Evenimentul Zilei, mai 2019 (Anul 28, nr. 8480-8502)

2019-05-23 / nr. 8496

Soarta unor comunități importante ar trebui să fie la fel de importanta cum e tăierea porcului sau curbura castravetelui. Declarația zilei Bookfest 2019: un milion de cărți puse în vânzare Peste 150 de expozanți, un milion de cărți și peste 400 de evenimente, acestea sunt principalele caracteristici ale celei de-a 14-a ediții a Salonului internațional de carte Bookfest, ce va fi deschis în perioada 29 mai - 2 iunie, în pavilionul B2, din cadrul Romexpo. Invitatul de onoare va fi Marea Britanie. „Bookfest 2019 adună peste 150 de expozanți în cel mai mare pavilion de expoziție pe care îl are Romexpo, cu o suprafață de peste 15.000 de metri pătrați, din care mai mult de jumătate o reprezintă standurile editurilor și expozanților. Vor fi aproximativ 1 milion de cărți, printre care 4.000 de noutăți, peste 400 de evenimente, iar la Boafest Junior va fi serbată și ziua de 1 iunie. Estimăm că vor veni 100.000 de vizitatori”, a spus Grigore Arsene, președintele Asociației Editurilor din România. (Cătălin Dumitrescu) cm SFÂNTUL ZILEI Apărătorul icoanelor Sfântul Ierarh Mihail Mărturisitorul, Episcopul Sinadei, a trăit în timpul împăratului Leon Armeanul (813-820). A fost călugărit de Patriarhul Tarasie al Constantinopolului, care l-a trimis, împreună cu Teofilact - un alt monah tânăr - să viețuiască în apropierea locului unde Marea Neagră se unește cu Marea Marmara. După ceva timp, patriarhul l-a hirotonit pe Teofilact Mitropolit al Nicomidiei, iar pe Mihai, Episcop al Sinadei (Frigia). în timpul luptei împăratului Leon Armeanul împotriva sfintelor icoane, cei doi au fost exilați pentru că au mărturisit cinstirea icoanelor. Sfântul Mihail a plecat la Domnul după ce a fost mutat dintr-un loc de exil în altul. (A.P.) 4.7625 4,7321 4.7607 4.7627 4.2638 4.2658 4.2653 4.2726 Actualitate 23.05. Evenimentul zilei, Joi, 23 mai 2019 Securistul Hodiș, impresionat de memoriile disidenului Ursu: „A prezentat foarte frumos Grecia!” Procesul privind moartea disidentului Gheorghe Uursu se apropie de final la Curtea de Apel București, după ce instanța l-a audiat, ieri, pe Vasile Hodiș, unul dintre cei doi ofițeri de Securitate rămași în viață care au fost deferiți justiției pentru infracțiuni contra umanității. Celălalt, Marin Pîrvulescu, a fost audiat pe 25 aprilie Ionuț Mureșan Ionut.muresan-evz.ro Vasile Hodiș, care era locotenent major al Securității, în 1985, atunci când Gheorghe Ursu a fost ucis în timpul anchetei, s-a declarat nevinovat și a susținut că nu are nicio legătură cu faptele pentru care a fost trimis în judecată. „Am participat numai la percheziția de la domiciliul lui Ursu Gheorghe. Precizez că aceasta a fost prima percheziție reală la care am participat, mai participasem doar la simulări (n.r. - în școala militară). La percheziție s-au găsit mai multe materiale considerate interzise de legea în vigoare la acea data: „Ma vie” (fr. - Viața mea) de Troțki și „Arhipelagul Gulag”, de Soljenițîn, precum și publicații în limba română editate de postul Europa Liberă sau de Grupul de la Paris”, a relatat fostul ofițer al Securității. Tot atunci, spune Hodiș că a văzut pentru prima dată cum arăta o drahmă, moneda grecească înainte ca Republica Elenă să treacă la euro. „Cu aceeași ocazie s-a găsit și valută: mărci germane, lire italiene, shekeli isralelieni și valuta...îmi scapă...drahme! Atunci am văzut și eu cum arată (drahmele). Nu era o sumă mare. S-au mai ridicat 40-50 de caiete ale domnului Ursu, cu însemnări personale. Din câte îmi amintesc, caietele-jurnal au fost repartizate lucrătorilor Serviciul II. Mi-au fost și mie repartizate două caiete, privind vizita în Grecia. Ni s-a atras atenția cu ocazia instruirii să consemnăm dacă simt însemnări care vizau ofense aduse orânduirii socialiste. (Ursu - n.r.) A prezentat foarte frumos vizita în Grecia. Ursu Gheorghe a scris si o carte, Europa Mea, unde spunea ca România va fi în Uniunea Europeană.”, a mai spus Vasile Hodis. ^ron*cade _ insta^3 Vasile Hodiș ■): IONI IT MIIRFSAN □ Schimbare de încadrare La termenul de ieri al procesului, Parchetul a depus o cerere prin care a arătat că, din punctul de vedere al legii mai favorabile, în cazul celor doi - Vasile Hodiș și Marin Pîrvulescu - s-ar aplica mai degrabă încadrarea de „supunere la tratamente neomenoase a unei persoane căzute sub puterea adversarului”. Asta i-a determinat pe avocații celor doi să solicite un termen pentru pregătirea apărării, considerând că noua încadrare ar echivala cu „un nou rechizitoriu”. Judecătorul a considerat că demersul Parchetului nu echivalează cu o schimbare de încadrare, ci cu succesiunea legilor în timp, iar procesul va continua pe data de 19 iunie. Donați sânge pentru a salva o viață In perioada 24-26 mai, la intrarea principală din mallul San Plaza, cei care doresc să salveze o viață sunt așteptați să doneze sânge. De la fiecare donator se va recolta 450 ml de sânge, din care se obțin produse sanguine care vor fi folosite pentru a salva până la trei vieți omenești. Donatorul trebuie să fie odihnit, hidratat și cu micul dejun consumat. Este important ca acesta să nu fumeze înainte și după donare, timp de o oră, iar greutatea lui să fie cuprinsă între 50 și 100 kg la femei și între 60 și 110 kg la bărbați. Cei care au suferit intervenții chirurgicale sau stomatologice în ultimele 3-6 luni nu pot dona sânge, la fel și cei care au consumat grăsimi sau băuturi alcoolice cu cel puțin 72 de ore înaintea donării. (Cristian Tănase) Dodon vrea să dizolve Parlamentul de la Chișinău Igor Dodon, președintele pro-rus din Republica Moldova, vrea să afle când ar putea semna decretul pentru dizolvarea Parlamentului, motiv pentru care a sesizat Curtea Constituțională. „Nu avem nici Președinte al Parlamentului, nici majoritate parlamentară și nici Guvern funcțional. Cetățenii Republicii Moldova așteaptă rezultate, așteaptă crearea majorității parlamentare și deputații trebuie să înceapă să muncească”, a afirmat Dodon, într-un briefing de presă. (C.D.) NASA va trimite drojdie spre Soare Inginerii de la NASA pregătesc un vehicul spațial de mărimea unei valize, denumit BioSentinel, care va transporta celule de drojdie de bere pe o orbită în jurul Soarelui, cu scopul de a-i ajuta pe oamenii de știință să înțeleagă mai bine efectul radiațiilor dincolo de câmpul magnetic care protejează Terra. BioSentinel este unul dintre cei 13 sateliți miniaturali (CubSat) ce vor fi îmbarcați la bordul lansatorului supergreu Space Launch System (SLS), care va fi lansat în iunie 2020 în cadrul misiunii Artemis 1. (C. D.) Bere călugărească, veche de peste două secole Un grup de călugări din Grimbergen, Belgia, a început să reproducă o bere din perioada medievală. După 220 de ani, ei au redescoperit rețeta și metodele originale în arhive, potrivit The Guardian. Cel care a făcut anunțul a fost părintele Karel Stautemas, care, după ce a prezentat primul pahar de bere, a explicat de unde vine rezultatul acestei reușite. A fost nevoie de peste patru ani de cercetare a metodelor folosite de călugării de la Mănăstirea Norbertine, înainte ca aceasta să fie incendiată de către revoluționarii francezi, în anul 1798. Berea are o alcoolemie de 10,8% și a renăscut după ce s-au descoperit mai multe cărți din secolul XII în care era scris totul despre producere băuturii. Cu toate că aveau aceste volume de mai multă vreme, ele au fost foarte greu de citit, în contextul în care sunt scrise în limba latină și olandeză veche. „Am petrecut zeci de ore răsfoind cărțile și am descoperit lista de incrediente pentru berile produse aici în secolul trecut, ce tip de hamei este nevoie, ce tipuri de butoaie și sticle se foloseau, până și o listă cu berile propriu-zise care erau produse”. Rețeta de bere nu este, însă, respectată în totalitate, explicația acestora fiind că „nu cred că oamenilor de azi le-ar plăcea gustul berii făcute atunci“. Aceasta este „puțin fără gust, ca un fel de pâine lichidă“, potrivit maestrului bucătar al călugărilor. (Oana Nicolae) iere oi alcoolemie revin: 10,8%