salubre și fiind și periculos pentru localurile din vecinătate în caz de incendiu, d. subcomisar V. Dinescu a dispus ca numitul comerciant să nu mai depoziteze fînul în curte pe acea stradă. O altă măsură bună luată de dt. polițam Grigore Trifu este și acela prin care s'a interzis trecerea carelor încărcate cu cereale, prin mijlocul orașului și pe străzile principale. Pe lângă că aceste care împiedica circulația dar produceau cea mai mare murdărie pe străzile orașului. Prin noua dispozițiune luată s’a permis trecerea acestor care numai pe bulevardul Poșta Veche. In acelaș timp a mai dispus ca toate mărfurile ce erau depozitate pe trotuarele străzilor în fața prăvăliilor, care pe lingă că impiedicau circulația pe trotuare constituiau și o murdărie, să fie ridicate. Astfel subcomisarul Dinescu însoțit de vre-o cîțiva sergenți, a executat elî aceasi dispozițiune polițienească somînd pe toți comercianții și olarii ca să ridice marfa de pe trotuare. Circulația este astfel înlesnită și curățenia restabilită. Toate aceste măsuri luate de d. politaiü Trifu nu pot aduce decît bine orașului nostru și sîntem Simțilafca lui Barastia — Alte amănunte — T.SEVERIN, 29 August.—Complectez telegrama, ce v’am trimis la timp asupra cazului sinuciderea de aci. In dimineața zilei de 27 a sosit cu trenul de București un călător străin, care a tras la hotelul Traian, unde a ocupat camera cu No. 40, sub numele de Bărbulescu. Ziua întreagă a petrecut-o în oraș și a venit la hotel să se culce pe la ora 10 seara. O servitoare de la hotel afirmă că pe la ora 11 ar fi auzit un zgomot oarecare, dar fiind nedeslușit nu i-a dat importanță. Astăzi dimineața, călătorul de la No. 40 nedînd semn de viață, servitoarea hotelului a bătut în ușe pe la ora 11 crezînd că doarme, nu i-a răspuns nimeni, chiar și atunci cînd a făcut zgomot mare, bătînd în ușe cu pumnii. Pe gaura de la broasca ușei nu se putea vedea înăuntru, pentru că era ușa încuiată și cheia lăsată în broască. Avizîndu-se poliția, a sosit imediat de director Băităneanu, care observînd ușa, cu virful săbiei a împins cheia din broască, cheea care căzînd, a lăsat liberă gaura broaștei. Pe această gaură se vedea foarte bine înăuntru și se deosebia jos pe pardosea un cadavru întins într'un sac de sînge. S’a anunțat parchetul și a sosit cî primrprocuror, îsoțit de d. dr. Gărdărianu, medicul-șef al orașului. Un lăcătuș a descuiat ușa camerei și iată ce au constatat autoritățile: Pe covorul camerei, avînd o pernă sub cap, cadavrul era întins, deja înțepenit; în partea dreaptă era o armă militară, sistem Manlichev, model 1906, descărcată. Sinucisul propuse gura țevei armei în partea dreaptă capului, la timplă, glonțul a străbătut creerii și a eșit prin partea stingă a capului, împreună cu creere, lăsind o largă deschizătură. Pe masă se afla un revolver Broowing, Încărcat și un testament olograf al sinucisului. S-au găsit mai multe alte hîrtii fără importantă. Din acte rezultă că sinucisul era Ioan Baraitaru, șeful comptabilităței direcțiunei generale a închisorilor statului din București Prin testament el lasă toată averea sa soției sale, pe care o obligă în același timp a î achita toate datoriile ce are. Asupra cauzelor sinuciderei absolut nici o indicațiune’nu Va puMode de Paris care apare și în romînește, a sosit pentru Septembrie și conține 60 de modele pentru tailleur, jupe, bluze, rochi de mirese, de doliu, de serată, de copii, robe de casambre și un patron de foi. Un număr 60 bani, pe an numai lei 5, Sg. Hertz Hotel de Franța. Bltime ipi din Ziarul guvernamental l’Indépendance Roumaine afirmă că se va deschide o anchetă asupra denunțărilor dlui A. C. Cuza cu privire la magistrații din Iași, dar că acea anchetă nu va începe decît peste opt zile, cînd d. Stelian se va înapoia din concediu. Partidul liberal va începe în curînd o vie mișcare pentru introducerea votului universal. In fruntea acestei mișcări va fi d. George Pana. Ministerul de interne și finanțe au hotărit in de comun acord ca mustăriile cari au obtinut deja autorizații să poată funcționa, cu începere dela 1 Septembrie. Deja această dată încolo nu se va mai acorda, nici o altă autorizație pentru deschidere de mustărie. In anul viitor, conform regulamentului pentru controlul alimentelor și băuturilor spirtoase, asemenea mustării nu se vor mai putea deschide. D. Emil Costinescu, ministru de finanțe, a primit In audiență, delegația comercianților de băuturi spirtoase, care a cerut să le dea o păsuire in aplicarea regulamentului privitor la comercial de băuturi. D. Costinescu a răspuns că le va lăsa timpul trebuincios pentru ca toți producătorii și vînzătorii de vîn să se pipată conforma notului regulament. Se așteaptă revenirea în țară a d-lui general Averescu, ministrul de război ș, pentru a se da ordinele necesare în vederea manevrelor regionale pe brigăzi. Este stabilit însă de pe-acum că la acele manevre nu va fi chemat nici un contingent din concediu spb rezervă, ci vor participa numai trupele permanente, după efectivul bugetar. Astăzi dimineață la orele 7.50 cu trenul de Constanța va sosi în Capitală Sefa-Bey noul ministru turc. O delegațiune de opt albanezi va întimpina pe diplomatul turc la Constanța. Personalul legațiunei și consulatului Turciei din Capitală precum și colonia albaneză va primi pe Sela-Bey, la gara de Nord. Regele a primit din partea ducelui Ioan Albert de Mecklemburg, regent al ducatului de Brunswick, o scrisoare prin care sl notifică încetarea din viață a soției sale, ducesa Elisabeta, prințesă de Saxa- Weimar-Eisenach. Astăzi are loc în sala Clubului liberal din Focșani, un banchet oferit de membrii partidului liberal, în onoarea d-lui N. N. Săveanu, secretarul general al ministerului de interne, fost deputat și prefect de Putna. Mîine va începe la școala de război, examenul de absolvire al ofițerilor elevi cari au terminat cei doi ani de studiu.Comisiunea examinatoare se compune din d-nii general Crăiniceanu și locot.-coloneii Gaiseariu, Anastasiu, Cllistescu și Filotti. Noua serie de ofițeri, cari au fost admiși în școala de razboiu, vor începe cursurile la 1 Octombrie. Ședințele de perfecționare ale societăței Esperantiste române cari se țin în amfiteatrul liceului Matei Basarab, regulat în fiecare joi seara de la 9—10, devin tot mai interesante și vizitate. Se fac lecturi, convorbiri,, recitațiuni etc. în Esperanto, la cari iau parte aproape toți membrii societatei sub conducerea d-lui președinte dr. G. Robin. Societatea Esperantistă romina primește de pe acum la sediul său 5 str. I C. Brătianu, înscrieri pentru al 5-lea curs public și gratuit de limba Esperanto, ce se va ține în localul liceului Matei Basarab (Lucáiéi). Grupul esperantist „Intim“ din Ploești, afiliat societăței esperatiste române, va începe un curs public sub conducerea unui esperantist din București care va merge în acest scop odată pe săptămînă la Ploești. Acest prim curs va fi probabil inaugurat de d. dr. G. Robin, președintele societăței esperatiste române. Cîteva zile au mai rămas pînă la închiderea concursului de frumusețe organizat de revista ilustrată Vilegiatura printre vizitatoarele stațiunilor noastre balneare și climaterice. Fotografiile se primesc la redacția revistei. Bulevardul Carol 5, București. Numărul pe August al acestei reviste se anunță splendid. Va fi împodobit cu douăzeci și cinci de ilustrațiuni și va conține o materie bogată și foarte interesantă. Direcțiunea generală a închisorilor, cercetînd gestiunea sinucisului Baraitaru, fostul comptabil al acestei direcțiuni, a găsit că totul este în regulă. Sinucisul a lăsat o avere de aproape 300 mii de lei. Comisiile pentru examenele elevilor pregătiți în particular vor fi date publicitate în ziua de 31 August. Inspectoratul învățămîntului primar a încunoștințat pe revizorii școlari ca să facă cunoscut tuturor membrilor învățămîntului primar să se prezinte la posturile lor în ziua de 1 Septembrie, cînd se vor deschide in toată țara cursurile. Cu începere de Luni 1 Septembrie, ziarul „Ordinea", organul partidului conservator-democrat, v.a, apare în fiecare zi, la orele 5 seara. D. Spiru Haret, ministrul instrucțiunei publica, a plecat aseară la monastirea Probota, din județul Suceava, unde va asista la ceremonia așezărei pietrei funerare pe mormîntul Doamnei Oltea, mama lui Ștefan cel mare. Erî s'a oficiat la Mitropolie unde-Demn, cu ocazia, aniversarei luărei Griviței, în prezența demnitarilor civili și militari. Guvernul a fost reprezentat prin d. Sturdza, președintele consiliului, iar armata prin d-nii generali Boteanu, Coandă, Gheorghiu și Ionescu; coloneii Costescu, Vorvoreanu, Saegiu, Simionescu, Bunescu, Pătrașcu, Muscă, etc.; it.-coloneii Cătuneanu, Vasilescu, maiori Zamfirescu, Paianu, Strehăianu, etc. După Te-Deum toți s’au dus la palat unde s’au înscris în registre. Domnul doctor Ph. Margulies, specialist în boale de nas, git, urechi și genito-uri care s’a reîntors în Capitală și și-a reluat consultațiunile str. Batiște No. 23. La 1 Septembrie a. c. se va redeschide serviciul I chirurgical din spitalul Filantropia. In lipsa d-lui dr. Nanu G., aflat în concediu, serviciul va fi condus de d. dr. Bejan, chirurg secundar. Cu ocazia sărbătorei Sf. Alexandru, d. Bădărău, care se află la moșie, a primit nenumărate telegrame de felicitare de la numeroșii săi prieteni din localitate, cît și din țară. Atragem atențiunea autorităților asupra halului de infecție în care se află de cîtva timp hala Ghica. Aerul este încărcat de miasmele exalate de brînzeturi și diferite produse alimentare animale, cari se află în stare de putrefacție prin gheretele din jurul halei. La 1 Septembrie se vor deschide cu solemnitatea obicinuită cursurile școalelor primare din toată țara. Ele au fost aduse în Capitală rămășițele pămîntești ale lui Barasta au fost ,comptabil-șef al direcțiunei închisorilor, care s-a sinucis la T.-Severin. Corpul sinucisului a fost transportat la capela mortuară a cimitirului Bellu. Azi va avea loc înmormîntarea. Era a fost scoasă pe calea Victoriei, una din nouile sacale pentru stropit străzile. Aceste sacale sînt cît se poate de frumoase. De o culoare cafenie închisă ele poartă în locul inscripțiunei „Serviciul municipal“ emblema orașului București. Emblema după sacaua eșită azi pe calea Victoriei este pictată de către d. dr. Nicolae Minovici medic legist, care după cum se știe este și un pictor desăvîrșit. In privința anchetei de la școala Heresträu citim în Viitorul următoarele : „Zilele trecute am publicat la informațiuni știrea că ministerul ar fi dat un rezultat anchetei de la școala centrală de agricultură de la Heresträu. Interesîndu-ne am aflat că ministerul nu a luat încă nici o deriziune în această privință”. Ofițerii romîni autorizați să asiste la manevrele armatei franceze, în toamna aceasta, sunt d-nii Constantinescu, general de brigadă, Iliescu, locotenent-colonel de stat-major și Sturdza, maior. Escadronul 3 tren de sub comanda d-lui căpitan Mușetescu, pe timpul manevrelor de cavalerie, va fi atașat pe lîngă marele cuartier general al diviziilor de roșiori aflate în Dobrogea. Escadronul va pleca în marș de 3 zile făcind distanța Galați —Giurgeni—Gura Ialomiței, urmînd ca la 2 Septembrie să treacă Dunărea la Hîrșova. Zi cu zi succesul lui Mache Somnambulul crește la Rașca, stîrnind rîsete homerice și aplauze furtunoase. Niculescu-Buzău e neprețuit în rolul lui Mache și cupletele cu refrenul: „Mache, fii energic, frate, luptă pentru libertate“ se bisează în mijlocul unor adevărate ovații Astă seară, Duminică pentru a 6 a oară , Mache Somnambulul și desigur că numai cei ce-și vor rezerva locuri de cu zi, la cassa grădinei, vor putea rîde deseară la Rașca. Supliment gratuit de 2 pagini oferă cititorilor și cititoarelor sale No. 35 al revistei literare, de familie, „DUMINECA”, apărut astăzi 31 August. Pagina sa reprezintă o interesantă figură a Odobeștiului, iar materia acestui număr, numeroase nuvele și poezii, schițe, impresii, cugetări, concurs de frumusețe, formează una din cele mai variate și interesante lecturi. Congresul studențesc dn comunicat al studenților „Se aduce la cunoștința studenților universitari că președinții societăților de medicină, litere științe, teologie și farmacie, în urma decisiunei luate în seara de 30 August de a participa la congresul studențesc , din 7 Septembrie, vor alcătui liste de studenții Se vor desființa inspectorii agricoli? Ziarele conservatorilor carpiști au publicat de mai multe ori știrea că guvernul ar fi hotărît să desființeze posturile de inspectori agricoli, apoi au afirmat că acea știre se confirmă în cercurile guvernamentale. Am căutat să aflăm care este adevărul în această privință și iată ce ni s’a spus la locurile competente. * — Este cu totul inexactă știrea că inspectorii agricoli vor fi desființați. Acea știre a fost publicată în mod intenționat de aceia cari nu se pot împăca cu rolul important, ce-l au inspectorii agricoli în aplicarea legei invoelilor agricole. Știrea a avut de scop să intimideze pe inspectorii agricoli cari tocmai lucrau la revizuirea preturilor de arenzi și ale muncilor agricole. Dar inspectorii n'au luat în seamă acea știre tendențioasă și au continuat să-și facă datoria. Trebue să se știe că țărănimea a dobîndit mare încredere în inspectorii agricoli, fiind pătrunsă de nepărtinirea cu cari el procedează la stricta aplicare a legei învielilor agricole. E posibil însă ca, din cauza multor atribuțiuni ce li s'au dat inspectorilor agricoli numărul lor să fie sporit pentru a fi cîte doi în județele cu terenuri agricole întinse. * Publicăm acestea atît pentru liniștirea acelor inspectori cari ar fi luat în serios știrea tendențioasă a unor ziare, cît și pentru liniștirea populației rurale care are multă încredere în inspectorii agricoli. R. P* Nouile inspectorate ale învățămîntului primar Am anunțat erî că ministerul instrucțiunei va numi cinci noui inspectori ai învățămîntului primar și cincizeci și doui de revizori școlari cl. II. Pentru acest sfîrșit, ministerul a înmulțit numărul circumscripțiilor școlar, ridicîndu-le de la două la șapte. Ele vor fi alcătuite după cum urmează: Circ. I, cu reședința la Iași, va cuprinde județele Iași, Dorohoiu, Botoșani, Vasluiü, Roman și Suceava. Circ. II, cu reședința la Focșani, va cuprinde județele Putna, Fălciu, Tutova, Tecuci, Bacău și Neamțu. .Circ. III, cu reședința la Galați, va cuprinde județele Covurluiu, Brăila, Tulcea și Constanța. Circ. IV, cu reședința la Ploești, va cuprinde județele Prahova, R. Sărat, Buzău și Ialomița. Circ. V, cu reședința la București, va cuprinde județele Ilfov și Vlașca. pirc. VI, cu reședința la Pitești, va cuprinde județele Argeș, Muscel, Dîmbovița, Olt și Teleorman. Circ. VII, cu reședința la Craiova, va cuprinde județele Dolj Mehedinți, Gorj, Vîlcea și Romanați. Cele din trei circumscripții vor fi puse sub controlul d-lui M. Hanța, inspector general al școlilor din Moldova, celelalte patru, sub controlul d-lui George Adamescu, inspector general al învățămintului primar din Muntenia. In privința celor 52 de revizori școlari creați din nou, putem daj următoarele amănunte: Toți nouăi revizori vor fi de clasa II. Cei 33 revizori existenți vor avea gradul de revizori clasa I. Nouăi revizori vor fi repartizați cîte unul de fiecare district, numai în județele: Botoșani, Brăila, Covurlui, Dorohoi, Falciu, Iași, Muscel, Olt, Romanațî, Tecuciu, Tutova, Vaslui. In restul țarei vor funcționa cîte doi revizori. împărțirea, actuală a revizorilor de clasa I, a fost menținută, doi pentru județul Ilfov și cîte unul în celelalte județe ale țarei. Numirile nouilor inspectori și revizori vor apare peste cîteva zile. Hani elevi ai palelor militare Eri a apărat decizia ministerială cu privire la admiterea mai multor tineri ca elevi în școalele militare de infanterie, cavalerie, artilerie și geniu. Au fost primit în școalele militare de infanterie, cavalerie, artilerie și geniu și numiți elevi pe ziua de 1 Sept. 1908 în cadru budgetar . La școala militară de infanterie In anul I-iu de studiu. a) Tinerii: Georgescu T. R., Macovei D., Strau D., Berdhea Al., Căpitănescu C., Frunzetti C., Stroescu L, Manolescu D„ care se promovează ca absolvenți ai școalei fiilor de militari de la Iași. b) Tinerii reușiți la conestism de admitere: Haneș V. Gh., Sordinescu P. Aurel, Arisian Gh. Gh., Zidaru M. Toma, Focșa M. Victor, Ghibănescu D. Aurel, Lipicianu I. L, Arghiropol Epaminonda, Rädulescu I. D. Epure M. Barbu, Stănescu P. C. Budăreanu Anton, Ghițulescu Teodor, Drăgănescu V. C., Gheorghiu Corneliu, Drăghicescu Eugeniu, Lascar C. M. Popescu Gr. C., Arifian Virgiliu, Teodorian D. Al., Popescu Gh. D., Stihi T. I. Grigoriu C. ,Matei, Craiu M. D. Marinescu M. Victor, Stefu C. C., Safia I. Gr.,Calotescu C. Corneliu, Nseăcescu Ioan, Teiușanu D, Livius, Ghermar I. Arthur, Georgescu St. St. Georgescu B. Gh., Pălăngeanu C. N, Marinescu S. C., Ionescu G. Savel, Costăchescu C. N., Popescu I. I., Damiescu N. C. Doicescu G. N., Avramiu Gh. Profir P., Ignat Gr., Angelescu D. L, Bădescu F. N„ Ciurcănescu T. Ed., Gealep Gh., Bălan Gh. I., Trincu Ath., Georgescu I. D., Fălfănescu I. Radu, Panaitiu C. Focșeneanu C. Aurel, Rosin G. C., Ulea D. Octav, Tătăranu I. N., Pădurariu Anania, Rădulescu St. Marin, Pănculescu Eugeniu, Ștefănescu Gh., Haralambescu I. D., Tăutu Gh. V. Apostoliu T. Cesar, Voiculescu Gh. C. Teodorescu S. Gh., Dragomirescu N. C. Clinceanu P. V., Berlescu C. Vintilă, Raicovici Anton, Ionescu A., Găucă C. L, Dumitru St. St., Nadolu Toma și Popescu N. Constantin. La școala militară de cavalerie In anul I-au de studiu. a) Tinărul Margaretopol D., care se promovează ca absolvent al școalei fiilor de militari de la Iași; b) Tinerii reușiți la concursul de admitere: Coslowsky Ed. Armand, Stănescu C. Nicloae, Mihail S. Tudor, Grigoriz Train, Mantu Petre, Drăghia Petre, Hagiescu-Miriște Corneliu, Stoica V. Ilie, Georgescu Dumitru, Bursan C-tin, Mara Gr. Emil, Ionescu Munte, Seb Brătuianu C. Constantin și Bunescu C. Vasile. La școala de artilerie și geniu In anul I-aI de studiu. a) Tinerii care au făcut cerere pentru artilerie și reușiți la concursul de admitere: Ioanițiu Al., Duma Branisla,v. Potopeanu T. Gh. Schmidt Carol, Baleanu C., Patrulea Gh. D., Nicolaescu Aurel, Popescu T. Octavia, Tuchel N. Al., Teodorescu S. I., Bodnărescu S. Radu, Orleanul Gh. P. Petroainu I. Opran I. Gr., Rașcanu I. D. Georgescu A. I , Popescu C. V., Boțea D. Aurel, Marovici Miron, Stoinescu Sc. N., Caleescu Sc. P., Ștefănescu I. N. Iordachescu N. Romulus, Vîlcu Al., Marazini N„ Măinescu Gr. 1„ Georgescu I. Octavian, Popescu Fotino, Popescu M. N„ Constantin St. C., Tutunaru M. AL, Bu- DIN LUMEA MUNCITOARE — Duminică 31 August Corporațiile tie 1908 lei 4621.15; totalul încasărilor lei 5495.82. Cheltueli de la 1 Aprilie 1907 pîi la 31 Martie 1908 lei 3897.57; sold la 31 Martie 1908 lei 1598.25. Corporațiunea croitorilor. — In ziua de 7 Septembrie 1908, la 6 3 p. m. va avea loc In localul corporației, str. Mihai Vodă 9, adunarea generală a membrilor azi fac parte din corporație, la ordinea zilei fiind: Darea de seamă de gestiunea financiară a corporației și casei de ajutor, penul 1907—1908 și descărcarea comitetului de gestiunea financiară anului 1907—1908. La această adunare pot lua partoți membrii care vor fi cu plată cotizațiunilor în restanță, cel mult cu șase luni și fără deosebire de naționalitate. Dacă la sus arătata zi și oră nu va fi numărul de jumătate plus unul din membrii, adunarea se va amina peste 15 zile adică în ziua de 22 Septembrie ora 3 p. m., cînd se va putea ținea, cu orice număr de membrii vor fi prezenți. Corporația mecanicilor. — Astă seară va avea loc în localul corporației mecanicilor întrunirea comitetului pentru a se discuta asupra nouilor aprobări de carnete și rezolvarea diferitelor petiții de cerere de ajutor. Corporația sculptorilor.— Fondul de 144 lei și 15 bani rezultat din serbarea dată în seara de 3 August s’a vărsat la Casa de depuneri cu recipisa No. 000.332. Corporația curelarilor.—Marți 2 Septembrie se va ține ședință de comitet, cînd se va rezolva diferite chestiuni. Corporația zugravilor.—Duminică 14 Septembrie orele 8 dimineața la sediul corporației din strada Mihai-Vodă 9, va avea loc adunarea generală a acestei corporațiunî, fiind la ordinea zilei. Darea de seamă de veniturile și cheltuelile acestei corporațiunî și Casei de ajutor pe timpul de la 1 Aprilie 1907 și pțnă la 31 Martie 1908. Soldul la 31 Martie 1907 lei 874.67. Încasări de la 1 Aprilie 1907 pînă la 31 Marte Marți 2 Septembrie BIBLIOTECA AVENTURILOR CELEBRE nîncătorii de oameni 20 bani volutmui