Evenimentul, octombrie-decembrie 1916 - ianuarie-februarie 1917 (Anul 24, nr. 195-291)

1916-11-26 / nr. 241

Pentru cantitățile și calitățile laptelui vacilor s’au făcut încercări cu nutrețuri timp de 12 ani din aceste încercări s’a constatat că 5 Kgr. sfecle prețuesc cât 6 kgr păstârnici sau cât jumătate Kgr. grâu, și că o cantitate de turte pleioase dau mai mult lapte decât aceiași cantitate de grâu. Mai departe acelaș autor arată că danezii dau vitelor două feluri de hrană : una numită nutreț fundamental alcătuit din paie, sfecle, fân, și alta numită hrană întăritoare, alcătuită din grăunțe de grâu, porumb,orz și masole, din turte pleioase (floarea soarelui cânepa etc). Forția pentru producția de 15 litri lapte zilnic se compune din : 3 Kgr. Turte pleioase 1 jum. Kgr. grăunțe amestecate, aceasta ca hrană întăritoare și 10 Kgr. sfeclă, 8 Kgr. fân și 5 Kgr. oaie, aceasta ca nutreț Lindamortal. Porția pentru producția de zece litri lapte zilnic este de 1 jura. Kgr. turte cleioase și 1 Kgr. grăunțe amestecată cu hrana întăritoare și 10 Kgr. sfecle, 3 Kg. fin și 5 Kgr. oaie, ca nutreț fundamental. Așadar pentru aceiași cantitate de nutreț fundamental, (sfecla, fân etc), cantitatea de lapte scade cu a treia parte, numai pentru că s’a redus cantitatea de turte cleioase. Aceste cifre scoase din studii amănunțite făcute în țara unde locuitorii trăesc mai ales din veniturile ce le aduc vitele albe—căci exportă lapte și unt în Anglia—sunt pline de învățături pentru noi; încheierea este că 1 kgr. de turte pleioase ne aduce același folos cât 1 fum, kgr. de grăunțe (porumb grâu, orz, etc. sau cât 2 kgr. tărâțe. Să întrebuințăm pentru vitele noastre turtele de semințe cleioase, dacă dorim să vedem sporită și cantitatea și calitatea laptelui vreilor ori grăsimea porcilor. Laptele devine mult mai untos, iar untul și grăsimea iau un plăcut gust de alună. Modul de întrebuințare. Pentru hrana vacilor se iau 3 kgf. de turtă pleioasă de fiecare vacă, porțiunea pentru o zi,—serămânțează cu bărbița, făcând bucăți, cel mult cât nucilele mari, se pun într-un ciubăraș și se adaugă o cofă de apă, adecă atât cât se va cuprinde bine, lăsându-le la un loc călduț să se moaie timp de 3—4 ore. Apoi se împarte în două sau trei porțiuni (de câte ori se mulg vacile), se adaugă o porțiune egală de tărâțe, amestecându-se bine, așa ca totul să fie un terciu vârtos, cum se obicinuește a se face tărâța muiată când se dă vacilor spre hrană. Turtele muiate nu se pot păstră pe timp călduros și chiar iarna mai mult de 12—15 ore, așa că trebuiesc preparate în fiecare zi și numai cât trebue pentru o zi. Pentru hrana porcilor, același mod de întrebuințare, numai cantitatea de apă adaosă e mai mare, pentru ca terciul să fie mai apos, astfel cum se obicinuește a se da lăturile preparate pentru porci. Sfătuesc pe unii proprietari și arendași a hrăni și vitele de muncă cu turte de floarea soarelui, convins fiind că își vor scoate vitele din iarna întărită și în starte de a face arăturile de primăvară în mod perfect, dânduse între 2 și 3 kgf. de turte pe zi de fiecare vită. Se dau acest sfat, după o experiență făcută cu vitele ce posed timp de 6 ani, de când îmi procur turte de floarea soarelui de la fabrica „O Șest din lași“. In deosebi anul acesta se pot procura de la numita fabrică asemenea turte pe prețul excepțional de avantajos de 7 lei suta de kgr. Încercați, căci vă asigur că veți fi pe deplin mulțumiți. Previn pe proprietari că unele vite la început refuză a mânca turtele astfel preparate, ele trebuiesc forțate prima zi nedându-le altă mîncare, greulie, pînă ce dau de gust. E. M. Cădere, profesor Iași ---------ooo—— JUhutaistattor de moșii, tânăr, nemobilizat, diplomat în științele agricole, fost administrator la moșii particulare și ale statului, caută angajament la moșie pe preț foarte convenabil. Doritorii a se adresa str. Fătu No. 3 sau la redacție. EVENIMENTUL Serviciul special telegrafic al ziarului „Evenimentul”4 — Ultimile știri sosite până la ora 2 p. m. — Nota amiralului Fournier către guvernul grecesc Atena 25 Noembrie Amiralul Fournier a declarat guvernului grec că in cazul când armele și munițiunile nu vor fi predate până la 10 Decembrie stil nou, Grecia va fi blocată, unele teritorii vor fi ocupate, iar persoanele care se vor împotrivi, vor fi pedepsite cu extrema severitate, in nota sa ultimativă, amiralul comunica că armele și munițiunile vor fi redate armatei naționale. Legea germană de mobilizare civilă Copenhaga 25 Noembrie Legea germană de mobilizare civilă produce îngrijorare crescândă. Se vor închide magazinele universale, care joacă un rol atât de mare in viața orașelor. Juvaerii, grădinarii, cofetarii etc., vor fi socotiți ca producători ai obiectelor de lux, ceia ce îi duce spre ruină complectă. Mobilizarea civilă se întinde asupra universităților și tuturor școalelor superioare. Producțiunea fabricilor engleze Amsterdam 25 Noembrie Anglia renunță la contractul încheiat cu America privitor la furnizarea munițiunilor, ceia ce arată că Anglia și-a mărit producțiunea fabricilor mobilizate până întru atît nicit nu mai are nevoe să cumpere material de război din America. Raporturile austro-ungare Borna 25 Noembrie. Contele Tissa a fost primit în audiență de Regele Karol al IV-lea, spre a fixa dispozițiile cu caracter constituționale indispensabile pentru regularea raporturilor între Austria și Ungaria. Parlamentul ungar va fi chemat sa rectifice aceste disposițiuni (A. T. I). Înaintarea italienior pe Carso Borna 25 Noembrie. Ziarele franceze ca și cele englezești relevează importanța înaintărei trupelor italiene pe Carso : inaintare care procedează încet, din cauza naturii terenului și a autotimpului foarte defavorabil, însă cu rezultate definitive. Ziarele socotesc că noua acțiune, pe care austro-germanii o pregătesc in Trentin, e menită să aibă acelaș rezultat ca ofensiva pusă la cale, în mai trecut, împotriva podișului celor șapte Comune; cu toate că dușmanii noștri vor putea îngrămădi, de data asta, toate artileriile și cele l’alte unelte de luptă, cari nu mai sunt necesare pe cele lalte fronturi (A. T. î.) Neînțelegerii între Hindenburg și Bethman Hollveg Borna 25 Noembrie. Din Zurich : Informații din izvor german întăresc știrea publicată de ziaru „Times“ privitoare la neînțelegerile iscate între Hindenburg și Bethmann-Hollveg. Cancelarul german ar fi hotărât să demisioneze din causa greutăței de a îndestula cererile de nouă trupe de întărire pe frontul răsăritean, cereri care devin din ce în ce mai stăruitoare (A.T.I.) Serviciul civil obligator m Germania Borna 25 Noembrie. Din limbajul presei nemțești resă că noua lege primitoare la serviciul civil obligator,—de la care atât înaltul comandantul german cât și guvernul berlinez speră că va veni scăparea Imperiului,—nu voi putea da rezultatele nădăjduite. Ea nu va face decât să sporească nemulțumirea norodului pentru conducerea războiului și pentru greutățile lăuntrice. La aceasta se adăugă că presa oficioasă germană s’a ferit până acum de a lămuri adevăratele motive ale acestei măsuri așa de grave. Lumea crede că prin ea guvernul urmărește cu totul alte scopuri decât cele militare. In adevăr, nu se pricepe cum producțiunea munițiilor s’ar putea spori în virtutea acestei legi,devreme ce munca femeilor n’a lipsit nici o dată până acuma. După „Lepziger Volks Zeitung“, nu se pricepe de ce a fost nevoie de o lege specială spre a se mobiliza cei câțiva oameni valizi cari mai rămân încă în Germania. Zisul ziar se întreabă : „De ca oare ne mai luptăm, când însuși căminul nostru e în primejdie ?“ (A.T.I) TRIBUNA PUBLICA ' bElih'nm ‘ Cumplit măcel frământă omenirea Și-o mistue în spasmul vijeliei. Și-așa se sbate’n tunelul urgiei, Ca ceru’ntregi aude clocotirea... Și morții dorm și gem amar uitații Prin negre văi, sbătându-se în sânge Și’n frământări văzduhul par’că plânge, Că n’au răgaz o clipă împărații!«... Grăbite oști sub zale ce scântec Nebuni trec rupându-și largi alee; Vulcane miiăprind turbata zare !.... E noapte’n jur și jalnic bate vântul, Se abate’ntregi văzduh, pământ și mare De vă’ngroziți!...Se sgudue pămîntul!... Em. iepureanu ———TM—~ || ||—.— Ha înuinat 2 odăi mobilate uc HSV.II»! sal cu intrare separată str. Arcu No. 30. dă lecții de CU1 invatatoare primar. Butnaru, Adresa Strada Păcurari No. 186. Doamnă englezăZ“ ,J °* , sau pentru secțiuni : Miss Trumper Anastasie Panu 5. \S Schafia Neaprobându-se nici una din ofertele prezentate pe ziua de 23 Noembrie 1916 relativ la furnizarea cu carne necesară Regimentului 7 Roșiori, s’a hotărât ținerea unei nouă licitații pe ziua de 1 Decembrie ora 10 a. m. în cancelaria Regimentului, condițiunile rămânând aceleași. Comand. Reg. 7 Roșiori , S. Căpitan, Andrei Mihai. No. 955, 1916 Noembrie 23, diplomată- dă lecții de franceză și engleză. A se adresa la ziar No. 174, Circulară Față de împrejurările și impedicările de astăzi cât și pentru a înlesni publicul și clientela sa Direcțiunea generală a Societăței de asigurare „Dacia Română“ s’a stabilit provizor in Iași, in localul Agenției sale generale, strada Stefan cel Mare No. 47, unde i se va adresa orice comunicări de către asigurați, agenți și orice instituțiune. Societatea „Dacia Română Consilier de administrație (ss) Take Ionescu Diretor general (ss) A. Romalo Familiile: Zarifopol, Nanu, Adela Urșianu, Culianu, Paul Capelleanu, Lucia Erbiceanu, E. Winkler, G. d’Albon, An. Ciure, Xenophon și Christodor Gheorghiu au adânca durere a anunța încetarea din viață. Mercuri ‘13 Noembrie, a mult iubitului lor moș și văr Ștefan Stamatiu Nei fost Prim-Președinte al Curței de Apel din Iași, fost Membru al înaltei Curți de Compturi înmormântarea are loc Vineri în comuna Cârligi județul Roman. Fie i țărâna ușoară și amintirea neștearsă în sufletele celor ce l-au cunoscut. Se caută un motor cu generatorii săi. A se adresa la Manufactura de tutun. C4*ifi.mfă caută te0!“ curs pri Utulî 8,0 mai și secundar inferior. A se adresa la pensionatul Enoch tr. Cuza-Vodă. «Is Rie» Laboratorul de Analise Medicale și Industriale JPl. I. Muiimmm Chimist diplomat de la Universitatea din Geneval&și—Strada Cuza-Vodă (Golia) No. 46() / EXECUTA: Cele mai complecte analize de urină, din punct de vedere chimic și microscopie ; Analize chimice și microbiologice de lapte de la doic, Analize bacteriologice de spate asupra bacilului tuberculozei, Analize de secrețiuni uretrale asupra gonococilor Nesser, Analize alimentare la vinuri, lapte, făinuri etc. Analize de stofe din punct de vedere a compoziției și a conținutului de lână, bumbac sau matasă etc. etc. Cereți instrucțiuni pentru orice analiă tr §n. Riea-