Foaia Românească, 2011 (Anul 61, nr. 1-52)

2011-03-18 / nr. 11

A devenit o tradiţie ca în prima duminică din Postul Mare, numită şi Duminica Ortodoxiei sau a Dreptei Credinţe, la Budapesta, reprezentanţi ai jurisdicţiilor ortodoxe care trăiesc în Ungaria să slujească împreună. Iniţiată de Preasfinţitul Părinte Sofronie, primul Episcop al românilor ortodocşi din Ungaria (actualmente Episcopul Oradiei), această frumoasă tradiţie a fost cinstită de la an la an, astfel că în acest an Sfânta Liturghie s-a desfăşurat la Capela Ortodoxă Română din Budapesta pentru a doua oară consecutiv. Sfânta Liturghie arhierească a fost condusă de PS Părinte Episcop Siluan, în fruntea unui sobor de clerici reprezentând toate cele cinci jurisdicţii ortodoxe din Ungaria: Episcopia Ortodoxă Română, Exarhatul din Ungaria al Patriarhiei Ecumenice, Eparhia Ortodoxă Maghiară dependentă de Patriarhia Moscovei, Eparhia Ortodoxă Sârbă şi Eparhia Ortodoxă Bulgară. Pe lângă clericii slujitori au fost prezenţi un număr mare de credincioşi ortodocşi români, greci, sârbi, bulgari, maghiari, ruşi, iar răspunsurile la strană s-au făcut alternativ în mai multe limbi, la fel ca şi citirile importante din timpul slujirii. La eveniment a participat şi doamna Irina Comaroschi, Ambasadorul României la Budapesta, iar din partea Secretariatului de Stat pentru Culte şi Minorităţi a fost prezent dr. Fedor Tibor. în cuvântul său de învăţătură, PS Părintele Episcop Siluan a amintit că Duminica Ortodoxiei are o semnificaţie aparte şi o istorie care coboară până în secolele VIII—IX, când biserica a biruit erezia iconoclastă care lupta împotriva Sfintelor Icoane. Sinodul VII Ecumenic de la Niceea din anul 787 a restabilit cu autoritate Cultul Sfintelor Icoane, al Sfintei Cruci şi al Sfintelor Moaşte, iar apoi la Sinodul de la Constantinopol din 843 a stabilit să se sărbătorească biruinţa Ortodoxiei asupra tuturor ereziilor în prima duminică din Postul Mare. în continuare a arătat că în limba greacă „orthodox" înseamnă atât dreptcredincios cât şi dreptmăritor, iar Ortodoxia nu este numai mărturisire cu cuvântul. PS Părinte Episcop a dat citire Pastoralei Sfântului Sinod, îndemnând credincioşii prezenţi să participe şi ei la susţinerea activităţilor misionar-pastorale ale Patriarhiei Române. Atât clericii cât şi credincioşii ortodocşi prezenţi duminică la Sfânta Liturghie au trăit bucuria de a fi uniţi în aceeaşi credinţă şi trăire, sub cuvântul sfânt al Domnului. în încheiere, cu toţii au fost invitaţi să servească din gustările de post pregătite cu iscusinţă de membrele Asociaţiei Femeilor Ortodoxe Române din Budapesta şi de credincioasele din parohia gazdă. G.E.E. Duminica Dreptei Credinţe 18 MARTIE 2011 FOAIA românească Vizita secretarului de stat pentru culte, la Episcopia din Jula Joi, 10 martie, la Reşedinţa Episcopală din Jula, Preasfinţitul Părinte Episcop Siluan l-a primit pe Szeszfalvi Laszlo, Secretarul de Stat pentru Culte şi Minorităţi din cadrul Ministerului Administraţiei şi Justiţiei, al Guvernului Maghiar, care a efectuat pentru prima dată o vizită de lucru la Centrul Eparhial din Jula, după alegerile din anul trecut şi preluarea acestei funcţii de conducere a departamentului cuprinzând cultele care funcţionează în Ungaria. Secretarul de Stat Szâszfalvi Laszlo şi însoţitorii săi au purtat discuţii cu Permanenţa Consiliului Eparhial despre direcţiile principale de activitate ale cultelor din Ungaria susţinute de către Statul Maghiar, dar şi despre problemele cu care se confruntă Episcopia Ortodoxă Română din Ungaria şi modul cum pot fi acestea soluţionate, întâlnirea de la Jula a fost cu atât mai importantă, cu cât în lunile imediat următoare Parlamentul Ungariei va lua în discuţie proiectul pentru noua Lege a Cultelor, care prevede, între altele, includerea celor cinci jurisdicţii ortodoxe din Ungaria în prima categorie de Biserici, care cuprinde în special cele patru Biserici Istorice din Ungaria (Biserica Romano-Catolică, Biserica Reformată, Biserica Evanghelică şi Uniunea Comunităţilor Evreieşti din Ungaria). Un alt lucru important, subliniat de Secretarul de Stat, a fost principiul susţinerii egale a Bisericilor care fac parte din aceeaşi categorie, cât şi reînfiinţarea unui fond al Statului destinat restaurărilor de biserici şi imobile bisericeşti, care ar putea contribui şi la restaurarea unora dintre bisericile Episcopiei Ortodoxe Române din Ungaria, între care se numără şi Catedrala Episcopală din Jura. Discuţiile s-au încheiat cu nădejdea că cele enunţate, dintre care în primul rând afirmaţia că şi Episcopia Ortodoxă Română din Ungaria va face parte din prima categorie de Biserici menţionate, vor fi duse la îndeplinire, solicitându-se pe viitor în acest sens şi sprijinul instituţiilor bisericeşti şi de stat din România care pot contribui la realizarea acestui deziderat. (Biroul de Presă al Episcopiei Ortodoxe Române din Ungaria) Slujire arhierească la Budapesta Răspunzând invitaţiei adresate, sâmbătă, 12 martie, Preasfinţitul Părinte Episcop Siluan a coliturghisit împreună cu înaltpreasfinţitul Părinte Marc Golovcov, întâistătătorul Episcopiei Ortodoxe Maghiare din Ungaria, în fruntea unui numeros sobor de clerici, în Catedrala cu hramul „Adormirea Maicii Domnului" a comunităţii ortodoxe maghiare din Budapesta, într-o frumoasă atmosferă de comuniune frăţească interortodoxă, cei doi ierarhi au coliturghisit pentru prima dată împreună, după instalarea înaltpreasfinţitului Părinte Arhiepiscop Marc în fruntea Eparhiei Ortodoxe Maghiare din Ungaria, în urmă cu mai bine de un an. Atât clericii, cât şi credincioşii ortodocşi prezenţi la această Sfântă Liturghie au trăit bucuria comuniunii, care este atât de importantă pentru consolidarea Ortodoxiei într-o ţară în care credincioşii ortodocşi reprezintă o minoritate. Evenimentul menţionat a fost cu atât mai semnificativ, cu cât el s-a petrecut cu o zi înaintea Duminicii Ortodoxiei, în care, potrivit tradiţiei din diferite ţări în care trăiesc ortodocşi, există acest frumos obicei al coliturghisirii împreună a clericilor ortodocşi şi el pune bazele intensificării bunelor relaţii între cele două eparhii ortodoxe din Ungaria, informează Biroul de Presă al Episcopiei Ortodoxe Române din Ungaria.