Gazeta Sporturilor, iunie 1942 (nr. 584-613)

1942-06-01 / nr. 584

Birourile , Stringiner Anghel Satigny No. 2 Bucureștii Direcția și Adiia 3.26.60 Telefoane, Secretariat , ■ 5.91.86 Provincia , , . 5.91.86 Tipografia . . . 3.26.601 Prim Redactor NI. Papagheorghe ABONAMENTE 1 and Lei 1200 , 6 luni . . . . „ 600 Autorități, Institut», cluburi; 3000 lei Proprietari , S. A. gazeta sporturilor înscris Trib. Ilfov sub Nr. 282/98® Administrator Delegat Al» Iliescu VENUS In debutul fericit pentru întâlnirile internaționale a terminat la egalitate cu HASK 1-1 (0-1) după un duel pasionant, în care s’au luat la întrecere, tehnica oaspeților cu vigoarea românilor și două reprize egale în emoții Săptămâna trecută, care a fost una din cele mai frumoase pe care le-a avut până azi sportul românesc, a fost, se pare, de bun augur pentru manifestaliunile noastre sportive. La numai o săptămână de la întâlnirile italo-române, prilej nimerit pentru a ne reîntâlni toate simțămintele, alături de cele ale Romei, pe un teren de sport unde luptau intelectualii a două țări aliate prin sânge și aliate prin luptă, —■ iată că eri, o altă întâlnire cu o echipă care ne vizitează, ne-a dat prilejul cimentării unei prietenii din care se degajă sinceritate și idealuri comune. Matchul de eri dintre echipa croată H. A. S. R. și cea română Venus, dincolo de valoarea lui sportivă, acest lucru l-a reușit, — și încă de o manieră care îndreptățește frumoase perspective pentru binele și desvoltarea comună ale celor două țări, • 1 ■ ■a ramas aceeași valoare eri, și, desigur, la fel ca și mâine, un nou regal sportiv pentru spor când o nouă vizită va însemna tivii bucureșteni. Cum s’a desfășurat matchul Dar revenind la partidă, adică la ceea ce a fost numai freamăt sportiv și entuziasm, de aceeași natură, — vom spune, din capul locului, căutând să subliniem cu litere cât mai evidente, că această întâlnire n’a prilejuit numai un simplu match care se numește, atunci când mulțumește asistența, frumos, — ci, cu mult mai mult, el reușind să fie — să luăm termenii cei mai banali dar ce mai lepifizentatvi — un veritabil negai sportiv. H. A. S. K.-ul este de altfel o echipă care ne-a mai vizitat, în urmă cu patru ani, și impresia pe care a produs-o atunci a fost aceea care se confundă cu aprecierile pe care lfiam făcut la adresla celor mai mari echipe continentale care ne-au vizitat. Jocurile făcute atunci au fost admirabile, oaspeții reușind un adevărat football asociație, o veritabilă demonstrație, — urmărită admirativ de zecile de mii de spectatori cari i au aplaudat și le-a păstrat cea mai frumoasă amintire. H. A. S. K.-ul a jucat ori din nou pe arena Venus și nimic din temerile noastre la un eventual regres al al lui — naturale de altfel, gândindu-ne la evenimentele prin care a trecut Croația în ultimul timp, și care n’au permis un ritm normal mișcării Sportive — nu s’au adeverit oaspeții reușind aceaș joc de mare clasă. H. A. S. K.-ul, astăzi, este identic cu cel de acum patru ani. Nu i s'a schimbat nimic, în afară de câțiva jucători, stilul și concepția de joc rămânându-i intacte. Sistemul W. M, atât de bine reliefat la prima vizită, nu s’a schimbat cu o iotă. In defensivă s’a remarcat aceeași dârzenie a unei apărări care n’admite pauze în cerbicie, atât halfi cât și fundașii fiind niște vigilenți și uneori chiar duri — dar și duritatea este regulamentare — cari nu se lasă impresionați de nici o înaintare. Când tehnica entuziasmează... Iar în mai excepțional, în care se încrucișa tehnica fiecărui jucător cu tactica de ansamblu a echipei, — a unei echipe omogene, sigure pe sine, convinsă în acțiuni. Passele au început uneori de la o învălmășeală din fața porții lui Zmara și au mers, trase ca pe o ață nevăzută, neam nu de nici un jucător venusist, până la cea a lui David. Și acest lucru nu s-a întâmplat rar și de aceea matsai a fost frumos, frumos de tot, el fiind un reconfortant pentru pa "lații footballului nostru, plictisiți poate de ultimile întâlniri, absente ca tehnica, monotone ca tempo, insuficiente ca pasiune pentru dinamizarea unui joc. Ori jocul de ori a fost superb, croații reușind în câmp toată gama unor combinații de netăgăduită clasă, aplaudate îndelung de cei 7000 spectatori. H.A.S.K. a confirmat toate speranțele și a demonstrat marea clasă și a reușit să-și mențină toate sufragiile unui public care îl admiră și-l aplaudă acum ca și Matchul, știm din titlu, s-a terminat la egalitate, 1-1, la pauză fiind 10 pentru oaspeți. Acest scor ne pune dela început în situația de a remarca o situație care a fost cu totul caracteristică partdei. 1 0 la pauză pentru oaspeți îndeamnă, anume, superioritatea clară, evidentă a croaților, cari, în această repriză au dominat de departe repriza printr’un joc exceptional printr’o legătură care a entuziasmat. Cea de a doua repriză a adus revenirea Venusului, care a atacat iu forță, cu vigoare, la nici un moment nedepășind tehnica adversarului, dar întrecându-l categoric în elan, su poftă de joc, — adică întocmai ceea ce formează însușirile jocului nostru latin. Să începem însă cu filmul matchului. Jocul începe cu tatonări, suficient de timide, dar care îl pun totuși pe David în situația de a-și demonstra clasa. Zmara, vis-a-vis, caută să-l egaleze, jocul schimbându-se de la o Poartă la alta cu o rapiditate care începe să pasioneze. In minutul 8 prima fază dinamică îl pune pe Harnis într-o situație care cu siguranță trebue să-i placă foarte mut. Primind o minge degajată de fundași ști reușind să scape un moment de supravegherea centrului half advers, începe un demaraj impresionant și trage din viteză de la 11 metri, puternic. Zmara își întinde stânjenul drept , respinge printr'un reflex, pentru ca mingea reluată tot de Humis să-l releve și mai mult. Până la min. 35 nimic important, dar totul frumos, oaspeții joacă splendid, desfășurând o tehnică care mărește entuziasmul. In acest minut însă, o lupieră acțiune a craoților îl ajuns pe centrul înaintaș al oaspeților, prenume Klesch, în situația de a marca, căci Lupaș îi «scăpase» iar David ieșise dinn poartă. Și in poarta goală, Klescic trage... afară. Un minut mai târziu Humis trage de puțin peste bară, iar în minutul 38 tot Klescic, singur în fața porții, este blocat nebunește la picioare de un plongon minunat al lui David. Primul goal al partidei este marcat de oaspeți in min. 4# de Kaclan, care trăgând de la 25 m. puternic, surprinde pe David neatent. Mâinile s-au ridicat cu o zecime de secundă mai târziu și este 1 0 pentru H. A. S. K. Reprizați-a Primul sfert de oră al acestei reprize se desfășoară tot în nota de superioritate a oaspeților, fără nici un fel de rezultat însă. In minutul 20 — din min. 15 începuse iureșul venusist — Humis are o ocazie rară de marcare pe care o ratează suficient de naiv. Egalarea nu întârzie însă. In mintul 30, la o învălmășeală în fața porții, Zmara iese în fața lui Ene, care era chiar pe linia de put de lângă colțul porții. Se părea că situația este clarificată, dar Ene reușește în ultimul moment să întoarcă balonul pe care îl reia Cică Popescu, puternic, în colțul plasei: 11. Oaspeții s’au îndârjit și Kocian trage puternic în min. 37, dar Negru — care la repriză a luat locul lui David — apără frumos. Acelaș Kaclan, puțin mai târziu, trage o bară, dar Venus se revanșează, făcând acelaș lucru (Continuare ■ »* pag. 3-a) în joc de câmp Zmara, inegalabilul portar al croaților, culege un balon mult peste A. Rădulescu și Lo jen, un fel de... «Păsărilă... CEJKOVSKI SI H. A. S. K. eU KNEZEWIC H. A. S. K. A doua zi a turneului româno-croat Ora 15:45 RAPID UNIREA TR. Ora 17:45: JUVENTUS H.A S.K-astăzi pe terenul VENUS A doua zi a turneului H.A.S. K., după frumosul succes obținut ori, anunță pentru astăzi spectacole și mai interesante. Jocul H.A.S.K.-ului, ca și promisiunile unui match oficial între Rapid și Unirea Tricolor, sunt chezășiile unui bun program de football pe care-1 găzduește tot arena Venus. Marele duel Prima întâlnire va începe la ora 15:45 și va opune în cadrul turneului final al Cupei Basarabiei — două echipe robuste și în formă: Rapid și Unirea Tricolor. Cum s’au calificat aceste echipe? Amândouă în deplasare și la acelaș scor de 1—0: feroviarii ia Ca Turnu Severin, oborenii la sați. Iar astăzi aceste două formafții se întâlnesc într’un joc care se anunță extrem de disputat și nu sunt excluse prelungirile reglementare. Șanse au mai multe oborenii, pentru că Rapid — după cunoscutele sancțiuni — joacă fără Sipos și Bogdan. Iată formațiile: RAPID: Sadowsky — Ghiurițan, Wetzer III—Costea, Rășinari, Bărbulescu—Ritter, Gavrilescu, Baratki, Radu Florian, Tănăsescu. UNIREA TRICOLOR: Cristea —Marinescu, Iliescu—Paraschiva, Anghelache, Boteanu—Bodea, Dumitrescu, Sonny, Cârjan, Criciotoiu. De data aceasta Juventus da replică «Vedeți» va opune echipei croate pt Juventus, despre care se spune :ă va juca întărit «u Humis, Ploeșteanu și — probabil — David. Deci, roș-albaștrii vor să dea o replică de mită croaților și bine fac. In felul acesta aduc un real serviciu footballului nostru. H.A.S.K. nu se va desmînți și va furniza acelaș joc bun ca și în ajun. Iar Juventus, plin de ambiție, speră să-și reia actîvitatea internațională cu un rezultat bun întâlnirea va fi arbitrată de d. Emil Kroner, unul din cei mai buni arbitrii români, iar echipele vor alinia formațiile: H. A. S. K., Zmara, Koksza, Lojesî, ParsaficĂ, iDofo, Ceaikovskî, Ka © 5am, Koses ©, Hîtrec, Kiesesei, WooBil, JKWE si YUSs Budan (David) , Ionescä, Crum, Lupaș, Csar&igihiBi, Popascu, Fierari, Bărbulescu, Fileșteanu, Rădulescu, Humis, Ene Orașul natal al lui Gino Bondavalli, campionul Europei la categoria pană adăpostește astăzi un eveniment pugilistic de prima mărime, La Reggio d’Emilia, sub conducerea unui juriu internațional în care România va fi prezentată prin d. Constantin Aureliu, Lucian Popescu campionul României la categoria ușoară și fost de trei ori campion al Europei va înfrunta în match de campionat continental la categoria pană, pe profesionistul italian Gino Bondavalli, actualul deținător al titlului în discuție. Prezența pe program a unui match în care concetățeanul lor joacă rol de frunte, suscită un real interes asupra locuitorilor din Reggio d’Emilia, cari nu vor precupeți nicii un sacrificiu spre a colabora la reușita reprezentantului lor. In asemenea condițiuni Lucian Popescu va avea o misiune extrem de grea care va majora handicapul unei deplasări obositoare. Cu toate acestea compatriotul nostru nu poate fi socotit o victimă a adversar.iAstăzi la Reggio d’Emilia, Lucian Popescu susține al patrulea match de campionat continental la cetegoria pană. Primul s-a țfr>Ut acum 5—6 ani în Spania când compatriotul nostru a cedat lui Jose Girones, căruia Lucian îi acorda stima celui mai bun dintre adversarii întâlniți în carieră. Acum patru ani, când lumea credea că Duclan nu mai poate emite pretenții într-un lot select se produse lovitura de teatru corespunzătoare categoricei victorii repurtate de compatriotul nostru asupra belgianului Phill Dolhem de care a dispus înr’un match disputat la București. Pe atunci cunoscătorii nu acordau prea mare credit lui cei mai mulți considerându-l Lucian drept un profesionist la capătul posibilităților. Proba publică a constituit o categorică de smințire pentru ei iar ulterior, Lucian a dovedit că este departe de a fi un boxeur terminat. Confirmarea victoriei asupra lui Delhem a venit odată cu triumful repurtat împotriva lui Gino Cattaneo care nu a existat în fața campionului român. După o perioadă de inactivitate, Lucian a reintrat spre a-și verifica forma în vederea unui match tot atât de important ca și cel de astăzi, în fața lui Sandu Ion căruia i-a servit o lecție de box. O săptămână mai târziu, la 31 Mai 1941, compatriotul nostru a difuzat în fața vienezilor extaziați, întreaga gamă a posibilităților lui, jonglând cu Ernst Weiss care îi revendica titlul. Din păcate superioritatea lu i-a fost recunoscută și Lucian a pierdut titlul în fața unui adversar care nu s-a arătat, la nici un moment, a fi de talia omului pe care îl înfrunta. Ultimele două matchuri ale campionului român înainte de a se deplasa în Italia, lui său. Căci, deși calculul hârtiei avantajează net pe Bondavalli, campionul român nu va însemna o cantitate neglijabila Acest fapt este atestat de faimoasa stângă a lui Lucian și de dorința acstuia de a infirma rezultatul pronunțat în dauna sa, anul trecut la Viena, Lucian Popescu a susținut în țară două matchuri. Primul a însemnat o veritabilă revelație și a scos în evidență calitățile internaționale ale compatriotului nostru. In arena circului Milea, campionul României a ridiculizat pe Constantin David un profesionist care a demonstrat în repetate rânduri că este un subtil cunoscător al nobilei arte. In revanșa desfășurată recent la Brașov, Lucian Popescu nu a mai arborat aceiași vervă și trebuit să se resemneze cu un verdict de egalitate care desavantaja de puțin pe Constantin David. Atunci însă, starea sănătății mâinilor candidatului la titlul european justifica slaba performanță și-i acordau nelimitate circumstanțe ușurătoare. Cum înainte de plecare Lucian ne-a asigurat că mâinile lui se găsesc în perfectă stare avem tot motivul să credem că la Reggio d’Emilia el va face un match de zile mari: întâlnirea de astăzi Matchul de campionat continental ce se va desfășura astăzi la Reggio d’Emilia este sortit pentru 15 reprize a 3 minute și fiecare dintre combatanți își pun mari speranțe în el. Gino Bondavalli are tot dreptul să arboreze un nelimitat optimism. A învins doar, la el în țară, Pe Ernst Weiss care, de bine de rău, deține o decizie la puncte asupra adversarului său de astăzi. Pe deasupra, profesionistul italian are de partea sa marele avantaj al locului unde se dispută întâlnirea. In concetățenii săi, Gino Bondavalli va avea un mare sprijin și un stimulent apreciat de toți cei cari știu ce înseamnă să boxezi la tine acasă. In ce-l privește, Lucian Popescu are împotrivă toate împrejurările. A efectuat o călătorie obositoare, va boxa pe o distanță care nu i-a intrat perfect în aptitudini și, Pe deasupra, va trebui să suporte și handicapul provocat de adversitatea unui public care, oricât de sportiv ar fi, nu va putea să nu-și încurajeze idolul. Pe baza de calcul un pronostic rațional conduce la victoria campionului italian care a reușit să învingă pe Ernst Weiss căruia Lucian Popescu i-a cedat discutabil. Cu toate acestea, ținând seama de slabele performanțe ralizate de Bondavalli în timpul din urmă cum și de valoarea maximă a reprezentantului nostru ajungemii la concluzia că în matchul de astăzi Lucian Popescu păstrează multe șanse de victorie. I-a dorimi din tot sufletul. Astăzi la Reggio d'Emilia Lucian Popescu dispută im ttmo Ronda valii intietatea In Europă Va cunoaște titlul continental un nou deținător? Al patrulea campionat continental la categoria LUCIAN POPESCU Azi la Istambul Admira întâlnește pe Fenerbache După turneul lui Rapid (București), începe un altul cu reprezentativa Ostmarkului, Admira din Viena. Admira va susține două matchuri. Astăzi vor întâlni pe Fenerbache, iar la 3 iunie reprezentativa Turciei va fi adversarul Admirei. . Slovacia înfruntă Bugaria la Sofia Capitala Bulgariei găzduește astăzi prima partidă internațională Slovacia și Bulgaria. Partida va fi foarte interesantă prin faptul ca Bulgaria dorește reablitarea înfrângerii suferita din partea Croații, iar Slovacia cu această ocazie face un ultimul galop în vederea matchului revanșă cu România. 4 grupări la Odessa, una la Tiraspol, iar în restul Transnistriei acțiunea continuă O echipă tare invitată la 7 iunie la Odessa Campania pentru înființarea și desvoltarea unei vieți sportive românești în Transnistria este în plină desfășurare. D. Păstaru, șeful serviciului sporturilor din Transnistria, a trimis zilele acestea o telegramă federației de football prin care anunță că a organizat la Odessa paru echipe și una la Tiraspol. Acțiunea — termină telegrama — continuă în restul Transnistriei. Pe de altă parte, forul sportiv transnistrian cere o echipă bună din țară, care să joace la 7 iunie la Odessa. - Pleca în spre Sibiu... Să punem urechea pe palatul vredniciilor transilvane, să ascultăm poezia lui Goga spusă grav și profetic de ape și munți. Ne ducem să reîntoarcem Clujului, vizita pe care ne-a făcut-o acum trei săptămâni. Se întâlnesc iar două mândre cetăți universitare, vor flutura, iar stindarde și surâsuri, vor răsuna cântece, vor fremăta suflete. Vor lipsi însă disputele sportive. Și-i păcat, căci tinerețea nu înseamnă numai crez, numai spirit, ci deopotrivă arc întins spre victorie, spre luptă. Dar nu vor lipsi prieteniile sportive, cele legate statornic, definitiv, pe stadionul aprigelor întreceri, pe țărmul Srmgovului și’n nopțile fermecate ale unui Mai festiv. Pe peron se vor aștepta, uitând de febra examenelor, cei care au fost la București și cu ei Clujul și Ardealul. . ..ar porni apoi pe jos, urcând spre oraș, coborând în noi bucurii visate numai. La Olga tine, îi ai pe toți — prietenii tinereții tale — și’n jur cât ochii pot privi, fără să tremure fericiți, numai zâmbete. Turnuri și parapete îmbătrânite te’ntâmpină tineresc și la fel neîntrecuta Dumbravă. Bucureștenii nu poartă șepci și nici nu știu atâtea cântece noi — își spun Clujenii - dar ei sunt tot atât de dornici ca atunci, în săptămâna universitară, să ne cunoască, să ne apropie. Și de astădată noi suntem gazdele, deși dacă am sta să judecăm, aici suntem cu toții musafirii uar împreună. Generație născută din război pentru război și o lume mai bună. Tineret ce nare timp să rîdă fiindcă îl așteaptă peste noapte comunicate de pe front, care pare timp să se distreze fiindcă examenele trebuesc date și luate, care suferă, lupta și speră. Pornim spre Sibiu... Nu pentru o nouă săptămână universitară, de ambiții, încordări și entuziasme. Ci numai pentru două zile de căutare și regăsiri. La sfârșit de an și început de examene, studențimea noastră pornește să se caute pe ea însăși. Și se pare fără fariseisme și fără Diogeni. — a. q. —