Dobrogea Nouă, iulie 1970 (Anul 23, nr. 6802-6828)

1970-07-10 / nr. 6810

IASI Organ al Comitetului județean Constanța al P.C.R. și al Consiliului popular județean Anul XXIII, nr. 6810 Vineri, 10 iulie 1970 4 pagini, 30 bani m 1 - AZI IN PAGINA A III-A .....——................................................ CU PRIVIRE LA INUNDAȚIILE DIN PRIMĂVARA ACESTUI AN, LA MĂSURILE PENTRU ÎNLĂTURAREA EFECTELOR ACESTOR CALAMITĂȚI Dezbaterile din ședința Comitetului pentru dezarmare Un comunicat al Direcțiunii P. C. Italian CUVÎNTAREA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUSESCU LA PLENARA C. C. AL P. C. R. DIN 8-9 IULIE 1970 Stima# tovarăși, Plenara Comitetului Central are loc in împrejurări deosebite, cind întregul partid și popor desfășoară o muncă intensă pentru lichidarea urmărilor inundațiilor catastrofale care au lovit atît de greu tara noastră in ultimele luni. Faptul că la ordinea de zi a plenarei figurează probleme ce privesc atit activitatea internă cit și externă a partidului și statului nostru demonstrează, o dată in plus, unitatea dialectică dintre sarcinile nationale și cele Internaționale. Este un adevăr cunoscut că activitatea de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate, de ridicare a bunăstării întregului popor și preocuparea pentru întărirea coeziunii și unității țărilor socialiste, a mișcării comuniste și muncitorești, a tuturor forțelor antiimperialiste, pentru transpunerea in fapt a politicii de coexistență pașnică, de dezvoltare a colaborării cu toate statele lumii, fără deosebire de orinduire socială — constituie un tot unitar, se condiționează reciproc, sunt pări inseparabile ale procesului de înfăptuire a rolului conducător al partidului nostru în societate. Așa se explică, de altfel, de ce, în împrejurările grele prin care a trecut țara noastră, Comitetul Central al partidului și guvernul, ncționind cu fermitate pentru rezolvarea gravelor probleme provocate de inundații, pentru asigurarea unui ritm normal al întregii vieți economice și sociale, au desfășurat in același timp o vastă activitate pe plan international, înainte de a mă referi la problemele aflate pe ordinea de zi a plenarei, consider necesar să informez Comitetul Central, partidul și întregul popor asupra felului cum se înfăptuiesc sarcinile planului de stat pe anul 1970. In primul semestru producția globală industrială s-a realizat în proporție de peste 101 la sută, obtinîndu-se peste plan produse de 1 miliard 500 milioane lei. Față de semestrul I al anului 1969 volumul producției industriale a crescut cu 12,4 la sută, depășindu-se ritmul prevăzut pentru acest an. De asemenea, se înfăptuiesc in bune condiții sarcinile privind creșterea productivității muncii, ridicarea calității producției, sporirea eficienței întregii activități economice. In ce privește investițiile, din planul anual s-a realizat 44,6 la sută, ceea ce ne permite să apreciem că există condiții favorabile pentru îndeplinirea în întregime a programului stabilit. In domeniul comerțului exterior, planul de export pe primele șase luni a fost depășit, realizîndu-se o creștere de cca. 23 la sută față de primul semestru al anului trecut. Rezultatele obținute in primele 6 luni în înfăptuirea planului în industrie se datoresc măsurilor luate la timp pentru asigurarea desfășurării in bune condițiuni a producției. , Ele sunt rodul muncii intense depuse de muncitori, tehnicieni și ingineri, de conducerile întreprinderilor, al unei mai bune îndrumări și conduceri de către ministere și organele centrale a activității economice. In același timp, aceste rezultate demonstrează că organele și organizațiile de partid iși îndeplinesc tot mai bine rolul organizator și conducător în economie. Cu atit mai mult merită să subliniem rezultatele dobîndite în industrie, în realizarea planului producției pe primul semestru, cu cit, după cum se știe, in această perioadă, datorită inundațiilor, sute de întreprinderi și-au întrerupt activitatea. In ce privește agricultura, pe baza hotărîrilor plenarei Comitetului Central din martie, s-a desfășurat o muncă intensă pentru realizarea unor recolte bogate.. Lucrările agricole au fost executate in condiții bune, s-a asigurat o cantitate mai mare de îngrășăminte, și, dacă nu ar fi intervenit inundațiile catastrofale care au afectat aproape 1 milion de hectare, se întrevedea posibilitatea obținerii unor recolte deosebit de mari. Cu toate greutățile ivite, datorită măsurilor luate pentru reinsămințarea suprafețelor calamitate, pentru buna Îngrijire a culturilor, putem aprecia că recolta la cerealele de vară va asigura in mod corespunzător aprovizionarea populației. De altfel, strînsul orzului și griului a și inceput și recoltele obținute sunt mulțumitoare , și în județe unde nu a început încă recoltarea, se apreciază că producția de griu și orz va fi bună. Sunt, de asemenea, perspective pentru a obține producții bune la culturile de toamnă. Porumbul, laloarea-soarelui, celelalte culturi se prezintă, in general, bine ; umiditatea este mai mult decit suficientă, și avînd in vedere că și vremea este călduroasă se poate aprecia că recoltele de toamnă vor fi satisfăcătoare. De aceea avem convingerea că vom putea asigura acoperirea nevoilor de produse agricole. Aș dori să menționez că in această perioadă conducerea de partid și de stat a acordat o deosebită atenție aprovizionării populației, ceea ce s-a reflectat in faptul că piața a fost mai bine aprovizionată cu produse agroalimentare, îndeosebi cu legume. Volumul mărfurilor cumpărate de populație a crescut cu aproape 10 la sută față de primul semestru al anului trecut. Putem afirma astfel că rezultatele generale obținute in economie in primele 6 luni ale anului sunt bune. Avem toate condițiile pentru a realiza și depăși planul de stat pe întregul an, asigurînd astfel îndeplinirea cu succes a planului cincinal 1966—1970 și creind o puternică bază de plecare pentru viitorul plan cincinal. Cu toate acestea, trebuie să menționez că și in această perioadă in activitatea noastră economică s-au manifestat o serie de neajunsuri în ce privește aprovizionarea tehnicomaterială, asigurarea documentațiilor și a proiectelor pentru investiții, desfășurarea cooperării între diferite întreprinderi ; s-au evidențiat lipsuri și în preocuparea pentru îmbunătățirea organizării producției și a muncii, pentru folosirea cu rezultate superioare a mijloacelor materiale și financiare, pentru creșterea rentabilității activității economice. Rezultatele obținute pe primele 6 luni demonstrează că în toate întreprinderile există mari rezerve pentru sporirea producției industriale, ridicarea productivității muncii, îmbunătățirea calității producției, reducerea cheltuielilor materiale și creșterea eficienței economice. De altfel, aproape toți tovarășii prim-secretari care au luat cuvîntul la Plenară s-au referit la faptul că, în urma mobilizării unora din aceste rezerve, au suplimentat angajamentele de depășire a planului de producție și beneficii și că in primul semestru au realizat mai mult de 50 la sută din ceea ce și-au propus ; aceasta arată că posibilitățile de a obține producții peste plan — desigur, acolo, unde suntem interesați, unde avem nevoie de astfel de produse — sunt incă mari și va trebui să depunem eforturi susținute pentru punerea lor în valoare. Se cunoaște, de altfel, că există o serie de întreprinderi care nu lucrează la capacitatea proiectată deși a trecut destul de mult timp de la punerea lor în funcțiune , avem întreprinderi unde se produc dese întreruperi în procesul de fabricație, unde mașinile nu sunt folosite cu randamentul maxim. Subliniind rezultatele bune obținute în economie, trebuie să arătăm că dispunem încă de mari posibilități insuficient valorificate — și se impune ca, în perioada următoare să intensificăm eforturile pentru a obține o producție cu mult mai mare decât cea stabilită prin angajamentele suplimentare asumate. Este necesar să facem acest lucru, tovarăși, pentru că pierderile provocate de calamități le putem recupera în primul rând în industrie , deci în acest domeniu trebuie să ne concentrăm forțele. Ministerele, centralele industriale și întreprinderile trebuie să ia măsuri mai hotărîte pentru eliminarea neajunsurilor manifestate, pentru punerea în valoare a marilor rezerve și posibilități de care dispune economia noastră. După cum ați văzut din informarea prezentată, pagubele pricinuite de inundații se ridică la peste 10 miliarde lei. Un număr mare de întreprinderi nu lucrează nici acum la întreaga lor capacitate. Au fost distruse mari cantități de materii prime și materiale. In agricultură se mai găsesc încă sub apă circa 300 mii hectare. Această situație deosebită impune luarea în continuare a unor măsuri energice. Este necesar să se asigure ca toate întreprinderile să lucreze la întreaga lor capacitate, să se intensifice acțiunea de economisire a materiilor prime și materialelor in vederea recuperării in cea mai mare parte a pierderilor suferite. In legătură cu aceasta aș dori să informez plenara că în planul cincinal viitor s-au adus serioase îmbunătățiri, față de prevederile Congresului al X-lea, în sensul reducerii cheltuielilor de producție, al micșorării consumurilor de materii prime și de materiale. Considerăm că, chiar cu Îmbunătățirile aduse, există încă mari rezerve. De aceea trebuie să ne preocupăm să obținem încă în acest an progrese reale in reducerea cheltuielilor de producție și a consumurilor de materiale. Se impune ca ministerele, organizațiile economice centrale să înfăptuiască cu fermitate hotărirea Comitetului Central și guvernului de a se realiza integral planul de producție al acestui an in toate sectoarele de activitate. Va trebui ca in următoarele 6 luni să asigurăm folosirea mai intensivă a capacităților de producție, incit pînă la sfirșitul anului să recuperăm în întregime pierderile suferite în industrie și să dăm peste plan o producție de circa 5 miliarde lei. Este necesar, de asemenea, ca întreprinderile să-și sporească preocuparea pentru ridicarea calității producției, aceasta fiind una din problemele centrale ale dezvoltării economiei noastre. Trebuie să intensificăm acțiunea de îmbunătățire a organizării producției și a muncii, asigurând astfel ridicarea productivității muncii, creșterea rapidă a eficienței economice. O mare atenție trebuie acordată realizării în întregime a planului de investiții, punerii în producție la timp și chiar devansării unor lucrări, pentru a asigura atît premisele înfăptuirii in bune condițiuni a planului pe acest an, cit și o bază trainică pentru anii următori. Avind în vedere că in unele sectoare de activitate sînt încă serioase rămîneri in urmă în realizarea planului de investiții, se impune ca ministerele, comitetele județene de partid să ia toate măsurile necesare pentru realizarea obiectivelor stabilite la datele convenite. Trebuie să folosim posibilitățile existente de a suplimenta planul cu sinele investiții in acest an, pentru a ușura astfel realizarea sarcinilor foarte mari pe care le avem în 1971. De aceea, rogatit conducerile ministerelor, cât și pe primii secretari, pe toți membrii Comitetului Central, să acorde cea mai mare atenție realizării planului de investiții și, acolo unde se creează posibilități, începerii înainte de termenul planificat a unor lucrări noi. In agricultură, ținînd seama de situația creată, este necesar să asigurăm cît mai rapid, atît reînsămințarea tuturor suprafețelor de pe care se retrag apele cît și însămințarea, după strîngerea recoltelor de păioase, a unor suprafețe cât mai mari cu porumb, legume și culturi furajere ; aceasta va permite recuperarea pierderilor provocate de inundații. Trebuie să luăm toate măsurile pentru strângerea la timp și în bune condițiuni a culturilor de vară. Atrag în mod deosebit atenția asupra acestei probleme, deoarece și în această lună se prevăd ploi ; nu trebuie să se aștepte numai timpul bun, situația cere să se muncească pe orice vreme pentru a asigura strîngerea la timp a griului și orzului. Ținînd seama de volumul mare de investiții pe care il avem de realizat in agricultură, îndeosebi in sectorul zootehnic, se impun măsuri pentru realizarea la timp a tuturor (Continuare in pag. a 11-a) încheierea lucrărilor Plenarei Comitetului Central al P. C. R. In zilele de 8 și 9 iulie a.c. au avut loc lucrările Plenarei Comitetului Central al Partidului Comunist Român. Plenara a dezbătut proiectul Legii organizării producției și a muncii în agricultură și proiectul Legii privind răspunderea conducerilor organizațiilor socialiste pentru gospodărirea mijloacelor materiale și bănești, organizarea și funcționarea controlului financiar. Comitetul Central a decis ca aceste proiecte de lege să fie supuse spre adoptare Marii Adunări Naționale a Republicii Socialiste România, cu îmbunătățirile rezultate din discuția publică și din dezbaterile ce au avut loc în Comisia pentru agricultură și silvicultură și Comisia pentru problemele economice, ale C.C. al P.C.R. Plenara a dezbătut informarea Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. cu privire la inundațiile din primăvara acestui an, la măsurile pentru înlăturarea efectelor acestor calamități și a adoptat un document care este dat publicității. Plenara a adoptat Hotărîrea cu privire la aniversarea semicentenarului Partidului Comunist Român. (Hotărirea va fi dată publicității). Plenara a fost informată despre activitatea pe plan internațional desfășurată în ultima perioadă de conducerea partidului și statului, despre vizitele delegațiilor de partid și de stat ale țării noastre în alte țări și ale delegațiilor străine în Republica Socialistă România. Comitetul Central dă înaltă prețuire activității internaționale desfășurate de Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R., de guvernul Republicii Socialiste România, de secretarul general al partidului, președintele Consiliului de Stat, tovarășul Nicolae Ceaușescu, apreciind că aceasta se înscrie pe linia înfăptuirii politicii externe definite de Congresul al X-lea al partidului. Plenara consideră deosebit de pozitive schimburile de delegații și convorbirile pe care Partidul Comunist Român le-a avut în această perioadă cu partidele comuniste din țările socialiste, precum și cu numeroase partide comuniste, muncitorești și organizații democratice din alte țări. Aceste întilniri faie o contribuție de constiseață la înfăptuirea politicii partidului și statului nostru, îndreptată spre dezvoltarea prieteniei, alianței și cooperării cu toate statele socialiste, a solidarității internaționaliste ,cu partidele comuniste și muncitorești, cu forțele democratice și progresiste, cu mișcările de eliberare națională, sporirea contribuției la întărirea unității sistemului socialist mondial, a mișcării comuniste internaționale, a tuturor forțelor antiimperialiste. Plenara dă o înaltă apreciere semnării Tratatului de prietenie, colaborare și asistență mutuală între Republica Socialistă România și Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste — cu prilejul vizitei în țara noastră a delegației de partid și guvernamentale a Uniunii Sovietice, document de oportanță pentru deosebită imdezvoltarea relațiilor, pe multiple planuri, dintre cele două state socialiste, spre binele popoarelor român și sovietic, al cauzei întăririi sistemului social și mondial și unității sale, al păcii și progresului în lume. Plenara apreciază utilitatea și rodnicia contactelor care au avut loc în acest timp cu șefii de stat și de guverne, precum și cu alți reprezentanți a numeroase țări — expresie ai politicii de dezvoltare a relațiilor României cu toate statele, fără deosebire de orinduire socială, a contribuției țării noastre la lupta împotriva politicii cercurilor imperialiste agresive, acolo(Continuare în pag. a III-a) in Întreprinderea dumneavoastră TOATE CAPACITĂȚILE PRODUC DIN PLIN ? Partidul și statul nostru investesc în permanență fonduri importante pentru crearea de noi obiective industriale, înzestrează la un înalt nivel unitățile economiei naționale cu o perfecționată bază materială, înfăptuind astfel neabătut politica de dezvoltare multilaterală a patriei. Este un efort pe care îl face întregul nostru popor, pentru ca România să ajungă, în scurtă vreme, la nivelul țărilor avansate din punct de vedere tehnic și economic. Important este insă, în același timp, ca moderna bază tehnico-materială din întreprinderi, să nu rămînă nefolosită, ci să fie valorificată integral în procesul de producție, să-și exprime deplina eficiență, să creeze valori noi și — prin aceasta — să se regenereze permanent. Mai ales, în condițiile acestui an, cind, la chemarea partidului, pe întinsul patriei, în fabrici și uzine, colectivele sunt mobilizate plenar pentru a contribui la recuperarea pagubelor pricinuite de calamități, este imperios necesar ca toate resursele materiale și umane să fie valorificate la maximum, ca fiecare om, fiecare utilaj, fiecare mașină să producă mai mult și mai bine, să se obțină o productivitate ridicată a muncii, un spor cit mai substanțial de producție, competitivă pe plan internațional din punct de vedere calitativ și al rentabilității. în spiritul acestor cerințe, ziarul nostru își propune să deschidă o rubrică de dezbatere, de comentarii observații pozitive și critice, pe care ne-am gîndit să o intituși lam „IN ÎNTREPRINDEREA DUMNEAVOASTRĂ, TOATE CAPACITĂȚILE PRODUC DIN PLIN?“, în cadrul căreia sunt invitați să-și spună cuvîntul specialiști din economie, cadre de conducere, ingineri, tehnicieni, muncitori din toate unitățile județului. Suntem convinși că fiecare intervenție, fiecare propunere sau sugestie vor constitui contribuții valoroase adăugate efortului general de perfecționare a întregii activități economice, așa cum prevăd Directivele Congresului al X-lea al partidului, pentru îndeplinirea sarcinilor economice pe anul 1970, a angajamentelor suplimentare asumate in întrecerea socialistă, precum și a importantelor obiective stabilite pentru 1971 și viitorul plan cincinal 1971—1975. O amplă acțiune de valorificare, CU ÎNALTA EFICIENȚĂ, a capacităților de producție Industria județului nostru este în continuu avînt, în conformitate cu politica partidului și statului de dezvoltare in ritm susținut a economiei na'ionale, a crescut, de la an la an, mielul producției, unitățile economice din județ și-au fixat planuri tot mai avîntate, mai perfecționate din punct de vedere calitativ și al eficienței activității productive, au intrat in funcțiune și continuă să se construiască noi fabrici și uzine, noi capacități de producție. în același timp însă, o bună parte din creșterile de producție au fost și trebuie să fie realizate, in continuare, pe seama folosirii mai raționale, intensive, a capacităților existente, pe seama sporirii productivității muncii. Din acest punct de vedere, organele si organizațiile de partid, consiliile de administrație ale combinatelor și comitetelor de direcție din întreprinderi, întreaga masă de salariați au de îndeplinit sarcini majore, fiindcă practica a dovedit că la fiecare loc de muncă, în fiecare unitate, există încă importante resurse nefolosite în (Continuare in pag. * IV-a) Gheorghe TRANDAFIR, secretar al Comitetului județean Constanța al P.C.R.