Drum Nou, iulie 1953 (Anul 10, nr. 2662-2688)

1953-07-22 / nr. 2680

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNITI-VAI ^@■3^ __ __ __ ORGAN Al COMITETULUI REGIONAL P.M.R. SI Al SFATULUI POPULAR REGIONAL REGIUNEA STALIN Anul X. Nr. 2680 Miercuri 22 Iulie 1953 4 pagini 20 bani Să ridicăm activitatea culturală la nivelul sarcinilor campaniei de recoltări Pe întreg cuprinsul patriei noastre, oamenii muncii din agricultură luptă cu eforturi sporite pentru câştigarea bătăliei recoltărilor. Reuşita campaniei de recoltare reprezintă pentru ei una din sarcinile principale, strâns legată de îndeplinirea cincinalului în patru ani, de ridicarea necontenită a nivelului de trai al întregului popor muncitor. Iată pentru ce sarcinile izvorîte din Hotărîrea Guvernului și Partidului cu privire la campania de vară, au constituit pentru oamenii muncii din agricultură o călăuză sigură în acţiune, un imbold spre noi succese, spre o muncă organizată şi rodnică. Pe ogoarele gospodăriilor de stat, ale gospodăriilor colective şi întovărăşirilor agricole, precum şi pe pământurile ţăranilor cu gospodării mici şi mijlocii din regiunea noastră, campania de recoltări este în toi. Recoltele bogate din anul acesta, care se datoresc întreţinerii lor la timp şi în bune condiţiuni, umplu de mândrie şi bucurie inima fiecărui ţăran muncitor. Un rol important în obţinerea acestor recolte îmbelşugate, l-a avut activitatea unităţilor culturale, care sub Îndrumarea organizaţiilor de partid şi a organizaţiilor de massă, a înarmat ţăranii muncitori cu multiple cunoştinţe despre aplicarea regulilor agrotehnice şi a agrominimului, a mobilizat toate forţele din agricultură în lupta pentru o recoltă bogată. Ca şi în campania de întreţinere a culturilor, în actuala campanie de recoltare, activitatea culturală din regiunea noastră sprijină cu intensitate muncile agricole, arătând ţăranilor muncitori importanţa strângerii la timp şi fără pierderi a recoltei. Majoritatea căminelor culturale din raionul Mediaş, de pildă, au organizat conferinţe cu teme diferite, fie legate de agrotehnică, cu subiectul „Desmiriştind odată cu recoltarea asigurăm o recoltă Îmbelşugată in anul viitor”, fie legate de exemplele patriotice ale colhoznicilor sovietici, tratând despre „îndeplinirea la timp a planului de colectări, contribuţie a ţărănimii colhoznice la construirea comunismului”, etc. Paralel cu aceasta, secţia culturală a sfatului popular raional, Îndrumată de comitetul raional de partid, a luat din timp toate măsurile necesare pentru trimiterea standurilor de cărţi cu caracter agrotehnic la aici. Totodată au fost organizate colective formate din elevii ciclului II, care să Împartă cărţi ţăranilor muncitori. Acelaş lucru a fost făcut şi in raionul Sighişoara. O contribuţie însemnată în acţiunea de pregătire a campaniei de recoltare au adus-o şi echipele artistice, care au prezentat diferite programe strâns legate de această problemă. Echipele artistice ale căminelor culturale din raionul Agnita, au avut incluse în repertoriile lor coruri ca „In gospodărie”, „Grâu, grâuşor“, „Ilenuţa tractorista“, „Am ales grâul curat”, monologul „Chiaburii” şi altele. Bibliotecile săteşti din cadrul raionulului, la rândul Iot, au făcut recenzii asupra diferitelor broşuri cu caracter agrotehnic, ca „Buruienile şi combaterea lor“, „Cum creşte şi se dezvoltă planta”, etc. Un obiectiv principal al activităţii culturale în această perioadă îl constitue impulsionarea ritmului întrecerii socialiste şi patriotice, prin stimularea fruntaşilor şi criticarea celor codaşi. In vederea sprijinirii întrecerii socialiste, majoritatea unităţilor culturale din raionul Sighişoara, printre care se numără colţurile roşii ale gospodăriilor colective din Laslea şi Nadeş, au luat măsuri pentru întocmirea de note fulger şi foi de luptă în diferitele munci din campania de recoltări. In raionul Făgăraş, echipele artistice ale căminelor culturale, au pregătit programe adecvate, pe care le vor prezenta la aici. Totodată în cadrul căminelor culturale s’au format grupuri de ţărani muncitori care vor citi in colectiv ziarele şi revistele la arii. In perioada de pregătire, precum şi în perioada de desfăşurare a campaniei de recoltare, s’au făcut simţite însă şi unele lipsuri. Astfel, nu toate cadrele didactice răspund cu cinste sarcinilor care le sunt încredinţate pe linia culturalizării masselor în această perioadă. Este inadmisibilă atitudinea învăţătorului Dumitru Oancea, din satul Daia, raionul Sibiu, care manifestă o complectă nepăsare faţă de sarcinile ce-i sunt încredinţate. O lipsă destul de mare este şi aceea că îndrumătorii culturali din cadrul sfaturilor populare sunt întrebuinţaţi în alte munci, ca de pildă la sfatul popular raional Făgăraş , din care cauză unităţile culturale sunt lipsite de sprijinul necesar. Secţia culturală a sfatului popular raional Făgăraş a greşit profund prin faptul că n’a prelucrat împreună cu directorii căminelor culturale şi responsabilii colţurilor roşii, planul de acţiune in campania de recoltare, mulţumindu-se doar să dea instrucţiuni şi sarcini scrise. Pentru acest motiv mai sunt Încă unităţi culturale în cuprinsul raionului care nu-şi cunosc sarcinile ce le revin în campania de recoltări. Comitetele raionale de partid trebue să ia din timp toate măsurile necesare pentru înlăturarea acestor lipsuri, pentru asigurarea unei activităţi culturale intense în perioada de recoltare. Organizaţiile de bază au datoria de a îndruma activitatea culturală pe drumul sarcinilor campaniei de recoltări. In timpul treerişului trebue asigurată o vie activitate politicoculturală la aici. In acest sens vor fi organizate audiţii colective la radio, citirea în colectiv a ziarelor şi revistelor, manifestări artistice-culturale, etc. Trebue să fie o mândrie patriotică pentru fiecare unitate culturală din regiunea noastră de a sprijini campania de recoltări, a cărei reuşită va contribui la întărirea patriei noastre, la creșterea nivelului de trai al celor ce muncesc. ziarului. In cuprinsul Stahanovestui turnător, Ioan Bălărău sprijină creşterea schimbului de mâine. (pag. 2). De ce este rămas în urmă raionul Făgăraş cu muncile din campania de vară (pag. 2). Constituirea de noi colective „Recolta” în raionul Târnăveni (pag. 2). Viaţa de partid: Să acordăm atenţia cuvenită muncii de agitaţie la domiciliul oamenilor muncii (pag. 3). Trebuesc depuse toate forţele pentru construirea parcului de cultură şi odihnă din Oraşul Stalin (pag. 3). Pe ogoarele gospodăriei de stat Dealul Ocnei, secerişul se face cu combina autopropulsată (pag. 3). 9 ani de la eliberarea Poloniei (pag. 4). Scrisoarea înaltului comisar al U.R.S.S. în Germania adresată înaltului comisar al S.U.A. (pag. 4*). Cinci ani de la semnarea Tratatului de Prietenie, Colaborare şi Asistenţă Mutuală între R. P. R. şi R. Cehoslovacă Preşedintelui Republicii Cehoslovace tovarăşului Antonín Zapotocfcy Fraga Cu prilejul celei de a 5-a aniversări a semnării Tratatului de Prietenie, Colaborare şi Asistenţă Mutuală dintre Republica Populară Română şi Republica Cehoslovacă, în numele Prezidiului Marii Adunări Naţionale şi al meu personal, vă exprim cele mai călduroase felicitări. Colaborarea rodnică dintre ţările noastre, întărită prin acest tratat, contribuie activ la realizarea însemnatelor succese pe care le obţin popoarele noastre pe drumul construirii socialismului Sunt convins că şi în viitor relaţiile de prietenie şi colaborare rodnică dintre ţările noastre se vor întări şi mai mult in lupta pentru victoria forţelor păcii şi ale socialismului, in fruntea cărora se află marea şi puternica noastră prietenă, Uniunea Sovietică. Dr. PETRU GROZA Preşedintele Prezidiului Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Române Preşedintelui Consiliului de Miniştri al Republicii Cehoslovace tovarăşului Vilem Siroky Prags Cu prilejul împlinirii a 5 ani de la semnarea Tratatului de Prietenie, Colaborare şi Asistenţă Mutuală dintre Republica Populară Română şi Republica Cehoslovacă, vă transmit tovarăşe Preşedinte, felicitări din toată inima din partea poporului român şi a guvernului Republicii Populare Române. Acest tratat constitue o contribuţie însemnată la opera de construire a socialismului în ţările noastre, la lupta pentru apărarea păcii, pe care popoarele noastre o duc împreună cu toate popoarele iubitoare de pace, în frunte cu marea noastră prietenă şi eliberatoare, Uniunea Sovietică. Vă rog să primiţi cele mai călduroase urări pentru continua întărire şi Înflorire a Cehoslovaciei democrat-populare şi pentru dezvoltarea tot mai largă a relaţiilor frăţeşti dintre popoarele noastre. GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii populare Române Tovarăşului Dr. Petru Groza Preşedintele Prezidiului Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Române Bucureşti Cu prilejul celei de a cineia aniversări a semnării Tratatului româno-cehoslovac de Prietenie, Colaborare şi Asistenţă Mutuală trimit poporului român şi Dvs. personal sincere felicitări. Tratatul care a întărit vechea prietenie a popoarelor român şi cehoslovac a devenit, de asemenea, baza unei colaborări mereu crescânde a popoarelor noastre în toate domeniile vieţii. Popoarele noastre, datorită ajutorului uriaş şi dezinteresat al Uniunii Sovietice, au obţinut mari succese în construirea socialismului. Popoarele noastre îşi vor întări prietenia, în frunte cu cel mai bun prieten al nostru — Uniunea Sovietică — şi prin aceasta vor susţine pacea în lumea întreagă. ANTONIN ZAPOTOCKY Preşedintele Republicii Cehoslovace Tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej Preşedintele Consiliului de Minieri al Republicii Populare Române Bucureşti Cu ocazia celei de a 5-a aniversări a semnării Tratatului româno-cehoslovac de Prietenie, Colaborare şi Asistenţă Mutuală vă rog să primiţi sincerele mele urări şi felicitări tovărăşeşti. Colaborarea frăţească şi sinceră dintre popoarele noastre, care se adânceşte din an în an, Întăreşte unitatea şi coeziunea lagărului păcii şi socialismului, in fruntea căruia se află Uniunea Sovietică şi astfel Întăreşte cauza păcii la lumea întreagă. Urez poporului român noi succese în lupta pentru pace în lumea întreagă şi pentru socialism. VILEM SIROKY Preşedintele Guvernului Republicii Cehoslovace Ministrului Afacerilor Externe al Republicii Cehoslovace tovarăşului Vaclav David Praga Cu ocazia celei de a 5-a aniversări a încheierii Tratatului de Prietenie, Colaborare şi Asistenţă Mutuală dintre Republica Populară Română şi Republica Cehoslovacă, vă rog să primiţi, tovarăşe Ministru, sincere felicitări. Poporul român exprimă poporului cehoslovac frate şi aliat cele mai călduroase urări pentru înflorirea Republicii Cehoslovace şi pentru întărirea continuă a colaborării dintre popoarele noastre in lupta pentru apărarea păcii, in fruntea căreia se află marea noastră prietenă, Uniunea sovietică. SIMION BUGHICI Ministrul Afacerilor Externe al Republicii Populare Române Tovarăşului Simion Bughici Ministrul Afacerilor Externe al Republicii Populare Române Bucureşti Vă rog să primiţi, tovarăşe Ministru, sincerele mele felicitări cu prilejul celei de a 5-a aniversări a semnării Tratatului româno-cehoslovac de Prietenie, Colaborare şi Asistenţă Mutuală". Acest tratat a devenit baza colaborării paşnice şi frăţeşti a ţărilor noastre. Datorită ajutorului dezinteresat al Uniunii Sovietice, construim în ţările noastre socialismul şi nu ne vom abate de pe drumul pe care ni l-au arătat aşa de clar Lenin şi Stalin în testamentul lor nemuritor. Să se întărească neîncetat prietenia sinceră a popoarelor noastre care fac parte din lagărul păcii, democraţiei şi socialismului. VACLAV DAVID Ministrul Afacerilor Externe al Republicii Cehoslovace Brigăzi fruntaşe la fabrica „Drum nou Mediaş Măreţele evenimente care se apropie, Festivalul Mondial al Tineretului şi Studenţilor şi ziua de 23 August constitue un minunat prilej de intensificare a eforturilor în muncă în scopul obţinerii de rezultate cât mai frumoase în producţie. Muncind cu elan, brigăzile de luptă pentru pace dela întreprinderea „Drum nou“ Mediaş, au obţinut însemnate depăşiri de normă. Astfel, brigada „Jorge Amado“ condusă de Mihai Borthmes de la secţia trefilat, a depăşit pe prima decadă a lunii iulie a.c. norma cu 64 la sută. S-au evidenţiat din cadrul brigăzii tov. Ioan Kandu, care a dat cu 70 la sută mai multe produse, Nicolae Crişan cu 70 la sută, Mihai Dorr cu 60 la sută şi alţii. Aceste rezultate au fost obţinute cu ajutorul metodelor de lucru înaintate sovietice Antonina Jandarova şi Bâcov-Borchicrici, cu care lucrează membrii brigăzii. Asemănătoare succese au mai obţinut pe prima decadă a lunii iulie a- c. şi brigada „Nikos Beloiannis“ din secţia ştanţ, care şi-a depăşit planul cu 29 la sută. In fruntea brigăzii s-au situat tov. Ecaterina Binder, Ion Herin şi Ion Toma care şi-au depăşit normele cu 20—70 la sută. Deasemeni normele au mai fost depăşite şi de brigăzie ,,M. Sadoveanu“ şi „Raymonde Dienne“.