Drapelul Roşu, iunie 1987 (Anul 43, nr. 13159-13183)

1987-06-30 / nr. 13183

Anul XLIV, nr. 13.183 Marți, 30 iunie 1987 4 pagini, 50 bani In spiritul sarcinilor stabilite de tovarășul Nicolae Ceaușescu MODERNIZAREA PRODUCȚIEI - PREOCUPARE ESENȚIALĂ A ÎNTREGULUI COLECTIV Concomitent cu strădaniile depuse pentru îndeplinirea indicatorilor de plan pe acest an, colectivul întreprinderii „Industria linii“ din Timișoara pune un accent deosebit pe materializarea măsurilor cuprinse în programul de modernizare a proceselor de producție. Desfășurată în generosul context oferit de Programul național de introducere a progresului tehnic și organizare științifică a producției și a muncii, inițiat de conducerea partidului, acțiunea vizează nu numai creșterea nivelului tehnic și calitativ a produselor, ci, în aceeași măsură, sporirea volumului producției, a productivității, reducerea costurilor etc- Iată, prezentate succint, de ing. Dumitru Vinereanu, directorul întreprinderii, rezultatele acestei ample acțiuni.: „Anul trecut, cele 36 măsuri scadente au asigurat obținerea unui spor de producție în valoare de 189 milioane lei și o reducere costurilor cu 66,7 milioane lei , a din programul pe 1987, care cuprinde 43 de măsuri, în primele cinci luni au fost aplicate 19, cu o creștere a producției de 31 milioane lei și o diminuare a costurilor cu 1,4 milioane lei. Noi privim modernizarea nu ca o sarcină de moment, ci ca un proces continuu, prin care urmărim alinierea tuturor sortimentelor fabricate la nivelul de competitivitate atins pe piața mondială. Pentru aceasta, odată cu reutilarea secțiilor cu mașini moderne, punem la punct și aplicăm o serie de tehnologii noi, cu importante câștiguri în planul eficienței. în țesătorie, prin înlocuirea a 28 războaie de țesut învechite, cu altele automate, se obține un spor anual de producție de 100 mii mp țesături. Tot aici, sînt în curs de montaj alte 40 războaie tip S.T.B. (acțiunea va fi finalizată în trimestrul al treilea), urmînd să ,,săltăm“, pe această bază, producția fizică Astăzi, despre soluții, acțiuni, inițiative întreprinse la „Industria linii“ Timișoara suplimentară la 300 mii mp țesături pe an. De asemenea, pentru eliminarea „locurilor înguste“ din finisaj, în perioada imediat următoare, vom monta o mașină de decalat in autoclavă, utilaj de mare productivitate, care va asigura îmbunătățirea substanțială a calității produselor“. Firește, reutilarea cu tehnică de vîrf a secțiilor nu este singura direcție in care acționează colectivul. In paralel, specialiștii unității cercetează, definitivează și aplică rapid in producție o serie de tehnologii moderne, care aduc cu ele însemnate sporuri de eficiență și calitate. Iată și cîteva exemple: tehnologia de finisare a țesăturilor cu aspect de flameu asigură, pe lingă eliminarea a trei faze (două de uscare și una de spălare), o economie de 50 MWh energie electrică pe an ; utilizarea tehnologiei de realizare a țesăturilor ,tip lină prin folosirea melanjurilor, diminuează consumul anual de auxiliari și coloranți cu 7 tone ; trecerea la tehnologia de execuție a țesăturilor tip lină din fire unice din urzeală și bătătură conduce la reducerea greutății produselor cu pînă la 20 g/ml, la creșterea productivității, la obținerea unui spor de beneficii de 560 mii lei/an Pe fondul căutărilor și inițiativelor de introducere a noului, prezente în toate secțiile, am notat și cîteva din preocupările colectivului de la atelierul proiectare produse. Tovarășa ing. Marieta Dumitrașciuc, șefa atelierului, preciza că, numai în primele cinci luni din 1987, au fost create 14 articole, în 82 desene și 790 poziții coloristice, din care 4 articole, în 9 desene și 57 poziții coloristice, sunt avizate pentru export. Pe acest temei, portofoliul de comenzi (din produse noi) pentru export a sporit, față de perioada corespunzătoare a anului trecut, cu peste 200 la sută, gradul de înnoire a fabricației, pe parcursul unui singur an, atingînd nivelul de 50 la sută. Acestea sunt, în esență, principalele direcții ale acțiunii de modernizare la întreprinderea ..Industria liniii din Timișoara- VARTIADE ȘTEFAN Tovarășul Nicolae Ceaușescu va efectua o vi ită prietenească de lucru în Republica Populară Polonă Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste efectua, la invitația tovarășului Wojciech Jaruzelski, România, va prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Unit Polonez, președintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Polone, o vizită prietenească de lucru în Republica Populară Polonă, în prima decadă a lunii iulie a.c. Urgența zilei . SECERIȘUL ORZULUI! IN PAGINA A 3-A înalta răspundere și pasiune Intre momentele tradiționale de onorantă cinstire a muncii, „Ziua învățătorului“, astăzi sărbătorită, ocupă un loc aparte în inima țării. Fiindcă in istoria poporului român învățătorul, dascălul, s-a identificat întotdeauna cu luminătorul de gînd și simțire,u însăși conștiința națională. Cu acest ales prilej,și noi, cadrele didactice ale Timișoarei universitare, aducem prinosul noștinței adinei față reciide patrie, partid și popor, față de conducător, ilustrul nostru tovarășul Nicolae Ceaușescu, pentru sprijinul generos, ajutorul permanent și prețuirea acordate profesiunii noastre, investită, alături de familie de organizația revoluționară de tineret, de ceilalți factori educativi, cu nobila misiune socială de a pregătirea pentru desăvîrși muncă și viață a tinerei generații, școala superioară este angajată cu toate forțele, de ceilalți oameni alături ai muncii din județul Timiș, în însuflețitorul efort constructiv de înfăptuire a obiectivelor istorice stabilite de Congresul al Xlll-lea al partidului. Transpunînd cu consecvență în practică prevederile programului adoptat de Congresul Științei și Invățămîntului, cadrele didactice sistematic, cu încorporează măiestrie și pasiune, atît in cursurile predate, în seminarii și lucrări practice, cit și în celelalte activități instructiv-educative, cele maile științei, noi cuceriri atehnicii și culturii contemporane, aprecierile, tezele și ideile cuprinse în mentele de partid, documagistrala operă a secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, ctitorul invățămîntului modern românesc. Unindu-ne eforturile cu cele ale specialiștilor din producție, din cercetare, suntem ferm hotăriți să folosim integral potențialul creativ de care dispunem, astfel nncit să participăm, intr-o măsură sporită, la împlinirea marilor obiective ale economiei patriei și județului Timiș. Conștienți de faptul că înaintarea țării pe drumul luminos al socialismului și comunismului depinde în mod hotărîtor de calitatea și competența oamenilor, suntem hotăriți să nu precupețim nici un efort pentru a ne onora, in cel mai înalt grad, no bila profesiune de das căl, „cea mai frumoasă și importantă activitate“ — cum minunat o caracteriza aici, la Timișoara, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului. Conf. «II. ing. DUMITRU DARA, secretarul Comitetului de partid al Centrului universitar Timișoara Prin muncă. Pentru a putea îndeplini in cele mai bune condiții importanta menire socială cu care este investită, școala timișeană a parcurs, sub impulsul indicațiilor și orientărilor revoluționare, de profundă clarviziune științifică ale secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, un proces complex de perfecționare și modernizare, care i-a permis să valorifice tradițiile înaintate în domeniul instrucției și educației, promovind, totodată, noi și ample spre orizontul deschideri cunoașterii. O atenție deosebită s-a acordat, in acest sens dezvoltării și perfecționării rețeleie de toate gradele, școlarepartizării sale judicioase pe întreg teritoriul județului, preocupării pentru orientarea școlară și profesională a elevilor spre prioritate. Baza profilurilegială a unităților de mareînvățămînt asigură condiții optime de astăzi pregătire în 20 de profiluri și 70 de meserii. Toți absolvenții clasei a VIII-a au fost cuprinși în treapta I; anual, peste 8.000 de tineri, pregătiți in școli și licee timișene, se încadrează în producție. Cu sprijinul locale de partid organelor și de stat, Inspectoratul școlar județean a sporit, mai cu seamă prin autoutilaje, zestrea unităților școlare, spațiilor di funcționalitatea invățămînt; au fost amenajate și modernizate 3.158 săli de clasă, 526 de cabinete, 504 laboratoare, 339 de ateliere școlare Urmărind integrarea optimă a tineretului in viața economico-socială, am căutat ci pe măsură ce elevii dobîndesc priceperi și deprinderi practice, specifice meseriei pentru care se formează, sa lucreze pe fluxul tehnologic al marii producții, sub directa îndrumare a specialiștilor. Climatul emulativ, profund angajant, a generat o deosebită eficiență. In confruntări județene și la nivel național, desfășurate pe obiecte de studii și pe meserii, elevii din județul Timiș s-au prezentat mai bine decit în anul precedent, 65 la sută dintre participanți obținând premii și mențiuni. Sub același semn al calității superioare, al autodepășirii continue, cele 294 de premii și mențiuni concurențior la acordate Festivalul național „Cântarea României“ — din 199 de formații, în etapa republicană fiind premiate 192 —, la sesiunile de comunicări și referate — 128 de premii și mențiuni —, sunt tot atâtea mărturii elocvente ale spiritului creator, dornic de afirmare, rodnic in bilanțuri constructive. Prof. VASILE BIHOG, inspector general al Inspectoratului școlar județean ZIUA ÎNVĂȚĂTORULUI pentru viața și viitor