Drum Nou, iunie 1953 (Anul 10, nr. 2637-2661)

1953-06-02 / nr. 2637

Un an de rodnică activitate Noaptea îşi ridică vălul ei întunecat de deasupra munţilor şi zorii unei noi zile încep să mijească Soarele se întrezăreşte vesel privind cu drag spre oraşul respins între munţi. Razele sale care pătrund printre crengile dese ale copacilor şi prin potecile care şerpuiesc în sus, spre deal, ne desvălue un doc unde întreaga natură parcă te cheamă. Aici se găseşte minunatul Palatel Pionierilor, dar făcut de partid, copiilor din Oraşul Stalin. încă din primele zile de când Sălile lui au fost înveselite de judoşia pionierilor, palatul a fost ■un prieten apropiat copiilor, în care ei au învăţat zilnic noi şi interesante lucruri. Venind la palat, pionierii au avut ocazia să cunoască din viaţa şi activitatea pionierilor sovietici, din lupta eroilor clasei muncitoare din ţara noastră, din lupta curajoasă a tineretului din ţările înrobite. Ei prin cunoştinţele pe care le capătă în şcoală împletite cu activitatea din cercurile palatului, cresc şi devin cadre de nădejde ale viitorului. Peste câteva zile se va împlini un an de activitate rodnică în cadrul Palatului, an care oglindeşte frumoasele realizări ale pionierilor din oraşul nostru. Vii au rămas în mintea copiilor serile la focurile de tabără unde au legat prietenii de neuitat. Bogăţiile şi frumuseţile acestui colţ de ţară au făcut ca ei să se întâlnească de nenumărate ori în excursii în împrejurimile oraşului, excursii care le-au dat curaj şi forţă de muncă. Cântecele şi jocurile, carnavalurile pioniereşti, munca plină de dragoste, iată ce-i deosebesc pe pionierii din oraşul nostru, pe copiii care trăesc o viaţă fericită în patria noastră datorită grijei părinteşti a partidului nostru drag, de copiii sărmani, de viaţa lor de mizerie din ţările capitaliste. Cu câtă dragoste învaţă copiii noştri din experienţa de luptă şi muncă a celor mai buni fii ai poporului nostru. Prin întâlnirile cu stahanoveşti, luptători din ilegalitate, oameni de ştiinţă, de artă, scriitori, copiii au învăţat să cunoască omul nou, care astăzi se căleşte în construirea unei vieţi noi, fericite. Dornici să cunoască cât mai multe, îi vezi pe pionieri cum se interesează de tot ceea ce e nou. Cercul tinerilor naturalişti este frecventat de mulţipionieri care iubesc natura, care încearcă cu mânuţele lor vrednice să intervină în viaţa plantelor, sădind şi privind, studiind totodată cu amănunţime procesul lor de dezvoltare. Ţi-e mai mare dragul să-i priveşti pe pionierii cercului de fizică şi de radiofonie care sub îndrumarea tovarăşilor profesori învaţă să construiască, învaţă să devină oameni vrednici de zilele minunate pe care le trăiesc. Au îndrăgit mult pionierii literaturii, ei citesc mult şi ascultă cu interes când profesoara Enescu Maria, îi îndrumă să cunoască totul, să zugrăvească în culorile cele mai vii eroismul oamenilor muncii Astăzi palatul este îndrăgit din ce în ce mai mult de copii, el demne pe un ce trece un prieten tot mai bun al pionierilor din Orașul Stalin. CHIRIAC NICOLAE coresp. DRUM NOU GRIJA STATULUI NOSTRU FAŢĂ DE OAMENII MUNCI Grija ce o poartă partidul nostru oamenilor muncii de la oraşe şi sate se reflectă în mod deosebit şi în domeniul prevederilor sociale acordându-se pensii, ajutoare băneşti mamelor cu mulţi copii, pentru calificarea şi recalificarea invalizilor, ajutor bătrânilor, etc. Secţiunea de prevederi sociale a raionului Rupea, a trimis în trimestrul I al acestui an în staţiuni balneo-climaterice numeroşi oameni ai muncii printre care se află şi pensionarii Eugen Barboş, din comuna Racoş, care a fost trimis la Băile Herculane, Andrei Otilia, Nicolae Bunica din comuna Augustin şi pensionarul Andrei Schneider din comuna Hoghiz, la Vatra Dornei. La întoarcerea sa din concediu, pensionarul Andrei Schneider a povestit celor din comună ceeace a văzut el la Vatra Dornei, exprimându-şi totodată mulţumirea faţă de partid pentru grija ce o poartă oamenilor muncii din ţara noastră, punându-le la dispoziţie cele mai frumoase vile şi acordându-le asistenţă medicală deosebită. Secţiunea prevederi sociale a raionului Rupea, a mai plătit pe trimestrul I al acestui an, pentru asigurări sociale suma de 150.494 lei, pensii I.O.V.R. 41.145 lei, ajutor familial unui număr de 342 familii care s-a ridicat la suma de 40.530 lei. Toate acestea oglindesc grija deosebită a regimului nostru democratpopular faţă de oamenii muncii din ţara noastră. TEOFIL TASNAVOI coresp. Pentru îmbunătăţirea muncii de difuzare a presei Zilele trecute, a avut loc în Oraşul Stalin o consfătuire organizată de Comitetul orăşenesc de partid, în cadrul căreia a fost analizată munca de difuzare a presei. La această consfătuire au participat secretari ai organizaţiilor de bază, difuzori de presă, agitatori, corespondenţi voluntari, etc. Cu acest prilej, mai multe întreprinderi, printre care „Partizanul Roşu“, „Steagul Roşu“ şi altele, au prezentat referate asupra felului cum decurge munca de difuzare a presei Atât din referatele prezentate cât şi din discuţiile purtate, a reuşit că fabrica „Partizanul Roşu“ şi uzinele „Brenner Béla“, au obţinut succese însemnate în această direcţie. Totodată însă, au fost scoase la iveală şi lipsurile altor întreprinderi şi instituţii în privinţa muncii de difuzare a presei. Astfel, comitetul de partid şi comitetul de întreprindere dela urmele „Steagul Roşu“, au dat dovadă de subapreciere a rolului deosebit de important ce-l are presa în regimul nostru democratpopular, în opera de construire a socialismului în patria noastră. Dat fiind faptul că aici s’a dus mai mult o muncă de campanie pe această linie, o muncă dezorganizată, superficială, tirajul abonamentelor la ziare, a alternat dela lună la lună. Asemenea lipsuri au avut şi comitetul de partid şi comitetul de întreprindere dela uzinele „Sovromtractor“. In vederea îmbunătăţirii muncii de difuzare a presei, comitetele de partid, organizaţiile de bază şi comitetele sindicale, vor trebui să ducă o acţiune susţinută pentru popularizarea ziarelor prin staţiile de radioamplificare, gazetele de perete, agitatori, etc. Deasemeni, este necesar ca periodic organizaţiile de partid, organizaţiile de bază, cât şi comitetele sindicale să analizeze felul cin decurge munca de difuzare a presei. ALEXANDRU WEISS Scrisoare deschisă Măreţele sarcini ale cincinalului, cel din partea oamenilor muncii din patria noastră, paralel cu lupta pentru îndeplinirea cantitativă a sarcinei de plan şi o preocupare deosebită pentru Îmbunătăţirea continuă a calităţii produselor fabricate. îmbunătăţirea calităţii produselor este o condiţie’de seamă pentru ridicarea productivităţii muncii, pentru reducerea preţului de cost al produselor, pentru îndeplinirea cincinalului în 4 ani. Intr’o scrisoare adresată redacţiei ziarului „Drum nou”, o brigadă de muncitori excavatorişti sesizează slaba calitate a unor piese fabricate de către colectivul uzinei „Strungul”, piese care împiedică brigada excavatoristă să-și îndeplinească sarcinile de plan. Iată textul scrisorii: DRAGI TOVARĂŞI DE LA UZINA „STRUNGUL“ Brigada noastră a aflat că aţi primit la urmă o comandă de piese de schimb pentru excavatoare. Noi vă mulţumim pentru ajutorul preţios pe care ni-l daţi pentru a putea să ne îndeplinim sarcinile de plan. Problema pieselor de schimb pentru excavatoare este de o importanţă foarte mare la noi. Fiecare minut pierdut pentru schimbarea unei piese sau stagnările din producţie din lipsa unor piese de schimb, ne împiedică să excavăm. Munca noastră nu e uşoară şi pentru ca să dobândim succese tot mai mari, noi avem o grijă deosebită pentru excavator. Totuşi, piesele se uzează tocmai pentru că încărcarea cupei cu piatră şi descărcarea ei, supune întreg excavatorul unor eforturi mari, se produc sguduituri destul de puternice. De aceea noi credem că este necesar ORAŞUL STALIN să vă gândiţi la executarea pieselor pentru excavatoare din oţeluri de bună calitate, iar la cele terminate să aveţi grijă să nu aibă pori. Ne aşteaptă încă sarcini mari şi de aceea avem nevoie de utilaj bun cu care să ne putem îndeplini şi depăşi sarcinile de plan. Vă cerem tovarăşi să munciţi cu dragoste pentru a ne trimite piese de bună calitate şi înainte de termen. Şi voi lucraţi după un plan şi vă străduiţi să-l depăşiţi tot mai mult ca şi noi dar numai alături, împreună, vom putea construi o patrie bogată şi un trai fericit oamenilor muncii din Republica noastră Populară. Aşteptăm să primim de la voi scrisori despre munca voastră, despre lupta pe care o duceţi pentru a ne trimite piese de bună calitate şi la timp. Nr. 2637 Rezoluţia Congresului internaţional al medicilor VIENA- TASS transmite: Congresul internaţional al medicilor, care a avut loc la Viena, a adoptat la închiderea lucrărilor sale următoarea rezoluţie: 1. Medicii din cinci continente reprezentând 32 de ţări sau întrunit pentru a studia influenţa condiţiilor de trai asupra sănătăţii. Ei au făcut schimb de păreri într-o atmosferă de înţelegere reciprocă prietenească. Acest succes ne dă dreptul să nutrim speranţe mari. 2. Numeroasele şi importantele lucrări prezentate la acest Congres dovedesc în mod grăitor legătura reală care există între condiţiile de trai ale populaţiei şi boli, precum şi faptul că sănătatea se îmbunătăţeşte pe măsură ce se îmbunătăţesc condiţiile de trai Următoarele probleme necesită în mod deosebit o examinare specială: rolul foametei, al locuinţelor mizere şi insalubre, al serviciilor medicale insuficiente şi influenţa acestor factori asupra tuberculozei, mortalitatea infantilă în ţările slab dezvoltate, etc. 3. Pe lângă condiţiile specifice existente în anumite ţări, războiul şi consecinţele lui sunt factori care influenţează în gradul cel mai înalt condiţiile de viaţă şi sănătate a popoarelor. Lucrările Congresului au arătat că anumite aspecte noi ale acestei probleme ca, de exemplu, consecinţele folosirii armei atomice din punct de vedere al medicinei, influenţa războiului asupra tuberculozei şi bolilor mintale ar trebui să formeze obiectul unui studiu medical ştiinţific 4. înalta sa misiune impune medicului îndatoriri speciale. Deoarece medicul trebue să vegheze fără nicio limită asupra vieţii şi sănătăţii omului el nu se poate eschiva de la această îndatorire sub niciun pretext. In activitatea sa el nu trebue să facă nicio deosebire între practica sa personală şi sănătatea publică. In activitatea sa, medicul nu trebue să fie în oricitun fel abătut de la ţelul său care este ocrotirea vieţii. Astfel, este absolut evident că ocrotirea sănătăţii omului impune un schimb liber şi permanent de idei, de mijloace terapeutice de tratament, precum şi contacte între oamenii de ştiinţă. 5. Toate lucrările începute la acest Congres care nu reprezintă decât o etapă iniţială trebue să fie continuate. In acest scop se pare că este necesar să fie menţinut secretariatul internaţional: a) pentru a populariza hotărîrile şi lucrările acestui Congres (publicarea documentelor referitoare la Congres, difuzarea lor, etc.) şi a le aduce la cunoştinţa organizaţiilor medicale internaţionale existente; b) pentru a asigura o legătura între diferitele ţări şi a se acorda ajutor în caz de nevoie în special în ceea ce priveşte crearea unei asociaţii în conformitate cu activitatea Congresului; c) pentru pregătirea unui eventual nou Congres. (Agerpres). Mai multa preocupare în munca de achiziţii la cooperativa Lunca Colnicului In lupta pentru construirea socialismului în patria noastră, cooperaţia joacă un rol important. Ea are menirea de a asigura schimbul de mărfuri dintre oraş şi sat, înlăturând speculanţii şi intermediarii. Clasa muncitoare prin cooperaţie ajută ţărănimea muncitoare aprovizionând-o cu unelte agricole, îmbrăcăminte, încălţăminte etc. La rândul ei ţărănimea muncitoare trebue să răspundă acestui ajutor valorificând prin cooperaţie surplusul de produse agricole, contribuind astfel la întărirea bazei materiale a alianţei dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare. Conducerea cooperativei din comuna Lunca Calnicului a reuşit ca pe luna Aprilie să depăşească planul de vânzări valoric cu 1,9 la sută, desfăcând mărfuri industriale şi alimentare în valoare de 161.221 Iei, dintre care ţesături de bumbac in valoare de 15.304 lei, ţesături de lână în valoare de 14.309 lei şi alte produse. Dacă conducerea cooperativei s-a îngrijit ca tot timpul cooperativele să fie bine aprovizionate cu mărfuri, nu la fel şi-a dat interesul ca să fie îndeplinit şi planul de achiziţii. Conducerea cooperativei a muncit în mod unilateral, ea n’a respectat sarcinile trasate de partid şi guvern cooperaţiei, ca concomitent cu desfacerea mărfurilor industriale, în aceeaşi proporţie, să îndeplinească şi planul de achiziţii la produse agricole. Ori, în ceea ce priveşte îndeplinirea planului de achiziţii, conducerea cooperativei a dat prea puţină importanţă acestui lucru, îndeplinindu-1 într-o măsură foarte scăzută, la cereale doar 256 kg, cartofi 1-258 kg. şi lapte 108 litri. In munca de lămurire a ţăranilor muncitori din comună pentru a-şi valorifica surplusurile de produse agricole prin cooperativă nu sunt atraşi nici deputaţii sfatului popular. O cauză care a contribuit la neîndeplinirea planului de achiziţii, este şi aceea că conducerea cooperativei şi in primul rând tovarăşa Gali Elena, nu a organizat adunări obşteşti cu membrii cooperativei unde să facă dări de seamă asupra realizării planului de desfacere şi de achiziţii, unde să analizeze în spirit critic şi autocritic activitatea cooperativei, luând măsuri de îndreptare a lucrurilor, căzând pe panta comodităţii, a pasivităţii şi a mulţumirii de sine. Pentru a întări munca în problema achiziţiilor a fost trimis din partea A.G.E.V.A.C O.P.-ului tov. Achim Zoltán în calitate de achizitor la cooperativa din Lunca Calnicului. Acesta în fiecare dimineaţă se prezenta la cooperativă pretextând că merge la sfatul popular în problema achiziţiilor, însă nefiind controlat de nimeni timp de 2 săptămâni nu a achiziţionat nici un strop de lapte. Achizitorul Achim. Zoltán dela data de 25 Mai şi până la 28 Mai nici n’a dat pe la sfatul popular din Lunca Calnicului, cu toate că, conducerea cooperativei, în urma afirmaţiilor sale, îl ştia aici. Pentru neîndeplinirea planului de achiziţii o lipsă o are şi organizaţia de bază din comună, care nu a analizat în şedinţe activitatea cooperativei cerându-i conducerii să facă dări de seamă asupra îndeplinirii planului de achiziţii, pentru a se putea lua măsuri de îndreptare a lucrurilor, a da îndrumări ca în primul rând comuniştii să fie primii la valorificarea surplusului de produse agricole. O lipsă serioasă în neîndeplinirea planului de achiziţii al cooperativei din Lunca Calnicului o poartă Uniunea Raională a Cooperativelor care nu a trimis instructori raionali să îndrume şi să controleze activitatea cooperativei arătând în mod practic cum trebue să se muncească. Uniunea Raională a Cooperativelor de Consum va trebui să dea un ajutor efectiv cooperativei din comuna Lunca Calnicului îndrumând şi controlând îndeaproape munca cooperativei, în aşa fel, încât conducerea cooperativei să-şi schimbe atitudinea faţă de îndeplinirea planului de achiziţii, întocmindu-şi un plan de muncă cu sarcini concrete ce-i revin fiecărui salariat în parte ca aceştia să ţină o legătură permanentă cu ţăranii muncitori arătându-le prin consfătuiri, prin muncă de lămurire, importanţa valorificării produselor lor prin cooperativă. TH. MICLEA