Flacăra Iaşului, iunie 1988 (Anul 44, nr. 12948-12973)

1988-06-01 / nr. 12948

PAGINA A ll-A------------------------------------------------ CRONICA LUNII MAI întreaga activitate economico-socială şi politică din luna mai s-a desfăşurat sub semnul ideilor, tezelor, orientărilor şi sarcinilor cuprinse în magistrala expunere prezentată de tovarăşul NIcOLAE CEAUŞESCU la şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. din 29 aprilie a.c., care reprezintă o contribuţie de excepţională însemnătate a conducătorului partidului şi statului nostru la dezvoltarea teoriei şi practicii construcţiei socialiste, la îmbogăţirea gândirii revoluţionare, un mobilizator program de acţiune pentru întregul partid şi popor. Însufleţiţi de orientările, sarcinile şi indicaţiile cuprinse in acest important document programatic, precum şi în cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu rostită la şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. «lunii mai a.c., oamenii muncii de pe întreg cuprinsul ţării au acţionat şi acţionează, într-un înalt spirit de răspundere, pentru îndeplinirea exemplară a tuturor obiectivelor stabilite, a istoricelor hotăriri adoptate de Congresul al XIII- lea şi Conferinţa Naţională ale partidului. Dezbaterea. În această perioadă, de către întregul nostru partid şi popor, a expunerii tovarăşului Nicolae Ceauşescu constituie un minunat prilej de a reliefa contribuţia hotărîtoare a secretarului general al partidului la elaborarea strategiei şi tacticii revoluţionare de edificare socialistă a patriei, capacitatea sa de investigare a realităţii, de a sesiza sensul evoluţiei istorice, spiritul creator, viu, dinamic, principialitatea revoluţionară ce caracterizează întreaga sa operă. Dezbaterile prilejuiesc, totodată, identificarea noilor căi şi forme de acţiune pentru perfecţionarea muncii în toate domeniile vieţii economico-sociale şi politice, îndeplinirea exemplară a sarcinilor de plan pe acest an şi pe întregul cincinal. Aspecte ale realizării sarcinilor de plan au figurat şi pe ordinea de zi a şedinţei Comitetului Politic Executiv al C.C. ;* P.C.R. din 20 mai a.c., desfăşurată sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, care a analizat, între altele, îndeplinirea, în trimestrul I 1988, a principalilor indicatori economici aprobaţi la capacităţile de producţie industriale puse în funcţiune ; încadrarea în consumurile normate de materii prime, materiale, combustibili şi energie electrică în primul trimestru din acest an, comparativ cu perioada corespunzătoare din 1987 ; modul cum se acţionează pentru reducerea cheltuielilor totale şi materiale de producţie. Luna mai a fost marcată, de asemenea, de o serie de evenimente cu semnificaţii deosebite in viaţa partidului, a întregii ţări. La 1 mai, poporul român a sărbătorit Ziua internaţională a muncii, sărbătoare căreia i-a dedicat numeroase manifestări ce au culminat cu adunarea festivă a oamenilor muncii din Capitală, desfăşurată in prezenţa tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi a tovarăşei Elena Ceauşescu. Am sărbătorit in această lună, la 9 mai, împlinirea a 67 de ani de la făurirea Partidului Comunist Român, care, in decursul glorioasei sale existenţe, a condus cu strălucire destinele poporului, devenind astăzi centrul vital al întregii naţiuni. La 9 mai, am sărbătorit împlinirea a 11 ani de la cucerirea Independenţei de Stat a României şi a 43 de ani de la victoria asupra fascismului, moment marcat prin numeroase solemnităţi organizate în Capitală şi pe întreg cuprinsul patriei, prin care s-a adus înaltă cinstire eroilor neamului ce s-au jertfit pentru împlinirea idealurilor de libertate, independenţă şi suveranitate ale poporului nostru. Intre evenimentele politice ale lunii mai se înscriu şi vizitele de lucru efectuate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu in judeţele Vîlcea şi Harghita. Noul dialog de lucru al conducătorului partidului şi statului nostru cu colective de oameni ai muncii din unităţi economice, intîlnirile cu membrii birourilor comitetelor judeţene de partid respective au prilejuit examinarea directă, la faţa locului, a modului cum se acţionează pentru înfăptuirea sarcinilor economico-sociale, a obiectivelor înscrise în planurile şi programele de dezvoltare în profil teritorial ale celor două judeţe. Aprecierile şi recomandările făcute de tovarăşul Nicolae Ceauşescu în cadrul cuvîntărilor rostite la marile adunări populare organizate în municipiile Rîmnicu Vîlcea şi, respectiv, Miercurea Ciuc, chemările adresate de secretarul general al partidului au avut un puternic ecou în rindurile oamenilor muncii din întreaga ţară, determinînd o angajare şi mai puternică a tuturor forţelor pentru realizarea exemplară a sarcinilor de plan pe acest an şi pe întregul cincinal. In ziua de 19 mai a.c., tovarăşul Nicolae Ceauşescu a efectuat o vizită de lucru pe şantierele de amenajare complexă a rîurilor Dîmboviţa şi Argeş, obiective economice de mare anvergură iniţiate, după cum se ştie, de secretarul general al partidului. Noul dialog de lucru cu specialiştii, constructorii şi proiectanţii, cu toţi factorii de răspundere prezenţi la întîlnirea cu secretarul general al partidului a pus în evidenţă soluţii constructive menite să conducă la reducerea volumului de lucrări, la intensificarea ritmului de muncă pe şantier în vederea finalizării într-un ritm intens a acestor obiective de o deosebită importanţă economică şi socială. C. LUPII Evenimente interne Plenara Comitetului municipal Iaşi al U. T. C. flecara Comitetului municipal Iaşi al U.T.C. a analizat ieri activitatea economico-socială, munca organizatorică şi politico-educativa desfăşurată de, organele şi organizaţiile U.T.C. şi A.S.C pentru creşterea contribuţiei tineretului la înfăptuirea hotărîrilor Congre-Mu ni al XlII-lea şi Conferinţei Naţionale ale partidului. Apreciind rezultatele obţinute de tineretul ieşean în muncă, plenara a cerut organelor şi organizaţiilor U.T.C. şi A S.C. să-şi perfecţioneze, in continuare, activitatea organizatorică, politică şi educativă, stilul şi metodele de lucru, pentru întărirea răspunderii in realizarea neabătută a sarcinilor economice şi sociale ce revin municipiului Iaşi. Plenara a adoptat un program special de măsuri. Sortimentele producţiei fizice (urmare din pag. 1) se evidenţiază colectivele de luctători conduse de ajutorii de maiştri Angela Badic, Vasilica Haderu, Aneta Huţupasu şi Aurica Dănilă. Cu toate acestea, unii membri ai colectivului de aici, îndeosebi dintre cei care lucrează la producţia pentru intern, s-au prins de slaba aprovizionare cu tricot, aprovizionare făcută de unitatea tutelară, fapt pentru care nu pot realiza toate sortimentele producţiei fizice planificate. „Ne-are organizat în aşa fel munca, incit să îndeplinim sarcinile la producţia fizică, ştitind că economia naţională are nevoie de toate sortimentele planificate. Din păcate, nu primim la timp cantitatea de tricot prevăzută“, ne spunea inginerul tehnolog Gh. Vînătoru. Intr-adevăr, după două decade din mai, secţia înregistra o restanţă (datorită nelivrării tricotului la producţia fizică de circa 80 000 de bucăţi de tricotaje. Ce măsuri au luat organizaţia de partid, conducerea secţiei pentru rezolvarea acestei situaţii ? „Mai intîi, ne-am preocupat de încadrarea strictă în consumurile normate de materii prime, astfel că nu depăşim cheltuielile materiale la 1 030 lei producţie marfă. Apoi, am insistat şi insistăm aproape zilnic la întreprindere pentru asigurarea ritmicităţii aprovizionării. Ni s-a spus şi ni se spune că unii furnizori de fire au restanţe şi nu se poate realiza tricotul planificat“, ne-a declarat Lăcrămioara Todiraş, economistul secţiei. De altfel, aşa a justificat slaba aprovizionare a secţiei din Hîrlău şi şeful serviciului aprovizionare de la „Moldova “ Titus Marcu, cînd l-am întrebat cum explică nelivrarea la timp a cantităţii de tricot planificată, iată de ce invităm factorii de conducere de la „Moldova" sa intervină operativ pentru a pune la dispoziţia subunităţii din Bîrlău cele necesare îndeplinirii ritmice a producţiei fizice, aşa cum s-au angajat, de fapt, atunci cînd au semnat contractul de acord global încheiat cu reprezentanţii secţiei. Aceasta presupune însă o mai bună organizare a muncii, inclusiv In direcţia aprovizionării, îmbunătăţirea *xw»ducerii de nmUul activităţii productive. Azi, prin frumosul cartier „Păcurari" Foto : G. Onofrei -------------------------------------------------------FLACĂRA IAȘUlUI ] Bucurie, numele tău e copilărie ! (urmare din pag. I) E tot ce-avem mai drag. E însăşi raţiunea existenţei şi a muncii, e marea noastră şansă, e puntea de lumină spre viitor. Ila cartea virstelor, filele copilăriei, nicicînd îngălbenite, sînt şi rămîn cele mai frumoase. Aşa-’î la noi. Miracolul — şi noi iluzia — întreţinut de grija fericită a unui popor destoinic, e în fiecare gingurit, şi zâmbet, nn toate culorile şi cuvintele copilăriei. 1 Iunie e doar un început, un mereu nou început de anotimp, de viaţă... Un mereu înnoit prilej de-a privi la viitor prin ochii cărora le datorăm seninul și încrederea și zîmbetul. În grădinile de legume, ritmul lucrărilor trebuie intensificat (urmare din__pag. I) primul plan al preocupărilor și In celelalte unităţi cultivatoare de legume. Totodată, se impune ca in toate grădinile de legume să se treacă la completarea golurilor din culturi, la cultivarea integrală a terenului. Să nu rămînă nefolosită nici o palmă de pămint. Unele unităţi agricole din această zonă urmează să însămînţeze sau să planteze însemnate suprafeţe de legume după recoltarea mazării şi a orzului. Obţinerea unor recolte bogate şi de pe aceste suprafeţe impune măsuri deosebite din partea şefilor de fermă, a tuturor legumicultorilor. Şi la C.A.P. Balş, şi la C.A.P. Doleni, şi la C.A.P. Fîntînele este necesar să se treacă urgent la repicarea răsadului de varză de toamnă, pentru a se cîştiga timpul pină la plantare în folosul dezvoltării materialului săditor. Unele unităţi, între care C.A.P. Deieni, C.A.P. Balş, urmează să planteze cu varză circa 15 hectare, fiecare. Şefii de fermă au datoria de a pregăti şi folosi maşinile de plantat pentru a se realiza lucrarea respectivă repede. Şeful de fermă Mihai Huţanu ne spunea că in campania următoare (de plantare a verzei) va utiliza această maşină deoarece forţa de muncă va fi atunci angajată la întreţinerea culturilor, în toate unităţile se cultivă, pe suprafeţe mai mari sau mai mici, tomate. La C.A.P. Deieni această cultură ocupă 55 de hectare, la C.A.P. Tansa — Belceşti — 20 de hectare, la C.A.P. Balş — 11 hectare. Este necesar să se realizeze lucrarea de pansare pe întinderi cit mai mari, pentru a se cîştiga la producţie şi cantitativ şi calitativ. Legumicultorii din Deieni s-au angajat să paliseze tomatele de pe circa 10 hectare. Toţi legumicultorii trebuie să procedeze aşa. In acest scop este necesar să fie intensificate preocupările pentru procurarea materialelor, pentru instalarea acestora. Volumul de muncă din sectorul legumicol rămîne deci mare. Organele şi organizaţiile de partid au datoria să asigure, în continuare, o bună mobilizare la muncă, ritmuri înalte de execuţie şi calitate tuturor ■lucrărilor agricole. Păşunile protejate, pentru a le spori productivitatea Cu mult înainte de începerea păşunatului, conducerile de unităţi agricole, consiliile populare comunale au fost atenţionate să amenajeze în taberele de vară perdele şi acoperişuri de protecţie, iesle, încît, în perioadele ploioase, animalele să aibă unde fi adăpostite şi hrănite cu masă verde. Din păcate Insă, In anele ccraune ale judeţului, — Tg. Frumos, Al. I. Cuza, Cotnari, Deieni, Frinteni, Popeştii Popricani, Probeta şi în multe alte locuri, — aceste indicaţii au fost ignorate. Este drept, valul de ploi nu dăunează, deocamdată, sănătăţii animalelor, in schimb păşunatul pe pajiştile cu exces de umiditate distruge vegetaţia, scade productivitatea păşunilor, care se refac foarte greu. Trebuie luate imediat măsurile care se impun, pentru ca, în perioadele ploioase, animalele ,s să fie furajate la iesle. Manifestări consacrate Zilei internaţionale a copilului Sala „Orizont“, de la Facultatea de tehnologie chimică. Va găzdui, de la ora 12, o expoziţie de pictură cu lucrări semnate de Viorica Toporaş, Doina Chirnoagă, Ioana Vlad şi Claudia Cârtiţă. O expoziţie de desene s-a deschis şi la Institutul agronomic. (lector univ. Aneta Gafta) • Despre manifestările din cadrul caselor pionierilor şi şoimilor patriei din judeţul nostru ne scriu membrii subredacţiei „Opinia pionierească“. La instituţiile amintite, cluburile UNICEF organizează, între 1-5 iunie a.c., acţiunea politico-educativă „Inima copilăriei e cel mai cald pămînt“. De asemenea, la Şcoala nr. 20 din Iaşi, a avut loc spectacolul intitulat „Noi, copiii“, iar la Şcoala nr. 37, expoziţia de artă plastică „Culorile copilăriei“. « „Ecran-clubul copiilor“ include,în această săptarmină, matinee de filme artistice şi de desene animate la cinematografele „Dacia“ şi „Tineretului“. „ Consiliul judeţean al Organizaţiei Pionierilor şi Comitetul judeţean al femeilor au iniţiat, în aceste zile, in cele 11 instituţii de ocrotire a minorilor din judeţul nostru, (leagăne şi case de copii), acţiuni în cadrul cărora celor mici le sunt oferite în dar jucării, materiale sportive, cărţi şi discuri cu poveşti, diadalme şi altele. De asemenea, Comitetul municipal al femeilor şi comisiile de femei din cartiere vor oferi, astăzi, copiilor din instituţiile de ocrotire dulciuri şi obiecte de îmbrăcăminte. • In colaborare cu Miliţia municipiului Iaşi, astăzi se desfăşoară etapa municipală » Concursului „Educaţia »«»tie»*, educaţie pentru viaţă“. • Biblioteca judeţeană „Gh. Asachi“ găzduieşte, în perioada 1—5 iunie a.c., „Zilele cărţii pentru copii“. Inaugurarea activităţilor va avea loc astăzi, la ora 10. • In Centrul universitar continuă acţiunile consacrate Zilei internaţionale a copilului.