Făclia, iulie-septembrie 1970 (Anul 24, nr. 7353-7430)

1970-07-10 / 7361. szám

PAGINA 2 FĂCLIA CUVÎNTAREA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU la Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român din 8-9 iulie 1970 (Urmare din pag. 1) Tovarăși. Cele două proiecte de lege supuse dezbaterii plenarei sînt menite să contribuie la perfecționarea conducerii activității economice. Ele fac parte integrantă din programul de măsuri stabilit de Conferința Națională a partidului din 1967 privind îmbunătățirea organizării, planificării și conducerii activității economice și sociale. De altfel, Congresul al X-lea a dat ca sarcină Comitetului nostru Central ca în cursul anului 1970 să termine luarea măsurilor prevăzute în această direcție, urmând ca la începutul anului 1971 să raporteze partidului — probabil în cadrul unei Conferințe Naționale — despre felul cum s-a realizat această sarcină. De aceea, va trebui să pregătim, în continuare celelalte măsuri — îndeosebi Legea planificării, Legea comerțului exterior și altele — încît pînă la sfîrșitul anului toate să capete formă legală, aprobată de Marea Adunare Națională, să devină călăuze practice ale activității noastre economice. Măsurile privind organizarea producției și a muncii în agricultură constituie de fapt o completare a celor prevăzute în Legea adoptată în primăvara acestui an cu privire la organizarea și disciplina muncii în unitățile industriale și alte organizații de stat. După cum se știe, în țara noastră agricultura constituie o ramură de bază a activității economice. De aceea, organizarea temeinică a producției și a muncii în acest sector, în vederea creșterii continue a producției vegetale și animale, constituie o sarcină de importanță deosebită. Pornind de la faptul că pămîntul reprezintă principalul mijloc de producție în agricultură, că, indiferent de proprietate, el este bun al întregii națiuni și că întreaga națiune este interesată în buna folosire și lucrare a lui, în creșterea fertilității și potențialului său productiv — partidul și statul nostru se preocupă permanent de conservarea și buna gospodărire a fondului funciar, de creșterea suprafețelor arabile, de executarea unor vaste lucrări de ameliorații, desecări și irigații, de crearea condițiilor pentru asigurarea unor recolte tot mai îmbelșugate. Proiectul de lege prevede un șir de măsuri și obligații atît pentru organele de stat, cât și pentru lucrătorii din I.A.S.-uri, pentru cooperatori și producătorii individuali în executarea la timp și în mod corespunzător a lucrărilor agricole care au o importanță hotărîtoare pentru cantitatea și calitatea producției agricole. Problema calității muncii are o însemnătate centrală atît în industrie, cit și în agricultură. Este de înțeles că în condițiile orînduirii socialiste statul are obligația să vegheze ca în toate sectoarele să existe condiții optime pentru desfășurarea activității pe baza celor mai noi cuceriri ale științei și tehnicii. Faptul că baza socială a orînduirii noastre o constituie alianța clasei muncitoare cu țărănimea presupune ca cele două clase prietene să-și unească eforturile în vederea înfăptuirii cu succes a întregului program de dezvoltare a bazei tehnico-materiale a societății. Iată de ce se impun reglementări clare privind organizarea muncii și producției în agricultură — la fel cum se impun și în industrie — întărirea ordinei și disciplinei; iată de ce societatea noastră nu poate fi indiferentă față de felul cum se desfășoară lucrările în agricultură — acest sector deosebit de important al activității economice. Proiectul de lege a fost larg dezbătut cu oamenii muncii de la sate. Faptul că toți lucrătorii, cooperatorii au salutat proiectul de lege, făcînd totodată propuneri pentru ca el să răspundă cît mai bine cerințelor organizării activității în agricultură, întăririi ordinei și disciplinei, dovedește atît nivelul înalt al conștiinței socialiste a țărănimii noastre, cit și justețea prevederilor cuprinse în proiectul de lege. Desigur, numai adoptarea legii nu va rezolva de la sine problema. Este necesar ca Ministerul Agriculturii și Silviculturii, organele agricole, Consiliul Uniunii Naționale a Cooperativelor Agricole de Producție și uniunile județene, conducerile întreprinderilor de stat, ale întreprinderilor de mecanizare a agriculturii și ale cooperativelor agricole, consiliile populare, comitetele județene și organizațiile de partid să acționeze cu toată hotărîrea în vederea transpunerii în viață a prevederilor legii, pentru ridicarea nivelului activității de conducere, organizare și planificare a agriculturii, pentru creșterea inițiativei unităților agricole, a fiecărui lucrător și cooperator. Este știut că partidul și statul au luat în ultimul timp un șir de măsuri pentru creșterea cointeresării oamenilor muncii de la sate, cu aproape două luni în urmă au fost adoptate măsuri privind creșterea prețurilor la o serie de produse agricole, îndeosebi animaliere. Aceasta demonstrează preocuparea de a asigura, și din punct de vedere al cointeresării oamenilor muncii, înfăptuirea programului de dezvoltare a acestei importante ramuri a economiei naționale. Trebuie să îmbinăm însă în mod just cointeresarea materială cu buna organizare a muncii, cu ordinea, cu disciplina, cu executarea lucrărilor în cele mai bune condițiuni. Numai așa vom putea îndeplini sarcinile mari prevăzute în următorul cincinal în domeniul agriculturii. Legea pe care o va dezbate Marea Adunare Națională este chemată să servească și ea acestui scop. Nu există nici o îndoială că, folosind cu pricepere cadrul legal creat prin măsurile smintite, vom obține o îmbunătățire simțitoare a activității noastre în agricultură. Aceasta va trebui să se reflecte în creșterea mai rapidă a producției agricole și a veniturilor țărănimii, în sporirea contribuției agriculturii la creșterea avuției naționale, la edificarea societății socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră. In ce privește proiectul de lege privind gospodărirea mijloacelor materiale și bănești și organizarea controlului financiar, el are drept scop să precizeze mai clar rolul și răspunderea conducerilor de întreprinderi și organizații socialiste în folosirea cu rezultate cet mai bune a mijloacelor materiale și bănești încredințate de statul nostru socialist. Viața a demonstrat că este necesar să se asigure o mai bună organizare a controlului asupra folosirii acestor mijloace și o îndrumare unitară a controlului financiar. "Problema bunei gospodăriri a mijloacelor materiale și bănești, creșterii eficienței fiecărui leu cheltuit, are o importanță capitală pentru desfășurarea cu succes a construcției socialiste. De aceea, conducerile întreprinderilor, ministerele, toți cei cărora statul, poporul le încredințează sarcini de gestionare și administrare a bunurilor materiale și bănești trebuie să simtă o înaltă răspundere, să depună toate eforturile pentru gospodărirea lor cu rezultate optime. Este adevărat, tovarăși, avem rezultate bune în această privință; mai sunt însă și multe lipsuri. Dacă ar exista o preocupare mai susținută, permanentă, pentru buna gospodărire din partea tuturor celor care au un anumit rol în conducerea economiei, am avea rezultate mult mai bune; însuși programul de dezvoltare a socialismului ar progresa intr-un ritm mai intens, s-ar putea asigura creșterea și mai susținută a veniturilor oamenilor muncii. Iată de ce trebuie să gîndim, să reflectăm serios asupra importanței bunei gospodăriri, a cheltuirii cu maximum de eficiență a mijloacelor pe care statul, poporul le pun la dispoziție în vederea activității economice; iată de ce trebuie să acordăm o atenție deosebită pregătirii oamenilor pe care îi punem să gospodărească aceste fonduri, să exercităm o îndrumare și un control mai efectiv. Desigur, — ca și în alte domenii — numai măsura de îmbunătățire a controlului nu rezolvă singură problema. Va trebui — și măsurile pe care le avem în vedere urmăresc acest lucru — să realizăm o mai bună pregătire a cadrelor de conducere. Ne gîndim — și se lucrează în acest sens la o lege — ca în Viitor să nu mai fie numiți în funcții de conducere economică decit oameni care dispun de temeinice cunoștințe, nu numai tehnice, ci și economice, de gospodărire, oameni care au dovedit în practică știința de a gospodări, de a conduce cu rezultate bune activitatea economică. Deci măsurile pe care le cuprinde proiectul de lege pe care l-am dezbătut constituie numai o latură — desigur, importantă, dar totuși numai o latură — a procesului de îmbunătățire a administrării și gospodăririi mijloacelor materiale și bănești, controlul financiar nu reprezintă decit o parte a urmăririi și evidenței activității economice. Ținând seama de deficiențele pe care le mai avem în acest domeniu, este necesar ca Ministerul Finanțelor, celelalte ministere, conducerile organizațiilor socialiste să acționeze cu toată fermitatea pentru întărirea spiritului de răspundere în folosirea fiecărui leu. Totodată, se impune ca organele și organizațiile de partid să exercite un control mai susținut, să îndrume și să organizeze mai eficient buna gospodărire și folosire a mijloacelor materiale și bănești, să atragă masele largi populare, oamenii muncii la realizarea controlului, la îmbunătățirea activității la fiecare loc de muncă. Pornind de la faptul că adevărații stăpâni ai tuturor mijloacelor de producție, ai tuturor bunurilor materiale sînt oamenii muncii, poporul, trebuie să organizăm în așa fel activitatea încît toți cei ce muncesc să simtă răspunderea și să participe efectiv la buna gospodărire și folosire a mijloacelor materiale și bănești. Numai in felul acesta vom putea obține rezultate superioare, la nivelul condițiilor și posibilităților sporite de care dispune astăzi economia noastră națională. Numai astfel activitatea noastră economică se va încheia cu rezultate tot mai bune, vom putea obține atât o dezvoltare în ritm susținut a industriei și agriculturii, cît și creșterea într-o măsură mai mare a nivelului de trai al întregului popor. Tovarăși. Informarea prezentată cu privire la inundațiile din primăvară n-a putut da o imagine atît asupra dimensiunilor acestei calamități fără precedent care s-a abătut peste țara noastră, cît și, mai cu seamă, asupra vastei activități depuse pentru limitarea sau prevenirea efectelor catastrofei, asupra muncii uriașe a sute și sute de mii de oameni care, zi și noapte, nu și-au precupețit eforturile în lupta cu furia apelor. Trebuie să spunem că dacă inundațiile nu au provocat daune mai mari, aceasta se datorește măsurilor ferme, hotărîte, care au fost luate, eroismului de care au dat dovadă cetățenii patriei noastre. Aț ascultat aici pe primii secretari din județele care au avut cel mai mult de suferit de pe urma inundațiilor. Dar ceea ce au arătat aici tovarășii nu redă decit într-o mică măsură — și este și greu de altfel de redat in cuvinte — amploarea și gravitatea inundațiilor din mai și iunie. Am vizitat în perioada aceea aproape toate județele calamitate. Dacă nu aș fi fost la fața locului, nu aș fi înțeles poate pe tovarășii care dădeau telefon din oră în oră pentru a solicita sprijin în lupta cu apele dezlănțuite. Intr-adevăr, tovarăși, nu s-a exagerat cu nimic ceea ce s-a prezentat în presă — dimpotrivă, poate mai degrabă nu s-a reușit să se redea la dimensiunile ei reale această calamitate. Trebuie să spunem că inundațiile au fost de o gravitate cu totul deosebită și că, în fapt, s-a făcut tot ceea ce se putea face de către comitetele județene, organizațiile noastre de partid, de către toți oamenii muncii — pentru a opri furia apelor, pentru a diminua și limita pagubele. S-a lucrat în unele locuri — îndeosebi de-a lungul Dunării — săptămîni întregi în condițiuni extrem de grele pentru a preîntâmpina noi revărsări. La Porțile de Fier, în două raiduri, au fost situații excepțional de dificile, dar întregul colectiv a lucrat o zi și noapte pentru a înlătura pericolul care amenința grav întreaga lucrare. De-a lungul Dunării, zeci și zeci de mii de oameni au lucrat la înălțarea digurilor, la astuparea imediată a fisurilor ce se creau în diguri. Numai astfel am putut împiedica o catastrofă cu consecințe greu de reparat: inundarea Luncii Dunării, a bălților de pe Dunăre care ar fi afectat sute și sute de mii de hectare, nenumărate localități. Iată de ce doresc, in mod deosebit, ca și în cadrul plenarei, să aduc mulțumiri tuturor celor care în aceste zile și săptămîni au depus o muncă cu adevărat eroică. Merită să subliniez că în aceste grele împrejurări s-a demonstrat o dată mai mult solidaritatea și unitatea întregului nostru poppor în jurul partidului. Felul în care toți cetățenii patriei au răspuns chemării partidului și guvernului pentru ajutorarea zonelor calamitate, dovedește, de asemenea, o înaltă conștiință socialistă, încrederea nestrămutată în partidul nostru comunist. Se cuvine să relev în mod deosebit atitudinea clasei muncitoare care, și de data aceasta, «a aflat i» primele rânduri, îndeplinindu-și în mod strălucit rolul său de clasă conducătoare a societății socialiste. De asemenea, trebuie să evidențiez atitudinea țărănimii noastre, aliata de nădejde a clasei muncitoare, care de atâtea ori în istorie a înțeles să facă totul pentru a-și aduce contribuția la învingerea marilor greutăți prin care a trecut poporul român. Așa cum am mai spus și în alte ocazii, intelectualitatea nu a rămas mai prejos; ea a răspuns cu însuflețire Chemării partidului, contribuind — alături de clasa muncitoare, de țărănime — la refacerea și asigurarea cursului normal al vieții economice și sociale, Iată de ce partidul și statul nostru au apreciat și apreciază rolul important pe care îl are intelectualitatea în societatea noastră — intelectualitatea care s-a identificat în întregime cu cauza construcției socialiste. Viața a demonstrat încă o dată că unirea muncitorilor, țăranilor, intelectualilor, sub conducerea partidului, reprezintă o forță uriașă, capabilă să învingă orice greutăți, să asigure înfăptuirea cu succes a sarcinilor construcției socialiste. Consider că este de datoria mea să subliniez și în cadrul plenarei rolul important jucat de militarii forțelor armate, înalta răspundere și devotamentul cu care ei și-au îndeplinit datoria față de patrie în aceste grele împrejurări. De asemenea, doresc să evidențiez aportul însemnat al gărzilor patriotice, al minunatului nostru tineret, al unităților de pregătire militară ale acestuia. Față de amploarea fără precedent a inundațiilor din acest an se impun măsuri deosebite pentru evitarea unor noi distrugeri în viitor. In primul rind sînt necesare lucrări suplimentare, față de ceea ce ne gîndisem inițial, pentru regularizarea cursurilor unor ape, pentru construirea de baraje și diguri. Așa cum s-a arătat în plinură, acolo unde au existat baraje pe cursul unor ape, s-a putut evita sau diminua pericolul inundațiilor. Va trebui, de aceea, să revedem programul de hidroameliorații, ținând seama de măsurile noi ce se impun a fi luate imediat. In momentul de față se lucrează la întocmirea studiilor necesare; va trebui să facem o mobilizare generală a poporului pentru realizarea volumului de lucrări care se impun în această direcție. încă din acest an este necesar să fie refăcute și consolidate digurile care au avut de suferit, să se ridice noi diguri pentru protejarea localităților și întreprinderilor. Considerăm că este de datoria fiecărui comitet județean, a fiecărui comitet orășenesc să treacă de îndată — cu sprijinul specialiștilor — la realizarea acestor măsuri pentru ca în eventualitatea unei situații asemănătoare să evităm pierderile suferite în acest an. Exemplul unui șir de orașe și întreprinderi a dovedit că dacă avem o serie de diguri — nu prea mari — putem diminua în măsură însemnată pierderile provocate de inundații. De aceea, organele și organizațiile de partid trebuie să ia măsuri hotărîte pentru a realiza încă din vara acestui an lucrări de protejare a localităților și obiectivelor economice expuse. De asemenea, este necesar să organizăm mai bine activitatea Institutului Meteorologic. Se pare că va trebui să-l înzestrăm mai bine, dar să vedem, în același timp, mai îndeaproape cum își desfășoară activitatea, pentru că n-au fost puține cazurile cînd prevederile sale s-au confirmat... pe dos. Va trebui, de asemenea, să punem la punct sistemul de informare și avertizare, pentru că și aici au apărut unele deficiențe care au făcut ca în timpul inundațiilor o serie de localități să fie luate prin surprindere. De asemenea, va trebui să se îmbunătățească colaborarea cu țările vecine, în special cu acelea cu care avem riuri comune, inclusiv în domeniul informării și avertizării, pentru ca în comun să evităm pe viitor asemenea catastrofe. Unitatea și hotărîrea cu care poporul român a răspuns chemării partidului în aceste momente grele demonstrează încă o dată ce forță uriașă reprezintă un popor liber și stăpîn pe destinele sale, care făurește orînduirea socialistă, care muncește pentru dezvoltarea multilaterală a patriei, pentru victoria socialismului și comunismului. Tovarăși. La ordinea zilei avem și pregătirea celei de-a 50-a aniversări a partidului. Această aniversare va trebui să prilejuiască trecerea în revistă a întregii lupte desfășurate de partidul nostru în slujba clasei muncitoare, a poporului, a activității sale pentru îndeplinirea rolului de forță conducătoare în societatea socialistă. In condițiile grele ale inundațiilor, organele și organizațiile partidului nostru s-au dovedit la înălțimea rolului și răspunderii pe care le au față de popor. Comuniștii, organizațiile și organele de partid au stat în primele rânduri ale luptei cu furia apelor, nu au precupețit nimic pentru asigurarea reluării cursului normal al întregii vieți sociale. In aceste împrejurări s-a dovedit încă o dată cît de strînsă este legătura partidului cu oamenii muncii de la orașe și sate, fără deosebire de naționalitate, cu altă încredere urmează poporul nostru partidul comunist, cu ce avînt înfăptuiește el politica sa marxist-leninistă care corespunde pe deplin intereselor și năzuințelor întregii națiuni. Iată de ce aniversarea partidului va fi o sărbătoare a întregului popor. Ea trebuie să constituie un prilej de îmbunătățire a activității organizatorice și politice generale a partidului, a muncii tuturor organelor și organizațiilor de partid, a fiecărui comunist. Intîmpinarea celei de-a 50-a aniversări trebuie să marcheze afirmarea și mai puternică a rolului conducător al partidului în toate sectoarele de activitate. Organele de partid trebuie să îmbunătățească conducerea activității din întreprinderi, din instituții, să desfășoare o intensă muncă politică pentru înfăptuirea cu succes a sarcinilor stabilite de Congresul al X-lea. Sărbătorirea a 50 de ani de la crearea partidului va avea loc in primul an al noului cincinal. De aceea ea va trebui să fie strîns legată de lupta pentru dezvoltarea bazei tehnico-materiale a societății, pentru perfecționarea relațiilor socialiste, pentru dezvoltarea științei și culturii, adîncirea democrației socialiste, pentru făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate. In același timp, aniversarea creării partidului trebuie să se desfășoare sub semnul intensificării activității internaționale a partidului și statului nostru, pentru dezvoltarea colaborării și unității țării noastre cu statele socialiste, cu partidele comuniste și muncitorești, pentru sporirea contribuției României la extinderea cooperării internaționale, a colaborării cu toate țările, fără deosebire de orînduire socială, la înfăptuirea securității și păcii în Europa și in întreaga lume. Partidul și poporul nostru sunt profund conștiente că înfăptuirea cu succes a sarcinilor construcției socialiste in România constituie un aport de seamă in cauza generală a socialismului. Totodată, prin activitatea sa internațională România își aduce contribuția la întărirea sistemului mondial socialist, a frontului antiimperialist, la lupta popoarelor pentru pace și progres social. Desigur, tovarăși, punem în activitatea noastră un accent deosebit pe rezolvarea problemelor construirii socialismului din țara noastră. De altfel, nici nu se poate altfel in cazul unui partid de guvernămint, el trebuie să dovedească că știe să rezolve problemele practice ale construcției socialiste, să aplice învățătura marxist-leninistă în situația concretă din țara în care își desfășoară activitatea. Aceasta nu este nici pe departe o politică de izolare sau naționalistă — cum încearcă câteodată unii să spună despre partidul și țara noastră. Dimpotrivă, a înfăptui țelurile socialismului înseamnă a te preocupa — acolo unde trăiești, unde muncești, unde istoria ți-a încredințat sarcina de a conduce societatea — de soluționarea în condițiuni cît mai bune a marilor probleme ridicate de făurirea noii orinduiri. In același timp, tovarăși, noi înțelegem că este necesar — și acționăm în acest spirit — să studiem și experiența altor partide, a altor țări socialiste și ceea ce corespunde condițiilor noastre nu ne sfiim să aplicăm. Considerăm drept o necesitate ca între țările socialiste, între partidele comuniste de guvernămînt să existe schimb de păreri, de informații, ca ele să-și studieze reciproc experiența in construcția socialismului și comunismului. Totodată, socotim necesar să extindem colaborarea și intr-ajutorarea atît cu țările socialiste care fac parte din C.A.E.R., cît și cu toate celelalte țări socialiste, în scopul dezvoltării și înfloririi fiecărei națiuni socialiste și, totodată, al întăririi întregului sistem socialist mondial. După cum ați văzut din informările prezentate plenarei, partidul și guvernul țării noastre au desfășurat în ultimele luni o largă activitate internațională. întreagă această activitate a fost realizată în spiritul hotărârilor Congresului al X-lea al partidului de a acționa cu fermitate și consecvență pentru dezvoltarea colaborării și unității tuturor țărilor socialiste, pentru depășirea divergențelor existente —o condiție indispensabilă în afirmarea forței și influenței socialismului în lume. Partidul Comunist Român a participat la aniversarea centenarului nașterii lui Lenin, iar în cursul lunii mai, o delegație a partidului nostru a făcut o vizită în U.R.S.S., avînd convorbiri cu delegația Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, cu tovarășii L. I. Brejnev, N. V. Podgornîi, M. A. Susîov și alți conducători ai partidului și statului sovietic. In cadrul discuțiilor de la Moscova dintre delegația partidului nostru și delegația P.C.U.S., au fost abordate o serie de probleme privind relațiile dintre partidele și statele noastre, cit și un cerc larg de probleme ale situației internaționale. Aș dori să menționez că discuțiile s-au desfășurat într-o atmosferă de lucru și in urma lor am ajuns la concluzia comună de a acționa pentru dezvoltarea continuă a relațiilor dintre partidele și țările noastre pe baza principiilor marxist-leniniste, ale internaționalismului proletar, egalității în drepturi, respectului reciproc și neamestecului in treburile interne. De asemenea, apreciem pozitiv discuțiile purtate ulterior, la Moscova, între delegația guvernamentală română, condusă de tovarășul Ion Gheorghe Maurer, și delegația guvernului Uniunii Sovietice, condusă de tovarășul A. N. Kossîghin. Zilele acestea, după cum cunoașteți, a avut loc vizita în România a unei delegații de partid și guvernamentale a Uniunii Sovietice, condusă de tovarășul Kosîghin, cu care prilej a fost semnat Tratatul de prietenie, colaborare și asistență mutuală dintre Republica Socialistă România și Uniunea Sovietică. Vizita delegației de partid și guvernamentale a Uniunii Sovietice, discuțiile pe care le-am avut cu acest prilej s-au desfășurat într-o atmosferă caldă, de prietenie tovărășească, au permis desfășurarea unui rodnic schimb de păreri, au contribuit la mai buna cunoaștere, la adâncirea înțelegerii reciproce. Noul Tratat româno-sovietic semnat în aceste zile la București, care reglementează relațiile dintre România și Uniunea Sovietică pe o perioadă de 20 de ani, deschide noi perspective pentru dezvoltarea în continuare a colaborării, prieteniei și alianței dintre partidele și țările noastre. El promovează principiile raporturilor de tip nou dintre țările socialiste, bazate pe marxismleninism, pe internaționalism proletar, pe egalitate în drepturi și neamestec in treburile interne, pe respectul independenței și suveranității naționale, pe întrajutorare și avantaj reciproc. Fără îndoială că acest tratat va aduce o contribuție de preț la cauza colaborării și unității țărilor socialiste, a progresului și păcii în lume. Partidul și poporul nostru vor face totul pentru dezvoltarea continuă a relațiilor cu Partidul Comunist al Uniunii Sovietice, cu popoarele Uniunii Sovietice, considerind că aceasta corespunde atît intereselor țărilor și partidelor noastre, cît și intereselor generale ale socialismului și păcii. Am avut, de asemenea, în ultima vreme o serie de convorbiri cu conducători și delegații ale unor partide comuniste și muncitorești și mișcări de eliberare națională, cu Santiago Carillo, secretarul general al P.G. din Spania, cu Georges Marechais, secretar general adjunct al P.C. Francez, Alvaro Duibal, secretar general al PC. Portughez, Enrico Berlinguer, secretar general adjunct al P.C. Italian, cu Azis Mohamed, secretar general al Partidului Comunist din Irak, cu Ruben Dario Sousa, secretar general al Partidului Poporului din Panama, cu o delegație a Partidului Comunist din Mexic, cu delegația Partidului Comunist Dominican, a Partidului de stânga (comuniștii) din Suedia, cu președintele mișcării de eliberare din Africa de sud-vest și cu alte delegații. De asemenea, au avut loc numeroase schimburi între delegații de activiști ai partidului nostru și ai partidelor comuniste din țările socialiste și din unele țări capitaliste. Cu prilejul unor congrese la care au participat și delegații ale partidului nostru, au fost purtate convorbiri cu un mare număr de partide. In acest cadru aș dori să mă refer și la vizita făcută de tovarășul Emil Bodivaraș, în fruntea unei delegații a Marii Adunări Naționale și a Consiliului de Stat, în Republica Democrată Populară Coreeană și în Republica Populară Chineză. Cu acest prilej au avut loc convorbiri importante, cu rezultate bune. Noi dăm o deosebită apreciere rezultatelor vizitei în Republica Democrată Populară Coreeană — în special discuțiilor purtate cu tovarășul Kim Ir Sen. Această vizită și discuțiile au evidențiat dorința comună de a dezvolta relațiile dintre partidele și popoarele noastre, de a contribui la întărirea unității mișcării comuniste internaționale. De asemenea, apreciem în mod deosebit vizita delegației noastre de partid și de stat în Republica Populară Chineză, în special discuțiile avute cu tovarășii Mao Tzedun, Lin Biao, Ciu En-lai, Kan-șen și alți conducători ai Partidului Comunist Chinez și ai statului chinez. Cu acest prilej s-a evidențiat dezvoltarea relațiilor fructuoase dintre partidele și țările noastre, dorința comună de a acționa și în viitor în această direcție — ceea ce corespunde atît intereselor partidelor și țărilor noastre, cît și cauzei generale a socialismului și păcii în lume. întreaga noastră activitate oglindește preocuparea permanentă al partidului de a contribui la depășirea greutăților din cadrul mișcării comuniste și muncitorești, la dezvoltarea și întărirea solidarității internaționale a celor ce muncesc, la întărirea unității mișcării comuniste și muncitorești, a tuturor forțelor antiimperialiste. Desigur, tovarăși, noi suntem conștienți de faptul că întărirea unității mișcării comuniste și muncitorești se poate realiza numai pe o bază nouă, în care să fie asigurate pe deplin autonomia și independența fiecărui partid comunist, dreptul de a-și elabora — corespunzător condițiunilor concrete din țara în care-și desfășoară activitatea — linia sa polițică generală. Suntem, de asemenea, conștienți de faptul că dezvoltarea mișcării comuniste, a ideilor comunismului presupune o largă dezbatere liberă, analiza și interpretarea științifică a schimbărilor survenite în iunie și — pe această temelie — dezvoltarea creatoare a învățăturii marxist-leniniste în concordanță cu noile condiții economico-sociale; în acest sens acționează și va acționa și în continuare Partidul Comunist Român. Poată activitatea internațională desfășurată de P.C.R. și de guvernul nostru corespunde pe deplin intereselor construcției socialiste în România, dezvoltării relațiilor partidului și statului nostru cu țările socialiste și cu partidele comuniste și muncitorești, precum și cauzei coeziunii țărilor socialiste, cauzei unității mișcării comuniste și muncitorești internaționale, a întăririi forțelor antiimperialiste. In această perioadă au avut, de asemenea, loc un șir de întâlniri și vizite pe linie de stat In acest cadru se înscrie vizita președintelui Turciei in România, vizita pe care am efectuat-o în cursul lunii iunie în Franța, vizita președintelui Zambiei și vizita Șahinșahului Iranului în România, precum și recenta vizită a tovarășului Maurer în Republica Federală a Germaniei. Noi apreciem că aceste vizite, convorbirile pe care le-am avut au evidențiat încă o dată posibilitatea dezvoltării colaborării dintre state în spiritul principiilor coexistenței pașnice. România acționează consecvent pentru intensificarea colaborării cu toate statele, fără deosebire de orânduire socială, pentru instaurarea în viața internațională a unor relații bazate pe principiile independenței și suveranității naționale, deplinei egalități în drepturi, neamestecului în treburile interne și avantajului reciproc. . Considerăm că o importanță hotărâtoare pentru dezvoltarea unor relații normale intre state are respectarea dreptului fiecărui popor de a-și hotărî singur soarta, fără amestec din afară, lichidarea oricăror practici și tendințe de dominație și dictat, abolirea forței ca mijloc de soluționare a problemelor internaționale litigioase. Desigur, tovarăși, dacă activitatea internațională a României se bucură de ecou în multe state, aceasta se datorește faptului că politica sa externă corespunde situației internaționale de astăzi, că principiile pentru care militează țara noastră pe arena internațională sunt principii care se impun, tot mai mult ca singurele ce pot asigura o colaborare rodnică, pașnică, între toate popoarele lumii. Viața demonstrează continuu că problemele internaționale nu pot fi soluționate decât cu participarea tuturor statelor, fie ele mari sau mici, — că țările mici și mijlocii, desfășurând o politică consecventă de colaborare și de pace, pot aduce, împreună cu marile puteri, o contribuție fructuoasă la soluționarea problemelor internaționale. De altfel, în lumea de astăzi nu se mai pot rezolva problemele prin nesocotirea intereselor nici unui popor. Evenimentele din Indochina demonstrează cu toată claritatea că atunci cînd un popor — chiar mic — este hotărit să-și apere independența și suveranitatea națională, să nu admită dominația imperialistă, el poate face aceasta cu succes, bucurându-se de sprijinul unanim al popoarelor lumii. In activitatea noastră internațională am acordat și acordăm o atenție deosebită problemelor securității pe continentul european, întâlnirile și discuțiile pe care le-am avut cu conducători de partide și de state, cu oameni politici și reprezentanți ai opiniei publice, ne-au întărit și mai mult convingerea că sunt create condiții pentru a se trece la pregătirea și organizarea unei conferințe a țărilor europene, care să netezească drumul spre înfăptuirea securității, spre soluționarea treptată a problemelor acumulate pe continent. De altfel memorandumul miniștrilor afacerilor externe ai țărilor socialiste, care s-au întâlnit recent la Budapesta, a găsit o rezonanță favorabilă in rândul tuturor popoarelor; el creează noi premise pentru trecerea la pregătirea și organizarea conferinței europene. Partidul și poporul nostru și-au manifestat și își manifestă îngrijorarea în legătură cu persistența în lume a unor focare de tensiune și încordare. Am acționat și acționăm pentru a sprijini lupta poporului vietnamez și a popoarelor din Indochina, pentru a contribui la încetarea războiului din această peninsulă, trupele S.U.A. trebuie să se retragă,, popoarele din acceastă parte a lumii trebuie lăsate să-și rezolve singure problemele, fără nici un amestec din afară ! De asemenea, acționăm pentru soluționarea conflictului din Orientul Apropiat pe baza rezoluției Consiliului de Securitate din noiembrie 1967, pentru retragerea trupelor israeliene din teritoriile arabe ocupate, pentru asigurarea securității și integrității tuturor statelor și instaurarea păcii în această parte a lumii. Și în viitor, partidul și guvernul țării noastre vor acționa în spiritul directivelor Congresului al X-lea al partidului, pentru dezvoltarea colaborării cu toate țările socialiste, pentru unitatea tuturor forțelor antiimperialiste, pentru dezvoltarea largă a relațiilor cu toate țările și popoarele lumii, pentru pace și securitate în lume. Tovarăși. In fața partidului și poporului nostru stau sarcini de mare importanță și răspundere. Plenara noastră este chemată să adopte hotărîri de mare însemnătate pentru activitatea de viitor. Avem deplina convingere că întregul partid și întregul popor vor acționa în strînsă unitate în jurul Comitetului Central, pentru îndeplinirea tuturor obiectivelor stabilite de Congresul al X-lea, pentru dezvoltarea in continuare a întregii noastre societăți și ridicarea continuă a bunăstării materiale și spirituale a oamenilor muncii din patria noastră. Cred că sînteți de acord să adresăm tuturor organelor și organizațiilor de partid, tuturor oamenilor muncii urări de noi și noi succese în activitatea consacrată dezvoltării economiei, științei și culturii, înfloririi întregii țări, făuririi socialismului și comunismului în patria noastră. (Aplauze puternice, prelungite). \