Foaia poporului, 1906 (Anul 14, nr. 1-52)

1906-08-05 / nr. 30

-Ajcmî XIV Dumineea, 28 Iulie (5 August) 1906. Nr. 80 Prețul abouacHtnlnli fa n n . ..............................4 cor. 40 bani. ffB a jocaitatt atus ..... 3 cor. 20 bani. Icaa&ia, Antiica fi alt« tSri itatâina 11 cor. anuaL AbaauatattltMfaala^Tiiitgralla'' H. Meitzer, Sibiin Foaie politică. Apare în fiecare Duminecă. INSERATE: se primesc la biroul administraţiunii, (str. Măcelarilor nr. 12). Un şir garmond prima dată 14 bani, a doua-oară 12 bani a treia-oară 10 bani. Polul nordic al pământului este acel loc, pe care încă n’a pus piciorul om pământean. Mulţi au încercat să ajungă la el cu naia, dar n’au putut străbate prin gheţurile mării. Acum 9 ani a făcut inginerul Andree încercarea să ajungă la pol cu balonul și a plecat el și doi la polul nordic. Acum tot cu balonul vrea să ajungă la pol inginerul american, cu mai mulți soți. Plecarea se va face zilele acestea de pe o insulă, de lângă golful Virgo, de unde a plecat în calea sa aeriană şi Andree. Chipul nostru ne arată locul acesta, unde s’a pregătit balonul pentru drumul greu şi necunoscut. Locul însemnat cu -- ne arătă căsuţa, unde a fost umplut cu gazuri balonul lui Andree, soți, dar’ — nu s’au mai întors. Desigur s’au prăpădit. REPRIVIRE. Septămâna aceasta dieta și-a încheiat activitatea și nu va mai ținea ședințe până la toamnă, în Octobre. Guvernul are lipsă de două luni pentru pregătirea proiectelor, cari au să fie supuse desbaterii dietei în sesiunea următoare. Întrunită în 22 Maius, dieta aceasta are o înfăţoşare deosebită de cele de mai nainte şi pentru noi a prezentat şi pănă acum un interes deosebit. Ea este cea dintăiu dietă, în care majoritatea şi conducerea o are partidul kossuthist, oarecum partidele maghiare sunt coaliate, opoziţie (împotrivire) n’a fost, decât din partea deputaţilor naţionalişti, socialişti şi deputaţi de-ai ţâranilor maghiari fiind prea puţini (2. Mezoffi şi Achim). Deputaţii noştri (Români, Sârbi, Slovaci) şi au şi luat în serios chemarea de trimişi ai poporului şi au jucat un rol însemnat în şedinţele de pănă aci ale dietei. Ei au luat parte vie la toate desbaterile, ce au venit la ordinea zilei şi au ţinut vorbiri temeinice cu dovezi şi argumente, cari au pus în respect chiar şi pe cei mai sălbatici şovinişti şi cari fac cinste deputaţilor noştri. Dieta în aceste două luni trecute a avut de desbătut şi a resolvat cu deosebire trei lucruri de căpetenie. Unul, cel dintâiu, a fost programul guvernului, ce a espus în dietă primministrul Wikarle. Al doilea a fost răspunsul, ce se obicinuieşte a se da din partea dietei, la mesagiul sau vorbirea Domnitorului, cu care a fost deschisă sesiunea parlamentară. A treia lucrare a fost votarea budgetului ierii pe 1906, care s’a isprăvit săptămâna trecută. La aceste trei lucrări mai mari ale dietei, deputații noștri au luat parte foarte însemnată, dar numai în dietă, căci în comisiuni n’au fost aleşi. Ei au scos la iveală multe scăderi ale celor ce au fost şi sunt azi la putere şi au arătat şi combătut multe rele, ce bântuie azi în ţară, cerând ca cei dela putere să le saneze. Cu privire la programul guvernului deputaţii naţionalişti au arătat, că guvernul despre schimbarea legii electorale nu se pronunţă destul de lămurit. Ei aci, ca şi în decursul altor desbateri, au cerut votul universal, fără nici o mărginire şi votarea după comune. La răspunsul la mesagiul regal, deputaţii noştri au luat parte vie, şi prin vrednicul şi înveţatul deputat sârb, Dr. Polit, au prezentat un alt răspuns, deosebit de cel al majorităţii şi în care se fac cunoscute M. Sale adevăratele stări din ţară. Tot asemenea au avut prilej deputaţii noştri a arăta multe din durerile şi suferinţele noastre, din nedreptăţile şi volniciile, ce se fac poporului şi a le sbiciui cu asprime, la desbaterile asupra proiectului de budget. Luptă dreaptă au luptat deputaţii noştri, luptă cu vizirul deschis, spuind cu curagiu şi fără încunjur adevărurile, în faţa dietei şi în faţa lumii. Şi prin proiectul de respuns, cum şi prin multele şi mâduoasele vorbiri, ce au ţinut, şi-au precizat ţinuta şi programul, ce au să urmeze şi care corespunde dorinţei acelora, cari au trimis in dietă, adecă dorinţei alegătorilor. Au arătat, că ei stau pe baze democratice poporale şi nu luptă contra patriei, nici contra poporului maghiar, ci vreau să reducă puterea olgarchiei (a domnilor mari), căreia la noi i au prea crescut coarnele. Au arătat, că democraţia e baza pe care stau şi prin urmare cer, ca să se aibă mai multă grije de înaintarea şi binele poporului, şi a clasei de mijloc, cari poartă în spinare greaua sarcină a statului. Au arătat apoi, că ei, ca şi alegătorii lor, sunt buni patrioţi, dar pentru aceea cer şi stăruie, ca popoarele ne-