Gazeta de Sud, octombrie 2011 (Anul 17, nr. 5056-5081)

2011-10-14 / nr. 5067

EVENIMENTUl Vineri, 14 octombrie 2011 • Gazeta de Sud TOMBOLA ABONAȚILOR ÎOODE LEI 1. Andrei Ion, Sărari, K21, sc.1. Craiova 2. Angheloiu Maria, Aleea 2 Brestei, Craiova 3. Mica Crigore, Scăești 4. Gunăcelu, Giubega 5. SC Minutul, 1 Mai, nr. 64. Craiova 6. Tomoiu Corina, b-dul Dacia Bl. D 17. Craiova 7. Topor Ștefan, comuna Leu 8. Toliaga Ștefan, str. Târnava, nr. 57, Craiova 9. Ungureanu Elena, Mihăița 10. Mucea Donel, Smârdan CALCULATOR Vilău Vena, Urzicuța, județul Dolj ABONAMENTE SAUNĂ 1. Dunavatu Dinu, AV. P. Ivanovici, 16. Băilești 2. Bucătaru Costinel, str. Rovinari, bl. S12, ap. 2, Craiova 3. Deca Alexandra, Cârna 4. Palea Ion, Ciupercenii Noi 5. Tambura Cornel, str. Ulmului, nr. 8, Craiova 6. Dumitrescu Ileana, Piața Gării, Bl. 6, ap. 4, Craiova 7. Mălăescu Maria, Mălăești 8. Preda Cristina, strada Constantin Angelescu, S41, Craiova 9. Coadă Marin, strada Amaradia, bl. H11, ap. 9, Craiova 10. Manuca Petre, Catane Câștigătorii sunt rugați să sune la numărul de telefon 0730280593. Atenție! Premiile care nu sunt revendicate în termen de 30 de zile calendaristice se reportează. UE RISCĂ SĂ NU MAI POATĂ FUNCȚIONA Din cauza condițiilor actuale, a situației politice, a crizei, a unor dificultăți tehnice, există riscul ca, dacă nu va exista un acord la sfârșitul anului 2012 - începutul anului 2013 privind bugetul Uniunii Europene, începând din 2014, Uniunea să nu mai aibă bani, să nu mai poată funcționa", a declarat Leonard Orbán, ministrul afacerilor europene. Legea anticămătari Camera Deputaților a adoptat miercuri proiectul de lege care interzice cămătăria, astfel că persoanele care dau bani cu camătă ar putea fi pedepsite cu închisoare de la șase luni la cinci ani fef Aldezir Marin 401. aldezir.marin@gds.ro Până în prezent, cămătăria nu a fost incriminată ca infracțiune, cămătarii putând fi „agățați" de procurori numai pentru alte infracțiuni, cum ar fi șantajul, înșelăciunea, tâlhăria, violarea de domiciliu ori sechestrarea. Dacă Legea privind interzicerea activității de cămătărie, adoptată de Camera Deputaților miercuri, va fi promulgată de președintele României, cămătarii ar putea fi acuzați oficial de comiterea infracțiunii de cămătărie. Propunerea legislativă prevedea inițial o pedeapsă de la unu la trei ani de închisoare pentru persoanele care dau împrumuturi în schimbul camerei și a fost respinsă de Senat în urmă cu un an, în martie. Comisia juridică a Camerei Deputaților a dat aviz favorabil proiectului de lege, nu înainte de a-l modifica însă. Membrii comisiei au definit camăta ca fiind dobânda pe care o ia cămătarul pentru sumele date cu împrumut, iar cămătarul, ca o persoană fizică ce dă împrumuturi bănești în schimbul unei camete; în plus, pedepsele au fost stabilite între șase luni și cinci ani de închisoare, dar și confiscarea sumelor de bani obținute prin săvârșirea infracțiunii de camătă. Dacă va fi promulgată, această lege va fi aplicată până la intrarea în vigoare a noului Cod Penal, dată care este însă necunoscută deocamdată. De altfel, unul dintre rolurile legii care interzice cămătăria este acoperirea vidului legislativ până în momentul intrării în vigoare a noului Cod Penal. CĂMĂTARII ȘI CAMĂTA Deși cămătăria încă nu este considerată infracțiune, până acum procurorii s-au descurcat cum au putut și au destructurat mai multe grupări de cămătari. în noiembrie 2010, ofițerii BCCO Craiova i-au reținut pe Alin Constantin, fratele procurorului Luis Constantin de la Parchetul de pe lângă Judecătoria Cornetu, județul Ilfov, și pe un văr al acestora, Tudor Constantin. Cei doi au fost acuzați de constituire a unui grup infracțional organizat și șantaj, după ce s-a dovedit că încercau să obțină de la un craiovean drepturile asupra unui imobil cu două etaje și mansardă în schimbul unui împrumut mai vechi, de 95.000 de euro, în februarie 2011, procurorii DIICOT au dispus trimiterea în judecată a 20 de inculpați din gruparea de cămătari condusă de Enache Constantin, zis Costel Mafiotul, printre care se găsesc și Claudiu Pața și Marius Vețeanu, ambii agenți de poliție în cadrul IPJ Olt, și Cornel Cosma, subofițer în cadrul IJJ Olt. Toți au fost acuzați de constituire sau aderare la un grup infracțional organizat, șantaj, amenințare și tâlhărie. în urma cercetărilor s-a stabilit că Enache acorda împrumuturi către persoane fizice, cu dobânzi între 15 și 100% pe lună, care puteau ajunge însă și până la 300% pe lună. Sumele de bani împrumutate și dobânzile erau recuperate ulterior prin amenințare și acte de violență sau prin deposedarea victimelor de bunurile mobile și imobile pe care le dețineau ele sau rudele apropiate. O lună mai târziu, în martie 2011, ofițerii BCCO Mehedinți au reținut trei persoane suspectate de comiterea de infracțiuni extrem de violente și șantaj: în aprilie, comisarulșef Petrișor Alexandru, șeful Biroului de Invest a Fraudelor din cadrul seccției Regionale Transporturi Craiova, și subinspectorul Mihai Ardelean, subalternul său, au fost prinși în flagram în timp ce primeau 5.000 de lei de la un bărbat care susținea că a împrumutat de la cei doi polițiști 10.000 de euro, iar ulterior aceștia făceau presiuni asupra lui pentru a le plăti dobândă în continuare. Costel Mafiotul este judecat în prezent pentru constituirea unui grup infracțional organizat, șantaj, amenințare și tâlhărie