Flacăra Iaşului, aprilie 2002 (Anul 3, nr. 447-472)

2002-04-01 / nr. 447

Facura Iaşului Luni, 1 Locuri cu taxă, în funcţie de universitate Ecaterina Andronescu, ministrul educaţiei şi cercetării, a declarat, cu ocazia vizitei sale la Iaşi, că nu este de acord cu generalizarea taxelor de şcolarizare în învăţământul superior. în opinia sa, acest lucru ar însemna să nu mai existe studenţi subvenţionaţi sau nesubvenţionaţi, iar toţi cei care doresc să urmeze studii universitare să plătească o anumită taxă de şcolarizare, unică pentru fiecare universitate în parte. Această propunere a fost făcută prima dată în cadrul întrunirii Consiliului Naţional al Rectorilor, urmărindu-se modelul existent deja în alte ţări. “Noi căutăm o soluţie care să-i avantajeze pe studenţi. Generalizarea taxelor nu este un proiect pe care ministerul îl are în vedere pentru viitorul apropiat. în ceea ce priveşte strategia MEC privind studenţii cu taxă, trebuie doar să supraveghem ca numărul locurilor cu taxă propuse de universităţile de stat să nu depăşească limita normalului şi să se încadreze în posibilităţile fiecărei universităţi”, a adăugat ministrul. (A.Z.) Pentru Basarabia Trei societăţi culturale din Iaşi au organizat, ieri, în Piaţa Unirii, un miting de solidaritate cu românii din Basarabia. Societatea culturală “Astra Română”, împreună cu “Pro Basarabia şi Bucovina” şi “Cultura fără frontiere” au dat citire unei moţiuni prin care îşi afirmă susţinerea faţă de acţiunile iniţiate, de liderului PPCD, Iurie Roşca. T • * 12301 In Iaşi se află la studiu aproximativ trei sute de elevi şi studenţi din Basarabia, iar jumătate dintre aceştia au ieşit iep în stradă, scandând “Noi suntem români!”, în cadrul manifestării de protest împotriva evenimentelor din Republica Moldova, participanţii au ţinut să reamintească pasaje din istoria românilor. (D.N.) fondurile universităţilor ieşene nu sunt gestionate corect Universităţile nu ştiu să-şi administreze fondurile, a declarat Radu Damian, ministrul secretar de stat în cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, la o întâlnire avută cu studenţii ieşeni de la sfârşitul săptămânii trecute. Conform opiniei exprimate de studenţi, conducerile instituţiilor de învăţământ superior ignoră consultarea lor în probleme legate de administrarea veniturilor. “Este o problemă în care ministerul nu se poate implica. Autonomia universitară permite universităţilor să administreze fondurile din finanţarea de bază, cât şi cele extrabugetare”, a declarat Radu Damian. Pe de altă parte, Dumitru Oprea, rectorul de la “Cuza”, a sugerat că studenţii reprezintă 25 la sută din numărul membrilor senatului universităţii, având astfel ocazia să-şi exprime punctul de vedere. (AL) Redacţia Şos. Naţională nr. 198, bl. B, parter Director general: Alina RĂDEANU Director executiv: Alexandru LEONTE Redactor şef: Marcela DONCIl) Director difuzare: Nicolae MOŞNEAGU Secretariat de ptactic SGR: Constantin MACOVEI Paginare: Eugen LEONTE, Andreea TURCU Grafică: Marius UNGUREANU Corector: Elena DOBOŞ Editorial Administraţie: Gruia URSU Suzana CHELARU Infracţional: Angela MAFTEI Sănătate: Dănuţ TANSANU Dana MATEI învăţământ Gabi PADURARU, Alina ZAHARIUC Cultură: Claudia ANDRIESCU Social: Dumitrita NEAMŢU Ruxandra RAŢIU Economic: Vica ALEXANDRU Intern-extern: Adina ŞANDRU Mihai ZAHARIA Andreea GHIBAN Sport: Daniel TEODORESCU Mihai ROŞU Fotoreporter: Dan LUCA Promovare: Ramona GOLAESCU Marketing: Cristina POPA Publicitate: Dumitrita POPA, Dragoş LUPAŞCU, Bogdan ACASANDREI Relaţii cu publicul: Elena BOTOI Cotidian editat de Grand - Q S.R.L Această ediţie foloseşte ştiri ROMPRES MBL. CENTR. UNIV. IM. EMINESCU” IAŞI MMIocal Fâneaţa şi deparazitanţii au otrăvit laptelu • la ferma Fântânele, veterinarii au descoperit lindan, o substanţa cancerigena, în lapte Sursa infestării cu lindan a laptelui de la ferma Fântânele poate fi fâneaţa care a fost folosită drept hrană sau o substanţă deparazitantă folosită pentru a omorî păduchii de pe vaci. “Se poate întâmpla ca peste iarnă, când vitele nu sunt scoase afară din grajduri, să apară o serie de paraziţi. Dacă este aşa, noi nu cunoaştem la ora actuală ce fel de substanţe s-au folosit pentru a scăpa de aceştia. E foarte posibil să se fi utilizat ceva care era stocat de mai multă vreme prin magazie”, a decarat Vasile Hriţcu, directorul Direcţiei Sanitar-Veterinare Iaşi. El a mai precizat că orice deparazitam folosit dispare din organismul vitelor după aproximativ şapte - opt zile, iar laptele este bun de consum, neprezentând nici un pericol pentru populaţie. Cu toate acestea, până la definitivarea anchetei nu se poate preciza cu exactitate care este sursa de infestare a laptelui. Săptămâna trecută, angajaţii societăţii Magnus, care preia lapte de la ferma Fântânele, au constatat că laptele pus la pasteurizat are un miros aparte. Ei au chemat un medic veterinar care a recoltat probe, iar analizele de laborator au arătat că laptele este contaminat cu lindan, o substanţă cancerigenă. Cei 300 de litri de lapte care nu puteau fi daţi în consum nici după prelucrare au fost deja distruşi, şi, pentru mai multă siguranţă, au fost recoltate probe de la 40 de centre de recoltare din zona localităţii Popricani. în mometul de faţă, la laboratoarele DSV se află în lucru 55 de probe de lapte, iar rezultatele analizelor vor fi aflate la începutul săptămânii acesteia. Una din sursele de contaminare a laptelui a fost deja eliminată după ce au fost făcute analizele la sursele de apă din apropierea fermei de la Fântânele. Lindanul este o substanţă canceri Sursa infestării cu lindan a laptelui de la ferma Fântânele poate fi fâneaţa care a fost folosită drept hrană genă care dacă este consumată în cantităţi mari şi pe o perioadă mare de timp, poate determina apariţia unor probleme hepatice. (D.N.) Sindicaliştii din învăţământ nu renunţă la revendicări • astăzi va avea loc o nouă rundă de negocieri cu reprezentanţii MEC, de la care se aşteaptă mai mult decât "votca Nastase" începutul lunii aprilie debutează cu noi runde de negocieri ale sindicatelor din învăţământul preuniversitar. Astăzi, Biroul Executiv al Federaţiei “Spiru Haret” va purta discuţii pe probleme interne cu reprezentanţii Ministerului Educaţiei şi Cercetării. “Suntem nemulţumiţi de modificările survenite în metodologia privind restrângerile de activitate, pretransferul şi detaşările, precum şi cea care ţine de încadrarea personalului didactic. Vom relua discuţiile privind modificarea sporului de zonă, una dintre cele mai stringente probleme pe ordinea de zi, la care ministerul nu vrea să revină şi care încalcă drepturile colegilor noştri din mediul rural”, a declarat Gheorghe Isvoranu, preşedintele executiv al Federaţiei “Spiru Haret”. Conform declaraţiei preşedintelui Isvoranu, tot astăzi va avea loc o întâlnire a birourilor executive ale Federaţiei “Spiru Haret” şi CNSRL “Frăţia”, confederaţie la care prima este afiliată, în susţinerea acţiunilor de protest. “Suntem în conflict de muncă şi considerăm că încheierea unui pact social de către CNSRL “Frăţia” cu Guvernul îngrădeşte libertatea acţiunilor noastre de protest”, a mai spus Isvoranu. O nouă rundă de negocieri După cea de a două rundă de negocieri, purtată de Alianţa Sindicatelor din învăţământ cu guvernaţii, ce a avut loc miercuri, 27 martie, mâine vor fi reluate discuţiile, de pe urma cărora sindicaliştii speră să obţină mai multe rezultate. Conform declaraţiei preşedintelui Gheorghe Isvoranu, negocierile purtate miercuri cu ministrul finanţelor, Mihai Tânăsescu, ministrul educaţiei, Ecaterina Andronescu şi alţi miniştri secretari de stat din Guvern, au fost nemulţumitoare. “Nu a adus nimic nou această întâlnire, decât promisiuni. Mai mult, se încearcă în continuare eschivarea de la majorarea salariilor personalului din învăţământ. Suntem duşicu zăhărelul în continuare, ministrul finanţelor încercând să ne inducă în eroare, promiţând creşterea salariului la rectificarea bugetară. »rsm Nu suntem de acord cu asemenea gogoriţe. Conflictul de muncă rămâne arunis până când vom obţine o majorare salariată substanţială şi nu acest 5 la suită al ruşinii, supranumit şi vodca Năstase, care nu face decât să subţieze buzunarele colegilor din mediul rural. în termen de o lună, Guvernul trebuie să găsească, soluţii viabile şi nu promisiuni deşarte” a mai precizat profe Sorul Gheoulie IoVoniliii: “ ' n i" ‘ Gabi PĂDURAR Ion Serbina s-a născut într-un vagon de tren continuare din pagina Ion Serbina, secretarul general al Consiliului Judeţean Iaşi, s-a născut într-un vagon de tren, în timpul celui de-al doilea Război Mondial. “E frumos felul în care am venit pe lume. Trenul în care se aflau părinţii mei împreună cu trupa Teatrului Naţional din Iaşi trecea atunci prin Vâlcea şi era plin cu oameni. Pot spune că am peste 100 de naşi şi-mi place ideea”, ne-a spus secretarul general al Consiliului Judeţean. Până la zece ani acopilărit în Teatrul Naţional, căci familia lui locuia în corpul administrativ al instituţiei. Trăind intr-o lume a artiştilor, Serbina a făcut o pasiune pentru teatru, artă în general şi, pentru că nu a făcut prea mari eforturi ca s-o iubească, se consideră norocos. Urmărea aproape toate piesele de teatru şi chiar a fost un mic actor, jucând multe roluri de copil. “îmi amintesc când jucam rolul uni copil de ţăran în piesa “Oameni de azi”, de Lucian Demetrius. A fost o perioadă frumoasă, eram îmbibat de cultură, mai ales că atunci trupa ieşeană era absolut de excepţie, iar teatrul era unica formă de destindere şi de educare. Acum filmul a câştigat mult teren şi datele problemei s-au schimbat, suntem înconjuraţi de violenţă şi nonvaloare şi nici nu ne dăm seama că trăim una din cele mai mari tragedii: se ucide spiritul Iaşului. Iaşul avea o aură a sa, un parfum de cultură, despre a cărui miros putem spurie cu certitudine că se risipeşte încetul cu încetul”, ne-a spus Ion Serbina. A scris o piesă de teatru Deşi a iubit teatrul de mic copil, nu şi-a făcut o carieră de actor pentru că arta cere sacrificii extraordinare pe care nu a fost dispus să le facă şi nici nu se consideră atât de boem pe cât ar trebui să fie. A ales să urmeze cursurile Facultăţii de Drept la Universitatea “Al. I. Cuza” şi să lucreze în administraţie. Nu-i place ceea ce face acum pentru că îi repugnă tot ceea ce ţine de politică şi de sistemul nostru politic, dar se consideră un profesionist în administraţie şi nu doreşte să schimbe un domeniu în care se pricepe. Dar vechea lui pasiune nu s-a stins, în 1971 chiar a scris o piesă de teatru care nu s-a jucat din cauza cenzurii acelei vremi. “Piesa trata nişte probleme care nu puteau fi digerate atunci, e vorba de alienarea individului în societate. Personajul principal este un individ care l-a ajutat pe un coleg bolnav de lepră ceea ce-i face pe oameni să bănuiască că are aceeași boală şi să-l respingă. La final se descoperă că de fapt personajul principal nu era lepros, dar deja era prea târziu căci acesta a trăit intens sentimentul de izolare faţă de societate, suferind şi fiind învins de sentimentul renegării”, ne-a povestit secretarul general. Când se va retrage din administraţie îşi doreşte să scrie o carte pe care s-o publice. Iubeşte animalele şi şahul Ion Serbina dă de mâncare câinilor vagabonzi de câte ori are ocazia pentru că îi consideră nişte fiinţe lovite cumplit de soartă şi de omenire. Are un motan pe care îl cheamă Vasile şi despre care spune că e mai deştept decât fostul prim ministru. Joacă şah de la vârsta de şase ani şi îi place foarte mult pentru că este un sport al minţii care te îndeamnă să găseşti singur soluţiile optime. Este cel mai bun jucător de şah din administraţia locală, ocupând locul I într-un concurs organizat de consilierii locali. Ţine foarte mult la soţia lui, care este contabilă. “Eu sunt cu a mea soaţă de 40 de ani împreună, ceea ce spune foarte multe. De fapt, femeia este o enigmă, o fiinţă cu totul şi cu totul specială care a avut întotdeauna rolul primordial în lume. Noi bărbaţii ne dăm mai forţoşi când suntem doar nişte copii care se joacă cu istoria condusă numai şi numai de femei”, ne-a mărturisit Ion Serbina. Are un singur băiat, care a terminat şi el Facultatea de Drept, iar acum este coordonatorul unui program pentru protecţia copilului, în cadrul unei organizaţii nonguvernamentale. (R.R.) Londoiii PANOURI TERMOIZOLANTE tip SANDWICH grosimi 60, 80, 100mm, import Germania Preturi foarte avantajoase LIVRARE DIN STOC - Gresie portelanata import ITALIA - Tabla 0,6 mm, vopsita in camp electrostatic import GERMANIA Tel: 090 082508; 094 626502 Copiii aflaţi în dificultate sunt respinşi de societate Pentru că sunt respinşi societate, după ce părăsesc centrele de plasament, copiii aflaţi în dificultate vor fiintegraţi în învăţământul de masă. în judeţul Iaşi există peste o mie de copii aflaţi în dificultate, care sunt asistaţi în centre speciale sau au fost integraţi deja în învăţământul de masă, în municipiul Iaşi, programul de integrare este aplicat deja în trei şcoli generale şi în nouă şcoli profesionale. Pentru a face faţă cerinţelor speciale pe care le presupune educarea acestor copii, peste o sută de cadre didactice au luat parte la un program de instruire, cei vizaţi fiind chiar directorii de şcoli. Grupul ţintă al programului de integrare este constituit din autorităţile locale, cadrele didactice în frunte cu directorii de şcoală şi, nu în ultimul rând, părinţii copiilor cu nevoi speciale. “Dacă profesorii şi copiii sunt uşor de convins de necesitatea acestui program, mult mai dificil este cu părinţii. După ce minorii au stat ceva vreme în instituţii, majoritatea părinţilor au uitat ce înseamnă să ai grijă de ei şi fac cu greu faţă dificultăţilor care apar. Pentru că am avut numai voinţă, dar nu şi fonduri, fiu am putut desfăşura un program de instruire al părinţilor cu privire la necesitatea acceptării unei răspunderi pentru viaţa şi viitorul acestor copii”, a declarat kiu, psijiopedtțgpg şi inspector în cadrul ISJ. în aceste condiţii, programul pentru integrarea copiilor aflaţi în dificultate va trebui să se axeze mai mult pe instruirea cadrelor didactice şi a părinţilor, pentru ca aceşti copii să nu sufere în viaţă din cauza indiferenţei oamenilor din jurul lor. (D.N.) Directorii şi şoferii, fie examinaţi cu 300.000 de lei • la Cuza a fost înfiinţată cea mai mare bază de cercetare experimentală din ţară La Universitatea “Al. I. Cuza” a fost inaugurată sâmbătă cea mai mare bază de cercetare în psihologie experimentală şi aplicată din ţară. Dotarea şi amenajarea celor 3 laboratoare care furnizează servicii de consultanţă, formare, intervenţie practică şi cercetare a costat circa 300.000 de dolari, bani care provin de la Banca Modială şi de la Guvern. Baza de cercetare va deveni bază de resurse şi furnizoare de servicii de consultanţă, intervenţie practică şi cercetare socială, accesibilă prin Internet, pentru instituţii de învăţământ superior, firme private, instituţii ale administraţiei publice locale.“Este prima dată când se alocă bani pentru un asemenea proiect în psihologie. Finanţarea a început propriu-zis în luna decembrie, iar cele 3 mari obiective propuse în cadrul acestui proiect sunt: .dezvoltarea unei baze experimentale, punerea la dispoziţia utilizatorilor de instrumente de diagnostic social şi psihologic şi de recuperare pentru cei ce au suferit diverse afecţiuni psihiatrice, consumatori de alcool şi droguri’, a declarat prof. univ. dr. Adrian Neculau, directorulbazei de cercetare. Personalul ce funcţionează în cadrul laboratoarelor sunt asistenţii şi profesorii de la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei de la “Cuza” . Preţurile practicate sunt destul de accesibile, un examen psihologic pentru un manager fiind de 350.000 de lei, iar pentru un şofer de 100.000-200.000 de lei. (AL) Hote! Orizont areCtarea perfectă! Sală de conferinţe Cofetărie Bar de noapte bestaurant la cele mai mici preţuri Tel. 256070 215037