Gazeta Sibiului, 1941 (Anul 8, nr. 1-52)

1941-01-01 / nr. 1

Pag. 2 Ajutorarea săracilor la Sibiu  (Continuare din pagina 1) La oficiul poştal la ziua de 22 Decemvrie a. c., a avut loc în localul oficiului P. T. T. din localitate, serbarea pomului de Crăciun, cu care ocazie s’au împărţit daruri copiilor funcţionarilor cu familie numeroasă, refugiaţilor şi factorilor. Serbarea a fost organizată de funcţionarii legionari şi prezidată de D-l Diriginte G. Pârvu, care, în cuvinte alese, a subliniat grelele împrejurări prin care trece ţara, cerând tuturor o înţelegere a situaţiei, supunere, disciplină şi muncă neîntreruptă, pentrucă, numai prin muncă şi jertfă putem spera în refacerea graniţelor şi repunerea românismului în drepturile sale fireşti. S'au bucurat şi ucenicii La Crăciunul anului 1940 s'au bucurat şi ucenicii săraci. Forul sub oblăduirea căruia se găsesc ei — Camera de Muncă — i-a ajutat. 35.000 Lei s'au alocat de către Camera de Muncă Sibiu, pentru ajutorarea lor, dăruîndu-li-se la 35 ucenici încălţăminte şi îmbrăcăminte. Distribuirea darurilor s'a făcut în seara zilei de 23 Decemvrie, în localul Camerei de Muncă, fiind de faţă d-l Ioan Floca, preşedintele Camerei, dimpreună cu întreaga comisie interimară şi funcţionarii instituţiei. Tot cu această ocazie s'au mai distribuit alimente in valoare de 15.000 Lei la 30 familii nevoiaşe de muncitori. Suma necesară cumpărării acestor alimente s'a colectat din oraş, dela diferiţi binevoitori, înainte de distribuirea darurilor a ţinut o frumoasă cuvântare d-nii: Ioan Floca şi Romul Florea. In parohia din strada Lungă Parohia bisericei din strada Lungă, a primit următoarele daruri pentru ajutorarea nevoiaşilor, cu ocazia Sărbătorilor Crăciunului: 1 Familia Nicolae şi Ana Micu, pantofar, strada Mitrop. Dosofteiu 63, 4 (patru) per ghete, In sumă de 3000 Lei. 2. Doi advocaţi din Sibiu: 8000 (opt mii) Lei. 3. D-na Directoară a Liceului industrial de fete: 1000 Lei, pentru o pereche de ghete şi 1 (un) palton la un copil sărac. 4. Din colecta întreprinsă în biserică: 1000 Lei. 5. Reuniunea de femei 3500 Lei. 6. Epitropia bisericii 2000 (două mii) Lei. Din banii donaţi s'au făcut 10 perechi ghete la copiii cei mai lipsiţi din cartier şi s’au distribuit ajutoare in bani şi alimente la familiile nevoiaşe. Din cele de mai sus se vede activitatea samariteancă ce se face în această parohie, condusă cu atâta vrednicie de păr. Ioan Chioaru. Printre cei bolnavi de praznicul Naşterii Domnului s-au bucurat şi bolnavii. Şi ei au simţit că vine Crăciunul. Acest lucru l-am constatat la Spitalul de Boli Mintale in ajunul Crăciunului, cu ocazia serbării pomului de Crăciun. Parcă erau şi ei mai liniştiţi, parcă simţeau şi ei că s'a născut pruncul Isus. Conducătorii instituţiei care-i ocroteşte s'au gândit şi la sufletul lor sbuciumat, aranjând o prea frumoasă serbare de Crăciun. In numeroasa asistenţă ce a luat parte la serbarea închinată celor bolnavi, am remarcat pe d-nii: Dr. Ioan Şerbu, directorul Spitalului Cu d-na, Dr. Simion Mitea, ajutor de primar, Dr. Ivan, subprefectul judeţului, preoţii: Aurel Nanu, preot ort. rom., Victor Aron, protopop gr.-cat., Paul Köss, preot evanghelic, L Deak, preot ref., Dr. Cornel Lungu cu d-na, Dr. Fabiu Pop, Dr. Gundhardt, Dr. D. Bucur, Dr. L. Comes, Dr. T. Stoenescu, Nicolae Muntean, administratorul Spitalului, precum şi întreg personalul instituţiei şi un numeros public din oraş. Serbarea pomului de Crăciun s-a compus din colinde, executate de corul Spitalului, dirijat de d-l Dr. L. Comes şi din declamări rostite de elevi de şcoală. A plăcut mult colindele cântate de d-nii Dr. F. Pop şi Dr. D. Bucur. Cuvântări ocazionale au rostit preoţii: A. Nanu, Victor Aron, P. Klöss şi L. Deak. După epuizarea programului de colinde a luat cuvântul d-l Dr. Ioan Şerbu, directorul Spitalului, care printre altele a spus: „Vremurile grele şi stările excepţionale prin care trecem ne-ar obliga să facem cât mai puţină risipă. Totuşi noi am aranjat această serbare pentru bolnavii institutului nostru, fiind convinşi că vom fi înţeleşi de toţi care intră aici. Noi, doctorii, şi în special doctorii acestui Spital, nu ne putem mărgini numai la tratamentul medical al bolnavilor, noi trebue să pătrundem în sufletul lor, spre a cunoaşte necazurile, durerile şi întreaga lor stare sufletească. Astăzi când fiecare se debarasează de grijile pământeşti, pentru a aştepta pe Moş Crăciun în căminul său, este de a noastră datorie, să venim în mijlocul bolnavilor noştri, cu o vorbă bună, ca o săgeată de speranţă şi cu tot ce ne stă în putinţă, spre a-i smulge măcar pentru clipe, din starea lor sufletească“. La urmă d-l Dr. I. Şerbu a mulţumit tuturor participanţilor pentru venirea în mijlocul bolnavilor, a mulţumit societăţilor de binefacere pentru darurile oferite, cât şi colegilor d-sale care şi-au dat preţiosul concurs, la această serbare. A urmat apoi distribuirea darurilor, după care, o noapte deasă s'a lăsat peste pavilioanele bolnavilor mintali... N. Isacu GAZETA SIBIULUI Nr. 1 Ostiifaciulie Endocrinologie, Gyicologie şi Ottffi la Sibiu In ziua de 12 Decemvrie a. c., s-a ţinut în amfiteatrul Clinicei Gynecologice şi Obstetricale din Sibiu, strada Haller Nr. 1, şedinţa inaugurală a Societăţii de Endocrinologie, Gynecologie şi Obsetrică, de sub preşedinţia d-lui prof. Dr. Cristea Grigoriu. In cadrele acestei şedinţe, care a fost prima şedinţă a unei societăţi româneşti ştiinţifice, de la instalarea Universităţii clujene în cetatea Sibiului, pe lângă un program ştiinţific bine ales, s-a făcut la propunerea d-lui prof. Dr. Cristea Grigoriu, directorul Clinicei Gynecologice şi Obstetricale din Sibiu şi preşedintele suszisei societăţi, omagierea binemeritată a d-lui Dr. Fritz Süssmann, fostul Director al Institutului Obstetric din Sibiu. In faţa unui public numeros şi select, compus din medici şi studenţi, printre care notăm pe d-l prof. Dr. Procopovici, prorectorul Universităţii, d-l Inspector Sanitar reprezentat prin d-l Subinspector Pop, d-l prof. Dr. Sturza, preşedintele Societăţii Ştiinţelor Medicale, prof. Dr. Minea, prof. Dr. Mihail, prof. Dr. Titu Vasiliu, agregat Dr. Gavrilă, d 1 Colonel medic Ursu, d 1 Conf Dr. Traian Popoviciu, Conf. Dr. Ioan Voicu, Dr. Süssmann, medic primar, fostul director al Institutului Obstetric Sibiu, etc. Şedinţa este deschisă de d-l preşedinte Dr. prof. Grigoriu, care între altele spune: „In urma unei hotărîri vitrege, Universitatea Clujană a fost nevoită să-şi ia drumul pribegiei, stabilindu-se în noua sa aşezare la Sibiu Datorită factorilor conducători şi a muncii din partea corpului profesoral şi a colaboratorilor, Universitatea Clujană, în primele zile ale lunei Noemvrie, şi-a început activitatea". D-l preşedinte scoate mai departe în evidenţă munca depusă de Facultatea de Medicină, în vechea cetate a Clujului, muncă a cărei roade, face cinste întregului corp profesoral şi faima Universităţii Clujene. In a doua parte, d-l preşedinte prof. Dr. Grigoriu, relevă faptul că instalarea Clinicei Gynecologice şi Obstetricale din Cluj, în eiificiul fostului Institut Obstetric din Sibiu s-a făcut un timp relativ foarte scurt, pentru că forurile conducătoare au înţeles de la început să dea întregul lor concurs Universităţii Clujene, fapt pentru care d-sa aduce toate mulţumirile sale şi in al doilea rând pentru că conducătorii Institutului Obstetric au dovedit, în această privinţă o înţelegere mai mult decât colegială. D-sa aduce mulţumiri d-lui director Dr. Süssmann, medic primar şi directorul Institutului Obsetric Sibiu, şi d-lui coleg Dr. O. Tănăsescu, medic primar, pentru faptul de a fi pus cu o oră mai înainte la dispoziţia Clinicei între al Institut. Mai departe, d-l prof. Dr. Grigoriu, elogiza întreaga activitate spitalicească a d-lui Dr. Süssmann in decursul anilor de când a creiat şi iniţiat acest institut. In ultimele cuvinte d-l preşedinte urează „Ani mulţi şi sănătate" sărbătoritului. Din partea Ministerului Sănătăţii vorbeşte d-l Subinspector Dr. Pop aducând elogii şi mulţumiri d-lui Dr. Süssmann pentru activitatea depusă. D-l Dr. C. Banu, din partea foştilor colaboratori ai d-lui Dr. Süssmann, printr-o mişcătoare cuvântare scoate în evidenţă meritele de chirurg şi de coleg, subliniind că sărbătorirea de astăzi este o binemeritată răsplată a activităţii sale trecute. D-l Dr. Süssmann răspunde aducând în primul rând mulţumiri d-lui prof. Dr. Grigoriu, pentru omagierea D-sale. Se desparte greu de institutul care i-a fost atât de drag şi l-a servit in decursul anilor, are satisfacţia că acest institut transformat astăzi in Clinică va fi condus de persoana d-lui prof. Dr. Grigoriu, ale cărui mente şi reputaţie de chirurg sunt bine cunoscute. Urează la toţi „spor la muncă". In a doua parte a programului d-l prof. Grigoriu, prof. Dr. Ţeposu şi Conf. Dr. Popoviciu prezintă un caz operat în Clinica d-sale. O bolnavă cu o tumoare suprarenală, la care diagnosticul a fost pus numai după simpla cistoscopie. D-l Conf. Dr. Popoviciu aduce drept completare alte două cazuri, tumori operate în Clinică, care la examenul gynecologie fuseseră luate drept tumori genitale. D-l prof. Dr. Alex. Pop, prezintă o bolnavă operată de d-sa în Clinica Gynecologică cu binevoitoarea îngâduire a d-lui prof. Dr. Grigoriu, bolnavă la care d-sa a făcut pentru asistolie tiroidiană, prima operaţiune — ligatura arterelor tiroidiene, iar partea doua a operaţiei, după o lună şi ceva, tireoidectomie totală. Bolnava operată a suportat ambele intervenţiuni destul de bine, deşi la prima intervenţie starea bolnavei era destul de precară, prezentând fenomene accentuate de tireotoxifoză (aritmioedeme, ascită şi tahicardie). Bolnava astăzi, in a 8-a zi de la operaţie se găseşte foarte mult ameliorată, atât ca stare generală, cât în special starea cordului. D-sa Drezinta mai departe tireotoxicoza in diferitele aspecte insistând mai mult asupra terapiei chirurgicale Dl prof. Dr. Grigoriu relevă importanţa cazului şi a terapiei efectuată de d-l prof. Dr. Pop D-l prof. Dr. Vasiliu prezintă cu d-l Conf. Dr. Traian Popovici piesa de la o bolnavă relevând importanţa cazului. D-l prof. Dr. I. Sturza în calitate de preşedinte al Societăţii Ştiinţelor Medicale, aduce salutul ei Societăţii de Endocrinologie, Gynecologie şi Obstetrici şi se asociază în totul la cuvintele omagiale adresate din partea d-lui prof Dr. Grigoriu, d-lui Dr. Suismann. Propune şi d-sa ca în situaţia de astăzi să existe o singură Societate, rămânând ca forma să fie dată in şedinţa viitoare. D-l prof. Dr. Grigoriu, preşedintele Societăţii crede că ora fiind înaintată, restul programului să fie amânat pentru şedinţa viitoare. Mulţumeşte tuturor de prezenţă şi în special d-lul Prorector, care ne-a promis tot concursul d-sale binevoitor. Este de acord cu d-l prof. Dr. Vasiliu ca în situaţia transitorie de astăzi să fie o singură societate al cărei nume şi alcătuire să se hotărască ulterior. Fiind în preajma sărbătorilor d-l preşedinte prof. Dr. Grigoriu urează tuturor „Sărbători fericite" şi „La mulţi ani". S-a deschis Patinoarul „CARPAŢI“ Sibiu, şoseaua fliDaluia (rostăsir. iojb cresnia) Cea mai plăcută distracţie pentru copii şi adulţi Sprijiniţi sportul românesc! PATINE se repară şi ascute solid şi ieftin la R. NUSSBÄCHER Locuri de primire: Str. Rosmarinului 13 şi Piaţa Regale Ferdinand 2 Baia Poporală, Sibiu, str. Şaguna 4 Băi de aburi, de putină şi de vinot Deschisă in zilele de lucru dela orele 8—12 și 1’30—7'30. Demintea dela orele 7—12, Lunea şi Dumineca p. m. închis. Tuturor cetitorilor germane li se oferă posibilitatea de a pătrunde in operile excelente ale literaturii moderne germane prin Opera scriitorilor germani Douăsprezece capo-d'opere, cuprinse intr'această serie, tipărite In litere latine, dau oricărui cititor accesul spre unii dintre cei mai renumiţi scriitori moderni. — Cărţile acestei serii sunt: Karl Benno von Mechow: Vorsommer Wilhelm Schäfer: Die Anekdoten Emil Strauss : Der Schleier Ernst Wiechert: Die Majorin Joachim von der Goltz : Der Baum von Cléry Heinrich Zillich: Zwischen Grenzen und Zeiten Rudolf G. Binding: Die Geige Karl Rothe : Olivia Ricarda Huch : Michael Unger Hans Grimm: Der Richter in der Karu Hans Carossa; Eine Kindheit und Verwandlungen einer Jugend Hans Fr. Bluncki Die grosse Fahrt Fiecare volum, frumos legal în pânză, are un preț pentru România de Lei 123* Totodată s'a mai creat o ediţie în litere latine a operei Fuhrerului Adolf Hitler: MEIN KAMPF Cartea aceasta, baza politicei interne şi externe a Reichului, permite o înţelegere mai bună a evenimentelor recente şi a consolidării Europei viitoare continentale. Cartea, legala în pânza, are un pref pt. România de Lei 329*— Pentru obţinerea cărţilor mai sus arătate adresaţi-Vă imediat firmeiHERMANN SCHLOSSER J f-l8l^RIE (Pinanulul) —^Tulalon ii