Gazeta matematică și fizică: Seria B, 1956 (Anul 7, nr. 1-12)

1956-01-01 / nr. 1

GAZETA 4 MATEMATICĂ ȘI FIZICĂ (seria в) PUBLICAȚIE LUNARĂ PENTRU TINERET ANUL VII , Nr. 1 ianuarie 1956 LA ÎNCEPUT DE AN NOU Începem un an nou, primul an al celui de-al doilea cincinal. Succesele obținute de poporul nostru în toate domeniile de activitate stau la baza înfloririi fără precedent a culturii, constituind totodată chezășia dezvoltării ei mai departe. Din raportul de activitate al C. C. al P. M. R„ citit la Congresul al doilea, s-a putut vedea că numai în anul 1955 statul a cheltuit pentru ridicarea nivelului material și cultural“ al oamenilor muncii de cîteva ori mai mult decît în 1938, în perioada 1948—1955 s-au cheltuit 32,6 miliarde lei pentru învățămînt și burse, pentru înflorirea artei și literaturii. Începînd cu anul 1948, învățămîntul nostru a luat o formă nouă, un conținut cu adevărat științific. S-a schimbat caracterul învățămîntului, el fiind astăzi legat de nevoile poporului. în Republica Populară Romînă au fost și sînt asigurate condițiile materiale și politice necesare dezvoltării învățămîntului minorităților naționale. Pe baza rezultatelor obținute, directivele Congresului al doilea prevăd dezvoltarea continuă a tuturor ramurilor economiei naționale. Producția globală industrială va crește în 1960 față de 1955, cu 60—65 %, sectorul socialist în agricultură se va dezvolta astfel încît la sfîrșitul celui de-al doilea cincinal să asigure 60—70 % din producția totală agricolă-marfă, iar pentru lucrările capitale se vor aloca 105 — 110 miliarde lei. Stabilirea acestor directive ne îndreptățește să privim cu încredere progresul uriaș al culturii ca o consecință a intăririi bazei materiale și ne impune sarcinile noastre de viitor. Pentru ridicarea continuă a nivelului material și cultural al oamenilor muncii vor fi alocate importante sume, pentru tehnică și știință, pentru introducerea tehnicii noi în industrie, agricultură, transporturi, pentru cercetări în domeniul aplicării energiei nucleare în scopuri pașnice. Cu ajutorul Uniunii Sovietice s-a început construirea centrului de cercetări nucleare. Chiar în cursul acestui an se va pune în funcțiune un reactor de 2000 W și un ciclotron de 12 500 000 electron-volți ; aceste instalații vor permite producerea izotopilor radioactivi necesari pentru diferite cercetări și aplicații în chimie, metalurgie, medicină, biologie, etc. în ce privește învățămîntul, partidul și guvernul vor acorda o grijă deosebită pentru dezvoltarea bazei materiale. Astfel se vor construi și da în folosință peste 1200 săli de clase pentru învățămîntul elementar și de 7 ani, 3 institute de învățămînt superior și cca 6000 locuri în căminele studențești. Directivele Congrsului al doilea prevăd ridicarea continuă a nivelului cultural al poporului prin lărgirea învățămîntului de 7 ani, astfel ca în 1960, cca 90 % 1