Drapelul Roşu, iunie 1972 (Anul 28, nr. 8515-8540)

1972-06-20 / nr. 8531

• 4 • VIZITA IN ȚARA NOASTRĂ A ȘEFULUI STATULUI CAMBUDUIA Dejun în onoarea oaspeților Tovarășul Nicolae Ceaușescu și tovarășa Elena Ceaușescu au oferit luni,, la Palatul Consiliului de Stat, un dejun în onoarea Altețelor Lor Regale, prințul Norodom Sianuk și prințesa Monique Sianuk. Au participat tovarășii Ion Gheorghe Maurer, împreună cu soția, Elena Maurer, Emil Bodnaraș, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Ilie Verdeț, Berghianu, Gheorghe Cioară, Maxim Florian Dănălache, Emil Drugănescu, Janos Fazekas, Ștefan Voitec, Mihai Dalea, Mihai Gere, Ion Ioniță, Vasile Patilineț, Ion Pățan, Ion Stănescu, Ștefan Andrei, Ion Dincă, cu soțiile: Maria Groza, vicepreședinte al Marii Adunări Naționale, Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători ai unor instituții centrale și organizații obștești. Au luat parte persoanele oficiale care îl însoțesc pe șeful statului Cambodgia — domnii leng Sary, Sarin Chirak, cu soția, Huot Sambath, cu soția, Thipunn Pra sith și prințul Sisowath Mathavi. înaintea începerii dejunului au fost intonate Imnurile de Stat ale Cambodgiei și Republicii Socialiste România. In timpul dejunului, care s-a desfășurat intr-o atmosferă de caldă cordialitate, tovarășul Nicolae Ceaușescu și prințul Norodom Sianik au rostit toasturi. (Agerpres) Toastul NICOLAE Altețe, Stimați oaspeți, Tmi este deosebit de plăcut ca, in numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al Consiliului de Stat și al Consiliului de Miniștri, al poporului român, precum și al meu personal și al tovarășei mele, să vă salut in mod călduros, pe dumneavoastră, șeful statului cambodgian și președintele Frontului Unit Național al Cambodgiei, pe stimata dumneavoastră soție, pe colaboratorii care vă însoțesc și să vă adresez, și cu acest prilej, urarea noastră de bun venit pe pămîntul României socialiste. Vizita pe care o faceți în țara noastră este o expresie a relațiilor de prietenie și solidaritate care — în ciuda distanțelor geografice mari — leagă popoarele român și cambodgian în lupta lor pentru o viață mai bună, pentru cauza libertății și independenței popoarelor, pentru progres social și pace în lume. Primirea călduroasă pe care i-a făcut-o astăzi populația Capitalei constituie o vie ilustrare a sentimentelor de caldă simpatie, stimă și prețuire pe care poporul român le nutrește față de bravul popor cambodgian, față de lupta sa eroică pentru libertate și independență națională. Toi amintesc cu plăcere de întîlnirea pe care am avut-o anul trecut, de convorbirile purtate atunci într-o atmosferă de cordialitate și înțelegere reciprocă. Sunt încredințat că vizita dumneavoastră în România, convorbirile pe care le vom avea vor constitui o nouă și importantă contribuție la dezvoltarea raporturilor româno-cambodgiene, spre binele ambelor popoare, al cauzei luptei antiimperialiste, pentru libertate și independență, pace și progres social. Poporul român urmărește cu simpatie și sentimente de puternică solidaritate lupta dreaptă pe care neînfricatul popor cambodgian o desfășoară sub conducerea Frontului Unit Național al Cambodgiei, împotriva intervenției imperialiste, pentru apărarea dreptului său sacru la libertate și independență națională. România a recunoscut de la început Guvernul Regal de Unitate Națională ca singurul guvern legal și legitim al Cambodgiei. Doresc să reafirm, și cu acest prilej, solidaritatea deplină a întregului popor român cu lupta forțelor populare din Cambodgia pentru redobîndirea suveranității și integrității teritoriale a patriei, pentru construirea unei Cambodgii libere, democratice și prospere. Ne bucură sincer victoriile repurtate de poporul cambodgian în lupta pentru împlinirea acestor aspirații legitime și-l asigurăm, încă o dată, de sprijinul nostru activ. Apreciem în mod deosebit contribuția pe care o aduceți consecvent in cadrul Frontului Unit Național al Cambodgiei pentru dobindirea independenței și la lupta generală împotriva intervenției imperialiste in Indochina. Loviturile date intervenției imperialiste în Cambodgia, ca și pe celelalte fronturi din Indochina, eșecul tot mai evident al încercărilor de a menține la putere regimuri discreditate și urîte de popoare ilustrează limpede că nu există astăzi în lume forțe în stare să îngenuncheze un popor hotărît să lupte pînă la capăt pentru apărarea dreptului său sfint de a-și decide în mod liber și suveran destinsele, România se pronunță pentru respectarea drepturilor naționale fundamentale ale poporului cambodgian, garantate prin acordurile de la Geneva din 1954, pentru încetarea imediată a tuturor actelor de război împotriva poporului cambodgian, pentru retragerea trupelor străine de pe teritoriul Cambodgiei. Sprijinim, intrutotul in acest sens, propunerile făcute de dumneavoastră, șeful statului cambodgian, in declarația din mai 1970. Republica Socialistă România se pronunță in modul cel mai hotărît și militează cu fermitate pentru a se pune capăt cit mai grabnic războiului din Vietnam și din întreaga Indochină, pentru încetarea bombardamentelor și anularea măsurilor de escaladare militară reluate în ultimul timp de S.U.A., pentru retragerea tuturor trupelor americane și ale aliaților lor din peninsulă și asigurarea condițiilor necesare pentru ca popoarele cambodgian, vitenamez și laoțian să-și poată rezolva singure problemele interne, fără nici un amestec din afară. Considerăm că propunerile Republicii Democrate Vietnam ale Guvernului Revoluționar Proșivizoriu al Republicii Vietnamului de Sud, precum și Frontului Unit Național propunerile al Cambodgiei și ale Frontului Patriotic din Laos reprezintă o bază realistă pentru a se ajunge la o reglementare politică, pașnică, a războiului din Indochina. Ne exprimăm convingerea că lupta unită și cau tovarășului CEAUȘESCU za dreaptă a popoarelor cambodgian, vietnamez și laoțian va triumfa ! In ceea ce o privește, România este hotărîtă să acorde, ca și până acum, întregul său sprijin — material, politic și diplomatic a popoarelor din Indochina, pînă la victoria finală împotriva imperialismului, pentru a-și cuceri dreptul de a hotărî singure asupra propriilor lor destine, asupra dezvoltării lor viitoare corespunzător intereselor și aspirațiilor lor vitale. In In continuare vorbitorul a spus : cursul vizitei dumneavoastră veți putea lua cunoștință de unele realizări dobîndite de poporul nostru pe calea construirii orînduirii noi, socialiste. In prezent poporul român este angajat cu toate forțele sale intr-o uriașă activitate creatoare consacrată înfăptuirii programului elaborat de Congresul al X-lea al partidului în vederea făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. Considerăm că, desfășurînd cu succes opera de edificare socialistă a țării, ne facem datoria față de propriul nostru popor și, totodată, ne îndeplinim o înaltă îndatorire internaționalistă față de cauza întăririi forțelor internaționale ale păcii, a întregului front antiimperialist. România militează cu hotărîre pentru instaurarea în viața internațională a unor relații noi, care să reflecte marile mutații petrecute in lumea contemporană, să asigure condiții prielnice pentru înfăptuirea aspirațiilor tuturor popoarelor de libertate, independență națională și progres social, întărind continuu prietenia și colaborarea cu toate țările socialiste frățești, cu statele care au pășit pe calea dezvoltării libere, independente, țara noastră întreține, totodată, în spiritul coexistenței pașnice, largi legături cu toate țările lumii. Așezăm la temelia relațiilor noastre externe principiile independenței și suveranității naționale, egalității depline in drepturi, neamestecului în treburile interne și avantajului reciproc, ale renunțării la forță și la amenințarea în folosirea forței în raporturile dintre state. Considerăm că respectarea strictă, neabătută a acestor principii — care capătă o recunoaștere tot mai largă în viața internațională — constituie un imperativ fundamental al lumii contemporane, o condiție hotărîtoare pentru dezvoltarea ascendentă a societății omenești. In condițiile de azi soluționarea reală și trainică a marilor probleme cu care se confruntă omenirea impune luarea în considerare a intereselor tuturor popoarelor, fără excepție, reclamă participarea directă și activă la viața internațională, cu drepturi egale, a tuturor statelor lumii — fie ele mari, mijlocii sau mici. Ca țară europeană — a spus vorbitorul — România acordă o atenție deosebită instaurării pe continentul nostru a climat de pace și securitate, unui unor relații noi care să garanteze a popoarelor că se vor putea dezvolta și colabora fructuos, la adăpost de orice acte de agresiune și război. Asigurarea păcii în lume, lichidarea practicilor imperialiste de dominație și dictat cere unirea și colaborarea tot mai strînsă a tuturor forțelor înaintate ale omenirii. Întărirea unității de acțiune a țărilor socialiste, a țărilor care au pășit pe calea independenței. Suntem ferm convinși că, acționînd unite, popoarele vor reuși să impună în lume pacea și colaborarea, respectul deplin pentru dreptul fiecărei națiuni la o viață liberă și independentă. Doresc, tn încheiere, să-mi exprim încă o dată convingerea că vizita dumneavoastră în țara noastră va marca un moment de seamă in evoluția relațiilor de prietenie și colaborare dintre România și Cambodgia, dintre Partidul Comunist Român și Frontul Unit Național al Cambodgiei, dintre popoarele celor două țări ale noastre. Doresc, încă odată, să vă asigur pe dumneavoastră, să asigur poporul cambodgian de solidaritatea deplină a poporului român, să exprim convingerea noastră că in curînd poporul cambodgian va fi pe deplin stăpîn pe destinele sale — și că o să vă putem saluta și la dumneavoastră acasă. Vă dorim succes cit mai grabnic în această luptă ! Cu aceste sentimente, vă inivit, dragi prieteni, să ridicăm paharul în sănătatea stimatului nostru oaspete, prințul Norodom Sianuk, șeful statului cambodgian, președintele Frontului Unit Național al Cambodgiei . In sănătatea soției sale, prințesa Monique Sianuk , pentru întărirea continuă a prieteniei româno-cambodgiene , pentru triumful luptei antiimperialiste a popoarelor , pentru victoria păcii, libertății și progresului în întreaga lume ! Toastul prințului NORODOM SIANUE Stimate domnule președinte al Consiliului de Stat, Stimată doamnă Stimate domnule președinte al Consiliului de Miniștri, Excelențe, Doamnelor și domnilor. Rog să-mi fie îngăduit să mulțumesc din adîncul inimii Excelenței Sale, domnului Ceaușescu, pentru cuvintele Nicolae atit de călduroase, amicale, pe care le-a pronunțat și pentru acest minunat banchet pe care a avut bunăvoința să-l ofere in cinstea delegației Frontului Unității Naționale și a Guvernului Regal de Uniune Națională din Cambodgia. Delegația noastră și eu însumi ne simțim deosebit de onorați de invitația atit de amabilă pe care ne-a adresat-o Excelența Sa, președintele Consiliului de Stat, de a vizita prestigioasa Republică Socialistă România. Suntem profund mișcați și emoționați de primirea atit de frumoasă, de cordială și călduroasă pe care guvernul român și populația atit de agreabilă a Bucureștiului au ținut să ne-o rezerve, exprimînd în mod strălucit, stima și solidaritatea militantă pe care dumneavoastră o acordau, fără rezerve, poporului nostru, luptei istorice pe care el o duce cu arma în mină, in prima linie, în frontul luptei popoarelor victime ale imperialismului, colonialismului, neocolonialismului și rasismului. Constituie pentru noi o mare cinste de a putea efectua o vizită oficială în țara dumneavoastră atît de frumoasă și de glorioasă, și de a vă aduce salutul afectuos de admirație și recunoștință plin al poporului cambodgian, al Frontului său Unit Național, al Guvernului de Uniune Națională și al forțelor sale armate de eliberare națională, încă din momentul sosirii noastre suntem profund impresionați de frumusețea Bucureștiului, de dezvoltarea sa prestigioasă. Bucureștiul este o capitală demnă și plină de strălucire a unei țări mărețe care, sub conducerea vrednică de admirație din toate punctele de vedere a Partidului Comunist Român, și prin unirea forțelor în cadrul Frontului Unității Socialiste din România s-a dezvoltat intens și intr-un mod foarte rapid in toate domeniile : industrial, energetic, tehnologic, științific, agricol, social sau cultural etc. Modernizarea puternică a industriei și agriculturii. înaltul nivel al tehnologiei, științei și culturii, dinamismul comerțului său exterior, situează România socialistă în rîndul țărilor care obțin succese însemnate în dezvoltarea economică și socială și ii asigură un mare prestigiu în lume. Acest prestigiu este cu atît mai mare, cu cît Republica Socialistă România promovează pe plan internațional singura politică care poate fi intr-adevăr binefăcătoare pentru viitorul umanității — umanitate care are nevoie de o cooperare reală între țări, între țările dezvoltate și țările subdezvoltate sau în curs de dezvoltare, care are nevoie de coexistență pașnică, de condiții de egalitate reale între națiunile puternice și națiunile slabe, de o pace larg generalizată pe pămîntul nostru, ceea ce presupune dispariția sau cel puțin o dare înapoi mai importantă a imperialismului, a colonialismului, neocolonialismului și rasismului. România socialistă, condusă de eroul său național președintele Nicolae Ceaușescu, oferă un exemplu desăvirșit al voinței de cooperare și întrajutorare internațională, pe baza egalității, respectului reciproc și avantajului mutual, un exemplu desăvirșit de solidaritate militantă cu popoarele care luptă pentru libertate și justiție, împotriva agresiunii, asupririi, oprimării și altor forme de nedreptate, constituie un exemplu desăvirșit al atașamentului față de idealurile de independență și coexistență pașnică între țări cu sisteme sociale diferite. Astfel, poporul cambodgian a beneficiat și înainte de a fi aruncat în război de un ajutor material din partea României in vederea dezvoltării sale ; el a primit din partea României, a doua zi după puciul proimperialist american, al juntei generalilor lor, din martie 1970, un sprijin total în lupta dusă pentru salvarea națională, un sprijin care comportă recunoașterea de jure a Guvernului Regal de Uniune Națională, care simbolizează pe de o parte continuitatea statului cambodgian, independent, nealineat și antiimperialist, iar pe de altă parte, refuzul poporului cambodgian de a-și înstrăina independența națională în folosul neocolonialismului, Statelor Unite ale Americii, de a fi încălcată integritatea teritorială a țării sale. Poporul cambodgian, Frontul său Unit Național, Guvernul său de Uniune Națională, forțele sale armate de eliberare națională vor rămîne veșnic recunoscătoare Republicii Socialiste România, marelui său popor, pentru sprijinul neprețuit și își exprimă, prin glasul meu, gratitudinea cea mai profundă și emoționantă Excelenței Sale, președintelui Nicolae Ceaușescu, și guvernului român, pentru multiplele dovezi concrete ale acestui sprijin care se manifestă pretutindeni și în toate împrejurările, și îndeosebi, în cursul vizitelor oficiale efectuate de Excelența Sa, președintele Consiliului de Stat al României, în numeroasele țări prietene ale României și la O.N.U. Puternic încurajat și real entuziasmat de sprijinul efectiv, puternic și fără rezerve acordat de România și de circa 30 de alte țări suverane, iubitoare de dreptate, poporul cambodgian a desfășurat în cursul celor doi ani care s-au scurs și duce și in momentul de față lupta, depune cele mai mari eforturi pentru a merita stima dumneavoastră și pentru a atinge scopurile pe care și le-a fixat încă din martie 1970 — redobîndirea independenței naționale și eliberarea deplină a teritoriului național. Referindu-se apoi la politica S.U.A. de vietnamizare a războiului și arătînd că aceasta a suferit un eșec total și ireversibil, vorbitorul a arătat în continuare că vietnamez, cambodgian și popoarele laoțian, unite pentru totdeauna, „sînt absolut hotârîte să lupte pînă la capăt, adică pînă atunci cind cele trei țări ale lor vor fi debarasate total și definitiv de prezența armată și de neocolonialismul Statelor Unite ale Americii. In ceea ce privește poporul cambodgian a reușit să elibereze mai mult de opt zecimi din teritoriul național și 5 milioane de locuitori din cele 7 milioane cît numără Cambodgia. Forțele noastre populare de eliberare națională se instalează la ora actuală foarte aproape, de jur împrejurul Pnom Penhului, la o rază de mai puțin de 20 km de capitală, care constituie ultimul bastion al dușmanului“. In continuare, referindu-se la încercările imperialiștilor S.U.A. de a salva regimul lui Lon Nol, vorbitorul a arătat că Guvernul Regal de Uniune Națională al Cambodgiei reprezintă legitimitatea și continuitatea statului cambodgian. Guvernul Regal de Uniune Națională al Cambodgiei, a spus în continuare vorbitorul, nu este nici un guvern în exil și nici un guvern fără teritorii și fără administrație în teritoriul însuși al Cambodgiei. 11 membri ai Guvernului Regal de Uniune Națională se găsesc în momentul de față în interiorul Cambodgiei și se află în fruntea unei administrații și a unei armate populare care controlează mai mult de opt zecimi din teritoriul național. Chiar și observatorii străini care se găsesc la Pnom Penh — și care sunt cam inamicali față de noi — admit că noi controlăm în întregime și în mod ireversibil mai mult de jumătate din țară. In ceea ce privește armata noastră populară, comandamentul dușman recunoaște în acest an că ea există în realitate și că se dezvoltă fără întrerupere. Subliniind că, în mod cert, o nouă conferință internațională, cu privire la Indochina, de genul celei care a avut loc la Geneva în 1954, nu ar duce la rezolvarea problemelor, corespunzător intereselor vitale ale popoarelor indochineze, vorbitorul a arătat că popoarele vietnamez, laoțian și khmer nu caută totuși de puțin să umilească Statele Unite așa cum pretinde, fără a crede prea mult în aceasta, însuși președintele Nixon. Ele nu cer decât un singur lucru guvernului american , să facă bine să înceteze de a se mai amesteca cu armele sau cu alte mijloace în treburile interne ale Indochinei, ingerințelor In schimbul încetării Statelor Unite, guvernele de eliberare indochineze vor fi în întregime dispuse să-și normalizeze relațiile cu Statele Unite ale Americii și să construiască împreună cu poporul american, care acum ne ajută, o bază de prietenie și de cooperare pașnică. Noi, cambodgienii, știm că România, președintele său și guvernul său ne ajută cu noblețe în acest sens. Cu aceste sentimente vă cer îngăduința de a ridica paharul împreună cu compatrioții mei, alei de față, în sănătatea Excelenței Sale. Nicolae Ceaușescu, președintele Consiliului de Stat, și a doamnei Elena Ceaușescu. In sănătatea Excelenței Sale lon Gheorghe Maurer, președintele Consiliului de Miniștri, Tn sănătatea Excelenței Sale Emil Bodnaraș, In sănătatea Excelențelor dumneavoastră, doamnelor și domnilor, eminenți conducători și prieteni români, aici de față. Pentru măreția Republicii Socialiste România, prosperitatea poporului român și pentru noi și grandioase succese în construcția națională și socialistă. Pentru prietenia indestructibilă care unește poporul cambodgian și poporul român I CONFERINȚA U.N.E.S.C.O. ASUPRA CULTURII EUROPENE HELSINKI 19 (Agerpres). La palatul „Finlandia“, din Helsinki, președintele Urho Kekkonen a inaugurat luni lucrările primei conferințe a miniștrilor culturii din Europa, reuniune organizată sub egida U.N.E.S.C.O. La această importantă întrunire paneuropeană, ale cărei lucrări vor dura 10 zile, participă delegații din 30 de state din Europa, precum și reprezentanți ai Canadei. România este reprezentată de o delegație condusă de Dumitru Ghișe, vicepreședinte al Consiliului Culturii și Educației Socialiste. DRAPELUL ROȘU-8.531 TELEGRAME EXTERNE Nikolai Podgornîi a vizitat R.D. Vietnam MOSCOVA 19 (Agerpres). Agenția TASS anunță că, între 15 și 18 iunie, o delegație sovietică, în frunte cu Nikolai Podgornîi, membru al Biroului Politic al C.C. al P.C.U.S., președintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S., făcut o vizită neoficială de prietenie în R Dgație au făcut Vietnam. Din deleparte Konstantin Katușev, secretar al C.C. al P.C.U.S., și Nikolai Filiukin, adjunct al ministrului afacerilor externe al U.RS S. In timpul șederii la Hanoi, Nikolai Podgornîi a făcut o vizită președintelui R.D. Vietnam, Ton Duc Thang, Le Duan, prim-secretar al C.C. al Partidului celor ce Muncesc din Vietnam, Truong Ching, membru al Biroului Politic al C.C. al Partidului celor ce Muncesc din Vietnam, președintele Comitetului Permanent al Adunării Naționale a R.D. Vietnam, și alți conducători vietnamezi au primit delegația sovietică și au avut convorbiri. Cu acest prilej, menționează agențiile TASS și V.N.A., au fost discutate probleme ale întăririi și dezvoltării, în continuare, a relațiilor de prietenie, solidaritate, de luptă și colaborare frățească dintre Uniunea Sovietică și R.D. Vietnam, precum și situația din Vietnam în legătură cu continuarea intervenției armate a imperialismului american împotriva poporului vietnamez și cu intensificarea acțiunilor agresive ale S.U.A. împotriva R.D. Vietnam — stat socialist. Delegația sovietică a exprimat sentimente de solidaritate frățească cu eroicul popor vietnamez, arătând că guvernul și întregul popor sovietic acordă și vor acorda ajutorul și sprijinul necesar poporului vietnamez în lupta lui justă împotriva agresiunii imperialiste, pentru libertatea și independența patriei sale, precizează comunicatul de presă difuzat de agențiile TASS și V.N.A. Părțile au relevat cu satisfacție că forțele de eliberare conduse de F.N.E. și de G.R.P. al Republicii Vietnamului de sud dau lovituri serioase trupelor regimului-marioneta de la Saigon și agresorilor americani. Au fost condamnate cu hotărîre acțiunile agresive ale S.U.A. Împotriva R.D. Vietnam, stat socialist suveran, și se cere S.U.A. să înceteze imediat și necondiționat bombardamentele, mitralierea și minarea porturilor R.D. Vietnam, să pună capăt politicii de „vietnamizare“ a războiului in Vietnamul de sud, să reia convorbirile constructive la Paris. Cunoscutul program de reglementare politică al R.D. Vietnam și G.R.P. al Republicii Vietnamului de sud (inclusiv cele șapte puncte și două explicații la ele) — se arată in comunicatele celor două agenții — constituie baza constructivă pentru soluționarea grabnică a problemei vietnameze, în conformitate cu aspirațiile naționale ale poporului acestei țări. Președintele Tito a sosit la Varșovia VARȘOVIA 19 . Corespondentul Agerpres, Iosif Dumitrașcu, transmite : Luni, a sosit la Varșovia Iosip Broz Tito, președintele R.S.F. Iugoslavia, președintele Uniunii Comuniștilor din Iugoslavia, împreună cu soția, care, la invitația primului secretar al C.C. al P.M.U.P., Edward Gierek, și a președintelui Consiliului de Stat, Henryk Jablonski, face o vizită oficială de prietenie în R.P. Polonă. La aeroportul internațional Okeele, oaspetele iugoslav și persoanele care 11 însoțesc au fost intimpinați de conducătorii de partid și de stat polonezi, în frunte cu Edward Gierek, Henryk Jablonski și premierul Piotr Jaroszewicz. In după-amiaza aceleași zile, președintele Tito a făcut o vizită lui Henryk Jablonski, la sediul Consiliului de Stat. In continuare, Iosip Broz Tito a avut o Întrevedere cu Edward Gierek. întrevederile delegației economice române aflată în R.F. a Germaniei BON 19 (Agerpres). Delegația economică română condusă de Vasile Răuță, adjunct al ministrului comerțului exterior, a efectuat, în perioada 12-17 iunie a.c., o vizită la R.F.G., la invitația secretarului de stat al Ministerului Federal al Colaborării Economice, dr. K.H. Sohn. Cu acest prilej, au avut loc convorbiri in legătură cu dezvoltarea cooperării economice în terțe țari. In decursul vizitei, delegația română a avut, de asemenea, convorbiri cu secretarul de stat von Braun — din Ministerul Afacerilor Externe, cu secretarul de stat K. Rohweider — din Ministerul Federal al Economiei și Finanțelor, precum și la Ministerul Federal al Alimentației, Agriculturii și Silviculturii și la Comisia economică parlamentară a Bundestagului. In cursul acestor întrevederi s-au discutat noi posibilități de dezvoltare a relațiilor economice bilaterale româno-vest-germane. Redacția Timișoara > Bv. 23 August pr. 8. telefon 1-55*67; 2-10-10; 1-50-62. Telex 233. Administrația și Mica publicitate 1-55-74. f ULTIMELE 24 DE ORE țILUIND CUVINTUL LA O CONFERINȚA DE PRESA ORGANIZATA LA CASA ALBA. Peter Flanigan, consilier al președintelui S.U.A. pentru relații economice internaționale, a subliniat interesul S.U.A. și U.R.S.S. pentru dezvoltarea relațiilor economice și comerciale și a arătat că există posibilități pentru aceasta. ■I PREȘEDINTELE PARTIDULUI CENTRUL DEMOCRAT FRANCEZ, Jean Lecannet, a subliniat, duminică seară, că nu va intra în guvern decit „dacă o serie de lucruri vor fi schimbate substanțial in actuala politică a Franței“. ■I ANSAMBLUL DE CINTECE ȘI DANSURI „ARGEȘUL“, al Societății culturale „Neagoe Basarab“ din Curtea de Argeș, a fost distins cu „Medalia de aur“ la Festivalul internațional de folclor de la Warffam — Olanda. D IN ULTIMELE ZILE, IN NUMEROASE PROVINCII DIN URUGUAY au fost semnalate ploi torențiale. Fluviul Uruguay a ieșit din matcă, nivelul apelor crescând cu 14 metri. Mii de locuitori au fost nevoiți să-și părăsească locuințele. Cu toate că ploile în Uruguay au încetat, inundațiile continuă, alimentate de precipitațiile abundente din Brazilia, unde se află izvorul fluviului Uruguay. ■I GUVERNATORUL ALABAMEI, GEORGE WALLACE, a fost supus, duminică, unei noi intervenții chirurgicale, destinate scoaterii glontelui fixat în coloana vertebrală în cursul atentatului de la 15 mai. Buletinul medical dat publicității informează că operația a decurs normal și că starea lui Wallace este bună. ton trei militari britanici AU FOST UCIȘI ȘI 5 RĂNIȚI, duminică seara, de explozia unei bombe plasată intr-o casă din localitatea nord-irlandeza Bleary. Numărul celor uciși in Irlanda de Nord în incidentele din ultimii trei ani se ridică, astfel, la 379, din care 80 au fost militari. In aceeași zi, la Belfast, două bombe au explodat la un interval de cîteva minute, provocînd importante daune. UN AVION DE PASAGERI DE TIP „TRIDENT-1“ al companiei „British European Airways“ (B.E.A.) s-a prăbușit, duminică seara, la cîteva minute de la decolarea de pe aeroportul londonez Heathrow. Toate cele 118 persoane aflate la bord și-au pierdut viața. Henry Kissinger, la Pekin PEKIN 19 — Corespondentul Agerpres, Ion Gălățeanu, transmite ! Potrivit înțelegerii intervenite Intra guvernele chinez și american, luni după-amiază a sosit la Pekin Henry Kissinger, consilierul special președintelui S.U.A. pentru problemele securității. La sosire, Henry Kissinger și persoanele care-l însoțesc au fost întîmpinați de Ci Pîn-fei, ministrul afacerilor externe, Ciao Kuan-hua, adjunct al ministrului afacerilor externe, și de alte persoane oficiale chineze. Idealuri și... posibilități Sfîrșit de an școlar. Prilej de bucurie pentru zecile de mii de absolvenți ai liceelor și universităților din întreaga lume. Cite speranțe, cîte idealuri își face fiecare absolvent! N-am exagera cred afirmînd că sunt tot atîtea idealuri cîți absolvenți sînt pe lume. Să vedem însă, ce se întîmplă cu idealurile absolvenților vesteuropeni cind vine perioada angajării. Se știe că societatea consumului se află in criză, multe din uzinele, fabricile și din institutele de cercetări închizîndu-și porțile și posibilitățile de angajare, în consecință pe mulți din absolvenții vest-europeni și așteaptă marea armată a șomerilor cu diplomă. Pentru absolvenții italieni, amenințarea șomajului nu a fost niciodată atît de gravă ca în acest an. Ziarul „Corriere della Sera“ scrie că „pentru mulți din cei 150.000 de absolvenți din acest an ai școlilor medii și ai universităților, perspectiva viitorului apropiat este șomajul sau incompleta folosire a timpului de lucru“." Potrivit datelor oficiale italiene, aproximativ 20 la sută din absolvenții facultăților tehnice și circa 35 la sută din cei ai facultăților umanistice nu vor găsi angajamente, ferme în economie sau alte sectoare ale vieții sociale. O serie de mari întreprinderi italiene au făcut cunoscut că din cauza „conjuncturii“ nu vor angaja în această vară decât aproximativ o treime sau o pătrime din numărul cadrelor recrutate în cei 10 ani anteriori. Patrusprezece întreprinderi și 2 importante institute de proiectări in domeniul construcțiilor au anunțat că ofertele de angajare „sunt înghețate“ în acest an și că nu vor recruta nici un absolvent specialist. Aceeași situație îi așteaptă și pe mulți absolvenți din Anglia. „Diplomele universitare “ scrie ziarul britanic „The Guardian“, riscă o reală devalorizare in im -comentariul zilei prejurările în care șomajul persistă ca un fenomen îngrijorător, iar șomajul în rândul tinerilor „bate recordul“. Date statistice oficiale atestă că niciodată în perioada postbelică, șomajul juvenil nu a luat în Anglia asemenea proporții; în prezent, șomajul printre tinerii din categoria de virstă 18—21 ani depășește cu 20 la sută indicele național de șomaj. Pentru categoria 20—24 de ani, depășirea este de 18 la sută la bărbați și 21 la sută la femei. Intr-o corespondență din Londra, ziarul elvețian „Neues Zürcher Zeitung“ scrie: „Greutățile din economia engleză au redus posibilitățile pentru studenți de a găsi de lucru în timpul acestei veri și pe mai departe“. Și în Franța există o „criză gravă a învățămîntului“, scrie „L’Humanite Dimanche“. Numărul tinerilor absolvenți înscriși la Agenția națională pentru plasare în serviciu a sporit intr-un mod spectaculos în ultimele săptămîni: de la 1.450 în mai la 1.750 in iunie. Potrivit indicațiilor furnizate de Agenția națională, dificultățile sunt mai mari pentru chimiști și mai ales pentru cei care au o licență sau o specializare, pentru posesorii diplomelor în domeniul electricității sau al electronicii, pentru licențiații in științele economice sau drept și bineînțeles, pentru licențiații in litere. Noii absolvenți ai Institutului de studii politice au și ei unele neplăceri în plasare. Toate aceste dificultăți care afectează pe tinerii absolvenți francezi își au originea, după cum scrie ziarul „Le Monde", „în conjunctura actuală“. Anul acesta, Agenția centrală de plasare (Z.A.V.) a Oficiului federal din R.F. a Germaniei a avut mai multe dificultăți decât înainte, pentru a găsi posturi pentru cercetătorii științifici. Potrivit Z.A.V., în 1971, în marea industrie chimică s-a constatat un net regres în ofertele de serviciu pentru cercetătorii științifici, regres care se menține și mai mult în acest an. De asemenea, oferta industriei este mai redusă anul acesta față de anul trecut, pentru fizicieni. Criza posturilor pentru absolvenții se face simțită și in alte țări vest-europene. AL.GINJU Tiparul | întreprinderea Poligrafică Banat r nr. 40.063 \