Flacăra Iaşului, iulie 2009 (Anul 9, nr. 2627-2631)

2009-07-02 / nr. 2627

JOI, 2 iulie 2009 FLACĂRA IAȘULUI 2A Discuţii aprinse pe tema noii structuri a anului universitar "Războiul sesiunilor" porneşte de la "Cuza" • discuţiile aprinse pe tema modificării structurii anului academic la Universitatea "Al.I. Cuza" se pare că vor continua aproape toată vara • pe 25 iunie, Senatul Universităţii "Al.I. Cuza" a votat o structură de principiu a noului an, urmând ca în viitoarele şedinţe fiecare facultate să propună un sistem care s-ar potrivi mai bine în domeniul pe care activează , propunerea este ca, din anul academic 2009-2010, să dispară sesiunile tradiţionale, dar să existe examene intermediare, proiecte, eseuri şi lucrări de laborator notate periodic, dar şi un examen final pentru fiecare disciplină studiată • mulţi studenţi de la "Cuza" nu sunt de acord cu noul sistem propus de Biroul Senat, considerând că acesta îi dezavantajează total pe studenţii buni care reuşesc să aibă şi un serviciu în timpul facultăţii ; întrucât sistemul de evaluare pe parcurs este unul susţinut de procesul Bologna şi a dat rezultate în SUA, reprezentanţii majorităţii instituţiilor de învăţământ superior din ţară se gândesc să îl adopte, însă sub alte forme şi în niciun caz din viitorul an universitar Universitatea "Al.I. Cuza" este cu un pas înaintea sistemului de învăţământ superior din România. Săptămâna trecută, pe 25 iunie, membrii Senatului celei mai vechi universităţi din ţară au votat modificarea structurii viitorului an universitar. Astfel, din anul 2009-2010, sesiunile tradiţionale vor fi desfiinţate, dar vor exista examene intermediare, proiecte, studii, eseuri şi lucrări de laborator notate periodic, precum şi un examen final pentru fiecare disciplină studiată. Conducerea universităţii ieşene vrea astfel să aducă metodele de evaluare mai aproape de cele din Statele Unite ale Americii, unde studenţii obţin note pentru munca depusa pe parcursul unui semestru şi nu doar la examenele din sesiuni. Noua metodă de notare ar putea fi aplicată din viitorul an universitar pentru studenţii la zi. "Schimbarea structurii anului academic este în avantajul tuturor studenţilor" r "în sistemul de evaluare propus de Biroul Senatului, studenţii vor primi informaţii detaliate privind obligaţiile didactice la fiecare disciplină încă de la începutul anului academic. Ghidul de Studii şi siteurile facultăţilor vor preciza termenele şi condiţiile de evaluare a cunoştinţelor. Schimbarea structurii anului academic este în avantajul tuturor studenţilor, al studenţilor buni, pentru că le recunoaşte şi recompensează eforturile şi meritele de-a lungul întregului semestru, şi al celor mai puţin buni, pentru că îi impulsionează să acorde mai multă atenţie obligaţiilor şcolare şi să se pregătească pentru o cariera profesională, nu doar la sfârşitul semestrului, ci pe toată durată activităţii didactice", a argumentat prof.umiv.dr. Vasile Işan, rectorul Universităţii "Al.I. Cuza". Studenţii spun "nu" eliminării sesiunilor Chiar dacă această structură a anului universitar va elimina nopţile nedormite dinaintea fiecărui examen din sesiune, studenţii sunt categoric împotriva acesteia. Niciunul dintre reprezentanţii studeţilor în Senatul "Cuza" nu a votat pentru eliminarea sesiunilor de examene. "Nu evaluarea pe parcurs este problema, ci, mai curând, faptul că această structură nu se pliază absolut deloc pe profilul unor facultăţi. Spre exemplu, la Litere, odată cu adoptarea acestei structuri vor apărea mari probleme, pentru că studenţii cu dublă specializare vor avea mai multe examene de dat. Pe lângă aceste probleme trebuie să vedem cine se va ocupa de problemele tehnice care apar. La un moment dat, tot trebuia făcută şi această modificare, dar trebuia gândită şi trebuia luată în considerare situaţia fiecărei facultăţi în parte. Structura aceasta merge în State, pentru că la ei nu e vorba nici de dublă specializare şi nici de atâtea examene", a afirmat Constantin Chifan, reprezentantul studenţilor de la Litere în Senatul Universităţii "Al.I. Cuza". Studenţii consideră că eliminarea sesiunilor de examene şi evaluarea pe parcurs îi va afectă foarte mult pe studenţii buni care au servicii din timpul facultăţii. în plus, aprobarea regulamentului în Senat este programată pentru şedinţa din această lună, când majoritatea studenţilor sunt plecaţi. Studenţii de la "Cuza" sunt sprijiniţi şi de Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR). "Suntem la curent cu discuţiile legate de structura anului universitar, de la Universitatea «Al.I. Cuza», îi susţinem pe studenţi în orice demers vor considera că este necesar", a precizat Cezar Hâj, preşedintele ANOSR. Doar 2 facultăţi din 15 au votat "pentru" în plus, mei conducerile facultăţilor nu sunt sigure că acest sistem’va funcţiona. 7 dintre cele 15 facultăţi de la "Cuza" vor să propună alte forme de evaluare. "Poziţia noastră este foarte clară: în Consiliul Facultăţii de pe 15 iunie s-a votat împotrivă acestui mod de evaluare. In şedinţa de Senat, doar 2 facultăţi au votat pentru varianta propusă de Biroul Senat", a precizat prof.univ.dr. Ştefan Avădanei, decanul Facultăţii de Litere. Structura anului universitar prezentată în şedinţa Senat de pe 25 iunie este doar uina orientativă, urmând ca fiecare dintre consiliile facultăţilor să vină cu o variantă potrivită pentru domeniul propriu. "S-a discutat despre eliminarea sesiunilor de restanţe, însă toţi reprezentanţii studenţilor în Senat nu au fost de acord cu acest lucru, în plus, mai există problema că vacanţele prelungite propuse de noua formă a anului academic ar face ca anul să se încheie pe 11 iulie, făcând astfel imposibilă înscrierea absolvenţilor la examenul de titularizare, care se susţine pe 15 iulie. Nu ar fi suficient timp pentru eliberarea adeverinţelor şi a foilor matricole. De aceea, s-a propus începerea anului universitar de la 15 septembrie. Aceste lucruri se vor mai discuta şi într-un Senat viitor", a mai spus prof.univ.dr. Ştefan Avădanei. ID şi IFR nu sunt afectate Până acum, regulamentul de activitate didactică prevedea că nota finală de la o disciplină era formată din evaluarea pe parcurs, în proporţie majoritară, şi de examenul din sesiune. în acest moment, în structura de principiu votată de Senat este inclusă şi o săptămână, la sfârşitul semestrului, pentru refacerea sau îmbunătăţirea rezultatelor obţinute la una dintre formele de evaluare la disciplinele studiate. în plus, discuţiile îi vizează doar pe studenţii la zi. Cei de la forma de învăţământ la distanţă şi de la cea cu"frecvenţă redusă"îşi vor desfăşura activitatea după regulamentele de până acum. "Cuza", model de schimbare pentru restul universităţilor » Noua structură mult discutată zilele acestea la "Cuza" va fi un model pentru majoritatea universităţilor din ţară, care s-ar putea să adopte, la rândul lor, un sistem de evaluare progresiv. Evaluarea progresivă reprezintă una dintre cerinţele pentru asigurarea calităţii în cadrul Procesului Bologna. Aceasta presupune ca studentul să participe în permanenţă la cursuri, seminarii, lucrări practice şi de laborator. Şi la Universitatea de Vest din Timişoara discuţiile privind un nou mod de evaluare sunt în toi, însă, chiar dacă se va ajunge la o concluzie, acesta nu se va pune în aplicare din următorul an universitar. "Eu cred că verficarea pe parcurs este foarte corectă, dar nu poate înlocui sesiunea de examene. Acest lucru se discută şi la noi la universitate. Suntem în dialog cu studenţii, care, din contră, doresc o sesiune mai lungă, în niciun caz defiinţarea ei. Cred că, pe viitor, vom modifica durata sesiunii, însă, nu cred că o vom desfiinţa. în acest moment, sesiunile de examene durează două săptămâni", a precizat prof.umiv.dr. Ioan Talpoş, rectorul Universităţii de Vest din Timişoara. Evaluarea progresivă este luată în considerare şi de Universitatea din Suceava. "Este un sistem practicat în Statele Unite ale Amercii. De vreme ce universităţile din State sunt foarte bine cotate, trebuie luat în considerare şi acest sistem. Deocamdată, la noi nu s-a luat nicio hotărâre în acest sens, însă timpul este prea scurt pentru a aplica un nou sistem de evaluare din anul universitar viitor. Cu siguranţă, discuţiile pe această temă vor continua1", a afirmat prof.univ.dr. Adrian Graur, rectorul Universităţii "Ştefan cel Mare" din Suceava. Celelalte universităţi vor învăţa din eventualele greşeli de la "Cuza" Universitatea de Medicină şi Farmacie "Gr.T. Popa" aşteaptă rezultatele de la "Cuza". La această instituţie de învăţământ superior s-au introdus noi forme de evaluare, doar la anumite discipline, anume testele grilă date simultan de toţi studenţii. Deocamdată, însă, nu s-a discutat despre o modificare a structurii anului universitar. "Este o metodă nouă, pe care va trebui să o analizăm. Dacă vom ajunge la concluzia că trebuie schimbată modalitatea de evaluare de până acum, îi vom anunţa pe studenţi cu un an înainte. Este un principiu al predictibilităţii: dacă un student află cu 2 luni înainte că va fi examinat altfel, se va panica şi, cu siguranţă, nu va fi pregătit pentru schimbare. Deocamdată o să vedem cum vor merge lucrurile la Universitatea «Al.I.Cuza»", afirmă prof.univ.dr Vasile Astărăstoae, rectorul Universităţii de Medicină şi Farmacie "Gr.T. Popa". Modelul clasic, menţinut în unele universităţi » Există, însă, şi instituţii de învăţământ superior care ţin la modelul clasic. Una dintre acestea este Academia de Studii Economice din Bucureşti, unde încă se face admiterea pe bază de examen şi nu pe dosare. Singurul lucru modificat la instituţia bucureşteană este modul de susţinere al licenţei, examenul fiind doar oral. "Deocamdată, la noi nu se ia în considerare o asemenea schimbare. Mergem pe sistemul de evaluare de până acum şi suntem pentru examene, dar şi pentru admitere", a precizat conf.univ.dr. Florina Mohanu, purtătorul de cuvânt al Academiei de Ştiinţe Economice din Bucureşti. Francesca STOIAN www.flacarais.ro Prof.univ.dr. Vasile Isan, rectorul Universității "Al.I. Cuza"