Gazeta Sporturilor, septembrie 1934 (nr. 1437-1466)

1934-09-15 / nr. 1451

ANUL XII. No. 1451 Pe un an Pe anse luni ABONAMENTE ..............LEI 1000 600 * S 8ft86 luni • • ÖW Instmcțiuni, Cluburi și Proprietari............... 2000 MARE COTIDIAN SPORTIV Birourile : STRADA INGINER ANGEL SALIGNY No % — BUCUREȘTI. Directori: E. EMILIAN și E. MUNTEANU. Prim redactor: N. PAPAOHEORGHE. PUBLICITATEA DUPĂ TARIF : Direcție 3.28.60 Telefon : Administrație 3.28.60 I Redacție și Provincie 3.26.6 Duminecă nu se joacă football la Oradea [UNK] ■ [UNK] Bietul sport românesc nu știe pe unde să se mai strecoare pentru a scăpa nestrivit din mâinile acelora cari îi poartă dragoste. Odată pe lună — cel puțin — se ivește câte cineva care să-i găsească o meteahnă și să se declare gata să-l scape de ea. Sportul, bietul, rabdă cât poate și când nu mai poate — 71 | i9u, cu ------- oc prit. vk^cillu 111*^19141 vaca în mijlocul drumului când s’a plictisit de bici. Pentru că, orice s’ar spune, când se ocupă de el și chemați și nechemați și la bine și la rău, numai de priit nu-i poate prii. Și stă așa — dea curmezișul — până când se găsește cine să-l urnească iar... Mai săptămânile trecute au sărit filologii. Singurii cari nu-și vârâseră încă coada în ceaunul fără fund al Sportului. L-au luat de scurt, i-au pus termometrul și l-au găsit bolnav. Că adică-i lipsește ceva organic. Și cât ai bate din palme i-au prescris rețete linguistice și pilule de stil... După filologi, pentru că preoțimea își făcuse rândul mai de mult, au intrat pe linia milostiveniei militarii. Aceștia însă așa cum li-a firea. Fără menajamente, fără discuții. Sportul suferă de o boală grea: prea popular. Și ca atare — trebue vindecat. Urgent, pentru că boala să nu se agraveze și intervențiile ulterioare să nu fie fatale, începutul s’a făcut la Oradea, unde Duminică urma să se dispute un match pentru Divizia Națională. C. •A. C.—Universitatea. Partidă aceasta a umplut întotdeauna stadionul orașului de graniță, pentru că publicului local li plac întâlniri pasionante. Așadar, Dominica trebuia să fie iar potop de oameni la un match de football, tocmai în orașul în care militarii aveau un cuvânt de spus și un sfat de dat. Footballul trebue salvat, fie că vreți fie că nu. Mai ales că sunt împrejurări când binele se face cu forța. Și astfel, garnizoana locală a dat un ordin categoric: Duminică 16 Septembrie nu se mai joacă nici un match de football la Oradea. Astfel încât, partida C. A. O. — Universitatea, pe care localnicii o așteptau Ar» olAto »"O fi Or»lui uiuiu viuuit, *u ia_nuui uuiuiu când va dispune garnizoana, adică atunci când nu va mai fi nici un pericol că footballul va avea de suferit de pe urma unei popularități excesive. Militarii din Oradea sunt însă oameni practici, deoarece au găsit mijlocul ca una și același rețetă să fie de leac pentru doi pacienți. Cum publicul local nu ar mai fi avut ce face Duminică în lipsa unui match de football, au pus pe picioare un meeting aviatic măcinat și el de boală: impopularitatea. Astfel încât, vrând nevrând, cei cari ar fi dorit să savureze un dribbling sau un shoot, vor fi nevoiți să admire un picaj. De salvat însă a fost salvat și footballul și aviația. Gurile rele afirmă că interzicerea matchului și organizarea meetingului nu este o simplă coincidență. Și ca atare grija pentru buna desvoltare a footballului, puțin cam pripită. Noi nu putem crede această versiune. Ne Întrebăm însă unde vom ajunge, dacă fiecare garnizoană va dostorii ca cea de la Oradea. Și mai ales dacă își va descoperi și alte calități de aceiași natură. Pentru că, exemplul de la Oradea poate molipsi și pe alții și — mai ales — poate excita dorinți mai complicate decât acea de a popula tribunele unui meeting aviatic cu spectatorii unui match de football 1. L. Froșianu COTIDIANE Ultimul eveniment • a’au terminat luptele greco-romane. Capitala a fost ori in mare sărbătoare, străzile au fost pavoazate, femeile au defilat coafate, iar bărbații cu beteală la butoniere. Chiotele de bucurie nu mai conțineau, marea minune s’a înfăptuit ! ori dimineață se cunoștea asta complectă a noilor campioni de greco-romane. Rezultatul marelui spectacol cu mușchi a fost cunoscut abea eri. Ultimul act al acestei tragedii, conform formulei «în caz de ploaie reprezentațiile au joc |n sală» s-a jucat în sala Roxy• O să se mire uni dece Roxy și un altinematograf. Dar asta a fost ultima fiorință a luptătorilor : să lupte in sala in care a luptat și Tarzan. Și la ora precis, războiul pe covor a început. Din cauza enormului apetit al luptătorilor, cari consumau zilnic câte 10 de kilograme de alimente, ca să nu li se mai prelungească șederea pe mâncare și băutură, s’a programat 38 de lupte. La ora 4 dimineața lupta era în toiu. La ora 5 fără un sfert, gardianul de la «Paza de noapte» le-a spus că li s’a închiriat sala până la miezul nopții, și i-a evacuat. Juriul care adormise în fundul balconului, a fost lăsat în brațele lui Orfeu, iar luptătorii au ieșit în stradă unde au continuat reuniunea. Câțiva spectatori pasionați au luat loc pe bordura trotuarului, și luptele s’au încins din nou. Și ar fi continuat și în momentul de față, dar sergentul de la circulație i-a încărcat într’un camion, și conform legilor circulație, i-a expediat în sens unic. Luptătorii lăsați să pribegească prin Capitală peintru a se vedea câtă dreptate am avut când am dat în vileag combinațiile organizatorilor campionatelor naționale de lupte, publicăm mai jos o interesantă scrisoare pe care ne-o trimite unul din aceia cari au avut de suferit de pe urma lor: Domnule Director, k Vă rugăm să dați publicității în mult apreciatul dv. ziar următoarele: Clubul Olimpia c. s. r. înscriindu-se în campionatul de lupte organizat la București de un grup de oameni avizi de afaceri comerciale făcute pe socoteala bieților luptători, a rămas într’o situație nenorocită deoarece nu pot părăsi Capitala. După ce la început în condițiunile de participare era prevăzut ca luptătorii să fie instituiț la București pe socoteala organizatorilor, au rămas fără nici un sprijin fiind nevoiți să-și cheltuiască până și ultimul ban ca să aibă cu ce se hrăni. Un asemenea condiționi au rămas fără nici un fel de posibilitate de a se întoarce la căminurile lor, din cauza felului puțin omenos cum au înțeles organizatorii să asigure buna desfășurare a campionatului de lupte. Ținem să aducem la cunoștința publicul ! acest Procedeu, care califică deja sine pe acei ce îl practică. In această situațiune se găsesc cei trei luptători: Balog P., Koșa Gh. și Stoeke M. de la clubul Olimpia din Satu-Mare. ȘUȚII Mill AI însoțitorul luptătorilor din Satu-Mare, str. Atanasiu 4. După cum se vede, când afacerea a dat greș, grija pentru... ridicarea sportului luptelor nu reușit să asigure concurenților nici măcar bucățica de pâine care să le țină firea. De plecat, au plecat cu bani împrumutați, pentru că așa se petrec lucrurile in țara în care d. Camil Manuilă este președinte de federație. M. S. Regele la tabăra O.E.T.R. dela Breaza SSö: M. S. Regele, însoțit de I. P. S. S. Patriarhul Miron, de d-nii prim-ministru Gh. Tătărăscu, dr. C. Angelescu, ministrul instrucției publice și general Manolescu, vizitând tabăra O. E. T. R. dela Breaza. JOS. Cercetașele fac o demonstrație de gimnastică în fața iluștrilor oaspeți. Pentru rectificarea unui clasament ,ralia Misa a fost din fala fanii la íislip ZURICH 13 (Interspon).Un caz biie în analele footbalului elvețian și poate chiar în viața sportului mondial, se petrece în prezent în Elveția. Comitetul întregei federații elvețiene de football, a fost nevoit să treacă pe la judecătorul de instrucție, în urma acțiunii întreprinse de UN CLUB CARE SE SOCOTEȘTE NEDREPTĂȚIT De concluziile unui clasament. Iată faptele : Echipa Kreuzlingen a câștigat anul trecut campionatul la categoria I-a a Elveției. Urmând să fie promovată în Divizia Națională, gruparea Kreuzlingen a refuzat această onoare, dorind să rămână în categoria I-a. In urma acestui fapt, Bellinzon, al doilea clasat, a cerut să i se atribue locul care urma să revină echipei care a refuzat să intre în Divizia Națională. FEDERAȚIA REFUZA Adunarea delegaților Diviziei Naționale, cu 39 de voturi pentru și 21 contra, admite cererea lui Bellinzona. Federația elvețiană a refuzat însă să recunoască votul de mai sus și menține status quo, adică locul destinat echipei Kreuzlingen, rămâne ultimului clasat din Divizia Națională, LA TRIBUNAL Bellinzona s’a adresat justiției. Ca j mitétul federației s’a prezentat în fața judecătorului de instrucție. In acelaș timp a anunțat pe Bellinzona, că pentru faptul că s’a adresat justiției, va fi radiată din federație. Atând de acest lucrs, judecătorul de instrucție, a anunțat pe federali că sunt pasibili de 60 de zile de închisoare și o amendă de 1000 de franci, în cazul când vor împiedeca pe Bellinzona să recurgă la Justiție. PROCESUL VA CONTINUA Acțiunea în justiție va fi dusă mai departe și în curând va avea loc procesul. Comitetul federației elvețiene va fi pe banca acuzaților și Bellinzona parte civilă. Cercurile sportive de aci urmăresc pasionate acest caz unic. Se așteaptă momentul pitoresc, ca Bellinzona să fie introdusă în Divizia Națională prin portăreți... care vor executa sentința justiției. Hot 11 a Epahit Iris il LONDRA 13 (intersock). — Azi dupi amiază. In fața unui public imans s’a disputat pe insula de Mann, cea mai mare cursă motociclistă europeană,hourist Trophy-ul englez. Cursa s-a desfășurat pe 361 km, și a revenit englezului Hide (Norton), care a stabilit formidabila medie orară de L1 km. Perry, campion internațional al Statelor Unite NEW YORK 13 (Intersport). — Ea Forest Hill s’au terminat anii campionatele internaționale de tennis ale Statelor Unite. Proba de simplu domni a fost câștigată de englezul Perry, care a învins în finală pe Allisson după o luptă foarte strânsă, cu 6-4, 6-3, 3-6, 1-6, 8-6. Sâmbătă 11 Septembrie 1934 D. Eli IL Steis Kitum . In ședința de aseară, Biroul Federal a numit ca selecționeur unic al echipei naționale, pe d. Maior Al. Săvulescu. Hotărârea aceasta constitue prima pregătire pertru matchul cu Polonia. Capitala a fost îmbogățită cu Încă două bazine SimfiiE va avfi» prirm rip nmnfitat pe €: ............... S’au construit în București încă două bazine destinate să servească interesele sportului bucureștean. IN FAȚA GARII DE EST Din inițiativa și sub îngrijirea municipiului, s’a construit pe terenul din fața gării de Est, un bazin a cărui latură maximă măsoară 33 metri1/* S» care se pretează de minune concursurilor nautice. La înfăptuirea acestei opere atât de necesară sectorului II Negru, care până in prezent nu se putea mândri cu un local de bac de vară, au colaborat d-nii: Al. Donescu, primarul municipiului, senatorul Cristodorescu, Athanasiu, primarul sectorului, Jean Lucescu, consilier al sectorului, etc. Apreciem cum se cuvine această inițiativă și aducem elogiile noastre celor cari au înțeles, cu un minut mai devreme, ceiace lipsea acestui sector al Capitalei. INAUGURAREA Inaugurarea bazinului se va face, în fața autorităților și oficialilor, Luni 17 Septembrie, la ora 15. Cu acest prilej se va organiza și o reuniune nautică, al cărui program, cuprinde următoarele probe: 100 metri liber, 100 metri piept, 100 metri spate și ștafeta mixtă pe 3X100 metri. LA GIB Cel de al doilea bazin a fost construit la Gib, pe locul unde altădată era faimoasa grădină «Coloseum Opfer». Lungimea bazinului este de 50 metri și este construit după toate principiile tehnicei moderne. Caracteristica acestui ștrand constă în aceia că plaja în loc sa fie acoperită cu nisip va fi acoperită cu iarba. Bazinul construit la Gib se va inaugura abia la primăvară. UN CONSIDERABIL APORT PENTRU SPORTUL BUCUREȘTEAN Construirea celor două balize, cum și faptul că antreprenorii, ștrandului intenționează să reducă la jumătate arelul de intrare la bazinul din șoseaua Kîselef, constitue un considerabil aport pentru sportul nautic bucureștean, căruia i se hărăzesc, însfârșit și zile mai bune. Cantacuzino a amânat raidul București-Damasc-București Am anunțat la timp că polisportivul Constantin Cantacuzino, intenționează să efectueze la sfârșitul lunii acesteia un raid aviatic pe distanța București-Damasc-București, fără escală. Proectat însă din toamnă, acest îndrăsneț raid se găsea în faza pregătirilor finale, așteptarea unui Cantacuzino fiind în avion nou, marca Fleet, pornit de câteva săptămâni din America, pe calea aerului. In 2—3 zile el urma să sosească în București. Iată însă că ceva neprevăzut a intervenit și Cantacuzino a trebuit să renunțe la proectul său. Nu însă definitiv dar, în niciun caz raidul numai poate avea loc în toamna aceasta. AVIONUL ACCIDENTAT In sborul său spre București, avionul a aterizat la Copenhaga unde, din nu se știe încă motive, a suferit o coliziune cu un alt avion ce venea de asemenea la aterizare. Ciocnirea a fost destul de violentă, iar aparatul lui Cantacuzino a avut de suferit de pe urma ei, serioase stricăciuni. Cum aducerea stare de funcțiune avionului în cere înlocuirea unor piese, și cum aducerea pieselor din America cere destul timp, repararea nu se poate face imediat și sosirea avionului la Burești va depăși cu mult, data pe care și-o fixase Cantacuzino pentru decolare. In fața acestui eveniment neprevăzut, polisportivul român a trebuit să se pronunțe pentru amânarea punerii în practică a proectului său. wm. doinalÉ main alt l f. Mi încep azi dimineața dii seară, făcându-se tragerea la sorți, putem anticipa matchurile finale cari se vor disputa începând de mâine după masă. La simplu domni italianul de Marpurgo se va califica fără dificultate în primul sfert. In sfertul al 2-lea va fi o luptă mai strânsă. Totuși, veteranul San—Galii, trecând peste învingătorul dintre Cerbu și Jasinsky nu va putea împiedica pe Segall să se califice în semifinală cu Marpurgo. In sfertul al 3-lea, Carafulis învingând pe Todorowsky se va întâlni cu englezul Murray. Nu putem prevedea cine va eși învingător din această dispută prin faptul că n’am avut încă prilejul să ne convingem asupra adevăratei valori a lui Murray. Al 4-lea semi-finalist va fi incontestabil Hamburger. Cele 2 semi finale vor fi deci între Marburgor Segal și Hamburger contra învingătorul dintre Curalulisi Murat, după toate probabilitățile. La simplu doamne un pronostic e imposibil deoarece participarea d-rei Somogyi și a d-nei Wertheim este problematică. Pretenții pentru finală ar putea avea d-ra Ananian și doamna Han, în cazul peparticiparii celor două favorite, a dublu domnie, situația e mai clară: Marpurgo — Murray în finală vor întâlni pe Hamburger — Reti. Soarta acestui match va depinde în cea mai mare parte de forma lui Reti. — Formația ceferistă va trebui însă să dispună în semi-finală de cuplul redutabil Segall — Caralulis. In schimb la dublu situația e foarte confuză pentru un moment întrucât perechile nu s’au format definitiv: întâietatea se va disputa în orice caz între Marpurgo, Moncea — Hamburger și Sosnoggi — (dacă joacă cu Murray). La simplu domni cei 40 înscriși, vor asigura campionatului încă de azi matchuri interesante și viu disputate, cari vor începe la orele S>. Intrarea este liberă.