Evenimentul Zilei, noiembrie 2016 (Anul 25, nr. 7856-7877)

2016-11-23 / nr. 7872

-Evenimentul zilei, miercuri, 23 noiembrie 2016 Actualitate ! 3 Jurnaliștii britanici de la The Sun aruncă în imaginea României cu ouă Kinder Englezii au publicat un material din care reiese că mai multe familii din care asamblează acasă jucăriile care apoi ajung în ouăle Kinder. Una dintre familii acuză că i s-a înscenat fotografierea unei secvențe care dovedea că își pun copiii la această muncă. Evenimentul Zilei confirmă că surprizele sunt asamblate în case private Roland Cătălin Pena catalin.DenaDerz.ro Tabloidul britanic The Sun a publicat, ieri, un articol despre familii sărace din nordvestul României care sunt tratate ca „sclavi“ și plătite puțin peste 1 leu pe oră pentru a asambla jucăriile din interiorul ouălor de ciocolată Kinder. Mai mult, autorii reportajului au relatat că la confecționarea ornamentelor de plastic sunt folosiți copii de șase ani, exemplificând cu cazul familiei Jurj din Cărei. Douăzeci de lei pentru mia de ouă Pentru 1.000 de ouă asamblate, familia este plătită cu 20 de lei, echivalentul a doar 3,77 lire sterline, susțin jurnaliștii lui în care trăim aici, trebuie să înțelegi visul nostru de a veni în Marea Britanie“ ar fi declarat pentru ziar Christian Jurj, „Au zis că ei sunt de la Kinder” După apariția materialului în Marea Britanie, Timea Jurj a spus că familia ei este victima unei diversiuni abil pusă la cale de ziariștii britanici, ce au apărut duminică în fața casei în timp ce își parca mașina. Aceștia au sosit cu o mașină cu numere de București,urmărind un taximetru din Cărei. „Duminică am mers până la țară și, când am venit înapoi, am deschis poarta și au intrat domnii, că sunt de la Kinder. Au zis că ei sunt de la Kinder, vor să facă niște poze cu copiii cum se joacă și cum se fac jucăriuțele britanici, care adaugă că familia Jurt este implicată în acest proces. Timea, Christian și copii Patrick de 11 ani și Hannah de 6 ani, toți lucrează 13 ore pe zi la asamblarea ouălor Kinder, spune The Sun. „Este o muncă de sclav, dar ce poți face când nu ai de ales? Când vezi feDirectorul Direcției Sanitar-Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor Satu Mare, Nicolae Dumitța, a declarat că speța nu intră în competența instituției pe care o reprezintă, pentru că produsele asamblate nu intră în contact cu alimentele în momentul asamblării astea pentru Kinder. Atât. Eu am doi copii care umblă la școală, la grădiniță, nu lucrează nicidecum 13 ore. A fost băgată (în poze - n.r.) și nepoata mea, că haide, haide, fă și tu poze. Ea s-a uitat și n-a înțeles ce zice pe engleză. Eu n-am înțeles totul în engleză. A spus translatorul, care s-a prezentat ca Mihai - n.r.) că totul este ok și el a spus că vor să promoveze fabrica de Kinder, nicidecum să... Și după aia mi s - a părut și mie și la soțul că hopa, îi ceva, că de ce tot insistă pe prețurile la jucăriuțe, cât primim pe un sac. Atâta a fost tot“ a declarat Timea Jurj, citată de site-ul Opinie de Cățți. Ea a mai spus că jurnaliștii englezi și traducătorul care îi însoțea le-au cerut copiilor să vină alături de mama lor și să se joace cu figurinele care trebuiesc asamblate pentru Kinder. Timea Jury a recunoscut că obișnuia să aducă acasă jucării pentru a le asambla, dar nu mai face acest lucru. Ea este pensionată pe caz de boală, după ce a suferit o operație complicată la începutul anului. □ Timea Jurj, înconjurată de inspectorii sociali Asamblarea jucăriilor Kinder, ocupație veche și răspândită in zona Careiului Multe familii din Cărei își suplimentează veniturile asamblând acasă jucării pentru Kinder. Așa se explică de ce taximetristul a știut să-i conducă pe cei de la The Sun la familia Jurj. „Știu și vecini de-ai mei care merg undeva la bază, la marginea orașului de unde iau elementele. După ce le asamblează se duc acolo și primesc ceva bani. Nu aș putea spune cu cât sunt plătiți, dar, oricum, puțin”, a declarat pentru Evenimentul zilei un cadru didactic din Cărei. „Intradevăr, mai multe familii din Cărei și din localitățile învecinate își suplimentează veniturile asamblând asemenea jucării pentru ouăle Kinder. Iar asta se întâmplă de ani întregi“, ne-a relatat și un jurnalist careian. Muncă la negru Despre faptul că familia furj avea în casă saci de piese, deși Timea a declarat că nu se mai ocupa cu asamblarea, același ziarist ne-a spus: „După părerea mea, au intimidat-o [pe Timea Jurj - n.r.] cumva cei de la firma de la care lua piesele. Nu cred că lucra cu forme legale. Probabil au speriat-o ca va avea si ea de suferit pentru că a muncit la negru, cerându-i să spună că nu mai continuă colaborarea. Asta e singura explicație logică, din punctul meu de vedere. Din câte știu, firma a fost controlată în cursul zilei de azi (ieri - n.r.) de către diverse instituții abilitate“ □ Asistenții sociali au infirmat acuzația de exploatare a copiilor La domiciliul familie Jurj au fost, ieri la prânz, reprezentanții Direcției Generale de Asistență Socială și pentru Protecția Copilului Satu Mare și ai Primăriei Cărei pentru a verifica acuzațiile legate de exploatarea copiiilor, lansate de The Sun. Inspectorii sociali au remarcat condițiile bune în care trăiesc micuții, infirmând cele apărute în presa engleză. „Cunoaștem această familie și nu este cazul unei astfel de aprecieri de sclavagism. Familia nu beneficiază de ajutor social pentru că nu e cazul”, a declarat, pentru Buletin de Cărei, Monica Radu, șef birou asistență socială din cadrul Primăriei Cărei. DIICOT, ITM și Poliția au declanșat anchete. . Producătorul Ferrero interzice folosirea copiilor și garantează salariul minim o firmă pe nume Prologis, un subcontractor al distribuitorului Romexa SA, ar furniza familiei Jurj ouăle și componentele din plastic, scrie The Sun. Daniel Mureșan, manager regional la Romexa SA, a declarat că nu avea idee că munca de asamblare se face în felul acesta. Producătorul ouălor Kinder, corporația italiană Ferrero, afirmă, într-un comunicat, că a interzis folosirea copiilor în fabrici și a garantat muncitorilor salariul minim. Compania susține că furnizorii Romexa și Prologis au trecut printr-o inspecție strictă la începutul acestui an