Evenimentul, octombrie-decembrie 1917 - ianuarie-februarie 1918 (Anul 25, nr. 196-291)

1917-10-28 / nr. 217

Anul Jir 217« 10 MNI Redacția și Administrația Iași Piața Unirea Un număr vechi 30 bani MGAIl AL PARTIDULUI CONSERVATOR Sâmbătă 28 Octombrie 1917 BANI 10 _ AMINOURI INSERȚII ȘI RECLAME In pagin sa l-a stjdiul 2 Lei In pagina U* findul 1 Lea Drumul nostru Romînii și-au făcut datoriea. Aliații o recunosc. Ultimele fapte de arme au uimit lumea. Ele au pus în evidentă conștiința cu care au luptat. Aceia iasă pe cari, i-am adus la realitate făcîndu-i să’nțeleagă cine sîntem cu adevărat, au fost germanii. Ei ne-au disprețuit. In contra noastră au zis că vor trimete o expediție de pedeapsă. Noi nu meritam onoarea unui războiu ! In urmă ca să ne râpite, n’au lăsat numai pe austro ungari, bulgari și turci, dar s‘au pus în fruntea ei înșiși. Treizeci și șapte de divizii operau în contra noastră. Noi, ne avlnd nici un prietin, nici unul, am îndurat cum era și firesc, dat fiind monstrul cu atitea capete cu care ne luptăm, înfrîngerea știută. Cînd lumea a început a’și da seamă de înialtea pusă la cale pe socoteala noastră, era prea tirziu. Prietenii ajutaseră pe dușmani, iar noi, am început a ne reculege. O muncă titanică, în mijlocul celor mai grele încercări ne-a pus în putință a ne reface și a da în contra așteptărilor nemțești, dovada vitejiei și a energiei noastre. Mărăștii, Mărășești și Oituzul le-au amintit că trebuiau să se războiască cu noi, Mackensen însuși, care pe nici un front, nu fusese înfrînt, la Mărășești a pierdut bătălia, și înșiși germanii au recunoscut că spărgătorul de fronturi s’a blamat. Ceia ce nu putea, datorită frământărilor și dezordinii dinl’ăuntru, să facă Marea Rusie, făcea mica Romînie, în uimirea dușmanului și’n admirația lumii întregi. Acum sîntem la răsplatie de drumuri. Am rămas aici în Orient singurii cari luptăm. Sîntem împresurați de focul dușmanului, și de pojarul intern al unui prietin, care nu se poate încă rnculege. Prietinii nu-s departe. Ei ne dau tot ajutorul posibil. Noi le dăm în schimb, peste hotarele noastre. Ne știm drumul puterilor și ne cunoaștem datoriea. Drumul acesta lasă, pe care ni-l luminează prietenii apului și, e’n răscruce cu întunericul celui ce vine din răsărit. Noi nu mai putem merge pe el, pînă cînd razele binefăcătoare ale luminii nu va risipi negura de-acolo prin care pîn’acum nu se zărește o‘ rază mântuitoare. Vremea nu-i tîrzie însă. După noapte vine și zi. După î ntunericime trebue să vie și lumină. Fără una, n’am ști ce-i alta. O singură rază de lumină mai puternică pe drumul din răsărit, ne va lumina și drumul nostru. La capătul lui stă mîntuirea / O reculegere a conștiintii, o clară vedere asupra situațiunii, va fi in stare credem s’aducă de acolo din Răsăritul mohorât acum, o minune. Ea ar da lumii sprijinul real pe care î’l putea da în calea ei spre libertate și dreptate. Informații MOARTEA LUI ION TH. BURMA O veste tristă am aflat emi, Ion Th. Burada, cunoscutul profesor universitar și fost înalt magistrat, a încetat din viață, in urma febrei tifoide. Moartea acestei distinse personalități a orașului nostru lasă unanime regrete. Fost prim președinte al Curței de Apel din Iași, de la 1895, adecă de mai bine din 20 ani, Ioan Burada care se afla deci in capul magistraturei din Iași, reprezenta întreaga magistratură a Moldovei, prin chipul clar și cinstit cum judeca și rezolva conflictele. Fost profesor de Drept Roman al Universității din Iași, Ion Burada reprezenta una din cele mai frumoase figuri ale justiției noastre. tier cleita lui lasă un gol care va fi adine simțit. * Ion Burada, s’a născut ia Iași in anul 1861 Martie 6, deci moare in vristă de 66 ani. Reîntors din Bruxelles, cu titlul de doctor, Ion Burada s’a înscris dintr’un tăi in baroul avocaților din Iași in 1870, de unde a intrat in magistratură, ocupînd rind pe rind, demnitățile de: procuror la tribunalul Roman 22 August 1873, judecător de instrucție la tribunalul Botoșani 16 Noimbrie 1874, pană la 17 Februarie 1876, președintele tribunalului Botoșani 16 Mai 1876, supleant al Curței de apel din Focșani 18 August 1876, procuror la aceiași enne 1 Aprilie 1878, prim procuror al tribunalului de apel Christenge 16 Noembrie 1878, pănâ la 1 Iunie 1879, prim președinte al tribunalului Iași 29 Decembrie 1880, procuror general al Curții de apel din Focșani 11 Septembrie 1881, consilier la aceiași curte 8 Septembrie 1886, procuror general al curtei de apel din Galați 28 Noembrie 1887, idem la București 1 Septembrie 1890, consilier la București 18 Aprilie 1892,președinte la curtea de apel din Iași 25 Septembrie 1896, apoi prins președinte al Curței de apel din Iași, pănă la 1915, cînd a fost scos la pensie, pentru limită de vrîstă. Ioan Burada avea o vechime in magistratură de 40 ani. * Remășițele pământești ale mult regretatului defunct, au fost transportate astăzi dimineață la Mitropolie, iar înmormântarea va avea loc mâni Sâmbătă la orele 2 p.m. Consiliul de disciplină, întrunindu-se astăzi, a hotărât să depue o coroană din partea. Baroului și a delegat pe d. Eugen Herovanu prodecanul baroului să fie o cuvântare in numele baroului, iar d. Osvald Teodoreanu din partea consiliului de disciplină. D. avocat S. Goldenthal va vorbi din partea amicilor lui L Burada. Îndurerați de moartea acestui distins om, rugăm familia să primească expresia viilor noastre regrete. Cum se calcă ordonanțele—In fața teatrului național, etc. Căpitan Păun, unde a fost grădina „Pomul Verde“, se află un local unde se vând alimente cu prețuri fabuloase de stampe; așa, fasolea albă se vinde cu 1 leu și 35 bani, slănina cu 12 lei, varza cu 1 leu și 50 bani, vinul nou și acru cu 7 lei litrul; dar ce-i mai curios este că vinul se debitează direct acolo, fără să aibă licență. Se bea la emi&ă, seara și se ia și acasă... Pe dl. patron 1l cheamă Adam și e refugiat și toți se plîng că ieșenii din Craiova, lă !... Piuă și carne de porc fac speciise vinde cu 10 și 12 lei kilo. Oare de prefect știe de faptul ăsta ilegal și hrăpăreți ?,. Cercul subofițerilor de rezervă al cărui sediu se află in orașul Roman, a hotărit să înceapă adunarea fondurilor necesare pentru clădirea imediat după terminarea Campaniei, a unui azil al subofițerilor de rezervă rămași infirmi in timpul răsboiului.In acest scop, Careul a intervenit pe lingă d. Vintilă Brătianu, fiul munițiilor, pentru a priori minis, Președinția de onoare a Comitetului insărcinat cu strângerea acestui fond. Suntem convinși că d dl. Vintilă Brătianu va asculta rugămintea ce i-a fost adresată da Cercul subofțerilor de rezervă și va consimți să primească Președinția de onoare ce i se oferă. In Monitorul Oficial de astăzi, a apărut o lungă listă de din direcțiunea generală a personalul rate, care a fost înaintat pe căilor feziua de 14 Aprilie st. n. 1917, in noile lor posturi, precum și înaintările. Dl. Gh. Cristofor profesor de drept la Școala Comercială superioară din localitate, obținînd un concediu pănă la finele anului școlardl. Ministru de Culte a însărcinat pe d. C. Faur avocat cu Suplinirea acestei catedre. De azi Curtea de Apel din Iași s’a mutat in localul școalei primare Gh. Asachi din str. Petru Rareg. — Este cu desăvârșire oprit gestionarilor a înstrăina proviziile, efectele sau materialele încredințate lor pentru păstrare sau gestionare, cari sunt și rămân exclusiv destinate nevoilor armatei. — Toate lipsurile ce se vor constata în depozite sau magazii vor fi imputate personal depozitarilor și gestionarilor și trimiși înaintea Curței marțiale ca furt de materiala ale armatei. Toate organele de control, ofițeri de intendență, însărcinați cu privigherea administrativă, comandanții de corpuri și șefii de servicii sunt obligați a priveghea executarea dispozițiilor prezentei deciziuni, controlând prin recensăminte existența proviziilor și materialelor, stabilind lipsurile prin procese-verbale, cari se vor înainta ministerului pentru a se ordona imputația costului și pedepsirea vinovaților.• Se grațiază, pe ziua de 23 Octomvrie 1917, condamnații prevăzuți mai jos: Moise Segal, se grațiază de amenda de una mie lei la care a fost condamnat prin decizia No. 730 ,din 25 August 1917, a Curței marțiale p. s. Iași. Ladislau Panovschi, se grațiază de amenda de una mie lei la care a fost condamnat prin decizia No. 126 din 10 Aprilie 1917, a Curței Marțiale p. s. Iași. — Se reduce din pedepse condamnaților prevăzuți mai jos: Munich Meier Frankel, i se reduce șase luni din pedeapsa de doi ani la care a fost condamnat prin No. 81 din 13 Martie 1917, a decizia Curței marțiale p. s. Iași. Rabinul Jacob Isak Wahrman, i se reduce trei luni din pedeapsa de un an la care a fost condamnat prin decizia No 81 din 13 Martie 1917, a Curței marțiale p. s. Iași. Kopel Nachmanovici, soldat milițian din regimentul 53 infanterie p. s, i se reduce doi ani din pedeapsa de cinci ani muncă silnică la care a fost condamnat prin decizia No. 85 din 14 Martie 1917, a Curții marțiale p. 8. Iași. Societatea „Gazeta Matematică“ ținut Duminică 22 Octomvrie o aduanare generală extraordinară la D-l profesor V. Teodoreanu, in care s’a decis să se acorde un premiu anual de 200 lei, oferit de D-l General S. Panaitescu, membru al Societății pentru cea mai bună lucrare de matematici aplicată, in legătură cu „arta războiului“. Lucrarea tipărită în cursul anului 1916—17 sau în manuscris, va putea fi adusă la cunoștința Societății pănă la 1 Ian. 1918. Apel pentru soldați Doamna, Lucia D. Grecianu, face un apel către toți acei cari î și dau samă de suferințele ce vor avea de îndurat soldații noștri în tranșeele de pe front, atunci când iarna ii va prinde din nou neclintiți la hotarul țârei. pe Lucia Grecianu ar dori, pentru a alina suferințele sentinelelor de la posturile avansate, să cumpere cu banii ce se vor subscrie, șoșeane de pâslă,menite a se așeza peste bocanci. Restul rămas da la subscripția pentru cămăși Lei 1053 — D-na Lucia D. Greolauu 1000—• D-na Constanța Gr. Eramia 200— Clubul Conservator 5000— D. Ion V. PrDja 500 — Chelnerii Reatsurant Trajan lei 70 — Comando militar al orașului bani confiscați „ 175— Ian și Natalia Moțăg 48-D. Inginer G. Barberis 20— Din partea Teatrelor Naționale 1000— Jockey-Club Jo,000— D-na Olga Rosettos 100— D. N. Movilă 100— D-na și D. Teodosie Moțăg 100— Ofițerii spii, de evacuare medical No. 2 153— D. Sever de Zotta t 100— Contribuția Băncei Naționale ruble 6000— D-na și D. Const. Hiottulei 100— D-na Dr. Emerande Souly „ D-na Ecaterina Constantinescu 200— prof. conferențiară Dorohoi 260— Un medio ruble 16— D-na Ecaterina A. Golescu lei 100 — D. Toma Nestorică 60— Dl. Inginer Ion Hălăceanu ruble 30— Gh. Frânculescu Galați 6 — M. Negruzzi „ 100— D-ra Luisa Zerfas „ 40— Contribuția Primăriei Iași lei 1000— Aprov. orașului Iași ruble 1000— D. Ministru Al. Constantinescu lei 500— „Familia Luptătorilor“ D. și d-na Mihai Huiban lei 10.000— lei 50 — D-na Lucia L. Bogdan- D na Alexandra G.Lucasievici 100— Dm Niculai lorga din subscripția deschisă de d-sa, 13.844.20 D-na Maria dr. C. Konya 100 — D. Nathan Grünspan 60 — D-na Zoe Braescu 500— D na Elena I. Țănțu 100— D. Ion Warner 250— D. Necalai Ghermani 300 — D-na B. colonel Filipesou 150 — D-na Ana Gh. M. Soutaru 100 — Spitalul Alexandria Huși 100— D. ministru N. Titulescu 1000— D. Dimitrie Vizanti 200— D. Atanase Călugăreanu ruble 20— D. Neculai Mladinoff Vaslui 40— D. Rudolf Fritz Tg.Neamț 200 — D. Ionitza Dimitrescu Făurei 300— G d-nă de lângă Varatec 200 — Funo. aup.M. Lucr. Publice 430— D. N. V. Gheorghiu 100* D. Athanasia Bordesen ruble 400 — D. Ștefan H. Ștefan deputat 100—■ Ofițerii spital, conf. No. 5 240 — D-na Eug. Căp. O. Gorescn 20 — Dr. Mareg 20 — Dr. Locot. Banbargher 20 — D. V. Trifu 100-D na Maria D. Gr. Sturdza 100 -D. I. Grigoriu vistil Bacău 20— D na Cecilia M.Crateru Galați 100— D-na Anei N.R. Căpităneanu 100— Inginer Cesar Dimitriu ruble 100— Locotenent Ștefan Barbu ruble 100 - D. Alexandru Stoica ruble 25— D-na Enrica Tudor Răduleacu 100 — D. Profesor Dr. C.Thiron 40— D. Col. Marini reg... Calarași 500— D-na Elena Perticari 100 -D-na Virginia Căp. Negoescu Bacău 20 — D-ra Maricica Mircea Bacău 15— D. Isidor Grampan Galați 100— D-na Lisette N. Stroici 500 — D. Avocat Petru Bogdan 100 -D-na Maria Dimitriu 20 — D-na Sophie L. Missir 100 — D na Lili D. Ionescu 50— Familia D. Cădere ruble 56— Suzana Tiberiu Eremie Cornelia Tiberiu Eremie ruble 25 — „ 25 — Inginer Tiberiu Eremiet 50 T. și G. B. Vaslui lei 10 -Un grup de pers. din Epureni 30 — D na Mihai Vlădescu 100— D na Constanța N. Eremia „ 100 — D-na Lucia I.Dragomireseu „ 20— D. I. Zamfirescu Craiova ruble 40— D-na Maior Grosso „ 10 ~ Prinoesa Adina Știrbey lei 200 — Colonel Radu R. Rosetti „ 500— D-na Lucia V. Vrănceanu ruble 20 — Tia I. Stănescu „ 5 — Ticu I. Stănescu „ 6— Ileana I. Stănescu „ 4 — Mircea I. Stănescu ,, 2— D-na și d. dr. Rătianu lei 200— mini——— »fi Pictorul M. Sibineanu din Constanța lei 10— D. Titus Teodorovici „ 40— D. Gh. D. Buțureanu lei 100— D-na Lucia ,loe.~colonel Dobreni lei 1000— D. I. Panaitescu director Siguranței „ 100 — D-na Ketty L. Dauș lei 100 — D. Ion P. Carp „ 100— Societatea ” Intermediarul „ 100— Căpitan Nicorescu-Rădăuți „ 100 — Lopot. Alexis Mavrocordatu „ 100 — N. A. Petroff Bârlad „ 26 — D.G. D. Scraba, în amintirea Căp. Florescu mort la Mazăgești 100— Produsul reprezentației de la Teatru Național lei 3480— D. T. Ranx din Slatina 200 — D. Arist. Șipoteanu notar 6— D. G. Iliescu (Independența) 40 — Locot. Rădulescu Dobrogea în amintirea camarazilor morți din Reg. 74 Inf. Constanța lei 20— D-na colonel Isvoranu „ 60 — D na Maria G. Banaloglu „ 50— Personalul D. C. Mandatelor „ 44— Societatea Pădurea Maxut lei 500— D. Emanoil Candrea Bacău lei 30— Sub loc. Ioan Stănescu din Vânători lei 10— D-na Natalia N. Georgescu lei 40— D-na și d. I. Reinicke „ 100— Din inițiativa d-lui polițai Gh. Morineanu și a plutoniei. Gh. Vlad—locuitorii din Sculeni lei 246 ruble 10 — D. Neculai Corjescu lei 60— Sergent Sigmund Gohn Bârlad „ 5— B —------------------mma Orlndo către șefii partidelor die Halii Roma 28 Oetom. Noul prim ministru italian Orlando, a adresat cite o telegramă-apel către toți foștii președinții de conciliu, printre cari lui Giolitti, care a răspuns că in aceste momente toți ilienii sunt că trebue să ajute guvernul pentru binele patriei. * Corporațiile de lucrători de la toate uzinele industriale, au trimis mari sumi de bani, in folosul refugiaților și s’au pus la dispozițiunea guvernului, pentru orice sacrificiu ce li se va cere. Ofensia austrogermană în Italia Germania face in l aceste momente cea mai mare sforțare, întrebuințând pe frontul italian cele maimari forțe. In acelaș timp, desfășurarea ofensivei austro-germane și bulgaraturcă este încă in prima sa fază și armata italiană reține astăzi incă pe inamic, în așteptarea unei acțiuni consune ț a aliaților, în vederea contraofensivei. . . * In urma apelului lansat de [[către municipalitate, o mare emulațiune a tuturor claselor de cetățenie pentru a si veni în ajutorul refugiaților din localitățile invadate. Italienii din America latină, au trimes mari sumi de bani.