Dimineaţa, decembrie 1921 (Anul 18, nr. 5452-5478)

1921-12-04 / nr. 5456

Si „Cordon Bleu" compoziție specială pentru inegrit și lustruit sobe de fer, tuci,etc .Fără miros ,conservă metalul împiedicând rugina...Cordon Bleu" se vinde sub forma de cremă (alifie) in cutii și sub forma lichidă in bidoane. Li AIO DECELl StiLE Apare prima fascicolă din CONSPIRATORII Zguduitorul roman istoric contemporan, premiat de ACADEMIA FRANCEZA DE JULES VIXIME EDITURA TIPOGRAFIEI „EMINESCU“ — BUCUREȘTI Strada Parlamentului, No. 2 — Cadouri și safasizari superbe obiecte de artă Românească, Colosal asortiment, Prețuri bltine, En gros, En. detail If IIf. București, B-dwl Elisabeta No. BCalendare pe Anii: 1922 Cel mai frumos asortiment de toî în c.,cru blocuri mari, blocuri 1 IBI&LWmbci „Mignon", de buzunar, fantezii etc. etc. și Tahlailil diferite mărimi. SUTE DE MODELE fie găsiți cu cele mai convenabile prețuri la Depozitul de EN GROS Bucurași, Str. aabrovent 4 Telefon 43(87 Expediție Prompt* prin Colet» Poștal ® k cerse p tastă prstaî s. gratiai Q. las 11 Șaraga Roți dințate Casnioane) Failm Automobile și alte mașini Del cammifed, ta, etc. Se execuă corect și rapid Atelierele Societăței „HOEL** Calea «viței Io. 18? 91 FABRICILE „Doctor URSEAKO“ Soc. An Telefon x3 Ui București Sr. Vaselor 40(51 Oferă cu prețuri avantagioase Fabricanților de băuturi spirtoase și Cofetarilor din România Mare Arome, esențe, uleiuri volatile și culori alimentare din toate rolurile și din orie mai fine calități Prețuri curente și informațiuni la Fabrică și la Reprezentanța Generală, Lazăr L. Sanft & Co., București Str. Miraști No. 2 (fostă Banului) Telefon 40(40, Hob) și flamineuri de Teracotă, Faianță și Porcelan în diferite mărimi, stiluri și culor p033 dând un însemnat număr de soba alba gata montate, pot instala sobe într-o zi, fără mare deranj, la domiciliu. Depozit: JOAN URSCHITZ București Str. Logofătul Taut 41 (Apale Minerale) Consorțiu străin cumpără imobile terenuri mici și mari centrale, oferă prețuri foarte avantagioase libere cel mai târziu Sf. Gheorghe. Oferte detailate, a se adresa sub „American“, 30 Cantacuzino prin Batiștea& I dimineața atât de mari iubitori de biletele Băncii Naționale. Ei nu se arată hotărâți de a păstra din generație in generație numerarul ce l’au realizat. Cum sunt insă oameni chibzuiți și economi, țăranii întrebuințează banii lor numai pe strictul necesar și pentru cumpărarea de pământ. Bumescul și obiectele de fier sunt căutate mai ales de țărani și prea puțin articolele de Îmbrăcăminte și încălțămintea. In schimb pământul e căutat cu aviditate. Oriunde e un teren agricol de vânzare, sau de dat în arendă, țăranii oferă prețurile cele mai mari și înlătură pe concurenți. Căci ei știu că pământul e capitalul cel mai rentabil și proprietatea cea mai sigură de stăpânit. O bună parte din veniturile realizate le-au întrebuințat țăranii pentru cumpărarea vitelor și uneltelor agricole. IN AȘTEPTARE Ce le-a mai rămas din numerarul adunat, țăranii îi păstrează pentru vremuri mai bune, când leul va avea o valoare mai mare și obiectele de găteală vor ajunge la prețuri mai omenoase. C. BEM, SIU Cercul titraților Conferința d-lui avocat Lupescu D. avocat Lupescu, a ținut Joi 1 Decembrie o interesantă conferință la cercul titraților tratând despre Paris» — orașulumina. D-sa a descris Parisul așa cum e, — In manifestările sale de ordine politică, intelectuală, artistic fi, evocând cu subtilitatea fragmente din istoria Franței. Conferențiarul a amintit viața de noapte a Parisului exuberanța cartierului Montmartre, viața de poezie studiu a cartierului latin. Auditoriul, compus exclusiv din intelectuali, a aplaudat mult pe tânărul conferențiar. TELEFON Direcția 57/72 Secretariatul 24/ 73 Centrala 6/67 / 46/70 Pentru provintele 10/66 Ssrisori din Viena In plina toamnă SpstÉ prețurilor, IM - tararea ipoliesi. De două zile suntem în plină toamnă. Plouă necontenit, o ploae măruntă și sâcâitoare. Atmosfera e de plumb. Ziua namiaza mare ești silit să aprinzi lumina în casă. Pe cât e de frumoasă Viena în strălucirea razelor de soare, pe atâta de hidoasă toamna, voalată de ceață. In astfel de zile, îți petreci orele libere la cafenea. Cafeneaua e totdeauna tovarășul nedespărțit al vienezului. Fiecare vienez, care se respectă, își are cafeneaua de predilecție, așa numita „Stammenffeehaus”, pe care o fregventează ani de zile și toată viața. Cafeneaua este o trăsătură caracteristică a vieței vieneze. Mai bine zis era — căci și această caracteristică a moravurilor e pe cale să piară. Expulzat din teatrul lui, din varieteurile lui de recreație fină, intelectuală — vienezul e pe cale să fie expulzat și din cafeneaua lui. In puține cafenele din Viena se mai aude limba germană. Cele mai multe — mai toate din centru — au clientela străină. Wienezului nu î i sunt accesibile prețurile de consumație ,acomodate capacității de rezistență a valutelor străine, nu fi coroanei. Cafeneaua a devenit un lux și lux nu pot face azi la Viena decât străinii. Zi cu zi insă sfera noțiunii de lux se lărgește. Ceea ce mai eri era o necesitate de neinconjurat — e azi un lux, forțat dispensabil. Un ou, până eri o necesitate, — e azi un lux. El costă 90 de coroane. Untul — un lux costă 1800 de coroane kilogramul. Ghetele — un lux. O ghiată foarte simplă costă 8000 de coroane. Comuna a creat o așa numită :,Luxussteger“ — dare de lux — pentru articole de lux deci și pentru ghete de lux. Negustorii au făcut din orice ghiată... un articol de lux. Cine-i poate controla? Cine poate stabili un criteriu invariabil de ce e lux și ce nu? Lux devine cu un cuvânt tot ce e necesitate. In ultima analiză însuși faptul de a trăi e un lux.  SPECULA PREȚURILOR In raport direct cu această succesivă renunțare la viață și bunurile ei — i scade vienezului și facultatea de reacțiune. Acum câteva luni „Uniunea tehhnica“, scandalizată de specula prețurilor, a cerut printr’un Ultimatum adresat guvernului, ca să reducă la jumătate prețurile articolelor de consumație. „Uniunea“ amenința, la din contra, să... spânzure în fața bursei pe speculanți. Câteva luni au trecut de atunci, prețurile s’au înzecit, ascensiunea lor e complect anarhică — o reacțiune însă nu a de realizat. Un fel de fatalism orb a pus stăpânire pe populație, o resemnare socială maladivă sinonimă la individ cu perderea sensibilității. Starea aceasta de spirit se reflectă și in polică. Este drept că oamenii politici cu răspundere și-au dat avizul. Din tot complexul acțiunea lipsește însă nota vivacității, a re acțiunei reflexe, imediate. Ireacțiunea-i slăbită, întârziată. Avizul social-democrației austriace asupra situației e în nota principiilor partidului. Socialiștii cer o impunere puternică a capitalului și rechiziționarea valutelor străine. Enunțându-și programa financiară socialiștii au subliniat-o cu o voință nestrămutată de a o impune partidelor burgheze, și cu atât mai mult avea sorți de isbândă inițiativa socialistă cu cât din însuși cercul finanței austriace răsunau acorduri de simpatie pentru programa socialiștilor democrați. Lucrurile au rămas insă la energia tonului. REFORMELE In curs de execuțiune e programa financiară a miniștrilor de finanțe burghezi — există de facto doi: unul cu titlu și răspundere, celălalt cu răspundere și fără titlu — dr. Gürtler și dr. Rosenberg. Punctele esențiale ale acestui program sunt: suspendarea contribuției materiale a statului la alimentarea populației și reducerea funcționării aei statului. Ambele plăgi, de care suferă Austria, urmează să fie operate cu cât mai puține dureri. Se speră cu chipul acesta să se reducă la jumatatte deficitul statului, adică la 80 de miliarde de coroane. Pe urmă ar veni la rând un împrumut intern. O operă de asanare care cere timp. Ce te faci însă, se întreabă socialiștii, dacă până la ivirea de rezultate palpabile, datorite măsurilor în curs, coroana se apropie de zero? E o ipoteză pe care cei cu răspundere o exclud din socoteli. Viitorul apropiat va demonstra de partea cui e dreptatea. Oricum atacarea celor două răni adânci, cari sunt nenorocirea țărișoarei acesteia ,mici, o unanim recunoscută ca la timp venită. Cu acest gest a început acțiunea de salvare cu deviza: , privi noi înșinoi. Nu se mai vorbește de credit, nici de alipire la Germania ANIVERSAREA REPUBLICE! Ș’a început^ încet și cam târziu— concentrarea internă. Aniversarea republicei a fost serbată cu pompă. A răsbătut convingerea — mai ales după aventura nenorocoasă a lui Carol — că nu e timpul pentru fantezii. Pumnul de agitatori minusculi, cari se repezeau din câniee când cu capul prin pereți, s'au retras să-și facă somnul de iarnă. Chestia „Ungariei de Vest“ e și ea pe cale să dispară ca notă discordantă. Teritoriul a fost ocupat până la linia plebiscitară — Oedenburg — în mijlocul liniștei și indiferenței generale. Frigul pătrunzător de toamnă , în toate, numai specula exorbitantă a rămas... fierbinte și nemuritoare, în mijlocul acalmie generale.penso, Viena; 15 NașmbiTe 1921.. Lei 2.090.000 a costat pe Cassa Apollo-Film marele film Match ui de Box adus cu curier special din America Unde se va reprezenta ? fepfe-irapej "»»©»-«■«a*»» Je fais |im és Matei is iáál D. dr. Marin Ionescu, chirurg în serviciul gynecologic al spitalului „Filantropia“, ne comunică că ar fi • ‘ mulțimile apărute în ziare și după care asistenții clinicei gynecologice ar fi demisionat în bloc de la clinică în urma unui incident, de serviciu. Adevărul este că numai trei din asistenți—cari au provocat scandal în sala de bolnave operate cărora le-a tulburat liniștea—au fost invitate a părăsi salonul. Acestora li s-adresat actele cuvenite și o anchetă este în curs sub președinția d-lui profesor Toma Ionescu. Consiliul de Război Procesul a doi crescidiști: prof. Chiriac și Locot. Petrescu ftri s'a judecat de consiliul de război al Corpului 2 Armată procesul subit rez. Chiriac, profesor de liceu și al Locotenentului Petrescu, acuzați arabii de crima de înaltă trădare și dezertare la inamic. Consiliul este prezidat de domnul Colonel Naum. Ministerul Public este reprezentat prin căpitan Psuși, iar apărarea prin d-nii avocați Oteteleșeanu, Armand Iliescu și Iordache A. Chihaia. S’a procedat în interogatorul inculpaților cari s’au disculpat, după care s’au audiat martorii acuzării Colonei Christodulo, Bărbulescu, Avocat Gerota etc. S’au audiat apoi, martorii apărării și anume: profesorii M. Mihăileanu, Mircea Florian, doctor Cealâc, Maior Mihai, Măcelaru etc. D. Comisar regal, a făcut un violent rechizitoriu inculpaților cerând condamnarea. Apărarea prin avocații Chihaia, Oteteleșanu și Iliescu au spulberat rând pe rând toate argumentele acuzării cerând achitarea. După o zi întreagă de desbateri și după o oră de deliberare, achită cu unanimitate de voturi pe acuzați. Cu acești doi acuzați s-a terminat procesul crefendiștilor, din care a mai rămas doar nejudecați în prezența lor: Sturdza, Vachman și Popișteanu. Informațiile . Urmatoarea mirarea'a personalul administraței centrale : ministerului de interne: d-nii Nedelceanu, Ștefan Gherovici ș; . Strat,’ inspectori general c;. ff. i:’ vitați d. II, d-nii Voimescu și C. Petrovici, inspectori generali divrniști, inspectori generali cl. II; «Ulii lom I. Anghelescu, Ernest Racoviță, maior Ștefan Fotescu și George A. Unsescu, inspectori generali diuj mști, inspectorii, generali cl. III. D. Henry V. Găbunea a fost numit pe ziua de 1 Noembrie în postul de avocat cl. III-a la direcțiunea generală a căilor ferate române. Din inițiativa d-lui Gr. Stratin, prefect de Brașov, și a redactorilor de la „Gazeta Transilvaniei“, se va ridica la Brașov un bust regretatului poet St. O. Iosif. La 10 Decembrie se va ține, la acuitatea de litere și filozofie din București, concursul pentru ocuparea bursei fraților Locusteni pentru studiul uneia din specialitățile acelei facultăți. Vor fi admiși la concurs numai studenții facultății de litere născuți în județul Romanați și cari nu au etatea mai mare de 26 ani. Comisiunea numită de ministerul muncii pentru întocmirea proectului de lege privitor la unificarea cooperației de la orașe și sate și-a terminat lucrările. Proectul prevede o colaborare a Statului cu organele, mișcării cooperatiste prin creiarea de centrale cu capitaluri și conducere mixtă. Asgurați-va Viata și Avatul FRANCO-ROMÂNA Soc. Anonimă de Asigurări Generale București Calea Griviței 67. Telefon 2121 D. Mihail Dragomirescu ajutor de judecător la ocolul Vela din județul Dolj a fost destituit din această funcțiune pentru că și-a manifestat în mod ostentativ anumite păreri politice și a pronunțat cuvinte care nu cadrează cu funcțiunea de magistrat in fața mai multor reprezentanți ai autorităților din acel județ. LA Astăzi Sâmbătă și mâine Duminică, au loc în Liedertafel mari serbări organizate de societatea „Leagănul Sf. Ecaterina“. Van ceai, bal, concert și o tombolă cu splendide obiecte, toate nuierile câștigătoare. Toată elita Capitalei va asista la aceste serbări. Aflăm cu părere de rău încetarea din viață a d-lui Moritz Rosenfeld, cunoscutul exportator de cereale din Brăila, tatăl d-lui Inginer Arnold Bălan și a d-lui Leon Bălan. Trimitem familiilor condoleanțele noastre. La Palatul Noutăților str. Paris 10 găsiți ultimele noutăți de matăsuri pentru mirese și depozit parmant de putere, manșete, ciorapi, măr 1.. cravate. Specialități de încălțăminte străine cu prețuri mai ieftine decât oriunde. „Monitorul Oficial“ de eri publică legea,pre care județul Râmnicu- Sărat a fost autorizat să contracteze un împrumut de 3 milioane lei dela direcția creditului județean și comunal sau dela orice altă casă publică sau particulară» care va oferi condițiunile cele mai avantajoase pentru județ, pe termen de cel mulțt 40 ani, în scopul de a se întrebuința la construirea și refacerea podurilor și digurilor .Eoft punctele : Obidiți, R spt, Dumitrești și NV-s:. . ■ de acel județ. DOAMNA AMALIA SIMONE fostă PANETH anunță distinsa sa clientelă că va deschide în curând MAGAZINUL „Paris-Chic“ IN STR. LIPSCANI No. 33 bine asortat cu SENAJURI, CATIFELE» MĂTĂSURI» FANTESIURI, cele din urmă creațiuni ale modei: RAYON, SPECIAL DE ROB și MANTOURI. Prețurile sunt mai eftine ca oriunde. LA MAGAZINUL "LA FLGTâ AHERIîARA“ CALEA VICTORIEI No. 45 A sosit un mare transpot de încălțăminte, numita marcă „ TV p. TOP“, pentru bărbați, dame și copii precum și pantofi de dame, ultimele noutăți de sezon. Depozit de galeși pentru bărbați și dame cu tocul LOUIS QUINZE» Ministerul de război publică în„Monitorul Oficial“ de cri un ordin circular prin care se pune în vedere ofițerilor activi proveniți din fosta armată austro-unngară, cari solicită concedii în străinătate pentru a-și aduce bagajele, că potrivit unei măsuri luate de atașatul nostru militar în Viena, vor putea beneficia de multe avantaje de transport pe căile ferate austriace. In consecință, solicitatorii se vor adresa atașatului militar, care le va indica formalitățile ce urmează a îndeplini. COPII, Rîdicându-se măsurile restrictive luate de Onor. Serviciul Sanitar» veniți cu toții AZI și MAINE la Cinema CLASIC spre a vedea Seria I din „Omarsa“ cu Biscot, Herman, Maille și ceilalți artiști iubiți de voi. — Luni Seria I, ROCHIȚE, COSTUMALE, JERSEURI fip lână pentru copil Rășul mai extin ea orinnfie „I>A CARMEN SYLVA“, Lipscani GO. FMI Selff la Soc. Anonimă de Asigurări donoraii București Gaea Grishai 67 Telefon 26(21 Capital de reasigurări peste 500.000.000 ires. face asigurări în toate ramurile Viață“ ,,Incendiu“ „Grindină“ „Accidente“ , Transport“ „Furt“ etc. ete Duminică 4 c. ora 10 dimineața, în sala IV de la Universitate are loc ședința Cercului de studii penale, penitenciare și politică științifică. La ordinea zilei, discuțiune asupra comunicărei d-lui I. Ionescu-Dolj: bătaia ca pedeapsă. D-nii membrii ai cercului sunt rugați a lua parte. La Palatul Noutăților, str. Paris 10, sosind Galoși și Șoșoni Dama Bărbați și copii, se vând cu 503i maieftin ca oriunda Hamalii © Laurenee Rochimantouri Tailleururi se poate vedea în fiece ?A de la 3 la 7 Duminică 4 Decembrie ora 10 a.la, va avea loc în sala mare a Căminului sionist Lipscani 90 o întrunire sionistă a evreilor din cartierul Văcărești, unde vor lua cuvântul d-nii dr. A. Beck, dr. S. Colți și alții Calea Victoriei 73 Salariile personalului polițienesc din Ardeal au fost egalizate cu ale celui din vechiul regat O casă de bani sistem cel mai bun „CIiafwood’s“ Maison Suzanne Pasagiu! Imobiliara Anunță Onor. sale clientele că expune modelele de rochi de seară, diner și apres-midi cu începere de Luni 5 Decembrie ora 5 p. m. și in zilele următoare. Pentru primile zile intrarea este rezervată numai clientelei. se găsește de vânzare la tutungeria de sub hotel Dacia str. Carol 72, Duminică 27 Noembrie a. c. s'a celebrat la Mănăstirea Sinaia de către arhimandritul Dionisie căsătoria religioasă a locot. Aurelian Ionescu-Fălciu din Reg. 1 Grăniceri cu d-ra Zoica Hagi Constantinescu, nași fiind Principesa Ileana ca maior adjutant Orășanu. După terminarea serviciului religios a avut loc la Castelul Peleș o recepție la care a luat parte Regina Maria, Prințul Carol, Principesele I Elena, Ileana și Ryra, anturajul palatului, precum și delegațiunea ofițerilor grăniceri și a vânătorilor de munte. Tot timpul familia regală s’a întreținut în mod călduros cu invitam. ---------“““-------------------Amalia Cohn Ilie Glatsterii LOGODIȚI Vaslui București Loti Bausch născută Cohen Wilhelm Bausch Gasator ți București 1 Decembrie lírái.