Gazeta Sporturilor, ianuarie 1940 (nr. 3349-3375)

1940-01-01 / nr. 3349

_ No. 3349 ABONAMENTE: Pe un an ......... • LEI 1000 Pe șase luni ...... a . . „ 500 Instituțiuni, Cluburi și Proprietari, 2000 Un număr vechiu............................. 4 PUBLICITATEA DUPĂ TARIF - Direcția . , . 3.26,60 TELEFON ! I Administrația . • 3.28.60 Redacția . 3,26.69 ♦ # PRIVINb IN ORHil... Și o „viziune ’privind anul viitor de MANOLE STROICI laureat al Premiului Național al Sporturilor pe 1938 An nou, vechi prilej de cercetare a tuturor activităților trecute, și poarta larg deschisă spre calea năzuințelor și nădejdilor noi. Privind în urmă, depanăm cu gândul cei 20 de ani de când, recunoscându-i-se și la noi «Sportului» însemnătatea sa de factor educator și de progres, în viata națiunei, el a fost înscăunat la loc de cinste și importantă în așezările României moderne. Drumul străbătut a fost greu și întrerupt de acele multiple înălțări și scăderi inerente tuturor începuturilor Din cercetarea mișcării sportive cu ale sale multiple ramuri de activitate — unele, mai în progres altele mai în retardatare — încerc să desprind o impresiune generală, o viziune de ansamblu, care să-mi indice gradul de progres realizat față de mișcările similare din alte țări, și reportate la vremea destul de lungă a celor 20 de ani trecuți. O definiție a acestei cercetări, mi-aș îngădui s-o caracterizez în felul următor: Realizările pot fi numite mulțumitoare, dar nu până intim atât încât, să ne zdruncine din credința, că posibilitățile românești de afirmare și progres în sport, nu ar putea depăși cu «mult» rezultatele dobândite până astăzi. Nu sub îndemnul vreunui oarecare spirit de critică subiectivă, ci analiza obiectivă a înfăptuirilor — analiză izvorîtă din dorința de a vedea sportul românesc înălțat la nivelul posibilităților sale — ne-a îndemnat în preajma noului an să facem unele pesimiste constatări, comprimate în prea restrânsul spațiul acestor coloane. Departe de mine gândul de a aarunca vreun cuvânt de cârtire trudei acelor, cari vreme de două decenii cu drag și cu pricepere adecuate fiecăruia, au stat la cârma destinelor sportive românești. Se cade cu toții să fim convinși că fiecare și-a împlinit sarcinile în marginile puterilor, și iarăși se cade să atribuim necontestata întârziere intervenită în ritmul sportului românesc, unor cauze «imponderabile» cauze cari puse sub lupa unor cercetări realiste, își vor afla cu ușurință deslegare. Am pornit întotdeauna de la ideea că «realitatea» este cel mai cumplit vrăjmaș al iluziilor și rezultatelor superficiale. Aplicând ideea în domeniul sportiv, calea realităților ne-o indică, cronometrul, performanța și contingentul sportiv, privit ca număr și imperativ național satisfăcut. In orgorul sportului național mai sunt multe pluguri de înfipt, și multe brazde mai așteaptă să fie răsturnate. — Cele câteva victorii în ultimii ani — înlăuntrul sau în afara hotarelor noastre — nu treime să ne îndemne, că în grabă și cu semeție, să ne înălțăm frunțile așteptând ca să ne «cadă» pe ele laurii gloriei olimpice. Cred că suntem iarăși de acord cu toții cari am închinat o bună parte a sufletului nostru sportului, că expresia potențialului sportiv al unei țări, nu se poate desprinde nici din numărul mai mare sau mai mic al distincțiunilor acordate și nici cronometrând desbaterile unor ședințe internaționale și sterile. Măsurătoarea stadiului actual și al progresului realizat cere alte metode. Salutând sumara analiză a mișcării și progresului sportiv al țării noastre, cred că este nimerit să privim întâi, spre sportul de bază al educațiunei fizice «spre atletism»Nu pot găsi în evoluția și stadiul actual al atletismului românesc, elementele cari să-mi demonstreze rodnicia drumului străbătut în spațiul celor 20 de ani. Cronometrul vrăjmaș al iluziilor, necruțător și rece, refuză să schimbe de pe lista recordurilor naționale omologate, acele fracțiuni de timp cari reprezintă performanțele noastre, învechite sau mediocre. Nu mai târziu decât în toamna aceasta am avut putința de a ne verifica cu ocaziunea disputării jocurilor balcanice la Atena. Câteodată însă vă mărturisesc că și aceste mediocre rezultate sunt miraculoase, față de penuria inexplicabilă de stadioane sportive din țară. Mute sunt provinciile și nenumărate sunt capitalele de județe în care mișcarea atletică este și a fost total ignorată. De unde dar să se ridice, și pe ce terenuri să se perfecționeze în tainele atletismului generațiile de tineri, din rândurile cărora să se recruteze acea majoritate de elită care reprezintă chintesența valorii sportive. Astfel se explică că unele recorduri naționale nu au mai fost doborîte de peste cincisprezece ani, iar cele omologate în ultima vreme nu reușesc totuși să ne scoată dintre codașii atletismului mondial european și chiar balcanic. Dar și acel imperativ etnic despre care am pomenit mai sus este și el departe de a fi satisfăcut. Studiind lista recordurilor naționale de natație, orișicine poate face surprinzătoarea remarcă că printre deținătorii titlurilor naționale la cele patrusprezece probe individuale prevăzute, nu își află loc nici un... român. — Să admitem că acea(Continuare în pag. 4-a) * Urarea d-lui general GABRIEL MARINESCU . Cu prilejul Anului Nou, urer d-lui președinte G. Piagin © și colegilor de la U. F. S. R., precum și tuturor oficialilor, arbitrilor, grupărilor și jucătorilor din F. R. F. A. un an 1940 rodnic pe toate tărâmurile și cu depună reușită în toate înfăptuirile ce ne-am propus. A asigur pe toți de dragostea mea sinceră și, cu gândurile cele mai bune, le spun că n’am decât dorința vie să-i revăd, cât mai curând la luptă pentru propășirea fapt.i fosilului românesc. r f f. ,-s. Sănătate! Q w LUI GENERAL G. MARINESCU Un albanez într o echipă italiană Bari a făcut o achiziție despre care ziarele italiene spun numai lucruri bune. Este vorba de centrul înaintaș Riza Lustha, de la Sporting Club Tirana. Incepând de mâine, Lusthi va conduce atacul echipei Bari. Reexaminarea programului federal și o campanie de economii la F.R.F.4. •••iată ce va preocupa comitetul de la 21 ianuarie, prezidat de d. General Gabriel Marinescu si este extins sa programul internațional in set de federație să nu poată îl invita. An anunțat că desbaterile Comitetului Federal de la 21 Ianuarie vor fi prezidate de d. general Gabriel Marinescu. Faptul că va prezida d- general Conducătorii de clitb care fac parte din comitet vor pune în plin chestiunea programului federal Vor arăta președintelui, federației cum au fost nesocotite interesele grupărilor la întocmirea programului și metoda egoistă care a fost urmată de acei care au întocmit programul. Cunoscând sentimentele președintelui și mai ales mentalitatea, credem că dasa va susține o comprimare a datelor pe care le-a rezervat federația astfel încât cluburile să primească nouă posibilități de organizare. Gabriel Marinescu, arată că se vor putea examina în mod amănunțit câteva probleme privind de aproape existenta federației și interesele cluburilor. Credem a ști că se va imne și chestiunea bugetului federației. In ultima vreme a sporit numărul cheltuelilor inutile și a sarmarizărilor care dacă pentru moment nu sunt o sarcină prea grea, pot deveni însă în primele luni ale primăverii. Aceasta cu atât mai mult cu cât bugetul federal este legat de realizarea unui program internațional, de care suntem foarte sceptici. Deasemenea nu este deloc sigur ca matchalile prevăzute în programul international vor putea fi realizate, după cum avem impresia că unele din jocurile prevăzute de F. R. F. A. vor provoca în mod cert deficite. Reexaminarea programului federal Football în războiu l locuitor din Bolton a dat în judecată gruparea locală Bolton Wanderers, pentru a obține o despăgubire de 15 schillingi (circa 750 lei). In fața tribunalului el declară: «Am plătit 18 sciilingi pentru un carnet de bilete cuprinzând toate matchalile din acest sezon și nu am putut utiliza din acesta decât patru bilete. Căci în momentul declarării războiului toate matchalele cari urmau a fi jucate au fost anulate». Judecătorul ascultă cu multă atenție această depoziție însă nu obligă gruparea la restituirea sumei găsind că aceasta din urmă a fost pusă în imposibilitate — din cauză de forță majoră — de a face față acestui angajament. SCOȚIENII PE FRONT Chestiunea de in sus, atât de originală patru noi, nu face altceva decât să întărească legenda a variției proverbiale a scoțienilor (căci în materie de bani se pare că tot englezii sunt scoțieni). Frontul de Vest ne oferă un alt caz. De câtăva vreme pe acest front au fost aduși și trupe engleze, printre care d un regiment scoțian. După ce ficare unitate și-a luat în primi locul respectiv, au început pregătirile pentru luarea contentului cu inamicul. Cu acest priej s’a făcut cunoscut soldaților scoțieni că se oferă o recompensă de o liră sterlină de fiecare prizonier german. Intr’o dimineață doi din soldații acestui regiment — jucători de foot-tall — au fost postați sentinele într’iui u < post foarte avansat. La un moment dat ei văzură ieșind dintru cele inamice puternice coloane de asalt. Singuri, în fața acestui inamic infinit superiori numericește, ei nu avură decât o exclamație comună: «Doamne, dă o comoară peste noi!» CÂND RĂZBOIUL DESCOMPLETEAZĂ ECHIPELE... Ziarele engleze de specialitate ne aduc zilnic noui știri de mobilizarea cutărui sau cutărui mare jucător. Datorită acestor plecări pe front grupările englezești văd micșorându-se — treptat — efectivele lor. In fata acestei situații — care nu este deloc convenabilă dacă ținem seama de faptul că în Anglia foot-ballul se practică cu aceeași lurie ca și înainte de războiu — am putut citi următoarele : «Bob Mc Grory care este de 18 ani la Stoke City — la început ca jucător și pe urmă ca manager — a reluat antrenamentul în vederea reluării locului său în echipă. Billy Walker, managerul lui Nottingham Forest, a luat aceeaș hotărâre». ‘S VV " 0 pagini IEI COTIDIANUL SPORTULUI ROMANESC m Luni I ianuarie 1940. DIRECTOR: AL. MUNTEANU Proprietatea GAZETA SPORTURILOR S. A. înscris in reg. public. Tribunalul Ilfov Secția I com. sub No. 282/1938 BOUROURILE: Strada Anghel Saligny No. 2. București Un mare scandal in Grecia în jurul unui match „aranjat” Evoluția cazului Danni Apolon care reamintește momentele afacerii „Gloria C. F. R . Mureșul“ Federația elenă a fost sesizată și în prima instanță nu s’au dat curs acuzațiilor Opinia publică sportivă elenă urmărește cu multă pasiune evoluția unui caz de corupție care a stârnit o deosebită senzație. Pentru moment chestiunea este în fașă sub raportul intervenției federației elene, dar amănuntele sunt cunoscute și după cum arată cercurile informate este primul caz de acest gen în foctbalul elen Pentru noi cazul prezintă interes pentru că unele momente ale afacerii din Grecia, reamintesc faimoasa întâmplare «Gloria C. F. R. — Mureșul»Bufni și Apaion doua echipe amenințate să fie retrogradate... Scandalul are numeroși eroi. A izbucnit însă din cauza clubului «Dafni» care a denunțat pe «Apolom. Atât «Dafni» cât și «Apolom se pare că au reușit să scape de această situație, grație unui aranjament la care a participat și arbitrul. Un match «aranjat» Ca să scape de retrogradare, Apolon trebuia să câștige neapărat două puncte de la Olympiakos, mod normal lucrul acesta era imponsibil. S’a procedat la un aranjament ca arbitrul să elimine din joc pe mijlocașul centru Crisaris și pe fundașul Alevranghis. Arbitrul n’a executat decât parțial aranjamentul și a eliminat doar pe Crisaris Clubul «Dafus» s’a adresat Federației elene. In prima instanță n’a obținut câștig de cauză. De la judecarea in prima instanță s’au produs noui «indiscreții»... Opinia publică a aflat alte amănunte ale scandalului, astfel că judecarea apelului se va face într’o atmosferă nouă și în condițiuni mai grele pentru «Apolon». Apolon a câștigat materii a scăpat de retrogradare, dar n’a vrut să execute angajamentul pentru că nu fusese eliminat decât mijlocașul centru Crisaris. In felul acesta chestiunea a ajuns în mâna clubului rival Dafni, care s’a trezit retrogradat din cauza aranjamentului, declamația rațin elenă la fede. Cu ocazia recentului match «Austria» —■• «Amateur Fiat», Martinekui amintește stilul austriac din vremurile de mare glorie ale afectează superb un goal care nerecelebrului «Wunderteam». MODIFICĂRI SENZAȚIONALE Eliminatorii cu la Campionatul din 1942 matehurl tnr-retnr, mondial de football Un nou sistem pentru calcularea goal-average-ului Interesantele chestiuni examinate cu ocazia ultimului congres al F. I. F. A.~ei Următor conferinței de la Geneva — a Comitetului executiv al Fifei — s’a putut afla că organizarea campionatului mondial al anului 1942 a fost acordată Germaniei. Amănunte suplimentare asupra acestui campionat, exceptând faptul că s’a precizat că în lipsa Germaniei aceste campionate vor fi organizate în America de Sud, au lipsit cu desăvârșire. Revenim, de aceea, astăzi cu o serie de informațiuni cari vor prezenta campionatul anului 1942 în altă lumină. TOT 16 ECHIPE IN TURUL final Ca și în ediția trecută s’a păstrat punctul de vedere ca în turul final al competiției să să participe decât 16 echipe. Din aceste 94 se vor califica prin eliminatorii iar celelalte două vor fi: echipa țării © r» gamsatoore (în speță femaniai) și deținătoarea titlului de «am» piosună (Haka). ELIMINATORII CUMAT» CHAR! TUR-RETUR O schimbare se va produce în sistemul eliminatoriilor. O schimbare complet radicală. Nimeni nu se va mai putea plânge căci noul sistem va face ca această competiție să devină mult mai regulată. Cum se va proceda? Se proectează să se stabilească, pentru acelaș continent, două liste de concurenți — opui rândui-se câștigătorul unui match pe un altul din cealaltă grupă. Eliminarea nu se va mai face însă printr’un singur match, ci prîntr’o partidă cu dublă eu difică tur și retur. In cazul când adversarii își vor apropia fiecare câte o victorie goalaverage va fi acela care se va despărți. UN NOU SISTEM PENTRU CALCULAREA GOALAVERAGE-ULUI Calcularea goalaverge-ului va suferi, de asemenea, o modificare. Se știe că acesta se socotește impărtindu-se numărul goalurilor marcate la numărul goalurilor primite. S’au produs însă, în trecut, discuții când una dintre echipe n'a primit nici un goal, când un goal average provenit dintr’un scor de 1:0 era socotit superior unuia provenit de 10:1. Cum foarte multi nu s’au declarat de acord cu acest sistem se da ca sigură modificarea acestui punct de vedere, nefiind exclusă adoptarea sistemului întrebuințat în Olanda. Acest sistem se aplică în sensul că atunci când împărțitorul este zero se adaugă câte o unitate atât impărțitorului cât și deîmpărțitului. Practic s’ar proceda precum urmează: la scorul de 1:0 nu se va calcula goal-average-ul. Ci acesta se va face împărțindu-se 2 cu 1. Adică ambii termeni ai împărțirii mărindu-se cu o imitate. Cum se vede Comitetul executiv al Fifei care se va întruni in Septembrie 1940 va avea de discutat chestiuni importante în legătură cu campionatul anului 1942 — nefiind exclusă chiar stabilirea unei norme pentru împărțirea celor două grupe, insa Numărul viitor al «Gazetei Sporturilor» apare Miercuri 3 Ianuarie la orele obișnuite. Se va organiza o mare gală internațională de patinaj Ne aflăm în plin sezon de patinaj. Aceasta însemnează numai un singur lucrui că se patinează, se patinează intens... Atâta tot... Dar galele internaționale ? Dar frații Paulin ? Dar perechea Herbert« Beier ? Până în momentul acesta nu se anunță nimic. Eriu însă d. Schmettau, care este președintele Cercului bucureștean de patinaj, ne-a adus la cunoștiință că este mai mult ca sigură venirea perechei Herbert-Baier în ultima săptămână a lunii de, la București. IarnaCorespondența care s’a dus în această privință va duce în mod cert spre acest desnodământ. Venirea celebrului cuplu de patinatori va prilejui punerea pe picioare a unei reuniuni de patinaj la care vor participa toate vedetele acestui sport — din România. Vom reveni cu amănunte, ..Gazeta Sporturilor aurează credincioșilor săi cetitori LA MULII ANI!