Flacăra Iaşului, noiembrie 1972 (Anul 28, nr. 8123-8148)

1972-11-01 / nr. 8123

. ■. i l » „E uşor să raportezi la general...“ fi n?nH co ni**“ la minnimul minunii infantina ■ Cind se „uită“ de principiul muncii colective ■ Activitatea politică, mai strâns legată de preocupările colectivului! Secţia a IlI-a metal a întreprinderii ieşene de industrie locală „Progresul“ a cunoscut, în ultimii doi ani, o puternică dezvoltare: ea realizează în prezent de trei ori mai multe produse faţă de 1970, din care circa 70 la sută sunt destinate exportului. După cum era şi firesc, o dată cu sporirea sarcinilor de producţie, în faţa colectivului au apărut probleme noi, mai complexe, legate de perfecţionarea activităţii economice, introducerea unor tehnologii moderne, folosirea mai judicioasă a spaţiilor de producţie, ridicarea nivelului profesional şi pregătirea de noi cadre de muncitori calificaţi. Cum a acţionat organizaţia de bază pentru soluţionarea operativă a unor asemenea probleme, pentru realizarea ritmică şi la un nivel calitativ superior a planului? Socotind după cifrele consemnate în darea de seamă prezentată în adunarea generală a comuniştilor se poate afirma că ea a constituit principala forţă care a dinamizat activitatea colectivului şi care l-a condus pe drumul obţinerii unor reale succese: pe primele nouă luni ale anului în curs, el a reuşit să realizeze suplimentar o producţie globală în valoare de circa 900.000 lei, o producţie marfă de aproape 400.000 lei, iar la producţia pentru export — peste 500.000 lei. Pentru a se ajunge aici, în secţie s-au depus eforturi susţinute, marea majoritate a comuniştilor s-au întrecut pe ei înşişi în muncă, dovedind multă pasiune şi pricepere in organizarea producţiei, în folosirea utilajelor şi a timpului de lucru, în aplicarea unor tehnologii noi, moderne, în gospodărirea chibzuită a materiei prime şi a materialelor. După o asemenea apreciere pozitivă, darea de seamă a încercat să sublinieze ideea că în secţie sunt încă mari rezerve interne care nu sunt valorificate pe deplin, că din această cauză succesele înregistrate nu se ridică la nivelul posibilităţilor, cerinţelor actuale. Păcat însă că ea nu a reuşit, prin formulările la general, să fie cît de cît convingătoare. Au fost înşirate, e drept, mai multe neajunsuri ce se fac simţite în organizarea muncii în unele ateliere, în asigurarea unei aprovizionări ritmice cu materii prime şi materiale, în folosirea şi întreţinerea unor utilaje şi a timpului de lucru,în ridicarea calificării tinerilor, fără însă a se fi analizat profund cauzele care determină existenţa unor asemenea situaţii. Apelînd la formulări de genul: „în problema disciplinei şi a utilizării fondului de timp am obţinut unele rezultate bune, dar totuşi în această direcţie mai sunt unele lipsuri“ ..., biroul organizaţiei de bază a demonstrat de fapt că nu cunoaşte temeinic realitatea din unele sectoare alesecţiei, că el a întocmit darea de seamă în pripă, în spiritul unei depline automulţumiri. „Am reţinut, a spus în cuvîntul său comunistul Constantin Torocică, cifrele din darea de seamă care oglindesc că întregul colectiv, în frunte cu comuniştii, a muncit bine. Acestea sunt de fapt cunoscute de noi. Ar fi fost însă necesar să se fi arătat cum au muncit membrii biroului organizaţiei de bază pentru că, după cîte ştim, aceştia nu au lucrat întotdeauna în colectiv, ceea ce a făcut ca unele probleme majore de care depindea buna desfăşurare a procesului de producţie să nu fi fost rezolvate la timp. A raporta la general e foarte uşor; mai greu e însă să spui lucrurilor pe nume atunci cînd nu te afli în miezul problemelor, cînd nu-ţi onorezi aşa cum trebuie sarcinile încredinţate. Dacă biroul ar fi muncit tot timpul în colectiv şi ar fi dovedit mai multă preocupare pentru ridicarea nivelului activităţii politice, rezultatele noastre ar fi fost, fireşte, mai bune“. „Interesul crescînd al colectivului pentru buna desfăşurare a procesului de producţie, a spus în cuvîntul său tov. Ştefan Dumitrescu, se reflectă şi în numeroasele propuneri ce sînt făcute în diverse şedinţe, fie de partid, fie nn cele ale grupelor sindicale. Ce se întîmplă însă cu majoritatea propunerilor ? Ele rămîn de cele mai multe ori în proceseleverbale. Recent, s-a propus confecţionarea unui cărucior pentru transportul unor materiale şi uşurarea muncii la tinichigerie. După părerea mea, propunerea putea fi rezolvată într-un timp relativ scurt. Dar s-a ocupat cineva de soluţionarea ei? Nici pînă astăzi nu s-a făcut nimic în acest sens. De ce ? E oare aceasta o problemă minoră, căreia nu trebuie să i se acorde atenţia cuvenită ?“. „Realizarea unor produse de calitate tot mai bună implică cunoaşterea temeinică a meseriei, spunea comunistul D-tru Antohi. Aceasta presupune să ne fi ocupat cu mai multă grijă de ridicarea calificării profesionale, îndeosebi a tinerilor. Dar, după cum ştiţi, cursurile funcţionează mai mult formal, iar biroul organizaţiei de bază aşteaptă ca lucrurile să se rezolve de la sine. Mai multă combativitate, mai multă exigenţă, mai multă responsabilitate — iată ce trebuie să caracterizeze activitatea biroului organizaţiei de bază". „Despre aprovizionarea ritmică cu materie primă am mai vorbit şi cu alte prilejuri, a subliniat în cuvîntul său tov. Ilie Buda. Iată că şi acum sîntem nevoiţi să ridicăm din nou această problemă, de mare însemnătate pentru noi, pentru realizarea la timp a planului, a angajamentelor asumate în întrecerea socialistă. Se ştie că unii furnizori ne livrează materiale necorespunzătoare, din care cauză sîntem nevoiţi să folosim manoperă în plus, ceea ce afectează productivitatea muncii. Biroul organizaţiei de bază, deşi cunoaşte această situaţie, nu a acţionat energic pentru rezolvarea ei. E atît de greu să discutăm cu furnizorul, să-i arătăm ce greutăţi întîmpinăm şi să-i cerem să ne livreze materialele pe care să le putem utiliza în întregime în procesul de producţie ?“. Observaţii critice la adresa stilului defectuos de muncă al biroului organizaţiei de partid au mai formulat şi alţi comunişti care au luat cuvîntul în adunare. O dată cu acestea, ei şi-au exprimat însă convingerea că noul birou va acţiona cu mai multă răspundere pentru înlăturarea neajunsurilor din activitatea economică, pentru ridicarea nivelului muncii de partid în secţie, astfel încît colectivul să-şi poată realiza integral sarcinile de plan şi angajamentele asumate pe acest an în întrecerea ce se desfăşoară în întîmpinarea aniversării Republicii. L. GEORGESCU ADUNĂRI DE DĂRI DE SEAMĂ ȘI ALEGERI ÎN ORGANIZAŢIILE DE PARTID La Rîmnicul Sărat a intrat în funcţiune nouă fabrică de garnituri de frînă şi etanşare. Fabrica produce o variată gamă de ferodouri, discuri de ambreiaj şi garnituri de frînă pentru toate tipurile de autoturisme, tractoare, camioane, pentru industria chimică. Colectivul fabricii a pus pe piaţă noul produs MARXIT, denumirea Klingeritului românesc. In clişeu: Vedere exterioară a noii fabrici. Foto : AGERPRES (M. ALEXE) DIN LUMEA STIINTEI SI TEHNICII In cadrul programului de colaborare de lungă durată cu proiectanţii care lucrează în unităţile productive, cercetătorii de la catedra de maşini hidraulice a Institutului politehnic „Traian Vuia“ din Timişoara au finalizat studiile şi experienţele de laborator pentru o serie de pompe hidraulice, destinate industriei chimice. Soluţiile tehnice recomandate pe baza încercărilor practice pentru stabilirea circuitelor hidraulice şi pentru optimizarea parametrilor constructivi şi de exploatare au justificat omologarea şi asimilarea în producţie a unei game de pompe hidraulice care cuprinde circa 20 de tipo-dimensiuni de bază, cu performanţe tehnice şi funcţionale ridicate, ce înlocuiesc cu bune rezultate utilaje asemănătoare procurate din import. Un colectiv de specialişti de la Institutul de cercetări şi proiectări electrotehnice din Capitală a realizat o instalaţie originală, brevetată ca invenţie, pentru verificarea siguranţei în exploatare a motoarelor electrice asincrone trifazate. Instalaţia — un veritabil stand de probe — complet automatizată, funcţionează pe baza unor comenzi prestabilite, testînd simultan caracteristicile mecanice, electrice şi termice ale motoarelor, durata medie şi probabilitatea de funcţionare a acestora fără defecte. Verificările motoarelor se efectuează într-un timp foarte scurt şi în condiţii de sarcină apropiate de cele ale agregatelor aflate în exploatare. Instrument de mare utilitate pentru controlul motoarelor asincrone, noua instalaţie permite depistarea din timp a părţilor slabe ale acestora, contribuind astfel la îmbunătăţirea calităţii lor. Datorită frecvenţei şi consecinţelor sale, dar mai cu seamă tratamentului dificil, în ultimul deceniu bronşita a ocupat un loc important în patologia pulmonară. Pe linia unor asemenea preocupări, mai mulţi cercetători de la clinica de ftiziologie din Iaşi au studiat funcţia ventilatorie şi utilitatea explorării funcţionale a bronşitei cronice. In acest studiu au fost cuprinşi peste 250 de bolnavi din trei circumscripţii sanitare ale municipiului Iaşi selecţionaţi pe baza unui chestionar consemnînd tulburările pulmonare caracteristice bolii. Rezultatele funcţionale obţinute în raport cu vîrsta, sexul, consumul de ţigări, profesia şi condiţiile de microclimat au relevat frecvenţa obstrucţiei ventilatorii mai ridicată la bărbaţi, pe măsura înaintării în vîrstă la fumători, precum şi la cei ce lucrează în mediu poluat. Comparîndu-se rezultatele funcţionale găsite la bronşiticii depistaţi prin anchetă cu cele constatate la 357 de bolnavi prezentaţi spontan la consultaţie, s-a stabilit ca sindromul obstructiv a fost mai rar şi de intensitate mai mică la primii, fapt ce demonstrează avantajul anchetelor pentru diagnosticul bronșitei cronice în stadiul precoce. 4. SPORT ■ SPORT MOSCOVA 31 (Agerpres) La Moscova s-a disputat returul semifinalei „Cupei campionilor europeni“ la hochei pe gheaţă între echipa locală ŢSKA şi formaţia Dynamo Weisswasser (R.D. Germană). Hocheiştii sovietici au obţinut victoria cu scorul de 6—4 (4—1, 1-2, 1-1), învingătoare şi în primul joc (scor 11—1), echipa ŢSKA Moscova s-a calificat în finala competiţiei, unde va întîlni formaţia suedeză Brynaes PRAGA 31 (Agerpres) In cel mai important meci al zilei, a doua a turneului internaţional masculin de volei de la Nitra (Cehoslovacia), s-au întîlnit echipa Universităţii din Olomouc şi formaţia maghiară Bnasc Budapesta. Victoria a revenit cu scorul de 2—0 (15— 11, 15—13) voleibaliştilor cehoslovaci. PRAGA 31 (Agerpres) Oraşul Ostrava a găzduit întîlnirea internaţională amicală de rugbi dintre reprezentativele Cehoslovaciei şi R. F. a Germaniei. Net superiori, rugbiştii cehoslovaci au terminat învingători cu scorul de 47—3 (19—0). După cum s-a mai anunţat, echipa R. F. a Germaniei va juca la 12 noiembrie, la Bucureşti, cu selecţionata României. LISABONA 31 (Agerpres) La Lisabona, s-a desfăşurat meciul retur dintre echipa locală Benfica şi formaţia engleză B.C. Sutton, contînd pentru primul tur al „Cupei Cupelor“ la baschet masculin. Obţinînd victoria cu scorul de 77—71 (40—32), baschetbaliştii portughezi s-au calificat pentru turul următor al competiţiei. In primul joc, disputat săptămîna trecută la Londra, echipa Benfica Lisabona a cîştigat cu scorul de 77—76 PARIS 31 (Agerpres) Turneul internaţional de tenis, contînd pentru „Marele Premiu-Film“, care se desfăşoară în aceste zile în sala „Coubertin“ din Paris, a programat primele partide din cadrul turului I al probei de simplu. Jucătorul american Tom Gorman l-a învins cu 6—4, 5—7, 6—4 pe francezul Michel Leclere, australianul Colin Dibley a dispus cu 6—2, 6—4 de cehoslovacul Vladimir Zednik, iar francezul Pierre Barthes l-a întrecut cu 7—6, 6—2 pe neozeelandezul Onny Partn. Alte rezultate: Mignot (Belgia) — Machan (Ungaria) 6—3, 6—3; Proisy (Franţa) — Meyer (Franţa) 6—3, 7—5; Connors (S.U.A.) — Zugarelli (Italia) 6—0, 6—0. Ieri după-amiază, australianul Barry Phillips Moore l-a învins cu 2—6, 6—4, 14—12 pe Ion Ţiriac. O altă surpriză, a furnizat Fillol (Chile), care l-a eliminat cu 6—3, 6—4 pe spaniolul Gisbert. ni A apărut numărul 13 al revistei „Munca de partid“ In paginile revistei este publicat un articol consacrat aniversării Marelui Octombrie. De asemenea, revista conţine un grupaj de materiale consacrate sărbătoririi a 25 de ani de la proclamarea Republicii. Dintre subiectele actualităţii comentate în acest număr menţionăm : — problema concentrării tuturor forţelor la strîngerea recoltei şi grăbirea semănatului; — zootehnia în faţa „examenului" iernii ; — învăţămîntul de partid şi propaganda prin conferinţe — grupaj de consultaţii şi planuri tematice. Sub genericul „întreaga muncă politică la nivelul exigenţelor actuale“, revista inserează materiale care tratează problema combaterii manifestărilor înapoiate şi despre profilul etic al comunistului. Capitolul „Propagandiştii şi cursanţii vor să afle“ se ocupă de consecinţele economico-sociale ale îndeplinirii cincinalului înainte de termen, precum şi de evoluţia relaţiilor diplomatice şi consulare ale României în anii republicii. Sunt, de asemenea, publicate rubricile „Pe teme de metodică“ şi „Cabinetele de ştiinţe sociale". O altă temă de actualitate este conţinută de genericul „Organizaţiile de partid din şcoli“, care se ocupă de formarea pentru viaţă a elevilor. Intensificarea vieţii interne de partid constituie obiectul unei mese rotunde realizate la Comitetul municipal de partid Bucureşti. Revista mai conţine capitolele : — Iniţiative, metode, acţiuni, note — — Răspunsuri la întrebările cititorilor. Dezlegarea jocului apărut în nr. 8119 al ziarului nostru ORIZONTAL: 1. Străluci ; 2. Cronicar ; 3. Luminată ; 4. Iba — A — Rd ; 5. Pană — Cai ; 6. Ide — Lună; 7. Ru — Pălit; 8. Erudit — A. 22 de băieţi şi fete Fraţii Gheorghe şi Dumitru Baraboi — împreună cu soţiile lor, Maria şi Sofica — sunt mult respectaţi de locuitorii comunei Trifeşti. Şi iată de ce. Familiile acestor fraţi — în vîrstă de 64 şi, respectiv, 58 de ani — cuprind fiecare cite 11 fiice şi feciori între 14 şi 34 de ani. Cu excepţia Elenei şi Luciei care mai sunt încă şcolăriţe — de altfel, sirguincioase — restul de 5 fiice şi 15 feciori sunt oameni la locul lor şi, mai bine de jumătate, căsătoriţi. 14 din ei s-au calificat constructori, tractorişti, conducători auto, brutari sau funcţionari la poştă, iar ceilalţi sunt ţărani harnici şi de nădejde in cooperativa agricolă din comună. Este un merit deosebit al fraţilor Baraboi şi soţiilor acestora că au ştiut cum să facă educaţie copiilor lor în cultul muncii cinstite şi respectului faţă de societate. De ciţiva ani încoace, la fiecare an nou, fiicele şi feciorii vin şi urează părinţilor lor sănătate şi ani mulţi, ca prinos al dragostei şi recunoştinţei ce le-o poartă. Autoritatea dispecerului — Nu-ţi convine ? Află că dacă nu-ţi convine, ai să mă cauţi pe la garaj. Sunt cuvinte auzite, nu o dată, din gura unor şoferi de autobuze de la I.T.I. atunci cind dispecerii de la capăt de linie le atrag atenţia că nu respectă graficul. Povestea aceasta nu e nouă şi călătorii o reclamă mereu. Conducerea I.T.I ne scrie: „E adevărat că unii dispeceri nu au autoritate în faţa şoferilor, fapt ce face ca unii şoferi să fie iidisciplinaţi“. Dar ce face conducerea I.T.I. pentru a întări autoritatea dispecerilor ? Din aceeaşi scrisoare aflăm: „Dispecerului în cauză (unul scurt şi gras, cum îi descrie un călător in scrisoarea trimisă redacţiei) i s-a făcut observaţie verbală în şedinţă cu toţi dispecerii şi controlorii pentru că a admis să se adune la capăt de linie un număr mare de autobuze“. Deci tot dispecerul fără autoritate este admonestat, iar şoferii, care incalcă disciplina, nu primesc nici o sancţiune. Şi ne mai mirăm că avem dispeceri fără autoritate. Micul parchet al Şcolii generale din centrul civic al comunei Probota i s-au adăugat anul acesta două noi săli de clasă, un laborator şi o cancelarie. Alături de meşterii constructori putea fi văzut aproape în fiecare zi din vara acestui an elevul Gelu Gh. Dăscălescu — acum in clasa a VIII-a, ajutîndu-i cit îl ţineau puterile şi priceperea. Probabil, insă, că aşezarea şi baterea parchetului i-a plăcut cel mai mult elevului şi de aceea nu se mai sătura să tot privească cum lucrau parchetarii. Timp de citeva zile s-a întîmplat ca meşterii să lipsească de la lucru şi, cind parchetarii s-au reîntors, au observat nu fără uimire că mai bine de jumătate din podeaua unei săli de clasă era acoperită cu parchet nou bătut. Cui aparţinea „isprava“? Elevului Gelu Gh. Dăscălescu. Ba chiar lucrarea era atît de bine făcută, incit nimeni nu ar fi crezut că a fost executată de un... începător. Faptul promite că micul parchetar poate deveni în viitor un adevărat specialist in meserie. Cîtiva de la „Spicul" ! S-au gindit ciţiva salariaţi ^ de la „Spicul* că dacă um- blă cu făina pe degete, de ce nu şi-ar înfige mina mai adine. Aşa se face că şoferul Aurel Grecu a sustras 5 saci de făină de griu, dar pe cind intenţiona să o vîndă unui gestionar de la o unitate a O.C.L. „Alimentara" a dat miliţia peste el. Au mai fost prinşi cu furatul Gh. Bodoagă şi Elena popovici care considerau că bunurile întreprinderii sunt ca şi ale lor. Fiind vorba de trei cazuri în intervalul de două cutii, ar fi bine ca colectivul de la „Spicul“ să dezbată cu toată seriozitatea problema apărării avutului obştesc. Aşteptăm veşti bune. TJUmMitniim/MillUHtiini/iiu/nniiiiiMni/iiinii/iiiHiMiliiti/iHiiniiMiiiitriiiiii.wiii/iiuiaiiii/miiMii/iiiiii/ii/iiii/iiiitiiiiiiiiiiiiiiifcIi § PAGINA A III-A UNIUNEA JUDEŢEANA A COOPERATIVELOR DE CONSUM IAŞI recrutează de urgenţă cadre pentru un curs de 4 luni specialitatea ŞEF UNITATE ALIMENTAŢIE PUBLICĂ Condiţii: absolvent şcoală medie; vechime de cel puţin 1 an şi 8 luni în alimentaţia publică ; vîrsta 25-35 ani; bărbaţii, cu stagiul militar satisfăcut. Selecţia candidaţilor se va face în ziua de 3 noiembrie a.c. la sediul I.I.E.COOP., str. Ştefan cel Mare nr. 40. Relaţii se dau la compartimentul personal-învăţămînt, str. Ştefan cel Mare nr. 40, telefon 16412, interior 93. Se angajează de urgenţă: — şef de birou comercial — revizor gestiune — vînzători - încasatori Cei interesaţi se vor adresa la întreprinderea agricolă de stat Bucium Iaşi Condiţii de angajare şi salarizare, conform legilor 12/1971, 22/1969 şi H.C.M. 914/1968. Se angajează urgent: — tehnician sau tehnician principal — încălzire centrală — tehnician sau tehnician principal electro-mecanic — fochist Cei interesaţi se vor adresa la Spitalul clinic nr. 1 laşi Salarizarea şi încadrarea, conform Legii 12/1971 şi H.C.M. 2351/1969. Relaţii suplimentare se pot obţine la serviciul personal, telefon 13720, interior 119. 1G ÎNTREPRINDEREA DE PREFABRICATE DIN BETON IAȘI şoseaua Ţuţora nr. 164, telefon 31120, angajează de urgenţă: - muncitori în vederea şcolarizării prin cursuri de scurtă durată pentru meseriile de: - maşinişti prefabricate -fierari beton Se primesc absolvenţi ai şcolii generale, cu domiciliul în raza judeţului Iaşi. Fondul plastic Filiala Iaşi angajează imediat , — vînzător II. Condiţii de angajare şi salarizare conform Legii nr. 12/971, a Legii nr. 22/969 şi H.C.M. nr. 914/ 968. Cei interesaţi se vor adresa la Fondul plastic Filiala Iaşi, str. V. Alecsandri nr. 8, telefon nr. 12868, întreprinderea comunală apă-canal gaze-bar str. Triumfului nr. 6 angajează un contabil principal pentru lucrări de investiţii Condiţii de angajare, conform Legii nr. 12/1971. — un post de modelist — un post de macaragiu — două posturi de zidari — un post de responsabil curs tehnic — un post de contabil (secretar) are vacante Uzina mecanică „Nicolina" Iaşi Condiţii de angajare, conform H. C. M. 2841/1968. Noi ciştiguri in autoturisme La tragerea la sorţi a câştigurilor la libretele de economii cu dobîndă şi cîştiguri în autoturisme, pentru trimestrul III 1972, ce a avut loc în ziua de 27 octombrie 1972, s-au acordat 504 autoturisme : Dacia 1300, Moskvici 408, Dacia 1100 şi Skoda 100S. In judeţul Iaşi au ieşit cîştigătoare următoarele librete de economii : Dacia 1300 707 — 204 — 736 727 — 1 — 26314 717 — 552 — 16 Skoda 1000 727 — 1 — 30150 727 — 1 — 27934 727 — 1 — 17010 727 — 1 — 35284 727 — 1 — 11819 727— 1 — 32810 727 — 1 — 24943 727 — 235 — 3247 727 — 1 — 13041 727 — 1 — 33423 Titularii libretelor câştigătoare sunt invitaţi să se prezinte la sediile filialelor CEC Iaşi şi Paşcani pentru întocmirea formelor de ridicare a autoturismelor. Ka Decese • Familia îndurerată anunţă încetarea din viaţă a scumpului lor soţ, tată, unchi şi bunic IVANOVICI ANDREI pensionar, 62 ani. Înmormîntarea are loc vineri, 3 noiembrie, în comuna Plugari. întreprinderea de industrializare a laptelui Iaşi angajează de urgenţă — şoferi recepţioneri cu gestiune (salarizare foarte avantajoasă) — mecanici auto categ. II-VI — lăcătuş! mecanici întreţinere — electricieni întreţinere — mecanici frigotehnişti — termişti — zidari-zugravi Angajarea se face în conformitate cu prevederile Legii nr. 12/1971, iar pentru funcţia de şofer recepţioner cu gestiune şi în conformitate cu prevederile Legii nr. 22/1969. Relaţii suplimentare se dau zilnic la sediul întreprinderii din Iaşi, str. Metalurgiei nr. 8, intre orele 8-12.