Foaia poporului, 1923 (Anul 31, nr. 1-52)

1923-10-28 / nr. 43

On. Asoc. pentru Literatura Romana Duminecă, 28 Octomvrie 1923 No. 43 Str. Şaguna 6 Loco în fiecare Duminecă Cea mai veche foaie naţională politică poporală înfiinţată la anul 1892 Redacţia şi Administraţia: Sibiu, str. Mitropoliei (Măcelarilor) No. 12 (lângă poştă) Adresa telegrafică: „Foaia Poporului" Apare în fiecare Duminecă INSERATE se primesc la BIROUL ADMINISTRAŢIEI Sibiu, str. Mitropoliei (Măcelarilor) No. 12 Preţul inseratelor: Un şir petit 4 Lei pentru fiecare publicare PREȚUL ABONAMENTULUI pe un an...............................................Lei 60.— Pe o jumătate de an........................ Lei 30.— Pentru America 3 dolari pe un an întreg Răspuns la Se zice,, că la cârma României întregite star găsi în zilele noastre un guvern „liberal". Vor mai fi oare oameni naivi cari să dea crezâmânt acestei vorbe creşarte? Liberalismul însemnează în istoria cugetării şi acţiunii pontice a timpurilor moderne respectarea sinceră şi deplină a libertăţilor cetăţeneşti, clasificate de obicei în următoarele trei categorii: 1. libertăţi individuale acordînd insului dreptul şi impunând statului datoria să asigure persoana, averea şi munca cetăţenilor, dându-le totodată posibilitatea de a-şi agonisi traiul în mod nestânjenit prinmărsuri prohibitive anahronice şi inutile; 2. libertăţi sociale,, asigurând fiecărui cetăţean dreptul de a se cultiva în limba sa,, de a-şi păstra credinţa,, de a se instrui conform voinţii şi înclinaţiilor sale,, de a participa la întruniri publice,, la acţiuni social-culturale şi economice; 3. libertăţi politice,, care constituesc condiţiile şi garanţiile constituţionale ale celorlalte două categorii de liberali. Intre acestea se consideră dreptul de vot obştesc, reprezentanţa naţională, responsabilitatea guvernului,, independenţa justiţiei şi libertatea cuvântului. Cum a respectat şi cum respecta actualul guvern din Bucureşti aceste libertăţi cardinale ale cetăţenilor? Pentru totala lipsă de respect a libertăţii individuale va fi suficient să reîmprospătăm cazurile cunoscute cu arestarea deputaţilor Ion Mihalache, dr. Dumitru Manu şi a dlului Lazăr Popovici din Sibiu. La o întrunire populară deputatul Mihalache a fost arestat de jandarmi din ordinul prefectului,, cu toate că nici prefectul, nici ministrul nu are drept să aresteze pe cetăţeni, cu atât mai puţin pe reprezentanţii poporului, apăraţi şi de ,aşa numita „imunitate parlamentaară". Când i s’a cerut ministrului de interne socoteala pentru această fărădelege, el a însărcinat cu ancheta pe acelaş prefect care săvârşise fărădelegea, iar în parlament nu s-a sfiit să spună, că deputatul’ Mihalache nu ar fi fost arestat de jandărmi, ci s’ar fi arestat el însuşi numai de dragul de a avea prilej să facă mai târziu agitaţie contra guvernului pe această temă... dar deputatul dr. Dumitru Manu a fost arestat de jandarmi la Buftea, brutalizat şi exepritat la Bucureşti. Cazul dr.-ului Lazăr Popovici din Sibiu e şi mai concludent. După ce tribunalul competent constatase, ca nu există nici un moitiv de urmărire contra acestui bun și entuziast *) Publicăm acest articol din ziarul „România“ O întrebare*’ de Dr. I. LUPAŞ, deputat român, alt tribunal din al treilea judeţ l-a deţinut, din ordinul ministrului de justiţie, în mod cu totul ilegal. Astfel a stat omul absolut nevinovat mai bine de o lună de zile în arest preventiv, din ordinul ministrului de justiţie, a cărui elementară datorie ar fi fost să apere legea şi dreptatea, iar nu să le calce în picioare. Cazuri de acestea s’,ar mai putea cita cu duiumul, căci ele se repetă zilnic, făcând ca libertatea individuală a cetățenilor să devină, sub actualul guvern „liberal", aproape iluzorie. * Dar, poate respectă guvernul acesta a doua categorie de libertăţi publice: liber- tăţile sociale? ’ Felul anarhic, cum a procedat şi procedează membrii guvernului „liberal" cu autorităţile bisericii „dominante", ca şi cu ale bisericilor minoritare în chestia şcoalelor confesionale, arată că actualul guvern nu are nici ideia cea mai palidă despre însemnătatea şi sfinţenia acestor libertăţi cetăţeneşti, pe care nu vrea nici să le înţeleagă, nici să le garanteze în mod constituţional, ci tinde să le distrugă fără a se gândi la incalculabilele urmări de ordin moral şipolitic, proprii a sdruncina adânc liniştea ţarii în lăuntru şi a-i compromite total prestigiul în afară. Tot astfel neglijenţa şi reauavoinţă, cu care tratează presa şi chestiunile culturale, e un indiciu, că actualul guvern lipseşte de la împlinirea datoriei sale de a pune cetăţenilor la îndemână toate mijloacele necesare spre a se putea instrui şi cultiva în deplină libertate. * 1 In ce priveşte, în sfârşit, libertăţile poitice, — aceste condiţii şi garanţii fundamentale ale vieţei constituţionale — actualul guvern a săvârşit împotriva lor cele mai înfiorătoare atentate; a dat poporului dreptul de vot obştesc pe hârtie, pentru ca în reallitate să-l despoaie de el cu ocazia alegerilor din primăvara anului 1922, a falsificat reprezentanţa naţionala prin „operaţia" nocturnă a urnelor, ca să impună ţării"o „constituţie" la adăpostul baionetelor, a călcat în picioare principiul responsabilităţii ministeriale, a luat în batae de joc independenţa justiţiei şi a stânjenit libertatea tiparrului şi a întrunirilor. Există vreun domeniu al vieţii de stat, în care actualul guvern „liberal" să fi proce-idat în conformitate cu principiile adevăra- I tu lui liberalism? * Nu şi-a pierdut el oare cu desăvârşire dreptul de a se numi sau de a pretinde să fie numit guvern liberal? Această pretenţie nu poate să producă decât zâmbete dureroase şi adâncă mâhnire în sufletul cetăţenilor aşa de cumplit deziluzionaţi în optimismul lor pripit, delativ la mult trâmbiţata activitate salvatoare a „competenţelor şi notabilităţilor" pseudoliberale. Cu părere de rău trebue deci să constatăm, că ţara noastră nu are în timpul de faţă un guvern despotic, total lipsit de respectul legilor, ca şi de simţul dreptăţii, al cuviinţei şi înţelegerii pentru libertăţile individuale, sociale şi politice ale cetăţenilor României întregite. 10 . Odinioară regele spartan Demaratos, întrebat de un cetăţean netrebnic, cine este spartanul cel mai veritabil, a răspuns cu semnificativele cuvinte: „Cele ce se aseamănă mai puţin cu tine". Tot astfel, României întregite dacă isaax pune din partea actualilor guvernanţi „liberali", întrebarea, spre cine poate sa-şi îndrepte nădejdea unei cârmuiri mai bune, ar răspunde, fără şovăire şi întrtun singur glas: „spre cei ce seamănă mai puţin cu voi!" Situaţia internă Parlamentul şi senatul nici nu s'a deschis bine şi a şi luat vacanţă pe 10 zile, până M. Sa Regele se va întoarce dela botezul principelui moştenitor iugoslav. Motivul pentru care s'a închis parlamentul a fost numai pretext, ca în timpul acesta să se poată linişti spiritele din partidul liberal,cam tulburate prin schimbarea de miniştri ce vrea să o facă prim-ministrul. Ziarele bine informate aduc ştirea, că schimbarea unor miniştrii e deplin hotarîtă. A doua zi după sosirea M. Sale din Belgrad noii miniştrii se vor prezenta să depună jurământul, ca deschiderea pansamentului să se facă cu ministerul înprospătat. Vezi doamne o parte din miniştrii ce vor fi schimbaţi s’au ostenit şi le trebue odihnă. Ţara din toată această schimbare nu va câştiga nimic. Mai bine spune acest lucru dl Ştefan Cicio-Pop fost ministru, într’o declaraţie ce a făcut-o, când a fost întrebat, ce crede despre remaniere: „Cred că nu prezintă nici o importanţă. Nimic nu se va schimba nici în bine, nici în mai rău, dacă X, va veni în locul lui Y, când între fostul şi viitorul ministru nu e nici o diferenţă de concepţii... Partidul Naţional va avea aceiaşi atitudine ca şi în trecut. Sistemul neschimbându-se, nici atitudinea faţă de el nu trebue să se schimbe". Nu putem trece cu vederea peste importantele declaraţii ale dlui Cicio-Pop, în care vorbeşte despre situaţia Partidului Naţional în ţară.