Flamura, iulie 1970 (Anul 18, nr. 1752-1778)

1970-07-10 / nr. 1760

#29 FLAMURA — 1.760 (Urmare din pagirea înfăptuirii cu succes a întregului program de dezvoltare a bazei tehnico-materiale a societății. Iată de ce impun reglementări clare privind organizarea muncii și producției în agricultură — la fel cum se impun și în industrie — întărirea ordinei și disciplinei; iată de ce societatea noastră nu poate fi indiferentă față de felul cum se desfășoară lucrările în agricultură — acest sector deosebit de important al activității economice. Proiectul de lege a fost larg dezbătut cu oamenii muncii de la sate. Faptul că toți lucrătorii, cooperatorii au salutat proiectul de lege, făcînd totodată propuneri pentru ca el să răspundă cît mai bine cerințelor organizării activității în agricultură, întăririi ordinei și disciplinei, dovedește atit nivelul înalt al conștiinței socialiste a țărănimii noastre, cît și justețea prevederilor cuprinse în proiectul de lege. Desigur, numai adoptarea legii nu va rezolva de la sine problema. Este necesar ca Ministerul Agriculturii și Silviculturii agricole, Consiliul Uniunii organele Naționale a Cooperativelor agricole de producție și uniunile județene, conducerile întreprinderilor de stat, ale întreprinderilor de mecanizare a agriculturii și ale cooperativelor agricole, consiliile populare, comitetele județene și organizațiile de partid să acționeze cu toată hotărîrea in vederea transpunerii în viață a prevederilor legii, pentru ridicarea nivelului activității de conducere, organizare și planificare a agriculturii, pentru creșterea inițiativei unităților agricole, a fiecărui lucrător și cooperator. Este știut că partidul și statul au luat in ultimul timp un șir de măsuri pentru creșterea cointeresării oamenilor muncii de la sate , cu aproape două luni in urmă au fost adoptate măsuri privind creșterea prețurilor la o serie de produse agricole, îndeosebi animaliere. Aceasta demonstrează preocuparea de a asigura, și din punct de vedere al cointeresării oamenilor muncii, înfăptuirea programului de dezvoltare a acestei importante ramuri a economiei naționale. Trebuie să îmbinăm însă în mod just cointeresarea materială cu buna organizare a muncii, cu ordinea, cu disciplina, cu executarea lucrărilor în cele mai bune condițiuni. Numai așa vom putea îndeplini sarcinile mari prevăzute în următorul cincinal în domeniul agriculturii. Legea pe care o va dezbate Marea Adunare Națională este chemată să servească și ea acestui scop. Nu există nici o îndoială că folosind cu pricepere cadrul legal creat prin măsurile amintite, vom obține o îmbunătățire simțitoare a activității noastre în agricultură. Aceasta va trebui să se reflecte în creșterea mai rapidă a producției agricole și a veniturilor țărănimii, în sporirea contribuției agriculturii la creșterea avuției naționale, la edificarea societății socialiste multilateral dezvoltate in patria noastră. In ce privește proiectul de lege privind gospodărirea mijloacelor materiale și bănești și organizarea controlului financiar, el are drept scop să precizeze mai clar rolul și răspunderea conducerilor de întreprinderi și organizații socialiste în folosirea cu rezultate cit mai bune a mijloacelor materiale și bănești încredințate de statul nostru socialist. Viața a demonstrat că este necesar să se asigure o mai bună organizare a controlului asupra folosirii acestor mijloace și o îndrumare unitară a controlului financiar. Problema bunei gospodăriri a mijloacelor materiale și bănești, creșterii eficienței fiecărui leu cheltuit, are o importanță capitală pentru desfășurarea cu succes a construcției socialiste. De aceea, conducerile întreprinderilor, ministerele, toți cei cărora statul, poporul le încredințează sarcini de gestionare și administrare a bunurilor materiale și bănești trebuie să simtă o înaltă răspundere, să depună toate eforturile pentru gospodărirea lor cu rezultate optime. Este adevărat, tovarăși, avem rezultate bune în această privință ; mai sunt însă și multe lipsuri. Dacă ar exista o preocupare mai susținută, permanentă, pentru buna gospodărire din partea tuturor celor care au un anumit rol în conducerea economiei, am avea rezultate mult mai bune; însuși programul de dezvoltare a socialismului ar progresa intr-un ritm mai intens, s-ar putea asigura creșterea și mai susținută a veniturilor oamenilor muncii. Iată de ce trebuie să gîndim, să reflectăm serios asupra importantei bunei gospodăriri, a cheltuirii cu maximum de eficienți a mijloacelor pe care statul, poporul le pun la dispoziție în vederea activității economice , iată de ce trebuie sa acordăm o atenție deosebită pregătirii oamenilor pe care ii punem să gospodărească aceste fonduri, să exercităm o îndrumare și un control mai efectiv. Desigur, — ca și în alte domenii — numai măsura de îmbunătățire a controlului nu rezolvă singură problema. Va trebui — și măsurile pe care le avem în vedere urmăresc acest lucru — să realizăm o mai bună pregătire a cadrelor de conducere. Ne gindim — și se lucrează în acest sens la o lege — ca în viitor să nu mai fie numiți în funcții de conducere economică decit oameni care dispun de temeinice cunoștințe, nu numai tehnice, ci și economice, de gospodărire, oameni care au dovedit în practică știința de a gospodări, de a conduce cu rezultate bune activitatea economică. Deci măsurile pe care le cuprinde proiectul de lege pe care l-am dezbătut constituie numai o latură — desigur, importantă, dar totuși numai o latură — a procesului de îmbunătățire a administrării și gospodăririi mijloacelor materiale și bănești , controlul financiar nu reprezintă decit o parte a urmăririi și evidenței activivității economice. Ținînd seama de deficiențele pe care le mai avem în acest domeniu, este necesar ca Ministerul Finanțelor, celelalte ministere, conducerile organizațiilor socialiste să acționeze cu toată fermitatea pentru întărirea spiritului de răspundere in folosirea fiecărui leu. Totodată, se impune ca organele și organizațiile de partid să exercite un control mai susținut, să îndrume și să organizeze mai eficient buna gospodărire și folosire a mijloacelor materiale și bănești, să atragă masele largi populare, oamenii muncii la realizarea controlului, la îmbunătățirea activității la fiecare loc de muncă. Pornind de la faptul că adevărații stăpini ai tuturor mijloacelor de producție, ai tuturor bunurilor materiale sunt oamenii muncii, poporul, trebuie să organizăm în așa fel activitatea incit toți cei ce muncesc să simtă răspunderea și să participe efectiv la buna gospodărire și folosire a mijloacelor materiale și bănești. Numai în felul acesta vom putea obține rezultate superioare, la nivelul condițiilor și posibilităților sporite de care dispune astăzi economia noastră națională. Numai astfel activitatea noastră economică se va încheia cu rezultate tot mai bune, vom putea obține atît o dezvoltare in ritm susținut a industriei și agriculturii, cît și creșterea într-o măsură mai mare a nivelului de trai al întregului popor. Tovarăși. Informarea prezentată cu privire la inundațiile din primăvară v-a putut da o imagine atît asupra dimensiunilor acestei calamități fără precedent care s-a abătut peste țara noastră, cît și, mai cu seamă, asupra vastei activități depuse pentru limitarea sau prevenirea efectelor catastrofei, asupra muncii uriașe a sute și sute de mii de oameni care, zi și noapte nu și-au precupețit eforturile în lupta cu furia apelor. Trebuie să spunem că dacă inundațiile nu au provocat daune și mai mari, aceasta se datorește măsurilor ferme, hotărîte, care au fost luate, eroismului de care au dat dovadă cetățenii patriei noastre. Au ascultat aici pe primii secretari din județele care au avut cel mai mult de suferit de pe urma inundațiilor. Dar ceea ce au arătat aici tovarășii reu redă decit intr-o mică măsură — și este și greu de altfel de redat in cuvinte — amploarea și gravitatea inundațiilor din mai și iunie. Am vizitat în perioada aceea aproape toate județele calamitate. Dacă nu aș fi fost la fața locului, nu aș fi înțeles poate pe tovarășii care dădeau telefon din oră în oră pentru a solicita sprijin în lupta cu apele dezlănțuite. Intr-adevăr, tovarăși, nu s-a exagerat cu nimic ceea ce s-a prezentat în presă — dimpotrivă, poate mai degrabă nu s-a reușit să se redea la dimensiunile ei reale această calamitate. Trebuie să spunem că inundațiile au fost de o gravitate cu totul deosebită și că, în fapt, s-a făcut tot ceea ce se putea face — de către comitetele județene, organizațiile noastre de partid, de către toți oamenii muncii — pentru a opri furia apelor, pentru a diminua și limita pagubele. S-a lucrat în unele locuri — îndeosebi de-a lungul Dunării — săptămîni întregi în condițiuni extrem de grele pentru a preîntîmpina noi revărsări. La Porțile de Fier, în două rînduri, au fost situații excepțional de dificile, dar întregul colectiv a lucrat zi și noapte pentru a înlătura pericolul care amenința grav întreaga lucrare. De-a lungul Dunării, zeci și zeci de mii de oameni au lucrat la înălțarea digurilor, la astuparea imediată a fisurilor ce se creau in diguri. Numai astfel am putut împiedica, o catastrofă cu consecințe greu de reparat: inundarea Luncii Dunării, a bălților de pe Dunăre care ar fi afectat sute și sute de mii de hectare, nenumărate localități. Iată de ce doresc, in mod deosebit, ca și în cadrul plenarei, să aduc mulțumiri tuturor celor care în acele zile și săptămîni au depus o muncă cu adevărat eroică. Merită să subliniez că în aceste grele împrejurări s-a demonstrat odată mai mult solidaritatea și unitatea întregului nostru popor in jurul partidului. Felul în care toți cetățenii patriei au răspuns chemării partidului și guvernului pentru ajutorarea zonelor calamitate, dește, de asemenea, o înaltă doveconștiință socialistă, încrederea nestrămutată în partidul nostru comunist. Se cuvine să relev în mod deosebit atitudinea clasei muncitoare care, și de data aceasta, s-a aflat în primele rînduri, îndeplinindu-și în mod strălucit rolul său de clasă conducătoare a societății socialiste. De asemenea, trebuie să evidențiez atitudinea țărănimii noastre, aliata de nădejde a clasei muncitoare, care de atîtea ori in istorie a înțeles să facă totul pentru a-și aduce contribuția la învingerea marilor greutăți prin care a trecut poporul român. Așa cum am mai spus și în alte ocazii, intelectualitatea nu a rămas mai prejos; ea a răspuns cu însuflețire chemării partidului, contribuind — alături de clasa muncitoare, de țărănime — la refacerea și asigurarea cursului normal al vieții economice și sociale. Iată de ce partidul și statul nostru au apreciat și apreciază rolul important pe care îl are intelectualitatea în societatea noastră — intelectualitatea care s-a identificat în întregime cu cauza construcției socialiste. Viața a demonstrat încă o dată că unirea muncitorilor, țăranilor, intelectualilor, sub conducerea partidului, reprezintă o forță uriașă, capabilă să învingă orice greutăți, să asigure înfăptuirea cu succes a sarcinilor construcției socialiste. Consider că este de datoria mea să subliniez și în cadrul plenarei rolul important jucat de militarii forțelor armate, înalta răspundere și devotamentul cu care ei și-au îndeplinit datoria față de patrie în aceste grele împrejurări. De asemenea doresc să evidențiez aportul însemnat al gărzilor patriotice, al minunatului nostru tineret, al unităților de pregătire militară ale acestuia. Fată de amploarea fără precedent a inundațiilor din acest an se impun masuri deosebite pentru evitarea unor noi distrugeri in viitor. In primul rînd sunt necesare lucrări suplimentare, față de ceea ce ne gîndisem inițial, pentru regularizarea cursurilor unor ape, pentru construirea de baraje și diguri. Așa cum s-a arătat în plenară, acolo unde au existat baraje pe cursul unor ape, s-a putut evita sau diminua pericolul inundațiilor. Va trebui, de aceea, să revedem programul de hidroameliorații, ținînd seama de măsurile noi ce se impun a fi luate imediat. In momentul de față se lucrează la întocmirea studiilor necesare ; va trebui să facem o mobilizare generală a poporului pentru realizarea volumului de lucrări care se impun în această direcție. "încă din acest an este necesar să fie refăcute și consolidate digurile care au avut de suferit, să se ridice noi diguri pentru protejarea localităților și intreprinderilor. Considerăm că este de datoria fiecărui comitet județean, a fiecărui comitet orășenesc să treacă de îndată — cu sprijinul specialiștilor — la realizarea acestor măsuri pentru ca în eventualitatea unei situații asemănătoare să evităm pierderile suferite în acest an. Exemplul unui șir de orașe și întreprinderi a dovedit că dacă avem o serie de diguri — nu prea mari — putem diminua în măsură însemnată pierderile provocate de inundații. De aceea, organele și organizațiile de partid trebuie să ia măsuri hotărîte pentru a realiza incă din vara acestui an lucrări de protejare a localităților și obiectivelor economice expuse. De asemenea, este necesar să organizăm mai bine activitatea Institutului Meteorologic. Se pare că va trebui să-l înzestrăm mai bine, dar să vedem în același timp, mai îndeaproape cum își desfășoară activitatea, pentru că n-au fost puține cazurile cînd prevederile sale s-au confirmat... pe dos. Va trebui, de asemenea, să punem la punct sistemul de informare și avertizare, pentru că și aici au apărut unele deficiențe care au făcut ca în timpul inundațiilor serie de localități să fie luate prin o surprindere. De asemenea, va trebui să se îmbunătățească colaborarea cu țările vecine, in special cu acelea cu care avem rîuri comune, inclusiv in domeniul informării și avertizării, pentru ca în comun să evităm pe viitor asemenea catastrofe. Unitatea și hotărirea cu care poporul român a răspuns chemării partidului în aceste momente grele demonstrează incă o dată ce forță uriașă reprezintă un popor liber și stăpîn pe destinele sale, care făurește orînduirea socialistă, care muncește pentru dezvoltarea multilaterală a patriei, pentru victoria socialismului și comunismului. ■ Tovarăși. La ordinea zilei avem și pregătirea celei de-a 50-a aniversări a partidului Această aniversare va trebui să prilejuiască trecerea in revistă a întregii lupte desfășurate de partidul nostru în slujba clasei muncitoare, a poporului, a activității sale pentru îndeplinirea rolului de forță conducătoare in societatea socialistă. In condițiile grele ale inundațiilor, organele și organizațiile partidului nostru s-au dovenit la înălțimea rolului și răspunderii pe care le au față de popor. Comuniștii, organizațiile și organele de partid au stat în primele rînduri ale luptei cu furia apelor, nu au precupețit nimic pentru asigurarea reluării cursului normal al întregii vieți sociale. In aceste împrejurări s-a dovedit incă o dată cît de strîrnă este legătura partidului cu oamenii muncii de la orașe și sate, fără deosebire de naționalitate, cu aită încredere urmează poporul nostru partidul comunist, cu ce avînt înfăptuiește el politica sa marxist-lettinistă care corespunde pe deplin intereselor și năzuințelor întregii națiuni iată de ce aniversarea partidului va fi o sărbătoare a întregului popor. Ea trebuie să constituie un prilej de îmbunătățire a activității organizatorice și politice generale a partidului, a muncii tuturor organelor și organizațiilor de partid, a fiecărui comunist. Intîmpinarea celei de-a 50-a aniversări trebuie să marcheze afirmarea și mai puternică a rolului conducător al partidului în toate sectoarele de activitate. Organele de partid trebuie să îmbunătățească conducerea activității din întreprinderi, din instituții, să desfășoare o intensă muncă politică pentru înfăptuirea cu succes a sarcinilor stabilite de Congresul al X-lea. Sărbătorirea a 50 de ani de la crearea partidului va avea loc în primul an al noului cincinal. De aceea ea va trebui să fie strâns legată de lupta pentru dezvoltarea bazei tehnico-materiale a societății, pentru perfecționarea relațiilor socialiste, pentru dezvoltarea științei și culturii, adincirea democrației socialiste, pentru făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate. In același timp, aniversarea creării partidului trebuie să se desfășoare sub semnul Intensificării activității internaționale partidului și statului nostru, pentru dezvoltarea colaborării și unității țării noastre cu statele socialiste, cu partidele comuniste și muncitorești, pentru sporirea contribuției României la extinderea cooperării internaționale, a colaborării cu toate țările, fără deosebire de orinduire socială, la înfăptuirea securității și păcii în Europa și in întreaga lume. Partidul și poporul nostru sunt profund conștiente că înfăptuirea cu succes a sarcinilor construcției socialiste în România constituie un aport de seamă la cauza generală a socialismului. Totodată, prin activitatea sa internațională România își aduce contribuția la întărirea sistemului mondial socialist, frontului antiimperialist, la lupta a popoarelor pentru pace și progres social. Desigur, tovarăși, punem în activitatea noastră un accent deosebit pe rezolvarea problemelor construirii socialismului din țara noastră. De altfel nici nu se poate altfel în cazul unui partid de guvernămînt, el trebuie să dovedească că știe să rezolve problemele practice ale construcției socialiste, să aplice învățătura marxist-leninistă în situația concretă din țara in care își desfășoară activitatea. Aceasta nu este aici pe departe o politică de izolare sau naționalistă — cum Încearcă clte unii să spună despre partidul tara noastră. Dimpotrivă, a Înfăpși tut țelurile socialismului înseamnă a te preocupa — acolo unde trăiești, unde muncești, unde istoria ți-a încredințat sarcina de a conduce societatea — de soluționarea in condițiuni cit mai bune a marilor probleme ridicate de făurirea noii orînduiri. In același timp, tovarăși, noi Înțelegem că este necesar — și acționăm in acest spirit — să studiem și experiența altor partide, a altor țări socialiste și ceea ce corespunde condițiilor noastre nu ne sfiim să aplicăm. Considerăm drept o necesitate ca intre țările socialiste, între partidele comuniste de guvernămînt să existe schimb de păreri, de informații, ca ele să-și studieze reciproc experiența în construcția socialismului și comunismului. Totodată, socotim necesar să extindem colaborarea și întrajutorarea atît cu țările socialiste care fac parte din C.A.E.R., cit și cu toate celelalte țări socialiste, în scopul dezvoltării și întăririi fiecărei națiuni socialiste și, totodată, al întăririi întregului sistem socialist mondial. După cum ați văzut din informările prezentate plenarei, partidul și guvernul țării noastre au desfășurat în ultimele luni o largă activitate internațională. Întreagă această activitate a fost realizată in spiritul hotărîrilor Congresului al X-lea al partidului de a acționa teu fermitate și consecvență pentru dezvoltarea colaborării și unității tuturor țărilor socialiste, pentru depășirea divergențelor existente — condiție indispensabilă în afirmarea forței și influenței socialismului în lume. Partidul Comunist Român a participat la aniversarea centenarului nașterii lui Lenin, iar în cursul lunii mai, o delegație partidului nostru a făcut o vizită în U.R.S.S. avînd convorbiri cu delegația Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, cu tovarășii L. I. Brejnev, N. V. Podgoriii, M. A. Suslov și alți conducători ai partidului și statului sovietic. In cadrul discuțiilor de la Moscova dintre delegația partidului nostru și delegația P.C.U.S., au fost abordate o serie de probleme privind relațiile dintre partidele și statele noastre, cât și un cerc larg de probleme ale situației internaționale. Aș dori să menționez că discuțiile s-au desfășurat intr-o atmosferă de lucru și în urma lor am ajuns la concluzia comună de a acționa pentru dezvoltarea continuă a relațiilor dintre partidele și țările noastre pe baza principiilor marxist-leniniste, ale internaționalismului proletar, egalității în drepturi, respectului reciproc și neamestecului în treburile interne. De asemenea, apreciem pozitiv discuțiile purtate ulterior la Moscova, intre delegația guvernului român, condusă de tovarășul Ion Gheorghe Maurer și delegația guvernului Uniunii Sovietice condusă de tovarășul A. N. Kosîghin. Zilele acestea după cum cunoașteți a avut loc vizita în România a unei delegații de partid și guvernamentale a Uniunii Sovietice, condusă de tovarășul Kosîghin, cu care prilej a fost semnat Tratatul de prietenie, colaborare și asistență mutuală dintre Republica Socialistă România și Uniunea Sovietică. Vizita delegației de partid și guvernamentale a Uniunii Sovietice, discuțiile pe care le-am avut cu acest prilej s-au desfășurat intr-o atmosferă caldă, de prietenie tovărășească, au permis desfășurarea unui rodnic schimb de păreri, au contribuit la mai buna cunoaștere, la adincirea înțelegerii reciproce. Noul Tratat româno-sovietic semnat in aceste zile la București, care reglementează relațiile dintre România și Uniunea Sovietică pe o perioadă de 20 de ani, deschide noi perspective pentru dezvoltarea în continuare a colaborării, prieteniei și alianței dintre partidele și țările noastre. El promovează principiile raporturilor de tip nou dintre țările socialiste, bazate pe marxismleninism, pe internaționalism proletar, pe egalitate în drepturi și neamestec în treburile interne, pe respectul independenței și suveranității naționale, pe întrajutorare și avantaj reciproc. Fără îndoială că acest tratat va aduce o contribuție de preț la cauza colaborării și unității țărilor socialiste, a progresului și păcii în lume. Partidul și poporul nostru vor face totul pentru dezvoltarea continuă a relațiilor cu Partidul Comunist al Uniunii Sovietice, cu popoarele Uniunii Sovietice, considerînd că aceasta corespunde atît intereselor țarilor și partidelor noastre, cât și intereselor generale ale socialismului și păcii. Am avut, de asemenea, în ultima vreme o serie de convorbiri cu conducători și delegații ale unor partide comuniste și muncitorești și mișcări de eliberare națională cu Santiago Carilio, secretarul general al P.C. din Spania, cu Georges Marchais, secretar general adjunct al P.C. Francez, Alvaro Dunhal, secretar general al P.C. Portughez, Enrico Berlinguer, secretar general adjunct al P.C Italian, cu Azis Mohamed, secretar general al Partidului Comunist din Irak, cu Ruben Dario Sousa, secretar general al Partidului Poporului din Panama, cu o delegație a Partidului Comunist din Mexic, cu delegația Partidului Comunist Dominican, a Partidului de stângă (comuniștii) din Suedia, cu președintele mișcării de eliberare din Africa de sud-vest și cu alte delegații. De asemenea, au avut loc numeroase schimburi între delegații de activiști ai partidului nostru și ai partidelor comuniste din țările socialiste și din unele țâri capitaliste. Cu prilejul unor congrese la care au participat și delegații ale partidului nostru, au fost purtate Convorbiri cu un mare număr de partide. In acest cadru aș dori să mă refer și la vizita făcută de tovarășul Emil Bodnaraș, în fruntea unei denunuri Naționale și a Consiliului de Stat, în Republica Democrată Populară Coreeană și în Republica Populară Chineză. Cu acest prilej au avut loc convorbiri importante, cu rezultate bune. Noi dăm o deosebită apreciere rezultatelor vizitei in Republica Democrată Populară Pană — în special discuțiilor Corepurtate cu tovarășul Kim Ir Sen. Această vizită și discuțiile au evidențiat dorința comună de a dezvolta relațiile dintre partidele și popoarele noastre, de a contribui la întărirea unității mișcării comuniste internaționale. De asemenea, apreciem in mod deosebit vizita delegației noastre de partid și de stat în Republica Populară Chineză, in special discuțiile avute cu tovarășii Mao Tzedun, Lin Biao, Ciu En-lai, Kan-șen și alți conducători ai Partidului Comunist Chinez și ai statului chinez. Cu acest prilej s-a evidențiat dezvoltarea relațiilor dintre partidele și țările fructuoase noastre, dorința comună de a acționa și la viitor în această direcție — ceea ce corespunde atît intereselor partidelor și țărilor noastre, cît și cauzei generale a socialismului și păcii în lume. întreaga noastră activitate oglindește preocuparea permanentă partidului de a contribui la depăașirea greutăților din cadrul mișcării comuniste și muncitorești, la dezvoltarea și întărirea solidarității internaționale a celor ce muncesc, la întărirea unității mișcării comuniste și muncitorești, a tuturor forțelor antiimperialiste. Desigur, tovarăși, noi suntem conștienți de faptul că întărirea unității mișcării comuniste și muncitorești se poate realiza numai pe o bază nouă, in care să fie asigurate pe deplin autonomia și independența fiecărui partid comunist, dreptul de a-și elabora — corespunzător condițiunilor concrete din țara în care-și desfășoară activitatea — linia sa politică generală. Sîntem, de asemenea, conștienți de faptul că dezvoltarea mișcării comuniste, a ideilor comunismului presupune o largă dezbatere liberă, analiza și interpretarea științifică a schimbărilor survenite în lume și — pe această temelie — dezvoltarea creatoare a învățăturii marxist-leniniste in concordanță cu noile condiții economico-sociale; în acest sens acționează și va acționa și în continuare Partidul Comunist Român. Toată activitatea internațională desfășurată de P.C.R. și de guvernul nostru corespunde pe deplin intereselor construcției socialiste în România, dezvoltării relațiilor partidului și statului nostru cu țările socialiste și cu partidele comuniste și muncitorești, precum și cauzei coeziunii țărilor socialiste, cauzei unității mișcării comuniste și muncitorești internaționale, a întăririi forțelor antiimperialiste. In această perioadă au avut, de asemenea, loc, un șir de întîlniri și vizite pe linie de stat. In acest cadru se înscrie vizita președintelui Turciei în România, vizita pe care am efectuat-o în cursul lunii iunie in Franța, vizita președintelui Zambiei și vizita Șahinșahului Iranului în România, precum și recenta vizită a tovarășului Meurer in Republica Federală a Germaniei Noi apreciem că aceste vizite, convorbirile pe care le-am avut, au evidențiat încă o dată posibilitatea dezvoltării colaborării dintre state in spiritul principiilor coexistenței pașnice. România acționează consecvent pentru intensificarea colaborării cu toate statele, fără deosebire de orinduire socială, pentru instaurarea în viața internațională a unor relații bazate pe principiile independenței și suveranității naționale, deplinei egalități în drepturi, neamestecului in treburile interne și avantajului reciproc. Considerăm că o importanță hotâritoare pentru dezvoltarea unor relații normale intre state are respectarea dreptului fiecărui popor de a-și hotărî singur soarta, fără amestec din afară, lichidarea oricăror practici și tendințe de dominație și dictat, abolirea forței ca mijloc de soluționare a proble melor internaționale litigioase. Desigur, tovarăși, dacă activitatea internațională a României se bucură de ecou in multe state, aceasta se datorește faptului că politica sa externă corespunde situației internaționale de astăzi, că principiile pentru care militează țara noastră pe arena internațională sunt principii care se impun tot mai mult ca singurele ce pot asigura o colaborare rodnică, pașnică, între popoarele lumii. Viața demonstrează continuu că problemele internaționale nu pot fi soluționate decât cu participarea tuturor statelor, fie ele mari sau mici, — că țările mici și mijlocii, desfășurând o politică consecventă de colaborare și de pace, pot aduce, împreună cu marile puteri, o contribuție fructuoasă la soluționarea problemelor internaționale. De altfel, in lumea de astăzi nu se mai pot rezolva problemele prin nesocotirea intereselor nici unui popor. Evenimentele din Indochina demonstrează cu toată claritatea că atunci cind un popor — chiar mie — este hotărît să-și apere independența și suveranitatea națională, să nu admită dominația imperialistă, el poate face aceasta cu succes, bucurîndu-se de sprijinul unanim al popoarelor lumii. In activitatea noastră internațională am acordat și acordăm o atenție deosebită problemelor securității pe continentul european, întâlnirile și discuțiile pe care le-am avut cu conducători de partide și de state, cu oameni politici și reprezentanți ai opiniei publice, ne-au întărit și mai mul convingerea că sunt create condiții pentru a se trece la pregătirea și organizarea unei conferințe a țărilor europene, care să netezească drumul spre înfăptuirea securității, spre soluționarea treptată a problemelor acumulate pe continent. De altfel memorandumul miniștrilor afacerilor externe ai țărilor socialiste care s-au intilnit recent la Budapesta, a găsit o rezonanță favorabilă in rindul tuturor popoarelor , el creează noi premise pentru trecerea la pregătirea și organizarea conferinței europene. Partidul și poporul nostru și-a manifestat și își manifestă îngrijorarea in legătură cu persistența în lume a unor focare de tensiune și încordare. Am acționat și acționăm pentru a sprijini lupta poporului vietnamez și a popoarelor din Indochina, pentru a contribui la încetarea războiului din această peninsulă , trupele S.U.A. trebuie să se retragă, popoarele din această parte a lumii trebuie lăsate să-și rezolve singure problemele, fără nici un amestec din afară ! De asemenea, acționăm pentru soluționarea conflictului din Orientul Apropiat pe baza rezoluției Consiliului de Securitate din noiembrie 1967, pentru retragerea trupelor israeliene din teritoriile arabe ocupate, pentru asigurarea securității și integrității tuturor statelor și instaurarea păcii în această parte a lumii. Și în viitor, partidul și guvernul țării noastre vor acționa în spiritul directivelor Congresului al X-lea al partidului, pentru dezvoltarea colaborării cu toate țările socialiste, pentru unitatea tuturor forțelor antiimperialiste, pentru dezvoltarea largă a relațiilor cu toate țările și popoarele lumii, pentru pace și securitate în lume. Tovarăși. In fața partidului și poporului nostru stau sarcini de mare importanță și răspundere. Plenara noastră este chemată să adopte hotărîri de mare însemnătate pentru activitatea de viitor. Avem deplina convingere că întregul partid și întregul popter vor acționa in strînsă unitate în jurul Comitetului Central, pentru îndeplinirea tuturor obiectivelor stabilite de Congresul al X-lea, pentru dezvoltarea in continuare a intregii noastre societăți și ridicarea continuă a bunăstării materiale și spirituale a oamenilor muncii din patria noastră. Cred că sînteți de acord să adresăm tuturor organelor și organizațiilor de partid, tuturor oamenilor muncii urări de noi și noi succese in activitatea consacrată dezvoltării economiei, științei și culturii, înfloririi întregii țări, făuririi socialismului și comunismului în patria noastră. (Aplauze puternice, prelungite). CUVÂNTAREA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU la Plenara C.C. al P.C.R. din 8-9 iulie 1970