Foaia poporului, 1921 (Anul 29, nr. 1-51)

1921-01-16 / nr. 3

Onor. Asoc. pentru Literatura 1532 Română ihk! exemplar: 50 bani nineca 16 Ianuarie 1921 Apare în fiecare Dumineca Cea mai veche foaie naţională, politică poporală înfiinţată la anul 1892 Apare în fiecare Dumineca PREŢUL ABONAMENTULUI Pe an an.................................Lei 30.Pe o jumătate de an . . . . Lei 15. Pe tun pătrat de an .... Lei 8.Petrul unui exemplar . . . . Lei.50 Redacţia şi Administraţia: Sibiu, strada Măcelarilor Nr. 12. (lângă poştă) Telefon Nr. 146. Adresa telegrafică: »Foaia Poporului«. Sibiul se mişcă — Opinia publică. Intr’o adunare ţinută în 9 Ian. s’a discutat asupra situaţiei. O nouă adunare s’a hotărît să se ţină Duminecă în 16 Ian., când se va lua şi o hotărîre. La aceste adunări iau parte toţi Românii fără deosebire de partid. După cum am scris şi în numărul trecut, în Sibiu s’a început o activitate din ce în ce mai mare pe terenul social şi cultural, din care va ieşi chiagul şi pe terenul politic. Astfel, după frumoasa serbare naţională, aranjată în ziua primă de Crăciun, în folosul înfrumseţării mormintelor eroilor, pe a treia zi de Crăciun s’a convocat o adunare a Românilor din Sibiu în sala judeţului,unde s’a discutat asupra multor stări din ţară, mai mult saumai puţin grele şi rele. La aceasta adunare au fost invitaţi şi au luat parte toţi Românii sibieni, fără deoseboire de partid. Aci s’au adus înainte învinuiri guvernului, care ştiu e destul de tare pentru timpul greu de azi. Acî s’au sculat alţii, cari au căutat să lămurească şi scuze ceea ce a făcut sau nu poate face guvernul actual şi altele. Puterea şi miezul tuturor vorbirilor a fost însă. Aşa ca pănă acum nu mai poate merge , la o parte cu certelemărunte şi să se lucre mai mult pentru binele obştesc. Aceasta pentru cei ce au rol conducător în stat, ca şi cari ocupă funcţii publice. Cit pentru lumea mare românească, toţi cei din adunare au recunoscut de bună părerea unui vorbitor, Stinghe, care a zis, că, trebue să se controleze mai deaproape activitatea oricărui om politic sau funcţionar, care nu-şi face datoria; să înfiinţăm „opinia publică“, prin care să fie scoşi mai bine la iveală cei ce lucră mult şi cinstit; iar cei slabi şi nevrednici, cei ce se lasă seduşi de mită sau se îndeasă unde nu Ie e locul, să fie abrătaţi lumii ca nişte oameni nevrednici, cari împiedecă înaintarea şiconsolidarea statului, prin urmare trebuesc delaturaţi din orice loc. In acest înţeles s’a propus adunării şi o hotărâre. Avându-se însă în vedere, că scopul adunării trebue să fie închegarea rîndurilor, iar nu noui desbinări, la urmă s’a hotărît alegerea unei comisii, caresă studieze situaţia din toate punctele de vedere, iar o hotărîre definitivă să fee adunarea mimai în Dumineca viitoare, când din nou se va întruni după ’ameazi în sala din palatul judeţului. ■ * Aşa s’a încheiat adunarea de Duminecă, într’o atmosferă dornică de refacere curată şi o mai bună apreciare a muncii cinstite, înfierându-se pe ceialaltă parte nevrednicia, mituirea şi corupţia celor fără suflet şi prevedere în viitor... De Duminecă încoace, pănă când scriem aceste rînduri, în Sibiu e o vie agitaţie asupra celor desbâtute în adunarea de Duminecă. Se comentează în fel şi chip moţiunea, pe care comisia aleasă o va supunedesbaterii adunărei viitoare. Considerându-se starea grea a ţării, comisia aleasă — după informaţiile ce le avem — va prezenta adunării o hotărîre scurtă şi fără multe motivări, ca astfel să nu jignească pe nimenea, ci din contră toate elementele bune şi dornice de înaintare să o poată primi, rămânând ca după aceea hotărîrea Sibienilor să fie trimisă locurilor competente, iar alte judeţe vor fi invitate se facă la fel. Spre o bună orientare mai amintim următoarele: Convocătorii acestor adunări, în fruntea cărora stă dl Dr. Lazar Popovici, a făcut în diferiterînduri declaraţia, că el stă afară de orice partid. Iar noi, de la această gazetă, îl credem pe cuvântul dat şi aşa şi vrem a-1 vedea. Cât pentru hotărîrea te se va lua,'aceea încă trebue să fie peste partide. In situaţia dată nu se poate doar vota încredere guvernului actual. Iar dacă se înlătură un vot de neîncredere, aceasta se face numai cu considerare la situaţia grea a ţarii şi avându-se în vedere, că guvernul actual nu se va opune unei concentrări a tuturor elementelor bune din ţară, indiferent cărui partid aparţin. Cu alte cuvinte, Sibiul cere un guvern de concentrare, din care se facă parte toate partidele naţionale. Acest guvern ar avea sfânta chemare, să scoată ţara din greutăţileeconomice şi financiare, în care se sbate. • Astfel în aceste momente grele se pune bazele acelui for înalt, moral şi superior: „Opinia publică“, care prin sufletul său curat şi mare, îmbrăţişează toate durerile, toate gândurile frumoase, toate problemele de bunăstare şi mărire ale scumpei noastre patrii. Democraţie şi regionalism Sub acest titlu scrie fostul ministru de agricultură, învăţătorul şi deputatul Mihăi Ilache, un luminos articol în „Gazeta Transilvaniei“ de la Crăciun. Desprindem pentru cetitorii noştri din articolul acesta următoarele : „Regionalismul înseamnă mulţumirea nevoilor locale, alegerea energiilor locale, valorizarea pornirilorbune locale. Este o viaţă locala, produs al împrejurărilor, al condiţiilor geografice, istorice etc. „O democraţie sinceră nu poate ignora regionalismul. Centralism însemnează autocratismul (tirania) celor care tor sa uuprime directive personale şi uniforme, luând pificitîţi, manifestări energiilor locale şi selecţionărilor „Un partid democrat trebue să râvnica- I scă a îutâi altceva, decât armonizarea (împăcarea) regionalismului. A căuta cea mai strânsă legătură, a lumina calea prin lumina unor principii generale de Stat, a stabili o unitate de acţiune şi de disciplină comună, a da un organ central, taresă fie espresiunea energiilor regionale, iată ce ‘ cerem noi dela democraţie! Orice altă încercare duce la falsitatea ideilor demografice. „Şi sufletele,care aşteaptă altceva decât fals, şi cei cari nu-s deprinşi cu nesocotirea lor şi a drepturilor — Vor fi împinse dela centralism nu la regionalism — ci la autonomista, la ruperea legăturii continue între regiuni. „Democraţia regională înseamnă străduirea de a ridica nivelul moral, administrativ, material, legal la al celor din provinciile, care stau sub acest raport, deasupra Vechiului Regat. Iar centralismul pripit pri- l citnește scoborîrea nivelului la cel din Regat.“ INSERATE se primesc la BIROUL ADMINISTRAȚIEI (strada Măcelarilor Nr. 12). Un șir petit prima dată 3 lei iar după acrea pentru fiecare publicat-* lui rând Lei 250. Monument lui Avram lancu. Sfatul orăşenesc din Cluj a luathotel rîrea de laudă să ridice în piaţa Cujurilr I un monument lui Avram lancu, craiul viteaz al munţilor apuseni, in acest scop a daruit suma de 50.000 Lei si a pus la cale o colectă pentru a aduna banii de lipsă spre ridicarea monumentului. Cu acest prilej profesorul universitar din Cluj, Dr. Ioan Lupaş, scrie în „Voinţa“ un frumos articol despre însemnătatea ridicării monumentului, spunând între altele: