Flacăra Iaşului, mai 1989 (Anul 45, nr. 13233-13257)

1989-05-03 / nr. 13233

CRONICA LUN ■Luna aprilie, ca de altfel întreaga perioadă care a trecut din acest an, s-a caracterizat printr-o intensă şi susţinută activitate de muncă şi creaţie în industrie şi agricultura, în celelalte domenii ale vieţii economico-sociale pentru înfăptuirea hotărîrilor Congresului al XIII-lea şi Conferinţei Naţionale ale partidului, a orientărilor şi indicaţiilor formulate de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, privind realizarea exemplară a tuturor sarcinilor de plan pe anul 1989 şi pe întregul cincinal în această atmosferă de puternică angajare patriotică şi revoluţionară, au avut loc, totodată, evenimente de o deosebită însemnătate politică pentru înfăptuirea cu succes a măreţului program de edificare socialistă a patriei, de împlinire a idealurilor poporului român, în prim-planul acestor evenimente se înscriu lucrările Plenarei C.C. al P.C.R. din 12—14 aprilie, la deschiderea cărora tovarăşul Nicolae Ceauşescu a informat întregul nostru partid şi popor că, la sfîrşitul lunii martie, România a plătit complet datoria externă şi, pentru prima dată în istoria sa îndelungată, ţara noastră nu mai plăteşte tribut nimănui, fiind cu adevărat independentă şi politic şi economic. După cum se ştie, Plenara Comitetului Central al partidului a dezbătut o serie de probleme de importanţă deosebită pentru dezvoltarea economicosocială a ţării. între acestea se înscrie şi hotărîrea luata la propunerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu de a se anula unele datorii ale cooperativelor agricole de producţie şi ale asociaţiilor economice intercooperatiste, în sumă totală de 117 miliarde de lei, care reprezintă un important act economic şi politic ce demonstrează preocuparea partidului şi statului nostru pentru, continua dezvoltare a agriculturii, pentru crearea de condiţii tot mai bune în vederea înfăptuirii, obiectivelor noii revoluţii agrare. în încheierea lucrărilor Plenarei C.C. al P.C.R., tovarăşul Nicolae Ceauşescu a rostit o magistrală cuvîntare care reprezintă un amplu şi mobilizator program de muncă şi acţiune revoluţionară al întregului partid şi popor pentru ridicarea pe noi culmi de progres şi civilizaţie a ţării, pentru întărirea şi mai puternică a independenţei şi suveranităţii României socialiste. Sub semnul mobilizatoarelor idei şi orientări cuprinse în cuvântarea secretarului general al partidului şi în Hotărîrea Plenarei C.C. a P.C.R. din 12—14 aprilie, sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu a avut loc Plenara Consiliului Naţional al Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, înalt forum al democraţiei noastre muncitoreşti-revoluţionare, care a dezbătut probleme de importanţă deosebită pentru realizarea exemplară a programelor de dezvoltare economicosocială a ţării în actualul cincinal, în prezenţa tovarăşului Nicolae Ceauşescu, în zilele de 17 şi 18 aprilie, s-au desfăşurat lucrările sesiunii a noua a celei de-a IX-a legislaturi a Marii Adunări Naţionale. în acest cadru, forumul legislativ al ţării a adoptat o Hotărîre cu privire la plata datoriei externe, la politica economică, de construcţie socialistă şi colaborare internaţională a Republicii Socialiste România, în cadrul căreia s-a dat cea mai înaltă apreciere contribuţiei determinante a tovarăşului Nicolae Ceauşescu la elaborarea şi înfăptuirea politicii interne şi externe a partidului şi statului nostru, la afirmarea şi creşterea prestigiului României socialiste în lume. Marea Adunare Naţională a adoptat, de asemenea, Legea privind anularea unor datorii ale cooperativelor agricole de producţie şi asociaţiilor economice intercooperatiste, Legea privind îmbunătăţirea organizării administrative a teritoriului Republicii Socialiste România şi Legea privind interzicerea creditelor din străinătate. Din iniţiativa colectivelor de oameni ai muncii, a organizaţiilor democraţiei muncitoreştirevoluţionare, sub semnul deplinei unităţi a naţiunii noastre în jurul partidului, al secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, al satisfacţiei şi mîndriei patriotice generate de marile victorii dobîndite în construcţia socialistă, în întărirea independenţei şi suveranităţii ţării, de hotărîrile adoptate de recenta Plenară a C.C. al P.C.R., de legile aprobate " de sesiunea M.A.N., în Capitală a avut loc, în ziua de 19 aprilie, o mare adunare populară a oamenilor muncii, în cadrul căreia tovarăşul Nicolae Ceauşescu a rostit o înflăcărată cuvîntare. Mari adunări populare ale oamenilor muncii au avut loc şi în alte localităţi ale ţării. S-a dat expresie sentimentelor de profundă dragoste şi recunoştinţă faţă de strălucitul conducător al partidului şi statului nostru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, de numele şi activitatea căruia se leagă cele mai mari împliniri socialiste ale poporului român. A fost exprimată voinţa tuturor locuitorilor patriei de a urma, în deplină unitate, cu nemărginită încredere şi devotament, partidul, pe secretarul său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în opera de continuă înflorire a patriei, de ridicare a ţării pe trepte tot mai înalte de progres şi civilizaţie, în prezenţa tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi a tovarăşei Elena Ceauşescu, în Capitală a avut loc adunarea festivă organizată cu prilejul sărbătoririi zilei de 1 Mai, a aniversării a 100 de ani de la declararea acesteia ca zi a solidarităţii muncitorilor de pretutindeni şi al împlinirii a 50 de ani de la marea demonstraţie patriotică, antifascistă şi antirăzboinică de la 1 Mai 1932, din Bucureşti. Desfăşurată în climatul de puternică angajare patriotică, de rodnică activitate creatoare în care oamenii muncii acţionează pentru îndeplinirea şi depăşirea angajamentelor asumate în întrecerea socialistă, adunarea festivă s-a constituit intr-un vibrant omagiu adus muncii eroice a întregului popor, gloriosului nostru partid comunist, continuatorul celor mai înaintate tradiţii de luptă ale clasei muncitoare, ale maselor largi populare, sub conducerea căruia şi-au găsit împlinire aspiraţiile supreme de libertate, independenţă, pace şi progres ale întregii naţiuni române. Amplele manifestări sărbătoreşti dedicate zilei de 1 Mai, care au avut loc în întreaga ţară, inclusiv în judeţul Iaşi, au constituit minunate prilejuri de angajare revoluţionară a întregului popor în a-şi spori eforturile pentru transpunerea în viaţă a orientărilor" şi indicaţiilor cuprinse în magistrala Expunere a tovarăşului Nicolae Ceauşescu în noiembrie 1988 şi în cuvîntarea rostită la recenta Plenară a C.C. al P.C.R. C. LUPU Evenimente interne Sărbătoarea muncii, cinstită printr-o mobilizare exemplară (urmare din pag. 1) construcţii-montaj valorînd 50 000 de lei", ne-a informat ing. Al. Rădăuceanu, şeful brigăzii. Un rezultat bun, care vine să se adauge depăşirilor înregistrate de la începutul anului , cu 20 la sută la producţia totală de construcţii-montaj, in condiţiile reducerii cu 10 lei a cheltuielilor totale la 1 000 de lei producţie. „ Chiar dacă noi lucrăm în flux continuu, dorinţa colectivului a fost să cinstească ziua de 1 Mai prin rezultate deosebite, ne-a spus şi tov. C. Munteanu, secretarul comitetului de partid de la „Electrocentrale". Şi angajamentul a fost respectat : numai în ziua de 1 Mai, am livrat sistemului energetic naţional, suplimentar, 265 000 kWh energie electrică, în condiţiile unor consumuri proprii reduse. De asemenea, mobilizarea colectivului care execută reparaţiile planificate a făcut ca programul prevăzut pentru turboagregatul nr. 1 de la C.E.T. Iaşi să fie redus cu 2—3 zile. Fapte de muncă avînd ca numitor comun deplina angajare, hotărîrea de a acţiona, în strînsă unitate, în vederea îndeplinirii hotărîrilor celui de-al XIII- lea Congres şi Conferinţei Naţionale ale partidului, am consemnat şi la Combinatul de utilaj greu — una din marile ctitorii ieşene ale „Epocii Nicolae Ceauşescu“. Aceste zile fierbinţi au îmbogăţit cronica întrecerii socialiste cu noi rezultate de mare valoare, intre care : finalizarea bancului de tras ţevi, la secţia de utilaj metalurgic, piesă cîntărind „doar" 140 de tone ; turnarea pintenului de cîrmă pentru motonava de 350 000 tdVV — lucrare finalizată cu o lună mai devreme ; cantitatea de oţel elaborată în ultimele 3 zile depăşeşte cu 200 de tone media lunii aprilie. „Aşa am înţeles noi, cei de la C.U.G., să ne onorăm sarcinile în aceste zile, de puternică angajare muncitorească", ne spunea tov. Gh. Beraru, secretar adjunct al comitetului de partid pe combinat. Aşa au înţeles, de fapt, să acţioneze toate colectivele de muncă ieşene, răspunzînd într-un climat de ordine şi disciplină desăvârşita a importantei sarcini patriotice de consolidare, prin noi şi noi realizări, a independenţei economice şi politice a patriei, de asigurare a progresului neîntrerupt, a creşterii nivelului de trai al poporului, de dezvoltare a gradului de civilizație socialistă. Prima praştia la sfecla de zahăr (urmare din pag. 1) suprafeţele planificate. Pe lista fruntaşilor şi-au înscris numele cooperatorii din unităţile care fac parte din consiliile unice agroindustriale Ciurea, Valea -Seacă şi Răducăneni. Lucrarea a fost încheiată şi în, cooperativele agricole Coarnele Caprei, Dumeşti, Erbiceni, Popeşti, Prisăcani, Ciorteşti, Dobrovăţ, Dolheşti, Ipatele şi Şcheia. In felul acesta, forţele eliberate de la prăşitul acestei culturi au fost mobilizate la efectuarea primei lucrări de întreţinere la floarea-soarelui, la porumb şi la legume. .Nu peste tot s-a acordat, însă, atenţia cuvenită bunei organizări a muncii, mobilizării la prăşit a tuturor forţelor apte de muncă. Aşa se explică faptul că există diferenţe de ritm de la un consiliu unic la altul, de la o cooperativă agricolă la alta. De altfel, aceasta se poate vedea şi de pe harta pe care o publicăm la pagina 1. Faţă de această situaţie, se înţelege că peste tot trebuie să se ia toate măsurile necesare pentru recuperarea restanţelor la prăşit, pentru intensificarea lucrărilor de întreţinere a culturilor. Comitetele comunale de partid, conducerile de unităţi au sarcina să mobilizeze amplu, să asigure participarea tuturor sătenilor apţi de muncă la lucrările de sezon din agricultură. Realizări ale meşteşugarilor ieşeni Lucrătorii din cadrul Uniunii judeţene a cooperativelor meşteşugăreşti Iaşi, în frunte cu comuniştii, au realizat şi depăşit sarcinile asumate pe primele patru luni parcurse din acest an. Astfel, au obţinut o producţie marfă industrială cu circa 8 milioane de lei mai mare decit prevederile de plan, au depăşit cu 2,7 la sută sarcinile la export şi au realizat indicatorii de plan la prestările de servicii către populaţie şi la industria mică. Printre fruntaşi se numără meşteşugarii de la cooperativele „Mioriţa“, „Tehnica confecţiei“ şi „Sporul“ din Iaşi, precum şi cei de la Cooperativa „Meşteşugarul“ din Paşcani. Noi unităţi ! Recent, la parterul blocului nr. 968, din zona C.U.G., s-au deschis un magazin alimentar, o unitate de vînzare a legumelor şi fructelor şi o cofetăriepatiserie, însumînd circa 1800 mp de spaţii comerciale. Şi în zona Păcurari (la parterul comerciale blocurilor nr. 593 şi 594) au intrat în circuitul comercial noi unităţi cu profil de alimentaţie publică — cofetărie, unitate expres cu autoservire şi simigerie, care pun la dispoziţia populaţiei o gamă bogată de produse de specialitate. Bilanţ Un bilanţ bogat în realizări au şi lucrătorii întreprinderii de stat „Piscicola“ Iaşi. Ing. Iosif Fulgeanu, directorul unităţii, ne-a informat că în cursul săptămînii trecute au fost livrate pe piaţă încă 22 de tone de peşte, precum şi 7 000 de borcane cu salată de icre şi peşte, rodnic sporindu-se astfel livrările, de la începutul anului şi până în prezent, la peste 200 de tone de produse. S-au evidenţiat în muncă lucrătorii fermei de la Ciurea, condusă de ing. Viorel Dobrin, şi lucrătorii secţiei de semiconserve, condusă de Petre Rusu. Zootehniştii, la datorie Şi zootehniştii ieşeni s-au aflat în zilele de 1 şi 2 mai la datorie. In toate unităţile cu profil zootehnic, activitatea s-a desfăşurat ca în zilele normale de lucru. Mobilizîndu-şi eforturile şi acordând o deosebită atenţie îngrijirii şi furajării găinilor ouătoare, crescătorii de păsări de la Întreprinderea de stat „Avicola“, de pildă, au livrat, în aceste zile, beneficiarilor peste 320 000 de ouă. în fruntea întrecerii, s-au situat colectivele de oameni ai muncii din fermele conduse de inginerii Cornel Radu și Aurica Dănilă, în aceste zile cooperatorii de la C.A.P. Ciurea se află în plin efort de întreţinere a culturilor, în imagine, formaţii de prăşitori efectuează a doua lucrare de întreţinere la cartofii timpurii Foto: U STRATULAT Cum va fi vremea în luna mai După cum comunică Institutul de Meteorologie şi Hidrologie, în luna mai se vor înregistra temperaturi obişnuite pentru această perioadă a anului. In sudul şi restul ţării, acestea vor fi uşor mai ridicate. Regimul pluviometric va fi în general normal, exceptînd Oltenia, vestul Munteniei, estul Bărăganului şi cea mai mare parte a Moldovei, unde vor exista zone mai extinse cu deficit de precipitaţii. In nordvestul şi extremitatea sud-estica a ţării, pe arii restrînse, valorile medii multianuale pot fi depăşite. Intre 1—10 mai, vremea, în general frumoasă la început, va deveni, treptat, instabilă. Cerul va prezenta înnourăii mai accentuate în a doua parte a intervalului, cînd vor cădea ploi în majoritatea zonelor. Ploile vor fi îndeosebi sub formă de aversă, însoţite de descărcări electrice şi izolat de grindină. Temperaturile minime vor fi cuprinse intre 4 şi 14 grade, iar cele maxime, în general, între 18 şi 28 de grade. In perioada 11—20 mai, timpul va fi in general instabil. Temporar, cerul se va acoperi şi vor cădea ploi, îndeosebi sub formă de aversă în cea mai mare parte a ţării. Se vor semnala frecvente descărcări electrice şi izolat grindină, înzona de munte, pentru scurtă durată, ploile se pot transforma în lapoviţă şi ninsoare. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 6 şi 12 grade, iar ziua valorile maxime se vor situa între 14 şi 24 de grade, mai ridicate în ultimele zile în sud-vestul teritoriului. In intervalul 21—31 mai, vremea va fi instabilă la început, cu frecvente descărcări electrice şi averse locale de ploaie, mai ales însudul şi vestul ţării. Apoi, treptat, se va ameliora,, devenind în general frumoasă, iar ploile vor fi izolate. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 5 şi 15 grade, iar cele maxime, între 18 şi 28 grade, mai ridicate în sudul ţării. (Agerpres) Conferinţă în organizarea filialei ieşene a Asociaţiei oamenilor de ştiinţă, astăzi, la ora 17, în aula Academiei va avea loc conferinţa „Tehnică şi umanism", susţinută de prof. dr. Cezar Buda. •j 5 ötheti «dui «