Gazeta de Sud, aprilie 2009 (Anul 15, nr. 4298-4321)

2009-04-01 / nr. 4298

r O primă victorie Premierul Emil Boc: „Am discutat trei categorii de probleme: Problema codurilor, problema impactului crizei financiare asupra presei și problema Rodipet, una specială, care ține de modul în care mass-media sunt distribuite în România, în privința codurilor, am luat punctul de vedere al Clubului Român de Presă, am aflat îngrijorările și temerile cu privire la anumite prevederi din codurile existente. Am decis punctual ca, în primul rând, să contribui la lărgirea cadrului de dezbatere a acestor coduri, la nivelul celor două comisii existente. Voi lua imediat legătura cu președinții celor două comisii pentru a permite un mai mare grad de dezbatere în interiorul actualelor structuri ale opiniilor societății civile, înainte ca în cele două comisii să se finalizeze punctul de vedere. Am propus ca, în cazul în care, după aceste dezbateri publice în interiorul comisiilor de specialitate, punctele de vedere care au fost finalizate în parlament nu vor fi încă în acord cu ceea ce se dorește de către societatea civilă, guvernul să aibă o ultimă analiză și să poată corecta acele neclarități sau nedumeriri care pot pune în discuție libertatea de exprimare în România, sub aspectul îngrădirii ei. Guvernul României a fost, este și va fi un susținător al libertății de exprimare și al eliminării oricăror articole care pot pune în această țară în pericol libertatea de exprimare, păstrând, așa cum am discutat și astăzi, un echilibru între libertatea de exprimare, dreptul publicului la informație, dar și un minimum de garanții pentru protecția vieții private. Aici mă refer în special la persoanele private și nu la persoanele publice, unde, știți bine, și Curtea Europeană a Drepturilor Omului spune foarte clar că limitele critice acceptabile sunt mult mai largi pentru persoanele publice decât pentru cele private. în privința componentelor de susținere a presei, am luat punctele de vedere și voi discuta cu reprezentanții ministerelor de resort implicate pentru a putea găsi și aici unele forme de sprijin instituțional pentru ca presa să fie și ea cât mai puțin afectată de efectele negative ale crizei“. pagina 2 Indira Crăsnea, președinta Clubului Român de Presă, la întâlnirea cu premierul Emil Boc — ................................................ ........ de Marcel Răduț SELIȘTE Comentariu Realitatea vieții de roman degenerează tot mai mult spre o stare în care totul este mimat. Libertatea este afirmată în texte de legi, în practică este limitată de factorul economic, de abuzurile politicului, dar și de incapacitatea civică, eventual, lașitatea cetățeanului de rând în promovarea și apărarea propriilor drepturi. Egalitatea între membrii societății nu este nici măcar formal reglementată, clasa conducătoare, fie politică, fie economică, fie spirituală, arogându-și chiar prin intermediul legilor numeroase privilegii care transformă țara într-o „fermă a animalelor“ în care „unele animale sunt mai egale decât alte animale“. Toate aceste fundamentale defecte ale societății românești sunt învăluite de un fel de ceață ce se așază încet, dar sigur, atât peste simțul civic al românului de rând, cât și peste rămășița de bun-simț ce mai pâlpâie în clasa conducătoare. Românul cetățean nu este un „produs“ al societății pseudodemocratice în care trăim. El este strănepotul unui lung șir de generații de români, este progenitura reală, nu virtuală, a românului istoric. Nebunia în care trăim zi de zi, siluirea la care suntem supuși de cei cărora, aparent, le-am încredințat conducerea destinului nostru, frica paralizantă de lipsurile care pot în orice clipă să afecteze viața noastră și, mai ales, a copiilor noștri ne-au tocit nu numai simțul cetățenesc, ci și simțul istoric. Totuși, la o privire mai atentă în adâncul românului cetățean de astăzi, vom afla ființa de lumini și umbre a românului istoric. „Toate felurile de activitate românească poartă pecetea neisprăvitului, iar a doua trăsătură a istoriei noastre este pasivitatea, rezistența defensivă, resemnată, supusă, înfrântă, lipsită de energie ofensivă, românul are o modestie cumințită, o înțelepciune resemnată, care caută, în formă, să înlăture pericolele, prevenindu-le, toate aceste însușiri ajungând până la o margine extremă, care se învecinează cu lașitatea", așa era caracterizat sufletul românesc de Dumitru Drăghicescu, acum aproape un secol. Pasivitatea și resemnarea specifice românului istoricii determină pe românul cetățean să accepte senin batjocura la care îl supun fie politicienii autohtoni, această grotescă gloată de saltimbanci, fie puterile străine dornice să supună trupul țării prin credite sau investiții neprofitabile pentru români. „în Apus, omul se înfige adânc în munca sa în natură; românul rămâne la suprafață. Omul din Apus face opere durabile, pe când românul improvizează. La români, neperseverența la lucru și-a făcut apariția de-abia în secolul al XlX-lea, deodată cu înnoirea statului român. Aceste înnoiri de organizare au deschis drum mulțimii de politicieni și de slujbași la stat. S-au făcut, din «politică» și din «slujbă», profesiuni de muncă ușoară, care în scurtă vreme au concurat cu succes pe toate celelalte profesiuni. Organizarea prin imitație după state străine a fost începutul epocii improvizațiilor profesionale. Pentru a-și găsi o întrebuințare și, deci, o justificare la plata pe care și-o lua din bugetul statului, doritorul de politică și de slujbă trebuia el însuși să-și definească rolul și nu putea să facă aceasta mai bine decât invocând ceea ce se face aiurea. La români, aceste cele mai râvnite profesiuni, slujbele la stat, s-au ocupat fără selecție, motivul fiind că ele erau improvizații sugerate de ceea ce se făcea în Europa. Slujbele la stat erau cele mai dorite dintre profesiuni, așa că este ușor de înțeles pentru ce neperseverența s-a lățit în munca românească“. Constantin Rădulescu Motru face o analiză a situației din România începutului de secol XX, dar cuvintele lui parcă povestesc despre administrația publică din România începutului de secol XXI, România în care trăim noi, acum. Am redescoperit relația dintre românul cetățean și românul istoric încercând să mă apăr și să-i apăr pe cei dragi mie de gesturile grotești, penibile și dăunătoare pe care le fac diferite personaje ale circului politic românesc, primari, consilieri locali, membri ai guvernului și ai parlamentului, șeful guvernului, șeful statului. Toți acești „șefi“, „responsabili“, „mandatați“ ai românului cetățean nu sunt altceva decât fructele otrăvite, ființele mutante ale unui român chinuit și greu încercat de Dumnezeu, românul istoric. Vindecarea încă este necesară și chiar posibilă, în calea vindecării se ridică însă un zid greu de sfărâmat. Zidul ridicat de mutanții născuți din păcătosul concubinaj al românului cetățean cu românul istoric, mutanții conducători ai României noastre. Românul cetățean și Românul istoric EDECA GROUP PREȚURI PROMOȚIONALE ► toate tipurile de betoane ► panouri de gard bordurat ► apartamente zona McDonald’s bloc nou ► teren parcelat pentru case 15 euro/m2 ! Titlurile zilei ADMINISTRAȚIE ȘI POLItiCĂ/ PAGINA 7 60 de ani de la înființarea NATO SPORT / PAGINA 12 Nu vă faceți de râs și în Austria Compania de Apă Oltenia SA La solicitarea SC Hidroconstrucția SA, antreprenorul general al lucrărilor de reabilitare a rețelei publice de alimentare cu apă potabilă în Municipiul Craiova în cadrul Programului ISPA, în ziua de joi, 2 aprilie 2009, între orele 7.00-24.00, se va întrerupe alimentarea cu apă potabilă în următoarele zone: • Cartier Cornifoiu • Cartier George Enescu • Cartier Craiovița Nouă • Aleea I Șimnic • Platforma industrială de Vest • Cartier Valea Roșie • Cartier Sărari • Cartier Lăpuș Argeș • Cartier Lăpuș • Cartier Rovine • Cartier Brazda lui Novac • Calea București • Zona centrală a Municipiului Craiova • Bulevardul Nicolae Titulescu • Cartierul Plaiul Vulcănești • Calea Severinului până la Hanul Craiovița • Cartier Bariera Vâlcii • Cartier Gârlești • Zona cuprinsă între str. Calea București, str. Unirii, str. Caracal și Bulevardul Decebal • Fabrica de Avioane • Magazinul Metro în toate celelalte zone apa va fi distribuită cu presiune redusă. Se vor efectua lucrări în rețeaua publică de alimentare cu apă potabilă a Municipiului Craiova, care constau în înlocuirea unui număr de 10 vane cu diametrul nominal cuprins între 150 mm și 800 mm. Ne cerem scuze pentru disconfortul creat și vă mulțumim pentru înțelegere. (cd 36019) *