Foaia Românească, 2008 (Anul 58, nr. 1-52)

2008-01-18 / nr. 3

Jula Sezonul balurilor tradiţionale va începe în acest an cu balul românesc pe ţară, în organizarea Autoguvernării pe Ţară a Românilor din Ungaria şi a Centrului de Documentare şi Informare al AŢRU, balul pe ţară va avea loc pe 19 ianuarie, la Centrul Cultural Românesc din Jula, cu începere de la ora 19.00. Participanţii se vor putea bucura de muzică populară şi dans. Biletele de intrare costă 4.000 de forinţi (cu cină), şi pot fi procurate la Oficiul AŢRU (str. Eminescu nr. 1). Aletea în organizarea Autoguvernării Româneşti din Aletea, pe 9 februarie va avea loc balul românesc cu merinde. La bal vor participa şi un număr mare de invitaţi din Făget, Sebiş, Grăniceri şi Macea, de unde va veni şi formaţia de muzică populară, care de ani de zile asigură muzica de petrecere a aletenilor. Intrarea la bal costă 1000 forinţi, iar biletele se pot procura de la şcoala românească din Aletea sau de la autoguvernarea românească din oraş. Medgyesegyhaza Tradiţionalul bal românesc, organizat de autoconducerea românilor din Medgyesegyhaza, va avea loc pe 9 februarie, la Hanul Hegedus din localitate. Deschiderea festivă a manifestării va avea loc la ora 18.00, cu un mic program cultural cu poezie, cântec şi dansuri populare româneşti şi maghiare, oferit de echipa „Primăvara", condusă de Mihai Cserhăti. Muzica de petrecere a balului va fi asigurată de o formaţie din Jula. Un bilet cu cină costă 1500 forinţi şi se poate procura de la autoguvernarea românească din oraş. Chitighaz Anul acesta, balul românesc cu merinde din Chitighaz va avea loc pe 16 februarie, cu începere de la ora 19.00, la Căminul Cultural din localitate. Manifestarea va fî organizată de Autoguvernarea românească şi Asociaţia Culturală a Românilor din Chitighaz. Muzica va fi asigurată de o formaţie de muzică populară românească din Vărşand. Biletele se pot procura la Căminul Cultural sau la nr. de telefon 66/250-276. Micherechi Pe 23 februarie, la Casa de Cultură Gheorghe Dulău va fi organizat tradiţionalul Bal românesc. Atmosfera plăcută a acestei serate va fi asigurată de Orchestra „Orient" din Oradea, condusă de Dan Leş, precum şi de solistele Cornelia Covaciu şi Voichiţa Mihoc. Baluri româneşti 2007 18 IANUARIE 2008 FOAIA românească Bichişciaba Balul românesc din reşedinţa judeţului Bichiş va fi organizat pe 9 martie. La acest bal vor fi sărbătorite femeie cu ocazia Mărţişorului. în organizarea Autoguvernării Româneşti din oraş vor participa la bal soliste din Beiuş, oraş înfrăţit cu Bichişciaba. Petrecerea va avea loc la restaurantul Fiume din Bichișciaba. Un nou ne-român în Autoguvernarea Românească pe Capitală în urma decesului deputatului Vasile Roxin din Budapesta, Comisia Electorală pe Capitală a hotărât, în data de 11 ianuarie 2008, că noul membru în Autoguvernarea Românească pe Capitală va fi dr. Dady Kălmăn, deputat în Autoguvernarea Românească din sectorul VIII. Dr. Dady Kălmăn este de zece ani deputat într-o autoguvernare românească de sector din Budapesta, fiind sprijinit de Asociaţia Română din Budapesta, condusă de decedatul Vasile Roxin. în toamna anului 2006 a fost reales pentru funcţia de preşedinte al Autoguvernării Româneşti din sectorul VIII al Budapestei, în anul 1999, Dady Kălmăn s-a aflat printre acei deputaţi budapestani, care au boicotat înfiinţarea Autoguvernării pe Ţară a Românilor din Ungaria. Până la alegerile minoritare din 1998, acest personaj a fost necunoscut în rândul comunității românești din Ungaria. LI. Spectacol de zile mari la teatrul din Arad Catedra UNESCO, Institutul Internaţional de Teatru prezintă în ziua de 28 ianuarie, cu începere de la ora 19.00, pe scena Teatrului Clasic „Ioan Slavici" din Arad, piesa „O noapte furtunoasă" de I. L. Caragiale. Regia spectacolului este semnată de Gelu Colceag, iar scenografia de Imelda Manu, în distribuţie: Maia Morgenstern, Monica Anghel, Mircea Rusu, Doru Ana, George Ivaşcu, Ioan Gyuri Pascu, Ioana Calota. Biletele s-au pus în vânzare la agenţia teatrului arădean. Acelaşi spectacol va fi prezentat cu o zi mai târziu, 29 ianuarie, la Teatrul Național din Timișoara. El. eSITOrilfIL) Vârsta nu-i o scuză Vârsta înaintată nu înseamnă neapărat şi înţelepciune. Şi-au putut da seama de acest lucru toţi cei care au citit scrierile lui Alexandru Ardelean din ultima Cronică. Cel mai fidel colaborator sau, cum îşi dă de gol el singur, „un condeier zelos în serviciul unei reviste cum e Cronica", Alexandru Ardelean împroaşcă câte un articol aproape în fiecare pagină a revistei, analizând şi interpretând (atât cât poate el să le înţeleagă) articolele de fond din ultimul timp din Foaia românească. Acest domn în vârstă, care a fost (sau mai este?) angajat al structurilor Ministerului de Externe de la Budapesta, s-a trezit dintr-o dată să dea lecţii tuturor celor care nu „servesc" aceleaşi interese ca şi dânsul. Cel care a trăit în România timp de 15 ani ca diplomat maghiar, pe vremurile glorioase ale comunismului, după ce şi-a plictisit îndeajuns cititorii cu amintirile sale prăfuite de jumătate de secol şi s-a trezit peste noapte european, se crede mai nou lider de opinie al românilor din Ungaria. Trăind în turnul lui de fildeş din capitală, stă la maşina de scris toată ziulica şi scrie articole peste articole, care sunt inspirate din maximum un ziar maghiar şi, probabil, din sursele pe care domnia sa încă le mai are. Pe la vârsta de 70 de ani şi-a adus aminte de rădăcinile lui româneşti şi a început să participe la câteva manifestări ale românilor. Apoi a început să publice în săptămânalul nostru nişte închipuite comentarii politice, pe care din cauza calităţii slabe şi mai ales a viziunii politice îndoielnice din spatele lor le-am oprit. Asta tocmai din dorinţa expresă de a nu transforma Foaia românească într-un instrument care serveşte interesele din spatele acestei persoane. După asta și-a îndreptat privirea spre Cronica. Probabil nu doar vârsta a fost singurul motiv care l-a îndemnat să caute să publice în continuare. Nici un pic nu l-a deranjat nici pe el, nici pe noii lui șefi că înainte scria contra Autoguvernării pe Ţară, iar acum linge acolo unde înainte a scuipat. Iar culmea, acest scrib (mult prea) sârguincios al Cronicii, educat la şcolile comuniste maghiare, după ce ne-a îndopat destul cu „prietenia româno-maghiară", mai nou s-a apucat şi să ne ţină predici, înserând în scrierile lui citate din Biblie. Se pare că prefăcătoria nu are limite. Alexandru Ardelean şi-a găsit de curând şi „un nou ideal", în preluarea şcolii romaneşti din Jula de către AŢRU. Domnia sa crede că este „o pălăvrăgeală goală" să se discute despre acest subiect in cadrul unor forumuri cetăţeneşti, sa se ceară părerea membrilor comunităţii într-o problemă atât de importantă, aşa cum s-a sugerat în Foaie. O gândire tipic comunistă: opinia publică este doar o masă de manevră, în schimb, aplaudă ideea AŢRU fără nici o condiţie şi declară cu neruşinare că a sosit vremea schimbărilor şi a creării autonomiei culturale, pentru că ATRU are „o gospodărire modernă, caracteristică UE". (Care UE?) Probabil, domnule Ardelean, din această gospodărire sunteţi foarte bine plătit ca să scrieţi astfel de aiureli. Altfel nu ne putem imagina cum aveţi obrazul să aburiţi opinia publică care ştie şi simte pe propria piele că AŢRU cheltuieşte toţi banii destinaţi românilor din Ungaria pentru salarii. Nu ştim cât de europeană poate fi o instituţie inventată de statul maghiar pentru a băga pumnul în gură minorităţilor şi care, mai cu seamă, în cazul românilor, este total nereprezentativă. Ştim foarte bine că domnul ambasador în pensie nu face altceva, decât scrie pentru cei care îl plătesc. Şi mai ştim că un diplomat, oricare ar fi originea lui etnică, reprezintă toata viaţa doar interesele statului al cărui diplomat a fost, în cazul dumneavoastră, Ungaria. Şi mai ştim că orice diplomat comunist răspundea nu numai intereselor partidului ci şi intereselor securităţii. A fost, în cazul dumneavoastră altfel? Nici cariera de diplomat şi nici vârsta înaintată nu vă scuză să scrie prăpăstii. Nu uitaţi, domnule ambasador, că vârsta nu-i o scuză, nici pentru cel tânăr şi cu atât mai puţin pentru cel bătrân. Eva Iova