Flacăra Iaşului, decembrie 2005 (Anul 6, nr. 1575-1597)

2005-12-01 / nr. 1575

Conservatorii vor să sărbă(u)torească de Ziua Naţională Afirmă-te, române! Cu o palincă şi un şpriţ uşor  de 1 Decembrie, conservatorii ieşeni le vor dărui celor 150 de bătrâni de la Căminul “Sfinţii împăraţi Constantin şi Elena” o masă copioasă, un şpriţ şi un concert cu Ducu Bertzi Nici o sărbătoare nu este autentică dacă nu este marcată printr-o masă copioasă, o palincă şi cel puţin un şpriţ uşor. Aceasta este filosofia care a stat la baza unei iniţiative a conservatorilor ieşeni de a transforma Ziua Naţională a României într-o sărbătoare deopotrivă înălţătoare pentru suflet şi mulţumitoare pentru stomac. “Noi am uitat să facem sărbători autentice. De 15 ani, sărbătoarea Zilei Naţionale s-a cam demonetizat De altfel, eu nici nu văd rostul acestor ceremonii de depunere de coroane de 1 decembrie. Este o sărbătoare la care ar trebui să ne distrăm”, a cugetat, adânc, preşedintele Organizaţiei Municipale Iaşi a PC, Ionel Oancea. Liderii conservatori au decis să le ofere o surpriză culinarmuzicală celor 150 de bătrâni de la Căminul “Sfinţii împăraţi Constantin şi Elena”. După ce vor participa la ceremonia de depunere de coroane, conservatorii se vor muta, la ora 11.00, la căminul de bătrâni din Podu Roş, unde va avea loc concert susţinut de Ducu Bertzi şi “un prânz, cu un pic de rachiu şi cu un şpriţ uşor”, “o ciorbă de perişoare” şi “o pulpiţă la tavă cu piure”. “Ideea noastră a fost ca această zi să nu treacă neobservată pentru aceşti oameni, care sunt, până la urmă, fiii şi fiicele celor care au înfăptuit Marea Unire. Pe Câmpia Libertăţii românii s-au pregătit pentru, Unire şi au petrecut în cinstea marelui eveniment, şi noi, ca păstrători ai tradiţiilor noastre şi ai identităţii naţionale româneşti, ne-am hotărât să facem acest gest creştinesc şi le vom oferi celor 150 de bătrânei o sărbătoare aşa cum au avut şi părinţii tot”, a mai precizat Oancea. Cocardele conservatoare Acţiunea conservatoare, sugestiv intitulată “Afirmă-te, române!”, nu se va limita însă la rachiu, şpriţ uşor, perişoare şi pulpiţe. Atât la evenimentele organizate în Piaţa Independenţei, cât şi în cartierele Iaşului, vreo 15 echipe de tineri conservatori le vor împărţi ieşenilor în jur de două mii de cocarde tricolore (un fel de fluturaşi din pânză, care se agaţă în piept - n.r.). “Prin aceste acţiuni încercăm să revalorizăm sentimentul naţional şi mândria de a fi român. Avem un popor puternic, o cultură şi o tradiţie românească veche de două milenii (sic! - n.r.) şi trebuie să le conştientizăm şi să le promovăm valoarea. Mesajul nostru de Ziua Naţională a României pentru cetăţenii Iaşului este simplu: «Afirmă-te, române! 1 Decembrie este ziua ta!»”, a şi s-a afirmat, transfigurat de sinceră emoţie, Daniel Mătăsaru, purtătorul de cuvânt şi vicepreşedintele Organizaţiei Judeţene Iaşi a PDL Dan POSTOLEA Piaţa Unirii este revendicată Ieri, 30 noiembrie, a fost ultima zi când ieșenii cărora le-au fost expropriate terenurile în timpul regimului comunist au putut depune cerereri de retrocedare. “Ultimele două zile au fost foarte aglomerate. Am primit 3000 de cereri de retrocedare, care totalizează aproximativ 1700 de hectare din cele 9400 de hectare cât are municipiul Iaşi”, a declarat Mihai Luca, şef al Biroului Cadastru din cadrul Primăriei Municipiului Iaşi. Conform aceleiaşi declaraţii, administraţia locală va numi şase inspectori care vor fi împărţiţi pe zone. Aceştia vor analiza cererile respective şi vor întocmi rapoartele de specialitate. Rezultatele analizelor vor fi discutate în şedinţa Comisiei de Fond Funciar, care va face o propunere. “Un ieşean a cerut să i se retrocedeze teren în Piaţa Unirii. El susţine că a avut o casă acolo, dar şi un restaurant, care iau fost însă consfiscate în momentul în care a fost arestat de comunişti”, a exemplificat Mihai Luca, pentru a sublinia necesitatea unei analize atente a fiecărei cereri. (G.L) VIP-urile păşcănene sărbătoresc împreună Joi, 1 Decembrie, începând cu ora 10.00, în faţa Primăriei din Paşcani se vor aduna toţi consilierii municipali, cei doi parlamentari aleşi în această circumscripţie, anume Gabriela Nedelcu, de la PSD, şi Grigore Crăciunescu, de la PNL, oameni de afaceri, şefi de organizaţii de partid, dar şi veterani de război. Iniţiativa aparţine primarului Neculai Răţoi, care a adresat o invitaţie tuturor personalităţilor din municipiu pentru a participa la Ziua Naţională a României. Cei prezenţi se vor deplasa pe jos până la Biserica “înălţarea Domnului”, vor depune coroane la Monumentul Eroilor de lângă Şcoala Generală “Iordache Cantacuzino”, la Monumentul Eroilor Necunoscuţi de la Biserica “Sfinţii Voievozi”, ca şi la Monumentul Ostaşului Necunoscut, situat în cimitirul oraşului. Aici, părintele protopop Pavel Postolachi, împreună cu alţi preoţi, vor oficia o slujbă în memoria soldaţilor căzuţi în lupta pentru eliberarea patriei. După terminarea slujbei, participanţii vor fi invitaţi la o gustare şi la un vin fiert ce vor fi pregătite de enoriaşi. (C.M.) 1 decembrie 1985 Locuitori ai judeţului Iaşi! Reducerea consumului casnic de energie electrică, în special în orele vârfului de seară (17-22), stă în puterea fiecăruia dintre noi, economisirea severă a energiei dovedind simţul nostru civic, gospodăresc, înalta noastră conştiinţă patriotică! • Renunţaţi în aceste ore la folosirea aparatelor electrocasnice (fier de călcat, maşină pentru spălat rufe, robot de bucătărie) • Nu utilizaţi radiatoare, reşouri, boilere, alte aparate cu rezistenţă electrică • Reduceţi numărul becurilor de la lustra din tavan (sâc!) înlocuind două becuri mai mici cu unul singur, dar puţin mai mare Rubrică realizată de Călin Ciobotari, în colaborare cu Biblioteca Judeţeană “Gh.Asachi” Lefuri bune pentru poliţiştii comunitari Primarul Gheorghe Nichita s-a întâlnit ieri, 30 noiembrie, cu Liviu Zanfirescu, director adjunct al Inspectoratului Judeţean de Poliţie, şi cu Marin Moscalu, şeful Poliţiei Municipale, pentru a discuta proiectul Poliţiei Comunitare. “M-am întâlnit cu reprezentanţi ai UP-ului şi ai Poliţiei Municipale pentru a pune la punct organigrama, statul de funcţii şi salarizarea viitorilor poliţişti comunitari. Am vrut să colaborăm cu ei în vederea realizării materialelor ce se vor discuta luni în şedinţa Consiliului Local”, a declarat primarul Nichita. în acelaşi context, şeful oraşului a precizat că funcţia de director adjunct al viitoarei organizaţii de ordine comunitară i-a fost oferită lui Adrian Chifu, în prezent şeful Direcţiei de Pază şi Ordine Publică. Dacă acesta va accepta postul, vor fi demaraţi primii paşi în realizarea corpului de poliţişti comunitari. în cazul în care Adrian Chifu refuză funcţia, va cădea în sarcina Poliţiei Municipale să detaşeze doi oameni în funcţiile de conducere, în legătură cu salariile pe care le vor primi cei ce vor activa în Poliţia Comunitară, edilul şef a declarat că acestea vor fi mai mari decât cele ale funcţionarilor publici, deoarece doreşte să atragă oamenii buni. (G.L) Alianţa M.D.A. (Moralitate, Dreptate şi Adevăr) Ultimul atac portocaliu , deranjat de afirmaţiile primarului Gheorghe Nichita, care îl acuza de “război de gherilă”, “miliţie insurgenţă” şi “terorism politic”, prefectul Radu Prisăcaru a lansat o scrisoare deschisă către conducerea municipalităţii, PSD Iaşi şi PSD • această scrisoare, promite prefectul, va fi ultimul său atac politic • prefectul susţine că în spatele acuzaţiilor nu se află dorinţa sa de a candida la Primărie în 2008 • deşi, prin intermediul a şase întrebări publice, reia principalele scandaluri dintre Prefectură şi Primărie din acest an, problemele sunt puse în termenii moralităţii şi nu în cei ai legalităţii La mai puţin de o lună de când va deveni înalt funcţionar public, prefectul Radu Prisăcaru a lansat ieri către primarul municipiului Iaşi ceea ce a promis că va fi un ultim atac politic. Aidoma unui cântec de lebădă, mesajul prefectului îşi propune să fie în acelaşi timp un răspuns la o serie de acuzaţii ale primarului, o nouă şarjă de acuzaţii, dar şi o lecţie de moralitate faţă de un rival care s-ar fi coborât sub limita inferioară a conflictului. Deranjat de afirmaţiile primarului Gheorghe Nichita, care îl acuza marţi, în cadrul unei conferinţe de presă, de “montaj”, “diversiune”, “război de gherilă”, “miliţie insurgenţă” şi “terorism politic”, prefeptul a lansat ieri o scrisoare deschisa către corducerea municipalităţii, PSD Iaşi şi PSD. Motivaţia e simplă şi îşi propune să creioneze un portret de înaltă moralitate, cumva dezgustată de nivelul la care au coborât scandalurile dintre cele două palate administrative. “Discuţia a coborât la un nivel care nu mi se pare onorabil. Nu mi se pare demn ca un primar al capitalei culturii să folosească public astfel de apelative nedemne. Este, de fapt, modul prin care se răspunde politic unor întrebări foarte clare din sfera administrației și a economiei locale, este răspunsul politic la faptul că mi-am permis să răspund unor sesizări şi reclamaţii din partea ieşenilor”, a justificat prefectul. Ultimul atac Practic, “întrebările foarte clare din sfera administraţiei şi a economiei locale” la care a făcut referire prefectul vizează tocmai cele mai dure acuzaţii lansate de către acesta la adresa primarului pe parcursul acestui an, întrebări pe care Radu Prisăcaru le reia, ca o concluzie, la finele scrisorii sale deschise: relaţiile contractuale dintre Primăria Iaşi, RAJ AC Iaşi şi firma Publimedia SRL, care aparţine finului primarului, lucrările de construcţie de la luxosul sediu al RAJAC, demarate încă de pe vremea când Nichita era directorul regiei, propunerea de creştere a taxelor şi impozitelor locale cu 40%, propunere abandonată între timp, relaţiile dintre primar şi aşa-numita “reţea de extragere a fondurilor publice” a cinci firme, la una dintre acestea fiind şi Nichita acţionar până în 2004 şi, în fine, achiziţionarea de către RATP, cu peste 10 milioane de euro, a celor 50 de autobuze Maz. La momentele respective, fiecare dintre aceste acuzaţii a fost taxată de către şeful municipalităţii drept şicane politice, menite să blocheze activitatea Primăriei şi să îi creeze actualului prefect un culoar liber pentru a candida la fotoliul de primar în 2008. “în loc să argumentaţi şi să explicaţi cu demnitatea funcţiei pe care o ocupaţi neclarităţile care persistă asupra aspectelor obscure care reies din relaţiile de afaceri, aţi preferat să mă atacaţi folosind un limbaj suburban, nedemn de un primar al Iaşului, şi să mă acuzaţi că în spatele acestor sesizări ar sta dorinţa mea de vă ocupa fotoliul începând cu 2008. Vă înşelaţi, nu-mi doresc funcţia de primar, pentru că dacă ar fi fost aşa, aş fi rămas în politică şi aş fi refuzat să ocup funcţia de reprezentant al Guvernului în acest judeţ, funcţie care mă onorează”, susţine prefectul în scrisoarea deschisă. "Apărătorul moralităţii" Trecerea în revistă a tuturor aspectelor suspecte ale activităţii Primăriei vrea să fie, susţine prefectul, un fel de concluzie, de ultim cuvânt al unui an dominat de scandaluri şi acuzaţii reciproce. “Noi susţinem proiectele Iaşului, dar datoria noastră este de a asigura respectarea legii. Sperăm să readucem discuţia la un nivel normal. Dat fiind că în curând mă voi retrage din politică, nu vreau să mă mai implic un astfel de discuţii. Repet, însă, că nu voi ceda din respectarea legii”, a explicat prefectul. Deşi fiecare la mai puţin de o lună de când va deveni înalt funcţionar public, prefectul Radu Prisăcaru a lansat ieri către primarul municipiului Iaşi ceea ce a promis că va fi un ultim atac politic. Aidoma unui cântec de lebădă, mesajul prefectului îşi propune să fie în acelaşi timp un răspuns la o serie de acuzaţii ale primarului, o nouă şarjă de acuzaţii, dar şi o lecţie de moralitate faţă de un rival care s-ar fi coborât sub limita inferioară a conflictului. dintre acuzaţiile lansate de către prefect s-a concretizat şi în controale solicitate instituţiilor statului, faptul că nici unul dintre aceste scandaluri nu a fost încă tranşat de vreo instanţă judecătorească face imposibilă tratarea lor în termeni de “legalitate”. Iată de ce, pentru a rezuma principalele acuzaţii aduse primarului, prefectul a ales tema “moralităţii” aspectelor contestate. ‘Tiu am spus că nu sunt şi apărătorul moralităţii. Moralitatea o interpretează fiecare cum doreşte, însă legalitatea, din fericire, este mai puţin interpretabilă. Până când instanţa va lua vreo decizie cu privire la aspectele semnalate de noi, problema se pune la nivelul moralităţii”, a argumentat prefectul. In cursul zilei de ieri, nici primarul Gheorghe Nichita, nici şeful Organizaţiei Municipale Iaşi a PSD, Dora Tompea, nu au dorit să comenteze scrisoarea deschisă lansată de către prefect. Dezmăţul politicii, dezbătut academic • seminar pe tema “Efecte de limită ale unor ideologii” în Copou • “politica este o formă de dezmăţ, de desfrâu”, a afirmat Ştefan Afloroaei, decan al Facultăţii de Filosofie din cadrul Universităţii “Al. I. Cuza” Ieri, la Galeriile de Artă “Pod Pogorfiul”, Fundaţia Axis, alături de Fundaţia Areopagus SACRI şi Muzeul Literaturii Române Iaşi, sub auspiciile Ambasadei Statelor Unite la Bucureşti, au organizat un seminar pe tema “Efecte de limită ale unor ideologii”, al cărui coordonator a fost Conf. dr. Nicu Gavriluţă. Acţiunea se încadrează în programul Democracy Small Grants şi doreşte să faciliteze întâlnirea între reprezentanţii organizaţiilor de tineret ale principalelor partide politice din Iaşi şi Timişoara cu reprezentanţi ai ONG-urilor, dar şi ai autorităţilor locale, elevi şi studenţi, profesori. în primă fază, scopul proiectului este acela de a aduna cât mai multe întrebări ale studenţilor pentru tinerii politicieni. Un al doilea pas va fi dat de realizarea a trei întâlniri la Iaşi şi Timişoara între elevi, studenţi şi tinerii politicieni, obiectivul final fiind publicarea unui manual, intitulat “Tinerii şi politica”. Acesta va fi conceput ca un instrument de lucru pentru alte organizaţii care vor să organizeze programe similare. Discuţiile din cadrul seminarului s-au axat pe tema Holocaustului, Gulagului, fâcându-se referiri la ideologiile comunistă, liberală şi conservatoare. Angajarea politică, pierdere în plan profesional întrebările succedate în contextul dezbaterii au vizat veridicitatea omului politic din contemporaneitate şi problema politicianului dedicat spaţiului public, dar făcând referire la tânărul implicat în politică şi nu numai. “La noi, politica este o formă de dezmăţ, de desfrâu. A trece de la un partid la altul este un dezmăţ. Ca exemplu, au liberalii de azi o conduită liberală? Cel care se află în situaţia aceasta are o atitudine demodată faţă de sine. Este cazul liberalilor, şi nu numai, în constituţia lor de politicieni este haos, iar cei care se angajează în viaţa politică pierd foarte mult pe plan profesional”, a susţinut Prof. dr. Ştefan Afloroaei, invitat special al întâlnirii. Alături de acesta au mai fost prezenţi studenţi de la Facultatea de Filosofie şi reprezentanţi ai Casei Poloneze. Lectorul universitar George Bondor nu a ezitat să-l provoace pe profesorul Afloroaei la a oferi o explicaţie pertinentă cu privire la ideologie. “Ideologiile, sub aspect epistemologic, se compun din opinii, sau trec cu certitudine o idee în opinie. Aşadar, ideologia se adresează celor mulţi, nu poţi merge în partea celor mulţi cu o idee de mare fineţe şi cu certitudini tari, nici nu se poate, pentru că te adresezi unui nivel mediu de înţelegere. Astfel, unii înţeleg mai puţin, unii înţeleg anumite lucruri şi atunci, pentru a-i coopta, a-i atrage într-un spaţiu ideologic, certitudinile trebuie plătite”, a specificat Afloroaei. Dumitru ŞERBAM