Foaia Românească, 2013 (Anul 63, nr. 1-52)

2013-01-04 / nr. 1

FOAIA românească Colinde românești în prag de sărbătoare cu Corul „Pro Musica" Colindele românești au răsunat vineri, 21 decembrie, în sediul Uniunii Culturale a Românilor din Ungaria, unde Corul „Pro Musica" din Jula, dirijat de Adrian Buggi din Arad, a susținut un concert de colinde pentru românii din oraș. Ca în fiecare an, în preajma marelui praznic împărătesc al Nașterii Domnului nostru Iisus Hristos, coriștii au ținut să colinde și la porțile sufletelor românilor din Ungaria. Organizatorii, Corul „Pro Musica", Consulatul General al Românei la Jula și Uniunea Culturală a Românilor din Ungaria, au dorit ca în prag de sărbătoare, să creeze atmosfera de bucurie și entuziasm a Crăciunului cu tradiționalele colinde românești. Evenimentul a adunat numeroși români din orașul Jula, care au venit să audă vestea nașterii lui Hristos, sala dovedindu-se neîncăpătoare pentru cei care au venit să asiste la o seară de suflet, înainte ca dirijorul să dea tonul primelor colinde, doamna Eva Șimon, ca membru al Prezidiului Uniunii Culturale a Românilor din Ungaria, în calitate de gazdă, a salutat publicul prezent la concert și a felicitat-o pe doamna Emilia Martin, directorul Muzeului „Erkel Ferenc" din Jula, care în pragul sărbătorilor de iarnă a primit de la Institutul Cultural Maghiar din Budapesta distincția „Pro Cultura Minoritatum Hungariae" - „Pentru Cultura Minorităților din Ungaria". Seara a fost catalogată drept una specială de către cei prezenți, glasul colindelor răsunând preț de câteva ore, coriștii reușind să aducă bucuria Nașterii Domnului în sufletul tuturor celor care au asistat la acest eveniment A.B. Urare într-un ceas de înserare, într-o zi de iarnă grea, Vă trimitem o urare Să v-aducă liniștea! Vă dorim s-aveți de toate, Să trăiți nedespărțiți, S-aveți multă sănătate, Să fiți veșnic fericiți! De necaz să n-aveți parte, De bine să vă bucurați, Pacea să vă fie parte, Pe Dumnezeu să-l urmați îngerii să vă vegheze Viața pe care o trăiți. Mintea să v-o lumineze întru Mulți Ani Fericiți! „Moșul" din Micherechi a dus zâmbete familiilor din România Un grup de oameni de bună credință din Micherechi a cutreierat înainte de Crăciun prin satele din județul Bihor din România pentru a duce daruri la familiile defavorizate din apropierea graniței româno-maghiare. Oamenii de bună credință - cum ni s-a caracterizat cel care organizează deja de mai mulți ani colecta micherechenilor, Robert Ruja - au fost români din Micherechi de diferite religii, dar și câțiva unguri din Șercad. După ce în perioada Postului Crăciunului, la fel ca și în anii precedenți, au făcut o colectă de diferite obiecte (haine, încălțăminte, articole de mobilier, jucării pentru copii), la care s-au adăugat produse alimentare (legume, zarzavaturi, carne) și pachețele special pregătite pentru copii, în ziua de 22 decembrie, a sosit vremea de a împărți destinatarilor din România aceste bunătăți. Vorba bună și căldura sufletească a fost transmisă copiilor și familiilor lor din România și de Moș Crăciun, care s-a alăturat grupului și a ajutat la împărțirea darurilor. Grupul din Micherechi a fost ajutat în căutarea familiilor nevoiașe și de unele persoane din cadrul primăriilor din localitățile vizitate. Donațiile transportate cu o camionetă de 7,5 tone au fost împărțite copiilor și oamenilor săraci din localitățile Olcea, Căpâlna, Călacea, Suplacu de Tinca, Tulea, Rohani, etc. „în pragul Crăciunului este o bucurie sufletească deosebită pentru noi să oferim daruri copiilor și părinților lor care au un trai mai greu decât al nostru. Perioada când colectăm de la consăteni și de la toți cei ce vor să contribuie la inițiativa noastră este o perioadă plină de sentimente nobile, când ne gândim mai mult la responsabilitatea față de semenii noștri care trăiesc mai greu. E un lucru foarte bun să primești cadouri, dar cred că e mult mai bine să dăruiești", ne-a declarat un voluntar din Micherechi, care dorea să-și păstreze anonimatul motivând astfel: „Nu-i bine să ne lăudăm dacă facem un bine cuiva. Dumnezeu vede și știe tot ce facem noi." E.ș.