Femeia, 1959 (Anul 12, nr. 1-12)

1959-01-01 / nr. 1

A n prag de an nou mai trecut un an, un an marcat de însemnate succese în construirea socialismului la oraşe şi sate, un an în care patria noastră s-a îmbogăţit cu noi uzine şi fabrici, cu noi cartiere de locuit, un an în care noi raioane au păşit pe drumul colectivizării, un an ce a adus în viaţa noastră noi bucurii. In tot ce s-a înfăptuit, milioane de femei sînt îndreptăţite să afirme cu legitimă mîndrie: „Aici e şi munca, elanul, priceperea noastră. In valurile de pînză şi mătase, în tractorul care brăzdează ogoarele, în elegantul autobus care străbate străzi şi bulevarde, în cutia cu dulciuri şi în hăinuţele copiilor, în cartea care ne încîntă sufletul, în toate lucrurile mari şi mici care înfrumuseţează viaţa noastră e şi o parte însemnată din munca şi strădania noastră“. Femeile din industrie, muncitoare, tehniciene, inginere, au adus o contribuţie de seamă la realizarea de produse mai multe, mai bune, mai ieftine, iar mii de ţărance muncitoare, convingîndu-se de adevărul arătat de partid că gospodăria colectivă este cu mult superioară micii lor gospodării, au păşit pe drumul cel nou, pe drumul belşugului. In anul care s-a scurs, mii şi mii de copii au pătruns taina primelor buchii, cu ajutorul învăţătoarelor, care formează partea cea mai numeroasă a corpului didactic. Vîrstnică, tînără sau chiar foarte tînără, învăţătoarei i s-au încredinţat sufletul şi mintea copilului. De cîtă trudă, dragoste şi înţelepciune este nevoie pentru a putea educa pe omul, pe cetăţeanul de mîine. Un sentiment de legitimă mîndrie ne cuprinde cînd ne gîndim la cercetătoarele din institutele de ştiinţă, la artistele noastre, la toate femeile, care şi-au pus cunoştinţele şi talentul în slujba patriei, a poporului. Înflorirea continuă a republicii noastre, lupta pentru socialism şi pace a poporului nostru condus de partid, forţa şi elanul său creator au făcut să ne cîştigăm milioane de prieteni pe toate continentele, tot aşa cum ne-au atras invidia şi duşmănia acelora care pînă mai ieri se înfruptau din bogăţiile ţării noastre. Duşmanii păcii, care sînt şi duşmanii patriei noastre, trebuie însă să recunoască că zadarnic pescuiesc în apă tulbure, că deşarte li-s aşteptările şi visurile de restaurare a vechii orînduiri. Patria noastră face parte din marea familie a popoarelor descătuşate, în fruntea cărora se află Uniunea Sovietică. Poporul nostru este hotărît să-şi apere cuceririle cu greu dobîndite şi să aducă partea sa de contribuţie la apărarea păcii în întreaga lume. Şi în nobila luptă pe care ţara noastră o duce pentru pace, femeile participă cu toate forţele lor. La Conferinţa naţională a femeilor din Republica Populară Romînă şi la cel de-al IV-lea Congres al F.D.I.F., cele două evenimente importante ale mişcării de femei pe plan naţional şi internaţional care au avut loc în anul ce s-a scurs, a răsunat puternic glasul femeilor în apărarea păcii. Creşterea conştiinţei femeilor, larga lor participare la opera de construire a socialismului, la lupta pentru pace, este fără îndoială şi rezultatul muncii de educare desfăşurate de mişcarea de femei. La miile de biblioteci de casă şi cercuri de citit, ca şi la alte forme de culturalizare, sunt atrase mase tot mai mari de femei. Creşterea conştiinţei lor politice se reflectă nu numai în masiva participare a femeilor la gospodărirea şi înfrumuseţarea oraşelor şi comunelor, la munca obştească în general, dar şi în sporirea răspunderii pe care o manifestă faţă de educarea comunistă a tinerei generaţii. Conştiente de îndatoririle ce le revin, femeile din ţara noastră vor dovedi şi în viitor devotamentul şi spiritul lor patriotic, iniţiativa şi priceperea lor în munca de fiecare zi. , In expunerea tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej asupra proiectului planului de dezvoltare a economiei naţionale pe 1959, partidul ne arată minunatele perspective ce se deschid în faţa noastră şi ce are de făcut fiecare om al muncii. Citind expunerea, noi am văzut cu ochii minţii Hidrocentrala de la Bicaz trimiţînd lumină uzinelor noi ale Moldovei, vagoane cu îngrăşăminte azotoase plecînd de la fabrica din Roznov spre larga cîmpie a Bărăganului, drumurile noroioase transformate în şosele asfaltate, stuful Deltei prefăcut în celuloză la Brăila ş.a.m.d. Anul acesta, industria noastră chimică va face un mare salt înainte. Din gaz metan, din ţiţei, din sare se vor produce fire subţiri, cauciuc, îngrăşăminte. In magazine vom găsi un sortiment bogat de ţesături şi tricotaje din fibre sintetice, mai ieftine, mai trainice în comparaţie cu cele obţinute din fibrele şi firele naturale. Grija partidului şi guvernului pentru ridicarea continuă a nivelului de trai al poporului se reflectă şi în vastul program de construire de locuinţe prevăzut pe 1959. La creşterea acumulărilor necesare pentru investiţiile din marile construcţii industriale, la dezvoltarea producţiei industriale a tuturor ramurilor economiei, la sporirea bunurilor de consum, la lărgirea şi întărirea sectorului socialist al agriculturii, la înflorirea ştiinţei, artei, culturii, femeile sunt chemate să-şi aducă preţioasa lor contribuţie, contribuţia unei jumătăţi din populaţia ţării. Realizarea măreţelor obiective înscrise în planul pe 1959 cere efort, iniţiativă, spirit de abnegaţie. Sîntem convinse că femeile vor dovedi din plin devotamentul lor faţă de patrie, faţă de marea cauză a socialismului. Anul acesta se vor împlini 15 ani de la eliberarea ţării de sub jugul fascist. De pe acum, fiecare se gîndeşte ce dar mai frumos să facă patriei cu prilejul acestei sărbători scumpe inimii noastre. Noi, femeile, îi vom închina munca şi gîndurile noastre, ne vom apleca cu grijă, ca mame şi cetăţene conştiente, asupra tinerelor vlăstare ale patriei sădind în inimile lor dragostea şi recunoştinţa fierbinte pentru aceia ce s-au jertfit pentru binele şi fericirea noastră, ne vom creşte copiii în spiritul dragostei pentru patria noastră socialistă, pentru partidul care ne conduce din victorie în victorie. In prag de an nou, dorim din toată inima ca 1959 să însemne un an de muncă rodnică pentru întărirea şi înflorirea patriei noastre, de sănătate şi bucurie pentru toate femeile din ţara noastră şi familiile lor, un an în care cauza păcii să triumfe. In anul în care am păşit, patria noastră va face paşi uriaşi spre socialism. Chezăşia succeselor noastre viitoare sînt înfăptuirile de pînă acum, obţinute sub înţeleaptă şi ferma conducere a P.M.R.