Flacăra Iaşului, octombrie 1987 (Anul 43, nr. 12741-12767)

1987-10-01 / nr. 12741

PAGINA A ll-A ------------ Şcoala permanentei • perfecţionări profesionale Cunoscută prin produsele de performanţă realizate, întreprinderea "Tehnoton" este o adevărată şcoală de continuă perfecţionare a pregătirii profesionale, de însuşire a celor mai noi cunoştinţe în domeniu. Deşi electronica impune de la sine utilizarea tehnicii de vîrf, competitivitatea necesară nu poate fi menţinută decit printr-o permanentă înnoire a fiecărui produs, a aparatelor de radioemisie-recepţie, a echipamentelor electronice industriale şi altele. In procesul amplu al pregătirii întregului colectiv, organizaţia U.T.C. şi-a asumat răspunderea directă a desfăşurării cursurilor pentru tineret, conduse de specialişti cu bogatăexperienţă în producţie şi cercetare, chemaţi, aşa cum ________ sublinia tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, secretarul general al partidului, în cuvântarea programatică la deschiderea noului an de învăţămînt, să asigure o continuă însuşire a noi şi noi cunoştinţe. „Avem organizate cursuri pentru electronişti, bobinatori, prelucrători prin aşchiere şi un curs de inventivă — ne spune Romică Maghercă, secretar adjunct al comitetului U.T.C. La fiecare doi ani şi jumătate, tinerii din unitatea noastră urmează cursurile de perfecţionare a pregătirii, fără de care nu am putea realiza produse cu noi performanţe, care să satisfacă exigenţele tot mai sporite ale beneficiarilor. Această îmbogăţire a cunoştinţelor s-a dovedit izvorul multor idei noi, concretizate în raţionalizări, inovaţii şi invenţii aplicate în producţie“. Cursul de inventică deschis cu doi ani în urmă şi condus de ing. Marcel Martin suscită pe drept un deosebit interes al tinerilor. S-a început cu prezentarea metodologiei de creaţie tehnică, a ceea ce oferă literatura de specialitate in privinţa unui produs sau altul, pentru ca în acest an să se treacă la „studiul critic“ al produselor. In acest fel se nasc idei tehnice noi, materializate deja în 18 propuneri de Inovaţii şi invenţii în 1986 şi alte 14 numai în primul semestru ale acestui an. „Competitivitatea, ne spunea inginera Tatiana Zonte, nu poate fi menţinută fără ca fiecare produs să înglobeze şi creaţie originală“. Dintre problemele tehnice preluate spre rezolvare de către participanţii la cursurile de inventică, de colective de lucru formate din tineri, alături de muncitori şi specialişti, pot fi amintite foarte multe, cum ar fi distribuitorul video modernizat, staţia de radiocomunicaţii maritime modernizată, monitorul naval, camere Tv, cu sincroprocesor şi cele cu nivel scăzut de iluminare etc. Un pasionat electronist, Dan Ungureanu, a finalizat deja o primă inovaţie : dispozitivul de poziţionare a monitorului Tv, pe bancul demontaj. Un alt coleg alsău, tehni- cianul Petru Cuşniriuc, va participa la o sesiune naţională de comunicări cu o lucrare despre ultrasonarea electrolitului acumulatoarelor electrice, aplicabilă în unităţi deţinătoare de parc auto, primindu-se deja 10 comenzi de asemenea instalaţii. Alte echipe de tineri şi-au pus semnătura, alături, de specialiştii din proiectare, pe noile generatoare de ultrasunete pentru degresare, pe cele de pretratare a foliei de material plastic sau contorul de lungimi. Ne referim la ing. Liliana Vornicu, Daniela şi Emanuel Savin, la electroniştii Eugen Berbece şi Constantin Briceagă, la strungarii Eugen Luca şi Ion Amarghioalei, sau lăcătuşii Gheorghe Bostanei şi Gheorghe Ionache. Lucrările realizate de ei, de alţi colegi, sînt de mare complexitate, la aceste reuşite ajungîndu-se printr-un temeinic studiu al literaturii tehnice, printr-o laborioasă activitate de proiectare şi realizare practică, dublată de multă pricepere profesională şi ingeniozitate. Realizările de pînă acum în direcţia perfecţionării pregătirii profesionale a tinerilor din această întreprindere ieșeană îndeamnă spre o activitate tot mai bine organizată. Perfecţionîndu-şi în continuare stilul şi metodele de muncă, organizaţia U.T.C. îşi propune să analizeze periodic tematica fiecărui curs, pentru a o pune un acord permanent cu cerinţele producţiei, cu necesitatea înnoirii acesteia, în scopul asigurării unei eficienţa economice tot mai ridicate, a unei reale competitivităţi. CONSTANTIN ILIE La întreprinderea „Tehnoton“ invitaţie La Casa de cultură a tineretului şi studenţilor din Iaşi şi-au reluat activitatea studioul de spectacole „Moldavia“, orchestra de muzică populară „Balada“, ansamblul folcloric „Doina Carpaţilor“, teatrul „Ludie“, cenaclul de anticipaţie „Quasar“, de caricatură „Accent“, cluburile de audiţii muzicale „Univers XX“ şi „Sunetul muzicii“, precum şi cercurile de dans, foto, instrumente muzicale şi jocuri logice. Se redeschide, de asemenea, şi cercul literar „Mihai Eminescu“. La activităţile atelierului de muzică rock şi uşoară se pot înscrie atît studenţi, isti şi elevi. La strînsul roadelor acestei toamne, şi în judeţul nostru lucrează, împreună cu oamenii muncii din agricultură, mii de tineri. Cei peste 12 000 de elevi, 1265 de studenţi şi 9 000 de tineri din unităţi economice au cules şi depozitat mari cantităţi de porumb, legume, fructe şi furaje. Cu rezultate bune, aflăm de la ing. Mihai Dincă, acţionează şi elevii liceelor metalurgic Iaşi şi agroindustrial Miroslava, la culesul merelor, în ferma pomicolă Galata loto . L. STRATULAT Concurs In organizarea Comitetului municipal al U.T.C., la Casa de cultură a ştiinţei şi tehnicii pentru tineret s-a desfăşurat faza municipală a concursului intitulat „Realizări ale Epocii Nicolae Ceauşescu în judeţul Iaşi“, la care au participat echipaje de tineri din unităţi economice şi instituţii ieşene. Cel mai temeinic pregătiţi s-au dovedit a fi membrii echipajelor de la I.U.P.S.R., C.F.S. şi I.C.S M.T.I. Succese ale pionierilor ieşeni La etapa republicană a concursului de radiogoniometrie, desfăşurată la Poiana Pinului, judeţul Buzău, echipajul de la C.P.S.P. Răducăneni, din cercul condus de prof. Constantin Darie, a obţinut locul I. Pionierii de la C.P.S.P. Ţibăneşti, conduşi de prof. Constantin Vargan, au obţinut, la etapa republicană a concursului de aeromodele, care a avut loc la Sălişte—Sibiu, locul al IV-lea. De asemenea, etapa republicană a cinecluburilor pioniereşti, desfăşurată la Sibiu, numără printre cîştigători şi pe cineamatorii de la C.P.S.P. Iaşi, din cercul condus de prof. Constantin Scutariu, care au ocupat locul al II-lea, cu un film şi un documentar artistic. O altă creaţie a lor, filmul-reportaj „Independenţa“, a fost reţinut de Televiziunea Română pentru emisiunile dedicate copiilor. -----------------------FLACĂRA IAȘULUI | Plenara Comitetului municipal al U.T.C. Ieri, a avut loc plenara Comitetului municipal Iaşi al U.T.C., care a analizat activitatea de pregătire politico-ideologică, de educaţie patriotică, revoluţionară a tineretului, în spiritul hotărîrilor Congresului al Xlll-lea, al tezelor, ideilor şi orientărilor tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU, secretarul general al partidului, cluic la cel de-al 511-lea Congres al educaţiei politice şi culturii socialiste. Au fost subliniate preocupările organelor şi organizaţiilor U.T.C. pentru cuprinderea tuturor tinerilor la acţiunile de educaţie patriotică, revoluţionară, de întărire a atitudinii înaintate înmuncă şi în viaţă, pregătirile pentru deschiderea noului an de învăţămînt politico-ideologic al U.T.C. Totodată, au fost luate în dezbatere acţiunile ce se vor desfăşura cu prilejul adunărilor şi conferinţelor de dare de seamă şi alegeri în organizaţiile U.T.C. Plenara a adoptat măsuri corespunzătoare. O sancţiune plină de învăţăminte Despre tinerii de la I.U.P.S.R., am scris adesea în paginile ziarului nostru relevînd frumoase fapte de muncă, activităţile educative desfăşurate în timpul liber, aprecierea de care ei se bucură din partea întregului colectiv. Asemenea lucruri se pot spune şi despre rezultatele obţinute în producţie de Iulian Luca, lăcătuş în una din secţiile uzinei, rezultate despre care ne-au vorbit mai mulţi tineri, maistrul şi şeful de echipă ai acestuia. Recent însă Iulian Luca a fost puns în discuţia adunării generale extraordinare a organizaţiei U.T.C., aplicîhdu-i-se o sancţiune aspră, din care el va trebui să tragă toate învăţămintele. împreună cu alţi doi „prieteni", îşi făcuse un obicei, care s-a dovedit dăunător, acela de a-şi petrece timpul liber mai mult în restaurante, expunîndu-se consecinţelor consumului exagerat de alcool. Intr-o bună zi, după ce au consumat o cantitate apreciabilă die bere,iar în noaptea precedentă, alte băuturi la o petrecere... prelungită, cei trei au lovit, destul de grav, un cetăţean mai in vîrstă. Motivul ? Mai greu de explicat. Ce-şi mai aminteşte Iulian Luca este că l-au bruscat pe respectivul trecător... din „greşeală“ şi tot ei au pretins scuze. Un echipaj al Miliţiei La „trezit“ la realitate, printr-o amendă usturătoare şi, firesc, a fost informată şi organizaţia U.T.C. Afum, Iulian Luca a înţeles gravitatea faptei sale, adevărul că nimeni nu poate avea două feluri de comportare, unul în muncă şi altul pe stradă, că faţă de organizaţia U.T.C., de colectivul de muncă este răspunzător nu numai de ceea ce face în întreprindere. Fapta sa a fost calificată de tinerii din organizaţie, de întregul colectiv drept ruşinoasă, o încălcare gravă a normelor de conduită civilizată. Este şi părerea celor cu care am stat de vorbă, a tinerilor Vasile Enache şi Ioan Buliga, a maistrului Constantin Cimpoeru. Desigur, şi organizaţia U.T.C., biroul acesteia vor trage învăţămintele necesare din această situaţie ce le umbreşte prestigiul. Spunem aceasta pentru că, am constatat, atît Iulian Luca, dar şi alţi tineri, între care şi Jan Seghedin, încredinţat spre reeducare colectivului de muncă, pentru o faptă antisocială, nu au fost atraşi permanent la acţiunile de muncă şi educative iniţiate. Şi acestea nu sunt puţini, dar nimeni nu şi-a pus întrebarea: de ce unii tineri se sustrag de la acţiunile organizate şi, de fapt, ce fac ei în timpul liber ? Iată un prilej pentru organizaţia U.T.C. de a analiza cu atenţie şi acest aspect, de a cunoaşte mai îndeaproape modul în care tinerii se comportă în societate. O îndatorire de care nu sunt absolviţi nici părinţii lui Iulian Luca, pentru că lesne, ar fi putut observa „obiceiurile“ fiului lor, pentru a le corecta la timp. AL. SEBASTIAN Confirmare Despre tînărul interpret şi compozitor Cristian Simionică am scris în cadrul rubricii noastre „Un nume pentru mai tîrziu“, arătînd că posedă acele calităţi care îl pot facşi să se afirme. O primă confir- mare a constituit-o selecţionrea şi participarea sa la Coim cursul de muzică de dans de la Costineşti, unde s-a bucurat de aprecierile juriului şi ale publicului. . C urmare, el a înregistrat mai multe melodii pentru radio (unele au şi fost difuzate), pregăteşte un microrecitalla televiziune şi a fost invitat să participe la o serie de turnee ale Ansamblului C.C. al U.T.C. Bucuria culorii şi a meditaţiei Interviu cu pictorul BOGDAN BÂRLEANU — Cită vreme a trecut de cînd ^ţi pus pentru prima oară mîna pe uneltele — oricum s-ar numi ele — artistului plastic? — Foarte multă. Avînd tată sculptor, era şi firesc să fac acest lucru foarte devreme, adică imediat după ce am învăţat să merg şi să vorbesc. Dacă privim insă lucrurile din punctul de vedere al competitivităţii, momentul este mai apropiat: anul 1977, după terminarea facultăţii. Deşi încă din timpul liceului aveam lucrări la Muzeul lemnului din Câmpulung Moldovenesc. Păstrez şi acum o pinză realizată în ultimul an de facultate, selecţionată, la acea dată, pentru o expoziţie judeţeană. De cite oîi vreau să ştiu dacă am făcut vreun pas înainte, mă uit la acea pînză. Dar nu numai atît. Credinţa mea este că cel ce se arată pe deplin mulţumit de ceea ce face nu evoluează. ■— Este greu să creşti la umbra unui stejar? Mă refer, desigur, la tatăl dumneavoastră, personalitatea artei plastice româneşti. — Depinde foarte mult de stejar. Pe mine raporturile cu tatăl meu — raporturi de prietenie, dar şi principiale in plan profesional, ca de la maestru la învăţăcel, nu neapărat discipol — m-au stimulat foarte mult. Tatăl meu participa la fiecare bucurie a mea, dar a fostşi singurul care mi-a respins o lucrare la selecţia pentru o expoziţie. Am avut foarte multe de învăţat de la el... — Şi cu au însemnat cei 10 ani de activitate ? — Foarte pe Scurt d in ţară — 5 expoziţii personale şi premiul I la Festivalul naţional „Cîntarea României“ şi la concursurile „Lascăr Vorel" şi „Voroneţiana“ , prezent in expoziţii în Polonia, Olanda, Grecia, R.D.G., R.F.G., Iugoslavia, Cehoslovacia, Anglia, Bulgaria (unde am obţinut şi o diplomă de onoare a juriului). Am devenit şi membru titular al U.A.P., sînte coordonator al „Atelierului 35“, care grupează artişti plastici din tînăra generaţie. — Ce vă propuneţi să realizaţi prin intermediul a ceea ce faceţi ? — Eu doresc să comunic bucuria culorii şi a meditaţiei. Cred că valoarea artistului constă şi în diversitatea temelor abordate, a tehnicilor... De aceea am lucrat şi expus şi peisaje, lucrări din ciclul „Germinaţie“ — Introspecţie fără imediata legătură cu realitatea, cu aparentul, cu vizibilul —, „schiţe de călătorie“... — Ce va însemna perioada următoare pentru dv. ? — Foarte multă muncă, in primul rînd pentru materializarea unui vis scump fiecărui artist : acela de a avea o lucrare în Cetate. Este vorba da un mozaic de mari dimensiuni, ce urmează să fie amplasat pe clădirea Facultăţii de construcţii din Iaşi. Va fi, îmi doresc, un reper nu numai al activităţii mele, ci şi al Cetăţii. Vor trebui asamblate peste 2 milioane de fragmente... Pregătesc, totodată, deschiderea unei expoziţii la Bucureşti, cu lucrări din ciclul „Germinaţie“, expoziţie care va fi prezentată, desigur, şi la Iaşi. DORIAN Obreja