Flacăra, ianuarie-martie 1970 (Anul 19, nr. 1-13)

1970-02-21 / nr. 8

reportaj de şapte zile C.A.P. Berceni — în curs de construcţie o seri cu încălzire tehnici de 1 000 mp pentru producerea de răsaduri şi 7 000 mp solar încălzit. La C.A.P. Popeşti-Leordeni răsadurile se bucură de o grijă deosebită: întreprinderea intercooperatistă sere-Bucureşti (Complexul Berceni). Aici se produc 2 500 000 fire de răsad de tomate în cubturi nutritive pentru 23 C.A.P.-uri din judeţul Ilfov, asociate la această întreprindere. Inginerul Dorin Gireadă, şeful fermei 4 a Complexului Berceni, inspectează recolta de castraveţi, vine, vine primăvara? Zilele cu soare, cu tunete, fulgere şi ploi din ultima vreme ne-au făcut mai nerăbdători să lepădăm paltoanele şi căciulile şi să ne bucurăm de primăvară. Cînd or să apară trufandalele, primele legume timpurii? îndată ce zăpezile şi viforniţa ne-au năpădit iarăşi, am simţit nevoia ca să păstrăm legătura cu primăvara, să dăm o raită pe la cîteva cooperative agricole şi să vorbim cu specialiştii în prospeţime. I-am găsit pe cei mai mulţi în plină activitate. Anul acesta nimeni nu s-a putut plînge de lipsă de seminţe nici de alte materiale necesare pentru răsadniţe, solare şi sere. Cel puţin în judeţul Ilfov totul a fost livrat din timp, astfel că acum lucrările sunt avansate şi se aşteaptă doar vremea prielnică pentru ca răsadurile să fie plantate pe cîmp. Chiar înainte de sfîrşitul lui martie ni s-a promis că vom găsi în piaţă salată verde, spanac, ridichi şi ceapă verde în cantităţi suficiente. Cooperativele agricole din judeţ cultivă 15 000 ha cu legume, în afară de suprafeţele rezervate cartofilor timpurii. Un număr de 169 ferme au fost profilate special pentru producerea de legume. Nouă, anul acesta, este concretizarea măsurilor Ministerului Agriculturii și Silviculturii pentru modernizarea legumiculturii. Astfel au fost date amplasamente de complexe sere-înmulțitori destinate producerii răsadurilor, care elimină cheltuielile mari ce se făceau cu asigurarea biocombustibilului, se elimină consecinţele condiţiilor meteorologice nefavorabile şi condiţiile grele de muncă. De asemeni, s-a trecut pentru prima dată la producerea organizată în sere a răsadurilor pentru culturile protejate. Astfel, peste 4 hectare de sere de la întreprinderea intercooperatistă sere-Bucureşti, de la C.A.P.-Dudeşti şi Institutul de cercetări pentru legumicultură vor produce răsaduri pentru circa 130 hectare de solare ale C.A.P.-urilor din judeţul Ilfov. Paralel cu aceste măsuri se va trece în acest an la introducerea masivă a mecanizării, asigurînduse dotarea cu tractoare şi maşini agricole specializate pentru legumicultură. Pentru legumicultori, primăvara a început încă din ianuarie. Deocamdată ei se laudă cu calitatea deosebit de bună a răsadurilor. Eî vom putea oare felicita la sfîrşitul lui martie, în pieţe,cu banii jos ? Eugen IAKOVICI 11