Dimineaţa, iunie 1909 (Anul 6, nr. 1897-1923)

1909-06-02 / nr. 1897

Martie” Tunte 1909 fI STRZI: t (14) Iunie 1909 Ortodox: Mart. Justin, Catolic: Baziliu. 3 Autoritati. deschise. Judiciare. . deschise# MEMENTO - Toate autoritățile ti f Toate tribunalele in l • iî") : i I SPECTACOLE Grădina Ambasadori.— Trupa sub conducerea d-lor Const. I. Nottara și Niculescu-Buzau. Se va juca Popescu petrece, comedie în 3 acte localizată de d-nii Narcis și Dauș, Parcul Otetedișanu. — Compania lirică romînă de sub conducerea d-lui Const. Grigoriu. Se va cînta D-ra Tost, operetă în 3 acte tradusă ded-nii P. Gusty și Emil D. Fagure, Grădina Bașca. —• Cinematograf Pathé Fréres i. , la Grădina Blanduziei.—Trupa artiștilor Teatrului National. Se va juca Jandarmeria morală, comedie In 3 acte localizată de d. A. B. Parcul princiar.— Debutul cupletistului Emil Demetrescu și al tenorului I. Cotescu. Cinematograf. Teatru de varietăți Imperial, stil Cimpineanu 16.—In toate serile reprezentannám pentru familii. Program artistic, nou și foarte variat. Debutează S. Bernardo, primul și cunoscutul cupletist și comic român, Iulian, comic remain cu originalul sau program de scene de mahala, *Mile Pousette, étoile de Paris, Vocarea, comic german, și alte artiști și artiste angajate anume: Duminicile și sărbătorile Matineii cu intrarea gratis. Teatrul Bulevard. — Reprezentațiune dată de transformistul Francardi. Sala Volta (str. Doamnei No. 7).— Zilnic reprezentatiune de cinematograf. Grădina „Moara Roșie".—In toate serile teatru de varietăți. Muzee Masoni zoologic (șoseaua Kiselef)/ Deschis Duminica și sărbătorile, de la 10 dim.—44. a., și Joi de la W dim.—3 d. a. — Muzeul de geologie și paleontologie. (Universitate). — Pinacoteca Cranului (Palatul Ateneului, intrarea prin str. N. Golescu). — Ateneul român, (vizitarea localurilor și colecțiilor sale). Deschis In fiecare zi 9—12 dim. 2—4 d. a., Taxa de intrare 50 bani. Muzeul de antichități, (Universitate). Deschis Duminica și Joia dela 11 dimineața pinâ la 3 d. a., iar pentru vizitatorii străini sau cei din provincie, to toate zilele între aceleași ore. Muzeul etnografic «i da artă naționali (Monetăria statului, șoseaua Kiselef). Deschis Joi și in zilele de sărbătoare data orele 10 dim. Pînă la 5 d. a. CASA DE SCHIMB M. FIBREIS "■București, Strada LIPSCANI No. 8 Noul Palat Dacia cursul pe ziua de 30 Maiü ^Camp T^vînd:" 4 °/6 Ma amoMiüs sect. 90 _ îxj 50 4?/c . , 1905 a. b. 90— 90 50 4 °/01 Rentă internă*1 91 25 91 65 4°/0| Oblig. ten. lot. 1903 86 — 86 25 4°/0 „ „ „ 1906 86-1 86 25 5®/c| • , b 99 75 100 25 4 V2 - . * 91 25 91 50 5% Ser. Fnac. rural ! 99— 99 50 4%| . . „ 88 25 88 75 5o/0j . , urb. Bu. 98 — 98 50 !5°/0! . „ „ Iași 94 75 95 25 i5 °/C! Bonuri Rurale 99 50 100 25 Ac. B. Națională 4060 — 4080 — „ » Agricolă 425 — 430 — . „ Sc. Bac. 130 — 140 — ^ „ Dacia Bont. 750— 760 — . Z « naționala 910— 920 — Cor. val. anstr. 105 — 106 — Mărci germane 12325 124 50 Banc. franceze 100 25| 101 — „ italiene 100— 101"— „ rnh». hfrtt. 265 —1268 — Dr.IBâRÂSCB De la Facultatea din Paris fost elev al profesorului fournier Specialist în: Boalele de Piele și Sifilis BOALELE PASULUI (Calea Victoriei 120 (Ungă bis. Albă Consult. 8—10 a. m. și 2—5 pm.( Boabele intestinului Diaree (adulți, copii), Dizenterie, Colite, Apendicite, Constipație, Furunculoza (coși)i). și Eczema cînd sînt în legătură cu infecțiunile intestinale se tratează admirabil cu LACTOFELMENT Aprob.de Direct- Serv. Sanitar zilnic proaspăt preparat numai în : Laboratorul dr. Gr. Robin 5, Str. I. C. Brătianu. Telefon 13/69 Flaconul 2 Ioi.—Provincie 2.50 " — contramandat poștal — escris de sstilitățile Kire medicale Vindecămi numeroase fiagoa^te Oecaavllie soi — ©CAZIUSE RARA — De vînzare la Societ. Muntenia .Mara deposit de Traverse de Fier și tabla plumbuită Wolltmeister care vinde toate articolele enunțate nemai pomenit de el tine. București, Str. Sevastopol, 9. Telefon, 5 !98. Cine are?? polțele sec. ec Asigurare Primafie,a personepompar 1«, cari au rămas cu ratele intirziate. — Plătesc cu bani imediat — Leon Colier Casă Se Schimb Calea Victoriei 84, vis-a-vis de poarta Bisericei Grețulescu Cofetăria CREȚIULESCU Strada Carol No. 47 Pentru Sezonul Vișinatelor Smgurată, Caisatâ și alte Lideruri cu prețurile reduse. Rom englez. . . . • 1.40 Rom Jamaica . • » » > 2.40 Rom Vanilie •■<•«> 3.— Rom Ananas 3.— Spirt rafinat. • . • ■ 2.— Spirt de vin . . • » • 2.20 Rlchol absolt. 96 ° gr. • * 2.40 Richol distilat ..... 2.40 Dulcețuri asortate 1.80 kilo, Șerbeturi 1.60 kilo, Siropuri, Smeură, Lămâi, Vișini, Coacăze 1.90 kilo. Toate mărfurile de Cofetărie am redus prețurile în vederea scumpirei alimentelor pentru ca toată lumea să trăiască bine cu bani puține. CMIMIPAMSAT și Losuri Clasa I-a ale Loteriei Române de Stat la Roiectura Frincipală CASE» de SG HTM« n. o. nom 1O, Lipscani, 10 — București cu prețul oficial de: 1/1 les lep 12 1 4 los Lei 3.— 1/2 „ „ 6 1/8 „ „ 1.50 Comenzile se primesc și prin poștă. Tragerea va avea loc la 19 Iunie *909. ________ Cine are nevoe de u cu Nomol de TERIRGHIOL Să se facă numai la lin Nota din Constanța Strada Al. Lahovari No. 15 lingă malul mărei Instalație excelentă.—Prețuri scăzute, Cele mai recomandate de toti medici! Nomolul se aduce de la Tescirghiol proaspăt în fiecare zi. Dr. Ioan CalinciUG Medic Roman. Villa Wertend — MARXENBAD (Boemia) — Comitetul nou al corporației mecanicilor din București, în ședința sa de aseară, rezolvînd toate lucrările puse la ordinea zilei a disipus: să se consemne la casa de depuneri lei 300 rezultat peste cheltuelile efectuate, din încasările de pe luna Mai a a. c. A se aduce mulțumire d-lui Marin Alexandrescu, directorul Bursei Muncex, fiindcă a oferit localul gratis pentru biroul corporației; și a se triimete Camerei de meserii petițiunile lucrătorilor Costache Petre și Ioan Nicolaie, cari reclamă că li s’au luat 60 de lei mită de fostul comisar al guvernului I. A. Ionescu, pentru a le da carnete de mecanici spre a se seziza parchetul. S’a respins toate cerile de brevete și carnete precum și acele de nouă înscrieri care n’au fost însoțite de actele legale. Ședința viitoare a acestui comitet s’a fixat pentru ziua de 13 Iunie a. fi., orele 8 se axaj. Buletinul Sindicatelor Convocare urgentă. — Comisiunea locală a sindicatelor din Capitală, convoacă de urgență pentru astăzi Luni, 1 Iunie orele 9 seara comitetele sindicatelor: Tîmplarî, cizmari, călcători, croitori, tipografi, funcționari comerciali, C. F. R., metalurgiștî, chelneri, curelarî, și tapițerî. De asemenea este invitată și „comisiunea generală“ a sindicatuluidin țară. Toți membrii comitetelor cari vor participa la această adunare, vor trebui neapărat să prezinte cărțile de membru. V Întrunirea cizmarilor. — Astăzi la orele 8 seara are loc în sala sindicatelor din calea Victoriei 91, o mare întrunire publică a lucrătorilor cizmarii de toate categoriile, întrunirea este convocată de către „Uniunea lucrătorilor de încălțăminte" și la care sunt " convocați "să participe toți lucrătorii cizmari și cetățenii Capitalei. Cu această ocaziune se vor arăta cruzimile la care se dedau unii patroni. Călcători. — "Astăzi la orele 9 seara are loc ședința obiceculuia săpttămînală, a sindicatului lucrătorilorși lucrătoarelor de călcătorie, boiangerie și spălătorie chimică. -Un Cercul ucenicilor. — Era la orele 3 p. m. „Cercul cultural al ucenicilor" a ținut ședință publică. Mai mulți elevi luînd cuvîntul ,au protestat contra patronilor Stănescu - Busuioc care au bătut pe cîțiva ucenici. S’a hotărît ținerea unei întruniri Duminecă 7 Iunie. Ședința a luat sfîrșit la orele 6 p. m. Berart I întrunirea lucrătorilor tapițere Sîmbătă 30 Mai, orele 9 seara a avut loc o întrunire a sindicatului lucrătorilor tapițeri în sala Rauzingher (intrarea Zalomit). A prezidat d. Zablovschi care a arătat scopul întrunire!. D. Barba a spus că lucrătorii tapițerî au dat totdeauna dovadă de solidaritate,, iar mulțumită acestei solidarități ei au putut obține ziua de lucru de 9 ore, precum și alte îmbunătățiri. D. Tismeanu a spulberat acuzațiunea ce se aduc sindicatelor că ele fac politică. Sindicatele sunt organizații tot economice, și prictele de luptă pentru îmbunătățea imediată a soartei lucrătorilor. A mai vorbit d. Cezar Stoicescu spunînd că singura soluție de îmbunătățire a soartei lucrătorilor tapițeri, e organizarea In sindicat, întrunirea a luat sfîrșit la orele 12 seara anunțindu-se altă întrunire pentru Simbăta viitoare, — Alb Greva lucrătorilor cizmari dri la orele 9 dimineața lucrătorii cizmari greviști au avut ședință zilnică în sala sindicatelor. Ședința s-a deschis sub preșidenția lucrătorului Iordan Dumitrescu care a făcut și apelul nominal de față fiind lucrătorii greviști. Au luat cuvîntul lucrătorii G. Dinescu, G. Filipescu, D. Marinescu și Costică Popovici cu toții vorbind despre însemnătatea mișcărei emericanste. Au mai vorbit și despre amenințările la care patronii greviștilor nu mai cilplenesc să recurgă, ca altfel să bată discordie printre lucrători. Aceștia fiind însă conștienți, știui să respingă toate cursele ce li se întind de către patroni. 1. Au încheiat îndemnînd la continuarea grevei, deoarece lucrătorii au mijloace de a se susține în luptă cît de mult, întrunirea a luat sfîrșit la orele 12 a. m. deci s’au împărțit ajutoare greviștilor. ■ Astăzi la orele 9 dimineața, ședințele continuă, — Alb. Meseriași — Eri dimineață la orele 6, a avut loc adunarea generală a corporației dogarilor, scărarilor, și rotarilor. A prezidat d. Simion Băzoșanu asistat de d. Al. Ionescu, secretarul comptabil al corporației. S’a votat darea de seamă de venituri și cheltueli a casei corporației și a casei de ajutor și s’a ertat cotizațiile membrilor pînă la 1 Aprilie 1906. Taxa ce se percepe pentru medic a rămas facultativă. La orele 12 și jum., adunarea a epuizat ordinea de zi. Membrii corporației zugravilor, s’au întrunit erî la orele 9 în adunare generală cînd s’a aprobat darea de seamă pe exercițiul 1908-1909. A prezidat d. Costică Ionescu, asistat de d. G. Țăranu secretarcomptabil. La sfîrșit, S’a ales o comisiune din 30 membri cari să se ducă la d. ministru al comerțului și să-i ceară aplicarea cu strictețe a legei meseriilor. — Comitetul corporației sculptorilor a eliberat brevet de maestru lucrătorului Balewiner Heinrich, ornamentist. — Următorilor elevi li s’au eliberat carnet de lucrător, de către comitetul corporației dogarilor: Gottlob Sentzer, Constantinescu Nicolae, Imbrea Szöcs, Mitrea Lazăr (dogar) și Ion Ștefănoiu (dogar). *» Un număr de vre-o douăzeci de stereotipari s’au întrunit ori dimineață la clubul meseriașilor și au pus bazele unei societăți a lor pentru ajutor reciproc, caz de boală și ajutor de înmormântare. S’a votat statutele. Ploile din țara PLOEȘTI, 31 Maiü. — Astăzi, pe la orele 3 d. a., o ploaie torențială, însoțită de vijelie, a căzut în tot județul nostru. In multe părți a căzut și grindină în mărimea alunei. . Din lumea muncitoare Sindicate, corporații, meseriași De la corporații Irt üSSsví. ..!pe străiw orașului noștri- 4ira inundate de B.1», rnlt ah venit mari, La Vălenii de Munte trăznetul a omorît pe un băiat de 12 ani, fiul lui Stanciu Lăutaru. — Stavăi * VĂLENII DE MUNTE. — O ploae torențială a căzut era după amiază asupra orașului la orele 2. Trăsnetul a căzut pe un stîlp de telegraf. Băiatul C. S. Olteanu a rămas mort pe loc. Alu fost trăsnite și două gâște. Vol. Ii J Alergările de ezi ________ In Capitală Eri a avut loc pe hipodromul de la Băneasa a noua alergare a reuniunei de primăvară. Iată rezualul: Premiul expres. — 800 metri. — I 200 lei, II 200. Aü eșjt: 1) Marama a d-luî AL S. Zisso; 2 Hands Down al d-lui G. Negronponlo. Neplasate: Malvina, Cise și Salba. S’a plătit: Cîștigător, pentru 5 lei, 10 lei; plasat, inițial 6 lei, al doilea 6 lei. Premiul Pajera. — 2100 metri, I 2500 lei, II 300. III 200. Au eșit: 1) Annie a d-luî Al. Marghiloman, 3) Călător al d-luî I. N. Cămărășescu, Neplasat, Mîndra. S'a plătit, cîștigător, pentru 5 lei, 5.50. Plasat, iniiiul 7, al doilea 6 lei. Premiul Cobzar: — 2400 metri, I ,3500 lei, II 400, III 250 lei, An ești: 1) Whyg al d-luî AL ••Marghiloman, 2) Fruntaș al d-lui Al. Marghiloman; 3) Călător al d-lui I. N. Cămărășescu. Viscol n’a alergat. S’a plătit, pentru 5 ilei, Premiul de primăvară,I 2000 metri, I 4000 lei; II 400. III 200. Au eșit: 1) Ghelle a d-lui Al. Zănescu; 2) La Catharinia a d-lui G. Negroponte; 3) Le Bienvenu al d-lui St. Gr. Șuțu. Neplasat, Lovely, S’a plătit: Cîștigător, pentru 5 lei, 10 j plasat, întîiul și al doilea cîte 5.50. Premiul Claret-Cap.—1600 metri, I 2000 lei, II 200 lei, An ești: 1, Dame de mense al d-lui Cămărășescu, II Mititica al d-lui Negroponte, III, Cotnar al d-lui Marghiloman. Neplasat Melodrama, S'a plătit: cîștigător pentru 5 lei., 9.50. I plasat 7 lei, II 10 lei. Ciștigătorul fiind scos la licitație a rămas proprietarul pentru suma de 3000 lei. Premiul Virfu Cimpalut, — 2200 metri. — I, 1200 lei, II 200 lei. Au eșit: 1) Hands-Down al d-lor Otulescu și M. Constandache 2) Chack al d-lui Zissu III Fruit Pikeri d-lui St. Butunoiu. Neplasat Unda și Sabar. S’a plătit cîștigător pentru 5. lei 10. I plasat 7 al Il-lea 8.50. Premiul Cotroceni (Garduri): I 2600 metri; I 800 lei; II 300 lei; III 200 lei; IV 100 lei. An ești: 1) Tea Leat al d-lui Lt. Paltzer II Straja a d-lui subit. Săbii A. Ismail III Farîngul al d-lui Lt. Chiciu. . . Neplasat Amaradia și Bender. S’a plătit cîștigător 9.50. plata lei 5, II lei 5. • La Constanța CONSTANȚA, 31 Maiü.—Azi la orele 3 au avut loc la hipodromul de la Anadolchioi alergările de primăvară, organizate de ministerul domeniilor pentru îmbunătățirea rasei cailor din Dobrogea. A asistat lume foarte multă. In tribuna oficială am remarcat pe fdim ministru Anton Carp, prefectul Vărnav, primarul Boteanu, generalii Culcer și Boerescu, Ioan Lahovary, Nicu Filipescu, Ionaș Grădișteanu, d-rul Leonte, C. Arion, acești din urmă cinci veniți aici cu ocazia inaugurărea clubului conservator. Comisiunea de supraveghiere era compusă din d-nii colonel Socec, profesor veterinar Filip, maior Costin și prefect Virnav. In timpul alergărilor a început o ploaie, care, pentru moment, a întrerupt cursele. Acestea s-au reînceput însă după un sfert de oră. Rezultatul alergărilor a fost următorul : Alergările de trap, distanța 10.000 de metri. Premiul 1 150 lei, al Il-lea 80, al IlI-lea 40. Au eșit: 1. Haniu Ivan Chiru din com. Cargalac; 2. Done Marin Theodorof; 3. Tone Mitu, ambii din Cargalic. Alergări de iuțeală. distanta 1.500 de metri. Premiul I 200 lei, al Il-lea 70, al IlI-lea 40. Au eșit: 1. Hassan Hagidold din com. Omurcea; 2. loan Ionescu din com. Culpa; 3. Aghir Hagi Talit din com. Tobozcei. Alergări de iuțeală ofițerești, distanța 1.500 de metri. Premiul I 400 lei, al II-lea 200, al IlI-lea 125. An eșit: 1) sublocot. Savopol: 2) sublocot. Capșa; 3) sublocot. Constantineseu.Alergări de fond, distanță 6000 de metri- Premiul I 700 lei, al II- lea 200, al IlI-lea 100. Au eșit: 1) Zeldula Abdulazak din com. Virgil; 2) Izmail Hagi Abdulah din com Edilchioiu; 3) Ilie Stan din com. Caranasu. Alergări cu obstacole ofițerești, distanța 2.500 de morți. Premiul I 400 lei, al Il-lea 125. Aü eșit: 1) sublocot. Savopol; 2) locot. Fiii; 3) locot. Anghelescu. Alergări albitr, nj Sță noi metri, rremiul i IM lei, al vî-lea 00, al IlI-lea CS, al IV-lea 50. A i eștt: 1) D-tru Coceanu din com. Osman pașa; 2) D-tru Rădulescu din aceeași comună; 3) loan Stănescu din com. Carahaman; 4) Constantin Zatku. In tot timpul alergărilor nu s’a întimplat nici un accident. Muzica regimentului 34 a cîntat continuu lingă tribună,w Tot astăzi, la oferta statului de Ungă hipodrom, a avut loc expoziția produselor obținute din armăsarii depozitului statului. S’au dat premii în valoare de 8000 de lei. D. ministru Anton Carp a distribuit premiile în persoană atît la expoziție cît și la alergări, ținînd premianților o mică cuvîntare, Șiîndemnind și să-și crească vitele cu mai multă îngrijire. Cursele și expoziția s’au închis la orele 6 seara.—Cor, &dimarea generală a soc. „Mina și Pădurea“ Era dimineață la orele 9, a avut loc în sala Băilor Eforiei adunarea generală a societătei „Mina și Pădurea”, sub președenția d-lui Nae Ionescu. secretar al societătei a citit darea de seamă a societătei pe anul trecut, care a fost aprobat de membrii prezenți. Au luat parte la discutarea dârei de seamă: D-niî Tataru Nicoreșteanu, Ionescu și Anastasiu. D. Anastasiu a făcut mai multe propuneri cari să fie aplicate in viitor, pentru bunul mers al societăței. Duminica viitoare, va avea loc în continuare, a doua ședință a societăței tot în sala Băilor Eforiei. . Ședința s’a terminat la orele 12. Adunarea generală a mijlocitorilor de cereale Eri după amiază, membrii societatei „Snopul" a mijlocitorilor de cereale din București, s’au întrunit în adunare generală în sala Peleș, după bulevardul Elisabeta. In adunarea generală care se ținuse Duminica trecută, mijlocitorii de cereale din București hotărîseră reînființarea societăței, alegînd și comitetul diriguitor, care e compus precum urmează: Președinte, d. Christache Damalide; vice-președinti d-nil Iancu Weintraub și S. Herman, secretar d, Jean Flicker, casier d. Lalles, membri în comitet d-niî G. Weissmann, Teodor Petrescu, G. Tomescu, I. Zaharopol și B. Ghingold.. Adunarea generală de ori a fost prezidată de d. Damalide. S’a aprobat sumarul adunărei precedente și s’a început discuția statutului, hotărîndu-se intre altele, ca să nu fie primiți ca membri în societate acei mijlocitori de cereale împotriva cărora s’ar fi adus vreo acuzațiune de necinste, care ar fi fost dovedită. Adunarep, s’a terminat la orele 5. Adunarea societate| Junimea comercială ori la orele 3 d. a. au fost convocați în adunare generală, în sala Tofei, membri societăței „Junimea Comercială" la ordinea zilei fiind: 1) Darea de seamă a consilului de administrație și a censorilor pe anul 1908. 2) Aprobarea bilanțului general pe anul 1908. 3) Descărcarea consiliului de administrație pe gestiunea anului 1908. 4) Votarea bugetului pe 1909. 5) Alegerea unui nou consiliu de administrație și alegerea noilor censori, . S’a citit raportul censorilor prin care se arată neregularitățile de care s’a făcut culpabil fostul secretar al societătei A. G. Fatu, precum și sumele cu care a frustat societatea, în valoare de lei 3694.47. D. Fatu a încercat să arate societarilor că nu d-sa este culpabil de acele neregularități. L Atunci comerciantul Ștefan Georgescu care depusese suma de 2000 lei și n’au fost găsiți ca vărsați în casă, cere socoteala d-lui Fatu despre operațiunea făcută în această privință. Alți membrii din societate procedează le fel ca d. Georgescu. Se nasc vii discuțiuni, D. Răducan Predescu a comunicat că n’are încredere în raportul făcut de censor asupra gestiunei și cere să se numească o comisiune care să verifice gestiunea și să cerceteze neregularitățile cari sînt în sarcina d-lui Fatu. Societarii proteatează «ot» acuzînd pe d. Fătu. Se naște un tumult îngrozitor D. Ioan Popescu, vicepreședintele societătei arată că consiliu de administrație și comisiunea censorilor și-a făcut datoria, lucrînd tn conștiință și deci nu e nevoe de a se numi o nouă comisiune. D. D. Caragea spune că e mai prudent a se da descărcarea consiliului de administrație și apoi cei vinovați să fie traduși în fața justiției. Deoarece asupra acestui punct sa născut vni discutiunî și neputîndu-sa ajunge la o ijntelegere s’a hotărît ca să se pună la vot spre a se vedea dacă majoritatea este pentru sau contra descărcărei consiliului de administrație. S'a votat prin vot secret și rezultatul a fost că majoritatea societarilor avînd săincredere în modul cum a lucrat consiliul de administrație și comitetul censorilor au votat pentru descărcarea consiliului. S’a dat descărcare consiliului de administrație și s'a procedat la alegerea consiliului. Au fost aleși d-ni. Ioan Fabini, președinte, I. Popescu și Grigorescu, vice-președinti, Scarlat Stăncescu, casier. Membri în consiliul de administrație: d-ni: Andrei Serbatian, Pancu Boriș Petre Drăgănescu și Th. Theodorescu. Iar cenzori au fost aleși d-nii: loan Negoescu, Cristache Brătescu, Preda Anastasescu, Petre Stăncescu și Ioan Dobrescu. — Aseară a căzut la Rusciuk o ploae torențială, însoțită de piatră. Toate viile locuitorilor de prin împrejurimi și gämanoturile au fost distruse în mare parte de piatră. , „ 1 Serbare școlară dri la orele 2 d. a., a avut loc la școala No. 1 de băeți, o serbare școlară. S'au recitat diferite poezii de elevii clasei II-a și a IV-a, iar elevii clasei II au executat mai multe figuri de gimnastică. In urmă s’a jucat piesa „Meseriașii“ de către elevii școalei. Corul școalei a executat mai multe cîntece. D. N. Simionescu, directorul școalei No. 3 de băeți și casierul societăței „Ofranda“ a depus membrilor spre aprobare bilanțul de venituri și cheltueli al societăției pe anul trecut.—Idem ■ Știri politice Publicăm in corpul ziarului o dare de seamă mai amănunțită asupra banchetului conservatordemocrat oferit la Târgoviște d-lui Take Ionescu. Precum se va vedea conservatorii-democrațî au făcut o impunătoare manifestație d-lui Take Ionescu și șefului lor local d. Vasile Dimitropol. Ceea ce insă trebue relevat e că mai mulți oratori și anume d-ni. N. Fleva, Cosăcescu, V. Dimitropol și un tinăr preot, au accentuat prin cuvîntările lor, foarte aplaudate, că în partid și în țară e un mare curent pentru îndrumarea unei acțiuni politice care să aibă de rezultat schimbarea actualului sistem electoral. Discuția aceasta a fost nota caracteristică a banchetului și cu toții s'au despărțit mulțumind șefului conservatorilor din Dîmbovița că le-a dat ocazia să se manifesteze în favoarea marii reforme electorale pe care o reclamă țărănimea. Pentru coloniile școlare Deși întrerupte ta cîte-va rîndurî de plone serbările din parcul Carol date de elevii școalelor din Capitală în folosul coloniilor școlare au urmat erî după amiază. Aroci pe find s’au produs în Arenele romane, elevii școalei No. 20 de băetî cu exerciții gimnastice, elevele școalei No. 1 de fete de asemena cu exerciții gimnastice. Danțuri naționale executate de elevele școalei No. 8 de fete, exerciții cu bastoanele executate de elevele școalei secundare de fete gr. II internat și exerciții cu măciuci executate de elevii seminarului pedagogic. Serbarea s-a încheiat prin exercițiile libere ale elevilor liceului Sf. Sava, exercițiile de scrimă și baionetă executate cu bastoanele de elevii licului Matei Bassarab și cursele de bicicletă ale societătei ciliștilor. Principele Carol de sub preșidenția activă a d-lui Brumărescu. A asistat d. ministru Spiru Haret iar în parc, după încetarea ploaei, foarte mută lume, 1 Fu!.' ' O reprezentație ?de bine-facere Era după amiază în sala cea mare de serbări a institutului Pompilian, a avut loc în folosul coloniilor școlare o splendidă reprezentație, înfățișînd tablourile vivante ce urmau a se produce în Arenele romane. Din cauza ploaei însă, această reprezentație a avut loc în institut. Partea I-a a programului fu îndeplinită de elevele cursului primar care executară Marșul florilor cu o gratie și gingășie deosebită sub conducerea d-rei Nicodinescu. In partea a II-a a urmat : „Istoria Artei" mare tablou vivant executat de elevele cursului liber și compus după cum urmează : întîiul tablou : Egiptenii, al 2-lea tablou: Grecii și Romanii; al 3-lea tablou : Florentinii și Italienii, al 4- lea tablou : Epoca Medicis, al 5- lea tablou: Secolul al XVII-lea împreună cu dansul gavotteî executat de minune de eleve în costume de ale epocei. Serbarea s’a terminat prin tabloul ce înfățișa primul act din „Apus de soare", splendid redat, cu costumele piesei. In rezumat o reprezentație nu se poate mai reușită pentru care felicităm direcțiunea și pe d-na Petrescu-Devron care s'a ocupat în deaproape cu tot aranjamentul, ie la Teatru Grădina Blanduzia. —< Jandarmeria morală, localizare ta 3 acte de A. B. Sculptorul Carabulea, deși bătrîn e craidon. In artă face însă pe moralistul și combate pe colegul sau mai tinăr Bodeanu, măi îndrăzneț în concepții și care vrea să devie gineresan. Carabulea moralistul e demascat însă în galanteriile sale pe Ungă Violeta, o cîntăreață de caféconcert și nevastă-sa îl surprinde și-i pălmuește. Subiectul acesta e tratat în trei acte, prezintă scene și cuvinte fericite și d-nii Soreanu, Toneanu, Bobcot, d-nele Maria Ciuculescu, Ionașcu, Mărculescu, precum și d-nii Brezeanu și Achit în roluri episodice joacă cu multă vervă. Vizita mitropolitului primat la societatea „Clerul și ajutorul” dri la orele după amiază mitropolitul primat însoțit de arhiereul Theodosie Athanasie, vicarul mitropoliei, protopopii M. Popescu, Protopopescu și revizorul Georgescu au făcut o vizită la societatea „Clerul și ajutorul" de pe bulevardul Protopopescu-Pake. Înaltul prelat a fost totîmpinat de arhiereul Calist Botoșăneanu protopopul Bidoianu și de un foarte mare număr de preoți de pe la bisericele Capitalei, cari l’au condus în sala de conferințe a societăței. Aci, un cor format din preot a cîntat un imn religios de bună sosire, Protopopul Bidoianu, a urat mitropolitului,, bună sosire în mijlocul preotimei al cărui conducător este și declarînd că preoții vor fi ascultători și vor îndeplini cu sfințenie toate ordinele ce li se va da pentru menținerea demnitătea clerului. Preotul Dumitrescu arată fericirea ce o simte de a vedea în localul societăței pe mitropolitul primat, căruia îi urează să fie sănătos spre a putea conduce cu dragoste și pricepere biserica, al cărei cap este. Vorbind despre societatea „Clerul și ajutorul” arată activitatea ei de la înființare și spune că speră, ca și pe viitor mitropolitul va continua a da sprijinul sau pentru propășirea acestei societăți. Mitropolitul declară că se simte mișcat de dragostea cu care este înconjurat și de cuvintele bine simțite ce i-au fost adresate. Spune că fiind eștt din rîndurila preoților și ridicat la această înaltă treaptă se simte fericit ori de cîte ori are prilejul de a solosifi în mijlocul foștilor săi colegi și c că chiar este necesar pentru un ami pastor, a avea sprijinul acestora, atunci cînd vrea să facă ceva. Vorbind despre activitatea sa ca mitropolit spune că inspecțiunile de la biserici că le-a făcut în ultimul timp,’au avut de scop să se intereseze de starea locașurilor bisericești și mai ales de activitatea preoților, de care declară că este foarte mulțumit. Primatul arată că dorința sa este de a ț Veghea Încontinuu pentru păstrarea credinței și cere ca și preoții să muncească cu aceiași dragoste și rîvnă în această direcțiune. Vorbind despre societate spune că este mulțumit de scopul ce urmărește și declară că și pe viitor va continua a da sprijinul său pentru prăpășirea ei. Arhiereul Calist, vorbește despre conferințele pastorale ce au fost inaugurate de societate și speră că pe viitor această societate va deveni un local de cultură atît pentru tineri cît și pentru bătrîni. Deasemenea vorbește despre fondul de asistență publică, care deși mic a acordat ajutoare pe cît a fost posibil și speră ca pe viitor cînd fonicitul va fi mai mare și ajutoarele vor fi mai de acordate. Mitropolitul prezintă apoi pe arhiereul Theodosie Athanasie, vicarul mitropoliei, care va ține locul mitropolitului, atîta timp cît acesta se va afla în concediu. Mitropolitul s’a întreținut apoi, cu fiecare preot, în parte, interesîndu-i se de aproape de activitatea fiecăruia. In urmă au trecut cu toții în curte, unde fotograful „Julieta“ a fotografiat pe înaltul prelat înconjurat de toți preoții prezenți. La orele 6, mitropolitul s’a reîntors la mitropolie. — G. C. BALURI si SERBĂRI Un grup de ziariști organizează o frumoasă serbare de vară în splendidul parc „Princiar" din bulevardul Elisabeta, pentru ziua și seara de Duminecă 7 iunie. Programul, foarte bogat și interesant, cuprinde : teatru de varietăți, cinematograf, bătae de flori, confetti și serpentine, dans, etc. Intrarea generală 1 leu. La 7 lunei a. c., societatea „Principesa Elisabeta“ al cărei scop este înzestrarea domnișoarelor, fără deosebire de naționalitate, va da o mare serbare de vară cu tombolă în grădina și salonul Coloseului Oppler, unde vor fi rezervate surprize cu totul noul și unde publicul se va putea bine distra. Două muzici vore cînta în permanență. DI T'TAT A Editura Sesieíifei „ADEVERUL* An și „ital de Trizire la ■ toate librârile și depozitarii ^bMîîî fi BînjBi în a Ei din îsși LT& voi de pas. Ed U- Uuat. de AMturmi. 2 lei exemplarei LFTBBIOFFI do nonst. wane. Voi. i. Elugnoid Ed. EL Copertă Uuat. de Mantu. 1 leu exemplarul. 0111 PUH Mine. Ed. XII- Copertă ilustc. lei 1.00 exemplarul. POip OmieÂ^PrTcopertă ilust. Lei 1.50 exemplarul. TRPEPIT Schițe și impresii. do III ilhjilfcfU JEcat. Baiett viceaim- Faime«. Cop. ilust. î leu volumul. iffixiiiiii iiiii mim ^ de pag. Copertă colorată. Prețul numai lei 2.50. mm GF, HOGE de versuri umoristice de Mimi Rinson. 1 exemp. 60 bani în toată țara* Urile din JHs-PbS» SLANIC-PRAHOVA, 31 Maiü. Astăzi, la orele 11 dimineața, a fost o mare serbare la noi, cu ocazia punerei pietrelor fundamentale, a unui local de școală pentru fete, a unui local de biserica, a localului Băncii populare „Comoara“ și a localului primăriei. A axistat o imensă mulțime din oraș, în frunte cu d. maior G. Nedelcovici, primar, și, consiliul comunal. Din partea ministerului instrucțiunei publice au asistat d-nii G. Stoenescu, inspector școlar, și Gt. Tomescu, revizor școlar, iar din partea județului d. Petre Ștefănescu, consilier județean. 1. Serviciile divine au fost oficiate de preotul Atanase Petrescu, sub protoereu, înconjurat de toți preoții din localitate. Au ținut cuvîntări d-nii Petre Ștefănescu, maior Nedelcovici, Ci. Stoenescu și alții. S’au expediat telegrame regelui, la Sinaia, mitropolitului primat, u-lor Spiru Haret, ministrul instrucțiunei, Fl otin Enescu, directorul Casei centrale a școalelor, alexandru Radovici și C. D. Anghel.. La orele 12 a avut loc un banchet în parcul orașului. S’au ridicat mai multe toasturi. ‘ Din Ploești au sosit telegramei adresate d-lui maior Nedelcovici, din partea d-lor I. Demetrescu- Agraru, senator, Petre Cînta, ajutor de primar, C. D. Anghel și alții. . D. prefect Anghel n’a putut participa la aceste serbări din cauza c’a fost invitat la dejun la castelul Peleș, împreună cu d-na Anghel.—Cor. Ședința societăței studenților în teologie ori după amiază a avut loc In sala facultății o ședință festivă a societăței studenților în teologie. Ședința s-a deschis la orele 3 sub președenția d-lui Popescu Prahova, și au luat parte pe lângă un mare număr de studenți și următorii d-ni profesori al facultatei de teologie: Dr. Chiricescu, președinte de onoare al societăței; dr. Boroianu, dr. Badea Cireșeanu, dr. Mihălcescu și dr. preot Popescu-Mălăești. D. Popescu-Prahova declară ședința deschisă și dă cuvîntul d-lui Nicolescu Isaia, care a ținut o conferință despre: „Chemarea preotului la sate“. D. Ștefan Berechet, a vorbit despre „Școala duminicala ortodoxă“, d. Radu Christescu a citit o bucată literară religioasă proprie , iar d. Gh. I. ,Cotinescu ai cîntat diferite melodii. Corul societăței a cîntat mai multe cîntece. In urmă se procede la algerea membrilor in comisia de control și sînt aleși d-nii: Parscorean, Chiricuta Toma și Ionescu Vasile. Ședința s’a terminat la orele $ seara. • 1 Ședința sindicatului funcționarilor comercial! Era la orele 5 după amiază sindicatul funcționarilor comerciali din Capitală cu sediul în calea Victoriei 91, a ținut ședință publică săptămînală, în locul conferinței ce urma să se ție și care a fost amintită pentru Duminecă 7 Iunie. A prezidat d, I. Clipeanu. D-niu Rozeanu, Cohn, Mihăilescul și Vieru au vorbit despre imperioasă necesitatea închiderea magazinelor la orele 8 seara zilnic și Dumineca ziua întreagă pe tot timpul verei. ( S’a mai arătat că pentru înlesnirea căpătărea acestor reforme, se impune organizarea a tot ce este funcționar comercial intr’un sindicat și care prin puterea sa numerică, prin educația ce se va face muncitorilor din comerț, prin forța materială de care va dispune să poată cuceri cu mult mai mare ușurință îmbunătățirea soartei funcționarilor comerciali. Ședința a luat sfîrșit la orele. 7 seara, i , Alb. j 2Ö FOIȚA ZIARULUI „DIMINEAȚA" ............................................... - -------------------------- Gil, FIrXZA Cuza-Vodă MARE ROMAN POPULAR CaPiTolul 13 Zile de zbucium ! Vreau să-li găsească domnița jdorgnind lingă frățiorul lui. I— Așa o să fac măria-ta, dar tare mi-e frică, răspunse bătrînul ,tncet. — Fleacuri, moșule, pare că n’o cunoști pe Elenuța mea, culege copiii de drumuri ca să-i idesmierde. Bătrînul dete dino,apoftînd și in fertlul lui, adaugă zîmbind cu tristeță. — Ei, ce să-i faci, așa a vrut D-zeu! Să nu uiți ce ți-am spus: în pătișor să-l găsească iar d-ta și camerista să vă faceți numai! Bătrînul se înclină și se retrase iar în urma lui veni un aghiotant cu o condică și cu teanc de acte. — Reclamații ? exclamă Vodă, luîndu-le din mina aghiotantului. E drept că bieții bucureșteni au fost cam uitați de mine de cînd cu deschiderea adunărea. Aghiotantul rămase în picioare pe cînd Guza citi actele așezinduse în fața lui pe rînd. Actul și schift (grad SS cure amR tind într’un carnet numele și locul reclamantului . Diseară plecăm prin oraș, pregăteștețî hainele și mă așteaptă în grădină, la mele nouă seara. — Dar,« — Nu e prea de vreme, nu te teme, vreau să mă conving dacă e adevărat cea ce-mi scrie aci o biată văduvă Cînd rămase singur, Vodă ișî duse mîinile la frunte marmurînd. — E în zadar !rei generații de domnitori se vor perinda in țara asta pînă ce oamenii vr>j fi cu adevărat civilizați. Capitolul 24 Un proprietar altras In mahalaua Săpunari pe lîngă pescăria veche erau pe atunci numai case mărunte cu acoperișe de șindrilă, cu porți mari, cu ferestrele cît palma voinicului. Șoseaua pietruită cu vai de lume, felinarele strîmbe și murdare, contribuiai la tristeța locului unde trăiau pîzgrarea de familii sărace, binecuvîntate de D-zeului de un batalion de copii slabi și piperniciți, dar gălăgioși nevoe mare. Spre acea mahala își îndreptă pașii Vodă Cuza. Însoțit de un aghiotant , Amîndoi purtau haine curate dar nu scumpe, avînd înfățișarea unor negustori de clasa doua plecați după afaceri, căci mergeau foarte repede și tăcuți. Ajungînd în stradela descrisă de noi, Vodă Cuza se opri căutînd cu privirea numerice dela poarta unei case. Apoi făcînd un gest cu mîna, plecă înainte privind cu băgare de seamă în ambele țărți — O să cuftesc casa fiindcă e fără ușă, zice el către însoțitorul sau Mare hoțoman triîme că aproprietarul cărui i-a trăsnit prin cap așa ceva. — Așa e obiceiul pe aicea din moși strămoși, dacă nu plătește îi scoate ușa din balamale și-l lasă pe chiriaș chiar în puterea iernei fără adăpost.. —- O să-l învățest minte ! Ruizî o biată văduvă cu cinci copiii, frum s-o arunce pe drumuri după ce a stat zece ani în casa lui. * Pe stradă era încă destulă lume, fiind de vreme, cei doi drumeți atraseră atenție femeilor cari vedeau la cislă pe băncile dela porți cu copiii, în brațe. Deodată Vodă se opri îm fața unei căsuțe fără ușă și fără ferestre. — Aci trebue să fie, șopti Vodă, haide înăuntru Să vedem ce fac fericiții. In casă era întuneric și nu se auzea nici un zgomot, dar cînd trecură pragul un stas plîngător întrebă din umbră pe cine cântau. O femee micuță, învelită cu un șal apăru din fundul camerei. — Aicea șade nea Niță Scurtul întrebă Vodă cu răceală, pe cînd privirea lui cautau copiii pe cari îi auzea gemînd. — Nu, boerule, în curte șade, răspunse femeea cu glas slab. N puteți găsi, acuma s’a întors din tîrg. — Dar de ce stai ,cu ușa deschisă, îții plîng copiii de frig, femee ? — Dacă mi-a luat ușa, boerile, și ferestrele de ce, să fac *”• Și pentru ce ți-a făcut rușinea asta ? — Pentru că nu i-am plătit chiria, zise femeea oftînd. Băiatul meu e bolnav în spital și n’are cine aduce. — Oh, Doamne. — Și cît îi datorește ? — Paispezece lei ! Figura nu-i putu vedea prin întuneric, dar era atîta umilință și durere în glasul femeii, încît Vodă copleșit de milă, pentru a curma vorba plecă zicînd că are o daraveră cu proprietarul. In curtea îngustă, luminată de un felinar, văzură numeroase coșuri de ținut pește și întăriseră ce meserie avea vrednicul proprietar. O fetiță se întîmpină la ușă, apoi apăru și pescarul uimit de această vizită neașteptată. — Suntem dala poliție, zise Vodă, nevoind să intre in casă pentru a nu fi recunoscut. Te poftește dom polițant pentru o reclamație. — Vai de mine, cum se poate, acuma în puterea nopței ! — De, nu știți, se zice că ai vîndut niște pește, stricat, e dăi armă mare, a murit o femea și trei prunci ! Omul își puse mîinile în cap speriat, pe cînd fata fugi în casă. După cîteva minute apăru, și nevasta pescarului tremurînd și strigînd: —-Ce pește? Minciuni! N’am vîndut nimănui vechitură ! — Sînt patru morți la spital, haideți la poliție că nu a de glumă ca domn polițant. In zadar protestă pescarul și nevastă-sa, ordinul fu repetat cu severitate și trebuia să se supună. Femeea ajungînd in stradă începu a se boci de se adunară vecinele speriate, intrebind de cele întimplate. » Cîțîva vecini, prietini cu proprietarul, fură indignat de acest procedeu și declarasă că merg și ei să dea mărturie. La poliție însă ordinul fusese dat de cu ziua și vrednica pereche fusese trimeasă la „cabinet“ pentrui a petrece o noapte in liniște. Doi agenți primiră ordinul de a se duce acasă și a înapoia văduvei ușa și ferestrele luate. A douua zi pescarul și nevastă-sa fură duși cu o trăsură la spital în camera morților. — Iată, priviți, aceștia sînt oamenii pe care i-ați otrăvit cu peștele vechiü și stricat, în ocnă veți intra, zise agentul care primisei instrucțiuni dela superiorul sau. Spaima și remușcarea pescarului nu fu mică, mai ales cînd îi se spuse că va veni chiar Vodă la poliție pentru a vedea pe celi care otrăvise o familie întreagă. Ca doi vinovați ce erau stătură în fața domntorului pe care nu-li recunoscură. — Și nu i numai atu, zise Cuza Vodă prefăcîndu-se furios. Azîmi s’a raportat că ați luat ușile și ferestrele dela cocioaba unei văduve sărmane care nu v’a plătit chiria. Sînteți niște ucigași, otrăviți lumea, batjocoriți văduvele și orfanii. — Errtare ! Ertare, măria-ta ! îngînă pescarul, dăm tot ce avem, dar nu ne băgați în pușcărie ce avem și copii, am greșit. (Vă urma)