Flacăra Iaşului, decembrie 2002 (Anul 3, nr. 656-680)

2002-12-02 / nr. 656

. 1 " 2 Flacara IasuLui. Luni, 2 dECEMBRIE 2002 Ultimul lăutar al Iaşului  părintele muzicanţilor rromi nu mai este solicitat pentru muzica lăutărească • locul vestitului violonist a fost luat de interpreţii de manea, un gen în vogă printre tineri • în opinia lui Dumitru Potoroacă, "cântăreţii" de azi strică folclorul autentic Aţi auzit de “Bătuta de la Buznea”? Dar de “Hora druştelor”? , druşcă însemnând femeia ce-ţi pune floare-n piept, conform unui vechi obicei ţărănesc păstrat mai ales în Nordul Moldovei. Sunt cântece vechi, culese din tată-n fiu de iubitorii de folclor şi interpretate de puţinii lăutari ce mai există pe meleagurile Iaşului. Până-n 1989 aceştia erau grupaţi în Ansamblul “Doina” al Moldovei, formaţie acum desfiinţată. Alături de colegii lui, Dumitru Potoroacă, acum aflat la vârsta pensiei, a dus faima folclorului autentic în toată ţara. “Muzică adevărată”, aşa-i place să spună decanului de vârstă al lăutarilor din Iaşi. La cei 74 de ani ai săi, nea Mitică este cunoscut între ţigani drept “stăpânul” viorii, un instrument din ce în ce mai puţin căutat. Marcel Budală vrăjea pur şi simplu clapele acordeonului Bătrânul are trei discuri din vinilin cu cântece culese din folclor. De-a lungul carierei a avut la Bucureşti zeci de înregistrări. A colindat cu formaţia sa întreaga Moldovă, în turnee memorabile. A cântat la nunţi dar şi în studiourile Radioului, alături de floarea muzicii lăutăreşti a ultimelor decenii. “Cine a auzit de Ionel Budişteanu? Puţini. Sau cum cântai faimoasa interpretă Maria Baram?”, se întreabă bătrânul. Era o voce extraordinară, îi pomeneşte şi pe Lică Vasile, Ion Creţu şi vestitul interpret Cănănău. Despre Marcel Budală, un acordeonist de geniu, spune că era un vrăjitor al clapelor. “Mulţi dintre ei nu mai sunt. Au murit. Şi odată cu ei şi muzica. Cei din ziua de azi nu sunt în stare să continue tradiţia, în goana după succes facil nu mai dau atenţie folclorului autentic. Copiază sau cântă o muzică amăgitoare, din auzite. Nu mai găseşti lăutari tineri cu repertoriu propriu”, spune cu tristeţe bătrânul. La 6 ani fura ciocănelele ţambalului şi cânta pe furiş Scoate din buzunarul hainei o sticlă micuţă din plastic. Trage o duşcă şi suflă. Nu mai poartă ’demult vioara la el. “înainte repetam acasă cântecele noi. Acum nu mai cânt pe note, după atâta timp am învăţat şi interpretez după ureche”, mărturiseşte Dumitru Potoroacă. Ziua îl găseşti la “bursa lăutarilor”, unde alături de alţi muzicanţi se aşează de dimineaţă pe o bancă, sub un pom umbros situat între hotelul Traian şi fosta cofetărie Amandina. Dumitru Potoroacă a cântat încă de la vârsta de 6 ani și a ajuns acum un pensionar bolnav, la capătul puterilor. Abia s-a operat pentru o ocluzie intestinală. “N-am voie să beau, dar mai trag câte-o dușcă să-mi ucid amarul. Trăiesc dintr-o pensie de 1,3 milioane de lei “. Bătrânul nu-şi aminteşte ca bunicul să fi cântat în tinereţe. In schimb tatăl său i-a întreţinut chemarea pentru muzică. “El mi-a confecţionat primul ţambal. Am fost crescut de o soră de-a mamei. Bărbatu-său avea ţambal şi eu furam ciocănelele ca să cânt pe furiş, până a descoperit şi tata. De vioară m-am ocupat abia după armată”. Cel mai mult i-a plăcut să cânte pe un Steiner, o cunoscută marcă de vioară Cariera şi-a format-o odată cu trecerea anilor, acum ajungând să aibă o anumită cotă între lăutari. Dacă la început mergea cu tatăl său la cântări, mai târziu a devenit independent. De sărbători sau când se făceau nunţi, oamenii de la ţară veneau să tocmească muzicanţi. “Se întâmpla ca şi acum la sfârşit de săptămână. Eram 4-5 muzicanţi care cântam o zi şi o noapte. Cel mai mult am cântat două zile în continuu”, spune Dumitru Potoroacă. De la atâta suflat, colegului de la trompetă i se striviseră buzele, în timp ce lui nea Mitică i se rupeau, din când în când, corzile. Spune că cel mai repede cedează “mi”-ul. Purta totdeauna cu el două-trei rezerve, așa că problema apărută se rezolva ușor. înainte se găseau corzi la câteva magazine din Iaşi, acum cauţi tot oraşul şi nu găseşti. “Este unul în Bucureşti, pe Calea Victoriei, bine aprovizionat cu fel de fel de componente muzicale. Trebuie să ai mare grijă de instrument. Un bun muzician după asta se cunoaşte. Vioara trebuie acordată cum trebuie, unsă bine cu sacâz şi păstrată cu,atenţie. Cel mai bine am cântat pe un Steiner, o marcă de vioară foarte bună, în total am avut 5-6 viori”. Printre ele, o imitaţie de Stradivarius, dar şi un Reghin autohton. In funcţie de construcţie fiecare vioară are un anumit sunet. De regulă, sunt fabricate din trunchi de tei. Prima înregistare şi ultima tocmeală îşi aduce aminte de o păţanie, când a fost tocmit de un ţăran, undeva pe lângă Târgu- Frumos. Au întâziat cu toţii şi nuntaşii, nervoşi, mai să-l ia la bătaie. Conflictul s-a aplanat, dar omul le-a oprit din bani. “I-am reclamat la Miliţie şi ne-am căpătat banii. Pe atunci dacă te făcea unui ţigan şi-l reclamai venea potera. Te ducea la sediu şi ăla erai”. Prima sa înregistrare la Radio a avut loc în 1956. A fost ajutat de colegul şi prietenul său de la Iaşi, Ion Creţu. “M-a luat cu el la Bucureşti şi după ce am dat audiţie mi-a cedat din minutele lui. Aşa am ajuns să fiu cunoscut”. Piesa cântată atunci era o melodie de joc cu acompaniament, dirijor fiind Radu Voinescu. A cântat diferite genuri de muzică, de la populară până la cîntece de joc sau romanţe, “Cântece de inimă albastră”, spune bătrânul. Muzica sa nu mai are căutare ca în tinereţe. Acum îşi drămuieşte banii de pensie şi îşi completează veniturile cu ce mai primeşte pe la cântările de la nunţi şi petreceri. “A trebuit să o apucăm la bătrâneţe pe cărări necălcate. Folclorul autentic e în derivă iar noi suntem muritori de foame. O să vedeţi voi unde o să se ajungă!” (G.M.) "Eram 4-5 muzicanţi care cântam o zi şi o noapte. Cel mai mult am cântat două zile în continuu", spune cu nostalgie Dumitru Potoroacă Un tânăr a încercat cu disperare să se sinucidă în noaptea de Sf. Andrei Sătul de certurile zilnice cu familia, un tânăr ieşean a încercat din răsputeri să-şi ia viaţa dar de fiecare dată rudlele l-au oprit la timp. Coşmarul s-a petrecut în noaptea de Sfântul Andrei, când tradiţia populiară spune că strigoii bântuie în încercarea de a păcăli oamenii intrându-le în suflete şi punându-i să facă păcate capitale precum crima sau sinuciderea. Bătrânii cred că aceasta este singura noapte de peste an când porţile iadului sunt deschise şi toate spiritele neîmpăcate bântuie în căutarea muritorilor care prin păcătele lor îi ajută să-şi găsească liniştea. Astfel, în urma unor certuri de familie, Laurenţiu Negrea a încercat să se spânzure însă a fost oprit în ultima clipă, părinţii reuşind să taie ştreangul. Abia recuperat din ghiarele morţii, Laurenţiu şi-a ameninţat părinţii că va lua un tub de pastile şi tot nu va renunţa la planul său sinucigaş. Speriaţi, aceştia au apelat la ajutorul Serviciului de Ambulanţă care a transportat tânărul la Spitalul de Urgenţe. Medicii au făcut spălături stomacale dar nu au găsit urme de substanţe toxice care să explice starea psihică tulbure a pacientului. Cazul a fost transferat la Spitalul Universitar de Psihiatrie “Socola”. AlinaEBRAŞU Redacţia Director general: Alina RADEANU . Director executiv: Alexandru LEONTE Redactor şef: Gruia URSU Redactor sef-adjunct Leonard RELEA Director difuzare: Nicolae MOŞNEAGU Secretariat de redacţie SGR: Constantin MACOVEI Paginare: Marius UNGUREANU Cristian CIUBOTARIU Corector Anca COSTAN Editorial Publicist Daniel ŞANDIIU Administraţie: Suzana CHELARU Crina SECARĂ Sănătate: Dana MATEI Alina EBRAŞU învăţământ Gabi PĂDURARU Infracţional: Andreea COZMULESCU Social: Dumitriţa NEAMŢU Ruxandra RAŢIU . Economic: Ramona MINEAŢĂ * »Alina BUSUIOC Intern-extern: Adina ŞANDRU Andreea GHIBAN Sport Daniel TEODORESCU Mihai ROŞU Fotoreporter Dan LUCA Marketing: Cristina POPA Promovare: Dumitriţa POPA Publicitate: Vica ALEXANDRU . Relaţii cu publicul: Gabriela CHIRTEA Cotidian editat de Grand - Q S.R.L Această ediţie foloseşte ştiri ROMPRES "Galaxia Iubirii" va exploda joi în Sala Paşilor Pierduţi “Galaxia Iubirii” este pregătită pentru a fi admirată de ochii curioşi ai ieşenilor. Din luna iunie şi până acum câteva zile, Sabin Bălaşa împreună cu fiul său Tudor au pictat Sala Paşilor Pierduţi din Corpul A al Universităţii “Al. I. Cuza”. Joi, cinci decembrie, la ora 16, norocoşii care vor intra în posesia unei invitaţii, vor putea vedea pentru prima dată picturile care vor rămâne pentru posteritate. înainte de a se începe lucrat efectiv, Tudor Bălaşa a realizat un proiect prin care, în momentul în care se vor impune lucrări de renovare, pictura va putea fi decupată şi mutată într-un loc sigur. “Este pentru prima dată când se realizează un astfel de proiect, în condiţiile în care acum se aruncă zeci Pictorul Sabin Bălaşa şi Tudor fiul acesuia au primit peste şase miliarde de lei pentru picturile realizate în Sala Paşilor Pierduţi de miliarde de lei, noi, cu doar şase miliarde de lei am reuşit să creăm un lucru care va rămâne peste timp. în viitorul apropiat avem în vedere şi revizuirea activităţilor care se desfăşoară în Sala Paşilor Pierduţi, deoarece xeroxul care este instalat acolo produce radiaţii care “atacă” picturile”, a declarat rectorul Universităţii “Al. I. Cuza”, Dumitru Oprea. El a precizat că se intenţionează şi editarea unui albumu în care să fie prezentate picturile mai vechi din aulă alături de Galaxia Iubirii. Sala Paşilor Predaţi va fi deschisă numai o perioadă publicului larg, care va putea admira picturile lui Sabin Bălaşa, care a fost oarecum surprins că lucrările sale au fost păstrate într-un stadiu relativ bun, în condiţiile în care oamenii au tot mai puţină consideraţie pentru operele de artă. (DM) Bilete mai ieftine pe autobuze începând de astazi tariful unei singure călătorii este de 6.000 de lei începând cu luna decembrie preţul unui bilet pe mijloacele de transport în comun pe bază de carburant va fi mai ieftin cu o mie de lei. Astfel, pentru o singură călătorie cu autobuzele ieșenii vor scoate din buzunare suma de cinci mii de lei, în loc de şase mii de lei, cât dădeau până acum. Această modificare a intervenit la scurt timp după înregistrarea societăţii Autobuzul la Camera de Comerţ şi are drept scop creşterea semnificativă a încasărilor unităţii. “Oamenii preferă să se deplaseze cu ajutorul celor de pe maxi-taxi, deoarere aceştia practicau un tarif mai mic decât al nostru. Acest lucru a afectat bugetul instituţiei şi de aceea am hotărât că singura modalitate de a face faţă concurenţei este reducerea preţului biletului de călătorie”, a declarat directorul SC Autobuzul, Mihai Giubernea. El a mai precizat că pe viitor intenţionează să achiziţioneze o sută de microbuze, deoarece acestea sunt mult mai eficiente decât autobuzele. (C.S.) Decizia de a ieftini biletele este o încercare de a contracara concurența operatorilor de maxi-taxi Comisia de Dialog Social a fost desfiinţată în cadrul şedinţei de vineri a Comisiei Consultative de Dialog Social (CCDS), federaţia sindicală Cartel Alfa, reprezentantă a mii de salariaţi din judeţ, şi-a anunţat în mod oficial retragerea. După ce anul acesta Guvernul a semnat un pact cu sindicatele şi patronatele prin care aceste două ultime structuri puteau veni cu propuneri şi modificări în ceea ce priveşte marile probleme sociale, sindicaliştii se plâng de indiferenţă din partea reprezentanţilor statului. “Cartel Alfa şi-a suspendat prezenţa la Comisia de Dialog Social deoarece multe din problemele puse în discuţie de către noi, printre care cele legate de Codul Muncii, învăţământ sau sănătate nu primesc nici o rezolvare. Tind să cred că legea privind Codul Muncii a devenit partitură muzicală pentru parlament, deoarece această lege a trecut de doi ani de Comisia Economică şi Socială (CES), dar nu trece mai departe, de Parlament”, a declarat preşedintele Federaţiei Judeţene Cartel Alfa, Ioan Albu. Retragerea sindicatelor de la Comisia de Dialog Social pare să nu dea prea mare bătaie de cap reprezentanţilor Casei Pătrate, care s-au abţinut de la orice fel de declaraţii pe această temă. Mai mult, cea mai mare problemă a prefectului Neculai Apostol, la şedinţa de vineri, a fost găsirea unei “formule” pentru rezolvarea problemelor patronatelor, nicidecum a sindicatelor, în timp ce reprezentanţii sindicatelor şi-au exprimat nemulţumirea cu privire la legea privind Codul Muncii, fără de care practic problemele salariaţilor din întreaga ţară rămân suspendate în aer, prefectul Iaşului este foarte nemulţumit de dobânzile percepute de bănci patronatelor. “Propun ca în luna ianuarie să facem o întâlnire între patronate, societăţi şi bănci şi să ajungem la o situaţie convenabilă pentru toţi. Să facem un plan de afaceri prin care să reuşim să îi facem pe reprezentanţii băncii să intre în competiţie între ei în ceea ce priveşte colaborarea cu patronatele”, a declarat prefectul Iaşului. în opinia guvernanţilor, sindicatele vor doar lapte şi miere Chiar dacă au trecut mai multe luni de când Guvernul a semnat pactul social cu sindicatele şi patronatele, unii dintre parlamentarii din Iaşi susţin că nu au ştiut că pot participa la Comisia de Dialog Social desfăşurată lunar la Prefectură. Mai mult decât atât, aceştia sunt de părere că această comisie este foarte interesantă, însă sindicatele ridică nişte probleme aproape aberante. “Sindicatele au tot felul de solicitări, în urma cărora să se facă nişte legi din care să curgă lapte şi miere. Este foarte greu să ne cereţi nouă, la nivelul judeţului, să facem aşa ceva. Mi-am însuşit programul PSD-ului, pe care îl urmez în continuare, dar atât. Nu pot face mare lucru în plan legislativ. In ceea ce priveşte Comisia de Dialog Social, consider că este foarte importantă şi nu am ştiut până acum că pot participa”, a declarat Paul Neamţu, deputat PSD de Iaşi. Cu alte cuvinte, aleşii ieşenilor pentru a-i reprezenta în Parlament nu îşi pot asuma decât programul propriului partid, în nici un caz nevoile şi cerinţele electoratului. în aceste condiţii, este de înţeles de ce formaţiunile sindicale preferă să se retragă de la masa de dialog cu reprezentanţii Guvernului şi ai Parlamentului în teritoriu, atât timp cât nici o problemă de a lor nu îşi găseşte un răspuns. Ramona MINEAŢĂ • Sală de conferinţe • Cofetărie • Bar de noapte • Restaurant la cele mai mici preţuri Tel. 256070 215037 local —————————————————————————mmmmmm mmmm' mmmmmmm ——•» Flacăra Iaşului te invită la film! gy Răspunde corect la o întrebare în perioada 29 noiembrie - 4 decembrie, trimite taloanele cu răspunsurile pe adresa redacţiei şi poţi câştiga o invitaţie de două persoane la unul dintre cinematografele ieșene. Taloanele se pot depune și la cinematografe. Extragerea va avea loc vineri, 5 decembrie 2002. Nume:................................... Prenume:............................. Adresa:......................... Bl. Ar.....................seria.. Telefon................................. Câștigătorii din perioada 22 - 28 noiembrie sunt: VICTORIA: - Paula IORDACHE; - Dora MOȘU REPUBLICA: - Florin BUZDUGA; - Diana FIUMONA DACIA; - Maria CRĂCIUN; - Bogdan ASTERANEI