Drapelul Roşu, mai 1974 (Anul 30, nr. 9108-9133)

1974-05-02 / nr. 9109

PROLETAR! DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA! timpurii in cîmp nu mai suportă amintire Semănatul și plantatul legumelor SĂRBĂTORIREA ZILEI DE 1 MAI A PRILEJUIT ÎNTREGULUI NOSTRU POPOR MANIFESTAREA UNITĂȚII DEPLINE ÎN JURUL PARTIDULUI, AFIRMAREA PLENARĂ A SOLIDARITĂȚII INTERNAȚIONALE ADUNAREA POPULARĂ DIN CAPITALĂ In atmosfera muncii creatoare care domnește de la un capăt la altul al țării și a puternicului avint politic ce însuflețește întregul popor in acest an jubiliar al patriei noastre socialiste, în cadrul unei entuziaste adunări populare, onorată de prezența NICOLAE CEAUȘESCU, tovarășului secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România, mii de locuitori ai Capitalei au adus, miercuri după-amiază, un fierbinte omagiu telei de 1 Mai, Ziua solidarității Internaționale a celor ce muncesc. ...Pavilionul Expoziției Economiei Naționale, locul de desfășurare a adunării populare organizată de Comitetul Municipal București al P.C.R. Sosirea , secretarului general al partidului este intimpinată cu multă căldură, numeroși bucureșteni — aflați pe platoul din fața pavilionului — aplaudîndu-1 și ovaționîndu-1 îndelung, scandînd cu înflăcărare „Ceaușescu-P.C.R.“, „Ceaușescu și poporul“, „Stima noastră și mîndria, Partidul — Ceaușescu — România“. Membri ai gărzilor patriotice, ai formațiunilor de pregătire a tineretului pentru apărarea patriei prezintă onorul. Pionieri oferă cu dragoste flori tovarășului Nicolae Ceaușescu și tovarășei Elena Ceaușescu. Intilnirea cu secretarul general al partidului. In acest cadru sărbătoresc, constituie un nou și fericit prilej pentru reafirmarea deplinei satisfacții pe care locuitorii Capitalei, împreună cu țara întreagă, au trâit-o, în memorabila zi de 28 martie, cînd Marea Adunare Națională, dind expresie voinței întregului popor, a ales în înalta funcție de președinte al Republicii Socialiste România pe tovarășul Nicolae Ceaușescu — omul care întruchipează virtuțile cele mai înalte ale conducătorului de partid și de stat, ale patriotului consecvent, simțămintele nobile ale militantului înflăcărat pentru cauza socialismului și comunismului, pentru libertatea și neatirnarea țării, pentru promovarea unui spirit nou in relațiile dintre popoare, pentru triumful prieteniei și al păcii în lume. Sărbătoarea întîiului de Mal — de aproape trei decenii mereu același moment solemn, iradiind bucuria marilor împliniri pe drumul revoluției socialiste, mereu același anotimp al revărsării nesecatelor energii pentru apropierea viitorului comunist și, în același timp, mereu mai bogate semnificații — a avut loc anul acesta sub semnul succeselor deosebite cu care oamenii muncii de la orașe și sate, fără deosebire de naționalitate, întîmpină XXX-a aniversare a eliberării patriei de sub dominația fascistă și cel de-al XI-lea Congres al partidului. Așa cum arăta tovarășul Nicolae Ceaușescu, în cuvîntarea rostită anul trecut, la cea de-a 83-a aniversare a acestui eveniment. „Ziua de 1 Mai — măreață sărbătoare a primăverii și a muncii — a intrat în conștiința popoarelor ca un simbol al uriașei energii revoluționare și a forței înnoitoare a proletariatului, a milioanelor de făuritori ai bunurilor materiale, ai progresului și civilizației umane, a cărei misiune istorică este aceea de a dezrobi popoarele de sub jugul exploatării și asupririi, de a asigura clădirea societății noi — a egalității, echității și justiției sociale, a demnității și fericirii omului — la care au visat, de-a lungul secolelor, mințile cele mai luminate“. Bilanțurile acestei prime etape a marii întreceri socialiste, pe care întregul nostru popor muncitor o desfășoară cu înalt simț patriotic arată că cincinalul se îndeplinește în ritmurile înscrise in angajamentele asumate pe întreg cuprinsul țării. Pornind cu hotărîre la lucru, încă din prima zi a cincinalului, oamenii muncii din unele întreprinderi industriale au îndeplinit integral prevederile perioadei 1971-1975. Alte colective lucrează în contul ultimului an al cincinalului. Ca o expresie fidelă a devotamentului fără margini față de cauza socialismului, ca rezultat al hărniciei întregului nostru popor care înfăptuiește, cu abnegație, în toate domeniile, politica partidului nostru, România este astăzi de 28 de ori mai puternică din punct de vedere economic decit acum trei decenii și cu totul alta, fundamental schimbată, sub raport spiritual. Animați de nobila năzuință de a conferi dimensiuni tot mai mari realizărilor de pînă acum, dornici de a se manifesta în fiece clipă, ca făuritori activi ai României socialiste, noastră oamenii muncii din patria au hotărit ca anul acesta Tatîiul de Mai să fie sărbătorit de fiecare la locul său de producție — în uzine și pe șantiere, pe ogoare, în laboratoare, acolo unde se făuresc toate bunurile materiale și spiriale societății noastre. Cinstind în acest mod ziua de 1 Mai, întregul nostru popor a împlinit adevăratele valențe ale marii sărbători a omenirii și, în același timp, și-a muncitoare exprimat, printr-un înalt simbol, dragostea fierbinte față de Partidul Comunist Român cel care a dat muncii un sens și un conținut nou, eliberînd-o de exploatare și transformînd-o într-o condiție a existenței umane demne, al formării și afirmării personalității umane. .. .In sala Pavilionului Expoziției Economiei Naționale și-au dat intîlnire, miercuri după-amiază, reprezentanți ai oamenilor muncii din întreprinderile și instituțiile Capitalei. Marea rotondă era împodobită sărbătorește. Deasupra tribunei oficiale strălucește în reflexe aurii stema partidului, precum și urarea „Trăiască Partidul Comunist Român, forța politică conducătoare a societății noastre socialiste", precum și mari steaguri roșii și tricolore. De partea cealaltă a sălii — un imens glob pămintesc pe ale cărui meridiane se află înscris : 1 Mai ; acest simbolic ansamblu decorativ este însoțit de tradiționala urare : „Trăiască 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor de pretutindeni !". In dreapta tribunei oficiale se află portretul conducătorului iubit al partidului și statului nostru, încadrat de drapele roșii și tricolore și de urarea întregului popor : „Trăiască Partidul Comunist Român, în frunte cu secretarul său general, tovarășul Nicolae Ceaușescu •• De cealaltă parte străjuiește un panou cu chipurile lui Marx, Engels, Lenin, iar pe pancarta care le însoțește este înscrisă urarea „Trăiască unitatea mișcării comuniste și muncitorești internaționale La înălțimea cupolei, se poate" citi îndemnul mobilizator adresat oamenilor muncii din întreprinderi pentru a-și spori eforturile în vederea realizării exemplare a sarcinilor economice și sociale înscrise în planul pe 1974, pentru sporirea eficienței economice, ridicarea calității produselor, pentru realizarea cincinalului înainte de termen. Pe mari pancarte sunt înscrise urări exprimînd năzuințele, sentimentele internaționaliste de care poporul nostru este animat în întreaga sa activitate, prietenia frățească ce-l leagă de celelalte popoare care construiesc socialismul „Trăiască pacea și prietenia între popoare !“, „Trăiască prietenia, colaborarea frățească și unitatea țărilor socialiste". Ora 16,01) Sosirea la tribuna oficială a tovarășului Nicolae Ceaușescu, a celorlalți conducători de partid și de stat, anunțată prin semnal de trompetă, face ca din tribune să erupă entuziasm și bucurie fără margini. Crainicul rostește solemn : „Bine ați venit tovarășe secretar general al Partidului Comunist Român, președinte al Republicii Socialiste România ! — urare reluată și amplificată prin glasurile miilor de demonstranți. (Continuare în pag., all-a) Ieri după-amiază, în sala „Capitol“ din Timișoara, a avut loc o adunare populară consacrată sărbătoririi zilei de 1 Mai. Adunarea a reunit numeroși oameni ai muncii din unitățile economice și instituțiile timișorene și din județ — muncitori, tehnicieni și ingineri — fruntași în întrecerea socialistă, activiști de partid și de stat, ai organizațiilor de masă și obștești, vechi militanți ai mișcării noastre muncitorești, oameni de știință, cultură și artă, generali și ofițeri, studenți, elevi. In prezidiul adunării au luat loc tovarășii : Mihai Telescu, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Timiș al P.C.R., Ion Iliescu, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., secretar al Comitetului județean de partid, Trifon Darie, secretar al Comitetului județean de partid, Ilie Morodan, secretar al Comitetului județean de partid, Vasile Daju, prim-,vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, acad. prof. dr. doc. loan Anton, rector al Institutului politehnic „Traian Vuia“, Iosif Bayerle, președintele Colegiului județean de partid, George Mirola, prim-secretar al Comitetului municipal Timișoara al P.C.R., președintele Comitetului executiv al Consiliului popular municipal, Ion Gheorghiu, directorul general al Direcției generale județene pentru agricultură, industrie alimentară și apelor, Aurel Mihuț, președintele Uniunii județene a cooperativelor agricole de producție, Corneliu Nuțu, prim-secretar al Comitetului județean Timiș al U.T.C., Alexandrina Corneanu, președinta Comitetului județean al femeilor, Nicolae Berwanger, președintele Consiliului județean al oamenilor muncii de naționalitate germană, Maria Fîntîneanu, Erou al Muncii Socialiste, muncitoare la fabrica „Garofița“, Florentin Cîrpan, Erou al Muncii Socialiste, directorul I.S.C.I.P. Beregsău, Iulia Pasca, directoarea fabricii de confecții pentru copii „1 Iunie“, Ioniță Bagiu, director al întreprinderii mecanice Timișoara, Milan Iovanovici, președintele Consiliului județean al oamenilor muncii de naționalitate sîrbă, Ernest Sisak, președintele Consiliului județean al oamenilor muncii de naționalitate maghiară, Andrei Mircea, secretar al Consiliului județean Timiș al sindicatelor, general maior Gheorghe Popescu, Lucreția Săbău, muncitoare la întreprinderea textilă Timișoara, Rozalia Marcovici, muncitoare la fabrica de încălțăminte „Banatul“, Toma Ivanici, Victor Leniș, Nicolae Ciocan, membri de partid cu stagiu din ilegalitate, Vasile Dobre, președintele cooperativei agricole de producție Comloșu Mic, Cernovica Nicolae, țesătoare, „Industria linii“ Timișoara, Laurean cătuș, întreprinderea Pătrașcu, lă„Electromotor“ Timișoara. Adunarea populară a fost deschisă de tovarășul George Mirola, prim-secretar al Comitetului municipal Timișoara al P.C.R., președintele Comitetului executiv al Consiliului popular municipal. Despre semnificația zilei de Mai a vorbit tovarășul Trifon Darrie, secretar al Comitetului județean Timiș al P.C.R. Adresînd participanților la adunare, tuturor oamenilor muncii din județ, calde felicitări, din partea Comitetului județean de partid, pentru rezultatele dobîndite in îndeplinirea sarcinilor încredințate de partid, pentru contribuția adusă la dezvoltarea economico-socială a județului, la înflorirea multilaterală a patriei, vorbitorul a prezentat în continuare bilanțul cu care oamenii muncii timișeni se prezintă la marea sărbătoare a muncii, îndrumate de organele și organizațiile de partid, animate de sarcinile majore care le revin în actualul cincinal, colectivele de muncă din industria județului au îndeplinit cu 48 de zile mai devreme planul producției globale pe primii trei ani ai cincinalului, realizînd o producție suplimentară de aproape 2 miliarde lei. Primii ani ai cincinalului au reprezentat o perioadă fără precedent în dezvoltarea economiei județului, fiind puse în funcțiune peste 190 obiective industriale și agricole. Concomitent au fost dezvoltate și modernizate o seamă de unități, din toate celelalte ramuri. In procesul de dezvoltare pe coordonate mo(Continuare în Paga II a) ADUNAREA POPULARĂ DIN TIMIȘOARA PREZIDIUL ADUNĂRII POPULARE DIN TIMIȘOARA Succese in In paga iII-a întrecerea socialistă Economii de energie Traducerea în viață a sarcinilor stabilite de planul de măsuri elaborat de Comitetul județean de partid privind consumul de energie și combustibil, valorificarea potențialului energetic constituie o preocupare importantă a fiecărui colectiv din unitățile industriale. Bilanțul perioadei expirate atestă grija acordată folosirii judicioase a mașinilor și utilajelor din dotare, închiderea căilor de risipă pentru orice fel de energie. Dintre întreprinderile care au acționat energic în domeniul economisirii energiei electrice se pot menționa : întreprinderea mecanică Timișoara, cu o reducere a consumului de 230.000 kWh, Solventul, 836.700 kWh, 1 Iunie, 301.000 kWh, Azur, 184.000 kWh, I.A.E.M. 139.800 kWh. De asemenea, în evidența întreprinderii Electromotor s-au înscris economii ce însumează 248 tone combustibil convențional, iar la întreprinderea mecanică 133 tone combustibil convențional. Ascensiunea continuă După încheierea socotelilor primului trimestru al anului, tov. ing. Ioan Ferche, directorul Complexului intercooperatist din Periam pentru creșterea și îngrășarea porcilor, ne relata succint : planul de venituri realizat în proporție de 210 la sută, iar cheltuielile s-au redus cu 5 la sută ; s-au livrat 642 tone de carne față de 300 tone planificate. S-au obținut cu aproape 1.000 de purcei mai mult decit era planificat A crescut simțitor sporul mediu zilnic de greutate, cu un consum mai mic de unități nutritive. In afara sarcinii de plan au fost livrate, unor cooperative agricole din zone, 418 scrofite de prăsilă și peste 100 de reproducători. Maria Rus, Ilie Boghian, Gheorghe Sorea, Ecaterina Grebenaru, Emil Bulz și Ion Mărincuș sunt doar cițiva dintre cei mai vrednici îngrijitori, care se situează in fruntea întrecerii socialiste ce se amplifică mereu. Despre această amplificare vorbește și faptul că la începutul decadei a VI - a a lunii aprilie, într-o adunare de partid lărgită, colectivul de muncă al complexului și-a reînnoit angajamentul in întrecere : până la 1 Mai — să livreze cel puțin 350 tone de carne peste sarcina de plan a perioadei ; un plus de 1.700 purcei ; venituri suplimentare de 4.200.000 lei , reducerea cu 10 la sută a cheltuielilor planificate. Și s-a ținut de cuvint. Sporuri de producție Angajați plenar în întrecerea socialistă, dornici să intîmpine cu succese remarcabile importantele evenimente ce se sărbătoresc in cel de-al 4-lea an al cincinalului, muncitorii, inginerii și tehnicienii întreprinderii Electromotor au obținut rezultate deosebite anului. Astfel pe cele 4 luni ale planul producției marfă a fost depășit cu 10 milioane lei, din care 2 milioane s-au realizat suplimentar in luna aprilie, în ceea ce privește onorarea obligațiilor către clienții externi s-au livrat motoare electrice cu 800.000 lei valută peste nivelul planificat. Rezultate bune a obținut, îndeosebi, colectivul sectorului 10 motoare mari, condus de șefii de secție ing. Romulus Milea și ing. Ștefan Ghiță. Dintre muncitori evidențiindu-se Teodor Cișmaș, lăcătuș montor, Ion Ardelean, strungar, Ion Chiță, turnător și muți alții. Rezultate datorate atît efortului depus de întregul colectiv cit și aplicării unor măsuri tehniceorganizatorice vizînd activitatea productivă, folosirea mai bună a potențialului tehnic și forța de muncă. Traseul dinamic al realizărilor Primele patru luni ale anului au fost încheiate cu un bilanț fructuos la întreprinderea de utilaje pentru construcții „6 Martie“ Timișoara. Intensificând întrecerea socialistă în fiecare secție de producție, harnicele colective de muncitori, ingineri și tehnicieni de aici au reușit să îndeplinească planul pe primele patru luni cu 6 zile înainte de termen. Acestui succes i s-a adăugat și realizarea indicatorului producție globală în proporție de 105,3 la sută. La producția marfă cifrele sintetice pe primele patru luni consemnează o realizare în proporție de 101,4 la sută. Totodată, prin generalizarea autoutilării, utilizînd mașinile și instalațiile la întreaga capacitate productivitatea muncii a crescut comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Pe patru luni acest indicator a fost realizat în proporție de 100,2 la sută. Alte 16 hectare de căpșuni în cuprinzătoarea agendă a rezultatelor întrecerii cu care cooperativele socialiste, agricole din Gottlob, Lovrin, Tomnatic, Topolovățu Mare și Șag au întîmpinat sărbătoarea muncii de pretutindeni, se înscrie și încheierea plantării celor 16 hectare de căpșuni — cu un hectar mai mult decit era stabilit în plan folosind numai soiuri din cele mai valoroase. Merită subliniat că acționînd în lumina indicației de a gospodări judicios fiecare palmă de pămînt, primele trei unități - Gottlob și Lovrin clte trei hectare, iar Tomnatic două - au efectuat plantatul suprafețelor respective numai intercalat în livezile tinere. Săptămina entuziasmului tineresc „Săptămîna de muncă patriotică a tineretului în sprijinul producției“, inițiativă a Consiliului tineret muncitoresc al Comitetului județean Timiș al U.T.C., prin care tinerii întreprinderilor timișene au intîmpinat zilele de 1 Mai și 2 Mai — Ziua națională a tineretului din România — s-a soldat cu însemnate realizări. In cadrul acțiunii au participat peste 8.500 de tineri, din 27 de întreprinderi ale județului, efectuind un număr de 44.914 de muncă patriotică, valoarea estimată a activității lor fiind de 1.700.000 lei. Este un bilanț, semnificativ al elanului creator al tinerei generații de muncitori din județ, care, prin permanentizarea acțiunii, întîmpină cele două evenimente ale acestui an, cu noi și importante succese în muncă. La noua secție de fabricat țiglă a întreprinderii de produse ceramice Jimbolia se lucrează pe mașini automate, de mare capacitate, la înalte cote ale productivității muncii.