Făclia, octombrie-decembrie 1969 (Anul 23, nr. 7124-7202)

1969-11-19 / 7166. szám

PAGINA 2 FĂCUT —........................... " ■ ................. ..................... . —....................................I ..— — —.. LUCRĂRILE SESIUNII MARII ADUNĂRI NAȚIONALE LEGE privind angajarea gestionarilor, constituirea de garanții și răspunderea in legătură cu gestionarea bunurilor organizațiilor socialiste CAPITOLUL I Dispoziții generale Art. 1— Gestionar, în înțelesul prezentei legi, este acel angajat al unei organizații socialiste care are ca atribuții principale de serviciu primirea, păstrarea și eliberarea de bunuri aflate în administrarea, folosința sau deținerea, chiar temporară, a unei organizații socialiste, indiferent de modul de dobândire și de locul unde se află bunurile. Ministerele și celelalte organe centrale stabilesc funcțiile prin a căror ocupare angajatul dobîndește, potrivit alineatului 1, calitatea de gestionar. Aceste funcții sînt denumite, în cuprinsul prezentei legi, funcții de gestionari. Art. 2.— Sînt considerate bunuri, în sensul prezentei legi, bunurile materiale, mijloacele bănești sau orice alte valori. CAPITOLUL II Condiții privind angajarea gestionarilor Art. 3— Poate fi gestionar cel care a împlinit vârsta de 21 ani, a absolvit școala generală sau o școală echivalentă și are cunoștințele necesare pentru a îndeplini această funcție. In funcție de complexitatea gestiunilor, de natura și valoarea bunurilor și de cunoștințele ce le implică gestionarea lor, ministerele și celelalte organe centrale stabilesc: a) Categoriile de gestiuni pentru care gestionarul trebuie să fi absolvit liceul ori o școală profesională în specialitatea corespunzătoare gestiunii sau o școală echivalentă și să aibă un anumit stagiu în munca de gestionar; b) categoriile de gestiuni pentru care funcția de gestionar poate fi îndeplinită și de cel care a împlinit vîrsta de 18 ani. Art. 4— Nu poate fi gestionar cel condamnat pentru săvârșirea vreuneia dintre infracțiunile prevăzute în lista anexă la prezente lege, chiar dacă a fost grațiat. Nu poate fi angajat sau trecut în funcția de gestionar cel aflat în curs de urmărire penală sau de judecată pentru săvârșirea vreuneia dintre infracțiunile prevăzute în lista anexă. Dacă în cursul Urmăririi penale, al judecății sau după condamnare a intervenit amnistia, cel care a săvîrșit vreuna dintre infracțiunile prevăzute în lista anexă nu poate fi gestionat timp de 2 ani de la data întervenirii amnistiei. Cel căruia i s-au suspendat condiționat executarea pedepsei nu poate fi gestionat în cursul termenului de încercare și 2 ani de la expirarea acestui termen. Prin „săvârșirea infracțiunii“ se înțelege comiterea oricăreia dintre faptele prevăzute în lista anexă, pe care legea le pedepsește ca infracțiune consumată sau ca tentativă, precum și participarea la comiterea acestora ca autor, instigator sau complice. AH. 5— Organizațiile socialiste sunt obligate să ceară organelor miliției relații cu privire la antecedentele penale ale celor ce urmează să fie angajați sau trecuți în funcții de gestionari. Organele miliției sunt obligate să comunice aceste relații în termen de cel mult 30 de zile de la primirea cererii. Art. 6.— Cel ce urmează a fi angajat sau trecut în funcția de gestionar va prezenta o dovadă eliberată de organizația socialistă în care a fost anterior încadrat, din care să rezulte dacă a produs pagube avutului obștesc, natura acestora și dacă ele au fost acoperite. Această dovadă poate fi cerută de la ultimul loc de muncă și de organizația socialistă care ar urma să facă angajarea sau trecerea în funcția de gestionar. Organizațiile socialiste sunt obligate să elibereze sau, după caz,să comunice dovada prevăzută în alineatul 1, în termen de cel mult 10 zile de la primirea cererii. In raport cu cele arătate in dovadă, conducătorul organizației socialiste via hotărî asupra angajării sau trecerii în funcția de gestionar. AH. 7.— in cazul în care gestiunea este încredințată mai multor persoane, angajarea sau trecerea în funcția de gestionar se face cu avizul aoris «1 celorlalți gestionari. Angajarea sau trecerea unei persoane într-o funcție din subordinea gestionarului se face cu avizul scris al acestuia. Art. 8— Angajații sezonieri sau temporari pot fi gestionari, cu respectarea condițiilor prevăzute în prezenta lege. Art 9.— Conducătorii organizațiilor socialiste, angajații cu atribuții de control financiar, precum și contabilii, cu excepția acelora care sunt încadrați în unități mici determinate de ministere și celelalte organe centrale, nu pot face operații de primire, păstrare și eliberare de bunuri. CAPITOLUL III Garanții Art. 10.— Gestionarul are obligația de a constitui o garanție în numerar. Ministerele și celelalte organe centrale stabilesc, în funcție de natura și valoarea bunurilor gestionate, plafoanele valorice și condițiile în care este obligatorie și constituirea unor garanții suplimentare, constând din: a) afectarea unor bunuri imobile sau bunuri mobile de folosință îndelungată, proprietate a gestionarului sau a unor terți, pentru garantarea față de organizația socialistă, a acoperirii pagubelor Ce s-ar cauza de gestionar; b) obligații asumate de terți față de organizația socialistă de a acoperi pagubele ce s-ar cauza de gestionar, fie integral, fie pentru o sumă determinată. Garanția suplimentară prevăzută la alineatul precedent poate fi constituită și în numerar. Ministerele și celelalte organe centrale pot extinde, în funcție de natura și valoarea bunurilor, obligația de a constitui garanții în condițiile prezentului capitol și asupra altor categorii de angajați care mînuiesc bunuri, cu excepția celor ce primesc bunuri spre a le folosi în îndeplinirea atribuțiilor de serviciu. Nu este obligat să constituie garanție cel care înlocuiește temporar un gestionar sau cel căruia i se încredințează o gestiune pe o perioadă de cel mult 60 zile pînă la numirea unui gestionar. Art tl. Constituirea garanției se face prin contract încheiat în scris. Garanțiile reciproce între gestionari ni sunt admise. Aceeași persoană nu poate constitui garanții pentru mai mulți gestionari. Cel care constituie garanția va declara, în scris, dacă a mai constituit alte garanții. Garanțiile suplimentare se constituie înainte de încredințarea gestiunii. Art. 12.— Garanția în numerar va fi de minimum un salariu și de maximum trei salarii tarifare lunare ale gestionarului; ea nu va putea depăși valoarea bunurilor încredințate. Pentru gestionarii retribuiți pe bază de cotă procentuală, cuantumul minim al garanției în numerar va fi echivalent cu cîștigul mediu pe o lună, iar cel maxim cu câștigul mediu pe trei luni. Art. 13— Garanția în numerar se reține în rate lunare de 1/10 din salariul tarifar lunar sau din cîștigul mediu pe o lună, după caz. Dacă, din cauza altor rețineri, ratele în contul garanției în numerar nu pot fi reținute, gestionarul este obligat să le depună. Pentru angajații temporari, alții decit cei prevăzuți la articolul 10 alineatul ultim, precum și pentru angajații sezonieri, se vor putea stabili rate mai mari sau chiar obligativitatea depunerii, la încredințarea gestiunii, a garanției integrale în numerar. Art. 14.— Ministerele și celelalte organe centrale stabilesc, în funcție de complexitatea gestiunilor și de natura și valoarea bunurilor, cuantumul garanțiilor în numerar între limitele prevăzute în articolul 12 precum și ratele la care se referă articolul 13, alineatul 2. Ministerele și celelalte organe centrale pot stabili, în cazuri justificate, garanții în numerar sub minimul prevăzut în articolul 12 sau scutirea de garanție. Art 15.— Garanția în numerar va fi depusă de către organizația socialistă la Casa de Economii și Consemnațiuni, descriindu-se tntr-un carnet de consemnare pe numele gestionarului. Carnetul de consemnare va fi păstrat de organizația socialistă în favoarea căreia s-a constituit garanția. Pentru garanția depusă, Casa de Economii și Consemnațiuni acordă o dobîndă de 1,5 la sută pe an. Art. 16— Garanția în numerar și dobînda aferentă pot fi ridicate de către gestionarul titular al carnetului de consemnare la încetarea contractului său de muncă sau la trecerea într-o funcție pentru care nu se cere garanție, in situația in care nu a cauzat o pagubă sau cînd paguba a fost acoperită în întregime. Organizația socialistă este obligată, în aceste cazuri, să elibereze gestionarului, în termen de cel mult 10 zile, carnetul de consemnare împreună cu o comunicare către Casa de Economii și Consemnațiuni în care să se arate că titularul are dreptul să ridice garanția. In cazul transferării gestionarului într-o altă funcție pentru care, de asemenea, se cere garanție, carnetul de consemnare în care au fost înscrise sumele depuse drept garanție va fi trecut la noul loc de muncă, procedîndu-se atunci cînd este cazul, potrivit articolului 20. Cînd gestionarul a cauzat o pagubă în gestiune la locul său de muncă și aceasta nu se acoperă integral in termen de o lună de la obținerea titlului executoriu definitiv, organizația socialistă se va despăgubi din garanția în numerar constituită în favoarea sa. In situația în care sumele depuse drept garanție au fost ridicate, în întregime sau în parte, de organizația socialistă pentru a se despăgubi, gestionarul este obligat să reîntregească garanția în numerar îri rate lunare de 1/3 din salariul tarifar sau din cîștigul mediu, lunar, dispozițiile articolului 13 aplicîndu-se în mod corespunzător. Art. 17.— Casa de Economii și Consemnațiuni are obligația să elibereze sumele depuse drept garanție, după caz, a titularului carnetului de consemnare, pe baza comunicării făcute de organizația socialistă și a prezentării carnetului; b) organizației socialiste, pe baza cererii acesteia și a unei copii certificate de pe titlul executoriu definitiv obținut împotriva gestionarului. Art. 18.— In vederea constituirii garanției suplimentare, imobilele se evaluează în conformitate cu dispozițiile legale privind modul de stabilire a despăgubirilor pentru terenurile și construcțiile care trec în proprietatea statului prin expropriere. Bunurile mobile se evaluează la 50 la sută din prețul de vînzare cu amănuntul. In cazul în care bunurile mobile nu au preț de vânzare cu amănuntul, evaluarea se face de organizația socialistă în favoarea căreia este constituită garanția, care va consulta, în caz de necesitate, organe de specialitate. Art. 19— Pentru bunurile imobile constituite garanție, organizația socialistă va cere inscripția ipotecii, care se va dispune pe baza cererii și a contractului de garanție. Bunurile mobile constituite garanție rămân în folosința gestionarului sau a terțului garant, după caz, și nu vor putea fi înstrăinate fără înștiințarea prealabilă a organizației socialiste. In cazul în care bunurile constituite garanție sunt urmărite silit de alți creditori, gestionarul sau terțul garant, după caz, este obligat să înștiințeze de îndată organizația socialistă. In situația în care terțul garant n-a făcut această înștiințare, el rămîne obligat să acopere pagubele ce s-ar cauza de gestionar in limita valorii bunurilor constituite garanție. Orice micșorare a garanției atrage obligația reîntregirii de îndată a acesteia. Art. 20.— Garanțiile vor fi recalculate periodic în funcție de schimbările intervenite în salariul tarifar al gestionarului, precum și în specificul și valoarea bunurilor gestionate, procedîndu-se la modificarea corespunzătoare a contractului de garanție. In cazul în care, în ura recalculării, este necesară completarea garanției în numerar, se va proceda conform articolului 13. Dacă garanția în numerar depusă este mai mare decit garanția recalculată, diferența se va elibera, în termen de cel mult 10 zile, gestionarului. In cazul în care, în urma recalculării, este necesară constituirea sau completarea garanțiilor suplimentare, aceasta se face în termen de 60 zile de la data recalculării. Art. 21.— Dacă gestionarul nu constituie, nu templetează sau nu aduce, după caz, garanțiile corespunzătoare potrivit articolului 19, alineatul ultim, și articolului 20, alineatul ultim, sau dacă, din cauza altor rețineri, ratele în contul garanției în numerar nu pot fi reținute și nici nu sunt depuse în condițiile articolului 13, se procedează la trecerea sa în altă funcție ori, dacă aceasta nu este posibil, la desfacerea contractului său de muncă. In acest caz din urmă, privitor la drepturile angajatului se vor aplica dispozițiile din legislația muncii referitoare la desfacerea contractului de muncă pentru motive ce nu sunt imputabile angajatului. Art. 22. — Garanțiile suplimentare se urmăresc silit pe baza contractului de garanție și a titlului executoriu definitiv obținut împotriva gestionarului. In cazul în care urmărirea silită a fost pornită de mai mulți creditori, organizația socialistă in favoarea căreia s-a constituit garanția suplimentară are drept de preferință asupra sumelor realizate prin valorificarea bunurilor constituite garanție, în condițiile privind creanțele garantate prin ipotecă sau gaj prevăzute de dispozițiile legale referitoare la executarea silită a creanțelor bănești ale organizațiilor socialiste împotriva persoanelor fizice. CAPITOLUL IV Răspunderi Art. 23. — încălcarea dispozițiilor legale cu privire la gestionarea bunurilor atrage răspunderea materială, disciplinară, administrativă, penală sau civilă, după caz. Art. 24. — Angajații răspund material, potrivit codului muncii și prevederilor prezentei legi, pentru pagubele cauzate in gestiuni prin fapte ce nu constituie infracțiuni. Art 25. — Gestionarul răspunde integral față de organizația socialistă pentru pagubele pe care le-a cauzat în gestiunea sa. Primirea bunurilor în cantități inferioare celor înscrise în actele însoțitoare sau eudicii aparente, fără a se fi întocmit acte legale de constatare, precum și nesolicitarea asistenței tehnice de specialitate la primirea bunurilor, deși aceasta era necesară, atrag răspunderea gestionarului, în condițiile alineatului 1. Art. 26. — Gestionarul răspunde integral și în cazul în care atribuțiile sale fiind exercitate, potrivit dispozițiilor legale, de un delegat sau de o comisie, se constată o pagubă fără a se putea stabili că aceasta s-a produs în absența gestionarului. Art. 27. — Cînd paguba în gestiune a fost cauzată de gestionar împreună cu alt angajat al organizației socialiste, ei răspund integral, fiecare în măsura în care a contribuit la producerea pagubei. Dacă nu se poate determina măsura în care fiecare a contribuit la producerea pagubei, despăgubirea se repartizează între cei în cauză proporțional cu cîștigul mediu al fiecăruia pe ultimele 3 luni, în cazul pagubei constatate într-o gestiune în care manipularea bunurilor se face în colectiv de mai mulți angajați sau în schimburi succesive, fără predare de gestiune între schimburi, despăgubirea se repartizează și proporțional cu timpul lucrat de fiecare, de la ultima inventariere, în gestiunea în care s-a produs paguba. Art. 28. — Angajatul cu funcție de conducere, precum și orice alt angajat vinovat de angajarea, trecerea sau menținerea unei persoane în funcția de gestionar fără respectarea condițiilor de vîrstă, studii și stagiu prevăzute în articolele 3 și 38, precum și a dispozițiilor articolului 4 referitoare la antecedentele penale, răspund integral pentru pagubele cauzate de gestionar, te solidar cu acesta. Aceeași răspundere o are și cel vinovat de nerespectarea dispozițiilor prevăzute în capitolul III, în limita garanției neconstituite. Art. 29.— Răspunde integral angajatul care, nesocotind îndatoririle sale de serviciu, a adus pagube organizației socialiste prin aceea, că: a) nu a asigurat gestionarului, în cazurile prevăzute de lege, asistența tehnică de specialitate pentru verificarea calitativă a bunurilor ori a prestat o asistență tehnică necorespunzătoare; b) nu a luat măsurile necesare pentru păstrarea bunurilor în condiții corespunzătoare; c) a dat gestionarului dispoziții greșite sau contrare legii. Arh 30. ~~ Răspunde, te limita valorii pagubei rămase neacoperite de autorul direct al ei, din momentul constatării insolvabilității acestuia, cel vinovat de: a) angajarea sau trecerea unei persoane într-o funcție de gestionar sau din subordinea gestionarului fără avizul prevăzut în articolul 7; b) neluarea sau luarea cu întârziere a măsurilor necesare pentru înlocuirea gestionarului sau a angajaților aflați în subordinea sa, deși a fost avertizat în scris și motivat că nu-și îndeplinesc atribuțiile in mod corespunzător; c) neluarea măsurilor necesare pentru stabilirea și acoperirea pagubelor în gestiune; d) neefectuarea inventarierilor la termenele și în condițiile legii; de situația în care prin aceasta a contribuit la cauzarea pagubei; e) nerespectarea oricărei alte îndatoriri de serviciu, dacă fără încălcarea acesteia paguba s-ar fi putut evita. Art. 31. — Angajatul care primește, păstrează și eliberează bunuri fără a avea calitatea de gestionar în înțelesul articolului 1 răspunde integral, aplicându-i-se în mod corespunzător prevederile prezentului capitol. Art. 32. — La constatarea unei pagube în gestiune, persoana răspunzătoare poate să-și ia un angajament scris pentru acoperirea acesteia; angajamentul scris constituie titlu executoriu. Dacă, ulterior, această persoană constată că nu datorează sau că datorează numai în parte suma pentru care și-a luat angajamentul, ea va putea face cerere de desființare a angajamentului la organul de jurisdicție competent, pe termen de 30 de zile de la data cînd a cunoscut această împrejurare. De asemenea, validitatea angajamentului va înceta pe întregime sau în parte atunci cînd organizația socialistă sau organul de jurisdicție competent constată, cu prilejul verificării sau, după caz, al soluționării unei cauze care are legătură cu angajamentul, că acesta a fost luat pentru o sumă, nedatorată. Organul de jurisdicție competent poate suspenda executarea angajamentului. Art. 33. — In vederea despăgubirii organizației socialiste pentru pagubele cauzate în gestiune, care nu se pot acoperi din garanția în numerar, se vor lua măsuri de asigurare și urmărire asupra oricăror bunuri aparținînd gestionarului și persoanelor care răspund în condițiile prezentului capitol, potrivit dispozițiilor legale cu privire la executarea silită a creanțelor bănești ale organizațiilor socialiste împotriva persoanelor fizice. Măsurile de asigurare se încuviințează de organul de jurisdicție competent să soluționeze litigiul. Art. 34. — Orice persoană privitor la care, prin hotărire judecătorească, s-a constatat că a dobândit de la un gestionar bunuri sustrase de acesta din avutul obștesc și că le-a obținut în afara obligațiilor de serviciu ale gestionarului, cunoscînd că acesta gestionează astfel de bunuri, răspunde solidar cu gestionarul de acoperirea pagubei, in limita valorii bunurilor dobîndite. Art. 35. — Crearea de plusuri în gestiune prin mijloace frauduloase se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani. Dacă mijlocul fraudulos constituie prin el însuși o infracțiune, se aplică regulile privind concursul de infracțiuni. Art. 36. — Nedeclararea în scris, în termenul prevăzut de dispozițiile legale, de către gestionar, a plusurilor din gestiunea sa despre a căror cantitate sau valoare are cunoștință, provenite în orice alt mod decât acela arătat în articolul 35, se pedepsește cu închisoare de la o lună la un an. Dacă fapta prevăzută în alineatul precedent a avut consecințe grave, pedeapsa este închisoare de la 6 luni la 3 ani. Nu se pedepsește acela care, mai înainte de începerea oricărui control, declară plusurile despre a căror cantitate sau valoare are cunoștință. Art. 37. — înstrăinarea bunurilor mobile constituite garanție potrivit articolului 10, fără înștiințarea prealabilă a organizației socialiste, se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la un an. CAPITOLUL V Dispoziții tranzitorii și finale Art. 38. — Ministerele și celelalte organe centrale stabilesc categoriile de gestiuni mai puțin complexe sau de valori mai mici din mediul rural, pentru care funcția de gestionar poate fi îndeplinită și în alte condiții de studii decât cele prevăzute la articolul 3 alineatul 1. Art. 39. — Gestionarii care la data intrării în vigoare a prezentei legi nu îndeplinesc condițiile de studii prevăzute la articolul 3 pot fi menținuți dacă au îndeplinit, la angajarea lor, condițiile de pregătire profesională prevăzute în indicatoarele de stagiu și studii ale funcțiilor respective și sunt corespunzători. Gestionarii în funcție la data intrării în vigoare a prezentei legi sunt obligați, după caz: a) să completeze în termen de 3 ani garanția în numerar, în condițiile stabilite de acord cu conducătorii organizațiilor socialiste; b) să constituie sau să aducă în termen de un an garanții suplimentare potrivit prevederilor capitolului III. In cazul neîndeplinirii obligațiilor prevăzute în alineatul precedent se aplică în mod corespunzător dispozițiile articolului 21. Gestionarii în funcție la data intrării în vigoare a prezentei legi pot fi scutiți de către conducătorii organizațiilor socialiste de obligația constituirii de garanții suplimentare. Art. 40. — Angajații mandatari au obligația de a constitui garanții, în cuantumul și condițiile stabilite prin hotărîre a Consiliului de Miniștri. Art 41. — Modul de gestionare a bunurilor materiale ale organizațiilor socialiste se stabilește prin hotărîre a Consiliului de Miniștri. Miniștrii și conducătorii celorlalte organe centrale vor emite, pe termen de 60 zile de la data publicării prezentei legi, instrucțiuni prin care vor stabili: funcțiile de gestionari, categoriile de gestiuni la care se referă articolul 3, alineatul 2, și articolul 38; plafoanele valorice și condițiile în care este obligatorie constituirea de garanții suplimentare; extinderea obligației de a constitui garanții și asupra altor categorii de angajați, potrivit articolului 10, alineatul 4, cuantumul garanțiilor și al ratelor, precum și alte măsuri de executare a prezentei legi. In același termen, ministerele și celelalte organe centrate vor adapta indicatoarele de pregătire și stagiu pentru funcțiile de gestionari,te conformitate cu prevederile prezentei, legi. Pentru organizațiile socialiste de interes local care nu sunt coordonate de un organ local de specialitate al administrației de stat, dispozițiile alineatului 2 se vor aduce la îndeplinire, în termen de 60 zile de la data publicării prezentei legi, de comitetele executive ale consiliilor populare județene și al municipiului București, cu sprijinul Comitetului de Stat pentru Economia și Administrația Locală. Art. 42. — Dispozițiile prezentei legi se aplică in mod corespunzător și personalului Ministerului Forțelor Armate, Ministerului Afacerilor Interne, și Consiliului Securității Statului. Numirea militarilor în funcții de gestionari se face în condițiile stabilite prin instrucțiuni ale organelor centrale prevăzute în alineatul precedent, fiecare în cadrul atribuțiilor sale, cu respectarea prevederilor articolelor 3—6 din prezenta lege. Militarii în termen numiți gestionari nu sunt obligați să constituie garanții. Răspunderea materială a personalului Ministerului Forțelor Armate, Ministerului Afacerilor Interne și Consiliului Securității Statului se reglementează prin dispoziții speciale. Art. 43. — Se recomandă organelor centrale ale organizațiilor cooperatiste ca, privitor la membrii cooperatori, să reglementeze, în sectoarele lor de activitate, condițiile de încredințare a gestiunilor, constituirea de garanții și răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor, avîndu-se în vedere prevederile prezentei legi. Art. 44. — Prezenta lege intră în vigoare la 90 zile de la data publicării. Pe data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Decretul nr. 145/1960 privind răspunderea materială a gestionarilor din organizațiile socialiste, precum și orice alte dispoziții contrare. NOTA ZIARULUI: In anexă este publicată lista infracțiunilor la care se referă articolul 4 din lege. Lista cuprinde infracțiuni prevăzute de Codul penal republicat la 27 februarie 1948, cu modificările ulterioare, și de Codul penal din 21 iunie 1968, printre care: infracțiuni contra securității statului, contra păcii și omenirii, delapidarea, remunerația injustă, neglijența în serviciu, abuzul de serviciu, darea și luarea de mită, infracțiuni economice, provocarea de pericol public, incendiu, catastrofa publică prin stricarea mijloacelor de comunicație, falsificarea de monedă, mărci, timbre, falsul în acte, furtul, tîlhăria, distrugerea ori degradarea, înșelăciunea, abuzul de încredere, gestiunea frauduloasă, distrugerea de acte, tăinuirea, favorizarea infractorului. Lista amănunțită a infracțiunilor va fi publicată în Buletinul Oficial. NOTE Unii cu toptanul, alții cu kilogramul In Piața Mihai Viteazul din Cluj există o unitate pentru desfacerea cărnii, preambalate. Că există nu-i nici un rău. Rău este că aici se petrec, aproape zilnic, unele lucruri care dau de bănuit. Sunt cîțiva cetățeni — se pare că mereu aceiași — care se postează cu noaptea în cap lingă ușa unității pentru a intra primii cînd se deschide magazinul. Acești cetățeni cumpără aproape în fiecare zi cantități variind între 10—20 kg carne.Ce fac acești indivizi cu atîta carne numai ei și sfîntul Stsoie știu. Noi înclinăm să credem că o comercializează). Ceea ce-i rău în toată treaba aceasta este că, din cauza lor, mulți alți cetățeni nu mai ajung să cumpere nici măcar o jumătate de kilogram de carne. Cînd ajung la rînd, li se spune că... a fost carne, dar s-a terminat. Marți dimineața, de pildă, 8 cetățeni au cumpărat mai bine de 100 kg de carne, iar cîteva zeci n-au putut cumpăra nici măcar un gram. Așa stînd lucrurile, noi le-am sugera lucrătorilor din unitate (respectiv și conducerii I.C.S. Alimentara) să nu mai fie atît de... dar nici cu cei care mereu și mereu cumpără cantități mari de carne. De ce unii să ducă cu toptanul, iar alții nici , cu kilogramul? Așa și nu smars S-a întâmplat sîmbătă, 1 noiembrie, cam pe la ora 9, in magazinul de articole electrice de pe strada 6 Martie din Cluj. Casierița unității era plecată undeva. Locul ei a fost luat de o vînzătoare de la un raion. A rămas ca la raionul respectiv să vîndă o altă lucrătoare, scoasă de la alt raion. Această vînzătoare, însă, nu cunoștea nici prețurile și nici caracteristicile, calitățile și dimensiunile mărfurilor de la raionul respectiv. De aceea, cînd un cumpărător a cerut niște tuburi Bergman, ea a întrebat-o pe titulara raionului — a întrebat-o de mai multe ori — cit sunt de lungi tuburile respective și ce preiau. Titulara — acum casieriță — nici măcar n-a catadisit sâ-i răspundă. Era prea preocupată cu studierea unui ruj de buze probabil primit de la cineva. Nu i-a răspuns nici cumpărătorului efect acesta, luîndu-și... îniman dinți, s-a apropiat de ea să repete întrebările adresate și de colega ei. Se pare că tubul ouruj o vrăjise cu totul. Mai tîrziu, cînd alți cumpărători au încercat să ia atitudine față de nepăsarea cu care era tratat clientul tuburilor Bergman, tot ea s-a simțit jignită. „Cum, adică — și-o fi zis în gînd — eu sunt la dispoziția cumpărătorilor ori ei se află la... discreția mea?“ Așa a gîndit ea ori ba, n-am putea să jurăm, dar din atitudinea ei o asemenea concluzie am putut desprinde. Am vrea, însă, să mai tragem și o altă concluzie, și anume: totuși, vînzătorii sînt la dispoziția cumpărătorilor și nu invers. Acest lucru trebuie să-l cunoască — și să se pătrundă de el — și lucrătoarele magazinului cu articole electrice de pe strada 6 Martie din Cluj. Ion MARIAN cotidiene deia Inspectortul jur^^^ de Miliție PRINS ÎN PLASA NECINSTEI Un cetățean, care aștepta o mașină de ocazie pentru a veni la Cluj, a fost prins cu 30 metri de sîrmă plasă din import, pe care a sustras-o de la Șantierul I.C.M. Cîmpia Turzii. Cel prins în plasa necinstei este Fătu Gheorghe I din satul Botin, județul Cluj, angajat la I.G.M. Cîmpia Turzii. SCANDALAGII Ca urmare a consumului de băuturi alcoolice, vândute la balul de la Căminul cultural „23 August“ din str. Maramureș, Ciobanu Gheorghe, flotant în Cluj, str. Dumbrava Roșie nr. 9, Podoabă loan, din str. Sobarilor nr. 18, Cluj, și alți tineri care urmează să fie identificați, au provocat scandal stricînd atmosfera de bună dispoziție.. Asemenea scandalagii nu au ce căuta la distracțiile tinerilor. . UN STRAIN ÎN POD Cetățeanul Rety Vilmos, din str. Izei nr. 7 a observat cu surprindere, într-una din zile, un străin în stare de ebrietate în podul casei sale. Străinul era Toșa Alexandru, din Cluj, str. Mărășești nr. 26, care a mai fost condamnat pînă acum de trei ori pentru furt. Ce căuta acum in podul altuia?! DE LA BUFET LA SPITAL In stare de ebrietate, Petran Gavrila, domiciliat în comuna Mica, salariat la C.F.R., a intrat în fața autocamionetei nr. 21—BN—473, condusă de Dobrad Dumitru. Fiind lovit de mașină, Petran Gavrilă a ajuns, astfel, de la bufet la... spital,