Libertatea Noastră, 1951 (Anul 1, nr. 1-14)

1951-01-15 / nr. 1

Să sprijinim La 22 Octomvrie în locul vechilor forme ale aparatului de stat al regimurilor burghezo-moşiereşti, care servea la oprimarea oamenilor muncii crunt exploataţi s-au instalat din iniţiativa Partidului celor ce Muncesc Maghiar, organe locale ale puterii de Stat, ale puterii clasei muncitoare. Constituirea Sfaturilor Populare a însemnat un important pas spre atragerea masselor celor mai largi ale oamenilor muncii, la conducerea treburilor obşteşti. Şi tocmai pentru ca aparatul de Stat să-şi îndeplinească sarcina de construire a socialismului, a fost necesar ca întreaga putere de Stat dintr-o comună, plasă sau judeţ să treacă în mâinile unor organe ale poporului muncitor, răspunzătoare de activitatea lor în faţa poporului muncitor. Membrii Sfaturilor locale sunt muncitori, ţărani muncitori, intelectuali Un tablou grăitor al acestei transformări ne-o dă însăşi compoziţia Sfaturilor locale membrii acestora sunt ai poporului muncitor ca: muncitori, ţărani muncitori, tehnicieni, intelectuali. înfiinţarea Sfaturilor locale a fost bine primită de oamenii muncii de la oraşe şi sate, deoarece massele populare simţeau nevoia acestei transformări, o aşteptau; vechile forme ale aparatului de stat nu mai corespundeau ; ele nu mai vor puteau ţinea pasul cu avântul oamenilor muncii, cu avântul desvoltării ţării noastre spre socialism. Desigur, chiaburii — reacţiunea — şi duşmanii din afara ţării, au primit o lovitură puternică prin înfiinţarea Sfaturilor locale. De aceia chiar la început, caută prin diferite manifestări să lovească în Sfaturile Populare, care au fost primite cu încredere de populaţia muncitoare ; dar uneltirile reacţiunii şi ale codiţelor ei vor fi zdrobite în mare parte Sfaturile locale având mare sprijin din partea oamenilor muncii. Sfaturile locale sunt alcătuite din oamenii muncii, ele îşi întemeiază activitatea pe comisiuni, comitete executive şi secţiuni pe ramuri ca mijloace de atragere şi participare a poporului muncitor la conducerea Statului. Birocratismul va primi din zi în zi lovituri Birocratismul, sistemul de a tărăgăni şi împiedica prin toate mijloacele îndeplinirea nevoilor poporului muncitor, va primi zi de zi lovituri prin felul cum vor funcţiona aceste Sfaturile locale. Activitatea vechilor primării sau preţuri, era stânjenită, acestea neputând face vreo lucrare, fără a avea aprobarea celor de la centru. îşi aminteşte oricine cum erau târâţi la judecată şi purtaţi pe drumuri oamenii muncii pentru anumite hârtii nerezolvate sau greşit rezolvate, de funcţionarii vechiului aparat care nu ţineau seamă că, în dosul fiecărei hârtii se află omul cu nevoile şi durerile lui. Deasemeni în munca lor Sfaturile locale ţin seamă de propunerile venite din rândurile populaţiei muncitoare, căutând să satisfacă interesele cerute de nevoile locale ale comunei, plăşii sau judeţului. Sfaturile locale urmăresc însă, fără încetare ca prin folosirea bogăţiilor aflate în comună, plasa sau judeţul respectiv să se execute sarcinile ce le au, pentru a îmbunătăţi traiul populaţiei muncitoare. Sfaturile locale vor urma pilda şi experienţa Uniunea Sovietelor In munca lor Sfaturile locale vor urma măreaţa pildă şi experienţă a Sovietelor din Uniunea Sovietică, care au dovedit în practică şi în cele mai grele împrejurări, marea superioritate a democraţiei sovietice asupra democraţiei burgheze. In timp ce în America, Anglia, Franţa, Italia, milioane de oameni nu-şi au asigurată ziua de mâine, nu au unde munci şi unde să locuiască, de sănătatea cărora nu se ocupă nimeni, datorită exploatării sălbatice a capitaliştilor şi a câinilor lor de pază — aparatul de Stat. In Uniunea Sovietică cu totul altfel este situaţia. Datorită măsurilor iniţiate de Partidul Comunist (b) al Uniunii Sovietice, Guvern şi Soviete, din ruinele şi cenuşa lăsată de război se nasc noui oraşe şi sate. — Noui lucrări sunt înfăptuite pentru ca viaţa oamenilor sovietici să fie cât mai lungă. Sfaturile locale vor urma experienţa sovietică astfel: păstrarea unei strânse legături cu massele populare ; îndeplinirea planului agricol, ridicări de şcoli, construiri de poduri, grajduri comunale, etc ; buna gospodărire a tuturor ramurilor de activitate, (activitatea şcolilor, a căminelor culturale, a cooperativelor, a dispensarelor, a gospodăriilor agricole colective), ce se desfăşoară în comuna sau plasa respectivă, descoperirea de noi bogăţii locale şi folosirea lor pentru îmbunătăţirea traiului populaţiei muncitoare de la sate şi oraşe. Sfaturile locale vor zdrobi chiaburimea Pentru a putea duce la îndeplinirea sarcinile pe care le au Sfaturile locale, este necesar să se ducă o luptă îndârjită pentru a se îngrădi chiaburimea, duşmană a ţărănimii muncitoare. Sfaturilor locale le revine sarcina de a apăsa cu pumnul de fier asupra claselor exploatatoare zdrobite dar nenimicite şi în special, împotriva celei mai numeroase, chiaburimea. Pentru aceasta, populaţiei muncitoare îi revine sarcina să sprijine şi să ajute Sfaturile, locale şi aceasta, o pot face şi este datoare s’o facă pentru bunul mers al muncii Sfaturilor. SFATURILE POPULARE organe locale ale puterii de stat LIBERTATEA NOASTRĂ Cultură pentru naţionalitatea română In Ungaria trăesc şi naţionalităţi. In trecut ele au fost duşmanii poporului maghiar, iar Ungurii au încercat să-i oprime, să i asuprească. Naţionalităţile din Ungaria au fost exploatate ca muncitori, dar sufereau şi din cauza că nu aparţineau rassei maghiare. Eliberarea lor de către Armata Roşie, astfel, a fost dublă, iar bucuria multiplă. Democraţia populară, pe baza principiilor marxisteleniniste de naţionalităţi, conform politicei de naţionalităţi a lui Stalin, a înfăptuit egalitatea de drepturi a naţionalităţilor. In aşa mod, nu numai la noi, ci în toate ţările de democraţie populară, muncitorii, fără deosebire de naţionalitate, s’au convins că interesele lor sunt comune, că scopul lor comun este, ca liberi şi independenţi să construiască socialismul. Reacţiunea însă vrea să împiedice unitatea celor ce muncesc, şi în acest scop se foloseşte şi de problema naţionalităţilor. Insă democraţia noastră populară le garantează libertatea, le asigură nivelul material şi cultural. In acest scop guvernul maghiar pune la dispoziţia naţionalităţilor şi sume considerabile. In regiunile locuite de naţionalităţi s’au înfiinţat şcoli, şi alte instituţii pedagogice. Părinţii copiilor de naţionalitatea română sunt datori să şi trimeată copiii la şcoli cu limba de predare română, iar întrucât nu fac aceasta, dau ocazie şi armă reacţiunii. Naţionalităţile trebue să ştie că democraţia populară s’a înfăptuit prin voinţa poporului cu ajutorul Uniunii Sovietice, ea nu poate fi răsturnată, şi nu există putere care să se opună. Astfel naţionalităţile pot urma, fără nicio îngrijorare politica democraţiei noastre populare. Şcolile naţionalităţilor educă oameni întregi, echivalenţi cu acei, care frecventează alte şcoli. Certificatele eliberate de şcolile de naţionalităţi echivalează cu certificatele eliberate de şcoli maghiare, iar cei ce au terminat o astfel de şcoală, îşi pot continua studiile la orice universitate sau şcoală superioară. Naţionalitatea Română din Ungaria trebue să se folosească de această împrejurare şi să-şi trimeată copiii la şcoli şi colegii româneşti. Noi trebue să ne unim forţele, fără deosebire de naţionalitate, şi trebue să construim socialismul, sub conducerea Partidului, folosindu-ne de experienţele Uniunii Sovietice. In aşa mod viaţa naţionalităţilor va fi frumoasă şi fericită ! Szelei József 3