Flacăra Iaşului, mai 2003 (Anul 4, nr. 777-803)

2003-05-01 / nr. 777

. ni n- BLITZ • AUTORITĂŢILE LOCALE, PARŢIAL VINOVATE DE VIOLUL DE LA FOCURI Ordinul Asistenţilor Medicali consideră că autorităţile locale sunt vinovate în oarecare măsură de incidentul de la Focuri. “Trebuia să fie asigurată paza instituţiei. Nu este unicul incident de acest fel, în urmă cu câţiva ani , asistentă de la Spitalul Pădureni a fost ucisă de un bolnav psihic”, a declarat Lili Iordache, preşedinta Ordinului Asistenţilor Medicali. Reamintim că duminică seara o asistentă medicală de la Dispensarul Medical din localitatea Focuri a ajuns la Spitalul de Neurochirurgie cu multiple leziuni după ce a fost bătută şi violată de un necunoscut. Preşedinta Ordinului Asistenţilor Medicali considera că nu este exclus ca în urma acestui nefericit incident asistentele să refuze să lucreze în tura de noapte. • 10 ANI DE LA (DM.) • ÎNSĂMÂNŢARE GRATUITĂ PENTRU LOTURI DEMONSTRATIVE Anul acesta Oficiul Judeţean de Consultanţă Agricolă împreună cu unele firme din domeniul agricol înfiinţează loturi demonstrative pentru cei care vor să dobândească noi cunoştinţeîn domeniul agriculturii practicate la nivel european. Astfel oricine care poate să pună la dispoziţie minim un hectar de pământ beneficiază nu numai de însămânţare gratuită şi consultanţă, dar şi de azoferul, tot gratuit, recolta revenind proprietarului. “Anul acesta am înfiinţat loturi demonstrative de floarea soarelui, muştar, porumb şi legume în fiecare comună unde există consultanţi. Loturile au fost înfiinţate cu 2-4 hibrizi, iar fertilizarea pământului sa făcut cu azoferul, oferit gratuit de către Antibiotice Iaşi. Rezultatele vor fi monitorizate pe toată perioada de vegetaţie, cu respectarea verigilor tehnologice, iar la recoltare va avea loc o consultanţă cu participarea oamenilor din acea comună.”ne-a declarat Marius Ştefaniu, şef serviciu consultanţă la Oficiu Judeţean de Consultanţă Agricolă. (R.L) INTRAREA ROMÂNIEI ÎN CONSILIUL EUROPEI Cu ocazia împlinirii a 10 ani de când România a intrat în Consiliul Europei, în Sala Galbenă a Prefecturii Judeţului Iaşi va avea loc pe 6 mai a.c. dezbaterea cu titlul “Consiliul Europei-primul pas spre integrarea României în Uniunea Europeană”. Această manifestare este organizată în cadrul proiectului “Biblioteca Publică - factor major în procesul de integrare a României în Uniunea Europeană”. Temele proiectului vor fi susţinute de Neculai Apostol, prefectul judeţului Iaşi, Mariana Niţelea, director al Biroului de informare al Consiliului Europei la Bucureşti, Marius Balan, lector univ.dr. la Facultatea de Drept a Universităţii “Al. I. Cuza” Iaşi, şi alţii. Evenimentele care vor avea loc începând cu orele 13.00 sunt organizate de Biblioteca Judeţeană “Gh. Asachi” Iaşi şi Centrul de Informare Comunitară şi Marketing. (B.I.) SIBL. CENTR. VNIv. “M. EMINESCU” IAŞI Cântec pentru sora mea • la numai 12 ani, Dragoş îşi întreţine mama şi sora cu ajutorul unui flaut • el a ajuns sa cânte pe străzi din cauza sărăciei în care se zbate familia lui • talentul sau nu a fost suficient pentru a plaţi factura la energie electrică Pentru unii oameni a fi talentat nu înseamnă doar o calitate care îi face să fie deosebiţi faţă de semenii lor, ci mai mult, acest dar reprezintă o binecuvântare a divinităţii care le aduce zi de zi un colţ de pâine pe masă. Dragoş Constantin Iftene este un băieţel de numai 12 ani care îşi petrece cea mai mare parte a timpului pe străzile Iaşului, însoţit de flautul său “fermecat” şi preţioasa cutie de carton în care trecătorii se îndură să mai pună din când în când câte un ban. Pentru Dragoş, această îndeletnicire, pe care o practică de aproape doi ani, a devenit o parte din viaţa lui, întrucât este singura “meserie” la care se pricepe şi prin care poate să aducă un ajutor familiei sale. Fiind elev în clasa a patra, el se străduieşte să-şi împartă timpul astfel încât să nu lipsească de la şcoală şi să-şi îndeplinească şi datoria de “bărbat al casei”. De când se ştie, băiatul nu a rostit niciodată cuvântul “tată”, pentru că pe acesta nici măcar nu l-a cunoscut. “La început mama mă trimitea pe stradă să cânt fiindcă nu se mai putea descurca din cauza datoriilor. Acum nu trebuie să-mi mai spună nimeni să mă întorc cu bani acasă. De când mama a rămas fără serviciu iar sora mea s-a îmbolnăvit, mi-am dat seama că în fiecare zi trebuie să aduc ceva, oricât de puţin ar fi. Atunci când câştig mai mult şi mă întorc cu banii acasă, mama este foarte mulţumită şi mă bucur alături de ea. Insă tot ceea ce adun se duce pe mâncare şi nu am putut până acum să ne plătim datoriile, motiv pentru care am rămas fără lumină”, ne-a povestit copilul, cu o voce din care se observa răspunderea pe care o are de dus pe umerii săi firavi. Dragoş îşi spune cu oarecare tristeţe în glas “norocosul” familiei, întrucât sora lui, Ana-Maria, se zbate între viaţă şi moarte fiind internată într-o clinică specială pentru copii cu handicap. “Nici acum nu ştiu cum se numeşte boala pe care o are. Mama mi-a spus că are o gaură în inimă şi că îi lipseşte un rinichi. De multe ori mă gândesc la ea şi le cânt oamenilor de pe stradă ca şi cum i-aş cânta ei”, ne-a spus băiatul, în timp ce îşi ştergea instrumentul de suflat cu o batistă îmboţită. “Eu sunt norocos pentru că am ureche muzicală. Am învăţat de unul singur să cânt la flaut şi pot să compun cântece în fiecare zi. Unii oameni se opresc din drum şi-mi spun că am un talent deosebit. Eu nu fac altceva decât să cânt după ureche”, a continuat acesta cu modestie. Din când în când îşi aşeza cu grijă cutia cu mărunţiş aducând-o mai aproape de zidul pe care stătea rezemat. Măsura din cap până-n picioare oamenii care se perindau prin faţa lui, fiind atent la fiecare cuvânt sau gest care i-ar fi putut aduce vreun rău. “Trebuie întotdeauna să am grijă să mă feresc de ţigani sau alţi cerşetori care urmăresc să-mi fure banii. Odată şi-au bătut joc de mine şi mi-au luat cutia din faţă şi au fugit cu ea. Am plâns toată noaptea pentru că am pierdut bănii şi de atunci m-am învăţat minte să fiu mai atent”. Deşi soarta s-a arătat mai crudă cu el decât cu ceilalţi copii, Dragoş nu a încetat nici o clipă să viseze şi, mai ales, să creadă în îndeplinirea viselor sale. “îmi doresc cel mai mult şi cel mai mult să-mi dea Dumnezeu minte, fiindcă dacă ai minte poţi să faci tot ceea ce vrei. Mai întâi, trebuie să fac rost şi de alte instrumente şi să învăţ să cânt la ele iar apoi voi deveni un cântăreţ renumit”, ne-a spus Dragoş stăpân pe sine. Cu un nou avânt, a tras aer în piept şi a început din nou să cânte. .Oamenii de pe stradă îşi continuau drumul nestingheriţi în acordurile unui flaut “fermecat”, care veneau de undeva de nu-ştiu-unde... poate dintr-un suflet de copil. Narcisa UNGUREANU Maturizat mult prea devreme, Dragoş încearcă sa-şi întreţină familia doar cu ajutorul unui flaut Viol cu semne de întrebare • deşi nu are nici un semn pe corp care sa ateste o eventuala agresare, o tânăra pretinde ca a fost violata de un consătean Un bărbat din comuna Cotnari a ajuns în arestul poliției ieșene după ce a fost reclamat pentru viol. Cu toate că medicii legişti nu au descoperit pe corpul victimei leziuni vizibile care să indice o agresiune sexuală. Vasile Ismană, în vârstă de 31 de ani, din satul Hodora, a fost reţinut. Tânăra care a reclamat violul va fi din nou supusă unui control medico-legal, însă de această dată de către specialiştii Institutului deMedicină Legală Iaşi. Fapta a fost reclamată în a doua zi de Paşte. Ancuţa Vasilica Nechifor, în vârstă de 17 ani, din satul Hodora, a plecat duminică seara la discoteca din localitate. Timp de mai multe ore, ea s-a distrat cu amicii săi din sat, după care s-a întors spre casă. Tânăra susţine că, în timp ce se îndrepta spre locuinţa părinţilor ei, a fost atacată pe o cărare de consăteanul său, Vasile Ismană. Ancuţa Vasilica Nechifor a declarat că bărbatul a luat-o cu forţa, a dus-o într-un morman cu gunoi de la marginea satului şi a agresat-o sexual. A doua zi, fata a mers la poliţie şi a depus plângere împotriva acestuia. După ce i-au ascultat mărturisirea, poliţiştii au dus-o la Spitalul din Târgu Frumos. Medicii de la această unitate sanitară nu au des-,coperit însă pe corpul ei nici un fel de scaune de violenţă care să ateste faptul că ar fi fost victima unui viol şi au preferat să nu se pronunţe dacă Ancuţa Vasilica Nechifor a fost sau nu agresată sexual. Cu toate acestea, Vasile Ismană a fost reţinut de poliţişti. Tânăra va fi din nou expertizată, însă de medicii legişti de la Iaşi, urmând ca în funcţie de concluziile acestora să se decidă dacă bărbatul poate fi acuzat de viol. Andreea COZMULESCU 1 Mai, sărbătoarea continuare din pagina Busuioc Gheorghe, care are acum 75 de ani, a lucrat timp de 32 de ani ca miliţian, ieşind la pensie în 1983, îşi aminteşte că el era de serviciu întotdeauna cu ocazia acestei sărbători. “De 1 mai eram trimişi să patrulăm prin oraş. Oricum, toată lumea era bucuroasă în această zi, oamenii având liber două zile. Partidul comunist organiza diferite manifestări în Piaţa Unirii, la care fabricile trebuiau obligatoriu să trimită oameni, şi la care, după ce vorbea cineva de la partid sau UTC despre realizările economiei şi partidului, aveau loc manifestări culturale. Se cânta, se dansau dansuri populare...era frumos. Toţi manifestanţii aveau pancarde cu pozele conducătorului, cu «Trăiască 1 Mai» sau «Trăiască PCR». Apoi, mulţi mergeau la iarbă verde beau bere la halbă pe la diverse terase. La manifestările de atunci oamenii nu ieşeau ca acuma să ţipe sau să înjure, erau mai liniştiţi şi respectau organele statului. Şi tineretul era mai liniştit, nu ca acuma zbânţuit.” Tinerii se bucură că pot pleca la mare Românii nu sunt singurii care nu mai pun mare preţ pe sărbătorirea zilei de 1 Mai. Maria Cosma care locuieşte în Germania de aproape 15 ani şi care a venit în Ioan Samoila considera ca nu mai avem ce sărbători ignorată Iaşi pentru câteva zile povesteşte cum este marcată ziua în Frankfurt. “Au loc unele manifestaţii la nivel local, în cadrul cărora ţin discursuri anumite persoane publice, însă locuitorii nu sărbătoresc în mod deosebit această zi. Nu mai ştiu cât de apreciată este aici, dar nici acolo nu se dau oamenii în vânt după această sărbătoare”. Doar unii tineri se mai pregătesc pentru această zi. Mulţi se bucură că este vreme frumoasă şi speră să ajungă cu prietenii la iarbă verde sau la terasă. Cei care şi-au permis, şi-au cumpărat şi bilete de trei-patru zile la mare, la Costineşti, unde se ştie că obişnuiesc să meargă tinerii cu această ocazie. De altfel, nici nu ar avea cum să simtă ieşenii prea mult ziua de 1 Mai având în vedere că autorităţile nu au pregătit nimic special cu ocazia acestei zile. “Toate instituţiile şi agenţii economici sunt obligaţi să arboreze steagul României pentru că altfel vor fi amendaţi. Nu ştiu să se fi organizat nimic special pentru ziua de mâine (n.r. - astăzi) pentru că toată lumea este liberă şi astfel nu s-a putut pune la punct nici un eveniment special”, a declarat vicepreşedintele CJ, Nicolae Ivanciu. Andreea GHIBAN Medicii de familie au închis “prăvăliile” • deşi au dorit o profesie liberala, medicii de familie respecta cu sfinţenie programul bugetarilor • din acest motiv, foarte multe persoane s-au prezentat direct la spitale /v * ^ In ultimele trei zile, zeci de persoane s-au prezentat la spital din cauza afecţiunilor respiratorii. Medicii din spitale susţin că acest aflux se datorează faptului că în zilele de Paşte nici unul din medicii de familie nu a fost disponibil pentru pacienţii înscrişi pe listă. Astfel, numai ieri la Spitalul Clinic de Urgenţe au fost şapte cazuri de viroze respiratorii, ia la Unitatea de Primire a Urgenţelor ,din cadrul Spitalului “Sf. Spiridon” au fost înregistrate .zâie trei cazuri de viroze:respiratoriiSP:M&OT:pséud©gripaI.o tslbsr; ■ .Ts!r?b! “Nu erau situaţii foarte grave. După ce au fost consultaţi,bolnavilor li s-a recomandat urmarea unui tratament şi apoi au fost trimişi la domiciliu. Având experienţa anilor trecuţi, această situaţie a devenit o normalitate. Deoarece medicii de familie nu lucreză în această perioadă, pacienţii vin direct la spital”, ne-a spus dr. Tudor Ciuhodaru (foto), medicul coordonator al unităţii de Primire a Urgenţelor din cadrul Spitalului Clinic de Urgenţe. “Am răcit în noaptea de înviere şi pentru că nu mă simţeam prea bine am fost la dispensar. Dar acolo nu era nimeni, aşa că am venit la spital. Până acum doctorii din dispensare erau nemulţumiţi că primesc bani prea puţini de la Casa de Asigurări, dar nu au de ce se plânge pentru că atunci când ai mai multă nevoie de ei nu sunt de găsit pentru că au zi liberă. Un adevărat doctor, care este îngrijorat de sănătatea pacienţilor săi, nu trebuie să îşi închidă uşa cabinetului ca şi când ar lucra la prăvălie”, ne-a spus Dumitru Damian, pensionar. De asemenea, holurile spitalelor au fost pline şi cu bolnavi cronici care, din cauza lipsei banilor şi a medicamentelor compensate şi gratuite din farmacii, nu şi-au putut urma tratamentul. “Cele mai multe cazuri au fost cu hepatită, TBC şi cancer. Pacienţii au motivat că au ajuns în stare gravă pentru că nu au avut resurse financiare suficiente”, ne-a spus dr. Diana Cimpoeşu, medicul coordonator al Unităţii de Primire a Urgenţelor din cadrul Spitalului “Sf. Spiridon”. (D.M.) SI llasa Letala SIL. Mira intra in casa ta' --------------------------------------------;-------r^mz------------/ .. ; "7 7T Tâmplărie din aluminiu Necesitate TEGLAME tan Al t dlIMI v ^ z"’ ■ ■. Depozit tâmplărie din aluminiu M. Mobilier pal și aluminiu Var lavabil Pentru unitățile bugetare se acordă un discount de 5% cu plata în rate Sos. (»idillin, nr. all Tel. nn: 2323 IS; 239417 Tel.: 0232/244077 Mobil: 0788/319718 IocaL Redacţia Redactor şef: Geo MATEESCU Redactor şef-adjunct: Leonard RELEA Secretariat de redacţie SGR: Constantin MACOVEI Paginare: Marius UNGUREANU Simona CORLECIUC Grafică: Elena BRAŞOVIANU Corector Anca COSTAN Editorial Publicist Daniel ŞANDRU Administraţie: Crina SECARĂ Felicia CILINSCHI Învăţământ: Narcisa UNGUREANU Sănătate: Dana MATEI Alina EBRAŞU Infracţional: Andreea COZMULESCU Social: Andreea GHIBAN Economic: Bogdan IFTEMIE Monden: Mirela SAVA Intern-extern: Adina ŞANDRU Sport: Daniel TEODORESCU Mihai ROŞU Fotoreporter: Dan LUCA Marketing: Cristina POPA Promovare: Dumitriţa POPA Publicitate: Vica ALEXANDRU Relaţii cu publicul: Mădălina ŞAIN ’'s