Gazeta Sporturilor, ianuarie 1937 (nr. 2276-2304)

1937-01-01 / nr. 2276

OX pline puteri celui al treilea om în ring Chestiunea modificărei regulamentede box continuă să provoace ample discuțiuni și fiecare dintre cei cari au chemarea să o facă, și-a dat părerea, publicând articole judicioase în cele mai răspândite ziare. In numărul nostru de ori ne-am ocupat de propunerile d-lui Weisberg. Vom face astăzi loc părerilor d-lui Henry Bernstein, arbitrul care în cariera sa a condus matchuri memorabile. Iată opiniile d-sale: «Se proecează modificarea regulamentelor în sensul de a se reda depline puteri celui de al treilea om din ring. Acesta este singurul profert rezonabil căci autoritatea în box, unde fazele se succed cu repeziciune și intr’un ritm accelerat, nu poate fi împărțită Trebue să se admită ca cel de al treilea om din ring este totdeauna mai bine plasat spre a vedea, aprecia, cântări greșeala care se comite și că de vigilența sa depinde bunul mers al ostilităților. Redându-se toată autoritatea conducătorului luptei se va elimina mediocritatea spre marele bine al sportului și al ținutei boxeurilor, asigurați în acest fel că sunt conduși de oameni cari își cunosc meseria. Cred de asemenea că este preferabil să se desființeze avertismentele care dau satisfacție publicului... fără nici un profit însă pentru sport. Din acest punct de vedere prefer metoda arbitrului englez, care oprește ostilitățile când ele sunt presărate de greșeli obligând pe vinovat, sub amenințarea descalificării, să înceteze. Aceasta este net, precis... și Publicul va ști că nu are vot în această chestiune. Cazul boxeurilor cari «trec brațul» trebue să rețină de asemenea atenția comisiunei. Omul care se pune în această situație — de obicei în lupta de aproape — nu poate fi acuzat de «tineri», dar sigur de obstrucție. Or, această acțiune nu este interzisă de regulament și încă mai puțin de... logică. Obstrucția, atâta timp cât ea nu este lipsită de combativitate, este o greșeală de tactică care prejudiciază omului ce o întrebuințează. Această greșeală de tactică nu poate fi îndreptată de arbitru, căci datoria acestuia este de a înlătura greșelile de care profită acei ce le comit și nu a acelora care îi desavantajează pe slabii tacticieni. Adversarul, în acest caz, trebue să știe să se degajeze sau dislocându-se sau croșetând la bărbie. Când boxeurul «pedepsit» va înțelege greșeala sa de tactică, instinctiv el se va opri de a mai repeta greșeala și... totul va intra în normal». Locatelli a bătut pe Viez prin k. o. La Milano, în fața unei afluențe considerabile Locatelli și-a făcut reintrarea, în Europa, întâlnind pe francezul Fernand Viez. In mare formă, italianul și-a însușit victoria prin k. o. în repriza a 5-a, după ce Viez, mai fusese la Pământ în decursul reprizei a 3 a pentru 9 secunde. 0 rectificare In articolul apărut ori in această rubrică, sub titlul „Cei opt campioni naționali amatori în viața de toate zilele” s’au strecurat două greșeli , pe cari ne grăbim să le rectificăm. Marin Gașpar este în realitate, casier, un chelner la bufetul Palatului Justiției. Deasemenea el nu practică boxul de 5, ci de 3 ani. In fine, Nicolae Rădan face boxe de 2, nu de 4 ani. I... i... 10... OUt!.. După un match aprig disputat, Fortes a învins la puncte pe Yvet. La 2 ianuarie, Tino Rolando va fi opus speranței franceze, Dujardin. La Pittsburg, Al. Garner a dispus prin k. o. în repriza 3-a de Rankin. Tommy Laughram, fost camion mondial semi-gen, a abandonat sportul cu mănuși. Di Leo, campionul greu al Italiei a bătut pe germanul Scholtz la puncte. Merlo Precisa, după un match aprig disputat, și-a însușit victoria la puncte în dauna lui Zaneti. Teddy Ladr, a cedat la unde în 10 reprize lui Edie Carroll. Jean Beslay a trimis în lumea visurilor pe Chainaut, într-o repriză. HOCKEY PE GHIATA Hi Mirii mânchirilor oficiale Au fost delegați la matchurile Ligei de Sud următorii arbitri: Luni 4 Ianuarie, ora 21, Telefon Club—Gloria, cat. I-a. Principal: D. Simionescu-Râmniceanu—Lmerecins ky Igor. Poartă: Tănase Victor [Armand Goldstein. • Vineri 8 Ianuarie, ora 2L Telefon [Club—Bragadiru, cat. I-a. Principal: Brezan—Florescu Theodor. Poarta: Lupu Iosif și Pohornl Bonifaciu. Luni 11 Ianuarie, ora 21 Bragadiru—Gloria, cat. I. Principal: N. Fleminger—Goldstein Armand. Poarta: Tănase Victor—Smerecinsky. Marți 12 Ianuarie, ora 21 Telefon Club—Gloria, cat. II-a. Principal: Brenzan—Tănase Victor. Poartă : Smerencinsky Igor—Goldstein Armand. Miercuri 13 Ianuarie, ora 21, Bragadiru—Sportul Studențesc, cat II. Principal: Fleminger N.—Goldstein Armand. Poarta wester Willy—Pocorni Bonifaciu. Joi 14 ianuarie, ora 21, Sportul Studențesc—Metropola, cat. I. Principal: D. Simionescu-Râmniceanu— P. Maxim. Poarta: Weiter Willy- Florescu Teodor. In ședința de Luni 28 Decembrie 1936 Liga Regională de Sud s’a văzut silită să modifice programul jocurilor de campionat după cum urmează: Luni 4.1. Telefon Club — Gloria categ. I tur. Vineri 8.1. Telefon Club — Bragadiru categ. I retur. Luni 11.1. Bragadiru — Gloria categ. I retur. Marți 12.1. Telefon Club — Gloria categ. II tur. Miercuri 13.1. Bragadiru — Sp. Studențesc categ. II tur. Joi 14.1. Sp. Studențesc — Metropola categ. I tur. Vineri 15.1. Telefon Club — Gloria categ. I retur. Luni 18.1. Sp. Studențesc — CFR categ. I retur. Marți 19.1. Metropola — Bragadiru categ. II tur. Miercuri 20.1. CFR. — Metropola categ. I retur. Joi 21.1. Telefon Club — CFR categ. II retur. Vineri 22.1. Metropola — Sp. Studențesc categ. I retur. Celelalte zile de campionat vor fi fixate într’o ședință viitoare. Grupările sunt rugate a lua notă, prezenta ținând locul oricărei alte înștiințări. Domnii delegați sunt rugați a lua parte la toate ședințele Ligii. Pentru ședința de Luni 4.1.1937 sunt invitați și domnii D. Danielopol, Bredzan, Virgil Ion, Ing. Bodea și C Lecca, precum și d. P. Maxim. *<==------Pupili jocurilor de caii Ioni regional a fost modificat Concursul «Cupei României 1936», pregătit cu minuțiozitate de forul condus de d. profesor Paul Zahirnic, a dat cele mai bune rezultate. Rezultate morale bine înțeles, căci de cele materiale nici nu putea fi vorba, fiind lucru cunoscut că în România orice concurs de tennis de massă de mare anvergură, nu poate aduce decât deficite organizatorilor. In schimb însă Federația română de tenis de masă, poate fi mulțumită că odată pe an reunește în Capitală pe jucătorii din întreaga țară, punându-i să lupte între ei pentru stabilirea unui clasament al celor mai buni 10 jucători. Ce-i drept clasamentul acesta nu este întotdeauna corespunzător realității, căci se întâmplă foarte des ca jucători de valoare să fie eliminați. Astfel chiar campionul național Vladone suferind o înfrângere din partea concetățeanului său Bay Unt a fost pus în umila situațiune de a intra în turneul final prin turneul de recalificare. Lucru care nu l-a împiedicat deloc, ca să termine CLASAMENTUL FINAL, pe care îl considerăm Oglinda fidelă a formei arătate de fiecare dintre cei zece jucători în turneu este următorul: 1 Csibi Erős (Sporting București). 2. Vladone Victor (Uzinele Electrice Cluj). 3. Paneth (Hagydor-Cluj). 4 Mircea Schapira (Aurora-București). și Krebs (SSAEC-Cluj). 6 Marin Vasile (Uzinele Electrice Cluj). 7 Komorpczy (Uzinele Electrice Cluj). 8 Klein (Macaby Cernăuți). 109 Balint II (S. S. A. E. C.) Mandy Moscovici (Aurora București). Surpriza a fost pentru toată lumea, succesul final al fostului clujean Ellis, de curând venit la București, unde a început să i se simtă prezența. . «Revers-ul» lui Krebs este una dintre loviturile cele mai periculoase întâlnite prin meleagurile noastre și putem afirma fără exagerare că nici la campionatul mondial n’am avut ocazia să vedem vreun jucător care să lanseze cu atâta seninătate o lovitură atât de riscantă în momente în care situația pare altfel definitiv piedută. Mari« s’a mulțumit de data aceasta cu locul al șaselea. Este cel mai slab rezultat al său obținut în ultimii 4 ani (adică de când joacă în campionate naționale). A jucat ca de obicei foarte bine în apărare căci de atacat aprope că nici nu încearcă. După cum ne-a împărtășit după terminarea concursului, a pierdut câteva matchuri din cauza parchetului, care era prea alunecos. Nu vrem să-l contrazicem, poate că parchetul a fost dat proaspăt cu ceară, dar credem că nu s-ar fi putut clasa mai bine decât al cincilea în acest concurs. EROS a început concursul cu curajul său obișnuit, jucând mereu în ofensivă și nepermițând adversarului decât foarte rar să atace. Utilizând adesea și serviciile «falsate» învățate de la americani la Praga, a trecut cu destulă ușurință peste adversarii săi din serie Sandman, Klein (Cernăuți), Titărescu și Fink (București). Singurul adversar din serie care i-a opus o dârză rezistență, luându-i primul sett și jucând un «long sett» decisiv a fost Marcus (Aurora București). In urma acestei victorii, antrenat și pus în formă, Eros a intrat în finală unde a cules 8 victorii consecutive, majoritatea cu 2—0 și la mari diferențe de scor. Astfel chiar pe Vladone excelentul apărător al culorilor României la Praga, Eros -a învins după opt minute de joc, cu scorul categoric: 21—19: 21—16. Match mai greu a făcut cu Paneth și cu Marin, învingându-i însă pe amândoi numai datorită jocului său curajos, joc care-i permitea să termine repede cu orice adversar, atrăgându-și totodată simpatia publicului bucureștean, dornic de a vedea faze palpitante și nu matchuri de lung metraj. Obosit de cele 8 matchuri câștigate și fiind sigur de locul de frunte în clasament, Eros n'a mai insistat să câștige și ultimul match din fața lui Schapira, terminând astfel cu această singură înfrângere. Pentru rezultatul obținut Csibi Erős merită cele mai calde felicitări; totodată îi dorim să-și menție forma, pentru a o utiliza spre binele țării la campionatele mondiale, cari au loc între 1—8 Februarie la Badeji lângă Viena. Vladone Terminând tot cu o singură înfrângere — cea din fața lui Erős, deținătorul titlului de campion național ocupă locul secund în clasament, loc pentru care nimeni nu are dreptul să ridice pretențiuni. Vladone este și rămâne cel mai rutinat jucător din România, jucătorul care poate face oricând față celui mai puternic adversar și care utilizează totdeauna lovitura cea mai oportună. Viadone nu utilizează ca alții un anumit joc «din principiu», ci practică jocul cel mai potrivit. Astfel, în caz că joacă în contra unui jucător defensiv prin excelență cum este Marin, știe să atace pentru a prescurta agonia adversarului, privându-se totodată și pe sine de inutila oboseală prilejuită de un match de 2 sau 3 ore. Paneth A reapărut după o ușoară operație, care totuși l-a ținut câtva timp departe de «masa verde» a sportului preferat, a făcut totuși un rezultat excepțional. In calitate de deținător al Cupei României 1935 a fost considerat la început ca favorit și anul acesta. Infrânngerile suferite în fața celor doi mai sus numiți l’au obligat să se mulțumească cu locul trei. Este tocmai ceia ce i se cuvine, mai ales datorită formei ce a arătat în competițiune. Dintre cei clasați în urma sa nimeni n’ar fi putut pretinde să-l învingă. Mircea Schapira a reușit să păstreze locul ce ocupa anul trecut, numai că anul acesta i-a fost ceva mai greu, din cauza progresor lui Eros. începând matchurile din turneu cu piciorul stâng ne-a fost la un moment teamă că Schapira va termina prost, înfrângerea din fața lui Paneth, pe care ar fi putut bate, la decepționat într’atâta încât și-a pierdut orice urmă de energie, jucând complect fără inimă matchul cu Krebs. Această nouă înfrângere ne a făcut să credem că nu se va mai putea redresa. Din fericire însă,campionul Capitalei și-a revenit, terminând cu 6 victorii și împărțind astfel cu Krebs locul al patrulea din Clasament. Mircea Schapira ne-a lăsat impresia că ar putea face mai mult, mai ales că este un jucător complect și care deobicei utilizează toate loviturile cu regularitate. a fost a doua senzație a concursului după Eros. Jucând în acelaș stil repezit și nepermițând adversarului nici un moment să răsufle, Krebs și-a exploatat copios :reversul a venit parcă de pe altă lume special pentru a procura victorii neaș* 4 * Komoroczy clasat al șaptelea, a trecut aproape neobservat. A învins pe cei mai slabi ca el și a pierdut în fața celor mai buni. N’a făcut matchuri cari să atragă prea mult public, pentru că n’a fost nici un moment precedent serios la titlu. Jocul său sigur dar monoton îl situează printre jucătorii tari ai noștri, însă nu credem că va reuși vreodată să facă un rezultat extraordinar. Cernăuțeanul a fost o mare surpriză atât pentru adversarii săi cât și pentru public. Venit dintro regiune unde tenisul de masă era încă în fașe, Klein a arătat mult calm și multă siguranță în jocul ce practică, ocupă locul al nouălea. E un jucător de valoare mijlocie, care a avut norocul să intre în turneu în urma vitoriei sale asupra lui Vladone. Credem că destui alți jucători rămași pe afară ar fi meritat locul său din turneu. Mandy Moscovici s-a clasat al zecelea din zece, având o singură victorie asupra lui Balint. Moscovici nu și-a putut da întreaga măsură, fiind obosit în urma campionatului Chișinăului, pe care tocmai îl câștigase în ziua precedentă. t In numărul de mâine vom despre probele de: Doamne, Dublu domni și Dublu mixt). PING-PONG CsibS Eros a câștigat Cupa României 1936 . Marele concurs din sala A.C.T. a verificat resursele României în acest sport, spune Henry Bernstein Clujul și Bucureștiul vor da echipei naționale elementele necesare unei prezentări onorabile la campionatul mondial acest turneu cu o singură sere în fața lui Efes. Cum au jucat finaliștii Krebs în frân-Klein Balint II Piifkui nona IN ZILELE de 26 și 27 Decembrie puternica formație brașoveană C.P. Brașov, a întâlnit în două matchuri pe C. S. Sighișoara. Ambele jocuri, s’au terminat la egalitate: 2-2 (1-1, 1-1, 0-0) și 1 — 1 (1-1, 0-0, 0-0) rezultate cari pun într'o lumină favorabilă hockey-ul sighișorean. GLORIA a învins aseară C. F. R., în cadrul campionatului regional de categoria II-a cu 3-2. SECȚIA de hockey pe ghiqlă a clubului CFR s’a desființat. Rezultatele CATEGORIA II simplu dorit» 1. Hagi Vasiliu (Sporting). CATEGORIA III-a 1. Izi Marcovici (Aurora București. DOAMNE 1. Angelica Adelstein (Aurora Buc.). 2. D ra Forrig (Brașovia). 3. D-ra Nagy (CJUL). 4. D-ra Balasiu (Sportul Studențesc). DUBLU DOMNI categoria I-a 1. Krebs-Eros.Totodată au câștigat și finala campionatului național, rămasă nejucată de la Oradia. 2. Vladone—Schapira (Cluj-București). 3. Beko—V. Marcus (Cluj-București) și Spitz—Grunwald (Oradia). DUBLU cat. II-a 1. Poenaru Bordea (Lpt. Stud.)— Izi Marcovici (Aurora-Buc.). DUBLU MIXT 1. D na Forris (Brașovia) — M. Schapira (Aurora). 2. D ra Adelstein—V. Marcus (Aurora Buc). 3. D-ra Nagy Krebs (Cluj). V. MAR. Turneul de la Chișinău In zilele de 26 și 27 Decembrie, au avut loc la Chișinău, două turneuri de ping-pong, cu participarea a trei jucători bucureșteni: Moscovici Mandy, Jeny Vermont și Moscovici Marian. Bucureștenii s’au bucurat de o primire și de o îngrijire remarcabilă. In prima zi de joc s’a disputat un turneu demonstrativ, care a fost câștigat de Moscovici Mandy. A doua zi, s’a jucat un campionat individual. In finală au rămas Jean Vermont și Moscovici Mandy. Ultimul a învins cu 2—0, câștigând și o frumoasă statuetă care era alocată locului prim. Cu acest prilej s’a format aci un nou district de ping-pong, care s’a afiliat la F. R. P. P. Dintre jucătorii basarabeni am remarcat pe Ghihtei și pe Itchis, care este un element de viitor. MOS. 2 GAZETA SPORTURILOR ATLETISM Ce-ai devenit campionii olimpici american Un ziarist american a avut originala idee de a se interesa de soarta celor mai de seamă atleți americani, campioni olimpici. Găsim interesant să reproducem câteva din datele pe care ni le furnizează confratele de peste ocean, vizează confratele de peste ocean, în credința că vor interesa pe cei care se pasionează de atletism. Iată-1 astfel Tom Burke cel care în 1896 a câștigat în 12 se 100 m. în 54 s. 400 m. la Atena și care actualmente este ziarist la Boston, Garett învingătorul la greutate și disc este în momentul de față un bancher de vară la Baltimore. Clark cel care a sărit în 1896 1 m. 80 (cea mai bună performanță în 1937 în România este 1 m. 78!) este funcționar într-un mare magazin la Boston. Archie Han faimosul alergător care în 1904 la olimpiada de la St. Louis a alergat 200 m. în 21 s. a. este actualmente șef antrenor al Universității din Virginia. Hillman campion la 400 m. garduri este antrenor la „Dartmouth College”. Unul din cei mai cunoscuți atleți de la jocurile din 1908 a fost desigur Sassar Roberston care din 1920 este antrenor național al Statelor Unite și al Universității din Pensmvania. Ralph Craig dublu campion la sprint în 1912 este advocat la statul Albany. Alergătorul Fred Kelig este un cunoscut pilot al liniei Salt Lake City—Los Angeles. Ch. Paddock eroul de la Anvers și Paris este conducătorul unui mare ziar la Long Beach in California. Patrick Ryan învingătorul glorios la ciocan este polițist, iar canadianul Earl Thompson este antrenor de atletism la Academia de Marină de la Annapolis. Kinsey este antrenor la Oberlin College iar faimosul Osborne este doctor în Filadelfia. Dintre învingătorii din 1928, canadianul Williams este agent comercial în Vancouver iar McAllister este în poliția din New York. H. Brix campionul la greutate face pe „Tarzan” în filmele de la Hollywood. In sfârșit dintre atleții olimpici din 1932 mulți s-au lăsat de sport. Eddie Tolan este medic la Detroit. Miller campionul de la prăjină, este antrenor în America Centrală, Bausch decthlonistul se ocupă cu reclama țigărilor. Percy JBeard este profesor la Institutul Politehnic din Alabama iar G. Saling tovarășul său la garduri, a murit într-un accident de automobil. Să vedem ce vor deveni câștigătorii de la Berlin. ! i San Romani a învins pe Cunningham NEW ORLEANS 30 (Intersport). Cu ocazia unui mare meeting pe teren acoperit disputat la New Orleans și care a întrunit pe cei maii buni demifondiști ai Americei, Romani a învins pe Cunningham pe o mină, in excelentul timp de 1 mas. Tot cu acastă ocazie Ridecout a învins pe indianul Lash pe două miile în 9 m. 3 s. La Cincinati Pat Dengys în 1 oră 45 m. 47 s. a stabilit un nou record pe 30 ktm Memento Teatre TEATRUL REGINA MARIA: De ziua TEATRUL MODERN: 9.000 franci venevestimi. | compensă. . . * VOX: Vos populi. Voi Tănasel TEATRUL VESEL: Călugărul din TEATRUL MAJESTIC: Misterele din Majestic: vechiul schit. PATINOARUL OTETELEȘANUL TEATRUL COMOEDIAL Absența Zilnic deschis între orele 9~2» nemotivate. la Teatrul Eforie-Vox VOX POFIM, VOX IAO ALE! Cea mai fantastică înscenare revuistică Cinematografe CAPITOL: Stan și Brangemeni TRIANON: Circul, BD. PALAS: Ultimul Mohican. CARLTON: Reputația domnișoarei Al* ROXY: Stan și Brangemeni. Membrii A%0: Port Arthur , SAVOY: Bestia umană. Premiera PALAS BULEVARD Cel ““ S*“»“1 ULTIMUL MOHImU ! SELECT: Romeo și Juliata. FEMINA: Domnișoara Lily și complectare. CORSO: Evadatul din Insula dracului și revista Cum e turcul și „spaniola’’. ARPA: Diavolul alb cu Ivan Mossoukin. DARLY: Program complect de MLSsey Mouse și Silly Simphonie colorate. IZBANDA: Orașul păcatelor. FORUM: Orașul păcatelor și Silly Simfonie. OMNIA: Orașul păcatelor și compania Titi Mihăilescu DACIA: Căsătorii americane și Iadul verde. MANON: Rozambo și Romania iubirii cu Martha Eggerth. AMERICAN: Orașul păcatelor și corn* pledare. MILANO: Michel Strogoff și Veniți cu flota. LIA: Nu sunt vinovat. Simfonia spaniolă și jurnal. MARNA: Extravagantul Mister Decess, Ruleta Martin și revista. DIANA: Evadatul din Insula diavolului și program de comedii. CINEMA «MODEL» «Trădare» cu Dick Foren și «Mandalay’ cu Ray Francis, Richardo Kortez și Warner Oland VOLTA BUZEȘTI: Craiul pădurilor. CEL MAI BUN FILM AL CELOR MAI BUNI COMICI ! !' CAPITOL,IPOXY ■mu imnu I RAHOVA: Orașul păcatelor. Dronott sImIL. BOZAMBO cu Paul Robeson și ROMÂNIA IUBIRII cu Martha Eggerth 1 FORUM anthoioadvers« | OMNIA ahihonio aouerso _________cu Frederic March și Olivia de Harilland 2 ț și Nu sunt vinovat [Trupa Titi Mihăilescu, Elena Body, Vera Taco 2 filme I cu Frederic March și Olivia de Harilland] și Vaietul Domnisoarei cu William Powel