Flacăra Iaşului, august 2005 (Anul 6, nr. 1471-1497)

2005-08-01 / nr. 1471

B.C.U. „M. EMINESCU” IAŞI I PECU Franmtisek Priplata a fugit în Cehia Omul de afaceri ceh Franmtisek Priplata, condamnat la opt ani de închisoare pentru instigare la asasinarea liderului sindical Virgil Săhleanu, a reuşit să iasă din România, fiind văzut la o prezentare de modă la care participa fiica sa, în Buchlovice, Cehia. Potrivit ediţiei de duminică a cotidianului Blesk, citate de agenţia cehă CTK, Pri- plata a apărit la festivalul usturoiului din localitatea cehă Buchlovice. NOTA DE SUBSOL Ce ascunde zâmbetul Monei (Lisa) Muscă? CALIN CIOBOTARI Chiar dacă în acest colţ de pagină alţi doi comentatori au abordat problema demisionării ministrului Culturii, simt nevoia să reiau, subiectul. Nu pentru că respectivii n-ar fi avut dreptate (ambii au glosat pe verticalitatea Monei Muscă), ci pentru că vreau să-mi clarific un fel de hartă a scenariilor posibile. Rândurile de mai jos nu doresc să extragă vreo concluzie, ci să realizeze o descriere minimală a motivelor care ar fi putut-o determina pe această “Albă-ca-Zăpada” a poveștii politice numită PNL să muşte dintr-un măr cu diverse arome, un măr numit “demisie”. Să încercăm aşadar o expoziţie schematică: 1. Să presupunem că fostul vicepreşedinte al PNL ar fi fost sincer. Prima variantă ar înfăţişa-o aşadar pe Mona Muscă drept un politician mutant De ce mutant? Pentru că sinceritatea în politică pare de-a dreptul “scandaloasă”, genetic afectată, tumoră pe CV etc. Chiar demersul meu este, trebuie să recunosc, efect al unei neputinţe de a mai crede în asemenea sentimente presărate prin parcela celor ce veghează la liniştea polisului. 2. O a doua variantă, demnă şi ea de luat în seamă, aş numi-o “efectul Stolului”. Nu e nevoie să fii analist politic, ci doar să ai o memorie bună, pentru a sesiza cum, de-a lungul timpului, Mona Muscă a fost mult mai apropiată de “blândul Stolo’” decât de indecisul Călinuţ, acest băieţel care s-a jucat cu prim-puţulica lui în nisipul uneori umed (inundaţii), alteori arid (caniculă) al patriei. E posibil ca şarmanta doamnă să fi încercat un ton, un fel de “La”, care să tulbure nişte ape mai adânci. 3. Să fie implicată şi mâna marinarului? Să fie demisia Monei ecoul unui hohot specific băsescian? Ceva de genul: “Hăhă-hă! Măi băieţi, v-am zis să facem anticipate! Hă-Hă, nu m-aţi ascultat! Ia uite ce vi se întâmplă! Hă-hă-hă!”. Este varianta în care cred cel mai puţin. Să nu uităm că demisia în discuţie a fost una dublă. Dacă s-ar fi dorit doar discreditarea Guvernului, atunci Mona Muscă n-ar mai fi fost astăzi ministru, însă ar fi continuat să fie vicepreşedinte în PNL. Sau Băsescu e mai PD-ist decât “prevede legea” și pune serios umărul la propăşirea partidutului care “l-a făcut celebru”? Greu de spus... 4. Nu pot să nu zăbovesc și asupra unei alte chestiuni, oarecum trecute sub tăcere de comentatori în preajma acelei albaneagra practicate jenant de premier (demisionez - nu demisionez, demisionez-nu demisionez), cei de la Ministerul Culturii au votat în mare grabă câteva proiecte de lege. Asta denotă acea tărie cu care credeau ei, în speţă Mona Muscă, în anticipate. Totul se derula ca şi cum Guvernul ar fi fost deja dizolvat. Unele dintre deciziile luate atunci s-ar fi aflat deci sub semnul grabei, sub semnul bilanţului, iar nu pe termen lung, cum şade bine unui ministru aflat totuşi încă la început de mandat. E ca şi cum directorul cotidianului “Flacăra Iaşului” mi-ar spune că de luna viitoare am salariul de 100 de milioane. Şi eu mă apuc şi îmi fac datorii pe la diverse bănci, cunoştinţe etc., tocmai pe baza acestui ca şi cum. Să fi păcătuit deci cumva subtila, Mona? 5. Să aruncăm și asupra activității cultural-ministeriale o privire. Orice ar spune unii, nimic spectaculos nu s-a întâmplat pe acolo în ultimul timp. Continuare în pag. 2 Pagina 2 Pagina 6 Răpire la Grozeşti O familie din Grozeşti a trecut prin momente de groază după ce, în urmă cu două nopţi, o fetiţă de numai 9 ani a dispărut din casă în plină noapte. ISSN 1584-5664 0,5/5000 LEI ANUL V, nr. 1471, 16 PAGINI - LUNI 1 AUGUST 2005 Vremea se va răci uşor şi va deveni instabilă după-ami- BWrjHISW ază, când înnorările se vor accentua şi local în nordul şi vestul ţării vor fi averse de ploaie, descărcări electrice, intensi- _ _ qficări de scurtă durată ale vântului şi condiţii de grindină. |Q OO C Izolat, cantităţile de apă vor fi însemnate. ■ . ■ O ameninţare de sezon - hepatita A An de an, sute de copii sunt spitalizaţi după ce au fost diagnosticaţi cu hepatită de tip A. Pe lângă infecţii şi internarea obligatorie în spital, copiii care suferă de afecţiune sunt nevoiţi să urmeze şi un regim alimentar foarte strict, care de multe ori le face viaţa un coşmar. Iată de ce specialiştii au ajuns la concluzia că cea mai bună formă de a trata această maladie e prevenţia. Poli are o fată totală neconvingătoare Deşi destui au fost ieşenii care au renunţat la o seară de sâmbătă în familie, pentru reîntâlnirea cu echipa favorită, aceştia nu prea au avut ce vedea cu ocazia prezentării lotului lui Poli. Astfel, dacă festivitatea amintită a fost o reuşită deplină, jocul amical ce a urmat, ultimul dinaintea startului noii ediţii de campionat, a oferit faliilor o faţă a echipei total neconvingătoare. SUPLIMENT SPORT Şi-a injecatat venele cu benzină, apoi Ie-a tăiat Pagina 7 Acces restrâns la informaţiile publice Pagina 3 “La Târgu Neamţ m-am născut, la Iaşi încă n-am murit!” (II) Pagina 4 Căldură mortală din cauza caniculei din acest week-end, au mai murit doi ieşeni, iar alte câteva zeci au ajuns pe patul de spital • ieri, în doar 12 ore, la Serviciul Judeţean de Ambulanţă s-au înregistrat 230 de apeluri • trei tineri care au încercat să scape de căldură prin scăldat au murit înecați Românii sunt mari amatori de lactate Pagina 8 Pagina 5 Alarmă printre minori! în ciuda faptului că acordă atenţie şi asigură logistică de ultimă generaţie, autorităţile ieşene se confruntă cu un grad de infracţionalitate crescut în rândul minorilor. Deşi predominante sunt furturile de tot felul, minorii ajung să răspundă de infracţiuni mult mai grave, cum ar fi tâlhăriile sau traficul de droguri. Pagina 7 1 EURO 1 USD 10 AUR 3,5237 / 35 237 lei 2,9164 / 29 164 lei 40,0360 / 400 360 lei CUTIA CU MAIMUŢE Comisaru’ Ghiţă Parai 9 caută lumină dmmocrată Săptămâna trecută, pe când ne făceam rondu’ printre copacii den centru, am remarcat medla familiară a unui poliţai pus pe fapte mari. Este vorba de Ghiţă Parai, zis şi Toloacă, şăfu’ suprem peste ţalgherimea den târg. Cum pe un prim filaj profesionist, l-am bunghit c-o intrat la dimocraţi, într-o scurtă vizită care numa de protocol n-a fost, cât mai degrabă de pupat poala popii şi negoţiat cu sinatoru’ Mârlan oarece daraveri, pe care le are pe ţară. Mai precis, îi trebe lumină verde pentru ca să instaleze nişte agarici de-ai lui în fotoliile libere de adjuncţi. Din păcate, den cauza plombelor magraonului den preajmă, ne-am ales cu o microfonie cât pe ce să ne spargă la urechi, încât n-am mai înţeles foarte Toni Puţac îşi plăteşte datoriile. La gubelă... Asară, pe când ne făceam cetirea înainte de culcare şi pregăteam o foaie în care să împachetăm cojile de bănăni, ca să le dăm la tomberon, supt gene neo picat un titlu: “Caz unic! Doi reftori la o singură şcoală!”. Pe loc, am uitat de coji şi am cetit până la capăt, în cele din urmă, ne-am dumirit. Este vorba de o datorie de prinţip şi mai ales de bani, pe care o are căpraru’ Tony Puţac, de la o gometă den Bucinexu, faţă de reftoru’ impostor de la PUPA, Nae Libidinosu, precum şi de alegerea unui reftor nou. Aşa că am luat cojile, am împachetat gometa la loc şi le-am zvârlit în gubelă, două deşeuri la un singur tomberon! dar cum a rămas cu carnetu’ de membrotei. Da’ mai videm... i