Foaia poporului, 1921 (Anul 29, nr. 1-51)

1921-05-08 / nr. 19

Pag. 2 * FOAIA POPORULUI urmă Germania va trebui să cedeze. Se spune, că în nordul Franţei stau gata de marş 8 divizii, în sudul Franţei 3 divizii şi în Belgia 3 divizii. Aliaţii, în şedinţa din 1 Mai, în Londra, au hotărît să dea ultimat Germaniei, ca în timp de 24 ore să-şi împlinească îndatoririle luate, oltcum trupele aliaţilor vor înainta momentan spre ţinutul Aurului. Cea mai însemnată cerere este, că Germania să trimită în 24 ore, tot aurul la Coblenţ sau Coln, ceea ce Germanii din nou au hotărît în Berlin, că nu fac. Guvernul german a demisionat. Ministrul-preşedinte al Angliei Lloyd George a declarat după şedinţa din 10 Maiu, că ocuparea ţinutului Rurului e hotărîtă. Aceasta se va întâmpla în zilele din 7—10 Maiu. Până atunci fac toate pregătirile. După alte ştiri se mai speră totuşi la o domolire aspiritelor. In Germania mulţi vreau să creadă însă, că aceste frecări între Franţa şi Germania sunt apă pe moara bolşevicilor. In Franţa, din contră, populaţia e rezolută. Până când aceste rînduri vor fi ajuns în mâna cetitorilor, desigur situaţia s’a lămurit mai bine asupra ocupaţiei franceze şi a despăgubirilor din răsboiu, din cari şi România are să-şi capete partea ei. De altcum, ocupaţia franceză se pare a mai avea de ţintă totala dezarmare a Germaniei, care până acum e slab înfăptuită. Germanii şi-au ascuns o mare parte din arme. f late adunare la mbalalia pentru întărirea economică a Ardealului şi a Bănatului. Am scris la timpul său despre congresul economic ţinut la Cluj, cum şi despre cel dela Bucureşti. In amândouă congresele acestea s’a discutat asupra măsurilor ce trebuesc luate pentru ridicarea în bunăstare a teritoriilor alipite la România mare. Noi în Ardeal şi Bănat plătim spre pildă dări mai mari ca fraţii din vechiul regat. Avem apoi vite destule, dar nu le putem vinde. In ţară la noi nu cumpără mai nimenea, iar pentru exportul de vite în ţări străine e închisă graniţa în spre Ungaria, Austria şi Cehoslovacia. In schimb e deschisă calea pentru exportul vitelor peste porturile din Galaţi, Braila sau Constanţa, fie pe mare sau pe Dunăre. Ei, dar pe acolo nu putem aşa uşor transporta noi Ardelenii, ci samsarii băncilor mari din Bucureşti! Acestora le place să poată cumpăra vitele noastre pe mai nimic, Ica să le exporteze ei. Astea sunt doar treburi de minune pentru jidanii şi toţi samsarii ocrotiţi de Banca Marmaros Blank din Bucureşti. Contra acestora, ca şi contraP&tuturor acelora, cari îşi închipuie*'': cil „u Ardelenii pot fi,cu ce vreau şi cum vreau, îşi ridică g.UoU. .i uriaşi! ...o..'' .’O.. ...iictoresc uşuvieţii poporului centru. Pentru discutarea chestiunilor economice ardelene s’a convocat o mare adunare la Alba-Iulia, asupra căreie se publică următoarea chemare către toţi fii neamului. Cetăţenii români din teritoriile alipite, dornici de înaintarea şi unificarea Ţării întregite, sunt chemaţi să ia parte la Marele Congres Economic ce se va ţine de data aceasta în oraşul Alba-Iulia, în zilele de 13 şi 14 Mai, în Vamă mai mare pe mărfurile din Germania In urma cererii guvernului, parlamentul nostru a votat înainte de vacanţele de Paşti o lege, prin care se urcă vama pentru mărfurile aduse din Germania. Urcarea este de 30—50 procente din preţul de cumpărare. Această lege a fost susţinută tare de ministrul politicei externe Tache Ionescu, care a dat sa se înţeleagă, că România trebue să voteze această lege, fiindcă aşa cer ţările înduşmănite cu Germania (Fraţa şi Anglia). E vorba, ca Germania să-şi poată tot mai greu vinde mărfurile ei în ţări străine. Aşa vrea Franţa şi Anglia. Din parte ne observăm: Noi Românii încă voim bucuros să putem cumpăra cât hai multe mărfuri din Franţa, Anglia, America sau Italia. Ei, dar atunci aceste ţări de ce ţin aşa de scăzut preţul leului faţă de banii lor ? Ba şi condiţiile de cumpărare sunt mai grele. Pe când în Germania preţul leului românea e mai urcat, prin urmare mai uşor a fuce cumpărări, chiar şi cu vama mare, pe care pe altcum cumpărătorul o împarte ne marfă. Vederi, deci, pct.fr. moment noua lege nu vor aduce ieftinire, ci scumpire. Statul nostru,ineuseează silit de aliaţi rămuri mai mari, care în alt scump cec Gafa în ţară la noi. Aşa îşi răsbună aliaţii noştri asupra Germaniei... Asta e om!„Lă mângăere " pentru n ei, Guvernul nostru să ceară acum aliaţilor, ca sub orice împrejurare să ne ajute la ridicarea preţului banului nostru şi să ne facă condiţii de cumpărare măcar aşa de avantagioase ca Nemţii, iar atunci cu toţii vom cumpăra din Franţa, Italia şi Anglia. Altcum e greu, cu toate sforţările lor şi bunăvoinţa noastră. Noi n’avem reduta orășenească. Desbaterile încep la 10 ore. Se va discuta: 1. Reforma agrară în teritoriile alipite. 2. Politica financiară, îndeosebi impozitele (dările cele nouă). 3. Politică economică, îndeosebi în legătură cu importul și exportul (de vite, vin, lemne și altele). Cum aceste chestiuni nu trebuesc coborîte în luptele de partid, — credem ca la Alba-Iulia îşi vor da întâlnire parlamentarii, deputaţii sinodali, reprezentanţii băncilor şi a celorlalte organizaţii economici?, muncitorii intelectuali şi manuali, cum şi ţărani, — adecă toţi Românii, cari au o vorbă de spus la munca de consolidare a Ţării întregite. Dr. Octavian Russu Preşedintele Congresului Ardelenesc ţinut la Bucureşti în 24—26 Martie Dr. Aurel Vlad Preşedintele „Solidarităţii“, asociaţia băncilor ardeleneşti * Din prilejul acestui congres economic, recomandăm ţărănimii noastre sătrimtă delegaţi. Din satele mărginaşe cu Albalulia,să fee parte Cât mai mulţi ţărani, cari acolo îşi vor putea spune năcazurile lor, iar din sate mai îndepărtate, oamenii rroiştri vor face bine sa delege pe preotul sau învăţătorul satului, ori 1—2 ţărani, cum şi câte un comerciant sau meseriaş, cari toţi să-şi spună păsurile lor şi să asculte poveţele ce se vor da din partea fruntaşilor neamului, cari se întrunesc la Alba-Iulia. No. 19 mulţi bani, iar pe cei puţini nu-i putem arunca aşa uşor! -c. * In urma vămii pusă de România pe mărfurile din Germania, guvernul german a oprit, — aşa spun unele ştiri sosite acum din Bucureşti, — orice export de mărfuri şi materii prime pentru România. Permise de export Comunitatea de avere din judeţul Caraş-Severin primeşte permise pentru export de vite şi cereale. După ştirile mai nouă se pare, că guvernul începe a recunoaşte tot mai tare răul cel mare cu oprirea exportului de vite. Astfel vedem, că a permis Comunităţii de avere din Bănat să exporteze 3000 bucăţi vite cornute, 200 porci, 20 vagoane de paseri (găini, raţe, gâşte), 500 vagoane de secară şi 100 vagoane de făină. Exportarea acestor vite şi cereale s’a dat prin 15 permise, adecă la 15 partide, sub 15 numeri deosebiţi. Luăm cu plăcere la cunoştinţă ajutorul ce se dă prin aceasta Bănăţenilor la valorizareaproduselor lor. Cu toate acestea, dorinţa şi cererea Ardealului şi Bănatului rămâne şi pe mai departe, ridicarea opreliştei de exprt cât se poate de iute. înainte de Paşti s’a făgăduit dela Bucureşti, că aceastase va face în decursul Ionei Maiu. Aşteptăm deci fapte, nu tot promisiuni! Iar până când se va ridica opreliştea, îndemnăm pe oamenii noştri de pe sate să se asocieze laolaltă, fie în obştii, fie că se pun în legătură cu negustorii noştri , mai experiaţi, sau că prin alte locuri băncile româneşti vor lua lucrul în mână, ca să se organizeze pentru exportarea de vite, deocamdată în Austria şi Cehoslovacia, unde carnea e foarte scumpă. Se iveşte o bună negustorie pentru oameni pricepuţi şi bănci cu conducere înţeleaptă, cari ştiusălucre şi în alte privinţe,, nu numai cu vechsle! Noi credem, că şi la Comunitatea de avere aşa se va organiza exportul. Nici nu vrem să ne gândim, că cele 15 permise ar putea se ajungă în manile jidanilor! Cine a pus la cale atentatul de la Senat? E încă vie în amintirea noastră groaznica întâmplare de la Senat din iarna trecută. O bombă pusă de mâni diavoleşti a ucis viaţa ,apor trei bărbaţi de frunte ai vieţii noastre româneşti. Acum după cercetări îndelungate de aproape 6 luni de zile, Siguranţa generală din Ardeal a descoperit, că mâna diavolească, căreia spus bomba îşi are trupul in Budapesta, în organizaţia t .str. a ungurilor de sub conducerea "oîăstematului locotenent Hejjas, care a ucis o mulţi " de oameni nevinovaţi. Da, din Budapesta s’a întins mânaucigaşe, ajungând până în Senatul român. Cei înfrăţiţi iadul nrau linişte şi odihnă sufletească. Dar Siguranţa generală din Ardeal a mai făcut o descoperire, anume: că zece membri ai organizaţiei teroriste maghiare din Budapesta au de gând să între în zilele acestea la noi în ţară, să mai săvârşească sângiuiri. S’au luat împotriva acestora toate măsurile, pentru a-i prinde în momentul când vor îndrăzni să vină la noi.