Evenimentul Zilei, februarie 2007 (Anul 16, nr. 4709-4735)

2007-02-12 / nr. 4719

Bechtel II supără pe primul-ministru REPROS. Autoritățile române sunt deranjate că nu s-a muncit de toți banii alocați anul trecut pentru lucrările la autostrada Transilvania Laura Laurenții Iaura.lampntiiii 3 pv7.in Raluca Crișar Premierul Calin Popescu-Tariceanu este nemulțumit de ritmul scăzut al lucrărilor la autostrada Transilvania și a adus acest lucru la cunoștința ambasadorului american la București, Nicholas Taubman, într-o întâlnire pe care a avut-o cu acesta săptămâna trecută. „Am avut o întrevedere cu ambasadorul american la București, în cursul căreia i-am reliefat faptul că sunt nemulțumit de ritmul în care merg lucrările la autostrada Transilvania, cu toate că guvernul a alocat anul trecut sume de bani care nu au fost consumate. Trebuie să vedem ce se întâmplă pentru că dincolo de un angajament politic pe care cred că oricare dintre liderii de la putere sau din opoziție l-au făcut față de electorat, de a avea infrastructură este o nevoie economică fundamentală”, a declarat agenției Mediafax premierul Tăriceanu. De asemenea, el a spus că a avut o discuție cu ministrul transporturilor, Radu Berceanu, în urma căreia s-a optat pentru un sistem de concesiuni cu parteneri privați, care să permită accelerarea ritmului lucrărilor. Totodată Tăriceanu a arătat că, dacă se va pfera exclusiv cu fonduri europene, România va dispune probabil, în 2012 - 2013 doar de 500 - 600 de kilometri suplimentari de autostradă. „Căutăm toate modalitățile pentru a accelera considerabil ritmul în care să se înceapă și să se construiască”, a mai spus premierul. Lipsește graficul de lucrări Pe de altă parte, ministrul transporturilor, Radu Berceanu, a declarat joia trecută că se va întâlni cu conducerea centrală a companiei americane Bechtel pentru a stabili un calendar a lucrărilor de construcție a autostrăzi Transilvania, în lipsa unor preveder contractuale stricte privind graficul de execuție. Berceanu a subliniat că ministerul nu poate să exercite presiuni asupra firmei americane, întrucât prevederile contractuale „sunt foarte vag și dezavantajează partea română”. El a mai arătat că, dacă Bechtel menține ritmul actual al lucrărilor, autostrada ar putea fi inaugurată abia în 2017 și nu în 2013, așa cum s-a stabilit la renegocierea contractului în martie 2006 Poveste veche După nouă luni de la suspendarea totală a lucrărilor la autostrada Transilvania, în 19 iunie 2006, compania Bechtel a reînceput escavarea la kilometrul 21 lângă Tureni, județul Cluj. Odată cu redeschiderea șantierului de la Săvădis la județul Cluj, au început și angajările Peste 400 de muncitori au început lucrul în luna iunie, alți 200 au fost angajați în iulie și aproape 350 în august In vară, conducerea companiei și reprezentanții statului român au convenit să modifice graficul de lucrări, astfel încât tronsonul Cluj - Oradea să poată fi folosit cât mai repede. Tot atunci s-a anunțat că primele două tronsoane, Câmpia Turzii - Cluj Vest (Gilău) și Suplacu de Barcău - Borș, totalizând 117 kilometri, vor fi finalizate în 2009. Pentru aceasta, a început să se lucreze și noaptea, iar oficialii Bechtel au explicat că se va putea lucra și pe perioada iernii, cât timp temperaturile nu coboară sub 20 de grade Celsius. In toamnă însă, autoritățile române s-au arătat nemulțumite de mersul lucrărilor, atât ministrul transporturilor, Radu Berceanu, cât și premierul Tăriceanu și liderul PD Emil Boc criticând întârzierile de la autostradă. De asemenea, Berceanu a amenințat firma Bechtel cu sancțiuni. La sfârșitul anului 2006, la autostradă erau angajate aproximativ 1.400 de persoane, iar pentru 2007 se prevedea angajarea altor 1.700 și începerea lucrărilor și în județul Sălaj BANI. 120 de milioane de euro reprezintă bugetul programat de Bechtel pentru 2007 Călin Popesai-Tăriceanu prim-ministru Căutăm toate modalitățile pentru a accelera considerabil ritmul în care să se înceapă și să se construiască CEL Mtai MARE PROIECT Contractul pentru construirea autostrăzii Transilvania a fost atribuit în 2004, fără licitație, companiei americane Bechtel, valoarea totală fiind de 2,215 miliarde de euro. La momentul respectiv, contractul reprezenta cel ma mare proiect de infrastructură în derulare din Europa. Planul prezintă o autostradă cu patru benzi, cu o lungime totală de 415 kilometri. Aceasta va traversa Transilvania de la S-E la N-V și va trece pe lângă următoarele orașe: Brașov, Făgăraș, Sighișoara, Târgu-Mureș, Cluj-Napoca, Zalău și Oradea. Autostrada va fi împărțită în trei secțiuni și opt tronsoane. Secțiunea 1, Brașov - Târgu-Mureș, va avea 161 de kilometri, secțiunea 2, Târgu-Mureș - Cluj - Napoca, va avea 90 de kilometri, iar secțiunea 3, Cluj Napoca - Borș, va avea 164 de kilometri. CLUJ Fără mansarde la blocuri Raluca Crișar Raluca.crisan.evz.ro Mansardarea blocurilor a intrat, la Cluj-Napoca, în impas. Investitorii sunt nevoiți să renunțe la construirea de apartamente în mansarde, pentru că nu pot întruni acordul tuturor locatarilor condiție necesară pentru realizarea unui asemenea proiect. Potrivit datelor primite de la direcția de urbanism a primăriei, din 2005 încoace au fost emise, în total, 69 de certificate de urbanism pentru mansarde. Șapte dintre acestea au fost eliberate doar în acest an. Pe de altă parte, numărul autorizațiilor de construcție eliberate de primărie este de doar patru: trei în 2006 și una în 2007, în timp ce nici o lucrare nu a fost încă recepționată. „Certificatul de urbanism este un act consultativ, care enumeră pașii care trebuie urmați și ce avize sunt necesare pentru obținerea autorizației de construire. Abia pe baza acesteia din urmă pot începe lucrările. Cei mai mulți doritori renunță pentru că nu reușesc să obțină acordul notarial al tuturor vecinilor din imobil, dar sunt și unii care își dau seama că i-ar costa prea mult”, nea explicat purtătorul de cuvânt al primăriei, Raimonda Boian Vecini încăpățânați Angajații de la direcția de urbanism cred că de vină este, în primul rând, încăpățânarea vecinilor. „Pentru ei înseamnă mai mulți locatari în bloc și, în plus, diminuarea spațiilor indivize aferente fiecărui apartament. Mulți refuză să-și dea acordul, pentru că nu vor ca în Cartea Funciară să le scadă suprafața de spații indivize. E destul ca un singur vecin să nu-și dea acordul și mansardarea nu se mai poate face”, a spus Eugeniu Horodnic, de la serviciul de urbanism. Un alt motiv de renunțare este prețul prea mare pe care îl cer vecinii ca săși dea acordul notarial, și care poate face ca prețul final al apartamentului din mansardă să fie mai mare decât cel al unui apartament „obișnuit”. în plus, mansardarea nu se poate face pe o singură scară, ci trebuie realizată pe tot blocul printr-o singură lucrare. De asemenea, legislația în vigoare prevede că la fiecare două apartamente trebuie realizat minim un loc de parcare în imediata apropiere, precum și plantații, pe cheltuiala investitorilor SIBIU Marko a uitat de cultură Marko Bela nu a știut să spună nimic despre proiectele culturale pe care Asociația Maghiarilor din România le are în cadrul programului Sibiu Capitală Culturală Europeană. Liderul UDMR a fost luat prin surprindere, sâmbătă, la conferința de presă organizată la Sibiu, după Congresul Tineretului Maghiar din România, încercând să evite elegant răspunul, Marko a preferat să vorbească despre multiculturalitate și a anunțat că în Sibiu va fi inaugurat un parc care va purta numele unui scriitor de origine maghiară. „Știu că Centrul Cultural Maghiar are un birou la Sibiu și că cei de acolo se ocupă de proiectele derulate. Sibiul este un oraș de tradiție pentru comunitatea sașilor, dar aici își are locul și cultura maghiară, iar UDMR sprijină ideea de multiculturalitate. Am fost informat că anul acesta unul dintre parcurile din Sibiu va purta numele scritorului Petöfi Sándor, lucru care mă bucură”, a spus Marko. Acesta a mai spus că are încredere în proiectele semenilor săi. „Nu îmi fac probleme că nu se vor descurca. O să discut cu dânșii despre proiectele puse în practică. Ce știu eu concret e că vor veni mulți oameni de cultură din Ungaria, chiar în vara acestui an”, a spus Marko Bela. Cel mai important proiect al Asociației Maghiarilor din Sibiu se numește „Ars Hungarica” și se va derula în luna august. (Dragoș Popescul ................ ... . Selecție pentru casă CUA, Cluj-Napoca Organizația Habitat pentru Umanitate începe astăzi un nou proces de selecție a familiilor care au nevoie de locuință. Potrivit unui comunicat al asociației, la această selecție sunt vizate familiile cu până la trei membri. Luarea în evidență se face până pe 23 februarie, prin completarea unei cereri-tip, la sediul organizației, pe strada Primăverii nr. 14, ap. 1, de luni până vineri, între orele 9.00 și 17.00. Cererea poate fi completată și online, la adresa www.habitatcluj.ro. Cea de-a doua etapă a selecției, constând în patru sesiuni de informare, va începe pe 27 februarie. (Raluca Crișan) Metro și Plus, amendate HMI,Clig-Napoca.Doua magazine clujene au fost amendate, zilele trecute, de către reprezentanții Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor. Secretarul de stat Marian Zlotea, președintele autorității, a declarat ieri că Metro Cash & Carry a primit o amendă contravențională de 3.000 de lei și au fost oprite temporar de la comercializare 2.500 kg de preparate de carne și brânzeturi. La hipermarketul Plus a fost depistat pește congelat și carne de pasăre congelată în ambalaje deteriorate, cu modificări organoleptice ale produselor. Amenda aplicată în acest caz a fost de 5.000 de lei.Andrei Dimitriu) Militari decorați de mitropolit CUB, Qmj-Napoca. Ultimul detașament al Batalionului 811 infanterie „Dragonii transilvani" s-a întors din Irak sâmbătă seara. Militarii au mers la Catedrala mitropolitană, unde șapte dintre ei au fost decorați de mitropolitul Clujului, Albei, Crișanei și Maramureșului, Bartolomeu Anania, pentru apărarea păcii și a valorilor umanității; în cele șase luni, militarii au executat misiuni de pază, însoțire și patrulare pentru securizarea căilor de comunicație în provincia Dhi-Qar. Ei au dezvoltat și proiecte de cooperare cu civilii, printre care construcția unei școli. (Andrei Dimitriu) Primar, condus pe ultimul drum IMNEȘOARA. Carol Schreter, primarul municipiului Petroșani, a fost înmormântat ieri. Ceremonia a avut loc în prezența a sute de localnici, la Cimitirul Evreiesc din „capitala” Văii Jiului. La funeralii au mai luat parte lideri ai comunității evreiești din România, precum ș reprezentanți ai mai multor partide politice. Schreter, a decedat vineri, la Spitalul de Urgență din Petroșani, în urma unui infarct suferit în timp ce efectua o procedură de dializă. Carol Schreter avea 76 de ani și a câștigat alegerile locale din anul 2004 ca membru al Partidului Democrat, după ce mai fusese primar și-n perioada 1996 - 2000. (Ciprian Iancu) Polițist beat la volan SSM. Două persoane au ajuns la finele săptămânii trecute la spital după ce au fost acroșate de mașina șefului de post din localitatea Valea Viilor. Din fericire nu a fost nevoie ca acestea să fie internate. Conform unor surse din Poliție, pe numele șefului de post s-a întocmit un dosar penal pentru vătămare corporală și conducerea unui autovehicul cu o concentrație alcoolică în sânge peste limita legală admisă. Agentul principal de poliție Lucian Mareș are 35 de ani, este polițist din 1993 și șef de post în Valea Viilor din 2004, iar permis de conducere are doar din luna iulie 2006.Dragoș Popescul Evenimentul zilei | Luni, 12 februarie 2007 | 9