Foaia poporului, 1900 (Anul 8, nr. 2-52)

1900-07-22 / nr. 28

Nr. 28 FOAIA POPORULUI Pag. 333 CRONICĂ. De la şcoala „Asociaţiunii“. Ne face o deosebită plăcere a pute anunţa cetitorilor noştri, că comitetul „Asociaţiunii“ în şedinţa sa de ieri a decis reducerea taxei pentru întreţinere în internatul şcoalei civile de fete la fl. 20 pe lună. Prin această reducere se face posibil, ca tot mai mulţi părinţi se-şi trimită copilele în internatul »Asociaţiunii«, unde se pune un mare pond pe cultivarea unei limbi româneşti alese, fără a se negligia cât de puţin învăţarea limbilor străine unitate în ţeara noastră, şi unde sunt cu o deosebită considerare la promovarea datinelor şi moravurilor noastre naţionale. Este, credem, timpul, ca să lapădăm odată de la noi dragostea exagerată pentru tot ce e străin, să mai lăsăm în grija Domnului internatele de fete străine, în care de sigur nu se propagă iubirea nici a limbei nici a datinelor româneşti. Să ne creştem fetele româneşte, ca spirit românesc să introducă nn familiile, ce azi-mâne vor întemeia. Stipendii. Dela »Asociaţiunea naţională arădană pentru cultura poporului român* s’a escris concurs la 2 stipendii de câte 200 coroane pentru învăţăcei la şcoala de sculptură şi artă din Arad, 2 stipendii de câte 100 cor. pentru doi sociali măiestri, cari ar dori să se perfecţioneze in străinătate,, şi 8 stipendii de câte 50 coroane pentru învăţăcei, cari voesc a se aplica la vre-o meserie. Petiţiunile sunt a se adresa directorului Asociaţiunii, advocatului Petru Truţa în Arad. Terminul de concurs 15 August st. n.* Listele alegătorilor dietali. Condusele comitetului central electoral al comitatului Sibiuu asupra reclamaţiunilor referitoare la listele alegătorilor dietali din cele patru cercuri electorale din acest comitat pentru anul 1901, sunt espuse spre vedere publică în oficiul vicecomitelui în timpul din 20 până :30 i. c.♦ Notar în Chisetcu, în locul pensionatului Aurel Gerda, a fost ales cu unanimitate notarul substitut Zeller Jákob.* în atențiunea notarilor, în 15 August st. n. se va face alegerea de notar cercual în cercul Turzei — notariatul Micuțului, având 3 sate curat româneşti, anume : Micuşul cu 1400 suflete, Indolul cu 1350 suflete şi P.Sâncraiu cu vre-o 200 -1 300 suflete. Poporul ar dori tare, ca să fie ales notar român. * v Petrecere în Mititei. Din ocasiunea adunării generale a despărţământului XXI. al »Asociaţiunii pentru literatura română şi cultura poporului român«, care este convocată în comuna Mititei, pe 22 Iulie st. n., se va aranja în localitatea şcoalei de acolo o petrecere cu dans, cu începutul la 7 ore p. m. Preţul intrării de persoană 1 coroană. Venitul e destinat pentru procurarea — prin comitetul despărţământului — de cărţi folositoare pentru popor. * Sfinţire de biserică în Mititei. Senatul bisericesc în numele poporului gr.-cat. din Mititei (corn. Bistriţa-Năsăud) invită la actul sfinţirei noului iconostas al bisericii, care se va face Duminecă, în 22 iulie s. n., la 9 ore a. m. * 1^Ana Dr. Dăianu. O telegramă din Chişfaleu (lângă Alba-Iulia) ne aduce trista veste, că soţia dlui Dr. Elie Dăianu, fiică a fostului preot în Chişfalău, Ioachim Totoian, a răposat ieri la 6 ore seara, după un morb greu. După abia trei ani de căsătorie (6 iunie 1897) Dr. Dăianu rămase văduv cu doi copilaşi mititei. Trimitem sincere condolenţe. * Esundări în Caransebeş. Vineri, în urma ploilor, Timişul a eşit din aline inundând hotarul şi pătrunzând în oraş până în strada ce duce la gară. Apa a întrat prin curţi şi prin pivniţe, a rupt podul cel mare. Comunicaţia chiar şi a trenului e întreruptă. Pagubele sunt foarte mari, mai ales în sămănături. * Petreceri de vară. Inteligenţa română din Mureş Ludoş învită la petrecerea de vară ce o va aranja la 29 iulie st. n. 1900 în pavilonul »Császár«. Venitul e destinat în favorul şcoalei gr.cat din M.Ludoş, începutul la 7 ore. Intrarea de persoană 2 coroane, de familie 4 coroane, de la 3 membri în sus 6 coroane. — Inteligenţa română din Şoroştin şi jur aranjează Duminecă în 5 Aug. n. 1900 o petrecere de vară în curtea şcoalei gr.-cat., care la cas de timp nefavorabil în sala şcoalei, începutul la 3 ore d.a Preţul de intrare: de persoană 1 coroană şi de familie (a 3 membri) 2 coroane. Venitul curat e destinat în favorul şcoalei române din loc. De închiriat se îngrijeşte comitetul aranjator. — Inteligenţa rom. din Lăpuşul unguresc şi jur învită la petrecerea de vară, ce se va aranja joi, la 2 August st. n. în sala hotelului »Wurscher«. Venitul e destinat pentru ajutorarea şcoalei române din Lăpuş. Preţul de intrare de persoană 2 coroane, de familie 4 coroane, începutul la 7 ore seara. — Corul tinerimii române din Valdhid învită la petrecerea de vară, ce o va aranja Duminecă în 22 Iulie nou 1900, în favorul corului bisericesc din Valdhid, în grădina şcoalei gr.-cat. începutul la ora 1 după ameazi. Intrarea de persoană 40 bani de familie 1 coroană. * Cai furaţi. Trei ţărani români din comuna Nepos mînându-’şi caii la păşune şi lăsându-i fără pază, a doua zi nu ’i-au mai aflat. Se crede că au fost furaţi de nişte ţigani corturari, cari Vineri noaptea au fost văzuţi de un om din Nepos mînând repede spre Năsăud şi având legaţi la siregla trăsurii câţiva cai. Păgubaşii sânt: Petru Chifor, căruia li s’au furat doi cai (unul de 9 ani sur, cu pete albe pe spate, urechia dreaptă crepată, şi o iapă de 4 ani surăroşie, cu stea în frunte şi pintenoagă la piciorul drept dinapoi de copită), George Popiţan, căruia ’i-s’au furat asemenea doi cai (unul sur şi unul negru, ambii înfieraţi la şoldul stâng cu ferul com. Nepos M.) şi Benedict Rogneanu, căruia ’i-s'a furat un cal roşu, de 8 ani şi o iapă largă de 8 ani, ambi înfieraţi în şoldul stâng cu ferul comunei NV. — Păgubiţii roagă pe oncetitori să-i înştiinţeze de cumva ar vedea cineva caii aici descrişi, prin preţuita »Foaia Poporului*.* Esundarea Mureşului. Ploile din săptămâna trecută au causat revărsări nu numai în Banat şi părţile nord-vestice ale Ungariei, ci şi prin Ardeal. Cu deosebire Murăşul a făcut mari devastări , a esundat pe multe locuri chiar şi în ţinuturile din sus de Reghin, care în jurul Murăş-Oşorheiului a inundat chiar şi sate. La Murăş-Oşorheiu între altele a inundat parcul Elisabeta. Colectă în favorul unei comune. Oficiul de vicecomite al comitatului Sibiiu prin un circular trimis municipiilor face cunoscut, că Cisnădioara, în urma tempestăţii din 23 iunie fiind ajunsă în mare miserie, are lipsă de ajutor. Locuitorii Cisnădioarei se susţin mai ales din comerciul cu poame, car’ tempestatea şi grindina din 23 Iunien-a nimicit nu numai recolta din ăst an, ci şi pomii, cari mulţi ani nu vor mai fi în stare să rodească. — E lăudabilă îngrijirea vicecomitelui de soartea locuitorilor din Cisnădioară, dar’ unde sânt vicecomiţii cari să arete aceeaşi îngrijire şi pentru locuitorii mulţimii de comune româneşti, asemenea năpăstuiţi de tempestăţile din vara aceasta? * Un foc înfricoşat a pustiit Marţi comuna Tótfalu din comitatul Pesta. Dintre 480 case au ars 250 împreună cu toate clădirile economice şi cu tot ce se afla în ele. Biserica romo-catolică şi cea reformată, casele parochiale şi amândouă şcoalele încă au ars. Timp de cinci ore au lucrat la localizarea focului pompierii din patru comune împreună cu locuitorii comunei năpăstuite. Patru copilaşi au ars. După stingerea focului li-au fost aflate între ruine cadavrele arse scrum.* Espresie de dinamit. Duminecă după ameazi sătenii din Rimeţ se adunaseră la vorbă în birtul lui Friedmann, între ei era şi Petru Blaga, om cu purtări foarte bune şi nebeutor. Ascultând la conversaţia celorlalţi a scos din şerpar o cartuşă şi esaminând-o în fel şi chip a început să sgâdăre în lăuntrul ei cu un lemnuş, ca să vadă ce este în ea. Cartuşa a esplodat şi a rupt lui Blaga trei degete dela mâna stângă şi două dela mâna dreaptă. Cartuşa era de dinamit La investigaţie omul a spus, că aflase cartuşa în ţărînă şi n’a ştiut ce poate fi. * Feriţi-vă de agenţii voiajori. Un comerciant de maşinării din Budapesta, împreună cu doi agenţi ai sei, a causat pagube de zeci de mii locuitorilor din vre-o patru comune din comitatul Heveş. Sub protest că subscriu coaie de comande pentru maşini pe cari să le plătească în rate, o mulţime de oameni au fost seduşi să subscrie cambii, pe cari comerciantul Pfeiffer le-a pîrît şi a încassat cu execuţie întregi sumele însemnate în ele. La plânsoarea păgubiţilor protopretorul a cercetat causa şi aflând despre operaţia înşelătoare a coconului Pfeiffer şi agenţilor sei Gross şi Schweitzer, a dispus deţinerea lor. Cercetarea decurge în patru comune; o mulţime de martori au dat la protocol fasiuni compromiţătoare pentru jupanii cambiaşi. Viclenia biroului. Intr’o comună românească s’a întâmplat nu de mult, că representanța comunală a hotărît să vândă pădurile comunei. La vânzare comuna a căpătat pe ele 36.000 de cai. Sfatul satului însă, până a cumpăra altă moșie cu banii, nu a depus banii la vr’o cassă de păstrare, unde să fie siguri, ci a hotărît să-’i lase în grija primăriei. Aflând despre aceasta protopretorul, a citat la sine pe biroul satului şi ’i-a făcut aspre înfruntări, că atâta sumedenie de bani ţin în sat, de unde uşor poate să-’i fure cineva. Judele comunal, un ţăran român, dar’ viclean ca o vulpe, răspunde: — Să am iertare, Măria Ta, nu-’i fură nimenea, pentru că am pus doi oameni să-’i păzească unul în lăuntru lângă lada satului, car’ altul afară la stradă — Doi inşi! Mare ispravă! — replică mănios protopretorul. — Doar’ cm doi inşi uşor pot isprăvi hoţii când îşi vor pune de gând să fure banii!