Gazeta Basarabiei, aprilie-iunie 1937 (Anul 3, nr. 414-486)

1937-06-10 / nr. 470

2 ~ RestaurațiaVIATA LOCALA naBBBMBn bkhm a —————- Ziua de 8 Iunie nu e o simplă dată cronologică, au e o simplă măsură a vremii în veșnica ei curgere, ci e o realitate a cărei importanță netrecătoare o simțim din clipă în clipă, din an în an. Evenimentul de la 8 Iunie 1930 n'a fost o simplă cauză determinantă în desfășurarea evenimentelor viitoare, ci o realitate, care prin personalitatea strălucită a M. S. Regelui Carol II trăește și va trăi necontenit în viața neamului, spre binele tuturora. Napoleon a spus odată că un Suveran neereditar nu poate domina fără fapte mărețe. M. S. Regele Carol II ne demonstrează cazul unui Suveran ereditar care în granițele țării și epocii Sale nu vrea să domine fără fapte strălucite. De la suirea Sa pe tron și până azi M. S. Regele Carol se manifestă mereu nu ca un simplu „simbol“ sau „principiu“, ci ca o personalitate eminentă care vrea să fie înainte de toate primul cetățean al țării, primul muncitor al ei.. M. S. Regele Carol a venit în fruntea acestei țări în clipa unei serioase crize prin care treceam. Prin evenimentul Restaurației din 8 Iunie s'a pus capăt unei situații care ne amenința ordinea constituțională. Dar M. S. Regele Carol nu numai a restabilit această ordine, dar a și întărit-o și o întărește mereu prin munca Sa neobosită spre binele poporului Său. Și poate astăzi în nici o altă țară cu regim monarhic Suveranul nu se bucură de un prestigiu mai mare și de o autoritate mai incontestabilă, ca la noi. Echilibrul armonios care caracterizează astăzi viața politică a țării este roada înțelepciunei M. S. Regelui Carol care prin acțiunea Sa regească a știut să unească principiul legalității cu principiul autorității. In momentul ce multe alte țări sânt frământate de lupte sociale și politice interioare, noi ne bucurăm de o ordine desăvârșită care asigură progresul țării. Această ordine și acest progres sunt roada înțeleptei opere diriguitoare a M. S. Regelui Carol. Prin modul Său de a domni M. S. Regele Carol deschide noi numai o epocă nouă și fericită în viața poporului Său, dar mai deschide și orizonturi noui și căi încercate în regenerarea principiului monarhic. Astăzi, când lumea prin experiențele de ultima oră, a compromis multe principii politice până azi idolatrizate, Domnia M. S. Regelui Carol relevă în fața lumei întregi puterea regeneratoare a principiului monarhic—veșnic și salvator. Și aicea stă importanța Domniei M. S. Regelui Carol II, ea depășește granițele naționale, devenind o valoare pentru lumea întreagă, gazeta basarabiei GAZETA BASARABIEI Un elev din Bacău dispare, luând drumul Chișinăului Poliția locală a fost înștiințată printr-o telegramă de către chestura orașului Bacău, despre dispariția elevului de liceu Aurel Hangao, fiul unui comerciant Înstărit, care a dispărut din casa părintească in ziua de 2 Iunie. Elevul fugar a luat cu sine 15.000 lei și un revolver sitem „Browning“, calibru mic După cât se pare, elevul luat drumul Chișinăului, unde se crede că se găsește și acuma. Biroul judiciar local a Început cercetările de rigoare. 1MIAFIPIARI PIN CHISINAU 0 berlineză jefuită in tren La comisariatul gării s‘a prezentat doamna Hermina Wastech din Berlin, Wilmersdorf Uland 82, reclamând că sosind la Chișinău a observat că i s'a furat în tren, un geamandan, care conținea articole de îmbrăcăminte în valoare de 14.000 lei. Poliția cercetează. Agresiune Comerciantul Aron Gutman a reclamat la poliție că vecinul său Chiva Orenștein din str. Haralambie 63, l-a bătut în mod grav. Toți vor fi dați în judecată. Am relatat despre îndrăzneață Încercare de jaf comisă de Pincu Glicman, asupra încasatoarei Hana Chiuis din str. Căprana 49. Arestat, el a negat și a fost pus în libertate. Era seară după o îndelungată urmărire Pincu Glicman a fost din nou arestat. De data asta a mărturisi că el este autorul atacului banditesc. El a fost înaintat parchetului. Se fac cercetări. Scandalagii arestați Valentin Untură din str. Coșbuc 24 a provocat un enorm scandal în grădina publică. Fiind arestat asupra lui s'au găsit cărți de joc prohibite. Teodor Baltaga (str. Plevrei 14) a fost pentru acelaș motiv arestat. Scandalagii Dumitru Duminică și Ion Satirovici au provocat scandal în suburba Tabacaria Nouă. Poliția judiciară a arestat pe hoțul Constantin Șișco. El a comis un furt la baia C F.R. luând funcționarului Petre Varlan un ceas de aur. A mai furat de la cratorul N. Guțu (str. gen. Badoglio 17] o pereche de pantaloni. Hoțul a fost înaintat parchetului. internata la casa de corecție In urma cererii părinților săi, a fost aseară arestată Mana Stejar din Poșta Veche. Dânsa a fost înaintată la institutul de corecție pentru minore din Cluj, urmând să rămână acolo un an. Hoțul de buzunare Wolf Flaxenberg a încercat să fure pe str. Mihai Viteazu colț Alexandru cel Bun, doamnei Claudia Vorobiev, o geantă care conținea suma de 171iei și acte 0 arestare Arestarea unui hot în furt pe stradă Apelul asociației naționale pentru asistența universitară .Regele Carol Ziua de 8 Iunie, intrată în tradiția noastră istorică, este sărbătorită în fiece an, sub oblăduirea Aceluia, care închină, cu rod, toate puterile Sale, pentru consolidarea neamului. Energiile creatoare ale tineretului țărei converg în această zi mare spre Majestatea Sa Regele Carol II-lea, care cu neostenită grijă a luat sub paza Sa directă educarea morală și fizică a tineretului, a acestui tineret care reprezintă bucuria de azi și speranța de mâine a țărei. Tineretul este principiul de continuitate istorică, împlinind vârstele sufletești ale neamului și ținând strâns lanțul solidar al generațiilor, el reprezintă chezășia viitorului. Fiece suflet românesc, participând în ziua tineretului la marea sărbătoare spirituală a neamului, se cuvine să se preocupe și de nevoile materiale, care macină o parte din tineretul universitar, contribuind, alături de oficialitate, la găsirea mijloacelor de înlăurare a acestor nevoi. Pe un tineret luminat, pe un tineret educat, pe un tineret cu forțe fizice și cu puteri morale, numai pe astfel de tineret putem rezema destinul țârei de mâine. E neapărat nevoie ca, în cercul de lumină al conștiinței noastre naționale să fie cuprinse preocupările pentru tineret. Sprijinirea posibilităților lui de realizare devine o datorie și un îndemn. Izvorît din această preocupare, am hotărit să înființăm Asociația națională de asistență universală „Regele Carol II-lea", în numele cărei adresăm tuturor cetățenilor un călduros apel, rugându-i să sacrifice, cu generozitatea caracteristică sufletului românesc, o fărâmă, pentru creearea unui fond de asistență universitară, fond menit să servească pentru întreținerea de cantine, căminuri, clinici studențești și burse, pentru tineretul merituos din universitățile și școlile noastre Înalte. Marea și mica industrie, băncile, comerțul și ingenere toți cetățenii sunt așteptați să facă în această zi o jertfă proporțională prosperității lor, fără cârtire, cu entuziasm și dragoste de neam. Cu spontaneitatea elanului curat, deci fără a fi impuși, am dori ca funcționarii din toate colțurile țării să doneze la 8 Iunie, cu inimă românească, salariul pe o zi, pentru copiii țării. Fiece obol, mare sau mic, să fie un bob din conștiința solidarității de neam, o dovadă de dragoste și grije pentru făclierii națiunii, pentru apărătorii ei de azi și de mâine. Asociația națională de asistență universitară „Regele Carol al II-lea" va lua atâta desvoltare, câtă putere de vibrație se va găsi în conștiința națională a fiecărui cetățean al țării. Președintele comitetului de inițiativă: MIRON, Patriarhul României. Comitetul: GH. TATARESCU, prim-ministru și vice-președintele partidului national-liberal. Mareșal AVERESCU, fost primministru și președintele partidului poporului. Mareșal PREZAN. NICOLAE IORGA, profesor universitar, fost prim-ministru și președintele partidului nationalist-democrat. Dr. AL. VAIDA-VOEVOD, fost prim-ministru și președintele Frontului Românesc. D GH. MIRONESCU, prof universitar, fost prim-ministru General de corp de armată ARTHUR VAITOIANU, fost primministru. D. VOLANSKI, prim-președinte al înaltei Cărți de casație și justiție. AL. LAPEDATU, fost ministru, președintele Senatului și al Academiei Române. STELIAN POPESCU, fost ministru și președintele Ligii Antirevizioniste române. tr. ION MIHALACHE, fost minisși președintele partidului național-țărănesc. GH. BRATIANU, prof. universitar, președintele partidului național-liberal. OCTAVIAN GOGA, prof. universitar, fost ministru și președintele partidului naț.-creștin. C. ARGETOIANU, fost ministru, președintele partidului agrar. General GH. CANTACUZINOGRĂNICERUL, șeful partidului Totul pentru țară. M. MANOILESCU, fost ministru, președintele Ligei corporatiste române. General de divizie SICHITIU ION, șeful Marelui Stat Major al armatei. AL. DONESCU, primar general al municipiului București. I. GR. PERIEȚEANU, fost ministru și președinte al Uniunii generale a avocaților din România. Cenzori: C-TIN VIFOREANU, procuror general al înaltei Curți de casație și justiție. Prof. ALESSIANU, prim-președinte al înaltei Curți de confort.D. CONSTANTINESCU, guvernatorul Băncii Naționale. Secretar: VICTOR MALINESCU, avocat. Donațiunile se depun la Banca Națională a României și la sucursalele ei din țără, cu mențiunea: pentru fondul Asociației naționale pentru asistenta universitară „Regele Carol II“ și la persoanele autorizate de comitet. Sediul provizoriu in București, b-dul Lascar Catargiu, 15 A. Cu ocazia unei razii Au fost arestati mai mulți indivizi suspect! Cu ocazia raziei interprinse de biroul judiciar al politiei au fost arestați mai mulți indivizi suspecți. In cursul cercetărilor unul dintre arestați a destăinuit că in oraș funcționează o bandă bine organizată de femei țigănci, care s'au specializat în furturi de giuvaericale. In cursul nopții trecute, au fost arestate de către agenții polițienești in suburbia Negrișteni, trei tigance, anume, Ileana și Marița Cerepovschi, Maria Dumitroff și individul Grigore Cerepovschi. Această bandă de hoi a comis o mulțime de spargeri in oraș. DOCTOR FI. Gterșcovici Specialif.ictor, și operațiuni N%S, GÂTURECHI Str. Gi Broșteanu 52 (Cupecescaia) colț Fontanfti Consult, IM - 47 SPORT Football Adio Divizia B „H. L. 1.“ (Rădăuți) a învins cu 2—1 pe „Maccabi" Unica ocazie de a se vedea promovați io Divizia națională B a macabiștilor a fost pierdută prin înfrângerea suferită din partea echipei rădăuțene. Partea cea mai tristă constituie însă faptul că această ocazie a fost ratată in fața unei echipe slabe și numai cu care jucătorii datorită indolenței alb-albaștrii au interes să-și apere culorile. O încercare de sinucidere In strada gen. Broșteanu 51, a încercat să se sinucidă cu spirt denaturat Vasilisa Gâscă, in servitoarea etate de 18 ani. A fost transportată la spitalul Central. Starea ei este gravă. Cauzele sinuciderii, sunt de ordin sentimental. Arestarea unei ordenetr In urma unor reclamationi, organele poliției comunale de moravuri, au făcut o descindere la casa femeei Zina Buzenca din str. Sf. Ilie Nr. 33. Au fost găsite cinci prostituate clandestine și mai mulți vizitatori minori. Proprietirea sa și prostituatele au fost arestate și Înaintate la shestura, unde continuă cercetările O femee (nebunește in urma unei agresiuni Săteanul Ion Cateli din comuna Onești, jud. Orhei, fiind in stare de ebietate s a introdus cu forța în casa vădanei Anastasia Erhan din acea comuna și fără nici un motiv a batut-o în mod firav. In urma loviturilor primite, femeia a început să prezinte semne de nebunie acută. Aseară, Ion Cateli a fost adus în localitate și interogat de d. procuror de serviciu. ^ementa a fost internata la Spitalul Costiugeni. Doctor FI. florefin medic primar, specialist în boli de piele sifilis, venerice si cosmetice S’A MUTAT in str. Cuza Vodă Mo. 29 (colț cu Regele Ferdinant In perspectivă O ședință animată la Camera de Muncă La 12 Iunie ora 20, se va ține ședința consiiului de administrație a Camerei de Muncă din localitate, cu următoarea ordine de zi: Cetirea și aprobarea procesului verbal al ședinței consiliului de administrație din 11 Aprilie 1937, raportul de activitate a Camerei, gestiunea Camerei pe exercițiul 1936— 37, alegerea reprezentanților Camerei in diferite consilii și comisiuni, numiri în comitetele oficiilor județene, regulamentul atribuțiunilor comitetului de direcție, normele de aplicare a jurnalului consiliului de miniștri relativ la indemnizarea președinților și membrilor Camerei de Muncă, organizarea unei excursiuni la expoziția internațională la Paris. Având în vedere importanța unor puncte din această ordine de zi, se prevede o ședință agitată, 8 IUNIE Ziua Restaurația si a străjeriei la Chișinău . Ziua de 8 Iunie fiind programata ca ziua străjeriei și a tineretului, va fi serbată anul acesta cu un fast deosebit, la vederea aceasta a fost concentrat întreg tineretul școlar, care va desfășura astăzi pe câmpul sportiv „Regele Ferdinand“ un program variat în care sunt cuprinse exerciții libere, excerciții de ansamblu, jocuri naționale, etc Festivitatea va începe printr'un Te-Deum după care va urma desfășurarea programului, care se va încheia printr'o defilare, la care vor lua parte toate unitățile străjerești din localitate. Seara la ora 9, cohorta de cercetași va organiza o șezătoare, în jurul statuei lui Ștefan cel Mare, in cadrul căreia, corul liceului eparhial de fete va executa diferite cântece naționale. Concomitent cu această festivitate, ziua de 8 Iunie, fiind și ziua Restaurației, la ora 10,30 la Catedrala va avea loc un Te-Deum, la care vor participa autoritățile civile și militare din localitate AL Cezar Stoika AVOCAT Membru in Delegația Permanentă a Municipiului str. Regina Maria 41, Chișinău lui« P. Filai»? Medic Secundar al Spitalului Central Chirurgie, Boli de Femei, Faceri, Genito-Urinare Chișinău, str. H. Rădulescu 51 (Cuznecirsaia) Consultații 46 Marti delà 3 gratis pentru sărac Palatul justiției Ssitinta in primul iniibilic Curtea de Apel, secția I-a, sa pronunțat orl în procesul spirturilor din localitate. In anul 1931, agenții fiscali Andrei Uscatu și Vladislav Hrujanovschi, au comis diferite falsuri din îndemnul spirturilor Aron Ghertenștein, Moise Coganov, Simen Rogner și Moișe Vainberg. Suma cu care statul a fost frustat, a atins 1.287.017 lei. Banda a fost condamnată de către tribunalul Lăpușna, secția I-a, la diferite pedepse aspre. Apelul lor s-a judecat cu câteva zile în urmă, el fiind prOQumărât la Andrei Uscatu și Vladislav Hrajanovschi au fost condamnați la câte un an închisoare corecțională, Aron Ghertenștein și Moise Coganov, la câte un an închisoare, Moisei Vainberg fiind achitat, iar Simon Rovner, condamnat la 6 luni închisoare. Condamnările sunt condiționale. Spirturii vor plăti despăgubiri civile de 52.732 lei, administrației financiare. Perceptorii sunt obligați a plăti suma de lei 1.165.285, despăgubiri statului. Procesul unei moașe criminale Moașa clandestină Ecaterina Cleștear, a compărut în fața tribunalului secția I-a, fiind învinuită de provocare de avort mortal femeii Maria Mandreac (str. Unirei 17). Tribunalul a amânat procesul pe ziua de 3 Februarie 1938. In fața aceleiași secții a tribunalului Lăpușna, a venit spre judecare procesul săteanului Timofei Harcota din comuna Costești, județul Lăpușna, care a omorît pe vecinul său Nichifor Postica, în vara anului 1935. Tribunalul l-a condamnat pe criminalul Horcota la 5 ani închisoare corecțională. Bella Crutogolov, proprietara brutăriei de pe str. Sf Ilie 37, a compărut în fața tribunalului secția I-a, fiind învinuită de lipsă la cântar Tribunalul a condamnat-o la 3 zile închisoare. Vagabondul Cozma Pleșca a fost găsit dormind pe o bancă a grădinii publice. Fiind dat in judecată, procesul său s’a judecat ori în fața tribunalului secția 11-a, care l-a condamnat la o lună închisoare corecțională. Pentru omor Lipsă la cântar Pentru vagabondai /Hașuri contra speculei In două articole consecutive am arătat o parte din cauzele scumpetei și speculei.Care ar fi remediile?. Remediile constă în a prevedea și a preveni ca scumpetea să nu devină nenaturală și ca specula ilicită să nu găsească teren prielnic de a se produce, iar când s'au produs să nu se lase a cuprinde intreg organismul social ci să se combată dela început în pripă. Când scumpetea provine din cei doi factori arătați, banul și intemperiile naturei foarte greu de prevăzut și de prevenit, atunci când scumpetea s'a produs și pe care am numit-o naturală, oficialitatea, conducătorii conștienți și cu răspundere de consecințe, trebue în primul rând să organizeze consumul și aprovizionare ca ele să fie cât mai economicioase, țdi să fixeze un standard de viață și în același timp să organizeze recompensarea munci potrivit acestui Standard de viață, incepând recompensarea muncii Întâi cu pauncitorii oficiali publici si afArfia cu cei particulari. Ca specula ilicită să nu se producă în timpul scumpetei naturale, măsura de prevedere și de prevenire care se impune este reglementarea pe aste baze decât cele ale liberului schimb și acelea ale legii cererei și ofertei, până se stabilizează normalul în noile condițiuni de scumpere naturală. Numai astfel se poate pune în imposibilitate de a se produce și desvolta specula ilicită. Numai reprimarea, cu pedepse cât de grave nu ajunge, probă avem toate suferințele ce se ivesc cu ocaziunea fluctuațiunilor banului și a secetelor sau altor calamități ce s’au abătut asupra noastră după răsboi, pentru că mărirea salariilor funcționarilor publici n'a venit îndată cu Scumpetea naturală, iar răs r.U miunca generală a fost poate a fi valorificată de fiecare muncitor în parte sau poate Asociațiile lor. De aci necinste la funcționari publici, greve, tulburări, șomaism și cu tot cortegiul lor de consecințe la muncitori particulari (șomaj, tâlhării, escrocherii, cerșetorii etc.) Starea aceasta de lucruri este cel mai potrivit teren pentru desvoltarea și înflorirea speculei ilicite, așa a fost și este, dar este de dorit să nu mai fie, pentru salvarea neamului nostru amenințat cu pierirea. Remediile contra scumpetei nenaturale totdeauna însoțită și de specula ilicită, (fără a se putea delimita care din ele sunt cauza și care efectul). Sunt mult mai grele de prevăzut și deci de prevenit. Scumpetea nenaturală și specula ilicită, se strecoară încetul cu încetul pe nesimțite, nu organismul social și deodată te trezești cu ele în casă, planându-ți asupra capului și a vieții ca o sabie a lui Damocles. Și dacă sunt grele remediile de prevenire, cu atât mai grele sunt remediile de combatere căci atunci trebuesc revizuite toate organizațiile oficial publice și cele particulare, asemenea pentru a putea găsi și închide portițele prin care scumpetea nenaturală și specula ilicită se strecoară în organismul social. A tăia câte un neg apărut și descoperit ici colo, sau unele mici excrescențe nu însemnează a vindeca un organism greu bolnav de o boală cronică care îl subminează și îl îndreaptă cu pași repezi către mormânt. Acest fel de operațiune o fac doctorii noștri politicoeconomice de după răsboi, bombardați miniștrii din poeți, romancieri, popi sau paracliseri. Și acest efect au prețurile maximale și pedepsele date speculatorilor iliciți, unul— doi la un an odată. Țara noastră in momentele de față ar trebui să trăiască o viață de scumpete naturală foarte ușor de remediat, căci mâna remediatoare este ajutată din belșug de mâna lui Dumnezeu, belșugul nostru natural, și cu toate astea noi locuitorii ei cei mulți și muncitori trăim o viață chinuită de scumpete nenaturală și de speculă ilicită. Măsurile? Nu le pot lua fiu. ~ Dl. STELIAN